JxltHScflOUUl mmpili
Liane Haid's terugkeer tot de camera.
Litteraire Kantteekeningen.
UwRadio defect?
AGENDA.
ZATERDAG 22 JUNI 194Ö
H X A R E E M'S D A G B E X D
ill
Zarah Leander in twee nieuwe rollen.
Heinrich George in
„De postmeester".
Zarah Leander.
Van de Ufa-productie 1939—1940 is reeds een
Vrij groot aantal films, circa twee derde deel van
de heele productie, in ons land in roulatie gebracht.
Omtrent het nog restereende gedeelte zijn thans
alle bijzonderheden bekend en op een enkele uit
zondering na, zullen in de komende maanden door
de Ufa nog een aantal films worden uitgebracht,
die reeds hu geheel gereed zijn of in een zoodanig
stadium van productie, dat zij binnen enkele we
ken het laboratorium verlaten.
Twee van de belangrijkste films van dit laatste
gedeelte der productie zijn „Vorstentragedie" met
Zarah Leander en „De Postmeester" met Heinrich
George. Vorstentragedie, in het Duitsch „Das herz
der Königin" geheeten, behandelt enkele episo
den uit het leven van Maria Stuart. Het is een der
grootst opgezette Duitsche films van de laatste
jaren, vervaardigd onder regie van Prof. Carl
Froelich. Naast Zarah Leander hebben Willy Bir-
gel en Maria Koppenhöfer prominente rollen.
„De Postmeester", naar een novelle van den
Russischen auteur Puschkin, geeft aan den uitmun
tenden karakterspeler Henrich George een nieuwe
gelegenheid om zijn bijzondere dramatische talen
ten te toonen. Hilde Krahl, Siegfried Breuer en
Hans Holt spelen de overige hoofdrollen in dit
door Gustav Ucicky verfilmde drama.
Een tweede Zarah Leander-film waarvan voor-
loopig de titel „Der Weg ins Freie" is en waarvan
alleen nog maar bekend is, dat Prof. Froelich haar
eveneens zal regisseeren, wordt thans voorbereid.
Zang en humor vereend.
Maria Cebotari, de bekende zangeres, vervult de
hoofdrol in de Duitsche film „De première der
Butterfly".
De geschiedenis van Rosi Belloni, de operazan
geres, loopt parallel aan die van de Geisha uit de
opera van Puccini. En door een noodlottigen sa
menloop van omstandigheden zal Rosi voor Puc
cini diens nieuwe opera voor het eerst zingen. De
rol van de geisha is dus voor haar; meer; deze be-
teekent haar eigen leven. Rosi (Maria Cebotari)
leert op een bal een pianist kennen. Zij wil haar
geliefde niet in den weg staan wanneer hem een
contract voor Amerika wordt aangeboden, en ver
zwijgt hem dat ze moeder zal worden.
Hij gaat weg, begint
Dit is de eenige film dezer 3940 productie, die
nog niet klaar is.
Van een amusanter en luchtiger kaliber zijn twee
films met een uitgesproken Weensch cachet. De
eene daarvan heet „Wiener G'schichten". Dit is de
geschiedenis van een Weensch koffiehuis,' waar
Paul Hörbiger en Hans Moser als oberkellners
fungeeren en dat op een uiterst geestige en gezel
lige wijze doen. Marte Harell, Siegfried Breuer en
Olly Holzmann hebben in deze aardige, door melo
dieuze muziek ondersteunde, film rollen van betee-
kenis.
De andere Weensche geschiedenis draait rondom
Hans Moser, die als „Der Herr Schwiegerpapa"
onder regie van E. W. Emmo een reeks wonder
lijke avonturen beleeft, daarbij ijverig geholpen
door EMriede Datzig, Dorit Kreysler en Hans Ol
den.
Prof. Karl Ritter, een der meest vooraanstaande
Ufaregisseurs, heeft zijn krachten gewijd aan een
luchtig verhaal uit het oude München: „Bal Paré"
een film met veel muziek. Paul Hartmann, Ilse
Werner, Hannes Stelzer en Kate Haack staan aan
den spits van een zeer groot aantal medewerken
den.
Luise Ulridh, die eenigen tijd van het witte doek
afwezig was, verschijnt in een grappige comedie
„De School der Liefde" gesecundeerd door Johan
Heesters en Viktor Staal.
