De nieuwe Charley
Chan.
„CUahqutyue"
IN ENGELAND
„Die Spaernesanghers"
ZKTERDAG 29 SPRIE 1939
HSSREEM'S DAGBEAD
De nieuwe Charley Chan is op het witte doek
verschenen. Zooals men weet is Warner Oland
overleden, doch met hem verdween niet zijn
vermaarde creatie van Charley Chan van het
witte doea. Charley Chan was dood. Leve Char
ley Chan. Sidney Toler werd Warner Oland's op
volger in de rol van den vermaarden Chinee-
schen detective. En
na de film „Charley
Chan in Honololoe"
te hebben gezien
moet men zeggen dat
hij dat doet op een wijze zijn voorganger waar
dig. Sidney Toler houdt den stijl van Oland in
alle opzichten vol. Hij verliest onder de meest
verwarrende omstandigheden zijn geduld niet,
doorspekt zijn beheerschte discours betreffende
de criminaliteit met wijze gezegden, en brengt
tenslotte het geval, met het onderzoek waarvan
hij belast is tot een goed einde, dat niemand in-
tusschen verwacht.
Charlie Chan in Honoloeloe, met Sidney Toler
in de hoofdrol.
(Palace).
Charley Chan is in deze film detective in den
dienst van de politie van Honoloeloe. Aan boord
van een schip, dat in de buurt van deze Stille
Zuidzee plaats vaart, gebeurt een moord.
En Chan krijgt de opdracht om dezen moord op
te helderen. Maar het blijft niet bij dien eenen
moord! De situatie wordt een beetje gecompli
ceerd doordat twee zoons van Chan ambitie
hebben om de voetstappen van hun beroemden
vader te drukken, en zij trekken erop uit om
het zaakje alleen op te knappen, hun vader in
het onwetende latend. De oude Chan wordt
echter nog tijdig op de hoogte gesteld om zelf
in te grijpen, en hij kan dan tevens zijn twee
veelbelovende zoons uit een benarde situatie
verlossen. De oudste zoon mag hem echter blij
ven helpen zooals men zich zal herinneren
had ook de Charley Chan van Warner Oland
altijd een zoon bij zich, doch ook voor deze rol
is een nieuweling gevonden, die zijn taak er
goed afbrengt en hij is zijn vader ongetwij
feld tot steun, al bezit hij alles behalve diens
onverstoorbare kalmte.
Aan boord van het schip spelen zich span
nende gebeurtenissen af. Er zijn maar zes pas
sagiers (het is een vrachtschip met passagiers-
accomodatie) doch stuk voor stuk zijn de ge
dragingen van deze menschen zonderling; daar
is de dokter in de psychologie, die met een toe
stel met levende misdadigershersenen reist,
daar is de misdadiger in gezelschap van zijn
detective, daar zijn de twee raadselachtige
vrouwen, en er zijn nog weer factoren, die de
geheimzinnige sfeer aan boord van het schip
accentueercn. In het ruim zijn een aantal
leeuwenkooien en ook in deze sinistere omge
ving speelt zich een deel van het verhaal af.
Eén leeuw is tam en hij gaat altijd met zijn
leutigen oppasser op stap, doch zijn verschij
ning verwekt op een gegeven oogenblik onder de
bewakers van het schip zoo'n paniek dat ze zich
uit de voeten maken cn daardoor een passagier
de gelegenheid geven aan wal te komen, tegen de
instructies van Chan in. Die voorvallen maken
de laak van Chan er niet gemakkelijker op.
Zelfs wordt één keer op hem geschoten, doch
dank zij zijn zoon wordt hij dan gered. De op
lossing van het ministerie is een complete verras
sing.
Zoo ziet men dat de traditie van de Charley
Chan films in alle opzichten wordt volgehouden!
Als tweede film wordt de amusante film „De
Barones en de butler" vertoond waarin Wil
liam Powell als butler en Annabella als barones
verwikkeld worden in vermakelijke situaties.
Het voorprogramma brengt o.a. een „musical"
en het Profilti-nieuws van de militaire maat
regelen aan de Nederlandsche grenzen.
Het voorprogramma in Luxor.
Over de prachtige film „Jongensstad" die
deze week in het Luxor Theater wordt ver
toond hebben wij reeds uitvoerig geschreven.
