Ms ueamvest tegeeten „Due man ut de sneeuw, die het ijs spoedig breken. 7Jlexica tocht Het Luxortheater !n het komende seizoen Visschers jongen". Litteraire Kantteekeningen. ZATERDAG 5 AUGUSTUS '1939' HAAREE M'S DAGBEA'D" 8 WILLY FRITSCH EN LILIAN HARVEY, het onafscheidelijke filmpaar f-r— Frans Hals vroeger één der eerste keeren dal ze met elkaar speelden en thans, wederom vereenigd i Als vrouwen regeerenja, wat er de heeren der schepping dan te wachten staat, dat ondervindt Willy Fritsch in deze geschie denis van huwelijks-wel-en-wee aan den lijve. Zoozeer heeft vrouwlief het huwelijkslieft in handen dat we den armen kerel zoowaar met huïshoudschort getooid aan den arbeid zien en hem allerlei specifiek vrouwelijke kar weitjes zien verrichten, zooals koken, stof- afnemen en koffie leenen bij buurvrouw. Ge voelt bij dit alles instinctief en hierbij doelen wij in de eerste plaats op het manne lijk instinct dat een dergelijk bewind nim mer van bestendigen duur kan zijn en dat de bom vroeg of laat wijd %n dikwijls een gullen lach uit de zaal doet opklinken. Martha Raye zien wij gewikkeld in menige komische situatie, o.a. in een kostelijk stieren gevecht, waarin zij zich in haar volle kracht kan geven en Dorothy Lamour, die hier en daar voor de teere melancholie en een enkelen keer zelfs voor een traan bij den lach zorgt, doet genieten van haar mooien zang. Bob Burns en Ray Milland staan in de andere hoofdrollen hun vrouwelijke partners met al hun talent ter zijde en wat wilt ge dan eigen lijk in de vacantie méér in een film dan zang en dans, veel vroolijkheid ,veel afwisseling en veel dwaze tooneeltjes in een mooie, interes sante omgeving? Gaat dan zien hoe Mexico lacht! „Drie man in de sneeuw" is een film, waarmee het publiek direct contact heeft. Het ijs is wat je noemt na de eerste meters reeds gebroken, en wel voornamelijk door Frank Morgan, die een kostelijke vertolking geeft van den zeepfabri kant Tobler, die als tweede prijswinnaar van een door hem zelf Luxor Rembrandt moet barsten. Nu. die explosie vindt ditmaal al heel spoedig plaats, want de echtgenoote van den „huisman", die de kost op het secretariaat van een bank ver dient, geraakt in moeilijkheden, omdat de chef een al te groote belangstelling voor haar aan den dag begint te leggen. Daaruit komen de noodige verwikkelingen voort, die met zich meebrengen dat de echtelijke leiding op haar grondvesten begint te trillen. Nog één stapje verder en wij staan voor een omwenteling, zoo concludeert ge reeds in uw onderbewust zijn. En inderdaad, dit stapje wordt ver richt Hoe die revolutie in de echtelijke historie van het paar Banky de film speelt in Hon garije zich voltrekt en hoe de loop der ge beurtenissen tenslotte naar een blij einde voert, daarover willen wij op deze plaats het stilzwijgen bewaren om hen, die er in de komende dagen getuigen van zullen zijn, niet bij voorbaat een belangrijk deel van de charme van het stuk de vele komische en verrassende vondsten te ontnemen. \^at we er wel nog van willen zeggen is dat we elkeen deze kostelijke film kunnen aan bevelen. Lilian Harvey en Willy Fritsch be leven hier iets van den roem van hun gouden dagen en garandeeren U een avond van pure vroolijkheid. En hun medespelers, van wie we in de eerste plaats beproefde komische krach ten als Hans Junkermann, Leo Slezak en Gcorg Alexander noemen, zorgen voor een assistentie, zooals men die zich bezwaarlijk beter kan wenschen. In