£)e ongeCuksmg Aannemer tot zes weken hechtenis veroordeeld H.D.*V ertclling Een fijnproever FRANKEN'S BROODFABRIEKEN Nee>n Akkertje. <UN/T IN UITEREN H. O. V. Ledenconcert GROENTJE Maske in Blau. DONDERDAG 2 NOVEMBE R 1939 HA'AREEM'S DKGBEXD KANTONGERECHT Voor de vierde maal onder invloed achter het stuur Tot zes weken hechtenis veroordeelde de kan tonrechter heden een 60-jarigen aannemer uit Velsen, die voor de vierde maal terecht stond omdat hij wegens het gebruik van sterken drank niet in staat was zijn auto naar behooren te besturen. Bovendien werd hem voor den tijd van twee jaar het rijbewijs ontnomen. Reeds in 1933 was de aannemer door de Recht bank te Amsterdam veroordeeld wegens art. 308 W. v. Str. Ook toen was de drank oorzaak van het ongeluk geweest, zooals de Ambtenaar van het O.M. in zijn requisitoir mededeelde. In 1935 en 1938 werd hij door den Haarlemschen kanton rechter veroordeeld wegens overtreding van het bekende artikel 22B der Motor- en Rijwielwet en ook thans had hij zich weer voor hetzelfde feit te verantwoorden. Op 30 September had hij met zijn auto op den Rijksstraatweg te Haarlem-Noord gereden in de richting Velsen. Allereerst was hij daarbij zoo rechts van den weg gekomen, dat hij een daar fietsende journalist en diens vrouw bijna omver had gereden. Vervolgens was hij op den Rijksweg te Velsen recht op een tegenligger af gestevend, doch de bestuurder van dien wagen had op het laatste moment nog een aanrijding weten te voorkomen door signalen met zijn kop lampen te geven. De bestuurder van de bijna aangereden auto. een ingenieur uit Velsen, had daarop een agent gewaarschuwd. De agent stapte in de auto van den ingenieur en weldra had men den zig-zag over den weg rijdenden automobilist, die inmiddels vlak bij zijn huis was gekomen, ingehaald. Volgens den agent was de man zóó dronken, dat hij hei* aanraadde maar gauw zijn huis binnen te gaan anders zou hij hem arresteeren wegens openbare dronkenschap. De aanemer beweerde echter, dat hij den geheelen avond slechts twee glazen bier in twee café's te Haarlem had gedronken en verder nog eenige kogelfleschjes. Hij was echter door slaap overmand geworden en had daarom slingerend over den weg gereden. Volgens den agent was de verdachte echter ook onvast ter been geweest en had hij niet kunnen zeggen wat het nummer van zijn eigen auto was. De ambtenaar van het O. M. meende, dat iemand, die nuchter is nooit zoo had gereden als de verdachte gedaan heeft. Het is gelukkig een zeldzaamheid dat iemand meerdere malen voor dit feit terecht staat. Dit is een zeer ernstige overtreding waarop de maxi mumstraf gevorderd moet worden. Spreker vroeg daarom een hechtenisstraf voor den tijd van drie maanden en Intrekking van het rijbe wijs voor den tijd van twee jaar en voorts we gens het roekeloos rijden een geldboete van f 200. Mr. A. Bruch. de verdediger hield een uitvoe rig pleidooi waarin hij er op wees, dat uit de getuigenverklaringen niet was komen vast te staan, dat de verdachte veel alcohol had ge bruikt. Men kan dan ook niet aannemen dat hij door die paar glazen bier niet in staat zou zijn geweest zijn auto te besturen. De verdachte lijdt echter aan nachtblindheid en daaruit moet zijn vreemde rijden verklaard worden. Van overmatig alcoholgebruik is echter geen sprake geweest. De kantonrechter deed hierna uitspraak en veroordeelde den verdachte behalve tot de genoemde vrijheidsstraf, ook nog tot eén geld boete van f 100 20 dagen wegens het roeke loos rijden. Vervolgens stond een tandarts uit Amsterdam eveneens voor hetzelfde feit terecht. Deze ver dachte was in den nacht van 10 October na af loop van een