JMmschmm 2>e cwvdèie aan een (begaafd Generaties gaan, mr. Chips blijft. legissewi Vrijheidsheld of struikroover? Lachen en griezelen. Engelsche Muziek uit de 16e en 17e eeuw. INGEZONDEN /TUKKEN H A 'A R E E M'S D A G B E A D" William Dieterle schiep „ZOLA", „PASTEUR" en „JUAREZ". Xii uieed eecst opgeleid uooc glazenmaker. William Dieterle tijdens de opnemingen van zijn jongste film „De gebochelde van Notre Dame" met Charles Laughton in de hoofdrol. Wilhem 'Dieterle is op 15 Juli 1893 in Rhein- pfalz (Duitschland) geborenHij is het negende en laatste kind van arme ouders. Hij ging korten tijd op school, om nadien als timmerman en glazenmaker opgeleid te worden. Als jongen van 10 jaar voerde hij tooneel- stukjes op in een schuur, bijgestaan door zijn broertjes en zusjes. Hij was van plan acteur te worden, maar zijn moeder vond, dat hij eerst zijn vak goed moest leeren, alvorens aan het tooneel te gaan. Dus hield hij zich bij zijn schaven en stopverf, tot hij examen als gezel had gedaan. Toen was voor hem de tijd gekomen om aan het tooneel eimplooi te zoeken. Hij vond dit bij een schmiere-troep, doch werkte zich op. Weldra speelde hij in München, Zurich en Heidelberg op groobere tooneelen. In 1918 engageerde Max Reinhardt hem onder wiens leiding hij in klassieke en moderne stukken optrad. In 1921 maakte hij zijn filmdebuut en in dat jaar, op zijn verjaardag, trouwde hij met de Duitsche actrice, Charlotte Hagenbruch. Hij werd in 1926 filmregisseur en speelde ook hoofd rollen in films, die hij produceerde. Vele jonge acteurs en actrices werden door hem onbdekt. Mariene Dietrich speelde haar eerste filmrol onder zijn leiding. Toen zijn con tract met Universal in Duitschland geëindigd was, ging hij met een contract van Warner Bros naar Hollywood, om er Duitsche filmversies te maken. Zoo regisseerde en speelde hij de hoofd rol in de Duitsche verfilming van „Sea Beast". Zijn succes had als resultaat,, dat Warner Bros hem ook als regisseur voor Engelsche films con tracteerde. „The Last Flight" met Richard Bar- thelmess, „Her Majesty Love" met Marilyn Mil- Deze in kleuren opgenomen flim is wel in staat om avontuurlijke, en ook minder avontuurlijke, geesten sterk in spanning te houden. „De Wreker" speelt in de Vereenigde Staten en geeft in een paar wrange beelden de werkmethodes van een paar agenten van een maatschappij van een aan te leggen spoorweg weer tegenover de boeren, die daar hun land en bezittingen hebben. Ze worden gedwongen hun grond af te staan 1 tegen een belachelijk Cinema I la§en Priis- Ze z-™hten J voor de dreigementen der agenten, behalve de gebroeders Frank en Jesse James, twee stoere kna pen die de trucs van den hoofdagent kennen en hem met gelijke munt betalen. En daarmee is het conflict geboren. Herhaaldelijk komt het tot botsin gen tusschen de gebroeders James en hun volge lingen aan de eene zijde en de spoorwegmaatschap pij aan de andere zijde. Van 'eerlijke, flink werken de boerenjongens worden ze treïnroovers eerst, hetgeen van hun standpunt gezien nog eenigszins te verdedigen is, daar de spoorwegmaatschappij hun groot onrecht heeft aangedaan. Maar daar blijft het helaas niet bij. Later gaan ze over tot bankroof en wordt Jesse leider van een bende, die de geheele streek onveilig maakt. Het duurt niet lang of hij wordt vogelvrij verklaard en een groote premie wordt op zijn gevangenneming uitgeloofd. En het blijkt wel. hoe zijn menschen hem hoog hebben en vereeren. Geen enkele denkt er zelfs maar aan, om hem uit te