het voorprogramma bleef de kleuren film „Ons Prinsesje loopt", zooals reeds als bekend mag worden verondersteld, opgeno men door Z. K. H. Prins "Bernhard, gehand haafd. Op het tooneel krijgt men de zonderlinge lotgevallen te zien van Niotna en partner in hun „komische boerderij". Een allergrappigst intermezzo, dat de aanwezigen ruimschoots stof tot lachen biedt. U ook? uitgeschreven prijs vraag twee weken in de bergen gaat door brengen. Wie zich het verhaal van Erich Kastner, waarnaar de film gemaakt is, herinnert zal begrijpen dat Tobler deze manier om eens er tusschen uit te komen niet voor niets te baat neemt. Hij heeft namelijk een verfoeilijke huishoudster Kimkel, die hem het leven vergalt door hem zoowat alles te verbieden. Tobler ontmoet in het hotel den eersten prijswinnaar, die omgeven wordt door allerlei luxe, aangezien de hoteldirectie meent dat deze in feite arme drommel millionnair is. Tobler zelf echter wordt onhebbelijk ontvan gen, hij krijgt een dakkamertje en men probeert op allerlei manieren dezen „prijswinnaar" kwijt te raken. Zoo ervaart Tobler hoe of men behan deld wordt wanneer men voor arm wordt aan gezien. Kimkel krijgt er echter lucht van dat Tobler in de netten van een dame verstrikt ge raakt, en reist naar het hotel, waar ze 't eerst de butler des huizes ontmoet, die zich hier van Tobler voor scheepsmagnaat moet uitgeven. Hilde Tobler reist Kimkel achterna om haar er van te weerhouden haar vader's vacantie te be derven. Zoo komt het heele gezelschap, de prijs winnaar, die voor een millionnair wordt gehouden, de millionnair die voor een arme drommel wordt aangezien, diens dochter, die voor hem een vreemde moet blijven, de scheeps magnaat butler en de huishoudster, tezamen in het hotel, en voor wie de geschiedenis van Kastner nog niet kennen zij gezegd: Er ontspin nen zich kostelijke complicaties. Men amuseert zich best met deze film. Frank Morgan speelt één van zijn beste rollen, Robert Young brengt het er best af, Mary Astor zien we plotseling verschijnen als de dame, die zich voor Tobler interesseert. Herman Bony, de man met de rol lende rrr's zien en hooren we als een kostelijke hotelportier. Er is een uitgebreid voorprogram ma: nieuws, een teekenfilm, een „musical" en een eenacter van ..Our gang". Het vorige seizoen vierde Metro-Goldwyn- Mayer haar vijftienjarig bestaan met. een „jubileum-productie, gekenmerkt door succes sen als Jongensstad, Marie Antoinette, Drie Kameraden, Test-Piloot, De onsterfelijke wals en de Citadel. Metro-Goldwyn-Mayer heeft voor dit seizoen een record-productie van 39 films (bijna een derde meer dan gebruikelijk isj aangekondigd met titels en namen van sterren en regisseurs, die klinken als een klok. Deze films zullen -in Haarlem in het Luxor theater worden vertoond. Ernst Lubitsch, Josef von Sternberg, W. S. Van Dyke, Dr. Gustav Machaty, Leslie Fenton, de Amenkaansche Fenton, de Amerikaansche student S. Sylvan Simon, Duitschers als Rein- hold Schünzel en Wilhelm Thiele, Mervyn Leroydit zijn de regisseurs van Luxor in het komend seizoen. Wat de films zelf betreft, in de eerste plaats zal wel de aandacht uitgaan naar »een film, die technisch eigenlijk nog tot de „Jubileum-productie" behoort Nlnotchka, met Greta Garbo, dit keer niet als de lijdende tragédienne, maar in een veel lichter scenario van den Franschen tooneelschrijver Jacques Deval, en onder regie van den fameuzen Ernst Lubitsch. Een goede roep gaat ook reeds de