r Tooneelspeelster. Bakkers „Adel in Livrei .Gevaarlijke Mist! VICKS HOESTBONBONS AGENDA. kiens Uit de Pers. VLOTTE JONGEMAN reparateur-pompier Gevraagd en aangeboden Adverteert in dit blad MAANDAG i NOVEMBER 1940 HA ARE EM'S DXGBEXB VN/TINItmiIN HET TOONEEL HET NEDERLANDSCH TOONEEL speelf Wie van sterk-aangezet tooneel houdt, kan zijn hart ophalen bij „Tooneelspeelster", de comedie van Roland Schacht, van welk stuk Het Neder-' landsch Tooneel Zaterdagavond te Amsterdam de première heeft gegeven. Dat velen er nog altijd een groote voorliefde voor hebben, bewees het klaterend applaus bij open doek na een scène in het laatste bedrijf, die aan theatraliteit niets te wen schen overliet en waarin mevrouw Duymaer van Twist hem eens ouderwetsch van katoen had kun nen geven. Wij zagen hier weer uit, dat de smaak van het publiek in wezen niet veel verandert en grove effecten het nog altijd „doen" wanneer ze maar met het noodige elan de zaal in worden gegooid. Opmerkelijk is het dat in dit stuk alleen maar de vrouwen er aan te pas komen en dan nog uitsluitend de dames Duymaer van Twist en Myra Ward, die de twee tooneelspeelsters moeder en dochter waren. De heeren doen zoo'n beetje voor spek en boonen mee, al gaat het dan ook voor een groot deel in dit stuk om den heer Olkonski, die de harten van de actrices in vlam zet door zijn ver schijning alleen. Omdat de auteur het uiterlijk van dezen veroveraar blijkbaar voldoende vindt, laat hij Olkonski vrijwel een figuratieve rol spelen, een man, die maar op behoeft te komen om te overwinnen. Roland Schacht heeft ons volgens het program ma iets van het leven en de karakteristiek van een groote tooneelspeelster willen geven en hij geeft ons daarbij een „kijkje achter coulissen", wat voor het publiek altijd interessant is. Maar Roland Schacht zoekt het meer aan den uiterlijken dan den innerlijken kant. Stella Anderson is een tooneelspeelster, die veel heeft lief gehad en op het toppunt van haar roem nog lief heeft. Zij komt echter voor een moeilijk conflict, wanneer haar 17-jarige dochter haar rivale wordt, niet zoo zeer nog in de kunst als in de liefde. Met deze situatie zijn wij dus dadelijk in een uitzonderingsgeval. De auteur drijft alles wel erg op den spits, door een drama tusschen moeder en dochter te* laten afspelen tijdens de première van een nieuw stuk, waarin de dochter nog wel „debuteert". Bij een gewone première leven de menschen achter de coulissen al in hoog spanning en zijn ze op van zenuwen; hoe het bij deze première dan wel toegaat, waar moeder en dochter nog zoo'n extra stuk in de pauzes geven, kan men zich lichtelijk voorstellen. Of er van deze opvoering onder zulke omstandigheden iets terecht zou komen, betwijfel ik, maar Roland Schacht wil ons doen gelooven, dat in zulk een toestand Stella Anderson zich zelf overtreft en wat ik vooral betwijfel ook het debuut van haar dochter zoo'n doorslaand succes heeft, dat de directeur een voor haar voordeelig contract voor vier jaar met de debutante die nog nooit tevoren op het tooneel stond afsluit. De werkelijkheid is meestal anders. Maar de schrijver bereikt er dit mee, dat de dochter het voorbeeld van Stella Anderson volgt en het tooneel trouw blyft, zoodat Olkonski voortaan niet meer tusschen moeder en dochter zal staan. Ons groote bezwaar tegen dit stuk is, dat wij er niet erg in ge looven en de opzet van den auteur om louter speel- scène te schrijven, al te duidelijk is. In het laatste bedrijf gaat hij in het tooneel, waarin Stella Ander son haar