Schilderkunst te Londen. De Moeder. De Royal Academy Zomer- Tentoonstelling. DINSDAG 2 MEI 1939 HAARDE M'S DAGBCAD '6 licht ncerstraalt uit een kap van wit porce- lein, die van het plafond hangt. Het is een aangrijpende, strenge voorstelling. Een merkwaardig doek is voorts het stil leven van een „associate" of half-lid van de Royal Academy. Meredith Frampton. Houten ramen, rollen papier, gedeeltelijk afgerold, een schaartje, schoppevrouw, een chrysant in de tuit van een theepot, een korenaar in een medicijnfleschje, een vaasvormig archi tectonisch ornament met een peer. versch van den boom, er op, en een wassen hoofd, met spijkers en punaises om het geheel te rang schikken, zijn de voorwerpen. Men zal dit werk moeten zien als een studie in stof-uit- drukking. Als zoodanig is het zoo zuiver dat het doet denken aan de „trompe l'oeil". dat kunstje, uitgevoerd door sommige meesters van het penseel in het verleden, dat den toe schouwer naar geschilderde voorwerpen doet grijpen. A. K. van R. HET TOONEEL Het Nederlandsch Tooneel. Onze Londensche correspondent schrijft: f andere zijde van het bed, waarop fel electrisch Een van de meeningsverschillen die de En- dWr*- --=* - gelsche dames verdeeld houden, gaat over de vraag, of de oogen van de Hertogin van Kent blauw of bruin zijn. Een portret van deze her togin, het eerste dat in de Royal Academy is komen te hangen en dat geschilderd is door Flora Lion, leert dat beide partijen gelijk heb ben. De iris is zoo bruin als een kastanje en de rest van het oog die men oogwit noemt is aoo blauw als de azuren hemel. Door dit portret kan men ook te weten komen dat de hertogin glanzend gepoetste nagels heeft, die een diep-roze tint hebben ontvangen. Zij is geschilderd in een jurk van zwarte tulle. Het is een goed en eerlijk stuk werk. Dat geldt ook voor het portret van de Koningin-Moe der. van de hand van Simon Elwes, dat een week voor de opening van de tentoonstelling gereed is gekomen. Er is niets pronkerigs en stijfs en plechtigs in deze portretten. En knap werk als het is geeft men er terstond zijn sympathie aan. hetgeen meestal voor de por tretten van koninklijke personen, die deze za len elk jaar druk frequenteeren, niet kan gel den. Het kan b.v. niet gelden voor het portret van den Koning, door Francis Hodge ge maakt. omdat de officieele voorstelling de waarheid onrecht heeft aangedaan. Een zelfden indruk krijgt men nagenoeg al tijd van de portretten in deze tentoonstelling die ,.on the line", dat wil zeggen op gezichts hoogte, hangen. Voor het frisschere werk, het geestiger werk, het oorspronkelijker werk moet men vaak ook voor landschappen en genre stukken naar de hooger liggende rij kijken De ..on the lines" zijn evenwel de bevoor rechten. De keuze-commissie heeft ze voor rang gegeven en men leert er uit dat deze commissie terug blijft schrikken voor doeken, oie den conventioneelen smaak veronachtza men. Die smaak verlangt niet alleen de trouwe weergave van de natuur, in menschen en din gen, in haar regelmatigste en netste openba ringen, maar heeft ze ook graag nog wat ge sublimeerd. Niemand kan dit laatste beter dan Russell Flint, en ster van oude schittering in de Royal Academy, die jaar in jaar uit dezelfde compacte naakte meisjes bij elkaar brengt in zijn doeken en alleen verschil maakt in pose, scène en bezigheid. Een zestal van deze fijne wezentjes heeft hij nu hulde laten brengen aan Demeter in Provence. Het is een voor stelling van een oogstfeest. De meisjes, die