IS® „Candida" Bleeke Bet. De vriendin van allen en niemand. Dicky. HAAMKAARTJES d/Rc tooy Kerstuitvoering U VOELT U NIET PRETTIG I A A N D A G 23 DECEMBER 1940 HAARLEM'S DAG BEAD IM/T IN lITTtKH HET TOONEEL JONG ROTTERDAMSCH TOONEEL Een groep dames en heeren heeft zich ten doel isteld het ontwikkelings- en ontspanningswerk >or de Rotterdamsche getroffenen in de evacuatie- jodtehuizen te steunen en maakt daarvoor thans m tournee door Nederland met Shaw's Candida, it zij reeds met veel succes te Rotterdam heeft ispeeld. Voor den aanvang der opvoering, die ten ite van dit doel Zondagmiddag in onzen stads- ihouwburg werd gegeven, heeft de inspecteur in deze noodtehuizen het een en ander meegedeeld in dit ontwikkelings- en ontspanningswerk, dat >or de geëvacueerden zoo zeer noodig is, omdat j vrijwel geheel van alle huiselijkheid verstoken jn. Daarom was het voor Het Jong Rotterdamsch joneel een zoo groote voldoening, dat, al was de al dan niet vol, hét financieel succes van dezen iddag verzekerd was en hij dankte daarvoor in it bijzonder de dames van het Haarlemsche comité, e zich voor de voorbereiding zoo veel moeite had- in getroost. Met de keuze van Candida heeft Het Jong Rotter- imsch Tooneel het zich allerminst gemakkelijk imaakt, want dit stuk is niet alleen een der mooi- e, maar ook een der moeilijkst te spelen werken in Shaw. En velen hebben Candida in voortreffe- ke bezetting o.a. drie jaar geleden nog van et Hofstad Tooneel met Vera Bondam in de titel- 1 en Paul Steenbergen als Marchbanks gezien e veelszins zeer goede indruk, dien de opvoering aakte, gaf mij dan ook het bewijs, dat deze Rot- rdamsche dames en heeren er zich met liefde aan ibben gegeven en het met volle overgave hebben speeld. De moeilijkste rol in Candida is Marchbanks, om it hij niet alleen een dichter, maar ook jong en aardoor in zijn liefde geëxalteerd is. In deze ge- calteerdheid moet hf| maat houden, wil hij het ons igrijpelijk maken, dat Candida meer dan gewone megenheid voor hem kan voelen en Morell een vaal in hem zal zien. Dit nu heeft de heer Tonny ok als Marchbanks wel eens vergeten, vooral in eerste twee bedrijven. Hij overspeelde zich in jn exaltatie, en wist zich in zijn spel niet vol- oende te beheerschen, zoodat hij soms meer aan :n pathologisch abnormaal jongmensch dan aan ;n dichter deed denken. Pas in het derde verre eg best gespeelde bedrijf kwam er de noodige uance, die wij vóór de pauze te veel hadden ge- ist, in zijn spel, en wist hij ook de teere accenten treffen, waardoor Marchbanks zich zoozeer van e andere mannen onderscheidt. Toen was zijn iel zelfs zeer goéd. Coïse Hardeman heeft Candida met veel begrip ;peeld. Haar dictie was beter dan haar plastiek, vooral in de groote scène tegen het slot ontroer- zij doordat zij daarin den juisten en gevoeligen on wist te treffen. De heer Van Gils was als Morell wel de schijn- aar sterke, maar au fond zwakke man, die hij loest zijn. Hij preekte met overtuiging, zonder dat was het goede in zijn opvatting hiervan chzelf bewust te zijn. In de groote scenes, waarin et om diepere dingen ging, was hij echter wel eens at te vlak. Over het algemeen echter een verdien- elijk gespeelde rol. De drie kleinere rollen Prossy, Burgess en ooral Mill waren zwakker bezet. De heer B. de ange liet niets na om ons van de ploertigheid van urgess te overtuigen, maar het spel was te veel angeleerd en tot leven bracht hij deze figuur niet. Prossy stel ik mij scherp en markanter voor an Jos Fooy haar gaf. Ik meen, dat de dames en heeren van Het Jong lotterdamsch Tooneel en hun regisseur, de heer ob Oosthoek, hun taak te ernstig opvatten, om hun )el niet zuiver critisch te bespreken, al was het an ook een liefdadigheidsvoorstelling. Laat ik hier ok nog mogen zeggen dat in een zeer vlot nu en an voor de juiste dynamiek zelfs te vlug - tempo werd gespeeld. Aan het slot waren ér bloemen voor de dames n