(UN/T EN! IETTEEEN SCHILDERIJEN AGENDA. H.D.'Verreliini Haarlem's Muziek-Instituut IQJOjfUUhMl* WAARBORG-COSTUUM WAARBORG-KLEEDING VRIJDAG 12 MEI 1939 HAARDE M'S DAGBCAD If SCHILDERKUNST. door DOESER in het Frans Halsmuseum. Doeser is een merkwaardig artist. Ook bij een herhaald bezoek aan zijn tentoonstelling blijft men getroffen door een blijde uitbundigheid die van de wanden straalt en de zaal vult. Getrof fen ook door de onbetoomde kleurigheid van zijn palot en de haast verkwistende royaliteit, waarmee hij met de verven omspringt. Die kleu rige uitbundigheid gepaard aan een royale verf- opdracht komt in de kunst der laatste halve eeuw vaak voor, het woord „schilderdrift" is in de litteratuur nooit zoo vaak gebruikt als in die periode. Zonder nu nog direct aan Van Gogh te denken, al zou Doeser's Zee bij nacht (32) en diverse opkomende en stralende zonnen de he vige bewogenheid van dien schilder in herinne ring kunnen brengen, kan men die drift op aris tocratische wijze beteugeld vinden in veel werk van b.v. Floris Verster, die de kleurige uitbun digheid zonder de verkwisting kende. Eigenaardig is het dan bij Verster, hoe op die perioden, bij hem tijden van bijna tot het uiter ste gedreven vormgebondenheid en kleuren- soberte volgden, als wilde hij zichzelf aan ban den leggen, zich remmen in een te snelle vaart. Een hartstochtelijk zelfbedwang kon de Leid- sche kluizenaar die Verster was, aan den dag leggen. Misschien overkomt dat Doeser ook nog wel eens, al wil hij voorloopig hier nog zijn pure schilderslusten bot vieren, wat hij -het werd reeds opgemerkt op aantrekkelijke wijze doet. Hoezeer aantrekkelijk, dat zal de bezoeker in een bloemstuk tegen blauwen fond, (nr. 25) rechts achter in de zaal, kunnen waarnemen. Het behoort niet tot de groot-formaat-doeken, doch representeert voor mijn gevoel Doeser's ge lukkigste kanten: zin voor weelde en goeden smaak vindt men er in vereenigd. Er vlak on der hangt een opmerkelijke zeestudie, die men evenmin moet overzien. Er werd reeds over verwantschappen in onze aankondiging gesproken. Het is natuurlijk een zuiver persoonlijke quaestie of men daar meer of minder hinder van ondervindt. Originaliteit is een fictie die slechts zóó lang van kracht blijft als de historische verbindingen verborgen zijn. Voor iemand die nog maar weinig gezien heeft is bijna alles origineel. Verwantschap beduidt dan ook niet: kleineering. Die heeft desnoods pas eenig recht als de verwantschap op namaak uitdraait. Doch dat is bij werk als dat van Doeser nimmer het geval. Hij is juist daarom merk waardig, omdat zijn reflexen op de kunst van zijn tijd zoo absoluut persoonlijk zijn. Als we een „huis met bloeiende boomen' (nr. 39) of het „Landschap" (38) op ons in laten werken, of de „Uitbottende Boomtakken'' (nr. 18) vol waardeering voor het jeugdig frissche lente- gevoel dat er uit straalt, waardeeren, dan zien we daarin geen Abklatsch van neo-impressio- nisten als Pissarro of Claude Monet, doch, ge zoudt haast zeggen, reflexen op zulk werk, die door een loudspeaker versterkt zijn. Er is voor mijn gevoel in Doeser's kunst iets theatraals, dat misschien niet geheel door het „pathos van den geest" der filosofen gedekt wordt, doch op zichzelf van zóó groote beko ring is, dat wij die deken "desnoods