feestje in de omgeving van den Schreuder van den Kolkweg verdwaald en was tweemaal een doodloopend weggetje in gereden. Een agent had dat nogal vreemd gevonden en de vei'dachte mee naar net bureau genomen daar hij constateerde, dat de tandarts alcohol had gebruikt en niet erg vast ter been was. Uit het getuigenverhoor bleek echter, dat de tandarts vroeger een ziekte in zijn beenen had gehad waardoor hij vaak nog wat wankel liep. De ambtenaar vroeg een hechtenisstraf van 5 'dagen en 3 maanden Intrekking van het rijbe wijs. Mr. T. A. M. A. van Löben Seis de verdedi ger, wees er echter op, dat het hier een grens geval betrof en dat niet gebleken is dat de ver dachte niet in staat was zijn auto te besturen De kantonrechter veroordeelde den tandarts tenslotte tot f 200 boete. EXAMENS. Academische opleiding. Bevorderd aan de Gem. Universiteit te Am sterdam tot arts de heeren M. Plooy (Leiden) en A. T. G. Ottink (Haaksbergen) en geslaagd voor het artsexamen le eed. de heeren H. Sar- louis (Amsterdam). A. G. Brom (Amsterdam) en H. v. d. Meer (Heerhugowaard). Apothekersassistent Geslaagd mej. W. Bagnay te Bloemendaal. De moeilijkheden in het Bloembollenbedrijf. De Kamer van Koophandel te Haarlem wendt zich tot de Regeering. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en omstreken heeft zich met een schrij ven tot den Minister van Landbouw gewend. Daarin wordt gezegd: De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en Omstreken heeft met zeer bijzondere bezorgdheid kennis genomen van den uiterst moei lijken toestand, waarin het bloembollenbedrijf, spe ciaal door de internationale verwikkelingen, en het dientengevolge wegvallen van zeer belangrijke af zetgebieden, verkeert. Aangezien in haar district een zeer groot aantal vakbeoefenaren gevestigd is en de welvaart in dit gebied sterk beïnvloed wordt door den gang van zaken in het bloembollenbedrijf, acht de Kamer zich geroepen van haar zienswijze met betrekking tot deze aangelegenheid te doen blijken. Na de inkrimping van het tulpen- en hyacinten areaal met niet minder dan vijftig procent, verkee- ren de kweekers over de geheele linie in groote moeilijkheden. Niet alleen is een belangrijke werkgelegenheid verdwenen, doch voor velen is het onmogelijk om de vaste lasten, welke op het bedrijf drukken, te voldoen, nu dit op zoo rigoureuse wijze is inge krompen. Neemt men voorts in aanmerking, dat het bedrijf op dit oogenblik in de plant-periode verkeert, dan brenkt de groote onzekerheid met zich, dat' betrokkenen niet weten wat opgeplant en wat weggegooid moet worden. Financieele hulp lean onmogelijk ontbeerd wor den. Het bloembollenbedrijf is niet bij machte om de gevolgen te dragen van het reeds zoo overvloe dige normale surplus, dat nu nog zeer vergroot wordt, doordat slecht 65 a 70 pet. van den normalen export kan plaats vinden en doordat uit het plant goed, over het in te krimpen areaal, leverbaar in het surplus wordt gebracht. Overheidshulp kan in dezen niet gemist worden. De urgentie daarvan behoeft zeker niet nader te worden aangetoond. Het bloembollenvak. hetwelk practisch gesproken altijd zich zelf heeft weten te helpen en hetwelk te allen tijde in zeer beduidende mate heeft bijgedragen tot de welvaart van ons land, dient naar het oordeel der Kamer onder alle omstandigheden in stand gehouden te worden en mag niet aan zijn lot worden overgelaten. De groote financieringsmoeilijkheden waarin velen verkeeren noopt onze Kamer Uwe Excellentie met den meesten aandrang te verzoeken ten spoedigste bekend te maken op welke wijze het bloembolien- vak financieele hulp van overheidswege verleend zal worden. Naar het oordeel der Kamer is naast het ver sterken van de positie van het surplusfonds noodig, tegemoetkoming in de kapitaalsvernieti ging door de drastische inkrimping, alsmede een vergoeding aan de exporteurs voor de reeds gemaakte onkosten voor de orders, die tenge volge van den ingetreden oorlogstoestand niet kunnen worden uitgevoerd. PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE RADIO CENTRALE OP VRIJDAG 3 NOVEMBER Progr. 