en kteut
^Lhhhz
Gevoel voor humor
T)at
bcenqfr
Jlatifs!
aaai den Zaaier1
Menu aan de meek
VRIJDAG 5 APRIL 1940
HAAREEM'S DAT,BEAD'
Weet je waar ik weieens bang voor ben. dat
het meisje van mijn zoon geen gevoel voor humor
heeft, vertelt zijn moeder met een bezorgd gezicht
aan een vriendin.
Dingen waar wij om lachen, doen haar zoo dui
delijk zichtbaar heelemaal niets, dat ik zelfs wei
eens moet denken dat ze een onbewogen natuur
heeft, en wat moet zoo'n huwelijk dan worden!
De vriendin protesteert, zij vindt dat het meisje
erg veel zin voor humor heeft en allerminst een
onbewogen indruk maakt, integendeel, blijk geeft
van een warmen aard.
Is die moeder nu zoo overmatig critisch of ziet
de vriendin het mooier dan het is? Geen van beiden
vermoedelijk, maar de zin voor humor en daarmee
de zoogenaamde bewogenheid liggen bij de moeder
op een heel ander terrein dan bij haar vriendin en
bij het meisje van haar zoon.
Eigenlijk kan men daarom nooit zeggen: die of
gene heeft geen gevoel voor humor, als het ten
minste niet over een houten klaas gaat, die inder
daad nooit lacht en die op geen enkel grapje rea
geert. Maar gevoel voor humor hebben is zoo'n
rekbaar begrip, en wat de een humor noemt vindt
een ander intens flauw en omgekeerd, terwijl zelfs
een goede definitie van het woord humor allerminst
in staat is om precies uit te drukken waar de hu
mor ophoudt en waar de flauwheid begint.
Natuurlijk, een stel giechelende meisjes, die om
niets lachen, hebben met humor op dat oogenblik
niet het minste verband, maar wie durft zeggen:
dat is fijne, humor, terwijl een ander er misschien
geen lach om krijgen kan? Natuurlijk zijn er ook
grove grappen, maar wie zal nauwkeurig durven
beweren, waar de scheidingslijn precies ligt, het
hangt immers vaak van de omstandigheden af, hoe
het gezegd wordt, door wie het gezegd wordt en wat
er wordt bijgefantaseerd, of zelfs wat er soms wordt
bijgedacht.
Wij lachen om dezelfde dingen, daarom kun
nen wij goed met elkaar opschieten heb ik eens
een paar menschen hooren zeggen en dit is werke
lijk in den omgang van menschen onder elkaar een
belangrijk ding. Daarom is het omgekeerd ook best
mogelijk, dat het meisje van dien jongen man op
den duur hem overhaaalt tot haar eigen gevoel voor
humor, zonder dat zij er overigens veel moeite voor
behoeft te doen. Ook ons gevoel voor humor kan
ontwikkeld worden, en een heef anderen kant uit
gaan, dan waar het oorspronkelijk naar toe scheen
te leiden.
Daarom is het niet alleen kortzichtig om te bewe
ren, dat een ander gevoel voor humor mist, maar
het is ook onwaar, het is eenvoudig, dat wat wij
zelf grappig vinden, door een ander heelemaal niet
als zoodanig wordt gewaardeerd. Maar dan moeten
wij niet zoo êigengereid zijn om te meenen, dat ons
gevoel voor humor nu juist het eenige ware is,
want dat is zeker en vast niet het geval. Men kan
hoogstens denken: ik vind dat grappig, jammer
voor jou dat je het niet vindt.
Hoogstwaarschijnlijk denkt de ander op haar
beurt dat weer van ons bij een andere gelegen
heid, en daar is niemand dan iets minder om.
E. E. J.—P.
ANEGANG34-
ANEGANG 34- HAARLEM
(Adv. Ingez. Med.)
HOEDJES VOOR DEN ZOMER
Een ware bloemenweelde wordt over onze
hoofden uitgestort!
Als we dit schrijven, kan niemand bekijken, of
u op den eerstvolgenden Zondagmorgen met een
jubelkreet naar uw nieuw voorjaarshoedje zult
grijpen ofblij zult zijn, dat de bontmuts nog
niet is opgeborgen!
Maar eens zal 't toch zeker weer zomer worden.
Laat ons dus gauw iets vertellen over de komen
de hoedenmode. Dat 1940 staat in het teeken der
bloemen, hebt u natuurlijk zelf allang opgemerkt.
