Het Italiaansch-Grieksch strijdtooneel Albanië
)V OENSDAG 11 DECEMBER 1940
H AASL E M'S D A G B E A" D
KERSTMIS E1N OEDEJAAR.
Regeling voor het winkelbedrijf.
In verband met het naderen van Kerstmis en
Oudejaar wordt onder de aandacht van belang
hebbenden gebracht, dat voor het winkel
bedrijf dan de volgende regelingen zullen gel
den:
WINKELSLUITING IN
DE KERSTMISPERIODE.
Voor winkels in het algemeen: Van 18 tot en
met 24 December mogen alle winkels tot 10 uur
n.m. geopend zijn. behalve op Zondag 22 Decem
ber; behoudens hierna te noemen uitzonderingen,
moeten op dien datum alle winkels gesloten
zijn.
De Kerstdagen vallen dit jaar op Woensdag en
Donderdag, zoodat alle winkels dan gedurende den
geheelen dag tot 8 uur n.m. geopend mogen
zijn.
Voor bepaalde branches: Op Zondag 22 Decem
ber gelden de gewone uitzonderingsbepalingen
voor den Zondag.
WINKELSLUITING IN VERBAND
MET HET OUDEJAAR:
Voor winkels in het algemeen: Aangezien Oude
jaar ditmaal op Dinsdag valt, gelden de gewone
sluitingsbepalingen voor werkdagen. Hetzelfde
kan worden gezegd van Nieuwjaarsdag, die op
Woensdag valt.
Voor bepaalde branches: Bloemenwinkels mogen
op 30 December tot 10 uur n.m. geopend zijn.
Winkels, waarin uitsluitend of in hoofdzaak een
of meer der volgende waren: brood, banket, suiker
werken. chocolade, al dan niet tezamen met con
sumptie-ijs. ten verkoop in voorraad zijn (doch
uitsluitend voor den verkoop dezer waren, tusschen
8 en 10 uur n.m.). alsmede winkels met slijtver-
gunning of volledige vergunning krachtens de
Drankwet, mogen op 31 December tot 10 uur n.m.
geopend zijn.
ARBEIDS- EN
RUSTTIJDEN.
Voor winkels in het algemeen: In afwijking
van den normalen arbeidstijd van 9Vz uur per dag
en 53 uren per week mag in winkels door winkel
personeel van 18 jaar of ouder arbeid verricht
worden gedurende 11 uren per dag en 62 uren per
week op alle werkdagen in het tijdvak van 18 tot
en met 24 Dceember. Een verplichte nachtrust van
minstens 9 uur moet daarbij in acht genomen
worden.
Tevens mag in hetzelfde tijdvak voor deze arbei
ders afgeweken worden van het verbod van arbei
den na 8l/z uur n.m. mits niet later wordt ge
werkt dan een half uur na het tijdstip, waarop de
winkels voor het publiek gesloten moeten zijn (dat
is dus niet later dan half elf).
Personen beneden 18 jaar mogen echter geen
arbeid verrichten vóór 8 uur v.m. en na 8 uur
n.m..
Voor bepaalde branches: Winkelpersoneel boven
18 jaar mag bovendien, in afwijking van de nor
male arbeidsregeling, in de ondergenoemde bran
ches arbeid verrichten als volgt:
Winkels in brood, banket, suikerwerken en
chocolade: op 24 December gedurende ten hoogste
14 uren per dag, op 31 December gadurende ten
hoogste 13 uren en in de week, warin 31 Decem
ber valt, gedurende ten hoogste 62 uren.
Bloemenwinkels: op 22, 23, 24 en 30 December
gedurende ten hoogste 14 uren per dag en in de
week, waarin 30 December valt, gedurende ten
hoogste 62 uren.
Vischwinkels: op 30 December gedurende ten
hoogste 11 uren; op 31 December gedurende ten
hoogste 14 uren en in de week, waarin 31 Decem
ber valt, gedurende ten «hoogste 62 uren.
Slagerswinkels: op 31 December gedurende ten
hoogste 11 uren (dit geldt ook voor winkels in
vleeschwaren).
Slijterijen (winkels waarvoor een vergunning
als bedoeld in artikel 1, onder e of g der Drankwet
geldt) op 31 December gedurende ten hoogste
11 uren.
PLAATSELIJKE
AFWIJKINGEN.
In het vorenstaande is uiteraard geen rekening
gehouden met afwijkingen van de winkelsluitings
regeling, welke door den gemeenteraad bij ver
ordening, krachtens art. 9 der Winkelsluitingswet
of krachtens de z.g. crisisregeling, zijn of worden
vastgesteld.