was er een geestdriftig applaus. Wij wenschen den Rotterdamschen dames en eeren op hun verdere tournee nog veel succes toe, ok terwille van het zoo sympathieke doel waarvoor ij spelen. J. B. SCHUIL HERMAN BOUBER'S VOLKS- TOONEEL. Er is tegenwoordig een hausse in volksstukken. )e Jantjes, Bleeke Bet, Rooie Sien, zij verschijnen veer op de planken en het publiek vindt er blijk- aar genoegen in deze stukken, die ons midden in e Jordaan voeren, terug te zien, ook al zijn ze og zoo dikwijls gespeeld. Bleeke Bet is bekead ge worden door de opvoeringen van Bouber's tooneel- ezelschap en ook door de film. Dit volksstuk is Is ik mij niet vergis De Jantjes voorafgegaan n het is eigenlijk meer een schets dan de Jantjes n De Zeemansvrouwen, welke stukken Bleeke Bet an ook verre overtreffen. De intrige loopt in deze tukken vrijwel parallel altijd weer krijgt de onge Jordaanmeid na veel strubbelingen den man an haar hart en zoo'n volksschets moet het oornamelijk hebben van de teekening van het ordaanmilieu. De lach en de traan wisselen elkaar leestal af, ofschoon Bleeke Bet het succes meer an den lach dan aan de traan te danken heeft. De «ottocht is een aardige vondst in dit volksstuk, ammer alleen, dat de jenever als zoo dikwijls tij Bouber er zoo'n onnoodig groote rol in speelt, k vind een dronken vrouw op het tooneel altijd égoutant, en het lied met de jeneverflesch van ienriëtte Davids, had ik dan ook gaarne gemist, te neer, omdat de actrice hierin ver over de schreef ing. Zoo, iets hoort ook in een volksstuk van te- enwoordig niet meer thuis. Overigens heeft Bleeke Bet, dat hier nog 4 dagen al worden gespeeld, het publiek blijkbaar weer eer vermaakt. Bouber weet als regisseur in zulke olksstukken de noodige levendigheid te brengen, n hij heeft bij zijn gezelschap enkele voor dat enre zeer goede spelers. Annie Verhulst heb ik met genoegen weer op het ooneel gezien. Ook nu stond zij als Jans ver bo en haar omgeving door haar ingehouden en toch terk suggestief spel. Ook Bouber zelf maakte van trie, den ijscoman, een levende, fijn getypeerde fi- iuur. Netty Hart voelt zich in dat soort stukken venzeer volkomen thuis en zij was als Ka een truische Jordaanmeid. Tonny Foletta maakte wel Ud len indruk van een mooien Karei, maar zijn zang toch beter dan zijn spel. Henriette Davids was dit keer Bleeke Bet. Zij last eigenlijk meer in een revue dan in een too- leelstuk en zij viel door haar direct op de zaal spe en wel eens te veel uit het ensemble. En de mid- ielen, waarmee zij den lach opwekt, zijn zelfs 'oor een volksstuk soms onnoodig drastisch en tof. Zoowel het Amsterdamsche stadsgezicht met den i/estertoren dien wij zoowaar electrigoli verlicht pel ing hij ek, zagen als de plezierboot waren aardige décors, en de bekende liedjes van Louis Davids deden het weer als van ouds. Aan succes heeft het gisteren dan ook niet ontbroken, zoodat Bouber over dezen eersten avond tevreden kan zijn. J. B. SCHUIL. HET NEDERLANDSCH TOONEEL Alessandro de Stéfani had hier een goeden naam door zijn geestig blijspel „De Kus op het Perron" Dien naam zou hij zich met het Zaterdagavond in onzen Stadsschouwburg door het Nederlandsch Tooneel gespeelde „De Vriendin van allen en nie mand" niet gemaakt hebben, wanneer hij met dit stuk in Nederland had gedebuteerd. Het is een niemendalletje, dat men den volgenden dag al weer vergeten heeft en dat feitelijk beneden de „stan ding" van het eei-ste gezelschap van Nederland staat. ,Een luchtige fantasie uit het zonnige Italië" las ik in het programma. Luchtig?goed, maar fan tasie? Neen, die heb ik in dit blijspel volkomen gemist. De nog wel beroemde schrijver Fa- briani is te veel een kluchtspelfiguur om hem ook maar één oogenblik ernstig te nemen. Dat hij de markiezin Del Torre toestaat voor eenige dagen als eigenares van haar oude villa te fungeeren, willen wij desnoods nog daarlaten, Maar dat hij zich zoo laat