JCunst SPIJSVERTERING Jam Jiix FLITSEN WOENSDAG 16 OCTOBER 1940 HXAEEEM'S DXGBEAÖ 3 Autobanden zijn duur en schaarsch en daarom vindt de methode van het „coveren" meer en meer toepassing. De tot het canvas afgeschaafde banden worden met een rubberlaag overdekt en komen als nieuw uit de behandeling tevoorschijn. Foto Pax-Holland „Leeuw van de Grebbelinie" pleegde oplichting. Straatzanger te Delft gearresteerd. DELFT. 15 October. Onder de sedert Mei in Delft verblijvende Rotterdamsche vluchtelingen bevond zich de 39-jarige straatzanger V., flffe als jongen van. negen jaar tengevolge van een ongeval het linkerbeen had verloren. Van deze invaliditeit heeft V. gebruik gemaakt om een aantal jonge dames op te lichten. Hij bestudeerde namelijk ijve rig de in dagbladen en tijdschriften voorkomende advertenties, waarin door jongedames correspon dentie werd verzocht met jonge knappe ould-sol- daten van 'het voormalige Nederlandsche leger. V. kocht een aantal soldatenfoto's, waarop vier solda ten voorkwamen. Onder den knapsten soldaat schreef hij: „dat ben ik". Hij verzond de foto's aan de jongedames en schreef daarbij: „Ik ben twintig jaar oud, heb blau we oogen, blond haar, goeid verzorgde handen en een opgeruimd humeur. Ik heb gestreden aan de Grebbelinie als een leeuw, doch helaas werd ik daar ernstig gewond aan mijn been, waar een bomspliwter. kogels en andere voorwerpen :n zit ten. Tengevolge hiervan is dit been geamputeerd. Ik ben nog lang niet beter. Oh, wat heb ik een pijn. Ik moet eindigen, want mijn toestand is ern stig. Ze hebben mij in een afzonderlijke kamer ge legd. Mijn vader en zuster zijn bij het bombarde ment van Vlissingen gedoold. De volgende week ben ik jarig, maar dat zal wel esn droeve dag worden, omdat ik alleen op de wereld ben". De harten van de jongedames werden tot mede lijden bewogen en weldra bracht van Gend en Loos het eerste pakket voor den „leeuw van de Grebbe linie", inhoudende heerlijke appelen en druiven. Verder kwamen er eer. kist sigaren, nog meer drui ven, een zilveren 'boekenlegger, potten met jam, reepen chocolade enz., kortom ,,de held" werd ver- wend en de correspondentie nam een enormen om vang aan. Er werden 160 brieven gewisseld. Maar toen kwam de kink in den kabel. Een van V.'s be wonderaarsters had een vriendin in Delft en zij verzocht deze hem een bezoek te brengen. De vriendin gaf daaraan gehoor. Toen zij eindelijk het adres gevonden had, bleek, dat V. naar Den Haag was om daar op straat te zingen. De vriendin sprak met den postcomrhandant van het evacutiebureau, die het raadzaam achtte, de recherche te waar schuwen. Bij zijin, thuiskomst werd V. gearresteerd en werd proces-verbaal terzake oplichting tegen hem opge maakt. De wensch, die geuit werd. door een van zijn bewonderaarsters, namelijk: „mocht uw moed beloond worden", kwam dus niet uit. (A.N.P.) Reiuigingsdirecteuren vergaderen in Bussum. De vervanging van benzine bij autotractie besproken. BUSSUM. 15 October. Heden en morgen houdt de Nederlandsche Vereeniging van Rei- nigingsdirecteuren haar 33ste jaarvergadering. Om twaalf uur werd het gezelschap officieel ten Raadhuize ontvangen. De burgemeester, de heer M. Fernhout, hield een welkomstrede. Om half twee begon de vergadering, waar bij de directeur van gemeentewerken te Bussum. ir. J. Gerber, een welkomstrede hield, waarin hij een uiteenzetting gaf waarom in Bussum Gemeentewerken en Reinigingsdienst onder één directie staan. De hoofdopzichter van den Bussumschen Rei nigingsdienst, de heer W. van