WINTER Cm weg. oom jauge Jiuastenawts Hume pestoffeetde Suite Arturo Bênedetti Concert der H. O. V. P. OZINGA Zomerkoopje Slechts 149.50 THE INDIANA WORKS ROTTERDAM, Coolsingel 85; UTRECHT, Moreelsepark 1HAARLEM, Zijlweg 111 „Die Verkaufte Braut" A A A A A Al Al A A A A A Meisje van goeden huize 2e meisje Adres gevraagd DINSDAG 11 JUKI 1939 HA'AREEM'S DAGBEAD ÏT Een belangrijke ontdekking: Internationale muziekwedstrijd te Cenève blijkt zeer nuttig GENèVE, Juli 1939. Om de jonge uitvoerende kunstenaars in de verschillende deelen der wereld, doch voornamelijk natuurlijk in Euro pa, in staat te stellen ten overstaan van erkend deskundige kunstenaars hun gaven te ontplooien en hun wellicht den weg naar kunstenaarsroem wat te ver gemakkelijken heeft de Directeur van het Geneefsche Muziekconservatorium Henri Gagnebin dit jaar het initiatief genomen tot het organiseeren van een internationalen Muziekwedstrijd voor Jonge Uitvoerende Kunstenaars bene den den leeftijd van 30 jaren. Deze wedstrijd, die hier van 26 Juni tot en met 7 Juli geduurd heeft, is besloten met een door verschillende omroepstations uitgezonden symphonieconcert onder leiding van Ernest Ansermet, waarbij de meeste prijswinnaars van den muziekwedstrijd als solisten zijn opgetre den. De wedstrijd is een zoo groot succes gewor den, dat het reeds vrijwel vaststaat, dat hij het volgend jaar (en naar men hoopt ook later ieder jaar) herhaald zal worden. Er waren meer dan 150 deelnemers uit 20 verschillende landen; 50 werden tot den eindstrijd toegelaten. Deskundigen van internationalen roep toonden als juryleden de belangstelling der kunstwereld en waarborgden een onpartijdige beoordeeling. De openbare belangstelling was zoo groot, dat menigmaal publiek geweigerd moest worden. Juist de laatste wedstrijddag bracht de ontdek king van een buitengemeen pianistentalent, dat wellicht zonder dezen internationalen wedstrijd veel meer moeite zou gehad hebben zich aan de kunstwereld als een kracht van den allereer- sten rang bekend te maken. De wedstrijd was gesplitst in zeven groepen: Zang, piano, viool, fluit, klarinet, hobo, fagot. Voor zang, piano en fluit werd bovendien door 'dames en heeren afzonderlijk gestreden. Voor zang, piano en viool waren zes eerste prijzen '(drie voor dames, drie voor heeren) van ieder 1000 Zwitsersche franken, uitgeloofd; voor flu it,-klarinet, hobo en fagot vier eerste prijzen yan ieder 500 franken. De deelnemers moesten eerst een voorexamen afleggen, dat ten doel had het kaf van het koren te scheiden. Dit voorexamen was zoo ingericht, 'dat zelfs de juryleden niet konden weten, wie zijn kunst voordroeg. Publiek werd daarbij na tuurlijk oók in het geheel niet toegelaten. Ieder jurylid gaf den onbekenden candidaat een cij fer (maximum 10) en wie op deze wijze een gemiddelde van 7 had verkregen werd goed ge noeg geacht, om in het openbaar zijn talenten te toonen. Strenge jury. Bij die voorexamen zijn de juryleden, niet ten onrechte, reeds streng opgetreden. Voor de af- "deeling zang (dames) b.v. werden van de ruim 30 mededingers slechts 9 tot den eindstrijd toe gelaten, o.a. ook onze twee landgenooten mej. Leonora Blok (Bussum) en mej. Frieda van Hessen (Amsterdam). Nog strenger was de jury voor de groep viool, die uit 29 concurren ten slechts 5 tot den openbaren eindstrijd toe liet! Men moet het toejuichen, dat de jury zoo streng is. Dit waarborgt aan de jonge kunste naars, die er in slagen een