JutmscfumuL „ïDocpsceclkec" Verstapping Emil Jannings als NASSAU BANK N.V. VERRICHT ALLE BANK EN EFFECTENZAKEN 3Catts Jtaset Een belangrijk filmartistenpaar: Veit 3tacta.it eit Jicist'uia Sxtedec&aum £aatste (itmnieim&ï Vertelling ZATERDAG 11 JANUARI 1941 H'SAREEM'S DAGBEAB Een film naar von Kleist's „Der Zerbrochene Krug" Het schijnt een hartewensch van Emil Jannings persoonlijk te zijn geweest om „Der Zerbrochene Krug" van Heir rich von Kleist te verfilmen. De hoofdleiding van deze film. die in ons land en thans in Haarlem vertoond wordt onder den titel „De dorpsrechter" berustte dan ook bij dezen grooten acteur. Intusschen is gebleken dat Jar mings, wanneer er niemand is. die hem leidt, gaar ne van een film een tooneelstuk maakt. En een film is r.iu eenmaal een film. Juist in die werken, waar Jannings zich moest onderwerpen aan een krachtigen regisseur, die wist een film te maken (we herinneren aan „Robert Koch") is hij ook als filmacteur een figuur van ongemeene beteekenis gebleken. Doch uit de film „De Dorpsrechter", waarin Jannings de vrije hand had, blijkt wel dui delijker dan ooit hoezeer deze acteur, wanneer hij miiet aan fihhbanden gelegd wordt, zweert bij het ■tooneel. De keus vani von Kleist's gedicht is op zichzelf reeds typeerend en waar die keuze eenmaal was gedaan is het te waar- deeren dat men uit eerbied voor den dichter zijn werk op den voet heeft willen volgen. De geschie denis heeft niet veel om 't lijf. Dorpsrechter Adam, die in een plaasje bij Utrecht recht spreekt, ver zaakt zijn plichten; het komt zoover dat hij als het ware voor zich zelf terecht moet staan. Hij heeft Eve Ruil het hof gemaakt, die daar niiet van ge diend was en op zijn vlucht heeft hij een kruik ge broken. Deze kruik neemt de moeder van het meis je als stuk van overtuiging mee naar den dorps rechter, doch deze probeert waar niet met ze kerheid bekend is wie of bij Eve is geweest en het meisje zelf blijft zwijgen de schuld op anderen te werpen. Geriehtsrat Walter, die op inspectie komt, Frans Hals Zijlstraat 61 Haarlem (Adv. Ingez. Med.) Hef valt niet licht 'n lichtzinnige rol te spelen! Camilla Horn vertelt. „Zooals u ziet", vertelt Camilla Horn ons lachend, als wij toestemming hebben gekregen, haar tusschen opnemingen van de Gustav Althoff-film „De roman van een dokter" te interviewen, „worden mijn gees telijke waarden in deze film niet erg hoog aange slagen. Ik ben en blijf op het hellende vlak; wuft heid en oppervlakkigheid zijn mijn grootste deug den geworden". Albrccht Schönhals. (Foto archief H. D.) Wij vragen haar ons wat van haar rol te vertellen „Dan moet ik me eerst aan de heeren voorstellen. Ik heet Kaethe Ueding en ben de vrouw van den bekenden arts. Dr. Thomas Ueding. Ik houd van mijn man Albrecht Schoenhals speelt deze rol zooals een vrouw als ik van een man kan hou den, die over ruime inkomsten beschikt en zóó van zijn beroep vervuld is, dat hij weinig tijd heeft, mijn groote verlangen naar uitgaan en vroo- lijkheid te bevredigen. Ons huwelijk, waarin wij innerlijk steeds verder van elkaar komen te staan, is een mislukking, maar door de geboorte van een jongen blijven wij bij el kaar.... Tegelijkertijd heb ik een verhouding met een ander, dien ik tijdens een opwindend meenings- verschil doodschiet. Thomas neemt nu terwille van den jongen den moord op zich en wordt tot 7 jaren gevange nisstraf veroordeeld. Gedurende dezen tijd wordt de jonge ziek en sterft. Aan zijn dood heb ik door mijn oppervlakkigheid en onmoederlijke houding schuld. Het offer, dat Thomas gebracht heeft, is dus tevergeefsch geweest. Innerlijk geknakt en gebroken