Uit Wilde Gewesten
Het menu van den dag
MODE EN SCHOONHEID
ZATERDAG 1 MAART 1941
HAARLEM'S DAGBLAD
Naar het Amerikaansch van
W. Mc. LEOD RAINE.
(Nadruk verboden.)
13)
Den laatsten tijd was hij in aanraking geko
men met een club in Arizona, die de kunst ver
stond heel vlug geld te maken en als er spoedig
nog eens zoo'n voordeelig zaakje te doen viel als
kortgeleden met zijn vriend Wolf Leroy, zou
hij het leger vaarwal zeggen en zich ergens ves
tigen, waardoor hij niet meer zulke vervelende
karweitjes als dit op te knappen zou hebben.
De beminnelijke luitenant werd gewekt door
dat de wielen plotseling ophielden te draaien en
toen hij zijn oogen opende, zag hij dat de trein
ook werkelijk stilstond. Hij zag ook en dat
gezicht was ontstellender den loop van een
revolver op korten afstand van zijn voorhoofd
en achter dien revolver zag hij een jong Zigeu
ner, die hem vriendelijk goeden raad gaf.
Beweeg u niet. geachte heer. maar maak u
niet zenuwachtig. Blijf kalm zitten en er zal u
geen kwaad geschieden. Maar als ik u was zou
ik niet naar dien revolver grijpen.
Chaves keek verschrikt rond en zag den ge
weldigen O'Hallorane. die alleen met een paar
revolvers allen in bedwang hield.
Chaves' mannetjes zaten allen netjes op een
rijtje met de handen in de lucht en angstig keek
de luitenant naar het onbewogen gezicht tegen
over hem. Het leek hein wel het wijste om den
raad aan te nemen.
Het is beter om. evenals uw mannetjes, de
handen in de lucht te steken; dan komt gestel-
lig niet in de verzoeking met uw geweer te spelen
of zelfmoord te plegen. Zoo is het beter, waarde
heer.en ik zal u meteen van dat nare ding verlos
sen, als u er niets op tegen hebt En daar de lui
tenant geen tegenwerpingen maakte, nam de Zi
geuner hem bedaard zijn schietapparaat af.
Op het zelfde oogenblik kwamen nog twee
andere mannen den wagen in. Een van hen was
Juan Valdez en de andere een jonge ezeldrijver,
doch tegelijkertijd klonk buiten heftig schieten.
Het troepje Megales-menschen dacht, zooals
O'Halloran wel voorspeld had. dat er minstens
duizend man den trein aanvielen en Chaves
kromp van schrik in elkaar, terwijl echter de
anderen vrij kalm bleven er niet voor voelend
hun leven te offeren, want per slot was Valdez
een beter heer om te dienen dan die ouwe vos
Meeales.
Valdez en zijn metgezel liepen snel den wagen
door, alle wapens verzamelend en door een opge
schoven raampje overreikend aan hun vrienden
daarbuiten. En intusschen hoorde men het hak
ken van een bijl op hout in den wagon er naast,
het versplinteren van kisten.
Ze breken den boel af. geloof ik. zei Buckv
in het Engelsch, even zijn rol vergetend; ik
hoop dat ze wat voorzichtig met onze piano's zul
len zijn en die dingen niet zullen mishandelen
tot ze heelemaal ontstemd zijn.
Zoo, meneer, bent u een Amerikaan, zei
Chaves met een smadelijk lachje.
O'Connor schrok. Ik ben een Roemenlër,
antwoordde hij in het" Spaansch.
U spreekt anders Engelsch als een Ame
rikaan.
U maakt waarlijk complimentjes.
Draagt ge niet ook een vermomming, meneer
de Amerikaan?
Bucky lachte hartelijk en zei vroolijk.
Geloof me, luitenant, ik ben net zoo weinig of
zooveel vermomd als zigeuner als u als sol
daat.