Is zoodanige verordening voor alle of bepaalde
groepen van winkels tot stand gekomen, dan mag
in die winkels de dagen, dat zij na 8 uur n.m. ge
opend zijn gedurende ten hoogste 11 uren per dag
arbeid verricht wordena.
BIJZONDERE ADMINISTRATIEVE
VOOR SCHRIFTEN.
Tijdelijke afwijkingen van de arbeidslijst, in ver
band met vorenstaande uitzonderingsregeling, kun
nen ingevolge artikel 25 van het Winkelwerktijden
besluit worden aangegeven door vermelding van
de voor die dagen geldende- regeling op een ge
schrift, dat door den patroon of den bevoegden
chef wordt onderteekend en naast de arbeidslijst
wordt gehangen. Inzending van nieuwe arbeids
lijsten voor die enkele dagen is dus overbodig.
Afschrift van het zoo juist genoemde geschrift be
hoeft niet aan de Arbeidsinspectie te worden ge
zonden.
In de weken, waarin de Kerstdagen en de
Nieuwjaarsdag vallen, mag de verplichte vrije halve
dag op een dezer feestdagen worden gesteld, even
tueel in afwijking van de arbeidslijst, mits zulks
is aangegeven op een geschrift als hiermee be
doeld.
HET TWEEDE PAEDAGOGISCH VOLKS
CONCERT.
Ter aanvulling van het bericht in ons nummer
van Dinsdag over den voorverkoop van plaatsen
voor het tweede Paedagogiseh Volksconcert der
H. O. V. op Donderdagavond 12 December a.s.
zij nog vermeld, dat deze vóórverkoop niet al
leen heden. Woensdag, plaats heeft tot 4 uur,
maar ook nog Donderdag a.s. 12 December van
9 tot 4 uur bij den muziekhandel Alphenaar.
Kruisweg 49.
HOE HOORT HET EIGENLIJK?
Fientje de la Mar komt het u vertellen in den
Stadsschouwburg te Haarlem op 14 December des
middags half drie en des avonds half acht. Zij
brengt dan met haar ensemble, voor Haarlem de
première van de cabaret-re\rue „Hoe hoort het
eigenlijk?"
De titel van het bekende boek van mevr.
Amy GroskampTen Have heeft Martie Ver-
denius geïnspireerd een programma te schrijven,
dat u laat zien hoe het in een cabaret hoort. Bijna
acht weken werd deze revue voor volle zalen in
het Leidscheplein Theater te Amsterdam opge
voerd en de Amsterdamsche pers was het er una
niem over eens: „zóó hoort het" in een cabaret!
De muziek werd gecomponeerd door het vleugel
duo Arno en Jabin. De aardige decors zijn van Joop
Geesink. De medewerkenden zijn: Fientje de la
Mar. Lizzy Valesco, Martie Verdenïus, Rob Milton,
Ko van den Bosch en Loe Steenbergen. Aan de beide
vleugels Arno en Jabin.
TOESTAND WETHOUDER REINALDA
GUNSTIG.
De toestand van wethouder M. A. Reinalda,
die op 25 November in de Kamperlaan te
Haarlem door de duisternis zoo gevallen is dat hij
zijn rechter bovenarm brak en in het St.-Eli-
sabeths Gasthuis moest worden opgenomen, is
heel gunstig. Vermoedelijk zal hij aan het eind
van deze week naar huis kunnen terug keeren.
Epische, dramatische en lyrische
fase van het Grieksche denken.
Lezing van dr. J. D. Bierens de Haan.
LEIDEN, 10 December In de maandvergade
ring van December heeft dr. J. D. Bierens de Haan
voor de Maatschappij der Nederlandsche Letteren,
een voordracht gehouden over „De epische, dra
matische en lyrische phase van het Grieksche
denken".
De scheppende geest eener cultuur, aldus spre
ker is een en dezelfde in zijn geledingen, bij
zonderlijk bestaat er een samenhang tusschen
wijsbegeerte en dichtkunst, waarbij aan de laatst
genoemde het primaat toekomt (de mensch
spreekt dichterlijk eer hij rationeel spreekt). De
Grieksche wijsgeer is een musische figuur, men
kan met een zinspeling op Nietzsche's bekend
geschrift spreken van een geboorte der wijsbe
geerte uit den geest der dichtkunst.