bewonderaars de waarheid zegt en als een furie allen uit haar kleedkamer jaagt, zelfs mijns inziens ver over de schreef, maar het was juist deze scène, die een daverend succes had, zoodat hier uit bleek, dat Roland Schacht zijn publiek juist ge taxeerd had. Het succes van dezen avond was voor Mien Duymaer van Twist en Myra Ward. Mevrouw Duy maer van Twist trachtte niet de rol te verdiepen en zocht het ook voornamelijk evenals de schrij ver aan den uiterlijken kant. Het bleef bij een opeenvolging van speelscènes, die zij met veel tem perament gaf, zoo ongebreideld soms, dat Stella Anderson my geen voorname kunstenares toeleek. Maar het dient erkend, dat zij het publiek mee kreeg en soms zelfs meesleepte, iets, waartoe al leen de tooneelspeelsters van ras in staat zijn. Myra Ward zag ik na haar Mary Tilford „Onschuldige Meisjes" nooit beter dan Zaterdag in de rol van Maria; die zij met verrassend ta lent heel zuiver speelde. Zij overtuigde door jeugd, natuurlijkheid, gevoel, warmte en spontaniteit. Om Myra Ward vooral zou ik wenschen, dat het stuk succes had. Aline Markus had de taak een geëxalteerd naar het tooneel hunkerend meisje voor te stellen, dat door Stella Anderson een „parodiste" werd ge noemd. Het rolletje hing er wat bij. Aline Markus ging nu en dan de goede richting uit, maar zou met 'n tikje minder parodie meer bej-eikt hebben. Lena Kiev had als de kleedster een gemakkelijker rol, omdat zij alleen maar natuurlijk had te zijn, wat haar volkomen is toevertrouwd. Jan van Ees was Olkonski, de man van „veni, vidï, vici", en Cor Hermus had een al even on dankbare rol. Anton Roemer was een tooneeldirec- teur uit den tijd der gebroeders Van Lier. Ik ge loof niet, dat er nog zulke directeuren bestaan en zeker niet, dat zij dan beroemdheden als Stella Anderson aan hun gezelschap hebben. De goed bezette zaal toonde zich zeer dankbaar en heeft vooral aan het slot Mien Duymaer van Twist en Myra Ward heel hartelijk en lang toege juicht. Het scherm moest ettelijke malen omhoog, zoodat wij van een succes bij het publiek mogen spreken. J. B. SCHUIL. Cremer speelt Tot nu toe waren wij het gewoon, dat Henk Bakkers stukken in den kring van Cremer ten doop werden gehouden, maar met het stuk „Adel in Livrei", dat Zondagmiddag voor de Cremer- leden werd gespeeld, kwam deze vereeniging toch achteraan. Wij zagen dit blijspel al bij diverse clubs, zoodat het voor ons dus geen „première" was. Maar thans mochten wij constateeren, hoe „Adel in Livrei" eigenlijk gespeeld moet wor den; want met alle respect voor de vorige opvoe ringen, welke ik bijwoonde, deze voorstelling overtrof verre de voorgaande. Nu was dit wel te verwachten, omdat het stuk thans onder regie van Bakker zelf ging. Maar dit zou toch niet voldoende zijn geweest, wanneer de rollen alle. zonder uitzondering, niet zoo uitstekend bezet hadden kunnen worden. Dit was nu eens een opvoering, waarin geen zwakke plek ken waren. Tot zelfs de bijrolletjes zooals die van Win kelman en Polak waren in handen van ver trouwde spelers van Cremer en daardoor werd het over de geheele linie een zoo goed sluitende opvoering. Wat werd bijvoorbeeld dat kleine ope ningsscènetje tusschen Winkelman en Marcel voortreffelijk door Crombouw en Bakker gespeeld. Dit begin beloofde reeds veel en de verdere voor stelling stelde in geen enkel opzicht teleur. De twee hoofdrollen die van Alfred de Recourt en zijn knecht Marcel kregen beide van de heeren Ad. Stroman en Henk Bakker volkomen het hun toekomend deel. Alfred was in alle