De Mexicaansche officier ergerde zich gruwe
lijk aan den familiairen toon. Hij had zich
noodgedwongen moeten overgeven, maar zich
nu nog op zoo'n manier te moeten laten toe
spreken. was meer dan hij kon verdragen.
Als u en ik elkaar nog eens in andere om
standigheden ontmoetten, zal het spannen,
bromde hij tusschen zijn tanden.
Bucky boog en maakte door zijn toon en woor
den den woedenden man nog nijdiger. Ik za!
wel oppassen, dat ik niet op een donkere plaats
aan een mes word geregen, zei hij spottend.
KNUTSELT U OOK WEER MEE?
Deze week een paar gezellige poefs
voor de kinderkamer.
Wat zullen onze rakkers trotsch zijn zulke poefs
in hun kamertje te hebben, en dan nog wel van
die stevige, die heusch wel tegen een stootje kun
nen. Moeder kan ze gemakkelijk zelf maken van
glanzend of puntenvrij zeildoek, een stukje oude
stof uit de lappendoos om als vullingzakje te die
nen en wat zaagsel of kurkwol. Al naar gelang de
grootte der toekomstige bezitters kunnen wij de
poefs maken; een prettige maat is wel 30 cm.
hoogte en een middellijn van 40 cm. Wellicht heb
ben wij nog wat restjes zeildoek of een oud tafel
zeiltje uit de keuken! Het kan er allemaal uitste
kend voor gebruikt worden, want het hindert
volstrekt niet. dat de onderlinge stukken van ver
schillend materiaal of van verschillende kleuren
zijn. Wel is een aardige frissche kleurencombinatie
natuurlijk noodzakelijk, omdat dit eigenlijk reeds
het halve slagen van ons werkje beteekent.
Vóór wij de bekleeding gaan bespreken komen
wij het eerst terecht bij de eigenlijke poef. Deze
wordt gemaakt bij voorkeur van geel katoen en
als wij dit niet kunnen bemachtigen van een
stevig oud lapje, waarvan wij voor de aangege
ven maat twee cirkels van 41 cm. middellijn knip
pen en één rechthoek van 123 x 31 cm. Met stevig
garen naaien wij alle deelen met de hand in el
kaar, waarbij wij in één der cirkels een kleine
ruimte openlaten om den zak te kunnen vullen
met het zaagsel of de kurkwol. Wij stampen deze
vulling eerst heel goed aan, vóór wij definitief
het split je dichtnaaien.
De zeildoekbekleeding komt nu aan de beurt;
ook weer twee cirkels plus één rechthoek worden
geknipt, respectievelijk met een middellijn van 42
cm. en een grootte van 128 x 32 cm. Vóór wij deze
deelen op de naaimachine of met de hand in el
kaar zetten, worden de prachtige eendjes of de
„echte" trein aangebracht. Zes zwemmende eend
jes en drie loopende hebben wij in het eerste geval
noodig, die wij uit wit zeildoek (voor de rompjes
en de kopjes) en rood. oranje of geel (voor de
snaveltjes en de pootjes) knippen. Ook zes witte
„golven" knippen wij, die 12 cm. lang en Vz cm.
breed moeten zijn. Keurig verdoelen wij eerst de
vlakken, waarbij wij er rekening meè houden,
dat aan begin en eind van den rechthoek een
stukje moet overschieten voor het naadje, hetgeen
eveneens het geval is bij den cirkel. Bii den recht
hoek houden wij tusschen leder eendje 5 cm.
open, bij den cirkel is het moeilijk dit aantal cen
timeters precies aan te geven, omdat daar de
eendjes „loopen". Het gemakkelijkst gaan wij voor
het uitknippen van de beestjes te werk door ze
eerst na te teekenen op de achterzijde van bet
doek. Hiervoor maken wij op een apart vel papier
een teekening na volgens het schematje, dat hier
bij staat afgedrukt, en trekken deze telkens zoo
voordeelig moeeliik met calqueeroaoier over op
het materiaal. Uit het witte doek dus alleen de
lijfjes en de golven, uit het andere de snavels en
de pootjes. Ook krijgt ieder eendje eenzelfde ge
kleurd oog van een rondje van een kleine centi
meter middellijn, met daarin een nog kleiner wit
stipje, dat wij verkrijgen door het rondje te per-
foreeren. En dan maar aan het plakken met lijm,
die „alles lijmt"!