Aan de dichtkunst ontleent op Griekschen
bodem de wijsbegeerte het karakter harer drie
fasen: episch, dramatisch, lyrisch, een trits, die
ook in andere geledingen der Grieksche cultuur
wordt teruggevonden. In de epische dichtkunst
weet het subject zichzelf niet, doch heeft een
objectswereld voor oogen, waarin zich een mas
saal gebeuren afspeelt, da als heroïsch verleden
kan worden aangeduid. Hetzelfde vinden wij in de
eerste fase der Grieksche filosofie, de z.g. Ioni
sche wijsbegeerte (Thales, Anaximander) wier
objectiveerend standpunt het subject, den mensch
naar zijn innerlijk wezen, niet kent. Zij ontvouwt
het ontstaan van het aanschijn der wereld als re
sultaat van een kosmisch gebeuren, als een al-
omvat', end wereldepos. Na deze Ionische periode
treedt de wijsbegeerte op Atheenschen bodem en
gaat haar dramatische fase in (Sofisten, Socrates,
Plato i. De filosofie verlaat de scholen en komt
op de markt, van monologisch wordt zij dialogisch
en treedt op met het twistgesprek. De sofist
spreekt tegen de traditie. Socrates wekt den tegen
stand door de ironie. De wijsgeer roept den anta
gonist op. gelijk in het drama de hoofdfiguur door
den antagonist weerstaan wordt. Plato heeft den
sofist als zijn tegenstander noodig Ook naar den
inhoud is Plato's wijsbegeerte dramatisch ge
bouwd, daar hij zoowel de eenheid der idee als de
veelheid der verschijning erkent. De citaten had
den de zinlijkheid terzijde geschoven en het den
ken alleen doen gelden, maar Plato erkent het
goed recht ook der eerstgenoemde. Zoo is er een
spanning van twee. die geen van beide uit het
kennen kunnen losgemaakt en toch met elkaar
niet overeenstemmen: een innerlijk antagonisme.
dat wij ook in zijn gerechtigheidsetblek terug
vinden en dat aan zijn wijsbegeerte een drama-
isch karakter verleent.
Na het hoog streven van den filosofischen geest
in Griekenland kwam een mindering der denk
kracht. zoodat een nieuwe faze intreedt, die wij
om haar eigenaardig karakter de lyrische fase
noemen ide socratische scholen, vooral de Cyni
sche en Cyreneische tDeze wordt ingeleid door
de school van Megara, die de rede gebruikt voor
kleine moeilijkheden en daarmede haar vlucht
belemmert. Typeerend voor deze lyrische fase is
de figuur van Aristippos (Cyrene). Zijn filosofie
zoekt naar niets dan naar het geluksbegrip en
bepaalt zich dusdoende op het meest subjectieve,
evenals de lyrische dichtkunst de kunst is. waar
het subject (het ik) met zichzelf te doen heeft,
Aristippos wijst alle geluksgoederen af. omdat zij
het karakter van objectiviteit hebben en wil niets
anders dan het subjectief oogenblik. waarin de
mensch van de dingen, die hij ook ontberen kan,
neemt wat hem lust geeft. Met dit hedonisme is
het verband tusschen wijsbegeerte en dichtkunst
teneinde. Daarna Aristoteles. wiens filosofie een
karakter heeft van onderzoek, zoodat hier een
verband kan gezocht worden met het Attisch
proza, bizonderlijk van de pleitredenaars.
De Grieksche cultuur is voorbeeldig tot herken
ning van den scheppenden geest der menschheid.
(Eert kaart om uit te knippen)
SPECIAl_5 UTAAPT
Volgens de Italiaansche berichten der laatste dagen, gere
is de toestand in Albanië in het kort samen te vatten (zie
een frontlijn beginnende ten Westen van Pogradec (aan het
tot aan Perat, vervolgens loopt hun frontlijn langs de rivier
via Kalibaki in de richting van Argyrokastron. stellingen
divisie opereerde via Delvine tot aan de kust. Bij Pogradec
Italianen het Kamia- en Makro-gebergte (Mali'i Polisit) in
polis in Grieksche handen. De Italiaansche luchtmacht blijft
de weg van Perat naar Përmct onbruikbaar geworden om
sche berichten blijft dc vijand druk uitoefenen op den
van Pogradec. Verder blijft dc actie beperkt tot in de zóne
deze belangrijke kaart uit tc knippen.
kend van het 175ste tot en met het 183ste weermachtbericht,
kaart) als volgt Na den val van Kor?a bezetten de Grieken
Meer van Ochrida) langs den hoofdweg van KoreaErseke
Vijose tot boven Përmet. In het Zuiden ging de opmarsch
werden betrokken in de zóne van deze stad een tweede
is de Grieksche opmarsch tot staan gekomen, doordat de
bezit houden. In de uiterste Zuidpunt van Albanië is Konis-
de door de Grieken bezette wegen fel bestoken, zoo is o.a.
dat al de bruggen vernield zijn. Volgens de laatste Italiaan-
uitersten linkervleugel en wel in het gebergfe ten Westen
ten Noorden van Argirocastro. Wij raden onze lezers aan
(Cartografisch Persbureau.)
