A Hm tasseften! i; i i Dames koopt v/ Menu van de week 2)e Jlausiewte DONDERDAG 24 AUGUSTUS 1939 HAARLEM'S DAGBLAD De Sportieve Zomermode In het watersportdorp is het een en al fleu righeid en levendigheid. Het loopt tegen den avond en er worden mkoopen gedaan voor het avondeten; daar loopt een meisje met een paar brooden onder den arm, de haringboer doet goede zaken en het dorpsbelletje van het krui denierswinkeltje tingelt zonder ophouden. Tusschen de huisjes en boerderijtjes door zie je het groote water en ieder oogenblik scheert een boot met vroolijke menschen aan boord voorbij. Het is er vroeüjk het is er frisch en natuur lijk, men is er ongedwongen, ook in de kleeding jawel, maar waarom zie je er toch zooveel niet-jonge vrouwen, die de jonge meisjes wil len nadoen en er. daardoor rondweg afschuwe lijk uitzien! Te nauwe wollen truitjes, te korte rokjes of shorts, waaronder vormlooze, lang niet onberispelijke bloote beenen te voorschijn ko men, verwaaide haren, omgeknoopte doekjes om scherpe gezichten met rimpels, die niet ver van de herinnering aan tooverheksen uit onze sprookjesboeken verwijderd zijn waarom dit allemaal terwijl er genoeg kleedingstukken, ook gemakkelijke te vinden zijn, die de niet jonge vrouw flatteeren en haar een sportief aanzien geven. Staat de lange donkerblauwe of grijze broek soms niet sportief en is hij niet practisch? En werkelijk, zelfs het lichtgrijze wollen klokrokje doet hiervoor niet onder en het staat de niet meer slanke vrouw van middelbaren leeftijd of daaromtrent nog veel beter dan welke pantalon ook. Bij warm weer is een effen linnen jurk heer lijk koel, maar misschien kreukelt die teveel; dan nemen wij liever een licht rokje van on kreukbaar linnen, zooals er zulke aardige te krijgen zijn, met een zijden of katoenen jum- pertje, dat éen maat grooter is dan wij gewend zijn te dragen, dus als we maat 44 hebben, ne men wij het jumpertje in maat 46, dan past het keurig en men voelt zich er veel behagelijker in dan in een nauw plastron van dikke wol, dat, behalve natuurlijk de rug, nog veel en veel warmer is bovendien. Vrouwen van boven de vijf en dertig bekijk uw beenen met een critisch oog en als er ook maar het geringste aan mankeert, loop dan niet met enkel sokjes of heelemaal geen bedekking: kniekousen zijn dun en luchtig, zij beschermen de beenen nog tegen teveel verbranden en zij flatteeren. Neem uw jasje van stof, niet van tricot, het is ten eerste warmer en daar is het toch om begonnen, en het kleedt u uitstekend, terwijl het bij de jonge meisjes die u zoudt willen na volgen juist andersom is. Dbekjes die om de kin geknoopt worden, zijn goed voor jonge meisjes, maar andere zien er veel aardiger uit met een om het haar ge strikte band, of rfiet een doek die niet om de kin sluit, maar het hoofd omvat en op de nieu we manier bovenop wordt vastgeknoopt. Nu wordt er niet alleen bij het beoefenen van de watersport tegen de schoonheid in de mode gezondigd, ook niet eens alleen bij andere spor ten-hoewel het daar soms niet minder erg is, maar een gezellige dikke moeke, die een dunne zomerjapon draagt van enkel breede, horizon tale banden, heeft er toch ook weipig idee van hoe haar type op het voordeeligst uitkomt. Vooral in één ding vergist onze generatie van vrouwen, die haar jeugd gepasseerd zijn, zich soms schromelijk: dat er een groot verschil be staat tusschen de mode voor de jonge meisjes en voor haar zelf beseft zij niet voldoende, en in haar ijver om jong te schijnen ziet zij over het hoofd, dat de kleeding die bij haar leeftijd, haar figuur en haar type past jonger maakt dan de jonge meisjes-mode die zij zoo graag draagt. Dit is niets nieuws, in alle toonaarden hoort men dergelijke meeningen verkondigen, maar in de zomermaanden is het zoo frappant, omdat voor velen het woord sportief alleen maar