„%)e (mg-eCuksvageC"
VALDA PASTILLES
M* Ay TJA G 29 JANUARI 1940
HAAR CRM'S D AGB C A15
Een menuet in <le moderne
danszaal.
Het jaarlijksche Martin-bal.
Een brokje cultuur uit den tijd van Lodewijk
de 16de herleefde Zaterdagavond in de moderne
danszaal, waarin de fraaie ruimte van het Haar-
lemsche Gemeentelijke Concertgebouw herscha
pen was voor het jaarlijksche bal van de Dans-
academie J. G. Martin Zonen; ten aanschouwe
van talrijke dames en meisjes in kleurige avond
toiletten en heeren en jongelui in zwart-en-wit
werd een menuet gedanst door lieftallige gedaan
ten in hoepelrokjes en hun cavaliers met witte
gekrulde befjes voor en uitgedost in costumes,
die ten tijde van Lodewijk de zestiende in zwang
waren. Natuurlijk klopte menig hart, dat gevoel
heef; voor den romantischen verfijnden opschik,
waarmee zoo'n oude dans tot uitvoering wordt ge
bracht, sneller, en menige moeder of vader, die
op dezen bij zonderen avond hun kinderen bege
leidden, zullen bij zichzelf gezegd hebben „zoo-
iets zie ik toch liever dan die dansen van tegen
woordig''. Maar zij zullen dit compliment aan den
goeden ouden lijd (hoe modern wij ook zullen
worden, er zal altijd een of andere goede oude
tijd zijn, waarin wij onze luchtkasteelen van niet
te verwerkelijken romantische neigingen kunnen
bouwen!) niet hebben omgezet in ene verwijt aan
het adres van 1940. Want dat zou onbillijk zijn.
Ook al zouden we op een avond als dezen, door
een plotselinge romantische opflikkering bekeerd,
allemaal een menuet willen dansen, de poging
hiertoe zou onmiddellijk gesmoord worden in een
gebrek aan plaatsruimte. Ge herinnert u die dei
nende menschenzee in de danszaal Zaterdag
avond, waar niemand meer bij kon of die zee
zou overstroomen? Welnu alleen op de hoofden
van anderen zou een menuet uit te voeren zijn!
Toch, die herinnering alleen reeds aan vervlo
gen dagen, waarin minder menschen dansten en
meer ruimte was, waarin de dans, elk gebaar van
de hand, iedere schrede der voeten, werd gecul-
ticeerd tot een verfijnde uiting van menschelijke
bewogenheid, in menig schilderij of prent ver
stild tot eeuwige schoonheid, die herinnering al
leen reeds daaraan gaf een bijzonder cachet aan
dezen modernen dansavond, het jaarlijksche bal
van de dansacademie J. G. Martin Zonen, en ze
demonstreerde de verbondenheid van deze voor
aanstaande dansacademie met den dans van
vroeger.
Eigenlijk hóuden deze woorden reeds een com
pliment in voor de uitvoerenden, allen leerlingen
van de heeren Martin, want wanneer ze niet zoo
uiterst fijntjes en beheerscht de menuet hadden
gedanst was de herinnering aan dien vroegeren
tijd, dien we kennen van de boeken en de platen,
niet in ons opgekomen. De heer Martin, die de
mienuet had ingestudeerd, kreeg mooie bloemen.
Doch niet alleen deze herinnering, ook het bal
zelf was een gebeurtenis op dansgebied. Door
fraaie schijnwerpers werden tijdens het dansen
lichteffecten bereikt, die soms het visioen oprie
pen aan en dat is een tegenwoordige maatstaf
voor dansromantiek een Hollywoodbal, zooals
we dat van de films kennen. Op het tooneel, op
het balcon, in de tuinzaal en natuurlijk in de zaal
zelf was geen plaats onbezet.
De „Merrymakers" en „The Wanderers" ver
zorgden de dansmuziek op lofwaardige wijze.
Eenige promenades en andere attracties vormden
een afwisseling, welke zeer op prijs werd gesteld.
Het werd een bal dat men zich nog lang zal her
inneren.