in haar luchtige Provencaalsche kleedij modieu zer en slanker zijn dan het fijnste modepop petje. dat over de boulevards tippelt, dragen sikkels in de handen; maar het is duidelijk dat zij er geen halm mee kunnen vellen. En dit alles wordt altijd in kleuren gezet, die te lusteloos zijn om met elkaar te spelen. De Engelsche schilderkunst, vocizoover zij zich uit o:p deze jaarlijksche tentoonstellin gen, blijft aan zichzelf gelijk hoeeeer ook de wereld, waarin zij werkt, verandert. Een enkel stuk van de 1315, die de tentoonstelling telt, kan worden gezien als een document van den tijd. Het heet „Waarom Oorlog?" en het is geschilderd door Charles Spencelayh. Het is de werk-, eet- en zitkamer van een oudstrijder. De lintjes op zijn revers vertel len van zijn oudstrijderschap. Het is een ge zellig vertrek, met boeken en kunstvoorwer pen °en warm getinte meubels, met gordijnen in prettige patronen en echt huiselijk licht. Op de tafel, waar de man aan zit te peinzen, staan een schaal met breed, een boter- en een theepot. Er ligt een boek en er ligt ook het gratis verstrekte gasmasker, blijkbaar zoo juist van een zorgzame regeèring ontvan gen. De Daily Mirror ligt op een stoel die bij de tafel staat. Het is het nummer dat het voorspel van München aankondigt, de reis van Chamberlain naar Berchtesgaden. De uitdrukking op het gezicht van den oud strijder doet veronderstellen dat het nieuws in zijn ochtendblad hem niet opgebeurd heeft. Neville Chamberlain hangt dit jaar ook op de lijn. Dit doek, door James Gunn. een van de portretschilders van grooten naam in het land. moet enkele jaren oud zijn. Niet al leen is de staatsman er nog heel wat jonger op dan hij er nu uitziet met zijn 70 jaar, maar men kan er ook het oude roode koffer je op zien, dat het attribuut is van den Kanselier van de Schatkist en dat juist weer zijn be grootingsgeheimen, nu hij monde van een anderen functionnaris in het ambt, heeft prijsgegeven. Er is ook een goed portret van Mrs. Neville Chamberlain. Gunn heeft verder een levensgroot ten- vc-eten-uit portret geschilderd van dat mach tig lichaam dat Hilaire Belloc heet. Men zegt dat deze man. begaafd als dichter en als es sayist. een onbetamelijk groot eter is: maar bij zooveel bindweefsel dat onderhouden moet worden kan hij niet anders. Er is een tweede portret van den copleten man. een zeer goed portret van den Belgischen gezant, Baron de Cartier de Marchienne, door Alfred Jonniaux. Hoewel deze diplomaat is uitgebeeld in zijn rijkste gala-kleedij is de schilder erin geslaagd den mensch veel dui delijker te laten zien dan zijn sier. Er is geen beter portret op de tentoonstelling. George Belcher blijft als schilder in het genre van den Punchteekenaar die hij is. Zijn „dinner for eight" staat op :n petroleum- komfoor op een bankje bij de tafel. Acht worstjes liggen te sputteren in een braadpan. Een fleschje Worcestersaus, een flesch stout, een koffiepot, een doos lucifers, kortgebrande sigarettenpeukjes, brood en wat appelen maken verder deel uit van dit stilleven vol vuur. De oudgedienden van de Royal Academy en haar steunpilaren, Brockhurst (die 2000 krijgt voor een portret), Connard. Laura Knight, Munnings (schilder van luxe paar den). Dod Proctor zijn elk met vier of meer doeken vertegenwoordigd. Zij staan sinds jaren stil op een peil van vaardigheid en viriuoziteit dat niets beters kan beloven. Enkele met vervoering geschilderde land schappen, een juffrouw met een harmonica en een groepje