Ook het voorprogramma in Luxor is uitste
kend verzorgd: een alleraardigste teekenfilm.
een Pete Smith film, waarin merkwaardige
staaltjes van behendigheid te bewonderen
zijn en het gebruikelijke wereldnieuws com-
pleteeren het programma.
„Dp Kribbebijter" geprolongeerd.
In Moviac wordt „De Kribbebijter" gepro
longeerd.
Een beeld uit de film Drama in Sjanghai
(Rembrandt)
Frans Hals
Opmerkelijk
Fransch filmwerk.
De groote belangstelling, die de Fransche
filmkunst sedert haar opbloei alom geniet is
ooi-zaak, dat de Fransche films met regelmaat
op de Nederlandsche bioscoopprogramma's
verschijnen.
Julien Duvivier, de bekende regisseur van „Het
balboekje", maakte geruimen tijd vóór hij
naar Amerika overstak om er de opnemingen
voor de Johann Strauss-film „De Onsterfelijke
Wals" te leiden, deze „Paquebot Tenacity".
Duvivier heeft
met .Paquebot Te
nacity" in Ne
derland met weinig
recht „Champagne"
geheeten een der beste films van de Fran
sche industrie gemaakt. Hij maakte van een
vrij eenvoudig gegeven een ontroerend verhaal
van drie jonge menschen en hun wisselvallig
lot.
Twee Parijsche werkloozen, die het leven
zonder werk moe zijn, besluiten hun toekomst
in eigen handen te nemen en te emigreeren
naar Canada. De oudste van de twee is een
energieke vroolijke kerel, een die het leven
kent en daarvan gebruik weet te maken; de
jongere daarentegen staat geheel vreemd te
genover de wereld, hij laat de omstandighe
den over hem beslissen en heeft slechts noode
het gewichtige besluit kunnen nemen.
In de havenstad van waar hun boot naar
de nieuwe wereld zal vertrekken sluiten ze
vriendschap met een ouden havenarbeider, die
hun wegwijs maakt in de stad. Hij brengt hun
naar een logement, waar zij een meisje ont
moeten dat beiden sympathiek is. Maar de
kennismaking is vluchtig; den volgenden dag
vertrekt de „Tenacity" met de beide mannen
aan boord naar Canada. „Vertrekken of ach
terblijven", zegt de oude havenarbeider tegen
het meisje als het schip zee heeft gekozen, „het
is alles voor beschikt. Het noodlot
Nog klinkt dat woord over het water, als de
„Tenacity" dicht uit de kust den steven wendt
en terugvaart. Er is een defect aan de ma
chines en de beide mannen zijn gedwongen
twee weken in de haven te blijven wachten
tot de reparatie klaar zal zijn. Zoo komen ze
weer terug in het logement.
Op prachtige wijze is nu de verhouding tus-
schen het meisje en de beide mannen gereali
seerd. Voor de jongere, zwijgzaam en besluite
loos, is de groote liefde in zijn leven gekomen.
Maar hij weet dat hij er niet kan blijven
dat hij naar Canada moet. De laatste dagen
voor het tweede vertrek worden de oudere en
het meisje zich bewust wat zij voor elkaar be-
teekenen. Zij wil mee naar Canada, maar dat
is onmogelijk. Dan besluit de man zijn plan
op te geven. Hij blijft in het land om weer
werk te zoeken en samen met het meisje een
nieuw leven te beginnen.
En wanneer dan den laatsten dag de trein
naar het Noorden vertrekt, staat de jongste
alleen op het dek van de „Tenacity", terwijl
de ochtendnevels nog over de haven hangen,
eenzaam een nieuw land tegemoet
Door de uitstekende regie van Julien Duvi
vier en het prachtige spel van Albert Prejean,
Hubert Prelier, Mary Glory, Pierre Laurel, is
„Paquebot Tenacity" een film geworden die
niet zal nalaten indruk te maken. Een film
die men niet mag verzuimen.
IN EEN BIOSCOOP
LONDEN, April.