film Goodbye Mr. Chips vooraf. Voorts worden de films „The Women", met vier sterren Norma Shearer, Joan Craw ford, Rosalind Russell en Paulette Goddard en „Dwaasheid" met Clark Gable in de rol van liedjeszanger en tapdancer en Norma Shearer aangekondigd. Van beproefd amusement spreken de eer ste kleurenfilm van M. G. M.: Sweethearts, met Jeannette MacDonald en Lew Ayres, een het gedramatiseerde verhaal van de grootste plezierstraat ter wereld Broadway Serenade met Jeantte MacDonald en Lew Ayres, een gedeeltelijk in kleuren opgenomen revue van den dans op de gladde ijzers, The Icefollies 1939, met Joan Crawford en Eleanor Powell's nieuwste dansfilm „Honolulu". Films van meer ernstige strekking zijn „Het lied van de Vrijheid (Nelson Eddy staat hier tegenover de acteurs Victor MacLaglen en Edward B. Arnold). „Razzia in New York", ge regisseerd door Josef von Sternberg. Robert Taylor speelt dit jaar een romantische hoofd rol in het drama der Indische stad Saigon, „Tropenkolder", tegenover Hedy Lamarr, eer tijds Tsjechische ontdekking van Gustav Machaty. Luise Rainer vindt een ról in het drama der alles voor den weg naar den roem opofferende tooneelschoolleerlinge„Carrière" Het stille heldendom van de bemanningen van zinkende onderzeeërs is het motief van „De dood vaart mee.met Mallace Beery en Franchot Tone. „Vier meisjes in 't wit", onder regie van S. Sylvan Sion, speelt in de wereld der hospilaalzusters. Naast deze groote films breekt een lichtere toon door in de parodie „Het is een wonder lijke wereld", waarbij Claudette Colbert zich in het hol van den leeuw waagt, bijgestaan door James Stewart, onder regie van W. S. Van Dyke. William Powell, thans hersteld, zal met Myrna Loy het helder denkende de tective-echtpaar doen herleven in „De terug keer van den „Thin Man". Speurzin brengt ook de experimenteele film „Honderd tegen één", met Melvyn Douglas en de begaafde Louise Platt, onder regie van Leslie Feton. Ronduit klucht brengen natuurlijk Laurel en Hardy, thans wederom vereenigd in „De kop van Jut", en de grandioos caricaturale 3 Marx Brothers, die „Een dag in het circus" doorbrengen, onder leiding van Mervyn Leroy. Johnny Weissmuller en Maureen O'Sullivan en de aap Cheetah, vinden een kleinen bond genoot in Johnny Sheffield, den aangenomen zoen in „Tarzan's verbanning". Een avontuur lijk gegeven brengt aan jong en oud de ver filming van Mark Twain's nimmer overtrof fen boek der Mississippi „De avonturen van Huckleberry Finn", met den kostelijken Mickey Rooney in de titelrol. En uit de lite ratuur kwam eveneens de stof van Charles Dickens' „Christmas Carol", het altijd opnieuw bekorende verhaal van den vrek Scrooge en den geest van zijn compagnon Marley. BOBBY BREEN als: Als eerste hoofdfilm draait in Palace Familie. Cinema deze week „De Held op sokken", een allerdolste klucht, waarin Loe met Joe Penner een nieuwen filmkomiek, die zeker niet onder doet voor Joe Brown en consorten, kennis ma ken. Joe Penner speelt hier de rol van een kas sier, die in feite een groote sukkel is, maar die aan het slot van de film toch als de „held" wordt vereerd, na een zeer spannenden rit in den door hem in een lo Cinema terij gewonnen woonwagen langs af gronden, die u de haren te berge doen rijzen. Enfin u moet het zelf gaan zien, een allerkostelijkste amusementsfilm. De tweede hoofdfilm is van een geheel ander genre. We bevinden ons in San Francisco in een wijk van Italiaansche visschers. De