1: Jaarsveld en Hilversum I. Progr. 2: Hilversum II. Progr. 3: 8.— Keulen, 10.20 Pauze of Diversen. 11.20 Ned. Brussel 1.20 Keulen 1.50 Danmarks 2.35 Diversen of gram. muziek 3.05 Danmarks Radio 3.50 Deutschlandsender of diversen 4.20 Ned. Brussel 5.50 Fransch Brussel 6.50 Beromunster of diversen 9.20 Keulen 9.30 Fr, Brussel 9.50 Ned. Brussel 10.20 Deutschlandsender (Breslau etc.) Progr. 4: 8.Ned. Brussel, 8.20 Engeland, 11.20 Fr. Brussel 12.20 Engeland 12.50 Parijs Radio 2.20 Engeland 5.35 Fr. Brussel 5.50 Engeland 6.50 Ned Brussel 7.20 Keulen 7.30 Engeland pl.m. 8.35 Di versen of gram. muziek 10.35 Engeland Progr. 5: 8.007.00 Diversen. 7.008.00 Eigen gramofoonplatenconcert. „In het Verre Oosten". 1. Japanese Sandman, .Toe Daniels. 2. Way down on Honolulu Bay, Lenn Filles, 3. Het lied van den slangenbezweerder, Johnny and Jones; 4. Wedding of Pocahontas. The Ramblers, 5. My Isle of golden dreams. Paradise Tsland Trio, 6. Chinesische Stras- senserenade. Symph. Orkest. 7. Op een Perzische markt, Odeon Orkest 8. Jungle Drums, H. M. Gren. Guards, 9. Capriccio espagnol v. Rimsky Korsakof. Ass. des Concerts Lam.' 10. Am Ufer des Ganges uit Suite Orientate, Staatskapel Berlijn, 11. Die Geisha van Jones. H. E. Groh en M. Hesters, 12. Gitaar berboenji, Sweet Java Islanders, 13. Eine Nacht auf Java. Adalbert Lutter, 14. Oud Indisch Lied nr. 2, 2 Indische meisjes, 15. Terang Boelan. Bweet Java Islanders. 16. Awav in Hawaii. Rav '"'ox. 8.0012f00 Diversen. ONDERSCHEIDING. Bij K.B. van 27 October 1939 is toegekend de aan de orde van Oranje-Nassau verbonden eere medaille. in goud. aan A. H. A. Kraak, chef de bureau bij de N.V. Haarlemsche Stoomzeep- fabriek „Het Klaverblad" te Haarlem. SYNAGOGEDIENSTEN. Ned. Isr. Gemeente. Sabbath: Vrijdagavonddienst te 4.15 uur. Ochtenddienst te 8 u.ur. Middagdienst te 1 uur. Avonddienst te 5.11 uur. Werkdagen: Ochtenddienst te 7 uur. Zondag te 7.30 uur. Avonddienst te 7.45 uur. Talmoed Torah: Sabbath te 12 uur. Werkdagen 's avonds te 7.15 uur. Zondag 's avonds te 7 uur. De diensten op de werkdagen, alsmede Talmoed Torah worden verricht in het Gemeente gebouw, Lange Wijngaardstraat 14. De overige diensten vinden plaats ter Synagoge Lange Begijnestraat 11. ONDERLINGE BRANDWAARBORGVEREENIGING. Op 18 November houdt de Onderlinge Brand- waarborgvereeniging een algemeene vergadering in café Brinkmann Wegens periodiek aftreden van den heer P. Ris- selada moet een nieuw bestuurslid worden gekozen. Het bestuur draagt hiertoe voor: P. Risselada, E. H. Krelage, A. H. Schipper, J. Vink, en C. J. J. Jacques. Voor de vacature van den heer J. P. de Klerk worden voorgedragen: M. A. Reinalda, E. H. Kre lage, A. H. Schipper, J. Vink en C. J. J. Jaques. NAAR ESKEVIO'S EN INDIANEN IN CANADA. Zaterdagavond 4 November houdt Dr. W. G. N v. d. Sleen in rest. Brinkmann, Groote Markt voor het Nationaal Verbond van Gemeente-ambtenaren een lezing met smalfilm en lichtbeelden over: „Naar Eskimo's en Indianen in Canada. Pikant Diner. door JAN MENS. JE moet tóch es by ons op bezoek ko men'', had m'n vriend Bastiaan al een paar keer tegen me gezegd, m'n vriend Bastiaan,die een paar maanden gele den den vrijgezellen staat voor den echtelijken ver wisseld