variété-danseressen uit den gaslichttijd allemaal boven de lijn her inneren aan de veelbelovende en veel gevende experimenteele Britsche schilderkunst, die buiten Burlington Housse bloeit. En op de lijn hangt het stuk van het jaar, een Geboorte van Jezus in de moderne wereld, van Louisa. Hodgson. De moeder ligt te bed in een kraamkamer van een nieuw voorstads- huis. De man staat bij het bed met een sjaal om er het kind in te wikkelen, dat de moeder hem overreikt. Zijn dophoedje ligt onder het bed. Daar staat ook een kartonnen doosje met een wollen poppetje. Drie ruige mannen in boerenkleedij staan in aanbidding aan de Karei Capek, de in 1938 gestorven schrijver, was een Tsjech en hij heeft dus langer en heviger dan wij geleefd onder den druk dei- dreiging van oorlog. Hieruit is het ontstaan van De Moeder, het tooneelspel, dat thans door Het Nederlandsch Tooneel in den Stads schouwburg te Amsterdam wordt gespeeld, te verklaren. Want dit is een tijdsstuk, maar een stuk, dat niet enkel aan dezen tijd gebon den is. ,.In heel de wereldgeschiedenis door ben ik het, de moeder, die altijd weer moet betalen voor jullie groote mannelijke aangelegen heden!" zegt de „moeder" in Capek's stuk tot haar man en zonen, wanneer dezen ook haar jongsten zoon opeischen voor den oorlog, die is uitgebroken, nadat zij reeds alles geofferd heeft. Eerst als jonge vrouw haar man, die bij een koloniale expeditie gevallen is en latei- haar oudsten zoon Andreas, die den dood heeft gevonden in den strijd tegen de gele koorts. Dan volgt Georg, die in zijn poging als vlieger om het hoogterecord op zijn naam te brengen, naai- beneden stort en ten laatste verliest zij Kornel en Peter, die ieder aan een andere zijde vallen in een burgeroorlog. Dan is het alleen Toni, de jongste zoon, die haar nog is overgebleven en wanneer de vijand het land is binnengedrongen, klemt zij zich met alle moederliefde die in haar is, aan hem vast, opdat de oorlog ook niet hem den laatsten, dien zij heeft overgehouden zal ontnemen. Het heele stuk door is de Moeder in contact met haar dooden. Zij zeggen, waarom zij het offer van hun leven hebben gebracht, maar de Moeder begrijpt hen niet. Zij leefde alleen maar voor de kinderen en voor haar is de moe derliefde het hoogste. Vreemd staat zij tegen over de idealen, waai-voor haar man en zonen vielen. Zij, de moeder, moet het zwaarste offer brengen voor iets, dat zij, als vrouw, niet begrijpt. Met alle kracht, die haar nog gebleven is, verdedigt zij zich tegen de dooden, die haar laatsten zoon van haar opeischen. Zij heeft genoeg gegeven en als Toni haar smeekt om te gaan, weigert zij. De Moeder blijft doof voor de stemmen der dooden en ook voor de stem, die door de radio tot haar doorklinkt en die van de moeders hun zonen als vrijwilligers vraagt. Zij staat alleen tegenover allen, tot dat zij door den luidspreker hoort, dat de vijand onschuldige vrouwen en kinderen heeft gemitrailleerd. Dan brengt ook de Moeder het offer en zij zelf drukt haar eenig overgeble ven zoon het geweer in de hand, opdat hij mee zal gaan met de anderen om het vader land te verdedigen. Een hoogst ernstig beklemmend stuk is De Moeder van Capek. Een tendenzstuk kan men het niet noemen Met de grootste onpartijdigheid heecEt de schrijver dat probleem behandeld en ons de tragiek van de Moeder, die altijd weer het zwaarste offer brengt, laten voelen. Het was een waagstuk van den schrijver om de dooden in zijn stuk op te roepen en hen als dramatische figuren een