ver- eenigbaar is met jong en dus, zeggen zij, kun je bij sport alles dragen wat voor jonge menschen gedacht is. Gelooft u het maar niet, ook de sportmode kent leeftijdsverschillen en als u niet piepjong meer bent, kunt u er toch nog frisch en spor tief uitzien in een kleeding die uw type op zijn voordeeligst doet uitkomen. Denk daarbij niet steeds aan het mevrouwtje van hierover dat vijf en dertig is en er uitziet als vijf en twintig, dat met charme en gratie kleeren draagt waar haar oudste dochter niet ver meer af is: zij is de uitzondering, de regel is dat iedere leef tijd zijn eigen eischen aan de mode stelt en dan pas in staat is, om u volledig tot uw recht te doen komen. En dat is in een tijd als deze, nu iedereen jeugdig wil blijven, een moeilijke, maar ook een erg dankbare opgave. E. E. J.-P. IAAT ZE MAAR RAVOTTEN HUM COED 15 GEBREID VAM WOL VAN Jiaan Keus uit 1001 tinten GEN. CRONJESTRAAT 129 (Adv. Ingez. Med.) bij den vakman DAT IS UW VOORDEEL! Thans alléén DL.EDERWARENFABRIEK H A A 0"t» I Er*" B, ANluANU 4 O JAC. GILEIN (Geenfilialen) (Adv. Ingez. Med.) U zult weinig last hebben van te erg ver branden of ongewenschte irritatie van de huid, indien u alle handdoeken en wasch- handjes voor uw gezicht radicaal afschaft. Wasch uw gelaat voortaan met de palm van de hand spoel degelijk af en droog met wat ten in een stukje gaas. Een fluwelzachte huid zal hier 't gevolg van zijn! Jumper met vlechtwerk we van nieuw r I i l V i i 9 W/ L.__. Leuk kamerjasje voor de groote dochter. Meisjes van. 10 a 12 jaar vinden het meestal wat leuk, een echt peignoii'tje te bezitten. Deze is tevens bijna onmisbaar ingeval van ziekte en heel gemakkelijk voor 's Zaterdags na het bad als 't de moeite niet meer waard is, zich heele maal aan te kleeden. Uit een oude peignoir of badjas van moeder kan heel gemakkelijk zooiets aardigs worden gemaakt De revers worden aan het voorpand aange knipt en gevoerd met een contrasteerende kleur of met dezelfde stof, die we naast den rug nog wel overhouden. Op manchethoogte ^an de mouwen, langs kraag en revers en langs zakken en overslag rijgen we een koord. De peignoir wordt met een strik of koord ge sloten. Goedkoop en toch smakelijk De waarde van peulvruchten voor onze voeding. Van sommige peulvruchten eten we in nog zeer onrijpen toestand de peul zelf, b.v. peu len, spercieboonen, snijboonen. Van andere soorten eten we het onrijpe zaad, zooals de doperwten en tuinboonen. Er is echter een groote groep peulvruchten, waarvan men het zaad geheel rijp laat worden. Deze zaden wor den gedroogd en ails witte en bruine bóonen, capucijners en groene erwten verkocht. In het najaar krijgt men de boonen en erw ten van den nieuwen oogst. Deze zijn licht van kleur en koken vlug gaar. Men kan peul vruchten lang bewaren als de bewaarplaats maar luchtig en droog is, anders gaan ze schimmelen of worden muf. Het weeken van peulvruchten is noodig, om dat het water dat ze bij het drogen verloren hebben, weer opgenomen moet worden. De kooktijd wordt bekort en de vruchten zetten gelijkmatiger uit en zijn na het koken mooier. Overjarige boonen. die soms tegen lagen prijs uitverkocht worden, zijn goed. maar moeten lang geweekt worden. Peulvruchten bevatten veel koolhydraten, pl.m. 54 pCt., veel eiwit, pl.m. 23 pCt. en weinig vet, pl.m. 2 pCt. Het eiwit uit peulvruchten heeft niet dezelfde waarde voor het lichaam als het dierlijke, maar wordt toch dikwijls hiervoor in de plaats gebruikt. Een voordeel is echter dat dit eiwit veel goedkooper is dan het dierlijke, dus in grootere hoeveelheid gebruikt kan worden. Een nadeel, dat het veel minder gemakkelijk verteert, doordat de celwanden van de peul vruchten de voedingsstoffen insluiten. Door zeven kan men de verteerbaarheid verbeteren en bovendien door de peulvruchten goed gaar te koken. Het eiwit van peulvruchten behoort zeker tot de goedkoope eiwitten. 