vloot keert juist huiswaarts. Het is vacantietijd en dan mag Tony (Bobby Breen) altijd met zijn vader mee. Bobby Breen, met de prachtige jongenssopraan, vormt de attractie van deze rolprent, wanneer hij ons telkens weer met zijn mooie stem in ver rukking brengt. Het verhaal komt in het kort hierop neer: Carol en zijn zoontje Tony hebben het heel goed samen (de moeder is gestorven), totdat Carol's schoonzuster Stella met haar ver wende zoontje Rudolf bij hen komen logeeren Stella doet dan alle mogelijke moeite Carol voor haar te winnen (ze is n.l. weduwe) en Rudolf en Tony kunnen het nu niet bepaald te best met elkander vinden. Het loopt zelfs zoo hoog, dat Rudolf tijdens een woordenwisseling aan Tony verraadt, dat deze laatste een weeskind is. Tony is daarover zoo ontdaan, dat hij de ouderlijke woning ontvlucht in de „Cara Nina" met den zeehond Julius. Maar Carol achterhaalt hem in een andere schuit en alles komt tenslotte goed: maar Stella krijgt niet haar zin. Regie van Ber nard Vorhaus. In het voorprogramma werd het filmpje van Prinses Beatrix geprolongeerd. Verder o.m. eenige journaals en een grappig teekenfilmpje van Mickey Mouse, getiteld „Clock Cleaners' Op het programma van vele zoo niet van alle bioscopen, drukt in deze maand de vacantie haar stempellicht en luchtig ver maak is aan de orde van den dag, naar „groote kunst" wordt niet zoozeer gevraagd. Aan deze voorwaarde voldoet het pro gramma. dat in het Frans Hals Theater gaat, geheel. Niet alleen omdat Popeye in het voor programma, na een voldoende hoeveelheid spinazie verorberd te hebben, zijn kracht (ook zijn komische kracht) toont in een flinke vechtpartij met een dubbelganger, die de bru taliteit heeft, zich voor hém uit te geven, maar ook omdat het hoofdnummer „Mexico Lacht", inderdaad aan de vroolijkheid is ge- ZONDAG 6 AUGUSTUS. HILVERSUM I 1875 en 414,4 M- 8.55 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VARA. 6.30 VPRO, 8.00—12.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 Berichten. 9.05 Tuinbouwhalfuur. 9.35 Gramofoonmuziek. 10.00 Declamatie. 10.20 Gramofoonmuziek. 11.00 Esmeralda en solisten. 12.00 Orgelspel en zang (ca. 12.20 Berichten). 12.30 Schilderij-bespre king. 12.45 AVRO-Amusementsorkest 1.30 Causerie „Wat er in Indië gebeurt". 1.50 Gra mofoonmuziek. 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Gra mofoonmuziek. 3.00 Residentie-orkest en so list. In de pauze: Gramofoonmuziek. 4.30 Re portage. 5.00 Jeugdkoor „De kleine Stem" met pianobegeleiding. In de pauze: Gramofoon muziek. 5.30 Esmeralda (opn.) 6.00 Sport- praatje. 6.15 Sportnieuws ANP. Gramofoon muziek. 6.30 Gramofoonmuziek. 7.00 Neder- landsch Hervormde Kerkdienst. 8.00 Berich ten ANP, radiojournaal, mededeelingen. 8.20 Omroeporkest, AVRO-Opera-koor en solist (opn.). 9-10 Radiotooneel. 10.00 AVRO-Musette- ensemble en solist. 10.30 Gramofoonmuziek. 11.00 Berichten ANP. hierna: AVRO-Dance- Band 11.45—12.00 Orgelspel. HILVERSUM II 301.5 M. 8.30 NCRV, 9.30 KRO, 5.00 NCRV, 7.45— 11.15 KRO. 8 30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonmuziek. 10.30 Hoogmis. 11.45 Gramofoonmuziek. 12.15 Causerie „De Dominicanen in de Wereld missie". 12.35 Gramofoonmuziek. 1.00 Boekbe spreking. 1.20 John Kristel en zijn Trouba dours. 2.00 Vragen beantwoording. 2.45 Gra mofoonmuziek. 2.50 Dankwoord na de week van gebed 'en offer voor de koloniale missies. 3.00 Haarlemsche Orkcstvereeoiging en solist. 400 Ziekenlof. 