komt tenslotte na 7 lange jaren Dr. Ueding weer in een wereld terug, die elke zin voor hem verloren heeft. Dan maakt hij kennis met Ursula Kay. de vrouw van een verongelukte verkeersvlieger (Maria An dergast is in deze rol mijn tegenstandster) en haar zoontje. Met deze vrouw, die hem schenkt, wat ik hem nooit wist te geven, n.l. begrip en belang stelling voor zijn beroep, denkt hij een nieuw leven te kunnen beginnen en hij vraagt mij te wil len scheiden. Ik weiger pertinent, daar ik op mijn manier nog steeds van hem houd, maar moet tenslotte toch zwichten. Zijn vriend, de advocaat Steflen, weet mij ervan te overtuigen, dat ik mijn schuld aan den indertijd gepleegden moord tegenover het ge recht moet bekennen, wil ik ooit mijn gemoeds rust terugkrijgen, en Thomas wederom in de ge legenheid stellen, zijn beroep uit te oefenen Eerst nu is Thomas werkelijk vrij. Hij heeft een vrouw gevonden, die hem tot een werkelijke kame raad zal zijn en een zoon, waarin hij de beeltenis van zijn verloren kind teruggevonden heeft". „Het schijnt een rol te zijn, die hooge eischen aan U stelt", veronderstellen wij. „Juist", antwoordt zij. ..Met oppervlakkigheid en lichtzinnigheid alléén is deze rol niet te spelen. En lk wil u wel verraden, dat het juist de psycholo gische momenten zijn, zooals ik ze innerlijk voel, Jje ik gaarne naar voren wil brengen. En ik zal teer blij zijn, als my dit gelukt". heeft den rechter reeds spoedig door en een smade lijk einde wacht Adam. Emil Jannings is onafge broken op het witte doek en de camera verlaat het gerechtszaaltje niet. De voordracht is voortreffelijk. En men heeft gelegenheid te over om waar te •nemen welk een groot acteur Emil Jannings is. Friedrich Kayssler en Max Güllstorff spelen hun rollen eveneens voortreffelijk. in Rembrandt Aambeien? Huiduitslag? Overtollig vet? DAN Pr. Schieffer's Stof wisse li nqszout Men voelt zich vrijer en gezonder. Flacon f 1.06. Dubbele flacon f1.75 bij apothekers en vakdrogisten. (Adv. Ingez. Med.) Rembrandt schijnt hij in de splinternieuwe Tobisfilm „De trouwelooze Eckehart", als de directeur van een chocoladefabriek, die door een kofferverwis- seling in de allerzonderlingste situaties komt te verkeeren. De directeur is een groot heer op zijn kantoor, doch thuis is zijn vrouw de baas. En wanneer deze vrouw de koffer van haar echtgenoot bij een vreemde dame aantreft, hooren we het rommelen van een naderend en onaf wendbaar onweer. Manlief zit echter zeer onschlldig is de tram en vraagt zich af van wie of toch wel de koffer mag zijn, die hij in zijn bezit heeft gekregen. Hij komt de grens over zonder pas en gaat dan pogen de vreemde koffer naar de wettige eigenaresse terug te brengen. Dan komen de poppen pas echt aan het dansen, want vrouwlief is intusschen ook aan het speuren gegaan. En tot overmaat van ramp spint het raadselachtige noodlot ook de schoonzonen van den chocoladefabrikant in het net van intriges. Theo Lingen weet de lachers spoedig op zijn hand te krijgen en Lucie English als zijn vrouw is kostelijk. Hans Moser zelf is als van ouds. De regisseur is in zijn werk niet van stroefheid vrij te pleiten. Juist een komi sche film moet vlot en zonder een schijn van opzettelijkheid zijn. Het gegeven is zeer origineel en de ontwikke ling van de intrige is op zichzelf zeer verma kelijk. Reprise van „Tango Nofturno" In Palace wordt Pola Negri's film „Tango Not- turno" in reprise vertoond. Hans Moser. (Foto archief H. D.). Hans Moser is den laatsten tijd eenvoudig niet van het witte doek af te slaan. Thans ver- Toover licht en vreugd in een donkeren tijd in het kinderhart! „HET BONTE