fatum
Ouecat
sm
Crama
TAFEL
ZILVER
„TAXI 13000"
gekek
en
speciaalzaak
REMBRANDT
MEESTERWERK
Adverteert in dit blad
(De Zuidetif&e £mte
Van herberg tot modern hotel.
Woninginrichting
Winkels:
Geen huurder of kooper
MERCEDES
De romantiek tegen het comfort.
ZXTERD'A'G T6 MAART '1940
HAARRE M'S DAG BE'AD
22
Alleen gerenommeerde
fabrikaten als
Gerritsen Zeist,
Wellner.
Nieuwe modellen
NIEUWE WAGENS
d&p en- uaeUt
fataal
Plein 33-Tel. 13000
Jleuie
Btaedeietea
van bekroonde dieren.
Columbia Wyandotte per ei 0.25
Patrijs Leghorn per ei 0.20
Wit Leghorn per ei 0.10
Adres LANDZICHTLAAN 32
HEEMSTEDE Tel 29366
Knip dit uit.
<-n STOFZUIGER var,
tA.AH.DE WILDE
turfmarkt!?* kampervest
TEL. 11525
IEDERS ADVERTENTIE 1
!N HET A I
„TWENTSCH D1"" //A
TUBANTIA"
IS EEN
Mantels en Jassen voor
Regen en Zonneschijn
De complete collecties voorradig bij:
KRUISWEG 72
maar geslaagd bij s
m
Grootste en meest gesorteerde
Meu&eCen - ïapilten- Qocdifnen
Juliaaapack 58-60-62 - Itl. 13661
Uf SaendapCeut - 9taadem -llaocd
We&tecqcadit 79 - J.etef.. 13292
65 Modelkamers
van een HUIS doet verstandig, als hij verzuimt een
WONINGGIDS aan te vragen. TELEFOON 10636
HEEMSTEDE'S WONINGBUREAU CORNS. L. KWAK
Vanaf /50.-; ambten, (ook gemobl-
iis.) en vast part. pers. tot maand
inkomen ZONDER BORG. Wettelijk
tarief. Vlug en discreet. Inl. mond
en schrift. (Postz. v. antw.).
Sarphatistr. 36, Amsterdam-C.,
Telef. 50669. Dagel. 9—5, Za. 9—1.
bovendien Dl. en Vr.-av. 79 uur
Een
portable
is geen
maar TOCH een
Prijs 85,- incl. koffer, 2 jaar garantie.
ygate. Haarlem - Zijlstraat no. 41
h j j HyQ Telefoon 17156
Reparatie-, Verhuur-, en Copieerlnrichting,
VERREWEG DE MEESTE
PAASCH-ARTIKELEN die HESSELMAN aanbiedt, worden
in z'n eigen werkplaats gemaakt.
Dit is de reden waarom ze ZEER VERSCH zijn, volstrekt
NIET DUUR en van EERSTE KWALITEIT. Ze zijn voor
radig in den prijs van 65 tot 3.00 aan toe.
Hij heeft fraaie Bonbonnières in eivorm, gemaakt van
de fijnste Droste-Chocolade, gevuld met kleinere en
deinste eitjes die op hun beurt weer gevuld zijn met ver
schillende crèmes en likeuren, of wel van pure chocolade
zijn vervaardigd.
VerderPaasch-hazen, -kippen, -hanen, -kuikentjes,
-schaapjes van eonserf-suiker of van chocolade, en
eieren varieerend in grootte van het struisvogelei, tot de
zeer kleine maat die het winterkoninkje produceert.
Enorme sorteering, niet duur, Droste-Hesselman-kwaliteit.
CONFISERIE HESSELMAN
GENERAAL CRONJéSTRAAT 51 - Telef. 14777
Een zeer gewild artikel uit onze AUTOMATIEK is: petat
frites met worst - een heerlijke delicatesse. Probeert U
dat eens Automatiek Gen. Cronjéstraat 97.
V
„famaa" Riiwieien 19(10
munten ook dit jaar uit in kwaliteit en prijs.