4.55—5.00 Gramofoonmuziek. 5.05 Nederlandsch Hervormde Kerkdienst. Na afloop; Orgelconcert. 7.15 Gewijde muziek (gr.pl.7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berich ten ANP, mededeelingen. 8.15 John Kristel en zijn Troubadours. 8.45 Jodeltrio Schwestern Wildhaber. 8.55 John Kristel en zijn Trouba dours. 9.15 Jodeltrio Schwestern Wildhaber. 9.25 Inleiding volgende uitzending 9.35 Tweede acte van de opera „Turandot" (gr.pl.). 10.30 Berichten ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.15 Es- perantonieuws. DROITWICH 1500 M. 12.20 Het Bickershaw Colliery-orkest. 1.05 Balalaika en guitaar. 1.20 Sidney Davey en zijn ..Players". 1.50 Het Leslie Bridgewater-kwin- tet. 2.20 Voor tuinliefhcbbers. 2.35 BBC- Northern Ireland-orkest. 3.35 Falkman en zijn Apache-orkest en soliste. 4.20 Gramofoon muziek. 4.50 John Goss en de London Zangers. 5.20 Boekbespreking. 5.40 Het Blech strijkkwar tet. 6.20 Berichten. 6.30 Buitenlandsch over zicht. 6.50 het Emilio Colombo-octet. 7.20 Juri dische causerie. 7.40—8.10 BBC-Harmonie- orkest. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Berichten 9.25 Uit Amerika: Causerie „Letter from America". 9 40 Radio tooneel met muziek. V0.20 Viool, hoorn en piano. 10.50 Epiloog RADIO-PARIS 1648 M. 9.00,-9.30 en 12.30 Gramofoonmuziek. 12.35 Orgelconcert. 1.05 Zang. 1.20 en 1.45 Victor Pascal's orkest. 2.20 Gramofoonmuziek. 3.35 Vrooüjk programma. 3.50 Chansons. 5.20 en 6.05 Gramofoonmuziek. 6.35 Radiotooneel. 7.20 Gramofoonmuziek. 8.35 Zang. 8.50 Symphonie concert mmv. solist. 11.05 Gramofoonmuziek. 11.20—12.50 Eddie Foy's dansorkest. KEULEN 456 M. 6.20 Havenconcert. 8.50 Zang, viool en cem balo. 9 50 Gramofoonmuziek. 11.35 Zang en piano. 12.20 Omroeporkest en Omroepklein- orkest. 2.20 Populair concert. 3.20 Reportages en orkestmuziek. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Omroep-Amusementsorkest en solisten. 11.00 Leo Eysoldt's orkest, solist en vroolijk instru mentaal kwintet. 12.20—2.20 „Bastien und Bastienne", opera. BRUSSEL 322 M. 9.00 Gramofoonmuziek 11.35 Carillonbespe ling. 12.00 Koorconcert (opn.). 12.20 en 1.30 2.20 Het André Felleman-orkest. 2.50 Gramo foonmuziek. 3.35 Koninklijke Fanfare „De Broederband". 4.50 Reportage. 5.45 Gramofoon muziek. 6.20 Zang. 6 55, 7.20 en 7.45 Gramo foonmuziek. 8.20 Cabaretprogramma. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.30 Reportage. 10.50 12.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 9.20 Gramofoonmuziek. 10.20 Gevarieerd programma. 11.20 Pontificale Hoogmis. 12.50 en 1.30 Ed. Loiseau's orkest. 1.552.15, 2.50 en 3.05 Gramofoonmuziek. 3.35 Het Pro Nova kwartet. 4.20 Gramofoonmuziek. 5.00 Zang. 5.20 en 5.55 Jo Bouillon's orkest en „The La- nigiro's". 6.20 Altvioolvoordracht. 6.35 en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Radiotooneel en gra mofoonmuziek. 9.20 Symphonieconcert mmv. solist. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.05 Jo Bouil lon's orkest en „The Lanigiro's". 11.3512.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.35 Omroeporkest en solisten. 10.20 Berich ten. 10.35 Reportage. 10.50 Pianovoordracht. 11.05 Berichten. 11.20—12.20 Omroepklein- orkest en solisten. MAANDAG 7 AUGUSTUS 1939. HILVERSUM I, 1875 en 414,4 M. Algemeen Programma, verzorgd door de AVRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (Ca. 8.15 Berichten), 1.0.00 Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek (gr. pl.)10.30 Voor de vrouw. 