BOEKENHUIS". Een fleurig' geschenk, dat blijdschap brengt. Een juweel voor onze kinderen van 510 jaar! (Adv. Ingez. Med.) Regisseur en actrice werken samen. Kristina Soederbaum verliet reeds op jeug digen leeftijd huis en haard met 't groote doel, tooneelspeelster te worden. Haar ouders, die hier zeer op tegen waren, ofschoon zij toch eigenlijk zelf den kiem voor deze plannen leg den, doordat er in den huiselijken kring veel aan dilettanten-tooneel gedaan werd, waarin Kristina dan medespeelde, probeerden haar dit idee met alle macht uit het hoofd te praten, maar niets mocht baten! Men verwacht nu misschien te hooren, dat Kris tina toen reeds bewees, een wonderkind te zijn, doch niets is minder waar. Nooit heeft zij meer tranen in haar leven vergoten dan in deze jeugd periode. Gedurende de repetities van haar eerste optreden bracht ze haar medespelers tot wanhoop. Maar het eigenaardige deed zich voor, dat zij ge durende deze mislukte repetities, innerlijk haat te spelen rol zich zóó eigen wist te maken, dat zij bij haar optreden aller verwachtingen overtrof. Door dit resultaat kreeg zij dan ook de over tuiging, dat zij talent moest bezitten en haar roeping het tooneel zou zijn. Met een ijzeren wil bezield begaf zij zich naar Berlijn om iets groots te bereiken. Zeker, in Berlijn had zij eenige vluchtige be kenden. maar het was toch een waagstuk, wat zij ging ondernemen. Nu begonnen eigenlijk pas de groote moeilijk heden. Spreek- en tooneellessen wisselden elkaar at en met de langzame vervolmaking van haar talent, kwam het groote brandende verlangen naar een eerste belangrijke rol. Er breekt een tijd voor haar aan, die wij uit zooveel biographieën van be roemde tooneelspelers en filmacteurs kennen, n.l. de tijd van het wachten. Haar droomen om bij een groote filmmaatschappij geëngageerd te worden, bleken ijdel te zijn; de telefoon zweeg in alle talen, niemand zag wat in haar. Echter liet zij dezen tijd niet onverbruikt voor bijgaan verwisselde van tooneelschool en werkte hard in het volle bewustzijn, dat zij nog heel veel te leeren had. Plotseling werd de geheele jonge tooneel wereld verrast door de mededeeling, dat de regisseur Veit Harlan de film Jeugd geschreven door Max Halbe in voorbereiding had en voor de rol van Annchen een jonge vrouwelijke kracht zocht. Maar deze rol scheen de bescheiden Kristine veel te groot toe; zij durfde niet naar Veit Harlan te gaan om de kans te wagen. Maar eindelijk vermande zij zich toch en besloot het waagstuk te ondernemen. Een proefopneming met den vertolker der man nelijke hoofdrol Hermann Braun wordt ge maakt. En weer breekt een tijd vol spanning en afwachten voor haar aan. Tenslotte geheel ont moedigd. terwijl zij ervan overtuigd is, dat haar droomen nooit in vervulling zullen gaan, begint zij zich meer en meer met de gedachte vertrouwd te maken, geslagen en mislukt naar haar geboorteland Zweden terug te moeten keeren. Als de nood het hoogst is, is de redding het meest nabij! Haar koffers zijn reeds gepakt, zij is reisklaar, wanneer er plotseling een telegram van Harlan komt, dat zij voor de rol van Annchen aangenomen is. Van dit oogenblik begint haar zoo groote car rière! Na de eerste film „Jeugd" trouwde zij met den regisseur Veit Harlan. Veit Harlan is in filmkunstkringen bekend als dè groote voorstander der tegenstellingen. Dit blijkt uit al zijn films en wel in het bijzonder uit zijn „Jeugd". Hij weet in al zijn beelden op ongeëvenaarde wijze de scheiding tusschen zwart en wit aan te brengen en het is wel juist de wijze waaróp zij aan elkaar tegengesteld zijn, die ons zoo weet te boeien. De