plaats te geven in zijn werk. Maar wij aanvaarden het onmiddellijk door de sobere wijze, waarop Capek dit doet en ook door de oplossing, welke Van Dalsum als regisseur voor dit moeilijk probleem heeft gevonden. Het waren vooral de eerste twee bedrijven, waarin de Moeder geplaatst was tegenover de zich verdedigende dooden, die diepen indruk maakten. De laatste acte was veel zwakker en wij stonden hierin door de telkens terugkeerende stem hr den luidspreker en het slot zelfs even aan de grens van het melodramatische. Maar als geheel is het een stuk. waarvan de be- klemmenden ernst juist in dezen tijd wel zeer sterk tot ons spreekt en ontroert. Het Nederlandsch Tooneel heeft er onder regie van Van Dalsum een prachtige stem mingsvolle opvoering van gegeven. Ik schreef reeds dat Van Dalsum het probleem van de terugkeerende dooden zeer mooi heeft opge lost. In stem, houding en gebaar hadden zij allen het onwezenlijke en fascineerende, dat wij van deze dcoden verwachtten. Wij zagen hen, zooals zij in de verbeelding van de Moeder voortleefden. Van Dalssum zelf was als de vader van de dooden wel de meest imponeerende figuur, maar ook Jacques de Haas als Andreas, de zoon, die zich voor de wetenschap geofferd had en Paul Storm als Georg, de vlieger, wisten den zuiveren en voor dit spel zoo sug gestieven toon te treffen. Jacques Snoek en Johan Schmitz, die wij eerst als levenden zagen en die pas later in de rij der dooden waren opgenomen pasten zich voortreffelijk aan bij de anderen Jacques Snoek hebben wij vooral bewonderd in het tweede bedrijf, toen hij met bruisend tempe rament en toch beheerscht den door de revo lutie opgezweepten jongen man speelde. Gijs- bert Tens teeg was Toni. de jongste der zonen, die op het laatst het offer brengt en gaf hem teer en dichterlijk in het begin, geëxalteerd aan het slot. Jo Sternheim maakte van den grootvader een mooie, imponeerde figuur. Loudy Nijhoff speelde de moeder, een rol die ook van de actrice alles opeischt. Vooral voor de pauze heeft Loudy Nijhoff de rol in al haar phases prachtig gespeeld, krachtig in de dramatische scènes, tragisch in haar bijna bovenmenschelijike smart. In het laatste be drijf wist zij zich misschien ook door het l'w Jongen mn'n Waar borg-pak en U zult zien: hij is er een andere jongen mee. Waarborg-kleeding voor jongens is niet alleen de beste keuze om zijn kwali teit maar bovendien nog door zijn billijke prijzen. WAAHBOUG-KLEEUIXG IS APAHTE KLEEDING Alléén bij KRACHTSPORT. WORSTELEN KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND. Te Amsterdam werden worstelwedstrijden gehouden voor jeugdleden van 1418 jaar om het Kampioenschap van Nederland van den N.A.S.B. Door de Haarl. Krachtsport Vereeni- ging Haarlem werd met 10 leden deel genomen. In de Af deeling Vedergewicht wist K. Bekker het kampioenschap te bemachtigen door vijf partijen te winnen, n.m. van Van Nimwegen, H.K.V., Tonnisse, H.K.V., Meeuwsen, Amster dam, Spithoven, H.K.V. en Kokkelkoren H.K.V. H. Kokkelkoren van H.K.V. behaalde den derden prijs, door te winnen van Visser. Rot terdam, Richter, Cuiemborg, Spithoven, H.K.V. en G. Loeven, H.K.V. In deze afdeeüng waarin 11 deelnemers mededongen, ging de beslissing om het kampioenschap tusschen twee Haar lemmers. K. Bekker en H. Kokkelkoren; dit werd een spannende kamp, die na 8 minuten door Bekker werd gewonnen. G. Loeve, H.K.V. bezette de 4e plaats door te winnen van Visser, Rotterdam en Boekelman, Amsterdam. Aan Van Nimwegen mocht het