der Hoek, gaf een overzicht van dien dienst over de laatste 22 jaar- De chef der afdeeling Reiniging van de stads reiniging te Amsterdam, ir. N. A. G. Westrate, hield hierna een causerie over „de vervanging van benzine bij autotractie, speciaal voor het vervoer voor de reinigingsbedrijven". Ir. Westrate besprak uitvoerig de gasgenerato ren zoowel voor anthraciet als voor houtgas, wel ke beide voor huis-aan-huis-bedrijf hun moeilijkheden hebben, die echter door de noo- dige zorg en door hier en daar eenige kleine wij zigingen aan te brengen wel overwonnen kun nen worden. Vervolgens stond spreker stil bij de persgas- ïen, op de auto mee te nemen in stalen flesschen bestand tegen zeer hoogen druk. Lichtgas is het gemakkelijkst beschikbaar, en wordt dus ook gebruikt, doch methaangas, ge wonnen uit de rioolwaterzuiveringsinstallatie, is hiertoe veel geschikter, daar 1 M3 van dit gas gelijk geacht kan worden met 1 liter ben zine. De verbrandingswaarde is tweemaal zoo groot als die van lichtgas. De geschiktheid van het methaangas, waarop ook de gemeentelijke auto's te Bussum binnenkort zullen gaan rij den, wordt zoo groot geacht, dat het gebruik hiervan in vele plaatsen wel definitief zal zijn. Het is jammer, aldus ir. Westrate, dat de tank stations, waar het gas onder hoogen druk ge bracht wordt, om de auto's er mede te laden, niet op korten termijn te verkrijgen zijn. Er- zijn vele bedrijven, die hun auto's gaarne op lichtgas of methaangas willen ombouwen, doch die hiervan moeten afzien, omdat zij wegens het tekort aan compressoren 'geen samenge perst gas kunnen krijgen. Ondanks de geheel andere brandstof is de benzine-auto merkwaardig geschikt om op gas te.loopen. aoodat zeer weinig veranderingen Hoodig zijn. SLECHTE - een gevolg van te weinig LEVER-GAL I lederen dag moet uw !ever een liter lever-gal in uw ingewanden doen vloeien, anders kan uw voedsel niet verteren; het hoopt zich op en bederft in uw lichaam. U krijgt last van verstopping, duizeligheid, maagzuur en hoofdpijn. U ziet er vaal en akelig uit en u voelt u lusteloos en slap. Een paar van die kleine, zuiver plantaardige CARTER'S LEVER-PILLETJES zijn voldoende om uw lever aan 't werk te zetten, zoodat de lever-gal uw lichaam van binnen schoon houdt en u zicfi weer een geheel ander mensch voelt. Vraagt Carter's Lever- Pilletjes bjj apothekers en drogisten, f. 0.75. 4 (Adv. Ingez. Med.) Iets nieuws in den Stadsschouwburg. Speciale Zondagavondvoorstellingen. De directie van den Stadsschouwburg te Haarlem heeft besloten een proef te nemen met een nieuwe klasse voorstellingen: Spebiale Zondagavondvoor stellingen. Deze zullen worden verzorgd door de eerste gezelschappen, welke stukken zullen op voeren, die algemeen in den smaak vallen, doch niet „populair" zijn in den minder gunstigen zin van het woord. Voor deze voorstellingen zal een speciaal entree-tarief worden toegepast, waartegen zelfs een bioscoopbezoeker geen bezwaar zal heb ben. De keuze voor deze voorstellingen welke in het vervolg als „Zondagavondvoorstellingen" zullen worden aangekondigd, is op den Zondag gevallen om ook hen, die op werkdagen den schouwburg niet kunnen bezoeken, in de gelegenheid te stellen van deze opvöeringen te genieten. De eerste voorstelling in deze klasse vindt plaats op Zondagavond a.s. Het „Nederlandsche Tooneel" zal dan opvoeren: „Ik ben 17 jaar", het stuk dat tot de grootste successen van dit gezelschap be hoort. DE TENTOONSTELLING VAN RUSSISCHE I KONEN. Men deelt ons mede, dat de tentoonstelling