JMmschum a q> de Q*aaW J\* J* Aiexan „De groote toovenaar van Oz „Madchen in Uniform" „Bewaarschool" Een amusante „thriller' De Zilveren kogel. Alleen het allerbeste. 7, A TEEDS'G 30 IT A A" R T 1940 H A' A R E E M'S D A" "G B E A D 8 JUDY GARLAND ALS „DOORTJE" Amerikaansch sprookje verfilmd. Zelden is er een film met een vreemdere titel ver schenen! Zells menschen, die goed Engelsch kennen moeten zich eerst terdege afvragen dat „wizard' 'n ongewoon woord voor een groote toovenaar, eer „wijzerd" is. En „Oz" is voor ons naar den klank te oordeelen eerder een stad „ergens in Nederland", dan het niet-bestaande fantasieland, waar deze moderne sprookjesfilm onder aanvoering van een droomend meisje binnen voert. Maar zelfs al kennen wij nu den titel, wat weten wij dan nog? Wij in Holland tenminste. In Amerika kent men misschien het woord Oz nog veel beter dan wij „Sneeuw"- witje", en niemand heeft er zich over verwonderd, dat Metro-Goldwyn-Mayer er niet minder dan 4.009.000 dollar en 9,200 acteurs voor over had om een film te maken met levende figuren in een land dat niet bestaat en waar menschen wonen, die kleiner zijn dan kinderen. Want „De Groote Toove naar van Oz" is sedert het veertig jaar geleden door den grooten, goeden kindervriend L. Frank Baum geschreven werd het „nationale sprookje" van Amerika geworden, dat menschen van hun kindheid af door hun heele leven vergezelt, om de wijsheid, de poëzie en den eenvoud der wonderlijke figuren. Het is voor de Amerikanen wat „Alice in Won derland" voor de Engelschen is. Want Amerika heeft wel oude Indianenverhalen, maar geen echte, uit het volksgeloof voortkomen sprookjes, zooals die van de Gebr. Grimm in Duitschland, van „Moeder de Gans" in Frankrijk en van H. Q. Andersen in Scandinavië. Maar „De Groote Toovenaar van Oz" heeft sinds het jaar 1900 wortel geschoten in alle lagen van het Amerikaansche volk en het is naar schatting door niet minder dan 80.000.000 menschen gelezen. De eerste Nederlandsche vertaling is zoo juist dezer dagen met het oog op de film ver schenen. Het mooie van „De Groote Toovenaar van Oz". is dat het de kinderfantasie boeit, maar den geest van den volwassen mensch rijker en wijzer maakt. Het is het verhaal van het in armoede levende meisje Doortje en haar hondje Toto, die in hun boerderijtje op de top van een sycloon voortwiegen Twee merkwaardige reprises; DOROTHEA WIECK in (Zondagochtend in Luxor) MADELEINE RENAUD in Jean Benoit Levy s meesterwerk (Zondagochtend in Palace) en belanden in het land van Oz, waar de Kleine Smakkers wonen en de Groote, onbekende Toove naar regeert over vier Heksen, genoemd naar de windstreken van het kompas. Twee heksen zijn boos, twee andere heksen zijn goed. Aan het begrip „goede heks" heeft L. Frank Baum juist zijn bij zondere aandacht gewijd. De Groote Toovenaar, die in het centrum van het land van Oz in de Stad van Smaragd woont, blijkt tenslotte heelemaal geen toovenaar, maar slechts een goochelaar en niet eens zoo'n erg goede. Doortje's droomkasteel valt in elkaar, maar het heeft zijn zin gehad door het wonderlijke reisgezelschap, dat zij op haar lange tocht vol avonturen over den Gelen Steenen Weg naar de Stad van Smaragd ontmoet heeft en waarin de figuren van de boèrenknechts uit haar werkelijk leven symbolisch terug keeren. De voornaamste zijn: de Vogelverschrikker, het sym bool van den nederigen mensch, die wel kan zien en spreken, maar denkt dat hij geen hersens heeft omdat hij maar van stroo is. Dan de zoogenaamde Blikken Boschwachter, een figuur van