missen wil len. In wat mij de zuiverste uitingen van den schilder lijken zit voor mij een zuiver zinnelijk, visueel genot, dat afneemt naarmate de schilder andere dan zuiver visueele bekoringen, na streeft. Al worde dadelijk erkend dat daarin een persoonlijk ondergaan van een kunstwerk wordt bloot gelegd en een ieder het recht heeft er wat anders in te zien. Het zal daarom duidelijk zijn dat mij, onder andere werken, na de genoemde Bloemen op flauw fond, het kleine Wintertje met maan (3) de groote „Hortensias in blauwe pot" (23) het „Fransche dorp" (41) het Pissarro- achtig „Landschap" (28) in de meest genegen herinnering aan deze interessante -verzameling zullen bijblijven. J. H. DE BOIS. Haar handen stijf van rheumatische pijn. Zijn nu echter weer normaal. Hoe lang u ook reeds aan rheumatische pijnen lijdt, er is altijd hoop voor U als U regelmatig Kruschen gebruikt: „Ongeveer 2 jaar geleden ging ik bijna nooit uit, want loopen was mij te pijnlijk. Ik pro beerde van alles, maar werd niet beter. Toen las ik zooveel over Kruschen, dat ik het nog één keer wilde probeeren. Het duurde drie maanden, voordat ik mij wat beter voelde, maar ik hield vol en sindsdien voel ik mij uitstekend en gebruik nooit meer een stok. Mijn handen waren stijf, maar zij zijn nu weer normaal". Mej. A. L. Rheumatische pijnen ontstaan, doordat opgehoopte afvalstoffen, waaronder urine zuur een der gevaarlijkste is, Uw organisme ernstig verontreinigen. De zes zouten in Kru schen verwijderen deze afvalstoffen volkomen langs de natuurlijke kanalen door aansporen de werking op lever, nieren en ingewanden, waardoor Uw bloed wordt gezuiverd en de pij nen langzamerhand zullen verminderen, om tenslotte geheel te verdwijnen. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apo thekers en drogisten. (Adv. lngez. Med.) VRIJDAG 12 MEI Gem. Concertgebouw: Fordtentoonstelling 1010 uur. Frans Hals Theater: „Yoshiwara", 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace Familie Cinema: „De Bierbaron" en „Snelheidsduivels". 2 en 8.15 uur. Rembrandt Theater: „Kunstzijde", 2.30 7 en 9.15 uur. Luxor Theater: „Jongensstad", 2.30, 7 en 9.15 uur. Moviac Theater: „De Kribbebijter". 2.30, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 13 MEI Gemeentelijk Concertgebouw: Fordtentoon stelling, 10—10 uur. Stadsschouwburg: Het Ned. Tooneel: „De Moeder", van Capek. 8.15 uur. Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds. Teyler's Museum, Spaarne 16, 113 uur, be halve 's Maandags. Toegang vrij. Palestina Diorama's, Schotersingel 117a. Ge opend eiken werkdag (behalve Vrijdags) van 35 en 79 uur. MUZIEK 38ste Leerlingen-Uitvoering. De Donderdagavond in den Stadsschouwburg gegeven, leerlingen-uitvoering schonk aan min gevorderden alleen in groepsverband van jeugd orkest, orkestklasse of operakoor gelegenheid tot optreden. Het „Jeugdorkest" kwam voor de vierde maal met zijn twee nummers voor den dag, hetgeen niet belette dat de Koekoek nog immer te hoog floot en dat in de Kinder- symphonie van Thiele het samenspel eenige oogenblikken ernstig gevaar liep. De door enkele blazers der H. O .V. versterkte Orkestklasse, die tegenwoordig- onder leiding van den heer W. de Vriés staal, begeleidde het solo-klavier in Saint- Saëns' ..Weddingcake" en speelde zelfstandig