gelukken den prijs te winnen voor de snelste touché, n.l. 12 sec. In de afdeeüng Lichtgewicht behaalde J. van der Weiden, H.K.V. den 3en prijs door te winnen van Van Amstel, Amsterdam. Aan W. Davelaar gelukte het, in de Afd. Zwaargewicht den kampioen te overwinnen. Jammer dat hij in zijn verdere partijen werd uitgesloten. De uitslag is als volgt: E. V.: 1. H. Richter, Cuiemborg, 2 gew. part., 0 straf punten; 2. H. Kilian, Cuiemborg 1 gew. partij 3 str.punten. Vedergewicht: 1. K. Bekker H.K.V. Haarlem, 5 gewonnen 1 strafp., 2. H. Meeuwsen. D.O.K., Amsterdam 3 gew. part., 3 str.p., 3. H. Kokkel koren, H.K.V. Haarlem, 4 gew. part. 6 str.p., 4. G. Loeve, H.K.V. Haarlem, 2 gew. part., 6 str.p. Lich gewicht: 1. J. Artmanie D.O.K. Amster dam, 2 gew. part. 0 str.p., 2. G. Hessel.s, D.O.K., Amsterdam, 2 gew. part. 3 str.p., 3. J. v. d. Weiden H.K.V. Haarlem, 1 gew. part.. 6 str.p. M. B. gewicht; 1. P. Eillebrecht, D.O.K,Am sterdam 3 gew., 1 onbeslist, 3 strafp., 2. H. Eillebrecht, D.O.K. Amsterdam. 3 gew., 1 on beslist. 4 strafp., 3. W. Henderiks, D.O.K. Am sterdam, 2 gewonnen, 7 strafp. Zwaargewicht: 1. G. Palmer, D.O.K. Amster dam, 2 gewonnen, 3 strafp., 2. J. Timmermans D.O.K., Amsterdam, 2 gewonnen, 4 strafp., 3. L. Seuer, D.O.K. Amsterdam, 2 gewonnen, 5 strafp. (Adv. Ingez. Med.) stuk niet geheel voor het melodramatisshe te hoeden en hadden wij het .moederlijke" in de figuur nu en dan wat sterker geaccen tueerd gewenscht. De stemmen in den luidspreker waren vooral van de vrouw nog al onduidelijk, wat jammer was, omdat het ook voor ons toch op de woorden hier wei degelijk sterk aankwam. De Moeder heeft op het publiek een zeer diepen indruk gemaakt. Een waarlijk artis tiek succes dus voor Het Nederlandsch Too neel. J. B. SCHUIL. VEREENIGING „DENNENHEUVEL". Zaterdag 29 April j.l. werd in hotel Centraal te Amsterdam de jaarlijksche algemeene ver gadering gehouden vaar „Dennenheuvel", ver- eeniging tot het exploiteeren van herstellings oorden en sanatoria voor handels- en kan- toonrbedienden, handelsreizigers en handels agenten. Uit de jaarverslagen bleek, dat in 1938 het aantal contribuanten tot 4177 is gestegen. Aan de verpleging van de patiënten werd een bedrag van 12.117.89 ten koste gelegd. De aftredende hoofdbestuursleden, de hee- ren Jac. F. Vogel en D. J. J. Flik, te Rotter dam en W. H. Semeyn, te 's-Gravenhage, werden bij acclamatie herkozen, terwijl als lid der financieele commissie werden benoemd de heeren A. de Ruyter, Amsterdam, J. P. Hoftyzer, 's-Gravenhage en M. M. de Raad, Rotterdam HAARL. VOETBALBOND. (Officieel) Kampioenschap van den H. V. B. Lichtwedstrijd Haarlem 3Bloemendaal 2. De kampioenen der twee eerste klassen van den Haarlemschen Voetbalbond Haar lem 3 en Bloemendaal 2 spelen Woensdag avond kwart overacht op het terrein aan den Schoterweg een lichtwedstrijd om het kam pioenschap. De wedstrijd wordt geleid door scheidsrech ter J. Joosten, grensrechters zijn de heeren J. van Aalst en J. Hafkenscheidt. OM DEN H. V. B.-BEKER. O.S.V.