„2)e ongeluksvo
GRIEP!
Frïco-mehA op -jtacdL,
ee*i UKoah&vHj wot Awatiteit
KINDER
VERKOUDHEDEN
MAANDAG 5 FEBRUARI 1940
HA ARE EM'S D A G B E A D
HET TOONEEL.
M.T.S.-CABARET.
Wij blijven optimist.
H ET twintigste Jaarfeest van het Corps van
leerlingen der M.T.S. is Zaterdagavond in rest.
Brinkmann gevierd. Het was een opgewekt en
een geslaagd feest en toch zullen vele oud-leer
lingen met eenigen weemoed gedacht hebben aan
de feestviering vyf jaar geleden, toen het corps
dus 15 jaar bestond De revue destijds in den
Stadsschouwburg onder regie van Karei Esseling
opgevoerd was een doorslaand succes en het bal-
masqué, dat toen eveneens op het programma
stond, zal door allen die het bijgewoond hebben
niet licht worden vergeten.
Dat was vijf jaar terug. Wie had in dien tijd
het vermoeden dat over slechts luttele jaren
West-Europa een stap terug zou doen in de ge
schiedenis der beschaving, die men niet m jaren
doch in eeuwen zal moeten uitdrukken?
Tusschen het vijftiende en het twintigste jaar
feest liggen geen vijf jaren van vooruitgang, van
ïoop en moed en vertrouwen in de toekomst voor
jonge menschen. Integendeel, de wereld is achter-
uitgehold met zevenmijlslaarzen en bij iedereen,
die jong is, die zijn leven nog voor zich heeft, zal
de vraag oprijzen: „Waarom?" Daarover kan men
boeken vol schrijven en menigeen heeft dat ge
daan. Of men door het lezen er van bevredigd of
wijzer wordt is' een andere vraag. Er zijn honder
den, neen duizenden oorzaken aan te wijzen,
maar het komt toch allemaal in de kern hierop
neer: de geest van de menschen was niet goed.
Het eenige redmiddel is dus dit: verander dien
geest. Voor oudere menschen is dat misschien
een onbegonnen werk. Voor de jongeren niet. Zij
zullen straks de taak krijgen de werelddëbrayage
van de achteruit in de vooruit te schakelen.
Dat is een zware en een mooie taak. Zij kunnen
die alleen volbrengen indien ze bezield zijn door
den waren geest van kameraadschap, opofferings
gezindheid en ook vanoptimisme.
En die geest is in die vijf jaar bij de M.T.S. niet
veranderd. Het ging er op het twintigste jaar
feest nog even kameraadschappelijk toe als vijf
jaar geleden. En ook nu hadden vele leden hun
vrijen tijd opgeofferd om anderen en daardoor
natuurlijk ook zichzelf, een vroolijken en een
prettigen avond te bezorgen. Of er optimisme
was? Zou het bij een cabaretprogramma, dat tot
titel heeft: „Wij blijven optimist" kunnen ont
breken? Neen, verandere wat wil, een M.T.S.'er
behoudt zijn optimisme en zijn feestavonden zul
len daar altijd" getuigenis van blijven afleggen.
Dit is misschien geen verslag zooals ge het
verwacht zoudt hebben. Het is echter dikwijls
niet het belangrijkste „wat" er op een avond te
zien is dan wel „waarom" het er te zien is. Dat
„waarom" hebben we dus nu gehad. Nog even
iets over „wat" er te zien was. De titel van het
cabaret-programma weet u dus reeds. Het be
stond grootendeels uit een aaneenschakeling van
korte .sketches". Daar waren ook minder ge
slaagde bij; het heeft geen zin dat te verbloe
men. De auteur Rinus Niessen heeft meermalen
zijn toevlucht genomen tot geestigheden, die ver
sierd waren met den bekenden langen baard,
maar dan ook met een die tot den grond reikte.
Er waren ook natuurlijk geslaagde sketches.
Eén daarvan was „De Schaking", waarin de poin
te mede door het goede spel van den heer D. A.