prijs, medaille of diploma te veroveren, dat de kunstwereld aan deze onderscheiding de noodige waarde zal toe kennen. Voor vele deelnemers, moge de streng heid der jury een teleurstelling zijn, doordat zij thans niet de gelegenheid verkregen in het openbaar op te treden, doch voor de geheele gedachte van de bevordering van de belangen van jonge kunstenaars is het van groot nut, dat de Geneefsche muziekwedstrijden hooge eischen aan de kunst der deelnemers stellen. De jury's zijn ook na het voorexamen in hun strenge beoordeeling blijven volharden. De jury voor piano (dames) viool (zoowel heeren als dames) en fagot vonden geen der deelne mers zoo voortreffelijk, dat hun een eersten prijs kon 'worden toegekend. De aan de deel nemers opgelegde taak, om zoowel klassieke als moderne meesters te vertolken, bleek menig een te zwaar. Herhaaldelijk bleek een schitte rende Mozartvertolker slechts middelmatig, wanneer hij meer moderne kunst ten gehoore moest brengen, en omgekeerd. Het gevolg was, dat dus in het geheel slechts zes van de tien uitgeloofde eerste prijzen wer den toegekend. De prijswinnaars zijn de volgen den. Piano (heeren) Arturo Benedettï-Michelan- geli, Italië. Zang (heeren) Fritz Ollendorf, een Duitsch emigrant. Zang (dames) Maria Stader, Zwitserland. Fluit André Jannet, Frankrijk. Kla rinet Robert Gugolz, Zwitserland. Hobo Paul Valentin, Frankrijk. Een openbaring. Het groote succes van dézen wedstrijd viel aan den jongen Italiaanschen pianist Arturo Bene- detti-Michelangeli, uit Milaan, te deel. Volgens het eenstemmig oordeel der muziekrecensenten' der Geneefsche bladen is deze jonge kunstenaar een werkelijke openbaring. Van welke zijde men zijn spel ook beziet, steeds komt men tot de ge_- volgtrekking, dat zijn spel vrijwel volmaakt is'. Zijn techniek is even schitterend als zijn mu zikaal gevoel smetteloos ontwikkeld is. Aan jeug dige geestdrift paart hij, waar het noodig is, de beheersching van den rijperen kunstenaar. Kortom het is een wonder geweest, dit eerste openbare optreden van den 18-jarigen Arturo Benedetti. De criticus van „La Suisse" Alois Moser, die bij alle te Genève optredende kun stenaars berucht is om zijn scherp, vrijwel nim mer te bevredigen oordeel, schrijft dat hij thans 42 jaar lang het optreden van jonge talenten heeft medegeleefd, doch nog nimmer zoo sterk onder den indruk van een heel bijzondere be gaafdheid gekomen is als thans. Arturo Benedetti wordt thans reeds algemeen hier beschouwd als een der grootste onder de groote pianisten van dezen tijd. Vooral zijn spel in den openbaren eindstrijd van Beethoven's „Sonate, op. 111", en vanavond, op het groote slotconcert der prijs winnaars, zijn vertolking van een der pianocon certen van Liszt lpkten stormen van geestdrif- tigen bijval uit, zooals men slechts zelden hier aantreft! De jonge Benedetti, die thans wellicht plotse ling tot wereldroem zal opstijgen, is tot nu toe fcog een buitengewoon eenvoudig en bescheiden kunstenaar. Reeds zijn gezicht wijst erop, dat de jonge man uitsluitend voor de kunst leeft. Van wereldsche gedachten is bij hem nog niets aan te treffen. Hij voedt zich met brood en koffie, is schuchter en zacht in den omgang, is naar dezen wedstrijd gereisd in een versleten werkpakje, dat hij ook op het feestconcert zou hebben ge dragen, als de commissie van organisatie niet in allerijl voor den grooten prijswinnaar van de- zijn strijd een rok met toebehooren had gehuurd! Maar het heeft