Heinz Rühmann, de snel op het eerste plan ge
komen filmkomiek, zal men kunnen aanschouwen
in „Kleeren maken den man", gemaakt naar een
der bekendste novellen van Gottfried Keller, Her-
tha Feiler is in deze Terra-film, onder regie van
Helmut Kautner weer Rühmann's partnerin.
Ook de laatste film van den onlangs overleden
acteur Ralph Arthur Roberts: „Wie konntest du,
Veronika" behoort tot deze reeks.
Milo Harbich ensceneerde deze comedie, waarin
Gusti Huber Wolf Albaoh-Retty voorname rollen
hebben.
Na een lange afwezigheid keert de actrice Liane
Haid (links), die in ons land onvergetelijk
populair werd door de film „Das Lied ist aus"
(wie herinnert zich daaruit niet het liedje van
den garde-«officier?), tot de camera terug, en
treedt tezamen met Ida Wüst (rechts) die wij
eveneens eenigen tijd op het witte doek hebben
gemist, op in de film „Onvolkomen liefde".
Liane Haid, die langen tijd in ons land zeer
populair was (o.m. door het onvergetelijke „Das
Lied ist aus"), keerde weer terug voor camera en
microfoon en zij deed dat in „Unvolkommene Lie-
be", een interessant gegeven, waarin Willy Fritsch
de manlijke hoofdrol speelt en waarin een andere
lieveling van het publiek Ida Wüst haar wijsheden
ten beste geeft. Men zal in dit verhaal, waarin de
liefde natuurlijk een groote rol speelt, ook kunnen
kennis maken met een nieuwe Duitsche actrice,
Gisela Uhlen, van wie men hooge verwachtingen
koestert.
Tenslotte zal men in deze productie ook nog een
film van Gustav Froelich aantreffen: „Alarm auf
Station III", zooals de titel reeds aanduidt een film,
waaraan spanning en sensatie niet ontbreken.
Jutta Freybe en Kirsten Heiberg treden naast
Froelich in deze film op, terwijl Philip Mayring
de regie verzorgde.
Summa summarum mag dus worden vastgesteld,
dat het i*estant der loopende Ufa-productie nog tal
van veelbelovende films zal brengen. Reeds in de
komende weken zullen in ons land diverse der
hier genoemde films in roulatie gaan.
en aldus den dood te overwinnen. Met de hulp
van zijn assistent verricht hij deze proef op een
medisch student met volle toestemming van
dezen. Doordat hij verhinderd wordt de proef te
voleindigen, sterft de student. Savaard wordt ge
arresteerd err door een jury na zestig uur be
raadslagen schuldig bevonden aan moord, het
geen hem het leven zal kosten. Na zijn veroordee
ling wendt hij zich nog eenmaal tot de rechters
en tot de jury en voorspelt hen met veel dreiging,
dat zij in het uur van hun dood aan hem zullen
denken. Hij heeft bepaald, dat zijn assistent de
beschikking over zijn lichaam na z'n executie zal
hebben, voor wetenschappelijke doeleinden. Na
tuurlijk verricht de assistent de proef op hem en
inderdaad wordt het doode hart weer tot leven
gewekt. Drie maanden verloopen en plotseling
sterven regelmatig met kleine tusschenpoozen
zes der juryleden achter elkaar op geheimzinnige
wijze. De overigen en de rechters worden onder
valsche voorwendsels en denzelfden middag tot
een samenkomst in het huis van den dokter
genood. Ze begrijpen, dat ze bedrogen zijn, en
willen weggaan als plots de doodgewaande dokter
tot hun groote ontsteltenis verschijnt. Vluchten
kunnen ze niet, ze zijn volkomen in zijn macht.
De dokter vertelt hun, dat zij allen dezen avond
zullen sterven op een door hem vastgesteld mo
ment, dat hij een kwartier te voren aankondigt.
Op een duivelsche wijze neemt hij zijn wraak.
Dat er slechts een paar slachtoffers vallen, is te
danken aan de komst van zijn dochter.
Het is een film, die vele angstige griezelmomen
ten heeft.
Luxor
Razzia in New-York.
Wallace Beery zien wij ditmaal niet in de rol van
den ruwen zeeman of den luguberen duisterling uit
dc onderwereld, maar als verdediger van de wet.
Hij is dus hier precies de tegenvoeter van de indivi
duen, die hij gemeenlijk pleegt uit te beelden. Zelfs
vertegenwoordigt hij 't beste gedeelte van zijn corps.