Kapte in behoorlijk tot zijn recht kwam. Ook mej.
G. de Haan toonde, dat zij over veel aanleg voor
het tooneel beschikt. Met het noemen van deze
twee namen doen we den anderen niets tekort.
Zij speelden allen zoo goed als ze konden en ze
hadden er kennelijk zelf pleizier in. De regie be
rustte in de vertrouwde handen van den heer F.
Primo en zooals te verwachten was had alles dus
een vlot verloop. H. Ledeboer was een conferen
cier, dien men telkens gaarne zag verschijnen en
wiens welgedane gestalte alleen al een optimis
tische sfeer schiep. Mej. Nono Batenburg danste
op verdienstelijke wijze een wals, ofschoon het
kleine tooneeltje van de Kroonzaal mi niet be
paald voor dansen geschikt is. De décors van G.
Nolen vooral dat bij Sukkel en Pukkel waren
zeer aardig. „The Musical Technical Serenaders"
zorgden voor de intermezzi.
Na afloop was er het gebruikelijke bal in alle
zalen van Brinkmann, waarbij „Jack de Vries
and his Internationals", „The Wanderers" en
„The Midnight Entertainers" voor de dansmuziek
zorgden.
Het was dus een avond van aanstekelijk opti
misme, waarbij bleek dat ,de woorden van het
corpslied:
Toon te leven, toon te strijden,
Toon te werken voor elkaar,
Onderling ontwikk'ling geven,
Zie, dat is ons doel voorwaar,
Eén van zin en één van streven.
Voor elkander in de bres,
Vriendschap zij het doel van het leven
En van 't Corps der M.T.S.,
wel verstaan waren. Houdt dien geest vast, M. T.
S.'ers!
B. K.
HET RESIDENTIE-TOONEEL.
TOONTJE HEEFT EEN PAARD
CETEEKEND.
Dat Fritz Hirsch niet het monopolie voor uit
verkochte zalen bij liefdadigheidsvoorstellingen
behoeft te hebben, heeft de voorstelling van
„Toontje heeft een paard geteekend!" welke Za
terdagavond door het Residentie Tooneel ten
bate van „Maatschappelijke Zorg voor Zieken"
werd gegeven, overtuigend bewezen. De presidente
van het „Werkend Comité", mevr. L. M. A. van
Dijk—van Lieshout, had dan ook alle reden Ln
het openingswoord haar voldoening uit te spre
ken over de zeer groote opkomst van het publiek
en het succes, dat het voorbereidend werk van
het dames-comité ook dit keer had gehad. En
wij kunnen met voldoening schrijven, dat do
bijval van Het Residientie Tooneel zeker niet
geringer is geweest dan van Fritz Hirsch. De
lach was Zaterdagavond niet uit de zaal en het
applaus aan het slot nam bijna een vorm van
een ovatie aan.
Noch Toontje, noch de teekening die hij ver
vaardigd heeft kregen wij op het tooneel te zien,
maar wij hebben er des te meer van gehoord. Het
door Toontje geteekende paard was zelfs aan
leiding, dat mevrouw Fleming in woede haar
man verliet en onderdak zocht bij haar moeder.
Ook bij zijn grootouders bracht Toontje nog heel
wat opschudding, te weeg, zoo zelfs, dat bijna de
verloving van twee jonge menschen er door
werd verbroken. Maar het slot brengt een alge-
meene verzoening. Toontjes „oma", die in het
begin het ergste vreesde voor de toekomst van
haar kleinzoon, eindigde zelfs met in Toontje
een genie te zien, toen hij in een teekenwedstrijd
voor kinderen van de Daily Telegraph den eer
sten prijs behaalde.