hun nog heel wat moeite gekost den jongen pianist ertoe te bewegen in dit plech tige costuum op te treden! Moeilijke tijden zullen den jongen Arthur thans te wachten staan, wanneer impressario's zich haasten zullen met deze Geneefsche „open baring" in verbinding te treden en hem con tracten voor zijn optreden op groote concerten zullen voorleggen. Moge het den jeugdigen on bedorven kunstenaar gelukken een goeden vriend te verkrijgen, die de aardsche beslommeringen van hem verwijderd weet te houden, zonder dat hem het gerechte aandeel in de rijkdommen, die met zijn kunst veroverd zullen worden, zal ont gaan! Hoe zal Arturo Benedetti-Michelangeli, deze sympathieke kunstenaar van thans, zich door den zwaren overgangstijd van onbekendheid naar beroemdheid heenslaan? De vele honderden, die gisteren en vandaag deze ontdekking van een kunstenaar van zeldzame begaafdheid hebben medebeleefd, koesteren stellig de beste wen- schen voor zijn kunst en zijn persoon! B. DE JÓNG VAN BEEK EN DONK. MUZIEK. Er zit groei in ons orkest, niet in de getal sterkte natuurlijk, want daartoe ontbreken vooralsnog de noodige financiën, maar in de hoedanigheid der muzikale verrichtingen. Die groei toont zich in den korten tijd dat Toon Verhey de leiding heeft. Men heeft dat Vrijdagavond, men heeft het nu Maandag avond kunnen waarnemen. Het is alsof die groei slechts wachtte op de juiste prikkels: licht, warmte en vitaminen. De eerste beide geeft Toon Verhey's temperament, de laatste zijn vakkennis. Die bracht hij bij zijn komst mee. We hebben het al wel eens anders ge zien in vroegere jaren. Maar deze dirigent behoeft niet van het orkest te leeren: het or kest leert van hem. Het voelt dat. en waar deert het; het geeft zich gaarne aan zijn lei ding over en ziet dan niet op een extra-uurtje repeteeren. En de belangstelling van het auditorium neemt evenredig toe. Wordt dat niet goed? Belooft dat niet een betere toe komst voor ons dapper orkest? Verhey schonk ons Maandagavond noch de oplossing van diepzinnige muzikale proble men, noch de weergave van zwoel-romanti- sche of religieuze gedachten. Geen Brahms; geen Bruckner, geen Bach. Wel Beethoven, maar uit zijn jpngen tijd. De frissche Tweede Symphonie nam de eerste helft van den avond in beslag. Er zitten nog Mozart-herinneringen in speciaal in het Larghetto, maar de jonge adelaar toont er ruimschoots de kracht zijner eigen vleugels en die dragen hem hier in sfe ren waar schier alleen vreugde en schoonheid heerschen. Beethoven's tijdgenooten achtten het werk te lang en te moeilijk. Wij vinden het niet meer lang, maar moeilijkheden biedt het den uitvoerenden nog steeds. Die mochten bij de auditie van Maandagavond nog niet ten volle overwonnen zijn: men was zóó ver op den goeden weg, dat het luisteren genietin gen te over gaf. Verhey bleek het werk zorg vuldig geanalyseerd te hebben en de synthese verrichtte hij met liefde en begrip. Ook de keuze der tempi kon men nagenoeg geheel bil lijken: alleen de aanvang van het Larghetto scheen iets te langzaam.. In het slotstuk van den avond, de Ouver ture „Phèdre" van Jul. Massenet kon hij zijn temperament botvieren en het orkest klank laten ontwikkelen. Fijnzinnig is dat werk van den Franschman niet; zelfs lijkt het althans ten deele meer voor harmonie- dan voor symphonie-orkest gedacht. Maar effect maakt het wel. De mooie vertolking der clarinet-solo mag in het bijzonder genoemd worden. En Verhey toonde alweer zijn