ringelooren door deze vrij ordinaire dame, is te veel gevergd van hem en van ons. Daardoor wordt hij niet veel meer of minder dan een hans worst. De schrijver heeft van dit toch al erg geforceerde gegeven eigenlijk niets gemaakt. Wat bijvoorbeeld te zeggen van een beroemd auteur, die zich zoo laat bedotten als deze Fabriani? Verbeeldt u een too- neelschrijver, die verliefd wordt op een hem on bekende dame, die door de telefoon op de kinder achtigste manier hem zijn liefde verklaart? En die daarna zoo maar mir nichts dir nichts, als hij be merkt, dat hij er tusschen genomen is, de markiezin als zijn vrouw accepteert. Met deze dwaasheid eindigde dit zoogenaamde' blijspel, dat daarmee als een nachtkaars uitging. Ook de anciere figuren zijn alle louter tooneelpoppen. De ruzie tusschen Giorgio den zoon van de markiezin en Mila het nichtje van Fabriani na hun eerste ont moeting, behoort in een klucht, niet in een blijspel thuis. En welk een ongelikt, onbeschaafd sujet was deze jonge markies! Neen, wij kunnen deze keuze van Cor van der Lugt Melsert onmogelijk prijzen, en wij nemen het Louis Saalborn allerminst kwalijk, dat hij van den beroemden Fabriani bok weinig wist te maken. De auteur bood hem er geen gelegenheid voor. fagda Janssers 'kreeg wat meer kansen en zij wist met haar levendig spel en haar rake dictie als de markiezin Del Torre nog iets te. redden. Maar ook deze rol is tooh feitelijk beneden het talent van deze actrice. Frits van Dijk moest onverwachts in vallen voor den plotseling ziek geworden Guus Oster in de rol van Giorgio en ik breng hem hier gaarne hulde voor de knappe wijze, waarop hij dit deed. Men zag nauwelijks aan hem, dat hij deze rol onvoorbereid speelde. De markiezin Del Torre bleek meer een vriendin van niemand1 dao van allen te zijn en wij zullen haar maar zoo spoedig mogelijk vergeten. Wij ho pen op een flinke revanche van Het Nederlanidtsoh Tooneel. J. B. SCHUIL. AMICITIA JUNCTI Amicitia Juncti heeft haar jaarlijksch feest gehouden als in gewone tijden. Het eenige verschil met andere jaren was zooals de voor zitter, Han Sluiter in zijn vlot uitgesproken ope ningsspeech zeide het uur van aanvang, want in plaats van een avondvoorstelling was het dit keer een matinee. Het strekt de gymnasiasten tot eer, dat zij zich door den somberen tijd niet hebben laten weer houden ook dit jaar hun feestvoorstelling te geven en nog meer, dat deze in niets onderdeed voor de opvoeringen van vorige jaren. De keuze van het stuk was reeds heel gelukkig, w^nt dit vroolijke spel van den pseudo detective Dicky, die na zijn schitterend begin zoo leelijk in den knoei Keuze uit 32 soorten. Slot defect? Tel. 11493 OeSleutelspecialist.L.Veerstr. 10 (Adv. Ingez. Med.) komt, wanneer er een werkelijke diefstal gepleegd blijkt te zijn, een stuk, dat wij in deze rubriek reeds meermalen besproken hebben ging niet boven de krachten van deze jongelui. Het is een alleraardigste, vlotte opvoering geworden, waar mee de regissëur, de heer Wim Paauw, allé eer heeft ingelegd. Want dat het groote succes voor- namelijk aan hem te danken is geweest, daarvan zullen allen en de spelers in de eerste plaats wel overtuigd zijn. Wim Paauw blijkt hoe langer hoe meer de aangewezen leider voor schoolvereenigingen te zijn. Wanneer men zoo'n voorstelling zoo vlot ziet loopen, dan lijkt het nog al eenvoudig, maar men vrage niet, welk een inspanning, liefde voor het werk en vakkenis 't vereischt, om jonge men- schen, die nog nooit, of misschien eenmaal op de planken hebben gestaan, zoo te doen spelen, dat het publiek nauwelijks merkt, dcit tooneel- spelen moeilijk is. O zeker, wij zien wel, dat dit geen leerlingen van een tooneelschool zijn, dat er in het spel soms wel iets onbeholpens is, maar is het al niet veel, dat wij, ouderen, met ge noegen naar zoo'n voorstelling kunnen kijken. Er werd bijvoorbeeld in een vlug tempo gespeeld een bewijs van