Grétry's Ouverture „1' Epreuve villageoise" en drie stukken uit de tweede „Arlésienne"-Suite van Bizet; het strijkersensemble klonk wat zwak tegenover de blazers, maar het samenspel was zeer verdienstelijk te noemen. Het Opera-koor werkte onder leiding van den heer Jules Moes mede bij de muzikale vertolking van het eerste bedrijf uit Leoncavallo's Opera „Paljas" en vol deed aan de te stellen eischen. De solistisch optredenden behoorden op enkele uitzonderingen na tot de meergevorder den. Een dier uitzonderingen vormde de heer Roel Huyser, die, hoewel als „leerling van Theo van der Pas" vermeld, eigenlijk op een leer lingenuitvoering niet meer thuis hoort. Immers, wie zóó gaaf, met een zulk een volkomen be- heersching der aanzienlijke technische moeilijk heden en zoo goed in het karakter Liszt's 6de Rhapsodie weet te spelen en het klavierarrange ment van de orkestpartij der opera „Paljas" zóó voortreffelijk en volgzaam vertolkt als Roel Huyser deed: diens plaats is op het concert podium. Het brillante passagespel en de feil- looze octaven in de Rhapsodie verdienen bijzon dere vermelding. Een zeer groote technische vaardigheid in passages, flageoletten en staccato's demonstreer de een vioolleerling van den heer Cor Kint. Dat klonk alles zuiver en schijnbaar gemakkelijk; een virtuoze aanleg is hier duidelijk aanwezig en reeds tot aanmerkelijke ontwikkeling geko men; het muzikale element moet evenwel nog ontbolsterd worden en de speler moge bij een volgend optreden front naar de toehoorders maken. Ook de vertolkingen van een Concert etude van Godard en van de solo-pianopartij van St.-Saëns ..Weddingcake" deden goede tech nische vaardigheid hooren; de muzikale inhoud van beide werken is te weinig belangrijk om er meer dan pianistische kwaliteiten in te open baren. Een om zijn zeldzaamheid aardig nummer was de voordracht van Haydn's Concert voor trom pet door een jonge leerlinge van den heer W. de Vries. De soliste voerde de tongslagen en spron gen zeer goed uit en verwierf een verdiend succes. Eenigszins jammer was dat de begelei ding niet door de orkestklasse vervuld werd, want de klank eener trompet assimileert zich weinig met dien van een vleugel. Verscheidene zangleerlingen van den heer J. Stroomenbergh traden, uitstekend begeleid dooi de pianiste Ans Bouter, met liederen en opera fragmenten op. Allen, hoe verschillend hun ont wikkelingsstadia ook waren, zongen zuiver en beschaafd. Speciale vermelding verdienen mej. R. van Veen en de heer Han le Fèvre, de eerste met een prachtige alt-, de tweede een mooie tenorstem begiftigd en beiden in ontwikkeling reeds boven het leerlingenpeil uitgegroeid. Ook de muzikale vertolking van het 1ste bedrijf van „Paljas" deed weinig meer aan leer- lingenwerk denken. De proloog werd expressief gezongen; de voordracht der Silvio-partij open baarde dramatisch temperament nevens een mooie en krachtige tenorstem; de partij van Nedda werd zeer zuiver en klankschoon gezon gen; die van Tonio eveneens. En het geheel sloot als een bus. De leider Jules Moes had alles vast in de hand en het werk bleek grondig voorbe reid, zoodat deze vertolking-in concertvorm den wensch deed ontstaan, dat zij het voorspel tot een volledige in optima forma, dus met orkest begeleiding en enscèneering moge