leveren, hoewel de premie heel verlei delijk is. En wij, toeschouwers, kunnen het ons best begrijpen, het is een boef, zeker, maar een sympa thieke boef, het zou ons aan het hart gaan, als hij gegrepen werd. Het leven van een vogelvrij verklaarde is echter het leven van een voortdurend opgejaagd dier, nooit ergens rust, in iedereen een verrader zien, en ieder een wantrouwen. Degeen, die daar nog meer onder lijdt dan hij, is zijn meisje, later zijn vrouw. Ze be zweert hem zijn straf uit te gaan zitten; daarna kunnen ze een mooi en rustig leven lijden. Ook waarschuwt ze hem, dat hij innerlijk aan het ver anderen is en slecht gaat worden. Hij luistert naar haar, maar bedrog maakt, dat hij wel uit moet bre ken en het oude leven begint weer. Tenslotte maakt een schot van een verrader een einde aan Jesse's leven, juist toen hij zich met vrouw en kind op maakt om naar Californië te gaan en daar een nieuw goed leven te beginnen. Een uitstekende film vol spanning met fotogra fisch prachtige opnamen, Tyrone Power en Henry (Fonda als Jesse en Frank James. In het voorprogramma o.a. een Buster Keaton- fiim, die het bijzonder goed deed, er is om ge schaterd. Bijzondere aandacht voor het filmpje -Cunis"! Ier, „Man Wanted" met Kay Francis, „Jewell Bottery" met William Powell en Kay Francis en „The Crash" met Ruth Chatterton kwamen on der zijn productieleiding tot stand. Hij geeft ei- de voorkeur aan films te regissee- ren. „Florence Nightingale", „The Making of O'Malley", „Another Dawn", „Louis Paste ui"'', „Emile Zola", The River Is Blue" en „Juarez" behooren tot zijn bekende werken. Voor RKO Radio Pictures heeft hij onlangs „De klokkenlui der van Parijs" met Charles Laughton geënsce neerd Een zonnige geschiedenis. Rembrandt In „Pip met vacantia" (The Under-Pup, zooals de oorspronkelijke titel luidt) is Gloria een eenvoudig meisje, P.ip-Emma geheeten, dat door het winnen van den eersten prijs voor een opstel in de gele genheid wordt gesteld haar vacantie door te brengen in een luxe kamp, waaraan verder uitsluitend millionnairs- dochters deelnemen. Aanvankelijk wordt zij in het kamp slechts geduld, omdat het nu eenmaal niet anders kan, maar allengs na tal van moeilijkheden weet Pip door haar eerlijkheid, gevoelig' hartje en spontaan handelen haar vijandinnen voor zich te winnen en tenslotte wordt ze zelfs in de club der „Pinguïnnen" opgenomen en mag ze ook hun uni form dragen. Naast het voortreffelijke spel van Gloria Jean zou ik in de eerste plaats ook Pip's grootvader willen noemen, welke rol zeer knap en gevoelig wordt vertolkt door C. Aubrey Smith: verder ook Robert Cummins als de gymnastiek- leeraar en Nan Grey als de assistent-leidster van het kamp. Deze beide laatsten zorgen tevens voor een liefdesgeschiedenisje in deze film. Al met al een film van vroolijke, jeugdige charme en humor, geregisseerd door Richard Wallace. Variété in Rembrandt. Op het tooneel de „Vier Misley's", Italiaansche acrobaten, die verbluffende staaltjes van acroba tiek laten zien en daarmede een welverdiend succes oogsten, want hun nummers zijn in alle opzich ten af. Frans Hals Het schijnt dat het jeugdige 11-jarige filmster- retje Gloria Jean een tweede Deanna Durbin zal v/orden. Deanna is nu de kinderschoenen ontwas sen, maar zij heeft in Gloria Jean een zeer goede plaatsvervangster gevonden zoowel wat haar stem betreft, als ook haar kinderlijke charme en gevoelig spel. Griezelen en lachen, dat kunt ge bij het aanschou wen van de film „De Kat en de Kanarie". Uw gevoel voor