„Ik leed jaren aan Brandend Maag
zuur; nu kan ik weer alles eten
- dank zij Renniehet gebruik van Rennie
pastilles, waar ik een proef mee genomen en
waar ik mij goed bij bevonden hebdurfde
haast niets meer gebruikentotdat ik Rennie
probeerde. Ik zou er nu niet meer buiten kunnen
en durf nu 'alles te eten en heb na het gebruik
van Rennie nergens hinder meer van." Aldus
schrijft Mej. J. de K. te R. Duizenden menschen
lijden jaar en dag aan brandend maagzuur en
alle gevolgen van dien. Omdat ze hun maag
willen ontzien, gaan ze zich alles ontzeggen,
óók het voedsel dat hun lichaam noode missen
kan. Maar daarmede spant ge juist het paard
achter den wagen. Er is toch een verlossend
middel tegen deze tergende kwaal van brandend
maagzuur! Rennie Pastilles! Deze helpen
onmiddellijk. Eén enkele Rennie gewoon laten
smelten in den mond, en de branderige pijn van
maagzuur wordt op staanden voet gebluscht.
Rennie is 'n heerlijk middel, smakelijk, gemakke
lijk in te nemen, zonder water of wat ook. Geen
wonder dat lijders aan brandend maagzuur ver
rukt zijn. Nooit meer indigestie! Alles eten waar
ge trek in hebt en wat de pot schaftIedere
pastille is apart verpakt; ge kunt. ze dus los. in
tasch of vestzak, bij U steken. Vraag vandaag
nog een pakje Rennie bij Uw apotheker of
drogist. Proefpakje 40 cent. Groot pak 1.25.
(Adv ingez Wed.)
PROGRAMMA VAN DE HAARLEMSCHE
RADIO CENTRALE OP DINSDAG
30 JANUARI 1940.
Progr. I Hilversum II.
Progr. H Jaarsveld en Hilversum I.
Progr. III:
Keulen, 8.Parijs Radio 8.20, Engeland 8.35.
Pauze 9.20, Keulen 9.30, Deutschlandsender 9.50.
Pauze of diversen 10.10, Keulen 11.20, Pauze 11.50
Keulen pl.m. 12.00, Ned. Brussel 12.20, Deutsch
landsender 2.20, Pauze 4.20 Deutschlandsender
4.35, Ned. Brussel 5.20, Fransch Brussel 6.50 Ned.
Brussel 7.20, Fr. Brussel 8.20, Danmarks Radio
pl.m. 8.30, Parijs Radio pl.m. 9.10, Engeland 10.05
Deutschlandsender 10.35, Pauze 11.20, Deutsch
landsender pl.m. 11.30.
Programma IV: Nederlandsch Brussel
8.00 Engeland 9.20, Danmarks Radio 11.20, Enge
land 12.20, Fr. Brussel 1.20, Danmarks Radio
2.20, Pauze of Diversen 3.50, Engeland 4.35, Mo-
tala 5.20, Engeland 5.50, Beromünster 6.20, Fr
Brussel 6.35, Beromünster 6.50, Motala of Diver
sen pl.m. 7.03, Pauze 7.50, Keulen pl.m. 7.35,
Deutschlandsender 8.35, Beromünster 9.20, Dan
marks Radio 9.50, Ned. Brussel 10.20, Pauze 11.20
Engeland 11.35.
Progr. V: 8.005.00 Diversen.
5.005.09 Scheveningen-Ber. Dep. v. Justitie.
5.097.00 Diversen.
7.C08.00 Eigen gramofoonplatenconcert.
Opnamen van Concertgebouw-orkest, Parijs'
6ymphanie-orkest, Berliner Philharmoniker.
Concertgebouw-orkest
1. Hongaarsche Marsch uit Faust's Verdamnas
Van Berlioz.
2. Perpetuum Mobile van Joh. Strauss.
3. Alceste Ouverture van' Von Gluck.
4. Tanz der Sylphiden uit Faust's Verdamnis
van Berlioz.
5. Cossack Dance van Tschaikowsky.
Parijs' Symphonieorkest:
6. Morgenstimmung uit Peer Gyynt van Grieg.
7. Capriccio Espagnol van Rimsky Korsakoff
8. Ases Tod uit Peer Gynt van Grieg.
Berliner Philharmoniker:
9. Voorspel tot ,,Die Meistersinger von Nürn-
berg,. van Wagner.