Het gegeven, hoe origineel ook van vinding en
hoe grappig ook van uitwerking al nadert dit
blijspel in het vierde tafereel dan ook de klucht
is niet de voornaamste oorzaak van het succes
van dit blijspel. Het is vooral de soms allergees
tigste dialoog en de komische teekening van
Toontje's familie. De opzet en de ruzie, welke
tusschen den heer en mevrouw Fleming ontstaat
om Toontje's teekening, welke de vader indecent
en de moeder alleen maar realistisch vindt, zyn
dadelijk bijzonder gelukkig. Clare Fleming's ver-
i Adv Ingez. Med.)
langen naar vrijheid breekt open en werkt aan
stekelijk op allen, die jarenlang onder dwang
vooral van Toontje's grootmoeder, Mrs. Parson
hebben geleefd en dit werkt zuiverend op de fa
milie, al dreigen er eerst ook ongelukken van te
komen.
Het is vooral de figuur van Mrs. Parson, die
allen en alles om zich heen beheerscht, die aan
dit blijspel kleur, geest en vroolijkheid geeft. En
zij gaf dit ook aan de opvoering door de kort
af prachtige creatie van Fie Carelsen. Welk een
voortreffelijke kracht bezit tcch Het Residentie
Tooneel in deze actrice. „Is er grooter con
trast dankbaar dan tusschen de abjecte wreede
vrouw in Roofvogels en de wat domme, min of
meer romantische Mrs. Parson? Hoe volmaakt
werden deze beide rollen door Fie Carelsen ge
geven! Met een verrukkelijk esprit speelde zij
de oma van Toontje, zonder ooit eenige na
drukkelijkheid, altijd even fijn en raak haar
geestigen tekst lanceerend. Om Fie Carelsen
alleen zou men reeds dit amusante blijspel moe
ten gaan zien.
Maar ook de verdere bezetting is zeer goed.
Mimi Boesnach speelt pittig en levendig Clare
Fleming Toontje's moeder en Richard
Flink zorgt voor het contrast als de droge,
strenge dokter Fleming.
Paul Steenbergen en Mieke FlinkVerstraeten
zijn de twee jonge lieden, die door Toontje's
teekening bijna geen paar worden en ze zijn
beiden werkelijk jong. Jan C. de Vos had veel
plezier van zijn „grootvader", die hij zeer
komisch speelde. Piet Brcn gaf zijn gerouti
neerde krachten aan den heer Alfred Parson en
Maarten Kapteyn, dien wij al eens meer om zijn
uitstekend Fransch mochten bewonderen, gaf
relief aan den garqon in de bar te Dieppe.
Joekie Broedelet doubleerde verdienstelijk in
twee rollen.
Als geheel dus een zeer goede door Betsy
RanucciBecknxan geregisseerde opvoering
van een alleramusantst stuk. Aan de vrouwe
lijke hoofdpersonen werden vóór de pauze bloe
men aangeboden.
J. B. SOHUIL.
Kon. Ned. Toonkunstenaars
Vereeniging
Afd. Haarlem
Voor leden en introducés van de Afd. Haarlem
der K. N. T. V. hield de muziekhistoricus Dr. Ber-
net Kempers Zaterdagavond in een der zalen van
Brinkmann een causerie over Giuseppe Verdi.
Spr. begon met een verklaring te geven van
zijn reeds in zijn jeugd ontstane liefde voor het
oeuvre van den Italiaanschen dramatischen
componist. Hij gaf een kort overzicht van Verdi's
leven en ontwikkelingsgang en schetste hoe Verdi
geboren als zoon van een herbergier in het dorpie
Roncole, geleidelijk gegroeid was tot een der
grootste figuren uit de muziekgeschiedenis. Niet
steeds is V. als zoodanig erkend: men heeft hem
jarenlang minachtend als een soort van draai
orgelcomponist beschouwd. Dat deden vooral de
Wagnerianen. Spr. vergeleek nu achtereenvolgens
V. met zijn voorgangers Bellini, Donizetti en Ros
sini, boven welke hij reeds in vroege werken uit
muntte niet door melodiek, doch door dramati
sche kracht. Spr. verdeelde V.'s opera's in die,
welke behoorden tot het genre der Grand' Opera,
met haar massa-bewegingen en veelal voorko
mende politieke strekkingen; die welke men ro
mantische opera's zou kunnen noemen, als b.v. de
beroemde trits „Rigoletto", „II Trovatore" en „La
Traviata" en in de later geschrevene, waarin de
invloed van Wagner's orkestratie en principe's
eenigszins merkbaar is, zonder dat hier echter
van navolging gesproken kan worden. Zoo pas
seerden o.m. „Aïda", „Otello" en V.'s laatste opera
„Falstaff" de revue. „Falstaff", een komische
opera van ongeëvenaarde oorspronkelijkheid en
geestigheid, waarmee V. op 80-jarigen leeftijd de
wereld veraste. Ook het beroemde en heerlijke
.Requiem", het Strijkkwartet en de op 85-jari-
gen leeftijd geschreven „Quattro Pezzi Sacri"
werden besproken.