beeft. „Dan kan je eens kennis maken met m'n vrouw, en meteen m'n nieuwe woonstee bekijken!" Ik had reeds een paar keer een uit vlucht bedacht, maar Bastiaan blééf aanhou den: ik moest en ik zou komen! Kort en goed: ik zwichtte. Op een Zondagochtend toog ik naar het dorp. waar Bastiaan zijn jong geluk koesterde. Eerst een half uur in den trein daarna een lang durige rit per autobus. Want Bastiaan had 't buitenleven verkozen boven 't stadsche. Bij het eindpunt wachtte hij me op. Hij droeg een licht zomerpak en Jiij straalde. Hij schudde mijn hand alsof ik hem in geen jaren gezien had. „Blij dat je er bent!" zei-ie hartelijk. Aan zijn stem hoorde ik, dat hij 't meende. Samen stapten wij over de zonovergoten hei de. „Met een half uur zijn we er", troostte Bastiaan, die veel jonger was dan ik. ,,'t Was zoo. Aan den zoom der heide dook een rieten dak op. „Dat is 't", zei Bastiaan, „wat ligt 't daar prachtig, hè!" Hoe zoo'n groote vent zoo sentimenteel kan zijn, Bastiaan draaide het tuinhekje open, en zijn vrouw snelde ons tegemoet. Even wendde ik mij discreet af, en toen zag ik, dat Bastiaan gelijk had. Werkelijk, hij had me niet te veel verteld. Ze was aardig. Niet zoo aanstellerig, maar echt spontaan. Èn hartelijk. Ze stelde me direct op m'n gemak. Of ik niet vond, dat ze echt romantisch woonde? „Als Romeo en Julia", zei ik. Bastiaan kwam met z'n beste sigaren op de proppen, we dronken een glaasje, (kwast!) en toen moest ik het huis bekijken. Aardig, ik kan niet anders zeggen. Klein, maar geriefelijk. Een schatje van een huiska mertje, met van die leuke zitjes. U weet wel. Artistiek, maar niet overdreven. En 'n dotje van een slaapkamertje, met uitzicht in de wolken. En een nóg leuker logeerkamertje, óók in de wol ken. maar van den anderen kant. Toen daalden we af en betraden de keuken. Als een man, sta je daar wat onwennig te genover. Wat is een keuken? Een werkplaats tot het bereiden van biefstukken enz. Maar de keu ken van de vrouw van m'n vriend Bastiaan was iets bijzonders. Ik zag geheimzinnige luikjes, laadjes, klepjes schuifjes, vakjes, alles vanwege de moderne gemakken der lieve huisvrouw. En dan: alles ging electrisch! Koken, bakken, bra den, stoven, snusteren: een draai aan den knop! Geen stof. geen roest, geen aanbranden, hèt- moderne comfort was, (vergeef me de toepasse lijke beeldspraak) vleeschgeworden werkelijk heid. Het lieve mevrouwtje glimlachte, Bastiaan glunderde en ik bewonderde, ,,'t Heeft me een paar slordige tientjes gekost", zei-ie, „maar nou is 't ook in orde!" Terug in het schattige huiskamertje dronken we thee, electrisch gezette thee. Ik kreeg ge legenheid een paar van m'n gerenommeerde geestigheden te lanceeren, en daarop vroeg me vrouwtje: „Meneer Mens u blijft toch zeker bij ons eten?" Nu had ik daar wel op gerekend. Maar daar ik net als ieder ander ben, maakte ik van die smoesjes: of mevrouw 't niet te lastig vond, zoo op Zondag, en meer zulks. 't Was niet lastig. Waarom? Alles ging toch electrisch, en in de provisiekast was altijd nog wel wat. Ja, zoo'n koelkast is toch maar een uit vinding! Vroeger sleepten de stakkers met sta ven ijs, tegenwoordig: leve de electra! Ik besloot tot blijven. En mevrouwtje, lief, voorkomend, ontwierp het menu. Of ik van soep hield? Natuurlijk: dól was ik op soep. En of ik nu es iets heel, héél graag lustte? Dan zou ze 't klaarmaken! „Mevrouw, alles wat u gaat gereedmaken, zal me buitengewoon smaken", zei ik galant. Ja. zoo'n huichelaar ben ik. Een Haarlemsch gemobiliseerde Zei dat hij slechts één ding ontbeerde Hij had het aan de grens Anders vrijwel naar wensch, Maar het was FRANKEN'S BROOD dat hij