opzichten de „heer" en Marcel de ..knecht' en beide hadden de fantasie, welke voor deze rollen verlangd werd. De heer Stroman bleek de zeldzame eigenschappen van jeune premier te bezitten. Hij speelde met veel gemak hoe goed bijvoorbeeld was het spel met zijn handen! en bracht distinctie mee op het tooneel. En Bak ker had blijkbaar plezier in zijn rol van den gees- tigen knecht, dien hij met veel verye speelde. Hun samenspel muntte uit door lichtheid en een zekere charme en zij vergaten' geen oogen- blik de onderlinge verhoudingen. Daarbij hadden beiden hetzelfde figuur, zoodat de wisseling van kleeren geen bezwaar meebracht. Ook de fa milie Bolhuis kwam -uitstekend op het aligne ment; vader, moeder en dochter waren precies, wat zij wezen moesten. De heer Boon had een zeer gelukkigen middag. Hij speelde vader Bolhuis in alle verschillende nuances volkomen uit en wist in deze komische rol ook de ernstige momenten door zijn welbegrepen spel tot hun recht te bren gen. Met genoegen zagen wij mevrouw Lucas weer op het tooneel. Zij typeerde moeder Bolhuis raak en geestig, al hield zij niet altijd haar plat dialect vol. Maar wat wist zij zoo'n enkel zinnetje als over den angst voor ratten steeds in den juis- ten toon te zeggen! En Ankie de Wilde was een allerliefst dochtertje, eenvoudig, natuurlijk en charmant. Zij verschilde wel heel veel van haar ouders, en bleef steeds het lieve beschaafde bur germeisje. Een zeer goede rol speelde ook de heer Nottel- man. Nooit zag ik hem beter dan gisteren in de rol van oom Henri, dien hij fijn en aristocratisch gaf. Zijn scène met Bolhuis was dank zij ook het zoo goede tegenspel van den heer Boon een der beste fragmenten van de opvoering. Dat Eki Bouwer een alleraardigst kamerkatje zou zijn. was te verwachten. Zij haalde alles uit deze rol, wat eruit te halen viel. Crombouw noemde ik reeds. Zijn Winkelman was perfect. En de heer Tuninga typeerde Polak ook zoo als de schrijver het blijkbaar bedoeld heeft, al twijfelen wij. of een Jhr. de Récourt by zoo'n kleermaker zijn costuums zou laten maken. Wat vakkundige regie vermag, zagen wij in deze heele opvoering. Het tempo liet niets te wenschen over en alle scènes werden door deze krachten knap uitgespeeld. Bakker had licht en donker in de vertooning aangebracht, zoodat naast het vroolijke deel ook het ernstige tot zijn recht kwam. En het tooneel zag er bijzonder goed en stijlvol uit. Geen wonder dan ook. dat de opvoering een zeer groot succes had. Als geheel een der beste voorstellingen, welke wij van Cremer hebben ge zien. J. B. SCHUIL. Bescherm Uw keel indit venijnige weer door geregeld gebruik van de medicinale L*Sc7 f.4du. Ingez. Med.) Heden: MAANDAG 4 NOVEMBER. Stadsschouwburg. N.V. Het Residentie Tooneel „Toontje heeft een paard geteekend", 2.30 en 7.45 uur. Frans Halsmuseum. Tentoonstelling „Kunst zu ons doel". 104 uur. Frans Hals Theater: „Mysterie Kamer 12", 2.30 6.30 en 8.45 uur. Luxor Theater: „Op een avond in Mei" 2.30 6.30 en 8.45 uur. Palace: „De avonturier van Parijs", 2, 6.30 en 8.45 uur. Rembrandt Theater: „Amor doet in kousen", 2.30 6.30 en 8.45 uur. DINSDAG 5 NOVEMBER. Gemeentelijke Concertzaal: Volksconcert H.O.V... .7 uur. Bioscoopvoorstellingen des middags en des avonds Slot defect? Tel. 11493 DeSleutelspecialist.L.Veerstr. 