onverbiddelijkheid van een noodlot is de dra matische kern van deze film en Harlan heeft op de meest krachtige wijze zijn contrasten uitgewerkt. De schakeeringen tusschen zwart en wit zijn hierin zeer zeker beslissend geweest. Ook zijn medewerkers heeft hij er met een alles afdwingende kracht toe gebracht het uiterste te geven om deze nuances te scheppen. Het is een wisseling van stemmingen en tegen stellingen, zóó fijn en verrassend kunstig uitge beeld, dat de groote kunstenaar Harlan zichzelf hierin overtroffen heeft. Veit Harlan is een mensch, wien nooit iets tè goed kan zijn. Hij is een hartstochtelijk fotograaf en brengt de meeste van zijn vrije avonden in de donkex-e kamer door. Tevens kan hij zeer goed beeldhouwen en hij legt den beitel niet eerder weg, voor het gezicht, dat hij wilde scheppen, leven gekregen heeft. Zij die hem bij zijn filmwerk zagen, hebben vastgesteld, dat hij niet ophoudt te voi-men en te voelen, te dwingen en te boren, tot hij het door hem gewenschte beeld naar voren gebracht heeft. Hij is onverbiddelijk voor zichzelf en voor anderen, maar tevens bezit hij een oneindig geduld, wanneer het er om gaat de stemmingen van anderen aan te te voelen en te begrijpen. Tevens komen in zijn wei'k twee voorname factoi-en tot uiting, die als het ware zijn geheele levenshouding typeeren, n.l. in de voorbereidingen legt hij een nauwkeurigheid aan den dag, die men als ambtelijk zou kunnen kwalificeex-en, terwijl bij de eigenlijke opnemingen hij van een zoo hartstochtelijk en vurig tempera ment is, dat iedereen onwillekeurig door hem medegesleept wordt. Paul Niepkow had door middel van de televisie een interview met Wolfgang Liebeneiner, den re gisseur van de nieuwste succesfilm der Tobis, „Bismarck"; dit naar aanleiding van de feestelijke premièi-e te Berlijn. Hans Steinhoff, de regisseur van de Emit Jannings-film „Paul Krüger" („Gier-Wally", „Tief- land"), is door de Duitsch-Deensche Vereeniging uitgenoodigd, een reeks voodrachten over filmkunst te houden. Willi Forst voltooide een nieuwe film „Operette", die een onderscheiding ontving. (Foto archief H. D.). Alfred Bernau speelt in de Emil Jannings- film „Paul Ki'üger" de rol van den toenmaligen Prins van Wales. Wat wel in het bijzonder opvalt, is, dat Alfred Bernau voor deze rol nauwelijks gegrimeeid be hoefde te worden, daar hij sprekend op den Prins van Wales leek. Aan Willi Foi -t's l'ilm „Operette" werd het praedicaat „Cultureel en kunstzinnig waardevol" verleend. De nieuwe Tobis-film „Tiefland", waarvan Leni Riefenstahl het draaiboek schreef, is afge leid van het tooneelstuk van Guimeras en tevens van d'Alberts opera, waarvan de muziek dom Dr. Giuseppe Becce voor de film omgewerkt werd. Otto Henning speelt in de Veit Harlan-film „Fredericus" de rol van Genei-aal Fick, aan wien Frederik II na de nederlaag bij Kürsdoi-f het op- pei'bevel overgaf, daar hij zighzelf er niet toe in staat achtte, dit te blijven voeren, om het echter toch weer na eenige dagen over te nemen. WINTERHUtPapNEDERLAND CABARETVOORSTELLING TE HAARLEM. Vanwege de afdeeling Haarlem van Winter hulp-Nederland zal Woensdag 15 Januari a.s. in het Concertgebouw aan de Lange Begijne straat een cabaretvoorstelling worden gegeven, door het bekende gezelschap Tholen en Van Lier met medewerking van Guus Brox en de Harlem Kings. Aanvang V/z uur; einde pl.m. lO'/'e uur. Rekening is gehouden met de lichte maan, zoo dat de duisternis voor niemand een bezwaar behoeft te zijn deze speciale voorstelling bij te wonen. Toegangsprijzen zijn: le rang f 1; 2e rang f 0.75; 3e rang f 0.50, rechten inbegrepen. De collectanten van