10. Ouverture Oberon van C. M. von Weber.
11. Ouverture La Princesse Jaune van Saint-
Saëns.
8.0012.00 Diversen.
MAATSCHAPPELIJKE ZORG VOOR Z TEKEN.
Er wordt een Schouwburg-avond te Haarlem
gegeven ten bate van „Maatschappelijke Zorg
voor Zieken" op Zaterdag 3 Februari. Het Resi
dentie Toor.ee! geeft dan de première te Haar
lem van ..Toontje heeft een paard geteekend",
waarin optreden Fie Carelsen, Jan C. de Vos,
Piet Bron, Mimi Boesnach en Joeke Broedelet.
Alle betalende abonnés van Haarlem's Dag
blad zijn GRATIS TEGEN ONGEVALLEN
VERZEKERD, op-voorwaarden welke koste
loos bij de administratie verkrijgbaar zijn
en welke op geregelde tijden in ons blad
worden gepubliceerd. De uitkeeringen zijn
bij levenslange ongeschiktheid f 2000, over
lijden 400, verlies van een hand, voet of
oog 200. beide leden van een duim f 100
één lid van een duim 50, alle leden van
een wijsvinger f 60, één of twee leden van
een wijsvinger 25. alle leden van een ande
ren vinger 15. één of twee leden van een
anderen vinger f 5, arm- of beenbreuk f 30.
enkelbreuk ƒ15, polsbreuk f 15. Alles Indien
het gevolg van een ongeval. Voor de abon
nés van het Geïllustreerde Zondagsblad be
staat nog een afzonderlijke verzekering, De
voorwaarden daarvan zijn eveneens bij de
administratie verkrijgbaar
Het 16e jaarfeest van (le dansschool
W. Fortgens.
Zaterdagavond werd door de dansschool W.
Fortgens in restau raait „Dreefzicht" te Haarlem
het 16de jaarfeest georganiseei-d voor leerlingen
en oud-leerlingen. Er heerschte een geanimeerde
stemming in de zaal. In het vierkant om den
dansvloer heen waren de tafeltjes met stoelen
opgesteld en er bleef geen plaatsje onbezet.
De dansmuziek, welke zeer vlot door „The Four
Swingers" onder leiding van Bas Meegdes ten
gehoore werd gebracht, werd afgewisseld dooi
de conference en de liedjes van een humorist,
terwijl ook nog op het gebied van goochelen en
acrobatiek kunsten werd vertoond.
Fleurig bal-masqué van dansschool
Schroder.
De leuze: doe gewoon, koop gewoon, dan gaat
alles ook gewoon, zou men kunnen uitbreiden
met feest ook gewoon. Een raad, die vooral in den
carnavalstijd wel opgevolgd zal worden. En dat is
maar goed ook. Indien iedereen begon met alle
pretjes maar af te gelasten, zou het een akelige en
saaie boel worden. Daarom was het zeer juist ge
zien van den bekenden dansleeraar, den heer W.
Schroder, het jaarlijksche bal-masqué zijner
dansschool, (naar we meenen het eerste bal-masqué
van het jaar te Haarlem) gewoon te laten door
gaan. Dat hij het bij het rechte eind had, bleek wel
uit de groote schare gecostumeerden, die Zater
dagavond de fleurige zaal van den H.K.B. vulde.
Opmerkelijk was het groote aantal zwervers, dat
met opgelapte broeken en gescheurde jasjes valsch
grinnikend over den dansvloer slenterde. Is dat
misschien een uiting van den drang, die in ons
allen leeft de wijde wereld in te trekken en het
stijve, schoone boordje en de sleur vaarwel te zeg
gen?
Er waren voorts eenige bekoorlijke meisjes, die
een vredesgroep vormden en ze dansten vroolijk
met stroopers, tirolers, Uncle Sam en ik weet niet
wie, zoodat de internationale verbroedering ten
minste ergens tot stand is gekomen.