De Grieksche cultuurmensch is eenerzijds ee
technicus, volger van Prometheus, maar anderzijc
is hij dichter. Als technicus kent hij de werkelijt
heid, ais dich er denkt hij waarheid. Zijn wijsbt
geerte behoort tot zijn dichterschap. Vandat
haar episch dramatisch lyrisch karakter.
(A.N.P,
CORPS LEERLINGEN M.T.S.
Op Zaterdag 14 December a.s. geeft het corp
van leerlingen der M.T.S. te Haarlem haar tra
ditioneele „Kerstfuif" in de tuinzaal en bijzat
van het Gemeentelijk Concertgebouw te Haar
lem van 7 tot 11 uur.
De muziek zal verzorgd worden door een
uit Den Haag. Verder zullen diverse toonee!
stukjes worden opgevoerd.
kKUN/T IN LETTEREN A
Vereeniging voor Huisvrouwen.
Voordrachtmiddag mr. A. W. Kamp.
Het is precies 30 jaai geleden, dat ik den hee
Kamp voor het eerst in voordrachten heb gehoord
Toen ik hem gisteren in het zaaltje van ,,D<
Leeuwerik" op het podium zag staan, trof he
mij hoe weinig de heer Kamp in die jaren is ver
anderd. Uiterlijk is hij niets ouder geworden,
zijn zijn haren dan ook wat vergrijsd en ook
zijn voordragen heeft zich niets gewijzigd. Hij heel
nog altijd dezelfde nasale stem, draagt nog steed
op dezelfde min of meer nonchalante manier ei
in één zelfde deun voor, legt zijn klemtonen som
nog even merkwaardig verkeerd, maar weet
ondanks dit alles zijn publiek nog steeds on
verminderd te amuseeren.
Mr. Kamp heeft in ons land als declamator eei
gevestigde reputatie. Er is geen dorp of stad it
Nederland, waar hij niet heeft voorgedragen et
het is dus niet te verwonderen, dat ook de Ver
eeniging voor Huisvrouwen hem in haar krin-
heelt genoodigd. Toch moet ik erkennen, dat is
mij, telkens als ik hem hoorde, verbaasde ove
zijn steeds blijvend succes. Ook gisteren middag,
O zeker, hij heeft dikwijls 'n leuke manier ore
zijn pointes zoo langs zijn neus weg, te plaatsen
en men mag hem humor allerminst ontzeggen,
maar hij wordt in zijn komische voordrachten tocfc
wel zeer monotoon. Hij spreekt bijna steeds op de
zelfde hoogte en men zou, als men hem in zijn
komische rijmen hoorde, nauwelijks zeggen, dat hij
toch een zeer mooie stem heeft. Ik herinner mij
dat van vroegere voordrachten, zooals in Das Buch
Le Grand en De Rattenvanger van Hameln.
Tot mijn spijt heb ik gistermiddag zijn eerste
ernstige voordracht „De Bekeerde' „Der Heilige
Mime" van J. Bierbaum door omstandigheden
moeten missen.
Ik kon hem dus enkel in zijn komische nummers
hooren. Die gaven mij geen nieuw aspect op zijn
voordrachtkunst. De heer Kamp is, zooals ik
schreef, zich in die jaren merkwaardig gelijk
bleven. Hoor hem in een voordracht als „De Bok
sers" van Zetterström of „Omelet zonder eieren"
van hemzelf, er is geen onderscheid in. Zij worden
precies op dezelfde wijze voorgedragen, één van
toon en zonder bijna één gebaar. Maar, zal men mij
vragen, wat is dan de oorzaak van zijn succes? Wanl
succes heeft hij ontegenzeggelijk. Voor een deel is
het door den inhoud van deze humoresken, maar
ook door de quasi onverschillige, bijna zou ik zeg
gen studentikoze, manier van voordragen. Daar
door bereikt de heer Kamp effecten, ik erken het
graag. Maar het wordt toch wel wat heel erg een
tonig, vooral als men den heer Kamp 30 jaar ge
leden reecis op precies dezelfde wijze heeft hooren
voordragen. Hoe kan iemand, vraag ik mij af. daar
aldoor zeil' maar plezier in hebben.
Maar nog eens, de goed gevulde zaal amuseerde
er zich uitstekend mee en daarom was het toch
te doen. De voorzitster der Haarlemsche afdeeling,
mevrouw VisserBrutel de la Riviex-e, dankte aan
het slot mr. Kamp en zeide terecht dat hij
met de jaren blijkbaar niets van zijn humor had
verloren.