van, Russische Ikomen in de R.K. Leeszaal te Haarlem ook op Zondagmiddag geopend is. PERSONALIA. Onze stadgenoote mej. C. J. J. de Liefde slaagde te Amsterdam voor het examen apo thekers-assistente. E beukenblaren zijn bruin en Tom Mix is dood. Dat zijn droevige dingen. Ik geloof, dat die arme Tom er een beetje bekaaid is afgekomen. Toegegeven we hebben wel wat anders aan ons hoofd dan dat we ons al te druk kunnen maken over een bij een auto-ongeluk om gekomen Amerikaansche cowboy-acteur met een roezemoezig verleden Tom Mix en zijn paard Tony, dat waren indertijd namen, die elke bioscoopdirecteur met een eerbie digen klank uitsprak, en waarlijk niet alleen omdat-ie zelf zoo gecharmeerd was van de bra- vourstukjes, die de onvervaarde Tom en zijn met bijna menschelijk verstand begaafde paard, uit haalden! Weliswaar gebeurden deze kunststukjes op het witte doek en was de regisseur over het algemeen niet karig met onschuldige slachtoffers, wreede bandieten en mooie meisjes, maar tenslotte slikte men dat allemaal graag want het prettigste van de heele geschiedenis was de heerlijke weten schap, dat aan het einde de gewetenlooze schurk zich na een verbitterd gevecht zou overgeven, in een ravijn zou storten terwijl het beeldschoone meisje met een glimlach in de reeds wijd openstaan de armen van Tom gleed onder het goedkeurende gehinnik helaas niet hoorbaar van Tony. De grootste concurrenten van Tom in zijn glorie tijd waren de heeren Buck Jones en Ken Maynard, die men als bandiet, alweer op het witte doek, eveneens niet zonder levensgevaar kon naderen. De onmetelijke populariteit van Tom hebben ze echter nooit kunnen benaderen. Ze gedijden alleen in zijn schaduw. Het mooiste van de Mix films, die inderdaad nogal gemixed waren, was wel de indruk van „echt heid", dien ze op bijna iederen bezoeker maakten. De ongelooflijke heldenstaaltjes worden namelijk kin derachtig eenvoudig als ge ze ziet doen door een man met een cowboy-pakje aan en een breedge- randen hoed op. Indien men Tom Mix één keer in een gewoon colbertje had gezien was er nooit een ster veling meer naar zijn films gaan kijken. Vandaar dat hij altijd tot in de puntjes gekleed was en bij voorkeur zijn heftigste gevechten met zijn hand schoenen aan leverde. U wist misschien nog niet dat handschoenen ook tot de cowboy-uitrusting be- hooren, maar een zich zelf respecteerende film cowboy begon zijn jacht op de veedieven nooit zon der deze onontbeerlijke attributen. Daar was verder de lasso waarmee Tom, Buck en Ken de vreemdste capriolen konden uithalen zonder nochtans het risico te loopen, dat de strik ergens anders terecht kwam dan waar ze hoorde, namelijk om den nek van den schurk. Nu moet u vooral niet denken, dat Tom Mix op de film een flinke kerel en in het gewone leven een sukkeltje was. Integendeel. Dit is zeker die Tom was werkelijk een vechtersbaas. Op zijn zeven tiende jaar voebt-ie reeds als soldaat en inderdaad heeft-ie later in El Paso, dat in den Staat Texas ligt en zijn geboorteplaats is, als sheriff eenige beruchte veedieven achter de tralies gezet. Ik geloof niet, dat de „he-men", die tegenwoordig de romantiek in de filmwereld, en in de harten der bezoeksters moe ten brengen op een zelfde roemvol verleden kunnen bogen. Met Buffalo Bill, ook al zoo'n naam waarvan de klank ieder jongenshart doet openspringen, heeft Tom Mix in het circus gewerkt en pas daarna is hij voor het lokkende Hollywoodsche goud en de Hollywoodsche filmschoonen bezweken. Ook ons -land heeft deze merkwaardige