Van buiten schel verlicht door blauwe néon-
buizen en flikkerende gloeilampen, die de en
kele ontluikende boomen midden op het kleine
West End-plein in een valsche schrille zon zet
ten, van binnen schaarsch verlicht en met veel
vertoon van bebiesde portiers, geluidlooze draai
deuren, weeke tapijten, met palmen afgezette
balustrades, spiegels en van kleur wisselende
fonteinendat is zoo ongeveer de entrée van
een West End-bioscoop, een paleis der vergetel
heid, de belichaming van hoe een in Amerika
geschoolde bioscoopdirecteur zich den weelde-
droom van den gemiddelden mensch voorstelt.
Vanavond blijkt er een film te draaien van
louter amusement; een Amerikaansch product:
vlot, rap-geestig, met een tikje romantiek dat
met zichzelf den spot drijft. Een uitstapje naar
Hawaï, deels lieflijk, deels vol complicaties, maar
alles met verfijnden zin voor presentatie opge
diend, zooals Hollywood-op-z'n-best dat vermag.
We hebben het allemaal heel plezierig gevonden,
want in het duister, dat over ons willekeurig en
namenloos duizendtal zweeft, hangt een soort
tevreden en genoeglijke atmosfeer.
Dan komen nieuwsberichten. De wereld houdt
dus toch voor weeke tapijten niet stil. Er zijn
foto's van de Duitsche vloot, die door het Kanaal
stoomt. Uit een vliegmachine spieden we langs
het dek van twee oorlogsschepen. En op slag
verandert de tevreden stemming. Tot nu toe had
ieder voor zich zich in het duister alleen kunnen
wanen. Nu komen er plotseling van alle kanten
stemmen, die afkeuren en wordt er boe geroe
pen, gefloten en joelend geschreeuwd. Het is
nogal vreemd; een anti-Duitsche betooging van
willekeurig bioscoop-publiek midden in het cor
recte West-End? Er volgen meerdere schepen van
verschillend kaliber.... het lawaai neemt toe.
De processie wordt besloten door een torpedoja
ger, die de reis niet heeft bestaan en die, hevig
hellend, door een zusterschip op sleeptouw is
genomen. Dit wordt met daverend applaus ont
vangen. Een applaus dat tevens als een goede
grap wordt beschouwd, want je krijgt niet alle
dagen de kans, afkeuring door applaus uit te
drukken. Er breekt nu tenminste luid gelach uit en
dit brengt merkbaar verlichting. Want eerlijk ge
zegd was al dit gejouw al wat te machtig gewor
den. Wat onverhoeds als een spontane uitdruk
king van antipathie was ontsnapt, werd op zoo
groote schaal wel wat al te nadrukkelijk en nam
wat te zeer den vorm van een betooging aan. En
in den grond van de zaak houden Engelschen
niet van zulke publieke vertooningen; zeker niet
van vertooningen van onvriendelijk sentiment.
Nu valt er gelukkig weer te lachen. En om de
hecle zaak nu maar het karakter van een soort
klucht te geven, blijven ze nog eenigen tijd na
jouwen en klappen en fluiten bij de rest van
het programma, dat zich met zulke onschuldige
dingen als paardenrennen en voetbalwedstrijden
bezig houdt.
Dan is het geweten weer zuiver en de rust
weergekeerd, met de ernst. Want nu volgt een
aantal instructieve, korte films: de reorganisa
tie van de Schotsche industrie, waar verouderde
methodes het concurreeren op de wereldmarkt
in den weg stonden; de biologische ontwikke
ling van de menschelijke hand met een geestig
commentaar van den bioloog Julian Huxley;
close-ups van de vinger-techniek van een be
kend musicuseen variatie van de meest uit-
eenloopende onderwerpen. Zulke films zijn spe
cifiek Engelsch en worden in Engeland zeer ge
waardeerd.
Een Engelschman heeft meer sociale dan po
litieke belangstelling. Het interesseert hem wat
de menschen doen: hoe een schaapherder in
Schotland den dag doorbrengt, hoe een tunnel
wordt gebouwd, hoe een meubelmaker een stoel
in elkaar timmert, hoe een hooge hoed wordt
gemaakt en hoe een vliegmachine in elkaar zit.
De Engelschman is zelf vrijwel zonder uitzon
dering een man van hobbies, van actieve liefheb
berijen, die in zyn vrijen tijd knutselt, of tennis
Een beeld uit de film „Champagne".