uitstekende rolkennis het tooneel „stond" geen enkele maal een fout anders van zoo vele dilettantenopvoeringen het samenspel was goed verzorgd en het geheel en dat is geen gering compliment maakte een zeer beschaafden indruk. Nu ja, zal men misschien zeggen, van gymnasiasten mag men dit laatste toch ook wel verwachten. Dat denkt men maar! Zoodra er houterig en stijf gespeeld wordt, is het ook met de distinctie op het tooneel gedaan. Ik zou kunnen volstaan met het geheel te roe men, want gezamenlijk hebben de werkende leden van Amicitia Juncti de opvoering tot een succes ee-maakt. Er was er geen een, die den totaal in druk door onvoldoende spel bedierf, al was de eene natuurlijk iets -beter dan de ander. Ik moet echter een uitzondering maken voor den -heer Nico Drost en mej. Koos Thiol. Dicky is zoo zeer hoofd persoon in, dit vroolijke detectieve-spel, dat hij de voorstelling, wil zij réusseeren, moet dragen. En dat deed de heer Drost in alle opzichten. Hij speelde met een opmerkelijke opgewektheid en verve. Hij was alleraardigst in zijn aplomb in het begin en niet minder in zijn verlegenheid, wan neer hij bemerkt, dat het mis gaat. De H.T.C. moet dezen spelers eens een kans geven. Het zou mij niet verwonderen, wanneer hij mettertijd een uitste kende jonge rol zou kunnen worden. Hij heeft er ongetwijfeld aanleg voor. Ver de dames was mej. Thiel de prima. Nu moet ik toegeven, dat zij daarbij een grooten steun heeft gehad van den kapper. Haar grime was opmer kelijk goed welk een mooie grijze pruik droeg zij maar zij wist ook in haar spel als lady Glenmore m deze lieve oude dame karakter te geven. Bert Frerichs mocht twee open doekjes incassee- rer. Voor een deel dankte hij dat aan zijn dank bare rol, maar hij verdiende het ook door zijn spel, dat voor een zoo jongen speler werkelijk verdien stelijk was.c Na afloop der voorstelling werd de regisseur, de heer Paauw door de leden gehuldigd, met welke huldiging de zaal hartelijk instemde. En toen kwam tot slot voor mij het hoofdmoment van dezen mid dag, de speech van Dr. Spoelder, De rector van ci's gymnasium weet zoo precies den toon te tref fen tegenover zijn leerlingen gemoedelijk en toch warm dat ik er altijd weer door getroffen word. Zaterdag misschien nog meer dan anders. Men voelt het, deze rector is 'n man met 'n hart, de oudere vriend voor zijn leerlingen. Zou dat ook een der oorzaken zijn, da t der feesten van Amicitia Juncti een zoo prettige sfeer hebben? Het was een alleraardigste middag. J. B. SCHUIL. MUZIEK. ANEGANG14 TEL.11965 HAARLEM (Adv. IngezMed.) in de Ned. Herv. Kerk te Overveen. Het bericht, dat mevr. Jo Bos—Vincent Zon dagnamiddag in de Ned. Herv. Kerk te Over veen zou zingen was reden genoeg om de ruimte van het kleine, ver van alle gewoel af gelegen en door zijn smaakvolle blank-eikenhouten be timmering uitmuntende kerkgebouw reeds lang vóór den aanvang der uitvoering vol te doen stroomen. Neerland's eerste sopraanzangeres, terzijde gestaan door de organiste mej. Charlotte Huls- hoff, gaf een Kerstuitvoering. Vijf van de liede ren, die zij zang waren dan ook Kerstliede ren; van twee echter hield de tekst geen verband met het Kerstfeest. Dit waren „An Evening Hymn" van Purcell en „Liebster Herr Jesu" van Bach. Maar van dit laatste hadden de woorden „Mir wird hierauf Erden so bange" en „Von der beschwerlichen angstvollen Welt" toch een zeer actueele en treffende beteekenis. Geheel buiten de Kerstgedachte stonden de orgelsolo's, het groote Preludium en de Fuga in c kl. t. (Pe ters II no. 6) van Bach en César Franck's Pré lude, Fugue et Variation; het eene een afspie geling van den somberen tijd, het andere aan het slot verheldereid tot een zacht lichtend majeur. Op de Algemeene Begraafplaats te Delft werd een monument ter nagedachtenis van de aldaar gesneuvelde militairen onthuld. Op de foto het monument na de onthulling. IFoto Stagf«ï Een Italiaansche