acteur in 1925 be zocht en toen is hem een ontvangst ten deel ge vallen, die veel van de bittere gevechten met de veebandieten moet hebben verzoet. Later trad-ie nog wel eens op in circussen, maar toen was zijn roem al verbleekt en werd-ie gerang schikt bij die legendarische Wild-Wcst figuren waartoe men ook de helden Buffalo Bill, Win- netou en Old Shatterhand is gaan rekenen. Alleen zijn Winnetou en Old Shatterhand slechts voortge komen uit het brein van Karl May terwijl Tom Mix een kerel yan vleesch en bloed was. En wat voor een! Honderd films zijn er om het u te bewijzen. B. K. nflRDfiPP.-GROENTE-VLEESCH: EEN REEKS VON SCHOTELS. OVERTREFT f OLIES! GEEN FOOIEN. BEDIENING 10% (Adv. Ingez. Med.) iri Haarlem en daarbuiten. Jacob Bendien. 18901933. Een herinneringsboek samengesteld door Paul Citroen. R'dam. W. L. en J. Brusse's U.M. VOOR Bendien's vrienden is dit zorgzaam uitgegeven herinneringsboek met de twee dozijn mooie, scherpe reproducties een te begeeren bezit. Doch ook voor de anderen, de simpel in kunst belangstellenden, heeft het groote waarde, omdat het vooral hun, die tegenover het abstracte beeld vreemd staan of erger, een vijandige houding er tegenover aannemen, misschien eenig in zicht kan bijbrengen over de beteekenis van zulk werk en den ernst, waarmede het gemaakt werd. Het doet er mijns inziens weinig toe of Bendien al dan niet bekend is geweest met het werk der ar- tisten, die omstreeks 1910 „de schilderkunstige uit drukkingsmogelijkheid van abstracte lijnen en vor men gevonden hebben". Hij heeft in ieder geval zich zelf er in, met een eigen kant uitgeleefd en hij werd in ons land één dier eenzamen, dier uit zonderlijken. Het eerste kwart onzer eeuw levert ook voor de geschiedenis onzer schilderkunst een aantal min of meer begaafde „afgescheidenen", die niet in het raam eener samenhangende historie zijn huis te brengen, doch, huns ondanks vaak op die historie van invloed geweest zijn. Een diegenen was ook Jacob Bendien, wiens scherp intellect hem verhinderde met de hier tra- ditioneele muzikaliteit in de schilderkunst tevre den te zijn en die in zijn werk iets anders wenschte uit te spreken dan wat de briljant voorgedragen uiterlijke kant van de dingen te zien kon geven. Schilderkunst heeft voor hem en anderen niet meer als hoofddoel den beschouwer aangenaam te zijn, te behagen. Neen, zij zal voor alles het uit drukkingsmiddel wezen, waardoor de artist zich van zijn geestelijke bezigheid en conclusies bevrijdt. Alleen wie hem in die bezigheid kan volgen zal in den vorm, waarin de conclusie gegoten werd behagen scheppen en den artist bewonderen. Het ligt voor de hand dat hun aantal beperkt blijven moet; al zal gedurende eenigen tijd door een zeker in al die gevallen optredend snobisme de schijn gewekt worden dat dat aantal grooter is. Dat alles doet aan de belangrijkheid der verschijning van zulk een geïsoleerden kunstenaar niets af: zijn werk is er en oefent invloed uit, al is het dan niet direct op de algemeene publieke kunstwaardeering of op de prijzen, die op de kunstmarkt er voor gelden. Vooral de laatste worden in die uitzon deringsgevallen der afgescheidenen der „isolés" door een actief snobisme bepaalt en zoo mogelijk gevormd. Maar dat alles heeft met de kunst waarde dier zaken niets van doen. Bendien nu komt in zijn isolement van ver door gevoerde abstracties den snobisten al zeer weinig tegemoet. Men moet zijn teekeningen al geheel kunnen „lezen" in den zin, die zijn hand bij het maken beheerschte, en waar hij