.Breng uw vacantie door in eigen land" was de
propaganda-leus, die opgewekte meisjes in kamp
kleed op hun rug hadden gespeld en als ze er
alleen nog maar bij hadden geschreven in welk
deel van Nederland ze hun tent wilden opslaan
dan had men van te voren.... Doch genoeg. De
stemming was dus uitmuntend en werd nog ver
hoogd doordat een der leden van een Geldersche
bruiloft een voordracht hield, die zeer droevig be
gon maai- nog vroolijker eindigde. „The Rhythm
Collegians" en Engel Paap met zijn Zandvoortsche
visschers zorgden voor de dansmuziek en ook dat
was dus in vertrouwde handen.
Mej. C. Dingerdis en de heeren Bennik en van
Leeuwen vormden de jury en zij verdeelden de
prijzen als volgt:
Groépen: Vredesvlag, Boerenbruiloft, Vacantie-
gangers, Trekkers.
Paren: Uitverkoop, Veldbouquet, Russische Boe
rinnen, Bridge-dames, Geldersch Boerenpaar, Ker
misklanten, Matrozen, Vliegeniers, Blauwbaard en
zijn vrouw, Komisch paar, Robert en Bertram.
Mooiste dame: Anjermeisje, Klok, Hongaarsch
meisje, Kamerkatje.
Actueel: Laatste nieuws, Distributie, Colporteur,
Strooper met hond, Lappenkoning, Marketentster,
Koetsier,
SOIRéE-DANSANTE H. H. V.
Men schrijft ons:
Omitrent de door de H.H.V. Vereeniging van
oud-leerlingen der Hoogere Handelsschool OH.
B. S.-a) op Zaterdag 3. Februari in het Gem.
Concertgebouw te houden soirée-dansante, kan
worden vermeld, dat, behalve door de origineele
„Ramblers" onder leiding van Teo Uden Masman
medewerking zal worden verleend door Roy King
en zijn band.
Aan de versieringen en verlichting zal bijzon
dere zorg worden besteed, terwijl voorts een af
zonderlijke champagne-bar met passende stem
mingsvolle muziek er toe zal bijdragen om dezen
avond, hoewel geen bal-masqué zijnde, tot een
hoogtepunt in den carnavalstijd voor Haarlem
en omgeving te maken.
LEZING OVER DE GOUDSCHE GLAZEN
UITGESTELD.
Wegens de slechte weersgesteldheid wordt de
aangekondigde lezing van mr. Ryksen uit Gouda
over de beroemde Goudsche Kerkramen voor
de O.R.G. te Haarlem tot nader datum uitgesteld
HOWELL BRIDGECOMPETITIE „LUCKY SEVEN'
Dezer dagen werd een begin gemaakt met het
verwerken van een bridge-competitie volgens
het Howell-Systeem in het Bridge Home
,X.uoky Seven" aan de Alb. Thijmlaan te
Heemstede.
Hieraan wordt deelgenomen door acht paren
sterke spelers.
Na de eerste ronde is de stand: 1. de heeren
Schayker en Zimmer 50' punten. 2. Mevr. en
de heer Visser 49, 3. Mevr. Lohnis en de heer
Schultsz 42, 4. Mevr. Wafelaar en de heer Hel
leman 41 Vs», 5. Mevr. en de heer Göbel 41. 6.
Mevr. Min en Mevr. Hoolwerf 34, 7. Mevr. en de
heer Weenink 331? en 8. Mej. Proper en de heer
Hoolwerf 32 V2 p.
Dinsdag a.s. wordt de strijd voorgezet.
PERSONALIA.
B. en W. van Haarlem stellen aan den Raad
voor aan de Meisjesschool voor M. O. te benoemen:
mej. D. Geldof te Bus3um als tijdelijk leerares in
de wiskunde en den heer J. van Ravenswaay te
Haarlem als tijdelijk leeraar in het boekacuden.
Verder stellen B. en W. voor den heer C. Lovrier
die sinds 1 Januari jl. op wachtgeld gesteld was,
te benoemen tot onderwijzer aan de Wouwer-
mansschool.
60ste OPVOERING „SCHIJN EN
WERKELIJKHEID".
Het Nederlandsch Tooneel (directeur Cor van
der Lugt Melsert, artistieke leiding: Cor van der
Lugt Melsert., Albert van Dalsum. A. Defresne
zal op Donderdag 1 Februari in den Stads
schouwburg te Haarlem de 60e opvoering geven van
het tooneelspel Schijn en Werkelijkheid (Shadow
and Substance) in 4 bedrijven door Paul Vincent
Carroll, welk stuk na de première in het einde
van het vorig seizoen een ware zegetocht door
het geheele land gemaakt heeft.