Spr. lichtte zijn interessante opmerkingen en
vergelijkingen toe door het ten gehoore brengen
van een aantal gramofoonopnamen, bij een van
welke we konden constateeren dat het gehuil en
gesnik van een tenor als Benj amino Gigli eer
schadelijk dan noodig is voor het door den com
ponist beoogde effect van zijn werk.
De voorzitter van de Afd. Haarlem der K. N.
T. V. dankte den spr. voor zijn hoogst belang
wekkende en levendige voordracht.
Haarlemsche Orkest Vereeniging
ZONDAGNAMIDDAGCONCERT.
Mozart-programma tot aan de pauze: „Eine
kleine Nachtmusik" en het z.g. „Krönungs-
Konzert", twee werken dus, welker tijd van ont
staan weinig verschilt (K.V. 525 en 537). De Sere
nade is overbekend; het Concerto is dit eigenlijk
ook, maar zoolang ik me herinneren kan, niet op
een programma der H.O.V. voorgekomen. Naar
mijn meening is het niet een der belangrijkste
van Mozart's talrijke klavierconcerten. Het over
vloedige passagewerk in de snelle deelen laat daar
nauwelijks eenige ruimte voor contrasteerende
episodes over; het Larghetto heeft groote melo
dische schoonheid, maar weinig onwlkkeling of
tegenstellingen.
Heerschte nu Mozart's geest onafgebroken ge
durende de eerste helft van deze Zondagnamid
daguitvoering? Het had zoo kunnen zijn, indien
niet de cadens 'die de pianist Peter de Kleer in
het eerste Allegro speelde zoowel klaviertechnisch
als harmonisch ver van Mozart's schrijfwijze af
gedwaald was. Overigens hield de solist zich pieus
aan den tekst en zijn vertolking was in pianistisch
opzicht bewonderenswaardig. De uiterst snelle
tempi, waarin hij het Allegro en het Rondo nam,
waren geen bezwaar voor een volkomen correcte,
gladde en duidelijke uitvoering. En in het Lar
ghetto openbaarde zijn eenvoudige en rustige
voordracht ook gevoel voor de teedere poëzie van
dit stuk.
We konden dus zeer voldaan zijn over deze, door
Marinus Adam en het orkest goed begeleide pia
nistische prestatie, en het auditorium toonde dit
dan ook ondubbelzinnig. Maar nu was het eigen
lijk jammer, dat De Kleer daarop reageerde door
het spelen van een wel heel ontoepasselijke toe
gift, die de Mozartsfeer ineens verscheurde; een
modern, voor den eminenten virtuoos Horowitz
geschreven en op diens techniek ingesteld
Spaansch pianostuk van Longas. Het eenige pro
fijt. dat deze voordracht opleverde, was de groei
van het respect voor De Kleer's pianistische capa
citeiten. Zijn paedagogische waren al bij velen
bekend door het werkje „Paedagogische Vraag
stukken", dat hij in collaboratie met zijn leer
meester Piet Vincent eenige jaren geleden schreef
en dat zich een vaste plaats in de litteratuur ter
voorbereiding voor muziekexamens heeft ver
overd.