Studiecommissie bracht deze rdagen onder leiding van den president der Italiaansche Automobielclub, graaf Bonacossa, een bezoek aan de Duitsche Riiksmotorsportschool. Het gezelschap tijdens een ongewone excursie. (Foto Weltbild.) De organiste leidde de uitvoering in met een niet op het programma vermeld Koraalvoor- spel in C. gr. t.; en het diatonisch stijgend mo tief daarvan mocht als symbool voor een ver heffing des geestes tot boven de aardsche din gen gelden, de dalende octaven, waarmee Pur cell' Hymna begint, echter van het vallen van den avond en de melismata op het „Hallelujah" aan het slot der Hymne van de aloude litur gieën. Zoo was hier reeds verscheidenheid genoeg, maar welk een rijkdom van prachtige tegen stellingen zou ons daarna nog geschonken wor den! Afgezien van de werken voor orgelsolo was daar Bach's „Ich steh' an deiner Krippen hier", door de indeeling in periodes van vier maten eer een koraalmalodie met gefigureerde begelei ding dan een lied. Daar waren de drie door Anth. v. d. Horst bewerkte oud-Fransche Kerstzan gen: het „Noëll bressan", een eenvoudige melo die, met aan Kerstklokjes herinnerende vóór- en tusschenspelen voorzien; de mooie gevoelige, ook in de orgelpartij aangeduide melodie van het „Noëll alsacien-" en het krachtige, in de aeolïsche kerktoonsoort geharmoniseerde „Noël proven?al". En daar was, tot besluit, het helde re, stralende, jubelende „Hoort gij ginds de He melingen?" in de schoone toonzetting van wijlen Cath. v. Rennes Het was weer een subliem genot, den' zang van mevr. BosVincent te beluisteren. Elke scha keering van tekst of van melodie kwam daarin tot uitdrukking en haar stem klonk in deze be trekkelijk kleine ruimte even mooi als in de on metelijke gewelven onzer Groote Kerk. De organiste begeleidde even voortreffelijk als zij haar solo's speelde. Bach's orgelwerk, waar in het orgel voor het eerst de krachtige stem men der tongwerken liet hooren, droeg zij dui delijk, vlot en correct voor; slechts meenden we in de Fuga soms eenige gejaagdheid waar te nemen. En Franck's teere compositie vertolkte zij met zoo'n prachtige egaliteit als we niet vaak hoorden. Alle lof daarvoor! K. DE JONG. ALS uw lever niet voldoende LEVER-GAL afscheidt. lederen dag moet uw lever een liter lever-gal ln uw ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van lever-gal onvoldoende Is, verteert uw voedsel niet. het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u ziet alles zwart. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen. U moet CARTER'S LEVER-PILLETJES nemen om deze liter lever-gai vrij te doen vloeien en u zult u een geheel ander mensch voelen. Onschadelijk, plantaardig, zacht, onovertroffen om de lever-gal te doen vloeien. Eischt Carter's Lever-Pilletjes bij apothekers en drogisten f 0.75. (Adv. Ingez. Med.)' Uitvoering van leerlingen van Corry Koppen. Voor de pïanoleerlingen die Zondagmiddag ver- eenigd waren in de muziekzaal van Restaurant Brinkmann, bestond er slechts een wereld van vreugde, waarin lang verwachte gebeurtenissen in vervulling zouden gaan. Maar niet allen reageerden gelijk. Er waren er, die onbezorgd het podium op gingen, als om een cadeautje in ontvangst te ne men, ofwel een briefje of iets dergelijks af te geven. Er waren er, die al meermalen dien gang waren gegaan en zich, na afloop der muziekvoordracht, beklaagden dat zij het niet dadelijk nog eens moch ten overdoen. En, zooals op alle leerlingenuitvoe ringen, er waren ook, die als minitueus en nauw keurig en correct bekend stonden en die nu (voor wie niet gewoon is, anders te luisteren dan alleen met de ooren) den indruk wekten van achteloos en slordig en onattent te werk te gaan. Van de zelf- bewusten onder de ouderen zullen we vooreerst niet reppen. Drie categorieën beginners dus, onder wie de eer ste de meest gelukkige, de tweede de meest be lovende is. Want deze heeft als een dosis