10 (Adv. Ingez. Med.) MUZIEK. Kölner Kammer-Sinfonie- Orchester. Nadat in den loop der vorige eeuw de orkesten geleidelijk om zoo te zeggen uit hun kracht ge groeid waren ten gevolge van de eischen welke componisten als Rich. Strauss en Gustav Mahler steunend op het voorbeeld van Hector Berlioz, aan de bezetting stelden, trad een verklaarbare re actie in. Men wilde niet langer schoonheid en grootheid zoeken in veelkleurigheid en grootte. Men verlangde terug naar de subtiele, kuische schoonheid, die in de muzikale kunstwerken dei nde en 18de eeuw geopenbaard is. en men wilde deze weergeven met dezelfde middelen, die toen maals gebruikelijk waren en waarvoor dan ook de componisten hun werken gedacht hadden. Mo zart's „Eine kleine Nachtmusik" te laten uitvoeren door een strijkorkest van 18 eerste en 16 tweede violen, 12 alten, 10 cello's en 3. contrabassen, zoo- als in ons land herhaaldelijk heeft plaats gehad, is toch eigenlijk ongerijmd. Dus kwam men in verschillende landen tot het vormen van kleine maar uit superieure krachten samengestelde orkestensembles en gingen ook moderne compo nisten daar oorspronkelijke werken voor schrij ven. Die ensembles werden „kamerorkesten" ge noemd. Pioniersarbeid op dit gebied is in ons land door Otto Glastra van Loon verricht. Met zijn uitstekend kamerorkest heeft hij eens in Haarlem geconcerteerd en toen zoowel oude als moderne werken uitgevoerd. Dat is al heel wat jaren geleden, en voorzoover ik me kan herinneren is nadien geen dergelijk ensemble meer opgetreden tot nu Zondagavond het Keulsche in onzen Stadsschouwburg kwam spelen. Het had een evenement voor muziek minnaars kunnen zijn, maar het slechte weer en de dikke duisternis werkten tegen, zoodat de zaal zeer slecht bezet was. Dit was erg jammer. Want het Kölner Kam- mer-Sinf. Oreh. bleek uit prima krachten te be staan, die door den dirigent Erich Kraack tot een voortreffelijk, hoogstaand ensemble samenge voegd en ontwikkeld zijn. Er was geen vlekje in de schoonheid van den klank, geen stoornis in het onderling klankevenwicht en nagenoeg geen on effenheid in het samenspel waar te nemen; meer nog; de dirigent bereikte met zijn uit 15 of 16 leden bestaand strijkork -»t een verscheidenheid van kleur, die ons nu eeh -*n eersterangs-strijk kwartet. dan weer een sterk bezet ensemble sug gereerde. soms ook aan een zangkoor ofwel aan een orgel deed denken. Aan een stuk voor koorzang dachten we bij het „Concerto a 6 voci" van Claudio Monteverdi, den beroemden Italiaanschen renovator op harmo- uw Ül VAN LEVERANCIER VAN ALLE Z. FONDSEN GIERSTRAAT 27 - TEL. 16764 (Adv. Ingez. Med.) nisch en muzikaal-dramatisch gebied. Maar bij het „Ricercare a 6 vóci" van J. S, Bach meenden we nu eens een groot, door menschelijk gevoel be zield orgel, dan weer een prachtig strijkkwartet te hooren. Welk een muziek! Een heele wereld schijnt in dit geweldige fugatische stuk besloten te liggen. Daar zit zoowel het begin van Beet hoven's kwartet op. 131 als de meest grootsche expansie van den polyphonen stijl in. „Ricercar" was oorspronkelijk een andere benaming voor ..fuga"; het woord beteekent „zoeken" en slaat vermoedelijk op de raadselcanons, die nog in Bach's tijd in zwang waren. Maar Bach gebruikte het woord als z.g. „acrostichon" voor zijn „Musi- kalisches Opfer", dat hij in 1747 aan koning Fre- derik den Groote opdroeg en waarin hij een hem bij zijn bezoek aan Potsdam door den koning opgegeven en tijdens dat bezoek improvisatorisch behandeld thema verder uitwerkte. Bach schreef als titel boven de 3 stemmige fuga in het eerste deel van D. Mus. Opfer: „Regi Sussu Cantio Et Reliqua Arte Canonica Resoluta", d.w.z. „Het door den koning opgegeven thema en wat er nog volgt op canonische wijze uitgevoerd". Reeds