(Frans Hals).
speelt, of crazy pavement in z'n tuin aanlegt en
hij verdiept zich graag eens een oogenblik in de
duizenden beroepen die hem vreemd zijn, in de
historie van een bekend bouwwerk, dat hij iede-
ren dag op weg naar z'n werk tegenkomt, in
een nieuwe tak van wetenschappelijk onderzoek,
in de organisatie van publieke diensten, die hij
dagelij les zonder meer heeft aanvaard en in het
vogelleven op een vergeten eiland aan de Schot
sche kust. De Engelsche bioscoop geeft hem
daartoe alle gelegenheid.
Wij zijn aan het einde van de voorstelling ge
komen; de laatste voorstelling voor vanavond.
Dus rijzen wij op en staan in de houding terwijl
het orgel in daverende tonen „God save the
King" speelt. Wij doen dat als een vaste gewoon
te: automatisch, maar niet nonchalant. We staan
in de houding; correct, maar niet stram. Eén
couplet is voldoende, meer verlangt de wet niet.
Dan stroomen we naar buiten, weer terug in het
schelle licht en gaan voorbij de schril beschenen
boomen, die nu spoedig in het duister zullen ko
men te staan, met enkel nog de glimmer van
een nachtlantaarn.
Vr.
Het Frans Halsmuseum.
Voorstel om den heer G. D. Gratama nog te
laten aanblijven.
De agenda voo:r de raadsvergadering van a.s.
oWensdagmiddag vermeldt: „Voorstel van B.
en W. tot verlenging van het dienstverband van
den directeur van het Frans Halsmuseum".
Zooals men weet is de heer G. D. Gratama
ditvoorjaar 65 ajar geworden. Zonder raads
besluit zou hij dus in dienst kunnen blijven tot
31 December 1939.
Wij vernemen, dat het voorstel van B. en W.
beoogt den heer Gratama in dienst te laten, tot
31 December 1940.
ORAN JEVEREENIG ING HAARLEM-ZUID
WEST.
In een stukje over de viering van den
Julianadag door bovengenoemde vereeniging
in ons nummer van Donderdag, staat dat het
kinderfeest op 1 Mei zal zijn aan de Olm
straat. Wij schreven echter Ohmstraat.
ZONDAG 30 APRIL.
HILVERSUM I 1875 en 415,5 M.
8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45—
11.15 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek.
10.15 Hoogmis. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.15
Religieuze causerie. 12.30 Carillonconcert. 12.45
Gramofoonmuziek. 1.00 Boekbesprekinug. 1.20
Gramofoonmuziek. 2.00 Vragenbeantwoording.
2.45 Gramofoonmuziek. 3.00 Hollandsch Trio
en gramofoonmuziek. 4.00 Sportreportage en
gramofoonmuziek. 4.45—5.00 Gramofoonmuziek
en berichten. 5.05 Parkkerkkoor en orgel. 5.50
Gereformeerde (H.V.) Kerkdienst. Hierna:
Orgelconcert. 7.45 Berichten ANP, mededeelin-
gen. 8.00 Maria-Hulde. 9.15 Gramofoonmuziek
9.30 KRO-orkest. 9.55 KRO-Kamerorkest en
solist. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00
11.15 Esperantoberichten
HILVERSUM II 301,5 M.
8.55 VARA, 12,00 AVRO. 5.00 VARA, 6.30
VPRO, 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05
Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoonmuziek. 9.45
Causerie „Van Staat en Maatschappij". 9.59
Berichten. 10.00 Fluit en orgel. 10.40 Declama
tie en gramofoonmuziek. 11.00 Esmeralda en
dubbelmannenkwartet „Preciosa" 12.00 Cyclus
„Weg met de staketselen". 12.20 Berichten,
gramofoonmuziek met toelichting'. 12.50
AVRO-Amusementsorkest 1.30 Causerie „Bij
de Marine in Indië". 1.50 Gramofoonmuziek.
2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Omroeporkest en so
list. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.40 Sportrepor
tage. 4.55 Sportnieuws ANP. 5.00 De Ramblers.