logica zult ge echter thuis moeten laten. De ge schiedenis speelt zich af in een oud vervallen en afgelegen huis. Hier komen 10 jaar na den dood van den eigenaar eenige familieleden tezamen om kennis te nemen van den inhoud van het testament, dat een charmante nibht als eenige erfgenaam aan wijst. Daar is evenwel een bepaling aan toege voegd: wanneer deze erfgename binnen een maand tijds sterft gaat de erfenis over naar dengene, wiens naam in een enveloppe is geschreven. De notaris en de-zonderlinge huis houdster weten dat de enveloppen geopend zijn geweest. Maar door wie? Blijkbaar door dengene, die als tweede in aanmerking komt voor de erfenis, en die derhalve belang heeft bij den dood van het nichtje. In het huis wordt dan het spel van de Kat (de moordenaar) en de Kanarie (de erfgename) ge speeld, en dat spel zit vol griezelige momenten. Op de meest onverwachte plaatsen openen zich deuren, worden grijpende handen uitgestoken, verdwijnen menschen. Het licht gaat aan en uit. de oogen van een schilderij bewegen, er wordt een verborgen schat gevonden, de vermiste notaris valt dood uit een kast, er klinken gillen en gongslagen door het huis, enfin er is van alles voorhanden dat u de stui pen op het lijf jaagt, wanneer u althans niet te nuch ter bent voor dergelijke „thrillers". Op de meest spannende momenten worden verlossende komische woorden gesproken. Paulette Godard, de vrouw van Charley Chaplin, speelt de rol van de nicht zeer goed en ook de andere bezetting is goed verzorgd. Vooral de rol van de huishoudster is juist in de thriller-sfeer gehouden. In het voorprogramma zien we o.m. een film over hondendressuur, een één acter, die tot meezingen noodigt,' en nieuws, waaronder een voortreffelijke Polygoonreportage van recente ijs-evenementen. Vorige week werd de film „Goodbye Mr. Chips" in de rubriek „Groote films werpetn haar schaduw vooruit" besproken en gewaardeerd als een film schepping. waarin de elementen, die tot kunst lei den, en die, welke naar publiek succes voeren, aanwezig zijn. Mr. Chips geeft les aan een college, een kost school in Engeland, en generatie na generatie wordt mede via zijn handen voor de samenleving groot gebracht. De belevenissen van Mr. Chips (een af korting van zij neigenlijken naam Chipping) zijn. door James Hilton beschreven, en deze boekjes zijn beroemd geworden. We wezen er reeds op dat de kracht van deze film gelegen is in de symbo liek. De regisseur Sam Wood is er in geslaagd van Mr. Chips boven het „locale geval" .uit een sym bool te maken van den. vooruitgang der mensch- heiid. Mr. Chips is verheven, tot een personifieering van hen, die de jeugd opvoeden, de onderwijzers en leeraren. Robert Donat, die ons als dokter in „De Cita del" reeds zooveel schoons schonk, brengt de figuur van Mr. Chips tot een intens leven, dat gelijk elk symbool in onze herinnering onvergetelijk zal zijn. Wan neer ge deze film gezien hebt en er aan terug denkt maakt ge in een oogwenk dien gang van dezen mensch door de jaren weer mee. Ge ziet hem ver grijzen, ge ziet generaties gaan, maar hem blijven. Luxor Hij deelt wat de eene generatie in den levensstrijd gewonnen heeft aan de volgende mede. De vrouw in het leven van dezen man, die juist wanneer hij dreigt te verstarren in zichzelf, ver bitterd door teleurstellingen, door liefde en mild heid hem weer in goede banen, die naar de toe komst leiden, weet te brengen, wordt door Greer Garson met een ontroerende fijnheid uitgebeeld, Deze film komt in dezen tijd als geroepen. Zij