dat eene stuk zou een gang naar den Schouwburg, door duisternis en regen, rijkelijk beloond .hebben. Maar er volgde nog veel dat de moeite waard was. Het Concerto voor viool en cello van J. Chr. Bach bracht ons na het groot sche „Ricercare" wel wat plotseling in den roc- coco-stijl, doch het fijne, zelfs verfijnde spel der beide damessolisten Lotte Hellwig-Josten en Bea trice Reichert verschafte toch een groot genoe gen. Pittiger klonk het Concerto grosso in b min. van Ant. Vivaldi, het bekende Concerto voor violen, dat Bach tot een Concerto voor 4 klavie ren bewerkte, welke bewerking de dirigent Erich Kraack weer voor strijkorkest ingericht had. Ook hier was verfijning in: soms. als in de lange arpeggio's van het Lento zelfs tot de uiterste grens van hoorbaarheid. Na de pauze was het programma wat bonter. Eerst kwamen 3 zangen voor sopraan en strijk orkest: een prachtig „Benedictus" van Haydn in bewerkingen van Brahms' „Schwesterlein" en van het waarschijnlijk ten onrechte aan Mozart toegeschreven „Wiegelied". De zangeres Gisela Derpsch zong met een gevoeligheid en een rijk dom aan nuances, die zich geheel bij de opvattin gen van den dirigent aansloten. En ten slotte een Divertimento in D gr. t. van Mozart. Hoe zit het daarmee? Er stond bij: K.V. 334. Maar vol gens Jahn-Abert is dit nummer een Divertimento voor strijkorkest en 2 hoorns en bevat dit een thema met variaties, dat we niet gehoord hebben. Wel hoorden we het bekende Menuetto, dat vaak voor viool met pianobegeleiding gespeeld wordt en bewonderden we het voorbeeldige samenspel der 4 eerste violen in de 16de-figuren van het Trio. In het eerste Allegro bracht de dirigent een verscheidenheid van tempo aan, die aan het stuk een romantisch karakter gaf; in het Adagio heerschte vlekkelooze schoonheid, mede door het mooie spel der solovioliste, en in het Rondo was het een en al levendigheid en virtuositeit bij het heele kamerorkest. De stemming van dit orkest was wel zeer hoog: bijna een halve toon boven de oude normale. Doch dit benadeelde de voortreffelijke indrukken niet. Met groote ingenomenheid hebben we de prestatie van dit uitmuntende kamerorkest g< volgd. K. DE JONG. HET VOLKS-CONCERT VAN DE H. O. V. Voor het 2de Volks-Concert, dat de Haarlemsche Orkest Vereeniging in dit winterseizoen zal geven, is de medewerking verkregen van den jongen Am- sterdamschen violist Dick de Reus. Evenals Her man Krebbers is ook dit viooltalent pas 17 jaar. In Augustus heeft hij met goed gevolg eindexamen gedaan aan het Amsterdamsch Conservatorium; op de einduitvoering heeft hij een opmerkelijke ver tolking gegeven van het Vioolconcert van Peter Tschaikowsky. Zooals reeds zoo vaak gebeurd is met jonge, Nederlandsche kunstenaars, zal ook Dick de Reus z'n debuut als solist maken bij de H O. V. Met orkestbegeleiding zal worden uitgevoerd het Vioolconcert in g kl. terts van Max Bruch. Het orkest dat onder leiding staat van Marinus Adam zal het Concert openen met het Vorspiel „Tristan und Isolde" van Rich. Wagner. In het tweede programmadeel zal worden uitgevoerd: de Symphonie No. 8 van Ludwig von Beethoven. Het concert begint precies 7 uur. PERSONALIA. De heer R. O. H. Frencken te Haarlem ver wierf het diploma van den 52sten dagcursus dei- Eerste Nederlandsche Slagersvakschool te Utrecht. VEERTIG JAAR BIJ DE N. Z. H. T. M. Op Dinsdag 5 November hoopt de heer J. Vrieze, ankerwikkelaar, den dag te herdenken waarop hij veertig jaar geleden in dienst trad bij de N. Z. H. T. M. De tienduizenden lichtgevende