Een overvloed van bloemen zal in letterlijken zin
over onze hoofden worden uitgestort en veldbloe
men, anemonen en viooltjes zullen hierbij een
groote rol spelen. Camelia's, rozen en andere „klas
sieke bloemen" blijven evenwel niet achter. De
mode zal dan ook weer een bijzonder jeugdig as
pect vertoonen.
Kenmerkend voor deze hoedenmode is verder,
dat lint, sluiers en andere garneering aan den
achterkant van den hoed worden gedragen. Som
mige echt fleurige zomerhoedjes lijken met hun
tros gekleurde lintjes, die in den nek van de
draagster wapperen, wel een beetje op de roman
tische mandolines van zéér populaire tokkelaars.
En zelfs op het breede elastiek, dat de hoedjes om
het hoofd vasthoudt, wonden toefjes bloemen ge
stoken. Een versiering, die meestal verschuifbaar is
en nu eens links, dan weer rechts of in 't midden
worden gedragen.
En dan zijn er de gekleurde haarnetjes: een
nouveauté, die stellig opgang zal maken, vooral
omdat zij kleurig en tegelijkertijd keurig is en het
haar feilloos bijeenhoudt.
En nu nog een woord over de kleuren van onze
hoedjes? Ziedaar dan: we krijgen allerlei pastel
tinten: een kleurengamma van rood, blauw, lila.
waarsdoor elke feeërieke jurk de finishing touch
ontvangt.
En de vormen? U begrijpt, dat er door die ach
terkant-garneering een heele omwenteling in den
vorm van onze hoedjes heeft plaats gehad.
De typische voorjaarshoed is het kleine „dopje"
dat voorover in de oogen wordt vetrok-ken. En dan
verder: matrozenhoeden met tamelijk grooten,
rechten rand en kleine, rechte bol, die eenigszlns
„getailleerd" is.
De echte „bloemenhoedjes" prijken voor op het
hoofd en maken een capricieus-vroolijken indruk
De „babyhoeJen'' met van voren neergeslagen
rand worden daarentegen aohter op het hoofd ge
dragen.
De mode kenmerkt zich
door groote soberheid
Nog gieren gure vlagen door straten en langs
wegen, maar iedere rechtgeaarde vrouw zit reeds
met haar hunkerende gedachten midden in den
heerlijken zomer!
En.... natuurlijk verwijlen deze gedachten ook
bij de zomermode.
Parijs heeft zich in zooverre bij de tijdsomstan
digheden aangepast, dat de modellen, die de
„Maisons de haute couture" toonen, niet bijzonder
talrijk zijn. Maar dit is misschien alleen maar een
beetje jammer voor de dames met het onbeperkte
budget, die ervan houden te zwelgen in buiten
sporigheden; voor de bescheidener georiënteerde
en zelfs vor haar, die er prijs op stelt zeer chique
gekleed te gaan, is er nog keuze in overvloed.
De nieuwe mode vertoont dus geen buitensporige
raffinementen en weinig „knal-effecten": zij is zeer
practisch van samenstelling.
De silhouet is weinig veranderd. Voor de rokken
wordt nog altijd veel stof gebruikt, hoewel ze niet
meer zóó wijd zijn als bij de wintermodellen. De
rokken der gewone dagjaponnetjes de beroemde
„petites robes", waarmee de Parisienne wonderen
doet! zijn heel interessant.er zijn er die in ver
scheidene baantjes verloopen en voorts ziet men
een serie pantalon-rokken.
Een zekere luxe vertoonen de namiddag-toiletjes,
hoewel ook deze binnen bescheiden grenzen is
gehouden. De japonnetjes hebben frissche witte
garneering en kraagjes.
Stoffen
zijn: wol, tweed, jersey, meest effen en weinig
imprimés voor het voorjaar. Enkele nouveautés:
de verwerking van zachte haarsoorten en de gar
neering met zakken. De taille is bizonder smal,
waardoor de mode-1940 een wel zéér vrouwelijk,
elegant cachet krijgt.
Kleuren
zijn: grijsgroen, koningsblauw, scharlakenrood met
tal van bijtinten.
Onze teekening laat u (van links naar rechts zien:
Een jersey- japon, versierd met groote zakken en
ceintuur van ander materiaal. Een wollen jurkje
in marineblauw met witte strik (Let op den elegan-
ten vorm der zakken en de plooitjes aan de taille).
Een aardig voorjaarsjurkje in groen met grijze ge
ruite stof, versierd met zwart.