Medewerkenden zijn: Charlotte Kohier, Mies
Elout, Aline Markus, May Vollenga, Albert van
Dalsum. Eduard Palmers, Johan Schmitz, Jacques
Snoek, Guus Oster en Han Bentz van den Berg.
De décors zijn ontworpen door Jacques Snoek.
EEN GOUDEN FEEST.
De Haarl. Slagers Patroons Vereeniging zal
Dinsdag 30 Januari haar 50-jarig bestaan her
denken.
Op dien dag zal receptie gehouden worden in
Hotel De Leeuwerik, Kruisstraat 's middags van
3.30 tot 4.30 uur.
HET REDDEN VAN DRENKELINGEN.
Om het zwemmen en het zwemmend redden
onder de gemobiliseerden te propageeren waren
de heeren A. J. Meijerink en Joh. M. Schmidt
door een fortcommandairt uitgenoodigd om voor
de militairen een voordracht te houden en de
Bondsfilm te vertoonen. Het was het fort, waar
Prins Bernhard bij een bezoek twee poppen voor
de Prinsesjes waren aangeboden. De Prins heeft
deze aardige attentie beloond door het persoon
lijk aanbieden van eenige mooie foto's van de
Prinsessen. Dat deze foto's in de cantine van „De
Trekpleister" een oude, opgesierde paardenstal,
de eereplaats kregen is te begrijpen.
De heer Meijerink besprak het nut en de hy
giënische beteekenis van het zwemmen en daar
na het zwemmend redden. De heer Schmidt ver
toonde de film „Nederland is een waterland" en
gaf een verklarende explicatie.
De ongeveer 250 officieren en manschappen
toonden veel belangstelling voor de voordracht
en voor de film. Als toegift verscheen nog op het
witte doek de film: „Het zwemmen van Haarlem-
sche blinden". Aan de twee heeren werd door
den kapitein dank gebracht.
GEVONDEN VOORWERPEN EN DIEREN.
Doos inh. vleesch, Webbe, Begijnhof, Bestelhuis
2 Distributiekaarten; Bureau van Politie Smede-
straat Etui met vulpen en potlood: Oudolf, Boog-
straat 10. Bouvier, Fransche Bulldog, Kat, Katje
Kennel Fauna, Fr. Varkensmarkt 24; Jekker,
Hemperman, Pleiadenstraat 100; 5 Loten, Maker
Van 't Hoffstraat 65; Portemonnaie m. inh.,
De Boer, Reitzstraat 68: Pak m.i„ Traksel, Gen.
Bothastraat 67; Ringetje, Conpiët, Javastraat 7.
Gymnastiekschoen, Mooy, Haarlemmeriiedestr
8; Slede, Klitsie, Houtmankade 23; Melkbus
sleutel, Fennis, N. Raamstraat 15; Combinatie
tang. Schouten, Ruysdaelstraat 18rood; Vulpot
lood, Delhez, Aelbertsbergstraat 81
^KIN/T IN UTTlRIN^j
HET TOONEEL.
„KUNST NA ARBEID"
,,DE SCHADUW VAN HET
VERLEDEN"
„De schaduw van het verleden" rust nog niet
op de tooneelvereeniging „Kumst na Arbeid" want
die bestaat nog geen jaar. Het gelijknamige too-
neelstuk van Jaap van der Poll dat Zaterdagavond
in hotel „De Leeuwerik" door deze jonge vereeni
ging werd opgevoerd kan dus niet vergeleken wor
den met andere opvoeringen van deze vereeniging.
Het stuk speelt in de Zwitsersche bergen. Dat is
de eenige frischheid waar het op kan bogen, want
het behwndelt een dramatisch thema zóó, dat de
sentimentaliteit er aan alle kanten afdruipt. Het
geluk van een Zwitsersch boerenechtpaar wordt
wreed verstoord doordat de ontaarde broer van
den man, die vroeger een verhouding gehad heeft
met de vrouw, weer terug keert en dreigt alles
aan den echtgenoot te vertellen als de vrouw er
niet in toe wil stemmen de oude betrekkingen
weer aan te knoopen. De arme vrouw wordt drie
bedrijven lang gekweld door het dilemma: mijn
man alles vertellen en mijn huwelijk verwoesten
óf het voorstel van zijn broer aannemen en mijn
geluk opofferen.