speldjes voor de collecte voor het Leger des Heils te Amsterdam gaven de collectrices in tweeërlei opzicht licht werk. (Foto Pax Holland.) „Notstandshilfe" van den Rijks commissaris. Steun aan behoeftige Rotterdammers. ROTTERDAM, 2 November. (A.N.P.) De rijks commissaris heeft bij gelegenheid van zijn eerste officieele bezoek aan Rotterdam een fonds in het leven geroepen ter ondersteuning van hen, die ten gevolge van werkloosheid door de oorlogsgebeurte nissen of een te laag inkopten, meer dan ahderen door de huidige moeilijke tijden te lijden hebben. Vopr Rotterdam is zooals reeds dezer dagen in de dagbladen werd vermeld de „Beauftragte des Reichskommïssars", dr. Völckers, met de uit voering dezer steunactie belast, die te dien einde een bureau in het leven heeft geroepen onder lei ding van een deskundige op het gebied van maat schappelijk werk. Dit bureau, gevestigd aan de Mecklenburglaan 55 en bereikbaar onder telefoon nummer 45724, begint reeds Maandag met zijn werkzaamheden. Wie komen voor uitkeering in aanmerking? Alle Rotterdammers zonder onderscheid, die een kleiner inkomen hebben dan deze normen: Alleenstaande personen 11 per week; Gezinnen met ten hoogste vier kinderen oeneden 16 jaar 20 per week; Gezinnen met 5 en 6 kinderen beneden 16 jaar 22 per week; Gezinnen met 7 en meer kinderen beneden 16 jaar f 24 per week; (gezinsinkomsten worden voor de helft bij het loon van den kostwinner gevoegd), worden in de gelegenheid gesteld om een uhkee- ring aan te vragen. De aanvrage -zal dan na grondig onderzoek door het voornoemde bureau worden beoordeeld, waarna de voor een uitkeering in aanmerking komenden op korten termijn worden opgeroepen om een of meerdere malen aan de daarvoor aangewezen uitbetalingslokalen een be drag in ontvangst te komen nemen. Voor hen, die een ondersteuning genieten van maatschappelijk hulpbetoon, werkloozenkassen of armbestuur, is ■dank zij de medewerking van den burgemeester en den directeur van M.H. een evenredige rege ling getroffen binnen het kader van de huidige steunregeling. •TOONTJE HEEFT EEN PAARD GETEEKEND". Wegens het groote succes en de uitverkochte zaal Dinsdag j.l. heeft de directie van het Residentie Tooneel, dir. Dirk Verbeek, besloten nog een voor stelling van „Toontje heeft een paard geteekend" te geven in den Stadsschouwburg te Haarlem en wel op Maandagavond 4 November. De avondvoorstelling begint om kwart voor acht. OVERTREDING DISTRIBl TIEVERORDENLNG. Tegen vijf ingezetenen van Haarlem is door d« politie proces-verbaal opgemaakt, omdat zij formu lieren foutief hadden ingevuld ter verkrijging van brandstoffen. Een Haarlemmer, die schoenen verkodht zonder een bon voor toewijzing, is eveneens bekeurd. Vier paar schoenen zijn in beslag genomen. DE VERKEERSOVERTREDERS. Het aantal wielrijders, dat zich Zaterdag en Zon- ig te Haarlem aan verkeersovertreding schuldig maakte, bedroeg 62, namelijk 16, die geen teeken van richtingverandering gaven, 14 wegen-s het rij den met onvoldoende verlichting en 11 wegens het niet rechts rijden. Verder eenige fietsers voor an dere overtredingen. OPMERKINGEN VAN LEZERS. HONDENVOER. Voor twee of meer honden wordt hondenvoer beschikbaar gesteld, doch één blaffende viervoe ter krijgt niets. Dit geeft den eigenaar van een „herder" aanleiding, een goed woord voor zijn hond te doen, die langzamerhand de gevolgen van de hondenvoer-schaarschte leelijk begint te voelen. Van het voor de menschen bestemde voedsel blijft heel weinig over, niet genoeg althans om den hond den