't Figuurtje op den achtergrond draagt een
parelgrijs toiletje met breede Scbotsche ceintuur
en wit kraagje.
(Recepten
Levermaaltijd.
Benoodigdheden: Om voor 4 personen een
levermaaltijd samen te stellen, die alle voedings
stoffen in voldoende hoeveelheid bevat, dus vol
ledig is te noemen, hebben we noodig: 1 pond
lever (varkenslever is heel goed en goedkoop),
2*/2 a 3 K.G. aardappelen (deze koken), 1 K.G.
uien. ruim 100 gram vet.
Bereiding: De lever in het water zetten, zoodra
deze van den slager komt.
Wasch de lever, snijd hem in plakken en wrijf
ze in met peper en zout. Wentel ze door bloem
en bak ze in de koekepan aan beide kanten mooi
bruin. Voeg wat water toe en laat de lever dicht-
gedekt nog 15 minuten zachtjes stoven.
Schil de uien, wasch ze en snijd ze in plakken.
Bak deze ook in de koekepan mooi goud bruin
(vooral niet te donker, daar uien gauw bitter
gaan smaken). Laat de uien met lever even mee
stoven.
N.B. Het beste kunnen eerst de uien gebakken
worden en dan in dezelfde koekepan de
lever.
Hutspot half rauwkost (4 personen).
Benoodigdheden: 1 K.G. winterwortelen, 1 pond
uien, 2 K.G. aardappelen, zout, 80 gram vet.
Bereiding: Maak de wortelen, de uien en de
aardappelen schoon en wasch ze. Snijd de wortelen
(op 2 na) in plakken, evenals de uien, de aard
appelen in vieren. Zet de wortelen en de uien op
met weinig water. Voeg na >4 uur koken de aard
appelen en het zout toe. Laat alles gaar en
droog koken. Stamp de hutspot goed dooreen.
Voeg het vet toe en stoof de stamppot 10 minuten.
Rasp de overgebleven wortelen, roer deze er door
en laat ze even goed mee door warmen. Dien d
stamppot dan direct op.
IN DEN SPIEGEL!"
Als U snel gefietst of geloopen
hebt, moet U eens in den spiegel
kijken, dan ziet U pas hoe
noodig sous-bras zijn. De Groot's
nieuwe, verbeterde sous-bras zijn
het behoud van Uw japon. Prijzen:
2 paar voor een kwartje en hooger.
GR. HOUTSTRAAT 98 HAARLEM
(Adv. Ingez. Med.)
Oude, fijn-gekleurde prenten brengen haar reeds tot ons
EEDS sedert eeuwen en eeuwen heeft het
Oosten een bijzondere aantrekkingskracht
op het Westen uitgeoefend. Nieuwsgierig
en geïntex-esseerd lazen onze voorouders in
de 13e eeuw de reisbeschrijvingen van Marco Polo,
die wonderverhalen over het Hemelsche rijk wist
te vertellen en slechts een honderdtal jaren later
verschenen reeds de sensatïoneele mededeelingen
van den Franciskaan Odorik in druk. Deze mon
nik. die van 1322 tot 1328 in China reisde, weet
zelfs reeds te vei-tellen van de ontzettend lange
nagels der voorname Chineezen en van de onmo
gelijk kleine voetjes der dames.
In de Middeleeuwen bestond slechts een landver
binding tusschen Indië en China en op deze wijze
kwamen ook soms de Chineesche waren als zijde,
porcelein en lak als vurig bewondei'de sprookjes
gaven naar Europa. De handel kwam echter eerst
tot bloei toen de zeeweg naar het Oosten door de
Poi'tugeezen werd ontdekt. Dit was in 1515. In de
17e eeuw beheerschten daarna de Hollanders de
Oost-Aziatische markt, totdat ze in de 18e eeuw
door de Engelschen verdrongen wei'den.
Onze eerste degelijke kennis van Chineesche toe
standen danken wij aan de Jezuïten, die in 1581
naar China trokken, waar zij dank zij de groote
godsdienstige verdraagzaamheid, die daar heersch-
te, weldra vasten voet kregen en zelfs aanzienlijke
posities aan het Hof bekleedden. Na hun eerste
brieven volgen dan de uitvoerige beschrijvingen
van Hollandsche reizigers, die in 1665 en 1675 ver
schenen en de eerste vertalingen van Chineesche
klassieken.