begeerde HAARLEM HEEMSTEDE —BLOEMENDAAL lAdv Ingez Med.j Bastiaan was in de wolken. „Timmy. dan moést je nog es van die Spaansche vleeschcrocettes maken, weetje wel. kindje, die we op onze huwe lijksreis in Barcelona gegeten hebben?" Mevrouw Timmy glimlachte, en keek Bastiaan zóó aan, dat ik begreep, dat hij zijn hart aan dit kind verloren hadO ja zeg Bas eenig! Daar zal je vriend wel van houden! Dat is toch zoo'n pikant gerecht, dat zal u bij uw thuis nooit gegeten hebben!" Ik verzekerde, dat het. mij een waar genoegen zou zijn. Werkelijk: ik houd van pikante, ge rechten. Ik ben cr dol op. „En dan zal Timmy nog een toetje maken, waar je van zal smullen!" verzekerde Bastiaan en gaf me een knipoogje. „Nee. ik vertel niks", voegde hij er geheim zinnig aan toe. „Je zult het wel proeven!" We babbelden nog wat. Bastiaan liet me z'n tuin zien. en toen gingen we getweeën een flinke loop maken. „Om trek te krijgen" zei mevrouwtje lachend. Bas en ik dwaalden door bosch en over heide, snoepten bij dorpsche uitspanningen een klei nigheidje (om nog méér trek te krijgen!) en togen huiswaarts. Bastiaan bezong z'n vrouw tje, z'n huisje, en 't komend diner. Zoo kwamen we thuis, stoffig, moe, hongerig. „Ik geloof, dat ze nog bezig Is", fluisterde Bastiaan, en draaide voorzichtig de keukendeur open. Ik schrik. Daar in de keuken zat Timmy. Haar oogen waren rood-omrand van 't huilen, en wan hopig keek ze ons aan. „Watwat is er gebeurd, lieveling?" sta melde Bastiaan. Zijn vrouwtje bette haar tranen met een zak doekje, ,,'t Is verschrikkelijk," jammerde ze, „ver schrikkelijk! Zoo dat ik met het eten wil begin nen, slaat de stop van de electrische meter door. „Maar dat is toch zoo erg niet, kindje", tracht- te Bastiaan haar te troosten. „Je hebt er na tuurlijk meteen een nieuwe ingedraaid?" Timmy schudde haar hoofdje. „Nee", snikte ze. „nee, dat kon ik niet. Want 't was de eenige stop die we nog in huis hadden, en op Zondag zijn immers alle winkels in het dorp geslo ten Na een sneed je brood en een glaasje koude melk bracht Bastiaan me naar de bus. „Vertel maar niks op kantoor", zei-ie. En sloop als een misdadiger terug over de heide (Nadruk verboden. Auteursrecht voorbehou- den.) N. BOON t In den ouderdom van 68 jaar is overleden de heer N. Boon, te Haarlem in leven directeur der Handelsvei-eeniging „Onderling Belang", een met „De Bijenkorf" te vergelijken onderneming, die verschillende zaken in Indië heeft en waarvan het hoofdkantoor te Amsterdam is gevestigd. Met 1 Januari a.s. zou de heer Boon juist 40 jaar aan de Handelsvereen. „Ons Belang" verbonden zijn geweest, waarvan ongeveer 20 jaar als directeur. Indertijd maakte de overledene deel uit van het bestuur der Vereen, van Vrijz. Hervormden te Haarlem. De teraardebestelling is bepaald op Zaterdag 4 November a.s. te 12 uur op de Alg. Begraafplaats, ingang Kleverlaan. Spit.rheumatieki (Adv. Ingez Med.) MUZIEK. Met die tweede symphonic van Saint-Saëns werd dit concert geopend, de symphonie die in ons land zoo zelden wordt uitgevoerd. Dat is vreemd, daar de Hollander een bijzondere affi niteit heeft tot den klassieken vorm. Maar ik ge loof, dat ook in Frankrijk zelf alle aandacht uitgaat naar de derde symphonie, die ook hier herhaaldelijk wordt uitgevoerd. Bevreemdend is 't althans, dat zelfs Vincent d'Indy in zijn stan daardwerk „Cours de Composition Musicale" slechts het werk noemt en alleen vermeldt dat het in zuiver klassieken vorm is geschreven. Wij waren daarom dubbel fortuinlijk, nu Marinus Adam niet alleen 't werk uitvoerde, maar ook zoo uitnemend de sfeer van dit zuiver Fransche mu- siceeren heeft getroffen, 't Zou al voldoende