Na de pauze ging een herhaling van Saint-
Saëns' Orgelsymphonie. Degenen, die dit werk
ook op het jongste ledenconcert hoorden, hadden
nu gelegenheid om zich meer in de bijzonderhe
den der structuur van dit geniale werk te ver
diepen. Wellicht hebben zij dan kunnen waar
nemen, dat St. Saëns nagenoeg de geheele sym-
phonie uit een paar motieven heeft opgebouwd.
Telkens en telkens weer duiken deze op, nu eens
tot een heel thema uitgesponnen, dan weer frag
mentarisch, vergroot of verkleind, totdat de Fi
nale ze, na een aan het Adagio ontleende brui
sende inleiding, samenvat; een fugato over het
hoofdthema van het eerste Allegro gaat geleide
lijk in vrijere vormen over totdat een majes
tueus slot, waarin ook het orgel zijn machtige
stem doet hooren, het geheel schitterend en over
weldigend bekroont. De gewaardeerde medewer
king van den organist George Robert maakte
deze auditie wederom mogelijk, en Marinus Adam
oogstte er weer een groot succes mede.
K. DE JONG
NED. HERV. DIACONIE
Naar wij vernemen zijn de heer A. Sparreboom en
diens echtgenoote benoemd tot directeur en direc
trice van de inrichtingen der Ned. Herv. Diaconie te
Haarlem. Zij volgen in deze functie de heer en me
vrouw Boon op, die benoemd zijn tot directeur en
directrice van de stichting „Avondvrede" te Amstel-
R.K. WERKLIEDENVERBOND
Jaarvergadering te Haarlem
Het R.K. Werkliedenverbond in Nederland zal zijn
jaarvergadering op Maandag 6 Mei te Haarlem
houden.
PERSONALIA
Tot onderwijzer aan de Juliana van Stolbergschool
te Haarlem is benoemd de heer Tj. Simons, thans
werkzaam aan de Eben Haëzerschool te Amsterdam.
Tot onderwijzer aan de Chr. School in de Bre-
derodestraat te Zandvoort is benoemd Mej. B. L. Fa-
bius te Heemstede.
Onze stadgenoot, de heer H. C. Dijkerman, is
benoemd tot hoofd van de Herv. school te Renkum.
SNIP EN SNAP KOMEN NAAR HAARLEM
De A. V. R. O. organiseert Donderdagavond 15 Fe
bruari in de Gem. Concertzaal een propaganda-
avond waaraan ook door de dames Snip en Snap
wordt medegewerkt. Verder zullen optreden De Har
niony Kings, Jean du Bela, Murilloff ballet, het re
vuegezelschap met Gerard Walden, Hilde Alexande
en Pim de la Fuente.
De vermakelijkheidsbelasting te
Haarlem.
Een uitbreiding der vrijstellingen.
In zijn vergadering van 24 Mei 1939 nam de
Haarlemsche Raad zonder hoofdelijke stemming aan
een door den heer Mr. Dr. F. A. Bijvoet ingediende
motie, waarbij B. en W. werden verzocht te overwe
gen om de vrijstelling, vervat in art. 6 der veror
dening op de heffing van een belasting op verma
kelijkheden, uit te breiden. Deze motie beoogde een
tegemoetkoming in de heffing van vermakelijkhe-
denbelasting eenerzijds ten opzichte van onderne
mers van tooneel-, muziek-, zang- of dergelijke uit
voeringen, welke een godsdienstige strekking heb
ben, anderzijds ten aanzien van jeugdorganisaties
voor door haar gegeven feestelijke bijeenkomsten
van opvoedkundigen aard. Ten einde aan de in de
motie vervatte uitnoodiging te voldoen, stellen B. er.
W. thans aan den Raad voor aan de vrijstellingen,
genoemd in art. 6 der desbetreffende verordening,
een uitbreiding te geven. Toegevoegd zullen dan
worden:
„6e Tooneel, muziek-, zang- of dergelijke uitvoe
ringen, welke uitsluitend een godsdienstige strekking
hebben, mits door in deze gemeente gevestigde ver-
eenigïngen en niet gewinshalve gegeven, en niet
door of met medewerking van beroepsartisten uit
gevoerd.