—ZANDVOORT (1—4). Zandvoort heeft kans gezien den tweede klasser O.S.V. op eigen terrein met 41 te kloppen. De achterhoede van O.S.V. had tegen •de snelle voorhoede van Zandvoort niet veel in te brengen. Voor de rust wsten J. Keuning en J. de Muinck op keurige wijze te scoren. Voor een kleine overtreding van de Zandvoort- sche achterhoede kende de scheidsrechter aan O.S.V. een penalty toe, waardoor de stand 12 werd. Ook na de rust was Zandvoort vrij sterk in de meerderheid. Al spoedig verdween een zacht rollertje van S. Keuning onder de han den van den keeper door in het doel (13). Dezelfde speler bracht even later met een mooi schot den eindstand op 14. TAFELTENNIS. HEEMSTEEDSCHE KAMPIOENSCHAPPEN. A.s. Zondag organiseert Pleemstede zooals men weet, in het Ververschingshuis in Groe- nendaal bovengenoemde kampioenschappen. Aan dit tournooi kunnen ook niet-leden van den N.T.T.B. deelnemen, nl. in de nieuwelin genklasse. Zij mogen echter ook in de andere klasse inschrijven. Na afloop van het tournooi is er gelegen heid tot dansen. Inschrijvingen tot Woensdag 3 Mei bij W. F. Kruyff, Bloemendaalscheweg 255, Overveen. WIELRIJDEN. DE JONGE KAMPIOEN. Daar de A- en B-klassers rijden moesten op andere wielerbanen, hebben de C-klassers en juniores hun 5en en laatsten rit gereden van de voorjaarscompetitie. C-klasse 45 K.M., Juniores 25 K.M. Uitslag C-klasse: 1. J. Keijzers 6 punten, 2. Meijer 5 punten, 3. H. Tichelaar 4 punten, 4. K. Neeft 3 punten, 5. T. v. d. Heiden 2 pun ten, 6. H. v. d. Heiden 1 punt, 7. IJ. Smit 1 p. Juniores-klasse 25 K.M.: 1. Radsma 6 pun ten, 2. A. Keijzers 5 punten, 3. Keijzerswaard 4 punten, 4. Droog 3 punten. Totale uitslag voor de C-klasse en Juniores: C-klasse 1. J. Keijzers 28 p., 2. K. Neeft 21 p„ 3. T. v. d. Heiden 13 p., 4. H. Tichelaar 13 p., 5. Smit en Meijer 5 p., 6. H. v. d. Heiden 4 p. Juniores: 1. Radsma 30 punten, 2. A. Keijzers 23 punten, 3. H. Droog 21 punten, 4. Keizer- waard 14 puntèn. De amateurs G. Peters en A. de Vries, die rijden moesten op de Alkmaarsche wielerbaan en ook de nieuwelingen H. Veerman en C. Bijster hebben maar een gedeelte van hun wedstrijd gereden, daar die verder werd afge last wegens den regen. De uitslag der amateurs was, dat G. Peters in zijn serie 3e werd en A. de Vries 4e. C. Bijster wist in zijn serie de eerste en H. Veerman de tweede plaats te bezetten. In hun tweede serie kreeg H. Veerman de eerste en C. Bijster de tweede plaats. liet nationaal kegelconcours, dat ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van den Haarlemschen Kegelbond in het gebouw aan de Tempeliersstraat werd georganiseerd, is thans afgcloopcn. Het mocht aan de Haarlemschc Kcgelclub „Richten en Rollen" (die voor onzen fotograaf poseert) gelukken, het club kampioenschap 1939 tc behalen. Dit fraaie resultaat werd behaald door de vijf gooiers van de club, die links op de foto staan (v. 1. n. r.) H. W. Denkers Sr., J. C. W. de Paus, H. Loerakker, M. F. van Orden en L. J. van Leeuwen. 480ste STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 4e klasse, 2e lijst Trekking van Dinsdag 2 Mei 1939 Hooge Prijzen 2000.— 20334 1500.— 10584 14637 1000.— 5289 400.— 14268 200.— 2079 12543 100.— 3062 3940 4282 6668 8124 14334 16662 19052 Prijzen van 65. 1014 1047 1089 1094 1108 1132 1286 1289 1326 1404 1436 1482 1490 1511 1523 1569 1578 1626 1642 1708 1762 1774 1785 1795 1802 1813 1829 1835 1849 1853 1870 1901 1941 1949 1962 1981 1995 2021 2043 2044 2052 2062 2078 2086 2128 2156 2169 2209 2217 2218 2257 2297 2309 2313 2321 2349 2367 2369 2463 2580 2605 2617 2629 2659 2682 2715 2719 2728 2741 2776 2787 2792 2811 2865 2907 2979 3069 3079 3111 3228 3239 3243 3279 3323 3356 3481 3495 3500 3604 3675 3680 3749 3770 3776 3807 3813 3832 3854 3937 3950 3977 4007 4075 4077 4094 4235 4243 4302 4308 4386 4395 4429 4454 4490 4517 4565 4623 4633 4677 4680 4714 4745 4761 4843 4859 4914 4916 4963 5022 5088 5119 5127 5133 5139 5150 5167 5203 5212 5266 5270 5287 