Wallace Beery is in
„Razzia in New York1
de man, die den plicht
van zijn ambt boven zijn
hoogste persoonlijke ge
voelens stelt.
Sergeant Medden heeft het tot zijn levensdoel
gesteld zijn beide zoons tot even bekwame politie
mannen op te leiden als hijzelf. De oudste begint
zijn carrière veelbelovend, doch het blijkt spoedig
dat hij op een belangrijk punt van karakter ver
schilt met zijn vader. Het is Medden Jr. uitsluitend
te doen om snel promotie te maken. Die gelegenheid
meent hij gevonden te hebben, wanneer hij een
jeugdigen straatrover onschadelijk heeft gemaakt.
Doch het ongeluk wil dat deze jongeman de broer
is van de geliefde van een berucht gangster, die
vervolgens alles op alles stelt om wraak te nemen.
Zoo kan het gebeuren dat Dennis door de intriges
van den ander in een kwaad daglicht komt te staan,
waarbij zijn aangeboren eerzucht zeer sterk me
dewerkt. Dennis vervalt van kwaad tot erger en
wordt op deze wijze de ernstigste tegenstander van
zijn vader.
Dit conflict is uiterst suggestief weergegeven en
doet ons Beery eens te meer als een artist v&n
weergaloos talent kennen. Vooral in de laatste tafe-
reelen, waarin als het ware de eindstrijd tusschen
vader en zoon uitgevochten wordt, komt zijn dyna
misch kunnen tot volle ontplooiing.
Een film, die boeit van begin tot eind.
Aan de hoofdfilm gaan de journaals, een Hal
Roachklucht en een filmpje over Hawaaii vporaf.
Rembrandt
een nieuw leven in de
nieuwe wereld, trouwt
met een Amerikaan-
sche, terwijl Rosi steeds
blijft wachten op haar geliefde. Zij ontmoet hem
nog eens, wanneer hij als intendant van „the me
tropolitan opera" te New-York haar komt enga-
geeren. Voor haar is dit een groote teleurstelling,
want ze meent dat hij eindelijk tot haar weer keert
als echtgenot. Met haar zoontje blijft zij alleen
achter in het leven.
Maria Cebotari schenkt ons in de tragische rol
van Rosi veel zanggenot. Paul Kemp zien we in
een klein komisch rolletje, terwijl Lucie English
ook voor de luchtige noot zorgt. Op het gebied van
zang en ensceneering valt veel te waardeeren in
deze film, doch het spel, vooral van den manlijken
hoofdpersoon, is weinig overtuigend.
Sensatie op 't witte doek.
De rollen, die Boris Karloff te spelen krijgt,
staan hem, om een kleine variatie te gebruiken,
op het gezicht geschreven. We hebben hem al
eenige malen gezien als een uitstekend geleerde,
die, bezeten door een enorme vinding, die tot heil
van de geheele menschheid zou kunnen strekken,
door omstandigheden tot krankzinnigheid ver
valt. en zijn kunde tot vernietiging misbruikt.
We zien hem in deze
film, als de eminente
dokter Savaard,'die na
zware proeven er ein
delijk in geslaagd is,
een stilstaand hart weer tot kloppen te brengen
Cinema
Frans Hals
Een amusante geschiedenis.
Dr. Maria Pretorius (Brigitta Homey) is een
sociale werkster en als zoodanig werkzaam in een
groote fabriek, waar zij al de belangen van het
personeel behartigt. In deze film zien we nu hoe
deze vrouw, die geheel in haar werk opgaat,
tenslotte toch voor de liefde bezwijkt.
In de fabriek werkt ook een zekere Ir. Wallrodt
(Volker von Collande), die van Maria houdt,
maar wanneer Maria eenmaal kennis heeft ge
maakt met den jurist Manfred Thiele, een ech
ten charmeur, heeft ze geen oog meer voor Wall
rodt. Lyda Lehmann (Charlotte Susa), een wuft
vrouwtje, dat reeds
tweemaal gescheiden is,
tracht tezamen met
twee vrienden van
Manfred, dezen laatste
weer op het verkeerde pad te brengen en door
de intriges van Lyda gelooft Maria aanvankelijk
werkelijk dat Manfred haar bedriegt. Zij neemt
dan vacantie en ook Manfred gaat, na een auto
ongeluk, dat hem tezamen met een danseresje
is overkomen, op reis naar Venetië. Zijn brieven
aan Maria worden door Lyda onderschept, het
geen zij hem ten slotte bekent. En zoo komt alles
weer in orde en vinden Maria en Manfred elkaar.