„FAMEZO" geheel compleet met electr.
lamp en achterlicht, jasbeschermer, tasch,
bagagedrager met standaard en snelbinder
f 39.50
3jaar solide garantie en gratis onderhoud.
H. van
SCHAGCHELSTR. 7 en hk. CRONJéSTR., Haarlem-N.
Ook solide KINDERRDWJELEN van 27.50
en de JCunstenaatf
In Rome heeft het dezen winter nu al vier maal
gesneeuwd! Als een buitengewone zeldzaamheid,
als iets phenomenaals, heeft deze mededeeiing
den weg langs telegraafdraden of» door den aether
afgelegd en de lezers der kranten over de geheele
wereld, die op zóó iets niet voorbereid waren, over
zoo iets singuliers de wenkbrauwen doen fronsen.
Waar moet dat heen, nietwaar, als zelfs de na
tuurverschijnselen zich vreemde bokkensprongen
gaan veroorloven. Was het al niet ongehoord dat
zelfs in ons lieflijk Noord-Holland gewoonweg an
ders doodbedaarde treinen zich lieten insneeuwen
alsof we in Siberië of Alaska waren! Enfin, 'ten
slotte keert ook de natuur van de dwalingen baars
weegs terug en zal de Italiaansche lente zich
evenmin verder van de wijs laten brengen. Want
men is het daar anders gewoon en gewend.
Bewijs? Ziet eens naar de reproductie van een
mooi schilderij op Graadt van Roggen's tentoon
stelling in het Frans Halsmuseum. Een Italiaan
sche lente in optima forma. De voorgrond is één
lichtende bloesemtooi; uit de zee voelt ge een
zachten adem van den komenden zomer naar de
in jong leven bedrijvige kust gaan, licht blauw
doortrokken is de atmosfeer en dat ondefi
nieerbaar aantrekkelijke,, het hoopgevende en tot
leven wekkende dat van de Lente is, werd in dit
beeld vastgelegd.
En dan te bedenken dat het pas Februari was,
toen een vorig jaar de schilder Graadt van Rog
gen die heerlijkheid met gretige oogen in zich
opnam en kon het anders? niet naliet die op
zijn doek vast te leggen. Gezegend land waar de
lente lang en de liefde onbedachtzaam is, waar
alles al bloesemt, als bij ons de elf-steden-tocht
eindelijk doorgaat en de buizen der waterleiding
van loutere winterpret gaan springen. Gezegend
land, waar een oud menseh weer jong gaat wor
den, en de kunstenaar niet voelt dat hij ouder
geworden is? Een Hollandsche schilder, als
Graadt van Roggen, de zeventig al weer een
paar jaren gepasseerd, ondergaat de Zuidelijke
Lente als een wonderdrank; wederom ziet hij de
natuur met de verliefde oogen van den jongeling
en hij is niet de ee'nige wien dat te beurt valt.
Op wie met zin voor wijsheid geboren zijn en als
artist het leven leerden schouwen zal het zuiden
nog die niet te verdelgen aantrekkingskracht
blijven uitoefenen, die den burger van het Noor
den onbekend blijft, al zal hij er in sentimen-
teele momenten een vaag vermoeden van in zich
voelen op komen. Doch voor de kunstenaars der
latere eeuwen is de zuidelijke lente het won
dere tonicum geweest waarmee zij hun geest
versterkt, hun werk gevoed hebben. Meer dan de
verheven, maar strenge kunst van het oude Hel
las heeft de beminnelijkheid bij alle grootheid,
van Italië's cultuur de kunstenaars van het ove
rig Europa aangetrokken. In Italië's voorjaar
en zomer was het leven lichter dan elders, kon
in een tijd van voorspoed en weelde de Renais
sance ontluiken, die het land voor eeuwen tot het
Mekka der schoonheidszoekers gemaakt heeft.