10.35 Het Sylvestre- Trio. 11.20 Declamatie. 11.45 AVRO-Aeolian- orkest (opn.). 12.15 Berichten. Hierna: AVRO- Amusementsorkest en soliste. 1.00 Gramofoon muziek. 1.30 Orgelspel en zang. 2.15 Declamatie. 2.40 Hans Lennartz' ensemble. (3.304.00 Gra mofoonmuziek). 4.30 Disco-causerie. 5.30 Staf- muziek van het 5e R. I. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.30 Vervolg concert. 7.20 Gramofoonmuziek met toelichting. 7.50 Gramofoonmuziek. 8.00 Berich ten A. N. P. 8.15 Gramofoonmuziek. 8.50 Radio tooneel. 9.20 Residentie-orkest. 10.10 Gramofoon muziek. 10.30 AVRO-Dance-Band. 11.00 Berichten A. N. P., hierna tot 12.00 De Twilight Serena des (opn.). HILVERSUM n. 301,5 M. NORV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie. Ca. 8.15 Berich ten. Hierna: Gramofoonmuziek. (9.309.45 Ge- lukwenschen). 10.30 Morgendienst. 11.00 Christ. lectuur. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten 12.15 Het „FideT'-octet. 1.00 Orgelspel. 2.00 Ver volg octet en gramofoonmuziek. 3.00 Pianovoor dracht. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmu ziek. 5.15 Kinderuurtje. 6.15 Gramofoonmuziek. Ca. 6.30 Berichten. Hierna: Vioolvoordracht. 7.00 Berichten. 7.157.55 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten A. N. P., herhaling SOS-berichten. 8.15 Het NCRV-orkest. 9.00 Causerie „Amalia van Solms". 9.30 Kamer-mandoline-ensemble. 10.00 Berichten A. N. P., actueel halfuur. 10.30 De „Postillons". 11.25 Gramofoonumuziek. Ca. 11.5012.00 Schriftlezing. DROITWICH. 1500 M. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.40 Zang. 12.10 Het Stedelijk orkest van Whitby. 1.00 Declamatie. 1.20 Reportage. 1.55 Orgelconcert. 2.25 Het kwintet van het Grand Hotel te Llandudno. 2.50 Orgelspel. 3.20 Viool en piano. 4.05 Radio-wed strijd. 4.35 Zang en piano. 4.50 Gramofoonmu ziek met toelichting. 5.20 Het J. H. Squire Celeste-octet. 5.50 Reportage. 6.20 Berichten: Causerie „The Business Outlook in America" 6.50 Boekbespreking. 7.10 Fred Hartley en zijn sextet m.m.v. solist. 7.40 Trioconcert. 8.20 Radio tooneel met muziek. 9.05 Luisterwedstrijd. 9.20 Berichten. 9.50 Actueele causerieën. 10.10 Het BBC-Harmonie orkest. 11.05 Jack Harris en zijn Band m.m.v. solisten. 11.50 Gramofoonmuziek. 12.1512.20 Berichten. RADIO PARIJS, 1648 M. 9.00 en 9.30 Gramofoonmuziek. 11.20 Het Der- veaux-orkest. 12.30 Zang. 1.10; 1.45 en 2.35 Gra mofoonmuziek. 3.35 Zang. 4.40 en 5.25 Gramo foonmuziek. 5.35 Pianovoordracht. 6.05 Gramo foonmuziek. 6.35 Zang. 6.50 Cellovoordracht. 7.20 en 8.25 Gramofoonmuziek. 8.50 Piano en cello. 9.2010.50 Uit Luzern: Symphonieconcert m. m. v. solist. KEULEN, 456 M. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.35 Vliegeniersorkest. 8.509.50 De „Drei Musikanten". 12.20 Militair orkest, 1.35 Het Nedersaksen-orkest m.m.v. so list. 2.303.20 Populair concert. 4.20 Hermann Hagestedt's orkest. (5.205.30 Gramofoonmu ziek). 6.45 Pianovoordracht. 7.20 Gramofoon muziek. 8.35 Vroolijk programma voor jagers. 9.00 West-Duitsch weekoverzicht. 9.20 Kur- orkest Bad Salzuflen m.m.v. solist. 11.0012.20 Kielschè orkestvereeniging en het Kielsche man doline-orkest „Doppel-Eiche". BRUSSEL, 322 M. 12.20 Gramofoonmuziek. 12,50 en 1.30 Hei Los Companeros-orkest. 1.502.20 Gramofoon muziek. 5.20 Pianovoordracht. 5.50; 6.50 en 8.20 Gramofoonmuziek. 9.20 Symphonie-concert m. m. v. solist. 11.0011.20 Gramofoonmuziek. BRUSSEL. 481 M. 12.20 en 1.302.20 Gramofoonmuziek. 