Een amusante film, vervaardigd naar den roman
,,Ich und dich" van Dinah Heiken, geregisseerd
door V. Tourjansky.
Brigitta Horney speelt haar rol zeer vlot. zij is
echt het type van een gereserveerde werkende
vrouw, maar niet zonder charme; Charlotte Susa
is een geraffineerde Lyda, Hans Brausewetter
speelt heel komisch de rol van Dr. Paul Hellmer,
een van de luchthartige vrienden van Manfred.
Joachim Gottschalk geeft een opmerkelijke
creatie van een echten charmeur.
In het voorprogramma behalve eenige jour
naals een aardige show-film, waarin Frankie
Masters met zijn band optreedt.
RIJKSCOLLEGE VOOR LICHAMELIJKE
OPVOEDING.
's-GRAVENHAGE, 21 Juni. (A.N.P.) De secretaris
generaal, waarnemend hoofd van het departe
ment van onderwijs, kunsten en wetenschappen,
deelt mede, dat het rijkscollege voor de lichame
lijke opvoeding zijn 'werkzaamheden op normale
wijze voortzet. Voor inlichtingen en eventtïeele
moeilijkheden bij den voortgang van den arbeid
der organisaties op het gebied van lichamelijke
opvoeding en sport kan men zich het best wenden
tot den secretaris van het college: jhr. mr. C. J
A. de Ranitz (schriftelijk adres: Oostduinlaan 2;
mondeling: departement van sociale zaken, Be-
zuidenhout 62. 's-Gravenhage).
Lid van de Commissie is o.m. de heer R. IJzer,
Joh. Vermeerstraat 3, Heemstede.
TRAMBESTUURDERS VRIJGESPROKEN.
AMSTERDAM, 21 Juni. Drie bestuurders van
de Noord-Hèllandsche Tram wien ten laste was
gelegd dat zij door roekeloos en onvoorzichtig
rijden op den ijs-Zondag van 14 Januari een
trambotsing bij Broek in Waterland hebben
veroorzaakt, zijn heden door de Amsterdamsche
rechtbank vrijgesproken.
Dien dag moest wegens vorst ijzel en mist
vooral op de lichtsignalen worden gereden, Te
gen elf uur 's morgens werden bij een wissel te
Broek in Waterland de lichtsignalen gedoofd,
doordat een trambestuurder zonder den beugel
af te houden door de wissel was gereden. De be
stuurder van een achter hem komende tramtrein
maakte dezelfde fout.
Een tegenligger die geen onveilig signaal zag,
reed op, waardoor op het enkel spoor een bot
sing tusschen twee tramtreinen plaats vond. Een
dame werd gewond en er ontstond veel mate-
rieele schade. (A.N.P.)
VRAGEN VAN N.S.B.'ERS AAN DE
BURGEMEESTERS VAN AMSTERDAM
EN DEN HAAG.
AMSTERDAM, 21 Juni. Het Amsterdam
sche gemeenteraadslid ds. mr. L. C. W. Ekering
(N.S.B.) heeft aan B. en W. van Amsterdam
vragen gesteld betreffende de behandeling
van honderden leden van de N.S.B. en van tal
rijke Rijksduitschers door de Amsterdam
sche politie en de Amsterdamsche burgerwacht
tijdens de oorlogsdagen in Mei. Ds. Ekering
vraagt wie voor deze behandeling de verant
woordelijkheid draagt en of er reeds een niemand
sparend onderzoek werd ingesteld.
Het Haagsche gemeenteraadslid J. H. Scholte
(Volk in Nood) heeft eveneens dergelijke vragen
gericht tot B. en W. van 's-Gravenhage. (A.N.P.)
GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN.
Inlichtingen aan het bureau van Politie. Sme-
destraat, uitsluitend tusschen 11 en 13 uur.
Broche, Nieuwenhuis, Coltermanstraat 8 rood:
Bril, Boosman, Zijlstraat 62; Etui met foto's,
Vissers, Gruttostraat 27; Schoolétui, v, d. Ma
de, Gen. de Wetstraat 41; Sigaretten-étui,.v.
d. Zande, Zijlsingel 6; Fototoestel, Vernout.