blik, die Doortje met opgeheven bijl vastgeroest in het bosch heeft aangetroffen en die het symbool is van den al te nijveren handwerksman, die zich geleidelijk aan uit zucht naar geldverdienen zijn eigen armen en beenen liet afhakken om die door blik te ver vangen en die nu denkt dat hij geen hart meer heeft, omdat zijn scharnieren vastroesten zoo vaak hij van gevoel gaat huilen. En de derde figuur is de Laffe Leeuw, die wel verschrikkelijk brult, maar zich jankend terug trekt, als men hem op zijn snuit slaat, want hij is het symbool van die bullebak ken, die een des te grooteren mond opzetten naar mate zij minder zeker van zichzelf en banger in hun eigen hart zijn. Deze prachtige, ja onvergetelijke droomfiguren zijn voor Metro-Goldwyn-Mayer aanleiding geweest om van „de Groote Toovenaar van Oz" een „chante- elair-film" te maken, waarin de beroemdste figuren van het Amerikaansch variété optreden rondom de zingende, dansende en bekoorlijk-acteerende Judy Garland als Doortje. In fantastische decors, in een kleurenmenging als nimmer tevoren, met behulp van honderden dwergen en lilliputters als de Kleine Smakkers, voltrekt zich dit filmkijkspel. FILMA. met ROBERT MONTGOMERY en ROSALIND RUSSELL. William Powell en Myrna Loy zijn eigenlijk be gonnen met de „Hollywood-bussines" in detecti ve-comedies, waarin echtparen den strijd aanbin den met misdadigers. Ook Melvyn Douglas en Florence Rice hebben op dit gebied een aardige prestatie geleverd, die nog eenigen tijd terug in Haarlem werd vertoond. Het is aan deze film dat „Het gestolen Manus cript" doet denken. De intrige is echter geheel anders. Het recept van den man, die een detecti vebureau heeft en wiens specialiteit het is om ge stolen boeken op te sporen, en van de vrouw, die hem op zijn speurtochten volgt en beurtelings hem tot wanhoop brengt en een uitweg uit een netelige situatie weet te vinden, is echter niet nieuw meer. Maar .daarom is deze ge- .schiedenis niet min der amusant. Vroeger onderhield men het Luxor publiek met Nick Carters en Rafflessen in druk vorm, de filmvorm verkiest blijkbaar een komi scher aankleeding voor het „puzzletje" dat ten eeuwigen dage de menschheid in vrije uren zal blijven boeien. Robert Montgomery en Rosalind Russell vor men wat men noemt „een fraai stel" en. de wijze waarop hij als Mr. Sloan poogt een ingewikkel de manuscript-vervalsching annex een moord zaak op te helderen is -kostelijk. Nog kostelijker is wellicht de wijze, waarop zijn echtgenoote hem bijstaat. De aardigste scènes zijn die, waarin Mr. Sloan zijn vrouw moet uitleggen „waar of hij ge zeten heeft". Dat geeft nog al eens aanleiding- tot echtelijke complicaties, die voor de buiten staanders in casu de bioscoopbezoekers nogal vermakelijk zijn. Bewonderenswaardig is de wijze, waarop men films als deze steeds opnieuw weer een verrassend slot weet te geven. Want verrassend is het eind van „Het gestolen manuscript" zeker. Robert Montgomery en Rosalind Russell overtreffen de voorgangers PowellLoy en Douglas-Rice niet, doch zij brengen het er heel aardig af en weten ons goed te amuseeren. In het voorprogram zien we o.m. een aardige film van „Our gang" en een leerzame gekleurde film over Rhodesia. In het Moviactheater wordt een spannende Wild West film vertoond: „De zilveren kogel", waarin Tom Tyler u doet genieten van de vele avonturen, welke hij beleeft. Eenige films van gevarieerd ka rakter worden vooraf vertoond. Viviane Romance naar Holland. Zoojuist vernemen wij, dat het in de bedoeling ligt van de Fransche filmster