Van Dürer tot Coirot hebben de grootste schil
ders de zuidelijke lente opgezocht; dichters en
aestheten als Goetha en John Ruskin hebben er
hun denken gebaad in de meren van schoon
heid, die onder den blauwen hemel uitgestrekt,
daar overal te vinden zijn. Niet alleen in Hol
land en in de zeventiende eeuw kan men van een
ver-Italianiseerde kunst sprekenoveral en door
loopend blijft de invloed van den blauwen hemel
en het aanvaardbare leven te bemerken en het is
geen grilligheid, doch zuivere wijsheid geweest
die den meesten staten deed besluiten voor hun
kunstenaars en denkers in Rome een pied-a-terre
te stichten. Kunst en wijsheid bloeien slecht in
den harden grond der armetierigheid, de weelde
van de lente, vol beloften, van den zomer, vol
oogst, hebben op het scheppen van dichters en
schilders een levenwekkenden invloed.
Het is mogelijk dat deze, onze eeuw een keer
punt in de algemeene wereldbeschouwing kan
gaan beduiden. Dat zullen lateren dan wij pas
zuiver kunnen overzien. De begrippen wijsheid
en schoonheid zijn altijd aan verandering onder
hevig geweest, doch nog nimmer werd zoo open
hartig het verlangen geuit ze als versleten goede
ren te beschouwen en door machtswil en nuttig
heid te vervangen, die dan als hoogste geestelijk
goed te vereeren zouden zijn. Voor ons heeft die
vervanging voorloopig nog niet de minste aan
trekkelijkheid. Integendeel.
Eén troost blijft: aan het levenwekkende van
de lente zal nimmer gepeuterd kunnen worden
en wijsheid en schoonheid, zooals wij die ver
staan zullen onverbrekelijk met haar verbonden
blijven.
J. H. DE BOIS.
IN sommige landen, b.v. in Engeland, verrezen
de herbergen het eerst in de groote steden.
Elders werden ze nabij kasteelen opgericht.
In geheel Europa was een krans of lint, dat
voor de deur werd opgehangen, het symbool van
het aangename leven, dat achter de deur dus in
de herberg geleid werd. Uit dien tijd is het
spreekwoord overgebleven: „Goede wijn behoeft
geen krans". Een bosje bij elkaar gebonden hout
spaanders wees op de aanwezigheid van bier. Deze
symbolen werden spoedig gildeteekens. Aanvanke
lijk hadden de herbergen geen bepaalde namen.
Zij heetten naar den bewoner, maar dat was met
ieder huis het geval. Later ontstonden benamingen
zooals „De Struik" of „De Houtspaander", maar
die waren niet typeerend genoeg.
De herbergiers betrokken dan ook spoedig het
dierenrijk in hun zaken en toonden daarbij een
voorliefde voor monsters en fabeldieren: „De Grif
fioen", „De Basilisk", „De Eenhoorn", „De Phoe
nix" en wat dies meer zij. Ook huisdieren kwamen
er echter aan te pas: „De gouden Gans", „De bon
te Koe", „De vergulde Os", „Het vliegende Paard"
enz. enz. Dikwijls ook kregen de herbergen Chris
telijke namen. Zoo staat te Glastonbury in Enge
land de bekende „Pilgrim's Inn". Deze dateert uit
1470. In Londen was „The Golden Cross" beroemd,
Hatfield in het graafschap Hertfordshire had zijn
„Eight Bells", welke herberg Dickens onsterfelijk
maakte.
Geleidelijk ontstonden uit die herberg twee nieu
we categorieën: het café en het hotel. Tot de eer
ste groep is ook de „kroeg" te rekenen, evenals het
restaurant, het melkhuis of melksalon, en de twin-
tigste-eeuwsche cafetaria of automatiek. Bij de
hotels moet men ook de logementen en slaapste
den indeelen, daar dit in feite hotels zijn, zij het
van minderen rang.
Wij zien hier, hoe de geschiedenis zich weer her
haalt: in den beginne heetten de cafés evenals de
restaurants, automatieken en hotels naar hun eige
naar. Doch tegenwoordig is dit een voldoende on-
derscheidingsteeken: de huizen van particulieren
worden in onzen tijd gekenmerkt door een nummer
en een straatnaam.