't Lag voor de hand, dat tengevolge van dezen
stortvloed van „sprookjeslectuur" de mode in de
18e eepw een uitgesproken Chineesch stempel
droeg. De kunstenaars in den rococotijd grepen in
hun scheppingen als tuinen, paviljoens en binnen
huiskunst onwillekeurig naar Chineesche motieven.
Zeer populair waren de Chineesche tapijten, die in
alle deftige huizen prijkten. En uit den rijken schat
der Chineesche schilderkunst waren het bloemen
en diervoorstellingen. fantastische bouwwerken,
krijgsvoorstellirgen. demonen, geesten en feeën, die
de salons sierden of in mappen werden bewaard.
Op deze oude prenten wordt ook de Chineesche
dame op velerlei wijze aan de vergetelheid ont
rukt. Talloos zijn de waaiers, kakemono's en wand
schilderingen die haar uitbeelden in haar fijnge-
tinte kleeding en met haar kunstig geschminkt ge
laat en meer dan iets anders brengen die oude
prenten de ziel der Chineesche vrpuw tot ons.
Wat hierbij het meest opvalt, is de popperige
fijnheid van de gelaatstrekken, die volgens een
vast cliché gemodelleerd schijnen. Alle Chineesche
vrouwen hebben amandelvormige oogen, haar fijne
gepenseelde wenkbrauwbogen, kleine, vuurroode
mondjes: van individualiteit is weinig te bespeuren
Het kapsel van de Chineesche dame, dat lang niet
.cderen dag wordt overgemaakt, is doodeenvoudig
Het haar wordt in een „knoedeltje" boven op het
hoofd vastgestoken, terwijl soms een puntige lok,
over het voorhoofd gelegd, de richting van den
neuswortel uitwijst. Eenige kammen en haarnaal
den, een diadeem en in den zomer enkele levende
bloemen, die nauwkeurig met de kleuren van de
kleeding harmonieeren, vormen de versiering.
De klassieke kleeding der Chineesche dame be
staat uit een zeer wijde pantalon met breede ge
borduurde randen, cUe door een sjerp, vaak met
franje aan de einden, om het middel wordt vastge
houden. Daarover draagt zij een tot over de knieën
reikend jak van zachte stof met enorme mouwen.
De bewoonsters van Mandsjoekwo dragen panta
lons die om de enkele worden vastgebonden en
korte jakjes zonder mouwen. Op straat wordt
meestal een geplooide ondeirok en een langer, wij
der jak gedragen.
Bij vrouwen uit het volk wordt de kleeding
meest gemaakt van blauw katoen, terwijl bij de
voorname dames zijden kleedingstukken in fijn op
elkander afgestemde tinten een groote rol spelen.
Als sieraad draagt de Chineesche dame bij voor
keur oorringen met lange hangers, verder armban-
den en ringen in groote verscheidenheid.
Ook de knoopen van het opperkleed, volgens
oude ongeschreven wetten steeds ten getale van
vijf, worden tot de juweelen gerekend. Koraal,
turkoois en nefriet worden 't meest gebruikt. Door
zichtige edelsteenen vallen bij den Chinees niet in
den smaak.
Een eigenaardige versiering vormen ook soms de
acht tot tien centimeter lange foudralen die de
lange, welvex-zorgde vingernagels beschermen. De
ze uitzonderlijke verfijningen worden echter voor
degelijke gehuwde dames als niet passend be
schouwd
Hoewel ook in China de mode steeds wisselt,
verandert de snit van het traditioneele Chineesche
costuum zeer weinig. Des te meer echter stof en
versiering!
Het gebruik van het insnoeren der voeten be
gint heel langzamerhand onder de meer ontwik
kelde Chineezen uit te sterven. Toch zijn er in het
onmetelijke Hemelsche rijk nog millioenen kleine
meisjes, die hierdoor bitter moeten lijden.
Twee verschillende manieren van voetbehande
ling beter gezegd mishandeling zijn in ge
bruik: In de lagere volksklassen worden enkel de
vier kleinere teenen van de meisjes onder de voet
zool gebonden, waarna de voet stevig wordt om
zwachteld, De andex-e manier, die meest in Zuid-
China en onder de voorname klasse wordt toege
past, is zeer langdurig en pijnlijk; hierbij wordt
onder de holte der voetzool een metalen cylinder
vastgebonden, waardoor de bovenste voetteentjes
uit hun verband worden gerukt en omhoog ge
duwd, totdat ze afsterven of uitzweren, waarbij de
moeders soms „meehelpen" door de beentjes stuk
te slaan. Deze gruwelijke „schoonheidsbehande
ling" duurt meest van het vierde tot het zesde le
vensjaar. 't Is overigens bijna onbegrijpelijk, hoe
de Chineezen bij hun tegenwoordige ontwikkeling
deze mismaakte voetjes nog mooi kunnen vinden.