Ze kiest het laatste. De broer zal haar op een
eenzamen tocht naar een hut in de bergen ver
gezellen. Onderweg duwt de door smart half krank
zinnige vrouw hem echter in een afgrond.
Dat is dus niet bepaald een opwekkende ge
schiedenis en men kan zich voorstellen, dat dit
drama aan de spelers zware eischen stelt. „Kunst
na Arbeid" had er misschien verstandiger aan ge
daan eerst eens haar krachten op het lichtere
genre te beproeven doch aan den anderen kant
bleek herhaaldelijk, dat het publiek door „De
schaduw van het verleden" uitermate werd ge
boeid. „Spaart uw critiek niet", zei de voorzitter
der vereeniging in zijn openingswoord tot de re
censenten. Als de aanwezigen dus de leden der
vereeniging echter kennelijk zeer ingenomen
zijn met een opvoering is de verslaggever geen
lid der vereeniging die misschien niet zoo ge
noten heeft, dan niet bijna verplicht te spreken
van een „geslaagden" avond?
En dit te meer daar er in deze opvoering veel te
waardeeren viel. Daar was allereerst een uitste
kende vertolking van mej. Bep de Mon, die in de
rol van de ongelukkige vrouw al haar talent dat
ze zeker heeft kon ontplooien. Vooral haar dui
delijke uitspraak en losse manier van bewegen
vielen op. Zij was ook de eenige, die in de drama
tische scènes er waren er heel wat, ten volle
tegen haar rol was opgewassen.
Haar man, de heer J. J. H. Koelemeyer had
vele verdienstelijke momenten doch zijn spel was
te vaak onderhevig aan inzinkingen en schoot, al
weer in die dramatische scènes, in kracht tekort.
De schurkachtige broer werd met overtuiging ge
speeld door den heer J. Orschots. Zijn samenspel
met Bep de Mon in het tweede bedrijf was wel
het hoogtepunt van den avond.
De heer A. v. d. Haak was een waardige Pater
Clemens, terwijl de heer P. J. C. van Kleef van
den rondborsten veekoopman Babesepp een koste
lijk type maakte. Jammer was het dat mevr. Koe
lemeyer als de oude mevrouw Renner wel zeer
zwak speelde. Zij was bovendien achter in de zaal
niet te verstaan. Mej. Cor de Mon was een aar
dige dienstbode en mevr. Paap een hartelijke, mee
levende buurvrouw. Mevrouw J. de Mon-Lugtig
had de regie voor haar rekening genomen. De rol
vastheid was over het algemeen zeer goed. Alleen
deed het in het eerste bedrijf eenigszins komisch
aan Pater Clemens te hooren beweren „het is jam
mer, dat mijn handen na mijn laatste ziekte zoo
beven", terwijl zijn hand zoo vast als een rots zijm
wijnglas in de lucht hield. Dat zijn van die ern
stige oogenblikken waarop het publiek begint te
lachen. Overigens heeft men daar Zaterdagavond
niet veel gelegenheid voor gehad.
B. K.
Haarlemsche Orkest Vereeniging
ZONDAGNAMIDDAGCONCERT.
Het programma van Zondagnamiddag voerde
ons in zijn eerste helft heen en terug of, beter
gezegd, terug en heen door de muziekgeschie
denis. Van het eind der 18de eeuw gingen we
naar het midden der 17de, om dan een snelvlucht
in de richting van onzen tijd te maken, waarbij
een tijdruimte van 2V2 eeuw in een paar minu
ten werd afgelegd. Zoo was de reis van Cimarosa
over Cesti naar PiernéDuparc.