schildert is noch zijn kleur, noch zijn vorm eenïgszins zelfs, in nemend. En naar een abstract expressionisme nei gend artist als de Haarlemmer Herman Rruyder had zijn prachtig palet, zijn gloeiende kleuren- ensambles altijd nog voort; zoo men zijn voorstelling niet kon of wilde volgen, had men altijd nog de rijke kleurstelling waarvan men in zijn werk kon genieten .Bovendien voelt ook de leek in Kruyder den geïnspireerde, in Bendien den misschien logi scher denkenden theoreticus. En wat van den nu welhaast weer vergeten schilder De Winter te zeg gen, den door Frederik van Eeden en Henri Borel omstreeks 1900 ontdekten Utrechtschen spoorweg ambtenaar, die suggestieve bloemstukken schilder de, waarin de genoemde letterkundigen iets buitengewoon bijzonders zagen, iets dat in zijn isolement ook wel bijzonder was en, onbedoeld, op sommige anderen invloed heeft gehad. Ook bij dien schilder kon de beschouwer nog door zijn, uit het impressionisme stammend kleurig palet ten deele bekoord worden. Bij Ben dien, evenals bij den door hem zoo zeer bewon derden Piet Mondriaan of by den weer anders ge- aarden Van der Leek is een bijzondere geestes houding bij den beschouwer vereïschte. Kan men zich daarin niet tehuis gevoelen, dan is dat niet zoo erg. Erg wordt het pas wanneer men daar den schijn van aanneemt, doet alsof, hetgeen nog erger snobisme beduidt, dan de domme naams- vereerïng van modegrootheden, waaraan de menigte zich vaak bezondigt. En dom blijkt het wanneer men dat, waarin men zich niet tehuis gevoelen kan, belachelijk maakt of hoont. Wezen en wording van Bendien zijn indertijd door A. M. Hammacher (in Elsevïer's en in Forum) uitvoerig behandeld. Beide artikelen zijn hier op- genomqp en openen de reeks gèschriften van Ben dien zelf, die hij bij tijd en wijle gepubliceerd heeft, vaak in samenwerking met mevrouw Har- NIEUWE SERIE No. 128 Servet 1. Drinkt een slok melk en veegt aijn mond af met zijn hand. 2. Schrikt zoo van vaders stem dat hij met melk morst. 3. Moeder herstelt de schade. 4. Eet door tot zuster op merkt dat Jan zijn servet nog niet gebruikt. 5. Voelt'op zijn knieën en rapporteert triomfante lijk. dat hij geen servet heeft. 6. De familie slaagt er vereend in het servet on der de tafel te ontdekken. ~Cr-?g?2r -0 7. Krijgt na vergeefsche pogingen om het met zijn voet op te visschen, het bevel om van zijn stoel op te staan en het op te rapen. 8. Kruipt onder tafel, raapt het op en knijpt zuster in haar been, «aar- door zij met melk morst. 9. Veegt zijn mond met het servet af en beëindigt zijn maal in onberispelijk gedrag. Het verlorene. Dit is het getrouwe relaas van een gebeurtenis die zich dezer dagen in rfeemslede afspeelde. Eerste bedrijf. (Hier blijft voor den lezer het doek gesloten, anders zouden de volgende bedrijven hem niet in teresseeren). Tweede bedrijf. In iden loop van den morgen mist mevrouw de pyjamajas van haar echtgenoot. Eerst wordt op de slaapkamer alles onderstboven gehaald. Geen stuk blijft op zijn plaats, zelfs de onderlagen worden uit het ledikant gehaald, alsof het groote voorjaars schoonmaak was. Het zoeken blijft evenwel zonder succes. M'nheer behoort niet tot de categorie man nen die al hun eigendommen punctueel verzorgen maar in den regel komen slechts eenige plaatsen in aanmerking voor het deponeeren van het nacht goed. Zijn keuze (of is het louter toeval?) bepaalt zich tot het ledikant, een stoel of, maar dat be hoort gelukkig tot ide zeldzaamheden, den grond. Nu inspecteert mevrouw zelfs de kleerkasten