zijn. K. DE JONG. Mannenkoor „Proza en Poëzie'' De viering van het 50-jarig bestaan. Woensdagavond j.l. hield bovengenoemd mannenkoor in het gebouw St. Bavo zijn jaar vergadering, die zich in een goede belangstel ling mocht verheugen. De jaarverslagen van secretaris en penning meester werd goedgekeurd. Besproken werd o.a. het a.s. 50-jarig be staan der Vereeniging, met als voornaamste punt het a.s. Nationale Zangconcours op de data 24 Juni, 1, 2 en 9 Juli a.s. Afgaande op de resultaten der voorberei ding. mag aangenomen, dat „Proza en Poëzie" zijn gouden jubileum op een waardige wijze zal herdenken. LEZING VAN DE H. J. M. V. Zaterdagavond 13 Mei zal in het gebouw der Haarlemsche Jongemannenvereeniging een lezing worden gehouden, waarin de heer J. Kal zal spreken over het onderwerp „Het lied en de Jeugd". Hij zal daarbij bespreken de ver houding van de hedendaagsche jeugd en de muziek, en wel speciaal van de Christelijke jeugd ten opzichte van de verschillende mu zieks troom in gen. HET JUBILEUM VAN HAAS' AZLTNFABRIEKEN. De directie van Haas' Azijnfabrieken N.V, Azijnmakerij „De Boog", welke Haarlemsche industrie onlangs haai- 375-jarig bestaan vierde, bericht ons nog, dat schriftelijke ge- lukwenschen ontvangen werden van den mi nister van Economische Zaken, die mede deelde tot zijn leedwezen in verband met ambtsbezigheden verhinderd te zijn te komen. Eveneens werd tijdens het diner een brief van gelukwensch van B. en W. van Haar lem overhandigd, met het 375-jarig bestaan van de zaak en waarin te kennen werd ge geven, dat het in het voornemen van het college gelegen had, persoonlijk hun geluk- wenschen te komen aanbieden, doch dat zij in dit voornemen verhinderd waren door den langen duur hunner vergadering op dien dag. Verder ontving de directie van Prinses Ju liana en Prins Bernhard een dankbetuiging voor de zeer gewaardeerde aanbieding van de sprookjesalbums van Vader Haas. welk ge schenk H.K.H- met erkentelijkheid voor Prin ses Beatrix hebben aanvaard. HAARLEM'S OPERETTE-ENSEMBLE. Bovengenoemde vereeniging geeft Zondag 14 Mei in den Stadsschouwburg een uitvoe ring van ,1a. Dame Blanche", opera van A. F Boieldieu Medewerking ver'eent het sympho- nie-ensemble „Orpheus" Het geheel staat onder leiding van H. Th. Linden'oorn. Oorlogsinvalide. PIETER v. d. VALK. JOHN BELGER bleef op het strand staan, terwijl hij met diepe teugen de frissche zeelucht inademde. Hij salueerde voor de vlag, die hij niet meer zien kon. Allerlei som bere gedachten en herinneringen flitsten hem door het hoofd. Wat had het leven hem nog te bieden. Na een afwezigheid van twintig jaar was hij in het kleine Fransche dorpje terugge komen en niemand herkende hem. Hierover verwonderde hij zich niet, toen hij zich tastende een weg zocht door de straten. Twintig jaar geleden was hij nog een jonge kerel, gestoken in een zwierig" uniform, met lichten tred en vroolijk hart. Er was veel veranderd in dien tijd. Aan zijn blauwe pet met gouden letters kon men zien, dat hij een Amerikaansche oud-strijder was; ergens in La Chapelle zochten zijn wapenbroeders tevergeefs naar hem. Hij had het dorp doorkruist. Onder den oorlog had hij hier een jaar doorgebracht en zijn stok, zijn voorzichtige voeten en het on verklaarbare instinct van een blinde zeiden hem. dat