volle dige kennis der partituur en zijn nooit falend geheugen. Het werk, dat aan Massenet's Ouverture voorafging, is heel wat fijnzinniger van con ceptie en uitwerking. Het was een collega en stadgenoot van Massenet, die het schreef: César Frank. Maar de veelvuldig geridder de Massenet zag nog al uit de hoogte op den bescheiden orgelleeraar Franck neer. Toch hebben Franck's werken bewezen meer le venskracht en meer innerlijke waarde te be zitten dan die van den beroemden académi- cien en professeur de composition. Franck's „Variations symphoniques" wer den gespeeld met een jonge debutante, de pianiste Suzie van der Chijs, als vertolkster der soloklavierpartij. Het was een debuut, dat eerbied afdwong, want zoowel de geest van het werk als de technische uitvoering kregen hun recht en het stuk biedt waarlijk niet ge ringe moeilijkheden, ook wat het samenspel met het orkest betreft. Het geheugen der pia niste faalde geen oogenblik. In het begin was haar spel wat hard, later werd het bezonken, poëtisch of wel brillant al naar de voordracht dat eischte. Een kleine stoornis in het samen spel in de finale werd spoedig weggewerkt. De rythmisch en metrisch onjuiste inzetten der cello's in de mediteerende voorbereiding dei- finale hadden niet behoeven voor te komen. Aan den dirigent waren die echter niet te wij ten. De pianiste werd met veel bloemen gehul digd. Het gebeurt wel eens, dat het aantal daarvan omgekeerd evenredig is met de waar de der prestatie, maar dat was hier volstrekt niet het geval. Ook het auditorium toonde zich zeer ingenomen met de vertolking en riep haar tweemaal terug. Dat Toon Verhey weer een groot succes boekte, is begrijpelijk. K. DE JONG. De H. O. V. Uitvoering van „Die Verkaufte Braut". Woensdag a.s. te 8.15 wordt een uitvoering gegeven van Smetana's „Die Verkaufte Braut" (Prodana nevêsta), een van de meest popu laire werken van den Tsjechischen componist. In Praag is dit werk een repertoire stuk, dat ontelbare malen met uitbundig succes is op gevoerd. Het frissche komische werk werd in 1865 voor het eerst uitgevoerd en is sindsdien een blijvend succes geweest. Uit de frissche melo dieën kent men den nationalen geest van het Tsjechische volk. De handeling is een zeer komische dorpsgirap. ij Niettegenstaande de opera in concertvorm wordt gegeven, is het toch goed mogelijk, aan de hand van de duidelijke verklaring in het programma, den iwhóüd te begrijpen. Er is veel tegen de uitvoering van een opera in concertvorm doch er zijn ook veel voor deden, oa. dat men de muzikale waarvan van het werk beter kan bepalen, doordat men niet afgeleid wordt door het gebeurde op het tooneel en ten tweede dat de koren beter ver zorgd zijn dan over het algemeen bij opera uitvoeringen aan de uitvoering van Woensdagavond werken bekende Nederlandsche vocalisten mede. De vier hoofdpartijen worden vervuld door Hélène LudoLph (Marie, de verkochte bruid) Jac. van Kempen (Hans), Kees Smulders (Wenzel, de stotteraar), Otto Couperus (Kezal, de huwelijksmakelaar). De andere partijen worden gezongen door Eline Hemrica, Anis Stroinik, Dora Schrama, Lucien Louman, Willem van Santé, G. Drog- trop en Piet Korthout. Het H.O.V. koor en het Haarl. Postaal Man nenkoor (dirigent P. Genmes) verzorgen de koorgedeelten. Het geheel staat onder leiding van Marinus Adam, die daarmede als 1ste dirigent zijn reeks zomerconcerten opent. VOORBEURS TE AMSTERDAM. Op de wisselmarkt blijft men in afwach ting van de