De hotels kregen echter spoedig namen, die niet
aan menschen worden gegeven, maar aan sterren,
werelddeelen, landen, en steden. Zij heeten bijvoor
beeld „Astoria-Hotel", „American Hotel", „Savoy-
Hotel", „De Stad Parijs" enz. Gedurende vele ja
ren werden het „Savoy-Hotel" te Londen en het
„Grand Hotel" te Parijs als. de beste hotels van
Europa beschouwd, vandaar dat imitaties dezer be
roemde gelegenheden als paddestoelen uit de ge
plaveide stedengronden verrezen. Ja, zelfs menig
dorp in Joego-Slavië geurt met een hotel van dien
naam, zij het, ,dat men daar alleen van het „stroo-
mende water" langs de wanden kan genieten, wan
neer het regent.
Een ander uiterste vormt het „Waldorf-Astoria-
hotel" te New-York, dat soms betiteld wordt als
het „Niet-officieele paleis van New-York", en een
specimen van hypermoderne huisvesting kan wor
den genoemd. Er wonen slechts millionnairs of
menschen, die om de een of andere reden een soort
beroemdheid genieten. Een gewoon mensch kan er
niet aan denken, zich over den drempel te wagen.
Het „Waldorf Astoria Hotel" is het grootste en
(Adv. Ingez. Med.)
hoogste ter wereld, hoewel het „slechts" tweedui
zend kamers heeft tegen het „Stevens Hotel" te
Chicago drieduizend. Maar alle kamers in Waldorf
Astoria zijn werkelijk grandioos. Nog enkele ge
tallen: het gebouw is 187 meter hoog en telt 47
étages volgens een anecdote zou professor Pic-
card, wanneer hij in New-York is, altijidi op de
47ste verdieping van het Waldorf Astoria wonen,
dertigduizend ton staal zijn noodig geweest om dit
gebouw te verstevigen; voorts zijn daarbij elf mil-
lioen klinkers gebruikt.
Iedere kamer heeft radio en automatische gra-
mofoon verder twee telefoons, lauw, warm en heet
water, koel, koud en ijswater. De moderne hotels
mogen dan minder romantisch zijn dan de oude
herbergen, toegegeven moet worden, dat zij veel
comfortabeler en hygiënischer zijn. In de herber
gen werd bijvoorbeeld niet al te veel water ge
bruikt; zij dateeren immers uit een tijdperk, dat
een gewoonte om zich eens in de veertien dagen
te wasschen al als „overdreven" werd beschouwd.
Het gezicht en de handen een beetje nat maken
was immers al meer dan voldoende!
Een gast van het Waldorf Astoria Hotel wordt
meer verwend dan een koning in zijn eigen paleis.
Nauwelijks heeft men de kamer betreden, of een
telefoon rinkelt: .Heeft u alles wat u wenscht?
Men wil bijvoorbeeld zijn colbert laten persen en
deelt dit mede. Even later verschijnt een lakei en
haalt het pak weg. Een half uur later heeft men
het terug, geperst en ontvlekt, keurig verpakt in
eén doos, waarop staat: „It was a pleasure to serve
you" (het was ons een genoegen, u van dienst te
kunnen £ijn). Verder is er een afdeeling bioscoop,
een bloemenzaak, een groote kapsalon, een zwem
bad, een aütomobiel'lift, een radiokamer, een boek
winkel, een bibliotheek, een wasscherij enz. enz.
Men heeft er dus letterlijk van alles; wanneer
u de hall doorloopt, zakken uw voeten weg in de
dikke tapijten, in de „bar" zinkt u weg in een
heerlijke fauteuil, wanneer u iets wenscht te heb
ben, neemt u de telefoon maar in uw hand, en het
gewenschte wordt u zoo spoedig mogelijk gebracht,
de heerlijkste diners worden er geserveerd, een
privé-badkamer staat den geheelen dag te uwer
beschikking, kortom het is er volmaakt. Maar.
zou u ook eigenlijk niet liever in een ouderwet-
sche herberg zitten?
L. B.