Viviane Romance en haar echtgenoot Georges Flamant, eind April haar Nederland te komen, ter gelegenheid van de vertoo ningen van haar nieuwste film: „Café Bal des Pa- pillons. Dr. A, J. Cronin, de beroemde schrijver van „The Stars Look Down", „The Citadel" en „Vigil in the Night", zal zijn debuut als filmacteur maken in de voorfilm van „Vigil in the Night", waarin hij met Carole Lombard, de ster uit de RKO Radio film „Vigil in the Night" zal optreden. „RKO Radio Pictures" heeft de rechten gekocht van het boek „Water Gipsies" om te verfilmen met Maureen O'Hara in de hoofdrol. Erich Pommer zal na zijn huidige productie „One of Six Girls" met de jonge Iersche filmster, eveneens de nieuwe Maureen O'Hara film produ- ceeren. Reeds is James Hilton, de bekende schrijver van „Goodbye Mr. Chips", „Lost Horizon" en an dere romans geëngageerd om „Water Gipsies" voor de film te bewerken, dat een der belangrijkste producties voor het nieuwe seizoen belooft te wor den. De auteur van „Water Gipsies" is A. P. Herbert, lid van het Parlement en Engeland's populairste schrijver van humoristische verhalen en short stories. „Benjamin Franklin", Carl van Doren's bekende biografie van den grooten Amerikaansche geleerde, zal met Charles Laughton in de hoofdrol verfilmd worden. Erich Pommer zal de productie leiden van deze film, die na Laughton's optreden in de film „Half a Rogue", waarschijnlijk in het begin van dezen zomer, geproduceerd zal worden. Na voltooiing van de film „Vigil in the Night", waarin Carole Lombard de hoofdrol vertolkt, heeft „RKO Radio Pictures" de ster voor twee nieuwe films gecontracteerd. De eerste film, waar spoedig mee begonnen zal worden, heet „Ml*, and Mrs." en direct daarna zal „The Unbreakable Mrs. Doll", naar Grace Perkins' novelle, in productie gaan. In laatstgenoemd on derwerp speelt Carole Lombard de rol van een jongedame-van-stavast, wier leven een aaneenscha keling van fantastische avonturen is. RonóTld Colman heeft met RKO Radio Pictures een' contract geteekend om naast Ginger Rogers op te treden in de film „Good Luck", naar Sacha Guitry's tooneelstuk „Bonne Chance". Deze film is de eerste der groote producties, die onder toezicht van den pas aangestelden productiechef Harry Eddington vervaardigd zal worden en kenmerkt zich door het feit, dat Colman voor het eerst in zijn filmcarrière de eer van de hoofdrol zal deelen met een andere groote filmster. De held uit „The Light That Failed", „Lost Horizon" en „Prisoner of Zenda" zwichtte voor de aanbieding van RKO, daar hij de gelegenheid niet voorbij wilde laten gaan om naast Ginger Rogers op te treden in een fijn en geestig blijspel als van den grooten Fran- schen dramaturg Guitry. Eddington, die onderhandelt met prominenten in Hollywood voor het vertolken van de overige be langrijke rollen', heeft George Haight belast met de productie van „Good Luck". Bette Davis, Charles Boyer, Jeffrey Lynn, Bar bara O'Neill, Virgina Weldler, Fritz Leiber, Ann Tod en Lames Lockhart vertolken de hoofdrollen in het grootsche Warner Bros filmwerk „All this and heaven too". Anatole Litvak, Europa's be roemde regisseur voert de regie. Haarlemsche bioscopen prolongeeren: In het Frans Hals Theater wordt wegens het jroote succes de film ,,'t Zit in de lucht" met George Formby voor den vijfden keer geprolon geerd. In Cinema Palace zullen we nog week kunnen genieten van „De vliegende dwazen": Laurel en Hardy. VARIéTé IN REMBRANDT Het fotografisch wonderwerk „De regen kwam" heeft feeds bij de eerste voorstellingen een storm