Inplaats van de eendjes op een tweede poef
kunnen wij den leuken trein aanbrengen, bestaan
de uit een locomotief met niet minder dan 9 aan
hangwagens. Allerlei restjes kunnen hieraan op
gewerkt worden, want het is heelemaal niet noo
dig alle wagens of alle wielen bijvoorbeeld in de
zelfde kleur te houden. Het zal juist erg levendig
staan, wanneer er zoo van alles wat aan te pas
komt. Boven de locomotief uit verschijnt een
indrukwekkende witte of grijze rookpluim. Vol
gens het schema zal het heel licht vallen met een
dergelijk indrukwekkende locomotief voor den dag
te komen, terwijl de wagentjes uit eenvoudige
rechthoekjes van 8x6 cm. bestaan, waaraan aan
één breedtezijde een verbindingsstaafje wordt
aangeknipt, dat 3 cm. lang is en V? cm. breed. De
wieltjes ervoor hebben een middellijn van 2 cm
zij worden half op de wagens, half op de proef-
bekleeding zelf geplakt. Ëerin komt een anders
gekleurd stipje dat wij ook weer door perforatie
kunnen verkrijgen.
Zijn alle gewenschte motiefjes aangebracht, dan
eerst naaien wij de groote stukken aan elkaar,
waarbij wij ervoor zorgen een klein deel open te
laten om ér de poef in te stoppen. Dit kan het
beste aan de onderzijde gebeuren, omdat het
dichtmaken daarna aan den buitenkant toch
nooit zoo onzichtbaar kan zijn als wli dit wel zou
den wenschen. NORA HANA.
KEUKEN-HYGIèNE
verplicht tot het gebruik van Jozo of Nezo,
het verpakte keukenzout van Boekelo.
(Adu. Ingez .Mea.j
Erwtensoep.
Aardappelschotel.
Sla.
Droge rijst met jamsaus.
RECEPTEN.
Erwtensoep.
Onderstaand recept ontvingen wij van een be
langstellende lezeres, die het ook bedacht heeft.
Wij probeerden het en kunnen 't zeer aanbevelen.
De hoeveelheden zijn in dit recept berekend voor
zes personen.
1 pond spliterwten,
1 ossestaartbeen,
3 ons rundergehakt,
1 middelmatig groote knolselderij.
3 preien,
een bosje peterselie,
een bosje groene selderij,
wat peper en zout,
1 beschuit,
2 sneden oud brood,
wat melk.
Zet de erwten 24 uur van te voren te weeken
in rim water, kook ze daarna gaar in het week-
water en voeg er de in kleine blokjes gesneden
knolselderij, de gesnipperde preien en het gehakte
selderij groen bij.
Laat dit samen een uur koken en doe er dan
het staartbeen bij, dat een uur moet meekoken.
Maak intusschen het gehakt klaar met peper,
zout, nootmuskaat, het beschuit en het in de melk
geweekte brood. Vorm hiervan een bal en kook
die nu nog een half uur heel zachtjes met de
soep mee.
Neem vóór het opdoen het gehakt uit de soep
en dien het op in plakken in de soepborden, rooer
daarna nog wat gehakte peterselie door de soep
en presenteer ze met sneedjes geroosterd brood.
Aardappelschotel.
iy2 K.G. gekookte aardappelen,
- 1 L. melk,
20 gr. bloem,
35 gr. boter,
2 ons oude kaas,
zout, nootmuskaat,
,u. Maggi aroma.