Bellamystraat 34 rood; Zilverbon, va Wieringen
Soendastraat 16; Broodkaart, Braspenning, Hol
steynstraat 9 (na 5 uur), damesmantel. Bontje,
Bloemveldlaan 16; Hondenpenning, Bureau
van Politie, Smedestraat; Portemonnaie m.i.
Straus. Gr. Houtstraat 88; Tasch m.i.. Baars,
Regentesselaan 15.
DE BLOEMBOLLENBEURS.
Naar wij vernemen zal de Bloembollenbeurs
Maandag a.s. niet in de Gem. Concertzaal kunnen
plaats hebben, daar die weer niet beschikbaar is. Zij
zal nu worden gehouden in het gebouw St. Bavo in
de Smedestraat.
Wallace Beery vervult de hoofdrol in de film „Razzia in New-York".
M. E. 't Hart. De Kinderkruistocht.
Noord-Holl. UitgeversmU., Am
sterdam.
De bewogenheid der tijden die wij nu beleven,
vindt in de historie voorgangsters. De tijd van de
Kruistochten heeft op de Middeleeuwsche samen
leving zijn gewijzigd stempel «gedrukt en deze voor
een nieuwe periode rijp gemaakt. De religieuse be
geerte, het Heilige Land uit de handen der onge-
loovigen te verlossen, had tevens maatschappelijke
wijziging over de geheele linie ten gevolge; ze werd
ééne der bruggen naar een nieuwen tijd. In dat ver
band gezien krijgt de kruistocht der kinderen,,
waarvan deze schrijver ons aanvang en verloop
verhaalt, een eenigszins afzonderlijk karakter; meer
dan ergens anders vindt men daarbij cfe romantiek
eener Idee uitgaan boven pas later hei-kende bijbe
doeling van staatkundigen en economischen aard.
In de geschiedenis zooals ons de heer 't Hart die
voorlegt is het de gewezen Karthuizer monnik
Fulco, die aanstichter en organisator van den kruis
tocht der kinderen was en is het de jeugdige scha
penhoeder Stephan die als aanvoerder van de duizen
den jongens en meisjes optreedt. Tegenover den
ijveraar Fulco, wilskrachtig en welsprekend tot in
het wonderbaarlijke, heeft hij den ordebroeder
Guido gesteld, die de gevaren van Fulco's drijven
doorziet en de kinderen wil beschermen tegen de
gevaren van een nutteloozen zwerftocht. Aan Guido's
zijde staat het meisje Jeannette, die haar vriend
Stephan uit liefde gevolgd is, maar door hem een
beetje verwaarloosd wordt onder den ijzeren druk
van Fulco, die van geen terugkeer weten wil, ook i
niet als Frankrijk's koning boden zendt, die de ont
binding van den optocht gelasten in zijn naam.
Jeannette wordt ziek en sterft, waardoor Stephan
weer meer lot zich zelf komt en iets losser van
Fulco komt te staan, dooh de kruistocht wordt
voortgezet en het eind van dit romantisch verhaal,
dat bij gedeelten een groote mate van poëtische
charme bezit, is het vergaan van een drietal schepen
waarmee de kinderen van Marseille uit over de zee
gebracht zouden worden, terwijl de rest van de vloot
naar Afrika stevent, waar de kinderen ter slaven
markt in stee van naar Jeruzalem gevoerd zullen
worden. Broeder Guido heeft de schanddaad der
reeders te laat bemerkt; stervend kan hij het nog
aan Fulco mëdedeelen, doch dan is de vloot al in
e.
Al kent men de historische bronnen niet, waaruit
de verhaler van den kruistocht der kinderen geput
heeft, toch zal dat geen bezwaar kunnen zijn te er
kennen dat hij zijn stof op zeer boeiende wijze, ver
werkte en over een historische gebeurtenis een
romantisch waas spon, waarin de zinloosheid dei-
onderneming althans voor een deel gemaskeerd
werd.
Elisabeth Zernike. De bevrijding.
(De Gids Juni).
Behalve door Antoon van Duinkerken's Kroniek
der Nederlandsche letteren waarin hij ditmaal de
verschenen deelen van de groot opgezette Elsevier
uitgaaf der Bibliotheek der Nederl. Letteren be
spreekt, wordt het zuiver litteraire gedeelte van De
Gids deze maand ingenomen door Elisabeth Zer-
nike's bijdrage. Dit stuk proza, met soms sterk Van
Schendeliaansche stemming en riuswending, kan
zoowel den indruk maken een begin te zijn als wel
een afgesloten geheel. Of de veertigjarige Keetje de
blijdschap om haar vrijheidsgevoel zal herwinnen,
na het gevoel van schaamte om haar verlangen, dat
zich van haar, door een episodische ontmoeting met
een vreemdeling, had meester gemaakt? Men zou er
naar kunnen verlangen, van Keetje's verder leven
nog wat te vernemen, hetgeen bewijst dat de
schrijfster het geval Keetje boeiend behandeld
heeft.