zijn, te wijzen op het prachtige Scherzo, waar in 't trio opmerkelijk goed het veerend rhythme werd volgehouden Hier werkt het geheele orkest apparaat in gelijke krachten verdeeling. Maar dit is lang niet altijd het geval in deze sympho- niet, die bij voortduring de aandacht roept naar de afzonderlijke orkestgroepen en daarin veel en velerlei solistisch doet optreden: nu eens een viertal violen, dan weer de hoorns op de wijze die men van 't orkest in kamermuziek kent. Groote allures, pompeuze effecten treft men er niet Vervolgens kwamen de apen, die in een zeer groote kooi heen en weer sprongen, aan de beurt. Jammer genoeg was er één klein aapje, dat niets anders deed dan huilen. Waarom? De reden was duidelijk: hgf aapje werd hevig door de andere apen geplaagd..„,j Dat was Dinges niet naar den zin. Hjj dreigde de apen met z'n vuisten, opdat zij met hun plagerijen op zouden houden. Maar de apen dachten misschien, dat hij spelen wilde, want zjj staken allemaal eveneens hun vuisten op en schudden die dreigend tegen mijnheer Dinges, Mijnheer Dinges werd kwaadEn als hij boos was, deed hij dingen, die hij an ders stellig niet zou doen. Ook nu. Met een ruk trok hij de deur van de kooi open en stapte naar binnen, 't Lieve leven was direct in vollen gang, want de apen keer den zich eensgezind tegen hem. plftATS EEN aan, het is alles de verfijnde kunst van Saint Saëns op z'n best. Dit begreep ook het orkesl dat wij in zijn leider opa-echt mogen gelukwen schen. De antipode van dit werk is Wagenaar's Ouvei ture „Cyrano de Bergerac". Hier de romantié en 't programmatische van een Richard Straus in kleur gezet volgens 't recept van Richar Wagner, een heroïsch als Richard Leeuwenhar Maar dr. Jan Wagenaar viert er zijn knappe oi kesttechniek den teugel en maakt hier een bro echte muzikantenmuziek waaraan musici en dirt gent te gast gaan. Ik miste een der drie bazuine en vernam dat de heer Wortel plotseling doe ziekte moest uitvallen, vervangen was nu ni< meer mogelijk. Het fijnzinnig gebaar van Saint-Saëns en d grandezza van Wagenaar's muziek waren begi en slot van dit concert. In het middendeel gin onze aandacht voornamelijk uit naar het sp< der pianiste Coba Rijneke, die vóór de pauze d „Variations symphoniiques" van César Franck e daarna Ravel's pianoconcert speelde. In de schoone inleiding bij Franck, waar me kennis maakt met de beide hoofdthema's van geheele werk, kon men terecht onder de bekc ring komen van het prachtig opklinken van de vleugel. En heel 't eerste deel met de vijf varia ties waren een mooi evenwichtig samengaai van 't orkest en klavier. Ook trof ons in ht tweede deel (sonatenvorm) in de doorvoering c goede beheersching van het geheel. De slot-expc sitie was minder gelukkig, omdat bijwijlen h contact dreigde zoek te raken en dit noodwend! een terug slag gaf op de technische beheei sching bij de soliste. Storend was het alleen i zóóverre, dat de machtige bekroning, waarop w krachtens het voorgaande rekenden, niet te: volle werd bereikt. Het pianoconcert van Ravel kan ik slechts 1 zóóverre waardeeren. dat het overschoone Ad? gio vizioenen oproept, ongeveer als dit het mie dendeel doet bij Beethoven's derde klavierconcei door de tegenstelling tot de beide hoekdeele: Beethoven voert (door zeer ver wegvoerende toor verwantschap) naai- oorden die liggen buite: het aardseh bestaan. Dit middel is den moderne ontvallen, voornamelijk door het jongleeren m< al wat tonaliteit heet, Dies zoekt men het i klank-effecten. Natuurlijk moest het den klar kenfantast Ravel gelukken. Maar bij 't terugzie rust bij Beethoven nog altijd de blik op een ka thedraal, bij Ravel op een