brengt juist datgene, dat ondanks alle afspraak, door de jaren heen blijft, op een gave wijze tot uitdrukking. Het Amsterdamsche publiek heeft een dozijn weken voor volle bioscoopzalen gezorgd. Moge Haarlem dit voorbeeld waardig volgen. Charlie Chaplin als winkelchef. Moviac geeft Charlie Chaplin deze week weer eens een kans. Op de Chaplin eigen manier oefent hij het beroep van winkeldief uit. Overbodig na tuurlijk te zeggen, dat hij met de allerbeste be doelingen en met het goedwillendste gezicht van de wereld weer de noodige onhandigheden uithaalt, waardoor hij zijn omgeving tot aan de grens van de wanhoop brengt. Natuur-, teeken- en muziekfilms en gramofoon-, platen voltooien het programma. Moviac Een hoogst interessanten avond heeft de Ver- eeniging „Geloof en Wetenschap" haren leden en genoodigden bezorgd met een concert, waarop uit sluitend Engelsche muziek uit de 16e en 17e eeuw ten gehoore gebracht werd. Hoogst interessant: vooral uit een historisch oog punt. Een opera van Henry Purcell (1658'95) te kunnen hooren (zij het dan in concertvormzou alleen reeds loonend zijn voor het trotseeren der barre kou bij een gang naar'en van den Stads schouwburg. Want. wat, behalve een paar orkest stukken, kennen wij eigenlijk van dezen componist, die reeds een grootheid was, toen Bach en Handel nog in de wieg lagen? Maar er was Vrijdagavond nog heel wat meer te hooren: stukken in dansvorm uit Purcell's Opera „The fairy Queen", oud-Engel- sche madrigalen, composities der virginalisten en een humoristische, op uitroependen Londensche marktschreeuwers gebouwde Fantasie voor koor en strijkorkest van O. Gibbons (15831625). Een aantal leden van het strijkersensemble onzer H. O. V. opende onder leiding van den Utrechtschen musicus Jan Smit den avond met 9 stukken uit „The fairy Queen". Een eigenlijke Suite vormden deze stukken niet: daarvoor ontbrak zoowel de eenheid van toonsoort als de geijkte opvolging. Een direct verband met de aan Shakespeare's „A Mid- summernightsdream" ontleende stof was er veel minder uit. te hooren dan uit Mendelssohn's beroem de muziek. De stijl nadert dien van Handel. De uitvoering leek wat vlak; rijkere schakeering zou wellicht meer afwisseling en, in de Chaconne, wat meer climax hebben kunnen brengen. Meer kleur kwam met de door Het Utrechtsch Madrigaalkoor gezongen werkjes van Bateson, Weelkes, Willbye en Tomkins. De leider Jan Smit heeft met dit, waarschijnlijk, althans grootendeels uit dilettanten bestaand koor, zeer respectabele resultaten weten te bereiken, die, wat dezen a capella gezongen nummers betreft, culmineerden in het bewegelijke en moeilijke, maar zeer goed uit gevoerde „Cusca in thy starry eyes" van Tomkins In de andere drie was de zuiverheid niet altijd vól kernen bevredigend. De cembalist Hans Philips, die ook het continuo bij het strijkorkest verzorgde, speelde als clavecin- solist eenige stukken uit de klassieke verzameling „The Fitz William Virginal Book", en daarna een Toccata van Purcell: de eerstgenoemde zonder ge bruik te maken van de knie- en knopregisters- pedalen had 't clevecin, dat hij bespeelde, niet het andere met afwisselende registratie. Het in strument was zeer zwak van toon, vooral in de bas en de monotone klank was oorzaak dat de voor drachten me niet zeer boeiden. Overigens konden we in „His Humour", een muzikale karakteristiek der verschillende menschelijke temperamenten be merken, dat het daarmee in den goeden ouden tijd nie.t zoo'n erge vaart liep, en dat zelfs de uitgelaten