Winterhulp en verdere medewerkers zullen een uitnoodiging ontvan gen om deze voorstelling kosteloos bij te wonen. Plaatsbespreking a f 0.10 per persoon kan ge schieden op Dinsdag 14 en Woensdag 15 Januari a.s. van 10 tot 3 uur aan de Concert- De toegangsprijs is laag gesteld in het ver trouwen, dat deze nu voor niemand een bezwaar behoeft te zijn om van dezen kleinkunst-avond te genieten, Voorverkoop van plaatsbewijzen is mogelijk aan onderstaande adressen, die zich hiervoor welwillend hebben beschikbaar gesteld: 1. Boekhandel Pallieter, Kruisweg 38. 2. Magazijn „De Duif", Leidschevaart, hoek Leidschestraat. 3. Firma Gebr. Misset, Ijzerhandel, Mar- nixstraat 119. 4. Sigarenmagazijn K. Dernison, Gen. Cronjé- straat 56. 5. Sigarenmagazijn A. van Dijkhuizen, Kam perstraat 19, hoek Linschotenstraat. 6. Sigarenmagazijn D. H. J. van Eskert, Hout plein 17. 7. Sigarenmagazijn „Insulinde" van Maarten Rooij, Rijksstraatweg 70. 8. Sigarenmagazijln Chr. Nagel, Ostade- straat 14. 9. Sigarenmagazijn B. van Odijk, Amster damstraat 12. 10. Sigarenmagazijn „Sumatra" van S. C. BekenkampSmink, Zijlweg 44. Een lofwaardig initiatief. Op instigatie der afdeeling Amsterdam van de vereeniging „Oost en West" wordt in de aula van het Koloniaal Instituut voor kantoorpersoneel, dat momenteel tengevolge van de tijdsomstandigheden weinig om handen heeft, een serie lezingen gehouden over Indische onderwerpen. Een overzicht tijdens de openingsrede van den heer P. J. Gerke, voorzitter van „Oost en West". foto Pax-Holland HET IJS EN ELLY. door M. SYBR. KOOPS. E stonden op het plein, waar de Noordoostenwind hen bijna omver Hij had, voorzoover de ellendige kou ook voorzoover zijn uiterlijk van twit ste eeuwschen jongeman dat toeliet, een si kende houding aangenomen, zij trachtte een onverschillig air te geven. Wat haar gemakkelijk viel, daar immers ook een Jam temperatuur iema.nd een traan uit de oogen persen. „Jekunt me voortaan met rust laten! i ze en terwijl ze hem gevoelloos den rug draaide voegde ze er aan toe: „En ik hoop, je zoo verstandig zult zijn, me niet achterr loopen!" De laatste woorden negeerde hij totaal. Hij in haar voetsporen tot hij haar bij een arm pakken. „Waarom zoo onverbiddelijk?.... We het een week kunnen aanzien en het dan eens probeeren. We.... we hooren toch bij kaar!" „Nee", zei Elly ,,'t blijkt van niet. Doe je wilt, maar ga in ieder geval weg". Hij was verslagen. Doelloos bleef hij oogenblik staan, terwijl haar voetstappen der en verder weg klonken, nog even zag hij ze in haar kittige bontmanteltje om den verdween en toen vloekte hij tusschen z'n den. Even had hij de neiging, haar na te nen, maar bijtijds zag hij het dwaze en h looze daarvan in. Vlug stapte hij naar huis. Het eten smaakte of zout en sappen er ontbraken, de kachel kon de koude korst om hart niet doen smelten en om zich te vera haalde hij tegen het einde van den middag, danks den feilen wind, zijn schaatsen van der. Er waren weinig menschen op het karf De onverbiddelijke Noordooster had allen niet tot de kaste der grimmigste sportbeoefjg< ren behooren, van het ijs gedreven en de ejsc len die er nog op waren, hadden nauwelijk% voor elkander en reden met een soort woed<g< korte baan onafgebroken op en neer. Dick bleef op het westelijke eind van de b|}„ waar het kanaal een kleine verbreeding hat^ waar de eenige gelegenheid was om met gebk ijzers een goed figuur te slaan. Hij had het a^, ver gebracht in de kunst van schoonrijdef zooals hij het „achten maken" noemde l(j, daar hij de ruimte had, kon hij zich zóó tenij^ ste warm houden. De schaarsche schaatsenrijders keken v beetje spottend