openluchtfeest waa men zich uitmuntend amuseeert, zij 't voc één dag. Marinus Adam gaf met zijn orkest een Eerst uitvoering van het werk, dat door de pianist Coba Rijneke technisch en geestelijk werd bc heerscht. Al was in II de onderlinge stemmin een moment weifelachtig, het deed geen ai breuk aan den indruk van 't geheel, die doe de uitnemende verzorging een volledig respec afdWOn«- G. J. KALT. Voor een nagenoeg geheel bezette schouwburg zaal voerde een operettegezelschap uit Münster d operette „Maske in Blau" uit. Een groot gezelscha was het: naar mij werd meegedeeld, niet minde dan 120 personen tellend. De opvoering was dan ook een grand spectacl Zes tafereelen eischten vijf verschillende decor die onze verbeelding achtereenvolgens naar de zon nige Rivierakust, naar een zeer incomfortabel e bouwvallig schildersatelier, naar een feestzaal va een Italiaansch palazzo. naar een Zuid-Amerikaan sche hacienda en naar een dito taveerne verplaal sten. De kleedij der vertoonenden wisselde ovei eenkomstig daarmee. Voorts was er een balleter semble, dat in alle tafereelen actief optrad en welk costumeering dus evenzeer aan groote verander lijkheid onderhevig was. Dat de tekstinhoud dezer operette ons voor vel onwaarschijnlijkheden stelt mag niet als een groc bezwaar geteld worden: we zijn dat wel gewenc Maar zij bevat geen eigenlijke aanvaardbare ont knooping. De sluwe intrigant is in het laatste bedrij plotseling uit het spel verdwenen. Bovendien ont aardt het stuk in het vijfde tafereel in een op he tooneel gebrachte Wild West-film met revolver schoten, smijterijen, een vlucht in een regentor die met den vluchteling uit wandelen gaat en der gelijke griezelige en lachwekkende onmogelijkhe den, waarbij de muziek langen tijd zwijgt, en waa dus het karakter eener „operette" vrijwel gehee verloren gaat. Over 't geheel kwam het me' voor dat de inhouc ook de muzikale, van begin tot eind een anticlima: vertoonde. In de eerste tafereelen hoorden we ver scheidene aardige, zij het ook niet zeer oorspron kelijke muzieknummers, waarin echter terstond he heen-en-weer-zwalken tusschen modern bedoeld en zeer conservatieve klanken en de verbasterin, der orkestratie door jazz-effecten de aandach trokken. De pogingen van den componist Fred. Ray mond om in IV Spaansche muziek te scheppen lie pen uit op een copie van de Canzonetta uit Tchai' kowsky's Vioolconcert plus een reminiscentie aai Verdi's „II Trovatore". Het spel en de regie waren vlot, zooals dat in eei operette behoort. Wel misten we de gemoedelijk! sfeer, waarmee Fritz Hirsch ons vertrouwd ge> maakt heeft en ook de vele snedige en rake opmen kingen, die hij steeds tusschen den tekst weet t< lanceeren. Het meer dan 30 man tellende orkes' speelde echter bescheidener dan we anders wel een: hooren. In vocaal opzicht onderscheidde zich voora Sonja Reschke, doch ook de tenor All Erik Renolc had in zijn zang goede momenten. Voortreffelijl was het ballet, in welks samenwerking geen oogen blik de homogeniteit ontbrak, doch welks som: sub-umbilicale costumeering een gelegenheid gal tot naaktstudies, die gelukkig! in ons land nog tot de uitzonderingen behooren. De temperament volle actrice Gina Schaghy bleek tevens een merk aardig lenige acrobate te zijn. Het auditorium bestond dezen avond nagenoeg geheel uit landgenooten van het operettegezelschap: we hoorden in de pauze nagenoeg geen Hollandsch spreken. De enkele aanwezige Nederlanders moeten zich er wel over -erbaasd hebben, hier zóó veel vreemden alleen u -nzè stad en onmiddellijke om geving bijeen te zien. DE JONG,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1939 | | pagina 6