5301 5310 5334 5345 5391 5402 5406 5417 5480 5501 5545 5550 5573 5589 5592 5596 5613 5639 5643 5651 5660 5673 5737 5775 5791 5808 5817 5820 5845 5870 5875 5883 5892 5920 5989 6014 6051 6066 6072 6087 6131 6179 6185 6195 6233 6234 6253 6279 6344 6345 6353 6365 6379 6393 6397 6409 6411 6466 6486 6500 6503 6520 6531 6586 6598 6709 6721 6725 6740 6747 6791 6848 6855 6894 6903 6950 6953 6955 6966 7035 7047 7075 7087 7091 7130 7149 7156 7159 7162 7172 7193 7223 7238 7257 7316 7347 7427 7473 7540 7554 7652 7713 7714 7719 7746 7780 7787 7815 7823 7826 7838 7847 7857 7865 7876 7914 7953 7994 7998 8004 8022 8033 8045 8052 8120 8127 8131 8144 8160 8288 8338 8356 8392 8417 8472 8489 8533 8581 8586 8602 8950 8605 8969 8666 8933 8691 9017 8701 9028 8706 9041 8736 9069 8867 9103 9106 9139 9209 9213 9236 9247 9255 9302 9314 9465 9487 9519 9535 9568 9635 9658 9720 9733 9743 9744 9750 9787 9818 9823 9847 9854 9855 98D9 9878 9895 9949 9959 9981 10007 10008 10018 10050 10061 10080 10036 10099 10110 10159 10169 10282 10285 10305 10360 10387 10411 10412 10414 10443 10448 10453 10467 10476 10482 10485 10639 10645 10698 10712 10721 10736 10800 10837 10851 10860 10918 10990 10998 11009 11016 11054 11076 11116 11153 11168 11176 11199 11239 11263 11306 11311 11319 11342 11369 11415 11416 11486 11569 11581 11609 11614 11655 11657 11671 11672 11701 11715 11737 11770 11922 11964 11974 11980 11990 12001 12010 12035 12038 12109 12125 12202 12220 12232 12244 12262 12290 12319 12354 12468 12492 12493 12495 12570 12576 12601 12612 12647 12659 12661 12731 12766 12814 12877 12935 12986 12996 13115 13134 13150 13189 13228 13252 13273 13378 13381 13399 13456 13517 13521 13592 13597 13638 13668 13697 13765 13774 13789 13309 13821 13870 13912 13929 13970 13979 14074 14108 14131 14201 14207 14229 14286 14305 14311 14314 14330 14338 14350 14365 14376 14414 14466 14485 14517 14614 14727 14796 14799 14935 14943 14970 14997 15056 15094 15148 15152 15248 15281 15333 15373 15382 15426 15462 15465 15468 15495 15523 15579 15591 15596 15648 15677 15681 15682 15711 15714 15773 15883 15912 15954 16045 16063 16084 16099 16100 16156 16223 16233 16272 16274 16304 16390 16410 16415 16425 16429 16430 16487 16501 16502 16506 16513 16540 16553 16559 16607 16622 16660 16666 16748 16770 16854 16889 16925 16933 16946 16953 16954 16965 16993 17003 17016 17041 17050 17057 17095 17107 17115 17146 17163 17211 17232 17243 17268 17292 17306 17355 17370 17383 17433 17456 17484 17527 17539 17564 17613 17633 17735 17825 17871 17889 17932 17960 17974 17987 18096 18144 18170 18209 18229 18231 18363 18365 18388 18403 18442 18500 18512 18518 18587 18633 18669 18706 18717 18738 -3757 18795 18810 18831 18895 18902 18908 18926 18955 19005 19006 19020 19041 19066 19074 19082 19087 19146 19165 19177 19201 19238 19247 19280 19338 19372 19386 19407 19529 19541 19583 19647 19661 19679 19693 19717 19731 19767 19781 19786 19788 19819 19829 19856 19872 19945 19954 19962 19976 19993 20019 20021 20037 20071 20083 20087 20101 20125 20137 20174 20217 20249 20302 20326 20328 20344 20379 20400 20463 20472 20555 20557 20575 20615 20674 20688 20794 20803 20804 20835 20856 20915 20944 20991 20998 20999 21040 21113 21129 21134 21160 21161 21193 21222 21381 21391 21400 21467 21482 21501 21526 21555 21560 21574 21585 21600 21639 21641 21650 21671 21723 21738 21746 21762 21786 21793 21813 21827 21830 21864 21988 Verbet. 4e klasse, le lijst; 4328 ontbreekt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 10