5.30 Voor de kinderen. 6.00 Sportpraatje. 6.15
Sportnieuws ANP, Gramofoonmuziek. 6.30
Causerie „Waardoor kan het Crisiswerk van
den NP B. uitgevoerd worden0" 6.40 Wijdings
woord. 7.00 Nederlandsch Hervormde Kerk
dienst. 8.00 Berichten ANP. Radiojournaal,
mededeelingen. 8.20 Concertgebouw-orkest en
solist. 9.15 Radiotooneel. 9.35 Gramofoonmu
ziek. 10.00 Miff Ferrie's Jakdauz. 10.20 Man
nenkoorzang mmv. solist en het Omroeporkest.
11.00 Berichten ANP. Gramofoonmuziek. 11.30
12.00 AVRO-Dance-Band.
DROITWICH 1500 M.
11.20 Falkman's Apache-orkest en soliste.
11.50 Philip Marteli's orkest. 12.40 Gramofoon
muziek. 1.20 Voor tuinliefhebbers. 140 BBC-
orkest. 2.40 Orgelspel. 3.20 Causerie „Wil:
Christianity work? 3. The faith of the wor
kers". 3.40 Schotsch C.W.S.-orkest. 4.20 Reli
gieuze causerie. 4.40 Radiotooneel. 5.05 Cau
serie „This and that". 5.20 Berichten, buiten-
landsch overzicht. 5.50 BBC-Theaterorkest,
vocaal octet en solisten. 6.507 10 Zang 7.15
Kerkdienst. 8.05 Liefdadigheidsoproep. 8.10
Berichten. 8.25 Uit Boedapest; Boedapester
Philharmonisch orkest en solist 9.30 BBC-1
Mannenkoor- en solist. 9.50 Epiloog.
RADIO-PARIS 1648 M.
8.00 Gramofoonmuziek. 9.00 Ellis-orkest. 9.25
en 10.20 Gramofoonmuziek. 11.30 Orgelconcert.
11.50 Zang. 12.30 Gramofoonmuziek. 12.35
Eddie Foy's orkest. 2.20 en 2.50 Chansons. 4.20
Gramofoonmuziek 4.35 Duetten. 5.05 Gramo
foonmuziek. 5-35 Radiotooneel. 6.20 Visciano-
orkest. 7.50 Symphonie-concert mmv. solisten.
9.50 Gramofoonmuziek. 10.2011.50 Jo Bouillon
en zijn orkest.
KEULEN 456 M.
5.20 Havenconcert. 7.25 Meisjeskoor. 7.55 Orgel
concert. 8.20 Gramoofoonmuziek. 10.35 Voor
soldaten. 11.20 Herm. Hagestedt's orkest. 1.20
Populair concert. 3.20 Gramofoonmuziek. 4.45
Omroeporkest en solist. 6.50 Omroeporkest.
8.20 Voor de arbeiders. 9.50 Leo Eysoldt met
zijn orkest en solisten. 11.20 Blazers van het
Rheinische Landesorkest. 11.501.20 Geva
rieerd nachtconcert.
BRUSSEL 322 M.
8.20 Gramofoonmuziek. 9 20 Orgelspel en
zang. 10.20 Vioolvoordracht. 10.50 Carillonbe
speling. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 en 12.30
Omroepdansorkest. 12.50—1.05 en 1.35 Gramo
foonmuziek. 11.50 en 12.30 Omroepdansorkest.
12.501.05 en 1.35 Gramofoonmuziek. 2.20 Om-
roepsymphonie-orkest. 4.50. 5.55 en 6.20 Gra
mofoonmuziek. 7.20 Gevarieerd programma.
9.30 Omroepdansorkest. 10.2011.20 Gramo
foonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
8.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Gevarieerd con
cert en declamatie. 10.20 Gramofoonmuziek.
10.50 Cellovoordracht. 11.05 Gramofoonmuziek
1.35 Radio-orkest. 12.551.15 Gramofoonmu
ziek. 1.50 Accordeonmuziek. 2.10 Gramofoon
muziek. 4.20 L. Hirsch en zijn dansorkest. 6.15
en 6.30 Gramofoonmuziek. 7.20 Cabaret. 8.05
Gramofoonmuziek, 8.20 Radio-orkest en so
listen. 9.30 Jean Omer's orkest. 10 20—11.20
Gramofoonmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M.
7.35 Het Italiaansch Nationale Universiteits
orkest en solisten. 9.20 Berichten. 9.50 Piano
voordracht. 10.05 Berichten. 10.2011.20 Om-
roepkleinorkest en solisten.