heid nogal gedwee geweest moet zijn. Marktgeschreeuw is in den loop der tijden door verscheidene componisten humoristisch getoonzet. Iti „London Street Cries" heeft Gibbons dit geestig gedaan; doch het kwam me voor, dat de uitvoering veel drastischer had kunnen zijn, en de uitspraak scherper. We moesten nu vaak zoeken waar we eigenlijk aan toe waren. Het hoogtepunt hunner prestaties bereikten zoo wel het Utrechtsch Madrigaalkoor als het strijk orkest in de vertolking der opera. „Dido and Aeneas". Het koor gevoelde zich met den steun van 't orkest blijkbaar veel vaster dan bij den a capella- zang en gaf onder Jan Smit's inspireerende leiding het karakter der verschillende koornummers goed weer. Maar het allerbeste gaven de solisten te ge meten. Iza Maas Geesteranus als dramatische so praan in de partij van „Dido", Dod HüskenReu- derink met zuivere coloratuur en mooie stemvor- ming in de mezzosopraanpartij van „Belinda"; Roos Boelsma, een der meest vooraanstaande onder de jongere altzangeressen in haar temperamentvolle uitbeelding der partijen van „A Sorceress" en van „A Spirit" en Laurens Bogtman, prachtig van stem en expressie in de partij van „Aeneas". Daarbij slo ten zich de sopraan Gretha van Ooyen en de mezzo Marie Lansdorp beiden leden van het Utr. Madr. Koor waardig aan. De dramatische kracht dezer muziek is voor onze moderne, aan heftiger accenten en uitingen gewen de ooren, niet groot. Toch treffen sommige deelten ondanks den eenvoud door de oprechtheid van Purcell's muzikale taal; de slotzangen zijn zelfs aangrijpend. Deze, benevens de Orkest-Ouverture vormden voor mij de mooiste stukken van het werk. In den tekst troffen mij enkele regels door hun diepen zin. Wie zou bij de woorden: „Als vorsten zich vereenigen, welk heil voor hun staat. Zij ver winnen den vijand en tevens het lot" ik geef de Nederlandsche vertaling niet denken aan de edele poging van onze Koningin en den Koning der Belgen om den vrede te winnen? En is: „Hoe groote geesten toch zichzelf misleiden en juist het heil ontvlieden, dat zij 't vurigst wenschen" ook niet een uitspraak, die telkens weer bewaarheid wordt' Weer andere regels schenen me raadselachtig. Ik heb nooit geleerd, dat Troye aan Latium's strand lag, of Carthago in Italië. Maar dat zijn kleinighe den, onbeteekenend in vergelijking met het vele, dat we dezen avond hebben mogen genieten. K. DE JONG. Haarl. Weer- en Sterrekundige Kring. Vrijdagavond sprak Dr. S. W. Visser uit De Bilt voor de leden van den Kring in Hotel „Lion d' Or' te Haarlem over den Golfstroom. Mededeelingen over het bestaan van den Golf stroom dateeren al van de 16de eeuw; die kwamen van de Spanjaarden, die dezen stroom in 1513 ont dekten. Reeds in 1519 maakte Alaminos er doelbe wust gebruik van om de terugreis naar Europa te bespoedigen. De eerste temperatuurmetingen wer den omstreeks 1770 verricht door Benjamin Franklin; meer systematische onderzoekingen da teeren echter pas uit de tweede helft der 19de eeuw. Het zijn de atlassen van het Instituut in De Bilt, die, dank zij de uitnemende waarnemingen van Nederlandsche scheepsofficieren, op dit gebied de eerste plaats innemen. De groote stroomen op den Atlantischen Oceaan zyn niet zoo scherp begrensd, als men ze meestal de studieboeken ziet afgebeeld. Alleen de equa- toriaalstroom, de stroomen in de Caribische Zee en de Golf van Mexico en de eigenlijke Golfstroom tot voorbij New Foundland zijn krachtig en bestendig, maar oostelijk van de groote Banken wordt de stroom grillig