en den vuilgoed-zak, hoewel zij er ten volle van over tuigd is, dat het tot de onmogelijkheden behoort, dat m'nheer in eens zoo netjes geworden zou zijn, dat hij zijn goed dat voor de wasch in aanmer king komt zelf gaat sorteeren. Maar met dit al bleef de pyjama-jas zoek. Dan moet zoo concludeerde mevrouw het kleedingstuk door de geopende deuren naar huiten gewaaid zijn. Het balcon werd geïnspecteerd, even zoo de tuin. Maar ook daar werd niets gevonden dat leek op rose streepjes flanel. Toen kwamen de buren er aan te pas om ook him tuin te inspectee- ren, maar ook zonder het verlangde resultaat. De pyjama-jas was weg en bleef weg! Althans vooiioopig. Derde b e d r ij f Het is midden-October, maar het najaarszonne tje bleek nog buitengewone kracht te hebben. De m'nheer van de zoekende mevrouw had dien dag zelfs ongewone last van de warmte. Hij be- renstein Schrader, uit welke samenwerking ook het hier vroeger aangekondigde boek „Richtingen in de hedendaagsche schilderkunst" ontstond. "IP? EK ontroerende bijdrage tot dit herinnerings boek vormt de publicatie van den brief, dien Bendien vijf dagen voor zijn dood aan zijn ouders schreef. Het zij ons veroorloofd dien hier over te nemen. „Beste vader en moeder, ik ga er nu maar toch 'n beetje op rekenen dat ik het niet meer zoo lang maak. U zult ook wel niet meer zoo lang leven. Misschien ga ik wel eerder, maar we gaan den zelfden kant op. Ik verlang er erg naar. Dag en nacht. Alleen al dat er kans op is, maakt me erg rustig. Ik zie dood gaan niet als zoo iets ernstigs; een oplossen weer in iets wat je niet, omschrijven kan. „Vader ik kan je niet zeggen hoeveel goed me je laatste brief gedaan heeft, met name dat je het voor mogelijk houdt dat ik op het gebied der schilderkunst wat gepresteerd zou hebben. Die mogelijkheid alleen al geeft me een groote vol doening. Ik vind dat ik een gelukkig leven heb gehad en ben daar erg dankbaar voor. Ik heb veel lasten anderen op hun dak geschover, ik had 't moeilijk anders kunnen maken. „Toen ik een jaar of 20 was, had ik eens een gesprek met u en uw vriend T. over schilder wor- der. We waren 't alle drie roerend met elkaar eens we vonden 't alle drie een vak van niks. Alleen begon ik tot verwondering, zoowel van me zelf als van u en van T., ineens te huilen. Nu achteraf vind ik dat dat een veelzeggende gebeurte nis is geweest. „Voor moeder als geloovige is doodgaan natuur lijk heelemaal niet erg, vooral niet als het waar schijnlijk is dat je ongeveer in denzelfden tijd weer terugkeert, van waar je gekomen bent. „Ik hoop dat de laatste dagen, die jullie nog resten, vredig zullen zijn en niet al te moeilijk en dat je ook aan mij kunt denken vredig en met plezier, want heusch ik heb een goed leven gehad Dag! Jacob". Wie zoo van het leven afscheid neemt, dien is het met zijn arbeid ernst geweest. Dat moge men bij het beschouwen der reproducties in dit boek niet uit het oog verliezen. Er is iets in van Vin cent van Gogh's afscheid van de wereld, toen hij voelde dat het werk gedaan was. Het geeft in ieder geval een kijk op Bendien's wezen, waardoor wellicht de bereidwilligheid, tot inzicht van zijn kunst te kdmen, ontstaan kan. J. H. DE BOIS. sloot zelfs den volgenden dag weer wat minder on dergoed aan te doen. Vierde bedrijf. M'nheer komt 's avonds thuis. Het eerste wat mevrouw doet is hem deelgenoot te maken van de raadselachtige verdwijning van de pyjama-jas. Hoe is het mogelijk? vraagt mevrouw. Maar m'nheer, die onraad vermoedt, zegt heel gemoedelijk: O die jas zal wel terecht komen! „Maar hoe?" vroeg mevrouw. 