loop van kijklustigen verwekt. In ons vorig nummer gaven wij een gunstige beoordeeling van deze zeer interessante film. Voor het voetlicht traden Zolnay en Play, een paar dat zeer veel succes oogstte met een reeks acrobati sche dansen. Nu eens zweefden zij vol gratie en sta tie, dan weer werden zij als het ware opgenomen in een wervelwind van ongetemd temperament. Wij •erwachten voor Rembrandt een reeks succesvolle voorstellingen! Welke films zijn er Zondagochtend? Op Zondagochtend worden in de Haar lemsche bioscopen de volgende films ver toond. Luxor: „Madchen in Uniform" met Dorothea Wieck en Hertha Thiele. Rembrandt: „Met Sven Hedin dwars door Donker Azië". Palace: „De bewaarschool" van Jean Benoit-Levy. Hef adres voor prima Dames- Alexanderstraat 2-4 Telefoon 12018 Heeren- en Militaire kleeding illijke prijzen. (Adv Ingez. Med.) Liberaal Staatkundig Congres. Toekomst van het parlementaire stelsel besproken. Het Liberaal Staatkundig Congres „De toekomst van het parlementaire stelsel en de nationale orien teering" dat aanvankelijk zou worden gehouden op 29 en 30 September van het vorige jaar en dat toen is uitgesteld in verband met de tijdsomstan digheden, is Vrijdagavond begonnen in „Excelsior" te 's-Gravenhage en wordt heden voortgezet. Ver schillende prae-adviezen zijn voor dit congres uit gebracht. Zij betreffen de volgende onderwerpen: 1. de toekomst van de verhouding parlementvolk: 2. het probleem van den centralen wetgever te genover de reglementeeren.de macht des konings. 3. de toekomst van de verhouding regeering-par lement en 4. nieuwe organen, ingesteld tot het -be hartigen van bepaalde belangen. Het congres staat onder eere-voorzitterschap van prof. mr. B. M. Telders en wordt gepresideerd door mr. J. J. Fokma. Prof. mr. J. A. Eigeman lichtte zijn prae-advies „De Gouvei*neur-Generaal als ambtenaar van het Koninkrijk", toe. In dit prae-advies komt hij o.m. tot de conclusie dat de Gouverneur-Generaal staatsrechtelijk is uitgegroeid boven den minister van Koloniën en voor het belangrijkste deel van zijn taak als verantwoordelijk aan den Koning met den ministerraad moet worden gezien. Spr. wees er op, hoe de Leidsche school in art. 1 van de Grondwet volkomen gelijkwaardigheid der rijks- deelen ziet. Spr. zelf acht die verhouding echter onder-neven-geschiktheid. De moeilijkheid is de zelfstandigheid van het overzeesche gebied te aan aarden en tevens den band der deelen te verster ken. De Gouverneur-Generaal moet geen departe mentaal ambtenaar worden, doch rijksambtenaar, geplaatst onder den ministerraad, zoo zal het nieu we koninkrijk opgetrokken zijn op een zeer ruime basis, als aan het „in naam des konings" princi- pieele beteekenis wordt toegekend. De Leidsche school liep op dit begrip vast, zij zag er slechts een frase in. Mr. D. Fock, minister van Staat, achtte den ti tel van het prae-advies niets nieuws: de G.-G. is altijd ambtenaar van het koninkrijk geweest. Prof. Eigeman baseert een geheel stelsel op de wijziging' van art. der Grondwet in 1922. Waarom is nu de G.