Immers weliswaar wordt de lengte tot 7 a 8 c.M.
gei'educeerd, maar daar staat tegenover, dat de
gang afschuwelijk wordt. Het lichaamsgewicht
komt voornamelijk op de hakken te rusten en de
meeste Chineesche vrouwen loopen dan ook alsof
de rest van den voet niet bestaat. Gelukkig komen
in den laatsten tijd in China ook millioenen vrou
wen met normale voeten voor.
Met de voeten is in China overigens hetzelfde
fatsoensbegrip verbonden, dat wij ons denken bij
het decolleté. Te lage halzen gelden bij ons als ze
deloos of tenminste on-gedistingeerd, in China is
het vertoonen van de blootei voeten, zelfs aan den
echtgenoot, een regelrechte schande. Wanneer op
een pi-entje van een Chineesche dame de voeten
zichtbaar zijn, dan kunt u er van op aan, dat die
dame „niet veel bijzonders" is. Een fatsoenlijke
vrouw verbergt haar voeten onder de randen van
de pantalon, en zeer zeker als ze zich laat ver
eeuwigen.
Natuurlijk gelden deze fatsoensbegrippen uitslui
tend voor de traditioneele Chineesche dracht; bij
Westersche kleeding zijn ook de zedelijkheids-
maatstaven veranderd.
Hoewel natuurlijk in het moderne China allerlei
Westersche begrippen zijn doorgedrongen, zouden
wij ons stellig verbazen over de opvattingen van de
echte Chineesche dame, die in wezen eigenlijk nog
precies dezelfde zijn als 2000 jaar geleden. In de
gegoede standen krijgen de meisjes een zeer zorg
vuldige opvoeding. Ze leeren lezen, schrijven, een
of meer instrumenten bespelen en worden ook in
de beginselen der wijsbegeerte ingewijd.
De „geschiedenis der deugdzame uit ouden en
nïeuwep tijd", een werk, dat stamt uit de le eeuw
v. Chr., welks schrijver de beroemde Lin Hiang is
en zijn „Anecdoten van deugdzame vrouwen", een
boek in vier dikke deelen, bevinden zich in het be
zit van alle welopgevoegde Chineesche dames.
De huwelijken worden zeer jong gesloten, hoofd
zakelijk door de wederzijdsche ouders. Toch zijn
huwelijken uit liefde in China geen zeldzaamheid
en het merkwaai'dige is, dat ook de conventioneele
huwelijken dikwijls heel gelukkig worden Dit
\indt zijn oorzaak in het collectivistisch denken
van deh Chinees, die in de eerste plaats denkt aan
het belang van zijn nageslacht en allerlei indivi
dualistische gevoelens, die dit voor hem allerhoog
ste belang in gevaar zouden kunnen brengen, stel
selmatig onderdrukt en negeert.
Heel merkwaardig is, dat wij Westerlingen, na
een lang tijdperk van tot in het overdreven voort
gezet individualisme in huwelijksaangelegenheden,
nu weer eenigszins hiervan beginnen terug te ko
men.
Er zijr oogenblikken, dat de opvattingen van de
Chineesche dame, die het zich eenvoudig tot een
eerste plicht rekent, haar man lief te hebben, ons
niet meer zóó vreemd voorkomen als.... nu laat
ons zeggen vijf-en-twintig jaar geleden.
Waarmee we maar willen zeggen, dat er niets
nieuws is onder de zon!
L. S.
Zondag.
Vermicellisoep,
Roastbeef,
Snijboonen uit blik,
Aardappelen
Chocoladevla met stekelvarken.
Maandag.
Koude roastbeef,
Gestoofde prei,
Aardappelen
Havermoutpap.
Dinsdag.
Gestoofde varkensnier,
Andijvie,
Aardappelen
Ma izenap udding,
met gedroogde vruchten.
Woensdag.
Varkensschijf,
Hutspot half rauwkost,
Rijst met krenten.
Donderdag.
Macaroni met varkensvleesch en haas,
Spercieboonen (uit blik)
Fruit.
Vrijdag.
Gebakken schol,
Sla,
Aardappelen
Beschuit met bessensap.