100 gram boonen bevatten 23 gr. eiwit en kosten pl.m. 3 cent. 100 gram vleesch bevat pl.m. 20 gr. eiwit en kost minstens 12 cent. Daarom zijn boonen zoo'n uitstekende aanvulling voor maaltijden waarbij geen vleesch gegeven wordt, omdat ze dan te duur zouden worden. Witte boonen door stamppot van snijboonen hutspot en zuurkool maken deze gerechten voedzaam en niet veel duurder. Voor een vol- ledigen maaltijd rekent men dan 1 ons boo nen per persoon. Die boonen moeten echter niet- meegestampt worden, maar op het laatst er door geroerd. ZONDAG. Garnalen met mayon naise. Tomatensoep. Varkensschijf Spercieboonen Aardappelen. Griesmeelpudding met gestoofde pruimen. MAANDAG Kerryschotel van het restant varkensschijf. Hangop. DINSDAG Spinazie met spiegel eieren. Aardappelen. Wentelteefjes. WOENSDAG. Biefstuk. Gebakken aardappelen. Komkommer-sla Griesmeelpap. DONDERDAG. Gehakt. Snijboonen Aardappelen. Flensjes. VRIJDAG. Gebakken schol. Worteltjes Aardappelen. Rijst met gestoofde bessen. ZATERDAG. Runderlappen Bloemkoolschotel met tomaten. Aardappelen. Meloen. Boekendag! Al onze lievelingsbandjes krijgen een beurt. Wanneer *alt nu de „Boekendag"? We keanen Moeder- en Vaderdagenwel boekenweken, maar een boekendag! Boekendag valt op een druiligen dag in de groote vacantie, wanneer er al meer van dergelijke dagen zijn geweest en alle spelletjes en werkjes voor de kinderen niet meer bij machte zijn de gemoederen bezig te houden. Dan pakt Moeder haar stofzuiger of leent die aan één van haar hulpjes, de boekenkasten worden leeggehaald en stuk voor stuk wordt ieder boek aan alle zijden „bezogen". Het is een langdurig werkje, dat tijdens de groote schoon maak in het voorjaar vaak niet aan de beurt kan komen en dat nu eens zijn kans van het leven krijgt. Ja, zelfs in de meest letterlijke beteekenis, want het blijft op boekendag niet bij zuigen alleen! Arme zieke stakkerds met zwakke rug gen en allerlei andere ongemakken worden nu beter gemaakt en zullen zich weer even jong en elastisch voelen als voorhoen. Ook nieuwe toi letjes of deftige costuums worden er uitgedeeld als dat noodig is. Zoo bijvoorbeeld die verzen bundel daar; de vriendelijke omslag is er bijna geweest en als het boek niet zoo solide gebon den was, lag het reeds heelemaal los. Als we er nu van cretonne of kleurige satinet een nieuw kaftje om maken en de hoekjes versterken, dan zijn we er weer. We beginnen mei het stof- omslagje voorzichtig weg te trekken en op het nu vrijkomende carton brengen we aparte losse cartonnen hoekjes aan. Houtlijm is hierbij wel het beste plakmiddel. En thans het nieuwe huidje, dat we er om aanbrengen op de manier van het gewone schoolboeken kaften. Wie van de kinderen dat het mooiste kan, mag het doen! Het Asschepoestertje wordt eersi op de lap stof gelegd en nu maar zórgen dat bij het omvou wen naar het model de vouwen flink scherp in gelegd worden. Het beste gaat dit met behulp van den rug van een mesje. Het spreekt wel vanzelf, dat de stof volkomen strak om het boek gespannen moet zitten. Bij de hoeken worden de dubbele laagjes netjes weggeknipt, terwijl bij den rug aan' weerszijden een halve centimeter wordt aangeknipt, welk teveel met fijne steek jes wordt tegengezoomd. Alle stukjes die aan de binnenzijde van het boek vallen worden daar na met een goede kleefstof vastgeplakt, waarbij er op gepast wordt, dat er niets aan den bui tenkant van het bock gesmeerd wordt. De om slag zou dan leelijk gaan trekken en ribbelen. Om nu de binnenzijden verder netjes af te werken kan er gemarmerd of effen gekleurd papier tegenaan geplakt worden, zoodat er niets meer van de leeliike knipkantjes aan de stof te zien zal zijn. En hoe heet het boek, dat is niet meer te zien aan den buitenkant! Geen nood: van zwart papier worden twee