en zwak. Dit feit heeft den Franschen oeeanograaf La Danois gebracht tot de opvatting dat de golfstroom daar in het geheel niet meer bestaat, maar zijn beschouwingen over de wijze, waarop dan toch de onmiskenbare invloed op het klimaat was West-Europa tot stand komt, houden geen steek. De Duitscher Wüst heeft erop gewezen, dat uit scheepswaarnemingen alleen de oppervlaktestroo- men kunnen worden afgeleid, die natuurlijk afhan kelijk zijn van de heerschende winden en dus ver anderlijk. De eigenlijke stroom ligt volgens hem op 200 M. diepte, wat hij vond uit bepalingen van het zoutgehalte. Hier blijkt inderdaad een stroom te loopen, die warm water van tropischen oorsprong tot op de kusten van Spitsbergen en het Noorden van Noorwegen brengt; en deze dieptestroom is het, die van zoo groote beteekenis is voor het klimaat van West-Europa. Spreker ging nog wat dieper in op een paar eigenschappen van den golfstroom; na de pauze behandelde hij de weersvoorspelling op langen ter mijn en de beteekenis van dezen stroom daarbij. We noemen hier slechts het verband dat bestaat tusschen de kracht van den Noordoostpassant in den zomer en den daarop volgenden winter in West- Europa, wat in 1917. door Gallé werd aangetoond. Zondagochtendvoorstellingen. Zondagochtend worden in Haarlem de volgende filmvoorstellingen gegeven: PALACE: „Sneeuwwitje". REMBRANDT: „Met Jan P. Strijbos op avontuur". LUXOR: „Muiterij op de Bounty". Militairen van Urk in Lemmer aangekomen. De vijftig militairen, die Vrijdagochtend van U zijn vertrokken, zijn 's middags omstreeks half in Lemmer aangekomen. Eén der militairen was onderweg onwel gewor& Met een ijsvlet, die zich toevallig ter plaatse bevo: is hij naar Urk teruggebracht. CONTACT-COMMISSIE VOOR FINANCIEEL! BELANGEN IN HET BUITENLAND, De minister van Financiën heeft ingesteld e commissie van advies en coördinatie voor de b handeling van vraagstukken van financieelen aa: waarbij Nederlandsche belangen in het buite land zijn betrokken. Tot voorzitter tevens lid der commissie is b noemd: mr. L. J. A. Trip, president van de N derlandsche Bank. SCHRIFTELIJKE VRAGEN. De heer Woudenberg heeft de volgende vrag( gesteld aan de ministers van Defensie en van S ciale Zaken: 1. Is het den ministers bekend, dat tengevolge van defensie-maatregelen in gemeente Kruiningen talrijke arbeiders werklo zijn geworden; dat daarvan meer dan honderd landarbeiders, d jarenlang vast werk hadden en ook des winte niet in aanmerking behoefden te komen voor ui; keering door het orgaan der steunvei-leening genoemde gemeente, thans reeds vanaf 1 Dccemb 1939 geen enkel inkomen hebben en verstoki bleven van schadeloosstelling of steunuitkeering. dat de gezinnen dier genoemde arbeiders die tengevolge in grooten nood verlceeren? 2. Is de regeering bereid genoemde arbeide: hetzij op grond van de bepalingen, geldend in gj val van inundatie, schadeloos te stellen, hetzij dot middel van het orgaan voor steunverleening ondersteunen, daarbij rekening houdende met omstandigheid, dat genoemde arbeiders sedert December 1.1. zonder eenig inkomen zijin? Voor den inhoud dezer rubriek stelt de Redact zich niet verantwoordelijk. Van ingezonden stukken, geplaatst of niet gt plaatst, wordt de kopij den inzender niet teru$ gec-'-re. Spoorwegovergang bij de Westergracht. Geachte redactie. Ondergeteekende meent, dat het aambevelin verdient, door middel van uw blad, aandacht schenken aan den spoorweg-overgang gelegen bi de Westergracht. Dagelijks passeert hij dezen we en het