MAANDAG 1 MEI 1939.
HILVERSUM I. 1875 en 415.5 M.
NCR V- Uitzending.
8.00 Schriftlezing en meditatie. 8.15 Berich
ten, gramofoonmuziek. (9.30 Gelukwenschen).
10.30 Morgendienst. 11.00 Christ, lectuur. 11.30
Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gra
mofoonmuziek. 12.30 Carillon-concert. 1.00 Het
NCRV-orkest. 2.00 Schooluitzending. 2.35 Ver
volg concert. 3.00 Huishoudelijke wenken. 3.30
Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gra
mofoonmuziek. 5.15 Voor de kinderen. 6.15 Gra
mofoonmuziek. 6.25 Berichten, hierna tot 6.55
Vragenuurtje. 7.00 Berichten. 7.15 Vervolg vra
genuurtje. 7.45 Christelijke Oranje-Vereeniging
..Amsterdam-Oost" met orgelbegeleiding. 8.00
Berichten A.N.P., herhaling SOS-berichten. 8.15
Koninklijke Christelijke Oratoriumvereeniging
„Excelsior", toespraken en declamatie. 9.30 Ko
ninklijke Militaire Kapel. 10.00 Berichten A.N.P.
actueel halfuur. 10.30 Gramofoonmuziek, 10.45
Gymnastiek. 11.00 Vervolg concert. 11.30 Gra
mofoonmuziek, c.a. 11.50 Schriftlezing
HILVERSUM n. 301.5 M.
Algemeen programma.
8.00 Gramofoonmuziek, orgelspel. 8.15 Berich
ten. 8.18 Gramofoonmuziek. 9.00 Omroeporkest,
soliste en kinderkoor (opn.) 10.00 Morgenwij
ding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Voor de
vrouw. 10.35 Ensemble Jetty Cantor. (11.00 Voor
de vrouw c.a. 12.15 Berichten). 12.30 AVRO-
Amusements-orkest. 1.15 Gramofoonmuziek. 1.30
AVRO-Meisjeskoor met orgelbegeleiding. 2.00
AVRO-Musette-orkest en solist (opn.). 2.30 Om
roeporkest (c.a. 3.15 en c.a. 3.55 Pianovoor
dracht). 4.30 Disco-causerie. 5.30 Stafmuziek
van het 6e R.I. en gramofoonmuziek. (c.a. 6.25
Berichten). 6.45 De Twilight-Serenaders. 7.30
Causerie „Juliana, Gravin van Stolberg". 8.00
Berichten A.N.P., mededeelingen.' 8.20 Concert
gebouworkest en solist. 9.25 Radiotooneel. 10.15
Gramofoonmuziek. 10.30 AVRO-dansorkest en
Miff Ferrie's Jakdauz. 11.00 Berichten A.N.P.
Gramofoonmuziek. 11.40 Orgelspel.
DROITWICH 1500 M.
10.20 Zang. 11.10 Orgelspel. 11.35 Politie-or-
kest van Bristol, en solist. 12,35 Voordracht.
12.55 Orgelspel. 2.20 Gramofoonplaten. 3.15 Jack
Hardy's kleinorkest. 3.50 Gramofoonmuziek. 4.50
Het Clarilyn-sextet. 5.20 Berichten. 5.40 Uit
Amerika: Causerie „Business outlook from Ame
rica". 5.45 Muzikale causerie. 6.05 Gramofoon
muziek. 6.20 Gevarieerd programma. 7.20 Pro
gramma, gewijd aan de Amerikaansche werk-
loosheids-bestrijding. 8.05 Orgelspel. 8.20 Be
richten. 8.50 Discussie over het werkloosheids
vraagstuk. 9.35 Het BBC-theater-orkest. 10.20
Johnny Rosen's Band en solisten. 10.50 Gramo
foonmuziek. 11.10 Berichten.
RADIO PARIS 1648 M.
8.00 en 9.00 Gramofoonmuziek. 10.20 Het Wil
liam Cantrelle-orkest. 11.30 Zang. 12.25 Het
Loyon-orkest. 1.35 Pianovoordracht. 1.50 Gra
mofoonmuziek. 2.35 Zang. 2.50 Pianovoordracht.