keurige etiketjes geknipt, voor cfen vooromslag één en één voor den rug. Een klein fleschje goudverf er bij en in een sierlijk schrift worden titel en schrijver vermeld. Er is ncé een buitengewoon smaakvolle me thode, nl. deze: met flinke letters teekenen we dan eerst op zoo'n zwart etiketje de letters en snijden deze voorzichtig met een zeer scherp mesje uit. Wanneer zoo'n etiketje daarna op de stof geplakt zit. schemert de cretonne vroo- lijk door het zwarte papier heen en laat op deze wijze duidelijk titel en schrijver uitkomen. En dan zijn er nog de deftige gewaden, die geheel of gedeeltelijk vervangen moeten worden Hiervoor nemen we zeer donker gekleurd lin nen of katoen en gaan in het eerste geval op dezelfde wijze te werk, doch kiezen voor de etiketjes een iets lichtere kleur. Met een ge deeltelijke beschadiging als bijvoorbeeld open- gestulpte hoekjes, zijn we heel wat vlugger klaar. Tusschen de verschillende laagjes, waar uit het carton van den omslag bestaat, laten we 'even wat houtlijm loopen en knijpen dan met een tang het hoekje zoolang tezamen, tot alles goed blijft plakken. Doorgaans zal het dan zeer netjes staan in de kleur van den eventueel ook op te kalefateren boekrug aparte hoekjes om te plakken. Met gewone waschknijpers zetten we die om de punt vast, net zoolang tot alles goed gedroogd is. Een apart ruggetje is niet an ders dan een lang strookje linnen, dat keurig glad op de plaats van het oude wordt geplakt, dat eerst verwijderd werd. We nemen het ech ter 3 C.M. langer en kunnen dan het teveel in den band vastplakken, zoodat het minder gauw los zal raken. En nu er toch zoo geplakt wordt, die inge scheurde bladzijden en die losliggende stukjes en platen, kunnen die meteen keurig hersteld worden met transparant papier? Dit is in ver schillende breedten per rolletje gegomd en wel verkrijgbaar en dus ideaal voor ons doel. Nog wat vlekken op de banden zoo hier daar? Een beetje benzine doet wonderen zoo'n geval! NORA HANA. Unieke combinatie van charme en zakelijkheid door Ro van Oven. Iedere bezoeker van Parijs herinnert zich de imposante brug over de Seine, de Pont Alexan dre, welke eenmaal toegang gaf tot een we reld tentoonstelling in een tijdsgewricht, toen deze instellingen nog een gebeurtenis van we reld beteekenis waren. Nu zijn ze even alle- daagsch als welke andere tentoonstelling ook, ze verrijzen als paddestoelen uit den grond en dat is fnuikend voor hun aanzien. Tegen overmatige concurrentie is zelfs geen wereld tentoonstelling bestand. Maar in den tijd, dat de Pont Alexandre werd gebouwd, was een Exposition Universelle nog een unicum en werd ze belangrijk genoeg geacht om de her innering eraan te bewaren in twee machtige paleizen, het Petit en het Grand Palais, wachters bij den opgang van de Pont Alexan dre. Ze werden gewijd aan de Beeldende Kunsten: ieder jaar kunnen we er het werk van Fransche beeldende kunstenaars aan schouwen. De maand Juli bracht in het Petit Palais een kleine expositie van jongere schilders en beeldhouwers: het ligt niet op mijn weg hier over te spreken. Ik breng u naar het Petit Palais om het merkwaardige werk van Simone Hamotin, die in klei wel zeer vrouwelijke onderwerpen boetseert. Een daarvan geeft een indruk van een modeshow, zooals deze speciaal in de maand Augustus in grooten getale in Parijs worden gehouden. Ze zijn voornamelijk be stemd voor de inkoopers van voorname Euro- peesche en Amerikaansche modehuizen, die dan ook niet nalaten minstens tweemaal per jaar hun opwachting bij Madame Mode te ko men maken. In Augustus verschijnen ze om de mode voor het komende najaars- en win terseizoen te bewonderen en te critiseeren, een keuze uit de collecties te 'maken, waarbij ze voortdurend rekening moeten houden met den smaglc der toekomstige koopsters en hun eigen voorkeur voorzichtig behooren