In de Ouverture van Cimarosa's Opera „H
Matrimonio segreto" („Het geheime Huwelijk")
vindt men den stijl terug, die haast kenmerkend
voor de muziek van het laatst der 18e eeuw ge
noemd zou mogen worden en waarvan Mozart
wel de meest typische en meest geniale verte
genwoordiger was. De aanvangsaccoorden van
Dinges gaf z'n oogen goed den kost. En
zoowaar, bij een oud-roest-koopman, zag
hq iemand staan onderhandelen over den
verkoop van een gloednieuwe twee-per-
soons fiets. Dinges zag direct dat het zijn
tandem was en luid begon hij: „Houdt
den dief!" te schreeuwen. Niet zoodra
zag de laatste, dat hq ontdekt was, of hij
sfirpng <g> do fiets ea vloog steg»
Dinges zag tusschen het oud-roest een
paai- rolschaatsen liggen. Hij gooide een
gulden naar den koopman, bond de rol
schaatsen onder en vloog den dief achter
na. Op de markt verwekte één en ander
groot opzien. Wat was er nu weer aan
de hand? De menschen keken lachend
naar den dikkerd op rolschaatsen, die de
gekste qgprioleji maakte.
Links, rechtsDinges zwoegde voort.
Bij het einde van de markt moest hq
echter omzwenken en dat ging niet, zoo
als hij dat wel gewenscht had. Dinges
struikelde, kwam weer overeind, strui
kelde opnieuw, waarna hij, met z'n 200
pond gewicht, in een mand met eieren
van een koopvrouw vieL Van de eieren
bleef niet xeel o_v,er.o.»M
Wapen U tegen hei
^EVAAR -ar KOUVATTEN-
Bescherm Uw keel. luchtpijpen en
longen met antiseptische
tegen koude vochtigheid en infectie
(Adv. Inges Mei
Cimarosa's Ouverture schijnen een transpos
Vs toon omlaag van die van Mozart's „Z
berflöte"-ouverture; het vervolg toont geest:
wantschap met de ouverture „Figaro's Ho
zeit". Die dient toch ook als voorspel voor
huwelijkscomedie, zou men kunnen opmerka
De opgewekt vertolkte ouverture vormde
zonnige inleiding van den middag en ben j
nige stemming vonden we terug in de bi;
ductie van het 2de deel van Pierné's On
rium „La Croisade des Enfants", subtiele
ziek, bij welker verklanking de solo-hobo en
solo-viool zich onderscheidden.
Maar wat tusschen en na deze beide weri
kwam, was een en al droefgeestigheid. Die sp
zoowel uit de in klassieken eenvoud geschrc
Aria „Tu mancavi" van Marco Antonio C
als uit de voorname weelde van Dups
„Chanson triste" en „La Vic antérieure".
mezzosopraan Bodi Rapp droeg ze voor, met
geleiding van het orkest. Nu kon haar g(
geschoolde stem, waarvan het timbre in de
tonen naar dat eener alt zweemt, voorzeker
bekoring schenken, een bekoring die slecht!
en toe door een lichte neiging tot te hooge ir
natie iets verminderd werd. Maar door haar
grammakeuze kregen we niet meer dan een
zijdigen indruk van haar artistiek vermogen
ook deze had. vooral in Duparc's Liederen,
der tegenstellingen kunnen verdragen. Er
eenige terughoudendheid of bedeestheid in hi
misschien door het ongewende van het met-
kest-zingen.Gaarne hadden we echter ook eena
varen wat zij in een blijder genre vermag
geven. Wellicht blijft dit voor een eventueel f
gend optreden bewaard. De zangeres oogsttei
warmen bijval.
De tweede programmahelft werd ingenoi
door Tschaikowsky's Vijfde Symphonie,
lievelingswerk zoowel van Marinus Adam als
het publiek. Daar deze symphonie nog kort
leden op een ledenconcert gespeeld is, kunm
we met de vermelding volstaan.
K. DE JONG.
De Ned. Herv. Kerk te Spaarndai
Wordt weer hersteld.
Toen eenige jaren geleden bleek, dat de to
van de Nèd. Hervormde kerk in voormalig Spaa
dam scheef was gezakt en daardoor gevaar oj
verde voor de omgeving, is deze aan de gemee
Haarlem in eigendom toebehoorende toren, we
niet meer kon worden hersteld, na overleg met
Rijksbureau voor Monumentenzorg gesloopt,
afgekomen deelen zijn gemerkt, opgemeten en
waard. De ontstane opening is waterdicht, afgei
ten, terwijl voorts de spantpooten, welke vei
waren, zijn hersteld. Daarbij is voorts gebleS
dat ook het kerkgebouw noodzakelijk diende
worden hersteld.