kost te geven en hondenvoer is niet te. krijgen. Wie wijst mij den weg aldus klaagt de schrijver om mijn hond van den hongerdood te redden? Ieder dierenvriend kan beseffen, welk een verdriet het veroorzaakt, een dier te zien lijden, dat ons altijd trouw en aan hankelijkheid betoond heeft. De Maasbode schrijft: „Nationale rampen zijn ons in den loop der jaren niet bespaard gebleven. Geen ramp echter, hoe ernstig ook, of er volgde een grootscheepsche actie op tot leniging van den nood. De besten onder ons haastten zich steeds, daartoe het initiatief te ke rnen. En over het resultaat van dergelijke acties hebben wij ons nimmer behoeven te schamen. Van alle nationale rampen is die, veroorzaakt door den oorlog echter wel de grootste. Zóó groot, als er in generaties geen tweede over ons is geko men. De nood is voor talloos velen hoog gestegen. En het leed dreigt te schrijnender te worden naar mate de winter nadert. Wij behoeven waarlijk niet te vragen, wat deze winter ons zal brengen? Ook de optimist onder ons zal zich gedrongen voelen rekening te houden met de mogelijkheid, ja zelfs met de waarschijn lijkheid dat voor zeer velen van ons de onmiddel lijke toekomst nagenoeg zonder hoop zal zijn, in dien niet spoedig en afdoende wordt geholpen. Aux grands maux des grands remèdes. De directeur-generaal heeft daarom terecht niet lang getalmd, en reeds direct na zijn benoeming een uiteenzetting gegeven van de werkwijze welke hij denkt te volgen. Hij kent den weg naar hart en portemonnaie var den Nederlander, die reeds her haaldelijk heeft getoond te weten, dat het beter is te geven, dan te ontvangen". DE NEDERLANDSCHE SOCIALIST. De Nederlandsche Socialistische Werkgemeen schap is overgegaan tot het uitgeven van een vlug schrift „De Nederlandsche Socialist". In de inleiding van het eerste nummer wordt o.m. geschreven: „De verschijning van het eerste nummer van „De Nederlandsche Socialist" is ëen daad van levend socialisme. Het is een nieuw teeken, dat werkend Nederland zich begint te herstellen van den schok der ge beurtenissen van na 10 Mei en de oude daadkracht en het oude geloof begint terug te winnen. Deze daad is niet de eenige en niet de eerste. Want ook het besluit van de V.A.R.A., den Arbei derssportbond, het Instituut voor Arbeidersontwik keling, de redactie en het personeel van „De Ar beiderspers", en zooveel andere deelen der rijke en krachtige Nederlandsche Arbeidersbeweging was op zichzelf al een keuze van vérstrekkende betee- kenis. Allen, die deze keuze in positieven zin heb ben gedaan, staan, tezamen met hen, die zich aan sloten bij de N.S.W.G., aan één zijde van de schei dingslijn, die op het oogenblik door de socialisti sche arbeidersmassa loopt. Aan de andere zijde staan zij. die het verleden niet kunnen vergeten, die nog denken aan de oude politieke verhoudingen, aan den politieken partij stand van weleer en die voor een wereldbeeld, dat op het oogenblik volstrekt onmogelijk is, alles wat werkelijk bestaat, alles wat werkelijke waarde heeft in onze beweging, op het spel zetten. Het is een kwestie van vooruitzien of achteruit zien. Wij, socialisten van de N.S.W.G. hebben den weg vooruit gekozen, den weg van positief werk, den weg van waarachtigen socialistischen opbouw onzer volksgemeenschap". Academische opleiding. Geslaagd aan de Leidsche Universiteit voor het candidaatsexamen rechten de heer R. C. Boer te Overveen. De winkelsluiting en de verduistering Een advies van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en Omstreken. Het