te be handelen. Voor hooge prijzen worden de mo dellen gekocht, die straks in eigen land de Pa- rij sche mode zullen distribueeren. Ziehier het groepje door Simone Harmotin geboetseerd: Op een bank. zooals we die met wit of zacht- rose satijn overtrokken, in de showroom van haast ieder Parijsch modehuis aantreffen, zitten twee elegant-gekleede jonge vrouwen, de mannequin passeert met afwezigen, in de verte starenden blik van terzijde kijkt de verkoopster in gespannen verwachting naar de jonge vrouwen. De beeldhouwster is volko men doorgedrongen in de nerveuze sfeer van zulk een seizoeninwijding, die niets heeft van het feestelijk karakter, dat onze mode shows kenmerkt. In Parijs verschuilt niemand zich achter volledige thé complets om zich het zakelijk karakter van deze shows te ontveinzen; de be zoeksters en niet te vergeten de bezoe kers, allen eigenaars of afgevaardigden van aanzienlijke modehuizen buiten Frankrijk, bezoeken ze niet voor hun genoegen. Ze zoeken uit, critiseeren, wikken en wegen vlie gensvlug welk model, welke stof. welk detail past voor de toekomstige koopsters in eigen land. Ze verschijnen bij Mainbocher, Lelong, Paquin, Lawin, Heim, Agnes Drecoll, Jean Patou, Maggy Rouff, Molyneupx, Schiaparelli, Worth en hoe deze modescheppers meer mo gen heetqn. In. de.ateliers van deze weelde- paleizen op Place Vendöme, Raubourg St. Ho- noré, Champs Elysées, Rue Royale, kortom in de voornaamste straten en wijken van Pa rijs, heerscht al sinds maanden de nerveuze spanning, die aan de zomershow voorafgaat, de zomershow waarop de tót dan verborgen geheimen van de herfstmode worden ge toond. Merkwaardig is het, hoe weinig feitelijk van al het nieuwe en kostbare tot de Pari- sienne zelve doordringt. Natuurlijk wel de snit van mantels, costuums, hoeden, doch over het algemeen is eenvoud het kenmerk van het toilet der Parisienne, die altijd haar voor keur voor zwart- en wit behoudt. Fel gekleur de imprimé's schijnen alleen voor export te worden bewaard: de imprimé's handhaven zich in Parijs alléén in zachte en teere tin ten. En dan nog sporadisch. Doch nergens ter wereld wordt zooveel vieux rose en pastelblauw gedragen als te Parijs. Zien we felle kleuren, tien tegen een, dat de draagster vreemdelinge is. Onzichtbaar haast lijken de Parisiennes zelve en als we voor de eerste maal Parijs be zoeken dan kan het ons vergaan als de Hol- landsche, die, na vier dagen de monumenten, de warenhuizen en de boulevards bezichtigd te hebben, decreteerde: .Als je mij de waar heid vraagt dan vind ik Parijs niks an! En de winkelsBij ons zijn ze mooier. En de vrouwen!" Hier zweeg de spreekster, maar haar ge baar was duidelijk genoeg. De vrouwen vond ze stellig ook „niks an!" En dat lijkt ook zoo op het eerste gezicht. Ze zijn onopvallend, voldoen in het geheel niet aan de voorstelling, die we ons van haar ple gen te vormen naar aanleiding van de afbeel dingen in modebladen en geillusteerde tijd schriften. Verblijven we langer in Parijs, ko men we er liefst ieder jaar terug, dan zien we wel anders. Parijs is egaal van kleur en toch oneindig bewogen altijd hetzelfde en telkens verschil lend. Het is o? deze wonderbare grijsheid alles doordringt, heel het leven der Ville Lumière beheerscht. De Parisienne ontdekt er de verscheiden heid in, als ze trouw blijft aan haar zwart-wit. haar pastel blauw, haar perle gris en vieux rose, haar lindebloesemgroen. Ze kent ook de kracht der lijn, die oorzaak is, dat ze nooit slechtgesneden kleeren zal dragen, noch ver fomfaaide of onzindelijke. O, zeker, er zijn veel arme, oude en lee- lijke vrouwen, ook te Parijs. Maar ook zij wa ren eenmaal bekoorlijk, jong en mooi. Ze wis ten steeds tijd te vinden om een uiterste zorgvuldigheid te betrachten in haar kle.eding zonder dat deze al haar aandacht opeischt. Als ze om 12 uur thuiskomt