Aangezien B. en W. het voor de landelijke ore
ving van groot belang achten dat het silhouet
dit kerkje zoo spoedig mogelijk in zijn ouden
stand wordt teruggebracht, hebben zij zich
wend tot den Minister van Onderwijs, Kunsten
Wetenschappen, Gedeputeerde Staten van Noo
hollan;d, de Synode der Ned. Hervormde Kerk
Kerkvoogden der Ned. Herv. Gemeente te Spas
dam. Het resultaat van een en ander is, dat de
nanciering van de herstellingskosten (onderscl
denlijk f 2.600.— en f 6.000.—) geregeld zijn,
gemeente Haarlem zal daarbij een bedrag
f 1995 voor haar rekening nemen.
B. en W. stellen den raad voor thans tot hen
te besluiten.
CURSUSSEN VAN DE VOLK SUNI VER SITE
In verband met de tijdsomstandigheden heeft
bestuur van de Volksuniversiteit gemeend het'
mende programma waarvan de avonden
voor militairen toegankelijk zijn een zoo
tiekkelijk mogelijk karakter te geven.
De Greshoffcursussen een aantal lezingen
lichtbeelden en filmvertooningen waarvoor in
leg met het bestuur v. d. Dr. Greshoffstich!
onderwijzers en onderwijzeressen vrijen toe?
hebebn heet ditmaal: Een reis naar het Zuid
Een film over België en Parijs wordt vertoond,
er komt een avond van Ir. J. H. Plantenga, dii
d. Acad. voor Beeldende Kunsten te 's Gravenhi
gewijd aan het eeuwenoude kasteel van
sailles.
Van beteekenis is de leergang van Prof. Dr.
Pos over Inleiding tot de Wijsbegeerte. Prof. Pc
hoogleeraar aan de Universiteit van Amsterdam
docent. Men weet uit ervaring, hoe verruimend
verrijkend een cursus in de wijsbegeerte kan
Een godsdienstige cursus „De bedreiging^
onze beschaving" wordt gehouden door Ds.
Waardenburg.
Van de werkcursussen waaronder de v«
gezette Engelsche taal door Dr. P. J. v. d. Vooi
die ditmaal geheel op de praktijk is ingesteld
noemen wij nog: „Latijn lezen" door Dr. Spoek
NA HET FEEST.
Naar wij vernemen heeft de commissie uit
Spoorwegpersoneel, die zich had gevormd, ten
tei gelegenheid van het eeuwfeest der Nederla
sche Spoorwegen het Haarlemsche station te
sieren het batig saldo verdeeld en wel onder de
herstellingsoorden der Ned. Spoorwegen, de
eeniging tot bestrijding der Tuberculose onder
Spoorwegpersoneel en het Algemeen Steuncon
Haarlemsche Kano-Vereeniging.
In café-restaurant Brinkmann aan de Gr:
Markt te Haarlem hield de Haarlemsche Kano
eeniging Zaterdag haar feestavond ter gelegen)
van het 10-jarig' bestaan. Deze feestavond had e;
lijk in September van het vorig jaar plaats moe
hebben, maar hij is toen door den toestand ui;
steld.
Nadat de voorzitter, de heer W. van Baren,
kort openingswoord gesproken had, werd eerst
poosje gedanst, waarna de conferencier Huib
Meurs op het tooneel kwam met zijn sprekende
en eenigen tijd later als Peter Pech. Zijn numn
vielen goed in den smaak. De slagwerker Jan C
ritse bracht een paar xylopoonnummers ten
hoore. Hij kreeg een luid applaus.
Opgevoerd werd door de H. K. V.-leden
tooneelstukje „Jochem Pezel wat ben je voor
ezel". Ook dit had veel succes.
Aan den voorzitter werd een bureaulampje
feboden, waarna de prijsuitreiking van de onö
nge wedstrijden volgde.
Huib van Meurs trad nog een keer op om
toespraak te houden als afgevaardigde van
dames uit de zaal. Hierna volgde de verloting.
Ook werd nog een sinaasappeldans gehouó
Tusschen de nummers door werd eveneens geda
De muzikale begeleiding werd verzorgd door
de VogeL