-G. uitgegroeid boven den minister van Kolo niën? Uit de behandeling blijkt, dat men slechts een geografische opsomming heeft willen geven. De inleider ziet in de wijziging meer dan de wet- ;ever bedoelde. De „Gouverneur-Generaal wordt al jaar en dag op voordracht van den ministerraad benoemd. Prof. Eigeman wil den minister van Koloniën eenigermate op zij zettem Dit zou spr. verderfelijk achten. De minister van Koloniën behoort ook tot de Nederlandsche regeering. men brenge niet de zaken van Iridië van een deskundigen minister van Koloniën naar een ondeskundigen ministerraad. Tot slot vroeg spr. .den inleider, of hij alle in landers tot staatsburgers wil maken. Een zin in het prae-advies gaf hem aanleiding tot die vraag. De volgende spreker was prof. dr. E. Moresco, die zich bij den vorigen spr. aansloot. Spr. bestreed voorts de juistheid van het historische betoog van prof. Eigeman. Prof. Eigeman betoogde nogmaals, dat de Gou verneur-Generaal onder de regeering in haar ge heel moet worden gesteld. De explicatie van art. 1 als geografische opsomming 'accepteerde spr. niet, daar de Grondwet staatsrechtelijke begrippen brengt. Naar spr. oordeelde, denken wij nog niet voldoende imperiaal. Het staatsbeleid dient te be rusten bij den minister-president, koloniale aange legenheden bij den minister van Koloniën. Vervolgens waren gezamenlijk aan de orde het prae-advies van prof. C. W. de Vries („De regee ring in de representatieve monarchie") en dat van prof. mr. A. N. Molenaar („De verhouding tus- schen regeering en parlement en haar toekomst"). Mr. H. J. Knottenbelt wenschte de prae-advie- zen niet te bestrijden. Wel bestreed hij de stelling van prof. de Vries: „In den liberalen parlementairen staat komt aam het parlement noch de formeele bevoegdheid noch het materieele recht toe om een lid der regeering of de geheele regeering tot aftreden te dwingen en dus zooals dit heet den minister weg te stem men". Deze stelling begreep spr. niet. Het gebeurt nooit dat een minister weggestemd wordt. Spr.'s tweede opmerking gold het bezwaar van prof. Molenaar tegen het herhaaldelijk aandringen van de Kamerleden op bepaalde maatregelen. Spr. achtte dit aandringen plicht van de Kamer. Ook de bezwaren van prof Molenaar tegen de moties kon spr. niet onderschrijven. Wanneer de ministers dralen dan is het zeer gewenscht dat een motie wordt aangenomen. Spr. is het niet eens met den tweeden prae-advi- seur dat het ongewenscht is. dat een Kamerlid met DIT IS PINOCCHIO! Eén der indrukwekkende scènes uit de film „De regen kwam" welke in ons blad van gisteren reeds besproken werd (Rembrandt). een minister gaat spreken en dat slechts in de Kamer wenschen mogen worden geuit. Spr. meende echter, dat prof. Molenaar bedoeld heeft te waarschuwen tegen verkeerd gebruik ma- k.en van bovengenoemde middelen in zoo verre is hij het met dien schrijver eens. Mevrouw Fortanier-de Wit sloot zich bij enkele opmerkingen van den vorigen spreker aan. Prof. mr. C. W. de Vries zeide in antwoord op de vraag van den heer Knottenbelt, dat hij bedoeld heeft wat hij geschreven heeft. Het parlement heeft niet het recht een minister tot aftreden te dwin gen. Hier staat spr. lijnrecht tegenover prof. Mo lenaar. Dwingen tot aftreden ondermijnt de Kroon. De Kroon alleen heeft de bevoegdheid de ministers te benoemen en te ontslaan en niet het parlement, dat bedoelde spr. met zijn stelling. De normale reden voor aftreden achtte spr. geschillen in het kabinet tusschen de ministers onderling, ook een normaal einde is wanneer de Kroon haar vertrou wen aan het ministerie niet meer. kan geven. Op dit laatste punt verschilde spr. met prof. Kranen burg, die een dergelijke daad inconstitutioneel achtte. Thorbecke, wien dit geschiedde, zag hier echter geen inconstitutionaliteit. De minister is verantwoordelijk aan koning en parlement, doch dit laatste heeft het recht den mi nister tot aftreden te nopen. Als de Staten-Gene- raal duurzaam voortgaat met de begrooting te ver- wrpen, dan krijgt men een