's Avonds zag mevrouw dat m'nheer z'n pyjama- jas weer aan had, alsof er niets gebeurd was. „Waar is die vandaan gekomen?" zoo vroeg zij. M'nheer laöhte, schuldbewust. „Heb jijzoo vroeg mevrouw, terwijl zij haar zin nog .niet durfde te „voltooien. „Ja!" antwoordde m'nheer, er verontschuldigenld aan toevoegend, het is 's morgens ook nog zoo donker. v. T. Sleutel weg? Tel. 11493 DeSleutelspecialist.L.Veerstr. 10 (Adv. Ingez. Med.) Slachtoffers van den bomaanval op Vlaardingen ter aarde besteld. VLAARDINGEN, 15 Oct. Het A.N.P. meldt: Vandaag was het voor Vlaardingen een dag van zwaren rouw; vijf slachtoffers van den Eogelschen bomaanval van jl. Vrijdagavond, één man in de kracht van zijn leven en vier jonge menschenlevens, werden op de algemeene begraafplaats te Vlaartdin- ger-Ambacht aan den schoot der aarde toever trouwd. Reeds om half tien vanmorgen werd de-20-jarige Godefridus A. C. Linssen grafwaarts gedragen. Aan de groeve sprak de heer De Haan Uit Rotterdam. Hij wees er op, dat de ouders van het slachtoffer wel zwaar door dezen oorlog zijn getroffen. Eerst werden zij bij de ramp van Rotterdam van al hun bezittingen beroofd en nu zij juist in Vlaardingen weer eenigszins op orde waren gekomen, werd hun zoon op zoo tragische wijze uit het leven weg gerukt. Een oom van den overledene bedankte, waarna aan de groeve voor de zielerust van den overledene werd gebeden. Om ruim twaalf uur werd het stoffelijk overschot van de 15-jarige Corrie M. Elshout ter aanae be steld. Hierbij voerde allereerst haar werkgever, de heer J. van Dooren. het woord, „niet om te troos ten, daar de smart hiervoor te zwaar was, doch slechts een woord van berusting". Kapiteine De la Fette van het Leger des Heils wees vervolgens op de broosheid van het levep en eindigde met een vertroostend woord, waarna zij voorging in gebed. Het derde slachtoffer, de 17-jarige Johannes van Toor, werd öm ruim 2 uur door zijn jonge vrien den ten grave gedragen. Rond de groeve stonden de directie en het voltallige personeel van de N.V. Scheepswerf „De Nieuwe Maas", waar de over ledene werkzaam was. Ds. Groenenberg, Ned. Hen', predikant, wees hier op de verschrikkingen van dezen tijd en eirtdtgde zijn toespraak met de woorden uit het aloude Wil helmus: „Mijn schilt ende betrouwen". Op zijn ver zoek zongen alle aanwezigen dit couplet. Te ruim half vier ging de sombere rouwstoet voor de laatste maal door de gemeente, waarop de stoffelijke resten van den 52-jarigen Daniël van der Ende en zijn 18-jarigen zoon Dirk grafwaarts werden gedragen. Hier was het ids. Van Rhijn, Ned. Herv. predi kant, die woorden van troost tot deze zwaar be proefde familie richtte. Spr. eindigde zijn toe spraak met een variatie op het Lutherlied: Neem goed en bloed ons af, Delf man en kind in 't graf Het brengt u geen gewin, Wij gaan ten hemel in en erven koninkrijken. Zendeling Maan sprak tenslotte namens de fa milie een dankwoord uit. Het medeleven en de belangstelling van de zijde der burgerij was overweldigend en bij alle graven werden door den heer M. C. Siezen, burgemeester van Vlaardingen, kransen gelegd namens den Rijks commissaris. dr. Seyss Inquart. en namens het ge meentebestuur van Vlaardingen. terwijl aan elke familie een brief van den Rijkscommissaris werd overhandigd. Namens het gemeentebestuur en na mens de geheele burgerij sprak de burgemeester hierbij woorden van deelneming en rouwbeklag.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 5