formatie van een nieuw Neder- landsch kabinet en intusschen houdt men zich geheel teruggetrokken, zoodat op de markt slechts de noodzakelijke commercieele trans acties tot uitvoering worden gebracht. In de koersen van de onderscheiden munteenheden was ook thans bijna geen verandering geko men. En tijdens de ochtenduren vielen geen mutaties van beteekenis op te merken. De prijzen stelden zich als volgt: Britsche ponden 8.81 5/8 a 8.817/8 waarbij ponden op termijn werden verhandeld met 1/16 agio voor een maand en 3/16 voor drie maanden, hetgeen een kleine inkrimping beteekent; dollars waren 1.88 5/16 a 1.88 3/8, waarbij het Neder landsche egalisatiefonds klaarblijkelijk geheel buiten de markt bleef, aangezien voor den laatprijs van het fonds in de open markt eveneens materiaal beschikbaar was, Fran- sche francs 4.98 3/4 a 4.99 1/4, Belga's 32.90 a 32.03, Zwitsersche francs 42.45 a 42.49. De Scandinavische deviezen waren vrijwel onver anderd, alleen Zweedsche kronen werden iets hooger geadviseerd, n.I. op 45.45. Duitsche marken golden 75.55 a 75.60. Duitsch bankpa pier en Duitsch zilvergeld werd wat hooger afgedaan, en werd resp. genoemd op 26 7/8 en 29 1/2. Het zakenverkeer op de niet-officieele och- tendmarkt werd zeer beperkt. De locale fond sen waren vrijwel onveranderd maar prijs houdend. De Amerikaansche waarden trokken iets meer belangstelling en waren wat beter gedisponeerd. De Heer en Mevrouw O. G. L. DE ROOS—VERKLEY geven met groote vreugde ken nis van de geboorte van hun zoon HERMAN JAN OTTO. Batavia, 10 Juli 1939 Boxlaan 10 Verloofd: GER SCHOUTEN Rembrandtlaan 20, Heemstede Koninginneweg 75, Haarlem Heden werd plotseling van ons weggenomen onze ge liefde Vrouw en Moeder, Behuwd- en Grootmoeder Maria Vromans-Kelting in den ouderdom van 63 jaar. Heemstede: H. A. VROMANS Groningen: A. ROEST— VROMANS Dl'. F. ROEST Curagao: F. A. VROMANS E. A. VROMANS— DE HAAN i/b. m.s. „Rapana": D. J. VROMANS LEO MIESJE Geen bezoek. Heemstede, 11 Juli 1939 Bronsteeweg 74 De teraardebestelling zal plaats hebben Vrijdag 14 Juli a.s. des namiddags half twee op de Algemeene Begraafplaats te Heem stede. W.D.vanOldenborgh Arts te Overveen PRAKTIJK HERVAT. Vrijdag a.s. geen spreekuur. AFWEZIG TOT 20 JULI: Waarnemers: Dr. M. Eeftinck Schattenkerk, Schotersingel 163, Dr. S. M. Segaar, Zijlweg 71. G»5SSS3 of f 10.- per maand zonder vooruitbetaling Als buitengewoon zomerkoopje brengen wij voor een abnormaal lagen prijs een schitterende slaapkamer in prima afwerking, eiken met noten versiering, bestaande uit: 3-deurs hang- en legkast, 2-persoons ledikant met toog, 2 nacht kastjes, tafel en 2 stoelen, mahonie binnenwerk, compleet 149.50 Betaalbaar met f 10.- per maand. COUPON NO. 113 Gelieve ml) gratis Uw meubelboek ge titeld: „Huize Gezelligheid" te zenden. Bijpassende toilettafel 39.50 Bijpassende frlsiercommode 69.50 Vraag eens toezending van ons groote meubelboek„Huize Ge zelligheid", met tal van meubel- koopies. Doe bet vandaag nog - U zult er geen spijt van hebben, want wij brengen geregeld zeer bijzondere aanbiedingen Weteringschans 165 - Amsterdam Kampeertenten eert zaak aan oevtvouwen Leveranciers aan HET LEGER, ROODE KRUIS, PADVINDERIJ, KAMPEERTERREIN-EXPLOITANTEN, LEGER DES HEILS, VER HUURDERS, enz. enz. presenteert U hare BETROUWBARE, NIET TE EVENAREN MATERIALEN, tegen prijzen geschikt voor IEDERE BEURS. SHOWROOMS hier te lande H. O. V. Gem. Concertzaal Woensdag 12 Juli 8.15 uur Fr. Smetana (in concertvorm) Dirigent: MARINUS ADAM 12 solisten, H.O.V. koor, Haarl. Postaal Mannenkoor. Entree 0.50 incl. belasting. Voorverkoop en plaatsbespre king bij den Muziekhandel Al- phenaar, Kruisweg 49, tel. 11532 Bé-Ta-Vé ZIJLSTR. 