noodtoestand. Prof. mr. A. N. Molenaar erkent, dat het de taak is van de Kamerleden met klem op versterking van de defensie aan te dringen, indien zij dit noodig achten. En natuurlijk mag men den wensch naar verlaging van de léerlingenschaal bij een motie uiten. Doch herhaaldelijk aandringen op maat regelen, waarvan de regeering heeft verklaard, dat die van haar niet te wachten zijn, achtte spr. on juist. En dit geschiedt de laatste jaren geregeld. De belangstelling voor h»t parlement zal groeien, als men* ophoudt met de a ter- en melkpolftiek". Spr. vroeg de liberalen nu eindelijk eens duidelijk te formuleeren, waarvoor zij in de vier. jarèn zullen vechten. De vergadering werd hierop verdaagd tot heden. GIFTEN EN LEGATEN. Wijlen mej. J. Wartena alhier heeft aan de Geref. kerk alhier een bedrag van f 300 gelega teerd. EVANGELISCHE MAATSCHAPPIJ. Tot bestuursleden van de afdeeling Haarlem en Omstreken van de Evangelische Maatschappij zijn in de dezer dagen gehouden algemeene vergadering benoemd in de vacatux*e J. Dolleman: Ds. W. Spliet- hoif, Ev. Luth. predikant te Haarlem en in de vaca ture Dr. A. H. Haentjens (wegens vertrek): Ds. R. H. Oideman, Herv. predikant te Santpoort. PERSONALIA. In de te Zaandam gehouden buitengewone verga dering van aandeelhouders der N.V. Zaanlandsche Assurantie Compagnie voor Brand en Binnenland- sche Vaart van 1845 is aan den heer M. van Orden Wzn. op zijn verzoek eervol ontslag verleend als directeur der vennootschap, als zoodanig werd daar op benoemd ir. P. H. Lefebvre, tot dusver secreta ris der directie der N.V. Haarlemsche Brandver zekering Maatschappij van 1846 te Haarlem. Walt Disney's „Pinocchio" in den put, na een boete- preek van „Jiminy Cricket", het krekeltje, dat als zijn geweten optreedt. Zij be vinden zich op het Eiland van Plezier, waar stoute jon getjes ezels worden, in Dis ney's nieuwe geteekende hoofdfilm. Gelukkig wordt Pinocchio's gedaanteverwis seling gestuit voor hij ezels vel en hoeven krijgt. Hoe Pinocchio het ten slotte ver dient om van een houten klaas een brave jongen van vleesch en bloed te worden, wordt met een climax in Walt Disney's grootsche filmfantasie verteld. HEILGYMNASTIEK EN MASSAGE. Te 's Gravenhage slaagden voor het diploma van het Nederlandse!) Genootschap voor Heilgym nastiek en Massage de dames- J. J. H. Baudet, Santpoort; J. BungeHanf, Aerdenhout en M. A. C. Knuyt, Overveen. De examens zijn afgeloopen. Geëxamineerd wer den 49 candiaten, van wie 27 slaagden; 8 candidaten hadden een herexamen; 14 werden afgewezen. DE DIRECTIE VAN DE „NIEUWE ROTTERDAMSCHE COURANT". In de gisteren gehouden vergadering van aan deelhouders van de „Nieuwe Rotterdamsche Courant" N.V. is aan den heer H. Nijgh op zijn verzoek met ingang van 1 Januari 1941 eervol ontslag verleend als directeur van de vennootschap onder dankbetuiging voor de langdurig bewezen diensten. De heer Nijgh is met ingang van voormelden datum benoemd tot commissaris. Met ingang van 1 April a.s. is tot directeur van' de vennootschap benoemd mr. H. de Bloeme, tot dusverre adjunct-directeur. PERSONALIA. Dezer dagen slaagde, op 19-jarigen leeftijd, voor het diploma voor inspecteur van politie van het hoogerpolitiepersoneel te Amsterdam, de heer J. J. Doornbosch, thans volontair bij de politie Heem stede. PAUL VAN ZEELAND BIJ MINISTER VAN KLEFFENS. Vrijdag heeft de Belgische oud-premier Van Zeeland een zuiver informeel bezoek aan minister Van Kleffens op het departement van buitenland- sche Zaken gebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 14