er niet veel veranderd was in het kleine plaatsje. Zoodra hij „voelde" dat iemand dicht in zijn nabijheid stond, vroeg hij: „Kunt u mij zeggen, waar de herberg van madame Dubois is?" „Aan uw rechterhand, mijnheer". Zou hij er binnengaan? Waarom eigenlijk niet? De wijn, die er vroeger zoo best was, zou hem misschien nu weer goed doen. Lang bleef hij er echter niet; spoedig had hij zijn tocht vervolgd en thans liep hij op het strand. De koude wind deed hem huive ren. Hij hoorde het bruisen van de golven die kwamen aanrollen uit de Golf van Bis kaje. Hij voelde het zand in zijn schoenen. Hetzelfde zand, dat door honderden Ameri kaansche soldaten was betreden. Hier immers had tijdens den grooten oorlog de Ameri kaansche luchtmacht haar hoofdstation ge had. Verschillende malen kreeg hij den indruk, alsof hij werd achtervolgd. Tweemaal bleef hij staan om te luisteren, maar hij hoorde niets dan het ruischen van de zee en het fluiten van den wind. Eindelijk was hij er van overtuigd alleen te zijn. Wat beteekende het leven voor hem? Hij kon slechts hopen, dat de dood hem spoedig uit de duistere trooste loosheid zou verlossen. ...Pardon, monsieur. Is u misschien gekomen om het vuurtorenlicht van het eiland Yeu te zien?" Dwaas! dacht Belger. Ziet hij dan ri'iet, dat ik blind ben? Waarom laat hij me niet alleen? De stem van dien man klonk hem toch niet geheel vreemd in de ooren. O ja. het was de stem van den man bij de herberg. Waarom was hij hem gevolgd? Belger bedwong zijn ontstemming. „Ik heb hier tijdens den oorlog gelegen als Amerikaansch piloot", zei hij. „Is u militair?" Er volgde een korte stilte, alsof de Fransch- man aarzelde met zijn antwoord. „Ja, zeker" zei hij eindelijk. „Ik heb bij Verdun gevoch ten". Er klonk trots in zijn stem bij het noemen van dezen naam. Belger zweeg. Herinneringen kwamen bij hem op. Hij dacht aan de nachten, die hij hier had doorgebracht, twintig jaar geleden. Het eindelooze flitsen van den vuurtoren was hem geweest als het aftellen van de minuten en uren, totdat hij naar huis zou terugkeeren. „Is de zon al onder?" vroeg hij plotseling. Verontschuldigend sprak de Franschman: „Ik vraag u excuus. Ik had werkelijk ver geten, dat monsieur blind is". De wanhoop greep Belger aan. De nutte loosheid van zijn leven kwam hem nog scher per voor den geest. .Blind! Blind!" snikte hij. „Ja, ik ben blind een waardeloos product in de maat schappij een man. op wien een vrouw jaren lang moest wachten. O. nee. zij heeft niet geklaagd. Ik ben hier gekomen om wille van haar zij hoopte, dat ik hier, in deze oude omgeving troost zou vinden. Laat me alleen". „Ik zal aan uw verzoek voldoen", antwoordde de Franschman met diepe stem. „Maar vóór ik heenga, moet ik u nog iets zeggen. Ik ben u juist gevolgd, omdat ik uw wanhoop zag en aanvoelde!" Belger knikte ongeduldig. „Het is geen vormelijk woord van troost, monsieur", ging de vreemdeling verder, „als ik zeg. dat uw blindheid mij niet zoo vreese- lïjk lijkt als mijn eigen lot. Omdat u blind bent., kunt u mij. André Blondeau, niet zien en dus niet aanschouwen, hoe mismaakt een mensch kan zijn. Wat Verdun mij heeft aan gedaan, is eenvoudig monsterachtig. Natuur lijk, monsieur uw blindheid is verschrikke lijk. Maar toch is het niet zoo erg als een mismaakt gezicht