3.40 Zang. 3.55 Gramofoonmuziek. 4.05 Zang.
4.40 Pianovoordracht. 4.55 Gramofoonmuziek.
5.35 Het Felix Raugel-koor (met toelichting).
6.20 Het Derveaux-orkest. 7.50 „Genoveva",
opera. 10.20 Gramofoonmuziek.
KEI LEN. 456 M.
8.00 en 9.00 Gramofoonmuziek 10.20 Het Wil
liam Cantrelle-orkest. 11.30 Zang. 12.25 Het
Loyon-orkest.. 1.35 Pianovoordracht. 1.50 Gra
mofoonmuziek. 2.35 Zang. 2.50 Pianovoordracht.
3.40 Zang. 3.55 Gramofoonmuziek. 4.05 Zang.
4.40 Pianovoordracht. 4.55 Gramofoonmuziek.
5.35 Het Felix Raugel-koor (met toelichting).
6.20 Het Derveaux-orkest. 7.50 „Genoveva",
opera. 10.20 Gramofoonmuziek.
KEULEN, 456 M.
5.20 Militair orkest. 7.20 Omroeporkest en re
portage. 9.20 Reportage. 10.20 Schupo-orkest en
Omroepkoor. 11.20 Reportage. 1220 Folkloristisch
concert. 1.20 Onbekend. 5.20 Reportage. 6.20
Onbekend. 8.20 Zie Deutschlandsender.
BRUSSEL 322 M.
Omroepkoor. 11.20 Reportage. 12.20Folkloristisch
11.50 Omroepdansorkest. 12.50, 4.20 en 5.50 Gra
mofoonmuziek. 6.20 Gramofoonplaten en decla
matie. 7.20 Omroep-symphonie-orkest en -koor.
9.30 Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 484 M.
11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 Het Radio-or
kest. 12.50 Gramofoonmuziek. 4.20 Cabaret. 5.20
Reportage en gramofoonmuziek. 6.35 Gramo
foonmuziek. 7.20 Emile Vandervelde-herdenking.
8.20 Het Nationaal orkest en het Omroepkoor
9.30 Vocaal concert (tot 10.20)
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
6.20 Groot gevarieerd concert (7.20 Berichten).
8.20 Carl Woitschach's Blaasorkest en Otto Do-
brindt's orkst (c.a. 9.15 Reportage), 10.20 Gra
mofoonmuziek.
MUZIEK.
Het Vrijdagavond in de Gemeentelijke Con
certzaal gegeven „Voorjaarsconcert" der Spae-r
nesanghers heeft de hoorders van een lange
reeks bijna zonder uitzondering welgeslaagde
kunstuitingen doen genieten. Merkwaardiger
wijze trad het mannenkoor zelf, dat het con
cert georganiseerd had, dezen avond minder op
den voorgrond dan men allicht verwacht zou
hebben. Het belangrijkste deel van het program
ma viel ten deel aan Haarlem's Vrouwenkoor,
dat, even als „Die Spaernesanghers" Lieven
Duvosel tot leider heeft en dat dit jaar zijn eer
ste lustrum herdenkt. Dat belangrijkste deel was
voornamelijk vertegenwoordigd door de „Messe
a trois voix" van André Caplet die nu voor het
eerst in haar geheel door het vrouwenkoor werd
uitgevoerd.
De belangrijkheid dezer muziek moet objec
tief, als muzikaal verschijnsel op zich zelf, op
gevat worden. De kwalificatie sluit geen per
soonlijke meening in. Want Caplet's verklanking
der Mistekst zal den meesten hoorders wel den
zelfden indruk van koele objectiviteit en neu
traliteit geven als de navolgingen, die Hendrik
Andriessen toegepast heeft. Er behoort een bij
zondere constellatie van het gevoelsleven toe om
door deze meiismen, in deze veelvuldige opvol
gingen van zich parallel in drieklanken bewe
gende tonen de beteekenis van de tekstwoorden
weergegeven, laat staan versterkt, te vinden.
Eerst in de epiloog „O Salutaris" komt, voorna
melijk door het klankcoloriet der wijde stem-
menligging, een warmere muzikale sfeer.