5.20 en 5.55 Jo Bouillon's orkest en „The Lanigiro's". 6.35 Pianovoordracht. 7.05 en 7.35 Gramofoonmuziek. 8.20 Het Trio „Pro Musica" en het kinderkoor uit Stoke on-Trent. 9.20 Symphonie-concert m. m. v. solist. 11.0011.20 Gramofoonmuziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.35 Gramofoonmuziek. 8.55 Het Omroep orkest m.m.v. solist. 10.20 Berichten. 10.40 Alt viool en piano. 11.05 Berichten. 11.2012.20 Hel Symphonie- en Kurorkest Baden-Baden m.m.v solist. De Stille Man. Door A. van Hoogenbemt. A'dam. Querido. Een boek van een dier hier nog niet te bekend geraakte Zuid-Nederlandsche schrijvers op wiens arbeid het zeker de moeite loont de aandacht te vestigen. Reeds de eerste blad zijden scheppen een sfeer, die ons door veler lei lectuur van Vlaomsche geschriften ge meenzaam geworden is. Er is die gemoedelijke innigheid van doorleven van het mensebbe- staan van waarneming van liet natuurwonder in, die ons zoo telkens weer treft in de ver dichtingen onzea- Zuidelijke stamgenooten. Zij althans de besten onder hen hebben een gansch eigen zinswending, een eigen na drukkelijkheid waarin de lezer den geur snuift van het land en het dorp en de kleine stad, zooals een buitenman die geuren kent, Zuid- Nederland en Vlaanderen cultiveeren in onze litteratuur die open naieviteit, die het mooi- schrijven van minder belang acht dan de hartelijkheid van het contact tusschen lezer en auteur. De eerste hoofdstukken van De Stille Man doen aan het proza van Marie Gevers den ken; later, in de uiteenzetting' der zielenoo- den van zijn hoofdfiguren, kan aan de schrijf kunst van Walschap een herinnering gewekt worden: in deze familie hoort, dunkt mij, Van Hoogenbemt thuis en dat zijn, voorwaar, geen kwade verwantschappen. Hier is een zoon die, als hij even veertig jaar geworden is, door brieven en mededeelingen van anderen een kijk krijgt op leven en doen van zijn jong gestorven vader, waardoor veel, wat hem als kind onbegrepen bleef,, verhel derd en begrijpelijk wordt. Hij heeft den stil len man, die zijn vader was, grenzeloos be wonderd en innig liefgehad en die gevoelens worden niet gekwetst, als hij van vader's wezen, toen ook die veertig was, zich een beeld kan vormen, waartoe hij als kind niet in staat was en waardoor veel verborgens in vader's daden (of gebrek aan daden) thans open voor hem komt te liggen. Meer nog: rij gevoelt eerst nu hoezeer hij soms aan dien vader verwant is, wat hem dan bang kan ma ken. Dan kijkt hij weer peinzend naar zijn eigen kleine zoontje Engelbert en herkent die genegenheden, die tusschen hem en zijn kind aan het opschieten zijn. Het leven van zijn goede moeder omrankt al zijn overpeinzing en geeft aan het relaas een interessanten in houd op zich zelf. De Stille Man is als gegeven belangrijk ge noeg. Hij heeft zich als kunstenaar het leven anders gedroomd dan het verloopen is en schrikt als ook zijn iongen toondichter wor den wil. Na een tijdje zijn jongen droomend. bezien te hebben, geeft hij het antwoord dat zijn eigen levenservaring in enkele woorden samenvat „Goed, Kiwi. Maar als er ooit twijfel in u komt, heb dan den moed van gansch uw leven af te zien van wat gij denkt nooit te kunnen bereiken", pag. 255. En nog sterker wordt het innerlijk drama van den stillen man belicht in _e bekentenis, die hij kort voor zijn dood aan zijn vrouw doet: „Ik wist dat de schoonheid bestond en ik wilde dat mijn leven aan mijn droom zou beantwoorden. Maar ik heb naar iets gestreefd