Zaterdag.
Gebakken lever,
Gebakken uien.
Aardappelen,
Griesmeelpap.
EEN GOEDE RAAD UIT BOEKELO (O.)
Uit hygiënisch oogpunt gebruike men voor
alle spijzen JOZO of NEZO. Zuiverder
keukenzout bestaat er niet.
(Adv. Ingez. Med.)
Bij de opening van het tennisseizoen, plaatse»
we nog eens een eenvoudig maar goed sluitenj
tennisvest. Het vest is voor maat 42 tot 44 en gei
breid van witte bouclé wol in patroon 1 recht,
averecht.
We gebruiken hiervoor 250 gr. wol, 2 pennei
no. 21/2 en 2 pennen no. 3y2.
We beginnen met den rug en zetten hiervoor o)
pennen no. 2\/2 70 st. op. We bi'eien 15 pennen li
la. en gaan dan over op pennen no. 3y2. We ven
volgen met hetzelfde patroon maar meerderen
om de 6 pennen links en rechts een steek bij, zoo
dat we na 60 pennen 90 st. hebben. Nu kanten w|
voor het armsgat 11 st. af (4322). Als wj
100 pennen boven den boord gebreid hebben, latei
we aan weerskanten 20 st. staan voor den schoude;
de rest steken we op een reservepen voor den haU
Den schouder bi-eien we schuin op, door van dei
hals af 15 st. te breien, dan 10 st., daarna 5 st,
waarna we alles afkanten.
Voor het linkervoorpand zetten we 46 st. op el
breien dan weer 15 pennen lr. la. op pennen 2\k
Nu rijgen we 10 st. op een draadje (deze zijn vod
de voorbies en worden later afzonderlijk op pennei
no. 2i/2 dooxgebreid) en de rest breien we door oj
pennen no. 3y2, maar aan den zijnaadkant meer
deren we om de 6 pennen weer 1 st. bij. Na 60 toerei
kanten we voor het armsgat 11 st. af, als boven, ei
na 95 toeren laten we aan den voorkant, voor di
halsuitsnijding, eerst 5 st. en dan nog 5 keer
st. staan. De overgebleven 20 st van den schoudel
breien we evenals boven schuin op en kantel
ze af.
Het rechtervoorpand breien we evenzoo maa»
in den boox'd maken we na 10 toeren een knoops
gat van 4 steken, 3 st. van den kant af.
Nu nemen we de 10 st., die zijn blijven staal
van het linkervoorpand en breiexx op pennen 2M
een bies van lr. la. die evenlang wordt als hej
voorpand, tot waar de hals begint. Voor het rechteri
voorpand doen we dat evenzoo, maar telkens n|
22 pennen breien we een knoopsgat van 4 st., 3 si
van den kant ai. We nemen nu bovenaan bij dl
10 st. van de bies de steken van den hals op, dl
schouders, den rug en zoo door tot we bij de li
st. van de andere bies komen; alles op pennen na
21/2. Waar groote gaten komen, nemen we extrl
stekén op, zoodat we in totaal 115 sl. hebben ei
breien dan een boordje van 10 toeren, dat we tame
lijk strak afkanten, en waarin we na 5 toeren ooi
weer een knoopsgat breien.
Nu stikken we op de machine de biezen aan hel
voorpand, en de schoudei*s en de zijnaden aal
elkaar.
Voor de mouw zetten we, aan den kop te be
ginnen 40 st. op en breien lr. la. op pennen na
3\2Nu meerderen we elke derde pen een steek
voor en achter, tot er 70 st. op de pen staan. Daj
in een keer voor en achter 7 st. bijmaken en met
deze "84 st. 4 pennen breien. Nn elke derde pei
1 st. voor en achter afminderen, tot we van dei
kop af 60 pennen hebben gebreid.
We breien nu nog een boordje van 10 pennen oj
pennen no 2y2.
De mouw wordt boven stijf ingehaald en ool|
weer op de machine ingestikt.
Het vest sluit met 7 knoopen naar keuze af
stekend of in de kleur van de stof
SP.—TH
HUISMIDDELTJE.
Een goedkoop en afdoend middel om kunstge
bitten van zwarten aanslag te reinigen Is het vol
gende: Een theelepel bleekpoeder in een bakj«
lauw water oplossen en hierin het gebit gedu
rende een half uur laten staan. Daarna goed na
spoelen en borstelen en het gebit is als nieuw-
Het slaat dan ook niet zoo spoedig meer aaa.