7e. Feestelijke bijeenkomsten, welke uitsluitend
een opvoedkundige strekking hebben en door in deze
gemeente gevestigde school- of andere jeugdvereeni-
gingen niet gewinshalve worden gegeven, welker le
den zich door middel van die bijeenkomsten ten
doel stellen, de hun als gevolg van het lidmaatschap
aangeleerde vaardigheden aan hun ouders of aan
genoodigden te toonen, mits het vermaak niet voort
duurt tot na des avonds 12 uur en de toegangsprijs
niet meer bedraagt dan f 0.20 per bezoeker."
Het is de bedoeling dat deze wijziging 1 Juni 1940
in werking treedt.
De financieele gevolgen van de toevoeging dei-
beide voorgestelde vrijstellingen zullen naar schat
ting jaarlijks in totaal een bedrag van f 2000 a
f 2500 aan verminderde belastingopbrengst beloopen.
De commissie van bijstand in het beheer der ge-
meentefinanciën heeft zich met de strekking van het
voorstel vereenigd.
Midzomer in de concertzaal.
Soirée dansante van de H. H. V.
Op den winterschen Zaterdagavond was het
een prettige gewaarwording in de Gem. Concert
zaal van Haariem een midzomersche planten-
pracht en behagelijke temperatuur te vinden.
De vereeniging van oudleerlingen der Hoogere
Handelsschool (H.B.S. a) in onze stad organi
seerde er een soirée-dansante, welke bij velen
in goede herinnering zal blijven. Geen wonder
dan ook dat de vice-voorzitter, de heer P. C.
André de la Porte voor de microfoon een huldi
gend woord sprak tot den heer M. D. Scheer,
voorzitter van de feestcommissie en den heer B.
de Bont.
De zaal was, hoewel de organisatoren zelf
hadden gedacht een meer weelderig decorum
aan te brengen, alleraardigst versierd.
Et waren vele fraaie avondtoiletten te bewon
deren. en de dansvloer was bijna zonder onder
breking overvol. Roy King en zijn orkest brach
ten voortreffelijke dansmuziek ten gehoore, en
werden na één uur nog overtroffen door het
alom bekende dansorkest „The Remblers" onder
leiding van Theo Uden Masman. Bij de band van
Roy King zong Yvonne Thiry op aantrekkelijke
wijze de verschillende refreintjes.
Het was een evenement toen in optocht
de champagnetoar geopend werd! Dit allerge
zelligste bartje trok in den loop van den avond
nog vele bezoekers en charmante bezoeksters.
Men amuseerde zich op dezen avond op zeer
aangename wijze. Een zomersche belevenis in
het hartje van den winter.
REÜNISTEN HANDELSAVONDSCHOOL.
„Men heeft ons eenigen tijd gemist op de amu
sementsvlakte" zoo zeide de voorzitter van de
Vereeniging van Reünisten van de Handelsavond
school te Haarlem, de heer Lowie. Zaterdagavond
in het korte woord, waarmede hij de soirée dan
sante van die vereeniging in de gezellige zaal van
Cabaret „La Gaité" opende. In aansluiting aan
die woorden kunnen wij dadelijk constateeren, dat
de „rentrée" schitterend is geweest: het was een
zeer geslaagde, gezellige feestavond geworden, die
zeker nog drukker bezocht zou zijn geweest, wan
neer niet velen van de leden als slachtoffers van
de koude door ziekte aan hun huis gebonden wa
ren geweest.
Toch was het aantal feestgangers zeer bevredi
gend en de stemming was uitstekend, vooral ook
door het feit, dat op deze „soirée dansante" niet
uitsluitend gedanst werd (de zeer goede dans
muziek werd verzorgd door de band van Red
Debroy) maar het bestuur ook zorg gedragen had
voor de noodige afwisseling.