dat te ver lag om te bereiken, en zoo ben ik uwe liefde voor bij gegaan pag. 278. Van Hoogenbemt mag meetellen als auteur, wiens arbeid men verder wenscht te volgen. Misschien is er alleen in dit boek nog een te veel aan brieven, die, hoewel van verschillende personen afkomstig, naar eenzelfde patroon g borduurd zijn. Een kleine opmerking, die niet in staat is het genoegen der lezing te schaden. Knut Hamsun tachtig jaar. 4 Augustus. Knut Hamsun wordt tachtig jaar. Een der groote Noren, die na Ibsen, in de Europeesche litteratuur op den voorgrond zijn getreden. Hamsun is vooral in de eerste jaren dezer eeuw een dramaturg van beteeke- nis geweest. Links-radicaal georiënteerd oefende hij ook politiek op de jeugd van dien tijd grooten invloed uit, waarna hij in de la tere jaren een blijvende plaats onder de den kers van-het zich veranderend West-Europa bezet gehouden heeft. Ibsen's invloed was in zijn vroege tooneelwerk opmerkelijk wat de constrlctie en sfeer betreft, ik denk hier aan het vierbedrijvig stuk An des Reiches Pforten, dat meer als litteratuur dan als speelstuk de aandacht trok. Hamsun kon nurksch en norsch zijn en niettemin geestig. Toen zijn vriend de uitgever Langen uit München hem om een paar regels autobiogra fie, voor een reclameboekje verzocht, schreef hij terug: „De menschen hebben al lang ge noeg van al die levensbeschrijvingen. Maak er zelfs maar een van de mijne, begin met 1860 en dan verder een paar vriendelijke woor den voor ieder jaar tot op vandaag toe". Hamsun behoorde tot den vasten kring van medewerkers die zich rondom Albert Langen, den stichter en uitgever van den Simplicissi- mus, gevormd had. Langen, een Keulsehe jon gen die in München een uitgeverszaak begon nen was, heeft die zaak tot een intellectueele macht in het voor-oorlogsche Duitschland op gewerkt en veel voor de verbreiding der Noor- sche litteratuur in Europa gedaan door er goede Duitsche vertalingen van in het licht te zenden. Björnson, Jonas Lie, Geyerstam, Drachmann en Hamsun stonden met Langen in vaste relatie, maar vooral voor den filosoof- criticus Georg Brandes heeft hij den weg naar den roem geëffend door de uitgaaf zijner „Persönlichkeiten". Langen in München en Fischer in Leipzig zijn de groote en consequente propagandisten der Noorsche letteren buiten Scandinavië ge weest. Bij hen kwamen echter ook de Duitschers tot hun recht, zoo ze iets te zeggen hadden. Hartleben, Wedekind, om slechts enkelen te noemen zaten aan tafel bij Langen en het is niet bevreemdend dat deze energieke uitge ver ook in andere nabuurstaten rondkeek om verwante connecties aan te knoopen. Zoo dorst hij het te bestaan, zelfs een aantal werken van Anatole France wiens geest toch bijna onvertaalbaar lijkt, in behoorlijke Duitsche overzetting te doen verschijnen. En zelfs een Hollandsch auteur werd door hem opgemerkt. De veelbereisde Maurits Wagenvoort, onder zijn pseudo Vosmeer de Spie, werd door Lan gen bij zijn wereldpubliek geïntroduceerd. Knut Hamsun tachtig jaar. Dat roept een beeld op van een geestrijken tijd, die littera- tuur-Jiistorie geworden is. J. H. DE BOIS. NIEUWE UITGAVEN. Bij de Uitgevers Mij. „Kosmos" te Amster dam is verschenen „Ik heb m'n rijbewijs, maar nu....?", een eenvoudig praatje voor beginnende automobilisten door Johs. Ringk en voorts „Het motc<rrijwiel", samenstelling, werking, behandeling en onderhoud, door A. N. Rossent.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 14