J. B. SCHUIL.
PROGRAMMA
DONDERDAG 12 DECEMBER 1940.
HILVERSUM I. 415 M. Nederlandsch programma. KRO.
8.00 Nieuwsberichten A. N. p 8.15 Wij beginnen den
dag. 8.30 Gramofoonmuziek. 10.15 KRO-orkest. 11.00 Gra
mofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuurtje. 12.00 Piano
voordracht (opn.). 12.15 KRO-Melodisten en solist. 12.45
Nieuws- en economische berichten A. N. P 1.00
Vroolijke Klaverblad" (opn.). 1.15 KRO-Melodisten en so
list. 2.00 Orgelconcert en zang. 2 45 KRO-Kamerorkest. 3.15
Instrumentaal kwartet en soliste (opn.). 3.30 KRO-Kamer
orkest en solist. 4.15 Gramofoonmuzlek. 4.30 Zieken-
praatje. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.15 Nieuws-, economische-
en beursberichten A N. P. 5.30 Causerie „Vorming van de
rijpere jeugd- Eergevoel". 5.45 Reportage. 6.00 Cabaret-
programma. 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek.
7.00—7 15 Vragen van den dag en nieuwsberichten A. N. P.,
sluiting
HILVERSUM II, 301 M. AVRO
8.00 Nieuwsberichten A. N. P., gramoofonmuziek 8.51
Omroeporkest (opn.) 9.30 Bach-cantate (opn.). 10.00 Mor
genwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Puszta-orkest
(opn.). 11.00 Gramofoonmuziek. 11.15 Voor de boeren. 12.0)
AVRO-Amusementsorkest en solist. 12.45 Nieuws- en eco
nomische berichten A. N. P. 1.00 Toespraak „Wij begin
nen". 1.05 AVRO-Amusementsorkest en solist. 1.30 Amabile-
sextet. 2.00 Cyclus „In den schijnwerper". 2.15 Amabile-
sextet. 3.00 Voor de vrouw. 3.10 Zang en plano. 4.00 Disco-
causerie. 4.45 Orgelspel. 5.00 VPRO: Cyclus „Lezen ln den
Bijbel". 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten A.
N P. 5.30 Omroeporkest. 6.30 Gramofoonmuziek. 6.45—7.M
Actueele reportage of gramofoonmuziek, sluiting.
KOOTWIJK, 1875 M. VARA.
7.00 Berichten. Duitsch. 7.15 Gramofoonmuziek. 7.30
richten. Engelsch. 7.45 Gramofoonmuziek 8.00 Nieuwsbe
richten A. N P., gramofoonmuziek. 9.00 Berichten,
Duitsch. .9.15 Gramofoonmuziek 11.3011.45 Berichten,
Engelsch 12.00—12,15 Berichten 12.30 Berichten, Duitsch.
12.45 Nieuws- en economische berichten A. N. P. 1.00 Gra
mofoonmuziek. 1.30—1.45 Berichten. Engelsch. 2.00
richten. Duitsch 2.15 Gramofoonmuziek. 2.30 Berichten,
Engelsch 2 45 Gramofoonmuziek. 3 30—3.45 Berichten,
Engelsch 5.00 Belichten. Duitsch. 5.15 Nieuws-, economi
sche en beursberichten A. N. P. 5.30 „La damnation
Faust", opera (gr.pl,). 6.30 Berichten. Engelsch. 6.45 Gra
mofoonmuziek 7.00—7 15 Persoverzicht voor Binnen-
Bultenland en nieuwsberichten A. N. P„ sluiting
AGENDA
WOENSDAG 11 DECEMBER.
Frans Hals Museum. Tentoonstelling „Kunst zij
ins doel" 104 uur.
Rembrandt Theater: „De Postmeester" (genro-
mgeerd), 2.30, 6.30 en 8.45 uur.
Palace: „Merijntje Gfjzen's Jeugd", 2, 6.30 en
45 uur.
Luxor Theater: „Menschen, dieren en sensaties",
30, 6.30 en 8.45 uur.
Fran? Hals Theater: „Afscheidswals", 2.30, 6.30
•n 8.45 uur.
DONDERDAG 12 DECEMBER.
Gemeentelijke Concertzaal: Paedagogiseh volks-
oncert H.O.V.. 7 uur.
Frans Hals Museum. Tentoonstelling „Kunst zij
ons doel", 104 uur.
Bioscooptheaters. Voorstellingen des middags so
des avonds.