toe, hoe die jonge man in zijn eentje eentonige figuren in het ijs kende. Maar snel keerden ze zich om, redei baan nogmaals.... om aan het andere r einde, bij de Oosterbrug, hetzelfde tafertr te vinden. P Daar draaide een meisje cirkels op het glP vlak. Een tikje onhandig eerst, later str brutaler, strekte ze één been achterwaarts,^' armen zijwaarts, terwijl één hooge schaats i sneeuw uit het ijs opkraste. Dick zag haar uit de verte, maar zij boezeP hem geen belang in. Tezeer was hij vervuldF zijn eigen gevoelens, ofschoon hij ze in sIF heftiger bewegingen poogde te smoren. Toe®: schemer begon in te vallen, gleed hij nog{®< zijn enkele vierkante meters en toen de la# sportsman ten slotte het ijs verliet, stond r hijgend en stijf een oogenblik stil. Nog steeds had het meisje, enkele hond# meters verder, haar pogingen niet gestJg' Nog altijd trachtte zij zich sierlijk op te 1» wen. glijdend op één griezelig hoog ijzer, i In Dick ontwaakte plotseling weer het jjti gevoel, dat op het ijs even onsterfelijk srJ.e als in de balzaal. Kan men een aardig rafé bloempje zien zonder den lust, er heen te Met enkele forsche slagen legde hij de baa» e remde tollend en bleef stilstaan. Het voltooide juist een nieuwen danspas. Terwi1 haar armen in de hoogte strekte, hurkte probeerde zoo, al draaiend, één schaats var. ijs te tillen. De oefening eindigde als alle te zware opga toen ze zich wilde oprichten, gleed ze uit en 'slierend over den gladden, harden bodem, verward haar en verschrikte oogen ginf overeind zitten. „Elly!" riep de jongen uit. En nogmaals, hij bang was dat ze hem niet gehoord i „Elly!" Ze stond op, voor hij gelegenheid had, de behulpzame hand te bieden en keek hem „Zoo! ben je daar eindelijk? Of je kwam!" r „Nooit kwamWist je dan dat ik..!" „Dacht je dat ik je daarginds niet zag it dobberen? Den heelen middag. Maar hierl* mennee hoor. Geen sprake van. Altijdr zelfde stijfkop!" Hij fronste de wenkbrauwen. K' „Dus je bent hier opzettelijk komen se# sen?" 'a Ze antwoordde niet. Maar even later, to# stevig gearmd naar huis liepen, niets meei# lend van den snijdenden wind, fluistercP met een knipoog: „We hooren toch bij el# Malle jongen!" k Hij knipoogde terug. d AGENDA Heden: ZATERDAG 11 JANUARI. Luxor Theater: „Lajla", 2.30, 6.30 en 8.45 Rembrandt Theater: „De trouwelooze Eckel 2,30, 6,30 en 8.45 uur. Frans Hals Theater: „De Dorpsrechter". 6.30 en 8.45 uur. Palace: „Tango Notturno", 2. 6.30 en 8.45 ZONDAG 12 JANUARI y Gem. Concertzaal, H.O.V.: Ledenconcert, L uur. Frans Halsstraat 4: Bijbelstudie door P. 3 uur. I, Hotel „De Leeuwerik": The Rhythm Seldeij en 7 uur. Rembrandt Theater: Het cultuurfilmwerk terbewoners", half twaalf. Luxor Theater: „Lajla", 1.30, 3.45, 6.30 en uur. i. Rembrandt Theater: „De trouwelooze Eckelfj' 1.30, 3.45, 6.30 en 8.45 uur. r Frans Hals Theater: „De Dorpsrechter". 2,1* 6.30 en 8.45 uur. Palace: „Tango Nottumo", 11.30, 1.30, 3,45, en 8.45 uur. Zandvoort: Bridge-drive in Paviljoen I stra, voorm. 11 uur. MAANDAG 13 JANUARI. Stadsschouwburg, Wilsonsplein: Vereen „Voor de Kunst": „Familiefeest", door de Too?0 groep „Het Masker", 7 uur. Bioscooptheaters. Voorstellingen des middajl des avonds. ROOSTER VAN APOTHEKEN. Van 12 Januari tot en met 18 Januari! op Zondag en op werkdagen gedurende de a^' uren (na 8 uur) en nachtui-en (tot 8 uur 's gens) geopend: Bosch en Vaart-Apotheek, Bosch en Vaart»® '.6, Tel. 13290 H Remmers en Zoon Kruisstraat 6, Tel I' j! Noorder Apotheek, Jan Gijzenkade 181. Tel.*0 Te Heemstede is geopend: Apotheek Schotsman, Binnenweg 206. Tel. 21*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 10