De vertolking echter was een koorprestatie
van beteekenis. Het koor overwon alle moeilijk
heden glansrijk; toonkwaliteit en zuiverheid ble
ven van begin tót eind uitmuntend. In de epiloog
bemerkten we in 't bijzonder den mooien klank
der alten.
Wat het Vrouwenkoor na de pauze zong. had
minder importantie. Een vlot niemandalletje van
Samuel en de canonische humoreske „De Sol
fègeles" van Wagenaar omlijstten het Spinner
lied uit Wagner's „Der fliegende Hollander" en
ik kan volstaan met te zeggen dat het drietal
werkjes hoogstverdienstelijlc gezongen werd.
Het mannenkoor leverde in de vertolking van
Wagner's „Pilgerchor" en Benoit's „Alleluah"
voortreffelijk werk. De beruchte chromatische
overgangen in het Pilgerchor konden geen ver
storing der zuiverheid veroorzaken; het toon-
peil bleef gehandhaafd. Dit was ook in het be
wegelijke „Alleluah" het geval. En de klank
kwaliteit van den koorzang was in deze werken
steeds lofwaardig. Niet op dezelfde hoogte stond
de vertolking van Riga's „Magnificat". Nu is
dit werk met zijn talrijke, soms nogal opdringe
rige „liedertafelstijl"-effecten ook in muzikaal
opzicht niet met de vorengenoemde gelijk te
stellen. Maar de koorzang klonk vooral tegen het
einde eenigszins geforceerd; de tenor-solist Jan
Hensen had wegens door verkoudheid veroor
zaakte indispositie de toegevendheid der hoor
ders laten inroepen en de bas M. V. was door
het te sterke zingen der begeleidende koorstem-
men nauwelijks te hooren.
De samenwerking van mannen- en vrouwen
koor in de drie liedbewerkingen van Duvosel,
die aan het einde van den avond gegeven wer
den, leverde prachtige resultaten op. De contra-
puntische stemmenvoeringen waren steeds hel
der en gemakkelijk te volgen en de totaalklank
was doorgaans zeer mooi.
Annie Hermes zong na Caplet's „Messe" diens
„Les Prières": een uitstekend aansluitende op
volging. In deze „Prières" zit echter veel meer
kracht en gloed dan in de „Messe" en die kracht
en gloed vonden in den zang van Annie Hermes
een weerklank, die tot overtuiging dwong. Prach
tig was de stijging aan het slot van het derde,
„Symbole des Apötres", dat het ontbrekende
„Credo" der „Messe" a.h.w. substitueerde.
De begeleiding der „Prières" werd fijn ge
schakeerd en in volkomen eenheid met de zang
stem door Corrie Koppen vervuld. En in de ver
tolking van Chopin's Fantasie op. 49 mocht al
eenige remming der aanslagskracht door nervo
siteit aanwezig zijn: de mooie pianistische kwa
liteiten en de intelligente, vaak spannende in
terpretatie werden er niet door beïnvloed.
In „Liebesweihe" van Duvosel werkten alt
zangeres en pianiste nogmaals voortreffelijk sa
men. Alleen: dit werk is meer voor mezzo
sopraan dan voor alt geschikt. Het ligt vrij ohog
(tot tweegestreept as) en lage tonen komen er
niet in voor, zoodat Annie Hermes ditmaal geen
gelegenheid had het sonore borstregister harer
stem te doen bewonderen; trouwens „Les Priè
res" van Caplet gaf daartoe ook weinig gelegen
heid. We moeten dus daarvoor maar eens tot
een volgend optreden wachten.
De pianiste ontving vele bloemstukken, Du
vosel een fraaie bloemenmand en ook Annie
Hermes werd met bloemen gehuldigd.
K. DE JONG.
VOLKSDANSUITVOERÏNG.
Zooals telken jare, zal ook nu weer een
volksdansdemonstratie worden gehouden
van de verschillende Jeugdverenigingen in
het gebouw St.-Bavo, Smedestraat, op
Woensdag 3 Mei a.s.
Medewerkenden zijn: Kinderverzorging en
Opvoeding (K. en O.); Ned. Meisjes Gilde;
A. J. C. met Roode Valken en Roode Wachten;
Ned. Trekkersbond en de Jeugdgroep van den
Alg. Ned. Typografenbond. Het geheel staat
onder leiding van den heer H. F. van der Wa
teren, leider van K* en O.