een gezicht, waarvan de spieren niet meer In staat zijn de huivering wekkende uitdrukking te verandering zoodat de menschen je niet vol medelijden aanstaren. Verdun heeft nog andere dingen aan me gedaan dingen, die zoo wreed zijn. dat het maar goed is, dat u me niet kunt zien. Voor mij is mijn eigen gezicht een eeuwige bespotting". Bij het hooren van deze woorden vergat Belger zijn eigen leed. Met vrees en toch vol verlangen wachtte hij, dat de Fransch man verder zou spreken. „Nee, monsieur", vervolgde André Blon deau. Wanneer u voorbijgaat, huiveren de menschen niet; maar als ik nader, schrikken zij en ontwijken me. U bezit nog een vrouw, die u liefheeft, maar mij ontloopen de vrou wen afgeschrikt door het vreeselijke, dat Verdun mij heeft meegegeven". Zwijgend waadden zij door het zand terug naar het dorp. Nu en dan scheen André Blondeau te bezwijken, leunde hij in zijn zwakheid op den Amerikaan. Voorzichtig, bijna angstvallig hielp Belger hem voort. Den volgenden dag bracht de man, die zich André Blondeau noemde, zijn vriend den Amerikaan naar den trein. Belger was een geheel ander mensch geworden. Hij bleek in zijn schik met zijn nieuwen vriend en tege lijkertijd verlangend naar huis en naar -zijn vrouw terug te keeren. In Cherbourg zou hij op de boot zijn Amerikaansche vrienden weer treffen. Dat had André Blondeau geregeld. Binnen twee dagen zou hij aan boord van het schip zijn, op weg naar vrouw en kinde ren. Met verlangen zag Belger nu naar het weerzien uit. De Franschman rookte peinzend een siga ret, terwijl de trein uit het gezicht verdween. Op een afstand stonden twee meisjes en zij sloegen iedere beweging van hem gade. „Wie kan dat zijn?" vroeg de een. „Nou zeg!" sprak de ander verwonderd. moge zijn vlieg-tenue het meest doelmatig zijn, weer terug op de beganegrond,waardeert hij het meest van al z'n elegant Want bij ondervinding weet hij.dat hij nergens ter wereld voor zijn geld zulke mooie en goede kleeding vindt als Alléén bij (Adv. lngez. Med.) „Herken jé hem niet eens? Dat is Jules Vainqueur, de beroemde tooneelspeler en filmacteur. Verleden week heb ik hem nog gezien in een film te Bordeaux. Wat een knap gezicht en zoo sterk en zoo flink ge bouwd. En hij speelt zoo schitterend!" Groentemarkt te Haarlem op 10 Mei 1939. Spinazie f 0,25f 0,35 per kist Andijvie f 0,60f 0,85 per kist Postelein f 0,90f 1,20 per kist Sla f 2,50—f 4 per honderd Raapstelen f 2,00f 2.50 per honderd Bloemkool f 0.20f 0,40 per stuk Roode kool f0,18f 0.25 per stuk Komkommers f 0.09f 0,12 per stuk Rabarber 10,07)2f 0,10 per bos Radijs f 0,01f 0.02' per bos Witlof f 0,12f 0,14 per pond Tomaten f 0,20f 0,25 per pond SYNAGOGEDIENSTEN. Ned. Israel. Gemeente. Sabbath: Vrijdagavonddienst te 7 uur. Ochtenddienst te 8 uur. Middagdienst te 1 uur. Avonddienst te 8.38 uur. Werkdagen: Ochtenddienst te 7 uur. Zon dag te 7.30 uur. Middagdienst: Zondag te 8 uur. Overige dagen te 9 uur. Avonddienst bij het invallen van Nacht. Talmoed Torah: Sabbath te 12 uur Werkdagen tusschen den middag- en den Avonddienst. De middag- en avonddienst op de werk dagen, alsmede Talmoed Torah worden ver richt in het Gemeentegebouw. Lange Wijn gaardstraat 14. De overige diensten vinden plaats ter Sy nagoge, Lange Begijnestraat 11 INTERNAAT TOT OPLEIDING VOOR