47, bov. Rott.Bankvcr. Gratis inlichtingen betreffende MONDVERZORGING Zoo noodig belangrijke tege moetkoming in de kosten en in de betaling-condities. Behande ling als particulier-patient bij specialisten. Bij vonnis der Arr. Rechtb. te Haarlem d.d. 8 Mei 1939 is ver klaard in staat van faillisse ment K. J. van Det, handelende onder de fa. P. Regter Co., voorheen wonende te Haarlem aan de v. Egmondstraat 39, thans in Duitschland woonach tig, met benoeming van den E.A. Heer Mr. E. J. W. Top tot Rech- ter-Commissaris en van onder- geteekende tot curator- De verificatievergadering is door den E.A. Heer Rechter commissaris bepaald op Vrijdag 8 September 1939 des voormid dags om 9.15 uur in het Paleis van Justitie, Jansstraat 81, Haarlem. Indiening der schuldvorde ringen moet geschieden bij den curator vóór 19 Aug. 1939. Haarlem, 10 Juli 1939. De Curator: Mr. L. S. RÖMELINGH Wilhelminastraat 49 Gevraagd: nette jonge WERKSTER v. g. g. v., voor Vrijdag- of Za terdagmorgen. Br. no. 1868 bur. van dit blad Half Juli gevr. te Haarlem zelfst. keukenmeisje of noodhulp, v. g. g. v. Br. no. l "57 bur. van dit blad Er wordt gezocht een eerste kracht Electricien (zoowel sterk al3 zwakstroom) als chef van de montageafdeeling van een speciaal fabriek. Moet tevens fijn bankwerk en instrumentmaken kennen. Leeftijd niet onder 30 jaar. Uitvoerige inlichtingen met opgave van ver langd salaris onder No. 1871 Bureau van dit blad. met voor- en achterbalcon aangeb. op le étage van heerenhuis op goeden stand van Haarlem met of z. pension. Zeer geschikt voor dame op leeftijd; desgew. met eenige verzorging. Brieven onder No. 1873 Bur. van dit blad. Geef Uw kinderen met Pn|crUonfcot1 m de Vacantie een paar lYUI^VllClCl I9CII r 4 Gewoon vanaf ƒ1,30. Op kogels vanaf f 2,75 Verstelbaar voor elke voetmaat. 4 Denkt U erom: Zaterdagsavonds 9 uur gesloten. ~1 J. KORT - Kleine Houtstraat 17 en Filialen Oudere dame, (Heemstede) vr. voor de morgenuren een voor lichte huishoudelijke bezig heden. Gezin; echtp. en dienst bode. Brieven met inlichtingen no. 1869 bur. van dit blad NET MEISJE als noodh. gevr. v. d. d. of v. d. en n. Aanm. Narcissenlaan 3, Heemstede Gevr. per 1 Sept. 2 zusters of vriendinnen, één als Keukenmeisje perfect kunn. koken, de ander als 2e Meisje uitst. kunn. naaien, strijken en tafeldienen. Bij gebleken ge schiktheid hoog loon. Alleen schriftel. soil, met opg. v. get. en inl. bij mevr. Jansen Klum- per, Berliozlaan 7, Heemstede Gevraagd 15 Aug. flink meisje, voor dag of dag en nacht, zelfst. k. w. ei koken, 30 p. mnd. Joh. Wage- naarl. 8, Heemstede Half Juli gevr. te Haarlem als noodhulp of voor vast niet ben. 25 j. Br. no. 1858 bur. van dit blad voor opleiding kraamverzorgster Br. no. 1870 bur. van dit blad Bontnaaisters en Leerling Bontwerker gevraagd. WEILL EN ZOON Barteljorisstraat 26-28 Te koop aangeboden een flinke groentenwijk of ge deelte daarvan, omtrek Heem stede, met paard en flinken wa gen. Adres te vernemen Diepen- brockstraat 23 H. Oost Nette Leerling gevr. N. v. BEEM, Autobekleeder, Kor te Kleverlaan 76, Bloemendaal Te Koop gevraagd meubelen en net gedr. kleeding. OYEHRFEK Jansweg 59 Telefoon 13259

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 3