Zij, de burgemeestersdochter in een provinciestad,
de vervangster der overleden moeder in de huis
houding, is ongemerkt ouder geworden en niemand
heeft zich er om bekommerd. Vertier is er in huis
niet geweest; haar vader heeft aan een huwelijk
voor Keetje nooit gedacht en zoo hij er al aan ge
dacht mocht hebben heeft hij er nooit een hand voor
uitgestoken. Een tekstvast dominé was de eenige
mannelijke persoon, die het burgemeestershuis
placht te bezoeken.
Na een korte, weinig beteekenende ongesteldheid
was Keetje opgestaan en wat buiten de wallen van
het kleine stadje gaan wandelen. De vreugdegevoe-
lens om het herstel, om het mooie weer en het
frissche buiten-zijn maakten dingen in haar wakker,
die zij nooit gekend-"had. De vreemde man, dien ze
een week te voren op de markt had zien loopen,
stond daar ergens rustig te visschen. Hij heeft haar
niet. opgemerkt, maar ongewild haar denken in
beslag genomen. Thuis terug gekeerd nam zij haar
Bijbel ter hand en herinnerde zich de geschiedenis
daaruit van Lot's dochters. Toen wat later de do-
miné op bezoek was informeerde zij bij hem naar
den vreemdeling. Hij zou vermoedelijk iets met de
Zwijndrechtsche broederschap te maken hebben
meende deze. En de lezer voelt, behalve in den ver
haaltoon, dan ook in tijd en sfeer iets van Van
Schendel's latere boeken. Keetje zal den vreemde
ling nog even op het gemeentehuis ontmoeten en
een gesprek met hem hebben, maar dat alles leidt
tot niets directs. Er blijft dat zwevende, ongewisse,
fijne levensgevoel dat moeilijk tot daden komt en
weer wegebt en iets van stil, onbevredigd gelukkig
verlangen achterlaat. Met een beetje heimwee naar
het geluk en een beetje schaamte om het verlangen.
Weinig te rijmen met onzen dynamisohen tijd en
misschien alleen bestaanbaar in het treugdenken in
voorbije perioden door subtiele, dichterlijke geesten
als Van Schendel en hem verwante fijne auteurs,
waartoe Elisabeth Zernike behoort.
Over het dynamische van onzen tijd sprekend kan
het ons invallen: ziet men ook daarvan het vergan
kelijke wel steeds voldoende in? Wij blijven op het
veld der schoone letteren. Een toeval bracht ons eer.
brochure in handen die vier en vijftig jaar geleden
de wereld der Hollandsche letterkundigen op haar
kop zette. Ze behandelde de „Onbevoegdheid der
Hollandsche Literaire Kritiek" en was geschreven
door.Willem Kloos en Albert Verwey. Die bei
den hadden de heeren critici op waarlijk grandioze
wijze met hun Julia, romance in verzen, beet ge
nomen, en rekenden daarna met hun slachtoffers af.
En dat wel op inderdaad voor dien tijd zeer dyna
mische wijze. Die afrekening en de scheldsonnetten
van Kloos hebben toen heel wat jonge hoofden op
hol gebracht en er navolging door gekweekt. Nu
komt na vijftig jaar zoo'n boekje toevallig onder de
oogen enmag ik het zeggen: ik vind het. haast
een beetje jammer dat er de namen van Kloos en
Verwey op staan. Hoe gerechtvaardigd die afreke
ning op zich zelf geweest moge zijn, dc vorm er van
past mij niet meer. Het feit, dat ik er als jongen van
genoten heb, betreur ik niet; dat ik, ouder geworden,
er het. kwajongensachtige in ontdek, kan mij ver
heugen. Het zou kunnen bewijzen dat wij niet stil
zijn blijven staan en veel van het verleden door den
afstand ruimer hebebn leeren zien. De dynamiek
van thans is een andere.
J. H. DE BOIS.
HEEMSTEDE
Geen school voor Voorbereidend
L.O.?