als ze thuis komt en niet door haar werk gedwongen is in een of ander restaurant haar déjeuner te ge bruiken dan trekt ze gauw haar zijden blousje uit, wascht 't In een handomdraai, droogt 't tusschen een ruwe doek, strijkt 't en in minder dan geen tijd ziet zeg er weer uit, alsof ze kapitalen te besteden heeft bij de haute couture. Dat kunnen slechts zeer enke len; verreweg de meeste Parijsche vrouwen en zeker de jonge meisjes werken hard om aan den kost te komen. lederen dag zitten tusschen 12 en 2 de groote en kleine goedkoope restau rants vol met fleurige jonge vrouwen, die er hun déjeuner van een hapje van dit en een hapje van dat al kwetterend en lachend ver orberen. 't Valt den Hollander op. met hoe weinig ze zich tevreden stellen, maar ze ver staan de kunst een precieus maal samen te stellen van een paar olijven, een paar plakjes vleesch, een artisjok met mayonaise, die met puntige vingers uiteen plukken. 't Gebaar van midinettes en typistes heeft iets broos, ze lijken op kostbare porceleinen beeldjes, zooals ze veertig, vijftig jaar gele den op étagères, In bonheurs-de-jour te pronk stonden. En zonder het te willen verbinden we die doorzichtige teere sfeer met het wezen der Parijsche vrouw, met de wijze waarop zc zich beweegt, zich kleedt, haar maaltijden ge bruikt. Ze is onweerstaanbaar bekoorlijk en toch belet dit niet, dat ze zakelijker en vrij wat minder romantisch Is dan menig Hol- landsch meisje. Van zakelijkheid gesproken, eenigen tijd geleden heeft Jean Maria een enquête ge houden onder de Fransche filmsterren. Hij vroeg haar op den man op de vrouw! af, hoeveel ze hadden moeten besteden om den roem te veroveren. En geen van haar aar zelde hierop ronduit een antwoord te geven: Corinne Luchaire de achterkleindochter van den bekenden portretschilder Albert Besnard verklaarde zelf nooit iets voor reclame tc hebben uitgegeven. Daarvoor zorgt de Société in wier dienst ze filmt. Sylvia Bataille, die o.a. in Serge Pan ine een rol heeft vervuld, erkent ruiterlijk 7000 francs te hebben uitgegeven aan fooien, pho to's en rondjes, om er te komen! Maar de meeste Fransche filmsterretjes trachter. op minder Amerikaansche wijze haar doel re bereiken. Zoo gaf Elina Labourdette 4470 francs uit voor dans- en gymnastiek, zang- en spraaklessen Zonder foto's kon ze 't natuurlijk óók niet stellen Charme en zakelijkheid behóéven niet noodzakelijk eikaars tegenpolen te zijn. De Parisienne bewijst 't. Deze najaarsjumper, gebreid van terra glanswol is voor maat 44 en gebreid met pen nen no. 3Vz. We gebruiken 300 gr. wol. Voor het voorpand zetten we 71 st. op en breien eerst 6 pennen recht. Dan gaan we door in tricotsteek, d.i. een pen recht, een pen averecht. Om de jumper in de taille nauwer te maken minderen we om de 6 pennen voor cn achter een steek af tot 65 steken. Na 10 pen nen zonder afminderen en dan om de 6 pen nen voor en achter een steek bijmeerderen tot 8 st. Als we 35 toeren boven den rand gebreid hebben, breien we den middelsten steek ave recht; er wordt n.l. midden voor een averecht- sche punt gebreid. Om de 3 pennen ver springen we nu telkens van 1 op 3 a., van 3 op 5a. van 5 op 7a enz. De punt wordt dan bree der en breeder. Als we 80 toeren boven den rand gebreid hebben, beginnen we aan het armsgat, door aan beide zijden 10 st. weg te minderen. (4-3- 2-1:). We breien nu nog 6 pennen verder, breien de middelste twee steken tezamen en splitsen het werk in tweeën. Nu breien we tot den hals (patroon doorbreien) en kanten dan aan den halskant eerst 4. dan 3, dan 2, dan 1 steek af. Voor den schouder blijven aan nog 20 st. staan, die we 5 x opbreien en dan af schuinen: van den hals af eerst 15 st., dan 10 st., dan 5 st. Voor den rug zetten we 64 st. op, breien eerst weer den rand ribbels, dan nog 28 pen nen een pen recht, een pen averecht, cn ver