bureau van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en omstreken deelt mede: Op 31 October 1940 werd onder leiding van den Voorzitter der Kamer van Koophandel en Fabrie ken voor Haarlem en Omstreken een vergadering gehouden van vele vertegenwoordigers van het groot- en klein-winkelbedrijf te Haarlem, teneinde met elkander van gedachten te wisselen over een uniformiteit met betrekking tot de winkelsluiting in de eerstkomende maanden. Ten behoeve van het koopend publiek en mede ten -behoeve van den geheele winkelstand in zijn meest breeden omvang, adviseert de Kamer het navolgende: Gedurende de maanden November en December 1940, zoomede Januari 1941 wordt in overweging gegeven op werkdagen de winkels te 6 uur des namiddags te sluiten, dus ook op den Zaterdag. Op dezen regel wordt een uitzondering ge maakt voor de consumptiebedrijven, zooals bak kers, banketbakkers, vischwinkels, groenten- en fruitwinkels, sigarenwinkels, slijterijen en levens- middelenbedrijven, waarvoor wordt geadviseerd dit sluitingsuur vast te stellen op 7 uur des namid dags en des Zaterdags op 8 nur. Een ernstig beroep wordt daarbij gedaan op het publiek om zijn inkoopen zooveel mogelijk in de ochtend- cn vroege middaguren te doen plaats hebben. Gevraagd voor Haarlem en O. vlotte, ontwikkelde jongeman, als aankomend Vertegenwoordi ger, 3 maanden oefentijd op provisiebasis. Daarna pro visie en garantiesajaris. Be kendheid met het advertentie- of drukkerij vak strekt tot aan beveling. Onmiddellijke in diensttreding. Br. bij voorkeur m. foto no. 4525 bur. v. d. bl. Gevr. voor direct te Overveen flink jong keukenwerkmeisje Zelfst. kunn. koken en werken Salaris ƒ40— p. mnd. Kweek- duinweg 9. BONTMANTELS ook naar maat, nog beperkte voorraad. Desgewenscht beta ling te regelen Brieven onder No. 4446 bur. van dit blad. Kleedermakerij J. TH. NATER Staten Bolwerk 24 vraagt voor direct een vr. Dienstpersoneel o.m. keu ken-, werkmeisjes, 2de, alleen en dagmeisjes v. g. g. v. Adres te vernemen BOOGAARD's Plaat singbureau Jansstrat 56. Telef 14170. Wasschen met krijt en zout! De keuringsdienst in GRONINGEN heeft meer dan 7000 pakken van een zoogenaamd waschmiddel in beslag genomen van bovenstaande samenstelling. (Bericht Telegraaf 3/11) De knoeiers komen weer te voorschijn. Waagt Uw goederen niet aan dergelijken rommelneem liever een goede wasscherij. Bij stoomwasscherij veilige handen. „FEMINA" zijn Uw goederen in STOOMWASSCHERIJ „FE MIN4" REGENTESSELAAN 40 HAARLEM TELEF. T34éé OFFICIEEI.E PUBLICATIE van het departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart. VERBANDMIDDELEN De secretaris-generaal, waar nemend hoofd van het departe ment van Handel, Nijverheid en Scheepvaart maakt bekend, dat van 1 Nov, tot en met 30 Nov. a.s. aan de bij het Rijksbureau voor Genees- en Verbandmidde len ingeschreven ondernemingen dispensatie wordt verleend van het verbod tot verkoop en afle vering van verbandmiddelen, mits van verbandwatten, vette watten, houtwolwatten, Weener- watten en samenstellingen daar van geen grootere hoeveelheid wordt verkocht dan overeenko mend met 1/6 gedeelte van de in het eerste halfjaar van 1939 ver kochte of afgeleverde hoeveelheid van de betreffende soorten. Van hydrophilegaas, cambric- gaas en samenstellingen daarvan mag geen grootere hoeveelheid worden verkocht en afgeleverd dan 1/10 gedeelte van de in de bovengenoemde basisperiode ver kochte of afgeleverde hoeveelheid van de betreffende soort.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 2