Als conférencier trad de heer Hengeveld uit
Rotterdam op als plaatsvervanger van den con
férencier die zijn medewerking had toegezegd
maar ook al door ongesteldheid was verhinderd
m hij kweet zich op opgewekte wijze van zijn
aak.
Mej. Hensen zong liedjes en de amateur-
Nadat naam, leeftijd, geboorteplaats en
-datum zorgvuldig genoteerd waren,
wenkte de agent een juist voorbij raden
de vrachtauto en even later zat Dinges,
nu zonder rolschaatsen, veilig opgesloten.
De agent ging naast den chauffeur zitten
en daar verdween de pechvogel. De rust
op de markt keerde terug.
Na een tijdje kreeg Dinges het erg be
nauwd. Hij morrelde aan de gesloten
deuren en slaagde er in deze te openen.
Hè, heerlijk was dat. Dinges keek eens
door het ruitje in de cabine. Neen, de
chauffeur en de agent merkten niets Die
zaten rustig te praten, overtuigd als zij
waren, dat Dinges niet kon ontsnappen.
Wat was dat in de verte? Dinges tuurde
ingespannen door 't ruitje. Een viaduct.
Ha. dat beteekende een kans om te
ontvluchten. Hij werkte zich haastig op
het dak van de. niet zoo erg hard rijdende
auto: het viaduct naderde al. ,Nü",
mompelde DingesHij sprong en
hing aan de balustrade.
dubbel gevaarlijk bij
Nu meer dan ooit. kan een ver
onachtzaamde kou leiden tot in
fluenza en bronchitis
Maar te veel „innemen" is ook
gevaarlijk, omdat het zoo vaak
de maag in de war brengt, juist
wanneer het weerstandsvermogen
van het kind op peil moet blijven.
Omdat Vicks VapoRub uitwendig
gebruikt wordt, mag het rijkelijk
aangewend worden zonder vrees
voor maagbederven. Wrij f het alleen
maar op borst en keel tegen bedtijd.
Verlaagde prijs 90 ct.
(Adv. Ingez. Med.
goochelaar Borino gaf vele bewijzen van zijn v
gervlugheid, die ieders verwondering en bewi
dering wekten.
Het was een alleraardigste avond, waarop
stuur en leden met voldoening terug kunnen zi
NED. BOND TOT HET REDDEN VAN
DRENKELINGEN.
Het District Noord-Holland van bovenf
noemde bond vergaderde onder voorzitterscl
van den heer A. J. Meijerink in hotel
Leeuwerik" te Haarlem. Aanwezig waren, beha
de bestuursleden van Haarlem, Amsterdam
Zaandam, afgevaardigden van Alkmaar, A
sterdam, Bloemendaal, Haarlem en Zaanda
Heemstede was, door eigen jaarvergadering, v
hinderd.
De voorzitter hield een inleiding waarbij
een terugblik wierp op het afgeloopen jaar;
deelde mede dat het district moeilijkheden i
dervond eerst door de vóórmobilisatie, gevolgd d
de mobilisatie, waardoor tal van bestuursle*
en leden aan hun gezin en de brigades wer<
onttrokken om land en volk te dienen. Vele vc
genomen voordrachten en tentoonstellingen
reddingsgebied werden tot beter tijden uit
steld.
Een brigade te Ouderkerk aan den Anu
werd opgericht; zij sloot zich bij den bond a
Ook Medemblik zal zich aansluiten.
Duizenden militairen ontvangen thans les
zwemmen en zwemmend redden. De brigai
geven kosteloos instructie. De bond heeft speci
diploma's voor militairen ingesteld. Steeds rv.
aanvragen komen binnen om voor de militai
voordrachten en filmvertooningen te houden.
De agenda voor de a.s. bondsvergadering w
behandeld. Het district zal het bondsvoors
invoeren van een boetestelsel voor nalatige 1
gades, niet steunen. Wel wordt ondersteund: i
sluiting van examens en wedstrijden. Het vo
stel van Haarlem (vervallen van zijslagzw*
men bij estafettes) zal niet worden gesteund,
uitschakelen van zijslagzwemmen raakt goi
uitvoering van de redding van een drenkeling
den zeemansgreep, in het gedrang. De verga
ring kwam tot de overtuiging dat het
wenscht is den genoemden greep bij redding
zee of meer (toreed water) te handhaven.