volgens meerderen we weer om de 0 pennen voor en achter een steek tot 76 st. In den rug wordt geen punt gebreid. Als we bij het armsgat zijn kanten we aan weers zijden 8 st. af (3-2-2-1:). We breien nu ver der tot het heele armsgat klaar ls, kanten dan de middelste 20 st. af en breien den schouder schuin op als boven. Voor den mouw zetten we aan den kop te beginnen 30 st. op en meerderen om de 3 pen nen voor en achter een steek bij. tot 50 st, Nu in één keer voor en achter 10 st. bij opzetten tot 70 st. We breien nu 8 pennen, dan voor en achter twee steken tezamen. Dit aoen we na 4 pennen nog eens, waarna we om een aardig kopmodel in den mouw te krijgen in het midden 6 x twee tezamen breien. Na 4 pennen breien we weer de eerste en de laatste twee steken tezamen, dit nog een keer en dan na 4 pennen in het midden weer 6 x twee tezamen. Er zijn nu 50 st. over. Nu breien we nog 3 x om de 3 pennen voor en achter twee tezamen en met de overgebleven 44 st. breien we 4 ribbels. Afkantcn. De kraag begint aan den buitenkant waar we 80 st. opzetten. We breien eerst weer 4 ribbels, breien vervolgens een pen recht, een pen averecht, maar minderen om de 4 pen nen voor en achter een steek. Na 20 toeren kanten we af. Opmaak. Bij het in elkaar maken en strijken zorgen we er voor dat de mouwen en de kraag den averechtschen kant boven krijgen, dit Jn com binatie met de ingebreide punt. Do mouw krijgt een ruimen kop van boven en het split sluit met een smalle koperen patentsluiting. Nu herinneren we ons uit onzen kindertijd het vlechten met vier en maken met 12 dra den een vlecht van vier. Deze wordt langs de kraag en het split genaaid met een kleine va riatie aan den onderkant. De vlecht kan ook in een contrasteerende kleur gemaakt worden. Sp.-Th. 't Oog wil ook wat! Een bloemenomelette. De Fransche keuken is een voorbeeld van goeden smaak, ook wat het uiterlijk voorko men der spijzen betreft. Hier volgt een interessant Fransch gerecht, dat we weieens kunnen klaarmaken, nu de eieren niet zoo duur zijn. Maak voor zes personen zes kleine omeletjes van één of twee eieren, waaraan u een eetlepel melk hebt toegevoegd. Maak cén omelette met champignons, éen met spinazie, éen met kaas. éen met spek, éen met aardappels, éen met tomaat. Neem een groot, rond bord en leg daar de omeletjes op in den vorm van een bloem met zes blaadjes. Leg een smal randie peterselie als afscheiding tusschen de blaadjes. U laat de gasten kiezen, welken smaak ze prefereeren. Vruchten en haar bladeren Als we een dinertje hebben, moeten we er o.a. aan denkon dat de vruchten worden op gediend op schalen die met frissche bladeren of sierkool. soms ook met bloemen versierd zijn. Sinaasappelen legt men op klimopbladeren, waartusschen wat klimopranken geslingerd worden of op aucubabladeren; Pruimen staan mooi op bladeren, ranken en bloemen van de Oost-Indische kers. Appelen, peren en bananen staan mooi met ranken aspergegroen en varenbladeren, waar tusschen een enkel wit anjertje. Kies liefst bladeren, die niet al te gauw ver welken en denk er aan, dat vruchten, die niet geschild worden, gemakkelijk geur overnemen. Kies daarom voor aardbeien, frambozen, ker sen enz. geen sterk luikende bladeren; meest al zijn die van de plant zelf aan te bevelen. Bovendien moeten deze vruchten, voor het uitlekken, op een 2.g. „vruchtentestje" gelegd worden. lïoe zc tc reinigen? Wasch de vruchten, die ongeschild gegeten worden, onder stroomend water of spoel ze eenige malen met schoon water. Overgiet pruimen en druiven met warm wa ter: ze worden dan schoon en behouden hun waas. Ris bessen af; knip van kersen de steeltjes gelijk: pluk frambozen en aardbeien van de steeltjes af. Wrijf appelen met een doek op en borstel sinaasappelen en mandarijnen met water schoon.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 7