HUISHOUDELIJKE BEROEPEN G LOPEND. In het Oolgaardthuis te Arnhem is Don derdagmiddag de officieele opening geschied van het internaat tot opleiding voor huis houdelijke beroepen, uitgaande van de een trale voor werkloozenzorg en onder leiding van de commissie voor werkloozenzorg der Vrijz. Protestantsche centrale voor maat schappelijk werk. Jaarproductie groentenconserven voor 1939 vastgesteld. De algemeene groentenconserve-commissie heeft de jaarproductie voor 1939 voorloopig vastgesteld op 90 pCt. van de gemiddelde pro ductie in de basisjaren 1935, 1936 en 1937. Bovendien heeft de commissie voorschrif ten vastgesteld inzake een verplichte, unifor me, kwantitatieve inhoudsaanduiding in dier voege, dat de inhoud van een blik aan uit gelekte groenten niet lager mag zijn dan de tegelijk vastgestelde minimum gewichten. UA /CHEEP/ rJEINCENl HALCYON LIJN. Stad Vlaardingen 11 v. Vlaardingen n. Wabana. Stad Amsterdam 11 van Lulea n. Emden. HOLLAND—AFRIKA LIJN. Jagersfontein (thuisreis) 9 van Zanzibar. Nijkerk 11 van Rotterdam te Beira. HOLLAND—AMERIKA LIJN. Blommersdijk 11 v. Philadelphia te Rott. Maasdam 9 v. Rotterdam te Puerto Mexico. Lochgoil Vancouver n. Rott. 10 v. Liverpool. Lochavon Vancr. n. Rott. 9 te Porti. (O.). HOLLAND—AUSTRALIë LIJN. Aagtekerk (uitreis) 11 van Aden. Almkerk (uitreis) 11 te Adelaide. HOLLAND—WEST-AFRIKA LIJN. Reggestroom (thuisreis* 17 te Havre verw. HOLLAND—BRITSCH-INDIë LIJN Streefkerk 11 v. Bremen te Hamburg, vertr. 13 Mei naar Rotterdam. KON. NED. STOOMBOOT-MIJ. Hermes. Morphoubaai n. Hbg. p. 11 Ouessant Perseus 11 Mei van Malaga te Barcelona. Venus 10 Mei van Valencia te Cadix. Barneveld 11 v. Amst. n. Hamburg. Mars 11 v. Amst. n. Rotterdam. Triton 11 v. Amsterdam n. Rotterdam. Deucalion 11 v. Amsterdam n. Hamburg. Boskoop 11 v. Amsterdam n. Hamburg. Ariadne 10 van Malta naar Venetië. Ceres 10 van Huil te Amsterdam. Euterpe 11 van Odense te Gdynia. Ganymedes 9 van Aruba naar Jamaica. Hercules 10 van Bourgas naar Varna. Irene 10 van Catania naar Messina. Oberon 11 van Beyrouth naar Tripoli. Tiberius 10 van Hamburg naar Amsterdam. Ulysses 10 van Izmir naar Stamboul. Van Rensselaer Amsterdam naar Barbados pass. 10 Beachy Head. Vulcanus 10 van Nauplia te Piraeus. KON. HOLLANDSCHE LLOYD, Zaanland (uitreis) 10 te Santos. MEIJER CO.'S SCHEEPVAART MIJ. Bengloe Hongkong n. Rotterdam 10 te Ldn. Antenor Japan n. Rott. via Ldn. p. 11 Wight. City of Athens Dairen n. Rotterdam 10 v. Shanghai. Philoctetes Japan n. Rott. 10 v. Manilla. Hector Japan n. Rotterdam 10 v. Singapore. City of Bedford Dairen n Rott. 11 te Londen Benreoeh 9 van Hongkong naar Rott. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Sibajak (th.) 11 (1 n.) van Gibraltar. Kot a Baroe 11 van Rotterdam n. Hamburg. Sibajak (th.) 11 van Tanger. Siantar (uitr.) 11 van Antwerpen. Baloeran (uitreis) 11 Mei te Southampton. Sitoebondo (thuisreis) passeerde 11 Perim. Kota Radja 10 van Hamburg te Rotterdam. Bantam 'uitreis) 11 van Suez. ROTERDAMZUID-AMERIKA LIJN. Alhena 11 van Hamburg te Rotterdam. STOOMVAART-MIJ. NEDERLAND Poelau Roebiah 11 v. Hamburg n. Amst. Bintang Amst. n Vancouver p. 10 Cristobal. Tajandoen (thuisreis) II te Avonmouth. WIJK LIJN Naaldwijk Antw. n. Lissabon p. 10 Dung.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 11