B. en W. vinden dat de tijdsomstandigheden
zich er niet toe leenen.
In de Raadsvergadering van 6 Januari 1939
werd aangenomen het voorstel van de heeren
H. J. W. B. Disselkoen en W. A. de Tello. tot wij
ziging van enkele posten van de gemeentebegroo-
ting voor het jaar 1939, ten einde het mogelijk te
makep. dat van gemeentewege een openbare
school voor voorbereidend onderwijs zou kunnen
worden gesticht en geëxploiteerd, terwijl tevens
in beginsel werd besloten tot volledige gelijkstel
ling van het bijzonder voorbereidend onderwijs
met het openbaar voorbereidend onderwijs, ge
leidelijk door te voeren in een tijdvak van 3
jaren.
Deze aangelegenheid heeft, na genoomden
datum, regelmatig een punt van belangstelling
bij B. en W. uitgemaakt, terwijl zij eveneens
meermalen in een vergadering van de Commissie
voor het Onderwijs aan de orde werd gestold.
Laatstelijk is dit punt uitvoerig besproken in de
op 17 dezer gehouden vergadering van de Com
missie.
De Commissie kwam in bedoelde vergadering
unaniem tot de conclusie, dat de huidige tijds
omstandigheden er zich niet toe leenen. om thans
een nadere uitspraak van de raadsvergadering te
vragen. Diezelfde omstandigheden maken het
geven van uitvoering aan het genomen besluit
thans ook niet gewenscht.
B. en W. kunnen zich met deze conclusie ge
heel vereenigen, maar achten het toch, met de
Commissie, noodig, dat de opschorting van de be
slissing omtrent de eventueele uitvoering van
het genomen besluit door den Raad wordt be
krachtigd. Het is uiteraard moeilijk nu reeds aan
te geven hoelang die opschorting zal moeten
(juren, doch daarbij zal toch, zoo meenen B. en
W. wel gedacht moeten worden aan een tijdvak
van 2 a 3 jaren. De werkelijke duur van de op
schorting zal van de ontwikkeling der omstan
digheden afhangen.
B. en W. meenen echter, dat het Raadsbesluit
zich niet hiertoe zal kunnen beperken. Ten einde
stijging van de kosten, verbonden aan de subsi-
dieering van het bijzonder voorbereidend onder
wijs in deze onzekere tijden te limiteeren, zal het
aanbeveling verdienen te besluiten, dat sutosidiee-
ring van het bijzonder voorbereidend onderwijs
voor nieuw te stichten scholen voorloopig niet
verder zal plaats vinden dan hoogstens nog voor
één eventueel te stichten neutrale school voor
voorbereidend onderwijs.
B. en W. stellen voor, over te gaan tot de vast
stelling van een ontwerp-besluit, waarin het
bovenstaande is vastgelegd.
Bel op 14609
RADIO-MOORS N.V.
KRUISSTRAAT 38
VAN OUDS BEKEND
(Adv. Ingez- Med.)
ZATERDAG 22 JUNI
Rembrandt Theater: De première van Butterfly,
2.30, 7 en 9.15 uur.
Palace: Als dooden bewijzen, 2, 7 en 9.15 uur.
Luxor Theater: Razzia in New York, 2.30, 7 en 9 u.
Frans Hals Theater: Eine Frau wie du. 2.30, 7 en
9.15 uur.
Frans Hals Museum: Tentoonstelling van werken
van Haarlemsche schilders. 104 uur.
ZONDAG 23 JUNI
Palace: „Artistenblocd", 11.30 uur.
Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds
Frans Hals Museum: Tentoonstelling van werken
van Haarlemsche schilders. 104 uur.
MAANDAG 24 JUNI
Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds
Frans Hals Museum: Tentoonstelling van werken
van Haarlemsche schilders. 104 uur.
ROOSTER VAN APOTHEKEN
Van 22 tot en met 28 Juni zijn op Zon- en feestda
gen en op werkdagen gedurende de avonduren (na
8 uur) en nachturen (tot 8 uur 's morgens) geopend:
Fa. C. G Loomeijer en Zn.. Barteljorisstraai Ll«
Iel. 10175.
Park Apotheek, Kleverparkweg 13. Tel. 11793.
Teyler Apotheek, Teylerplein 79. TeL 17946.
Te Heemstede is geopend:
Apotheek Schotsman, Binnenweg 206. TeL 28320b