gebeurt maar zelden, dat er niet behoeft worden gewacht. Het mag bekend zijn, dat rangee ren veel tijd neemt en vele minuten gaan daar voo anderen verloren. Ook wil inzender nog even memoreeren, di deze overweg de eenige weg kruist, die de ver binding van centrum naar West vormt. Weliswaai is dit gedeelte ook te bereiken door middel V8 den Zijlweg doch deze is gedeeltelijk eigendom de gemeente Bloemendaal. Daardoor is dus een ta melijk groot gedeelte der gemeente Haarlem doe; dezen overweg geregeld afgesloten. De ophoogini van den spoordijk zal wel weer eenige jaren uit gesteld worden wellicht ook door den toestand. Al twintig jaar geleden werd er gesproken over op hooging van deze baan, dus enkele jaren meer o minder hindert dan ook niet. Dat deze toestand den duur echter zeer lastig is, ondervinden s bewoners van Haarlem-West. Bij de spoorwegovergangen aan de Zandvoori- sche laan en in Bloemendaal is dit bezwaar inder tijd ondervangen door een tunnel. Indien dit plan naar voren wordt gebracht, stuit het wellicht op de belofte voor een latere ophoo- ging. Een luchtbrug is nu ook niet zoozeer op prijs te stellen omdat dit voor voetgangers en fietsers hinderlijk kan zijn maar ik vermoed, dat indien aan beide zijden wachtlokalen gebouwd zoude? worden, al is dit maar voor tijdelijk vele bewoners hier dankbaar voor zouden zijn. Laat men het dan zoo maken, dat ook bij het wachten, de rijwielen behoorlijk droog kunnen staan. Vooral bij dl weersomstandigheden van de laatste weken, laat dj toestand heel veel te wenschen over. Ruimte om dergelijke gebouwen te plaatsen is daar werkelijk wel te vinden. Men kam het aanwe zige hek of de afscheiding van de spoorbaan even tueel verplaatsen. Met dank voor de plaatsing. Hoogachtend, M. ANT. LEMMERS. DE NOOD DER VOGELS. De winter regeert op strenge wijze, ook in onze omgeving. Zoo nu en dan dooit het een enkelen dag, -doch daarna zet de vorst weer streng De bovengrond is reeds weken lang stijf be vroren en die laatste dagen dekt in boseh en een dikke sneeuwlaag alles af. De mensch weet de nadeelen van den wintel grootendeels te overwinnen, doch de dieren in het veld en vooral de zwakke vogels hebben in strenge winters een zeer moeilijken tijd. Door de koude hebben zij meer voedsel n-oodig oan vol doende lichaamswarmte te ontwikkelen. De meeste vogels kunnen thans echter hun natuur lijke voedsel niet vin-den, daar de grond vol' sneeuw ligt en bovendien hard bevroren "is. Zon der hulp van den mensch vermageren de vogels ziend er oogen en velen sterven na korten tijd' van honger en koude. Komt daarom in deze wintersche dagen onze kleine gevleugelde vrienden te hulp. Geef den vogels bijvoorbeeld wat brood, kaasresten, ge kookte aardappelen of gekookte rijst, zaden en, aan de insecteneters wat lijstervoer. Strooi dit voeder zichtbaar steeds op dezelfde plaatsen, geef op verschillende plaateen en verspreid het voedsel. Zorg dat de groote troepen meeuwen en kraaien niet in korten tijd alles kunnen opeten wat in.hoofdzaak bestemd was voor de kleinere zwakkere vogels. Geef daarom bijvoorbeeld vroeg in den ochtend. Strooi in de tuinen, doch ook in parken, daar honderden vogels daar verblijven en er vaak niet toe komen de woonsteden der menschen op te zoeken. Strooi niet uitsluitend in voederhuisjes, vele vogels zijn daaraan niet gewend. Help thans de vogels en zij zullen u spoedig door hun zang en het wegvangen van allerlei insecten beloonen. G. H. E. E.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 10