De voorzitter sloot de vergadering met di
aan zijn medebestuursleden en aan de afgeva
digden voor het vlotte verloop.
De sneeuwman op de dansvïoei
Balmasqué van de Overijselsche Ontspannin
vereeniging.
Dat was een drukbezocht en alleraardigst
masquqé van de Overijselsche Ontspanningsverei
ging Zaterdagavond in de zaal van restaui
..Dreefzicht" te Haarlem. Toen we den tuin
„Dreefzicht" binnenwandelden, zagen we daar
sneeuwman, met een zwarten hoed op. een pijl
den mond en een bezem in de hand. „Dat is aai
van de jeugd, dat ze nou weer eens zoo'n ouden1
schen sneeuwman heeft gemaakt", dachten we. W
o schrik, de sneeuwman begon te bewegen, ma.
zich uit het sneeuwveld om hem heen los en w
delde, op zijn gemak restaurant „Dreefzicht" 1
nen. Was het een droom of een Sprookje? We kne
ons eens in den arm. Jawel hoor, het was werkel
heid. En toen we van den eersten schrik bekoi
karen, begrepen wij het: de sneeuwman was
der .vele gecostumeerden, die deel namen aan
bal masqué, waarvan we een verslagje kwamen
stellen.
Op den dansvloer was de sneeuwman spoedij
een bont gezelschap verdwenen.
Daar was een groep Zwitsers, waarvan de a
oerder voortreffelijk dansen kon, daar waren 1
nikkers, die een liedje ten beste gaven, Spanjaar
wedijverden in schilderachtigheid met figuren
de sprookjeswereld van duizend en één nacht,
boer en boerin met enorme en niet bepaald snugj
koppen dat mag gezegd worden want t waren
tuurlijk niet hun eigen gezichten! schuifel
voort, en vonden een pendant in een ander lande
paartje, met minder groote, maar zeker niet min
lachwekkende gezichten. „Teekenen des tijds" ti
fen wij aan in de groep „Rats, kuch en boonen"
een eenvoudige wijze had dit drietal iets aardigs
gedacht) en bij hen, die in hun costuums het. w
van O. en O. hadden uitgebeeld. Het paartje mei
sigarenbandjes ondervond één nadeel, namelijk
't niet deel kon nemen aan de hospartijen, want
was nooit straffeloos afgeloopen voor de kwetsb
doch fraaie, costuums. De groep „Leven in de br
werij" deed haar naam eer aan. En een zomei
danseresje deed het hart doch gelukkig niét
omhulsel van den sneeuwman smelten.
Twentsche Maaiers" waren wandelende getuigen
„den goeden ouden tijd". Er waren veel aardige
fraaie costuums op dit bal masqué te bewonderen
de stemming was perfect. Het orkest deed het Z'.
om dezen avond in alle opzichten te doen slagei
De volgende prijzen werden toegekend'
Groepen: club van 12 „De Blauwe Skiërs", rac
kwartet, Drie Fratellinis (clowns), O. en O. v
militairen, 4 Pierrettes, Russen en Russinnen.
Paren: Kaartspel. Perzisch paar, toovenai
grasmaaiers (tevens folklore prijs), sigarenband
oma en opa. donkere pierrettes.
Dames: sneeuwklokje (met extra lof) liefdesvï
post, eikeldame, waaier. Rats. kuch en boon
Pindadame Hartendame, danseresje.
Heeren: Verstrooide professor, wandelend ske
blauwe Pierrot.
Troostprijs: Boefje.
Publieksprijs: Sneeuwklokje.
VRIJZ. DEM. BOND
De jaarvergadering van de Federatie Haarlem
den Vrijz. Dem. Bond zal worden gehouden op Z<
dag 25 Februari a.s. in Hotel Spoorzicht te Haarl<