zelf- critiek, die meestal niet aan overschatting mank gaat. De derde categorie behoeft slechts aanmoe diging, om het te kort aan zelfvertrouwen te over winnen. Groep I nu kwam met allerprettigste cadeautjes aandragen. Ze waren voor ons, de luisteraars, en we moesten maar beslissen, of we die mooie muziek van Carroll, of van Carse, of Whitehead Jen voor rang wilden geven boven Marshall of Kirkby-Mason, of meer voorkeur hadden voor den veel ouderen Zilcher of H. Hofmann of Schultz, die echter al niet meer tot de eerste groep behoorden. Maar groep I toch heeft ons, om méér dan één reden, veel genoegen gedaan en wel voornamelijk, omdat het persoonlijk element van het onderricht er zoo onvervalscht in tot uiting komt. Dit is vóór alles: het bijbrengen van den mooien aanslag, die den welluidenden, zingenden toon bewerkt. Om die reden heeft zelfs een klein foutje zijn bekoring, omdat het wordt gepresenteerd met de naïviteit van het kindersnoetje, dat zich heel even bezint' „Overdoen of doorgaan?" Maar de mooie klank is er, en blijft ondanks alles. Die mooie klank nu is. naast de goede muziek, onze belooning. Midden in groep II of III zaten we, toen de duetten yan Carse gespeeld werden, maai? 't PAULA WESSELY IN HAAR NIEUWSTE FILM „EEN LEVEN LANG" BINNENKORT IN HAARLEM (Adv. Ingez. Med. meest was er toch groep II, en daaronder blonk, naast de mooi en zeer goed gespeelde Gavotte van Carse, het stuk „Nightfall" uit. dat evenals het andere daarna gespeelde stuk van Carroll de beste herinnering naliet. Bij groep III dacht ik in de eerste plaats aan Gavotte en Tanzlied van Hofmann. Hoe het pe daal gebruikt moet worden, weet heel goed de jeugdige executante, want in 't begin der Gavotte was het opperbest. Later raakten veel mooie din gen op den achtergrond. Maar de voordracht oefening is er om te leeren en het zelfvertrouwen zal spoedig genoeg komen. Bij Haydn en Handel en Wilhelm Fr. Bach, stelt de luisteraar de eischen hooger. Wat -er in de voordracht goed en mooi was, is dus geen goed koop succes geweest. Met dat al hoor ik Haydn graag licht, Handel correct doch niet stijf, en de muziek van den grooten zoon van Seb. Bach bloeiend in de fiorituren. Inmiddels hebben de jonge speelsters ons gebracht naar de afdeeling, waaraan 't deel na de pauze was besteed: naast Heller en Parlow slechts muziek van de grooten, Schubert, Mendelssohn, Chopin. Mozart en een prachtige zonnige koorbewerking voor twee piano's van Joh. Seb. Bach. Dat groep III ook hier deelgenooten vond, is licht te begrijpen. Schubert's Moment musical zoo goed als Im promptu in As hadden genoeg muzikaals, om in 't eerste het tempo, in 't tweede het pedaalgebruilc juister te mogen verwachten. Boven de krachten gingen vooralsnog Mozart's Variaties in G en Chopin's Mazurka. Doch op een zóó uitgebreid programma is dat weinig, waar Parlow en Seb. Bach zooveel 'moois gaven. En alweer groep I kwam aan 't slot de hoofdaandacht vragen; zij bracht de mooiste bloemen op het podium, den zichtbaren dank van kinderen en ouders. G. J. KALT. I HET NEDERLANDSCH TOONEEL speelt een blijspel van Henk Bakker. Het Nederlandsch" Tooneel directeur Cor van der Lugt Melsert heeft een nieuw blijspel vara Henk Bakker „Als sterren vallen" ter opvoering aangenomen. Naar wij vernemen zal de première op Zaterdag 18 Januari in den Stadsschouwburg worden gegeven met Ank van der Moer en Frita van Dijk in de hoofdrollen. Vertrekkende Politiemannen. Th. Spoor S. Bosma. (Foto's archief HD.) In ons nummer van Zaterdag plaatsten we de foto's van de twee hoofdagenten van politie te Haarlem, die over enkele dagen den dienst met pensioen verlaten. Door een fout ter drukkerij werden echter de namen onder de clichés ver wisseld. Links staat de bekende hoofdagent- recherdheur Th. Spoor en rechts de vroegerd Schotensche politieman. S. Bosma.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1940 | | pagina 11