Snijd dé koude aardappelen in plakjes, maak
van de boter, bloem en melk een saus op de ge
wone wijze en maak ze op smaak af met zout,
noot en Maggi.
Vet de vuurvaste schotel met wat boter in, ver
warm intusschen de aardappelen in de saus en
schep de helft ervan in de schotel. Leg hierop de
in kleine blokjes gesneden kaas, bedek dit met
de rest van de aardappelen en de saus, strooi er
wat geraspte kaas overheen en verwarm de schotel
door en door; of als de oven gebruikt kan worden,
leg hier en daar dan nog een klontje boter en laat
er in den oven een bruin korstje op komen.
De sla hierbij kan bietensla zijn, dat wil zeggen
wat veldsla, bieten en appelen (ditmaal geen aard
appelen), of veldsla alleen of andijviesla of sla
van Brusselsch lof.
Droge rijst met jamsaus.
Kook op de bekende wijze droge rijst n
water, verwarm per persoon iy2 lepel jam met
wat kokend water en presenteer deze saus bij het
gerecht.
DE SECURE.
Het gebeurde in Den Haag. Het regent d
giet, en we zijn met ons vieren met moeite
gekomen op het voorbalcon van een volgw
van de tram, maar we zijn blij dat we tenia
rijden en bovendien nog zoowat droog staan.
Op het balcon heerscht een sfeer van de
zwijgzaamheid; gecontroleerd wordt er voo;
pig nog niet. want de conducteur, al was hij
slank als een den. ziet geen kans om zich dot
propvolle wagen naar voren te werken.
Ben meneer wurmt zich met discrete geb
en veel pardons naar den uitgang van ons
en hij' verzoekt daarbij een jongmensch da
niet bepaald snugger uitziet: als de conduc
komt, wilt u hem dan mïin overstapje geve;
moet er bii de volgende halte uit.
Zeker meneer, zegt het jongemensch d
ernstig, en warempel doet hij het nog heel plic
getrouw ook, als de conducteur een minuu
vijf later kans heeft gezien ons eenzame ei
te bereiken. Intusschen is de preciese mene<
zoowat thuis, vermoedelijk met het geruste
voel, volkomen zijn plicht te hebben gedaan
maar onwillekeurig denk je bij jezelf: de
had eenmaal betaald, dus hij had dat niet o;
vraagde overstapje precies evengoed thuis ii
prullemand kunnen gooien.
Denkt u dat nu maar niet. want zoo zijn
overmatig-preciese menschen heelemaal
alles wat zij doen of laten moet tot in de uit*
consequenties worden doorgevoerd het
niet aan om te zeggen dat noch de conduc!
noch de tram er schade door zouden lijden als
meneer ziin overstapje thuis in de prullem
had gegooid. Maar er bestaan nu eenmaal re
menten over het vervoeren van trampassagieri
dus moeten die worden opgevolgd.
Zulke over-nauwkeurigen vindt u niet all
onder oude menschen. wat wij onwillekeurig
eens konden denken: zij hebben er immers a
tijd voor en bovendien worden zii dikwijls zoo
secuur omdat hun geheugen minder goed w
en zii daarom bang ziin om wat te vergeten.
Maar zelfs bij kinderen kan men soms die ani
wekkende nauwkeurigheid al zien; angst om
vuil te maken, zorg over iets dat mogelijk in
tuin in den regen is blijven liggen, en meer -,
gelijke, waaraan de opvoeders hun beste kra
ten kunnen wijden om het kind te leeren d£
belangrijker en mooier dingen in het leven
dan deze kleine nietigheldjes.
Want wanneer zii blijven vasthouden aan z
pietluttige kleinigheden, dan komen er misset
menschen uit te groeien die stofziek zijn,
alleronaaneenaam«t getroffen ziin wanneer
*toel een paar centimeter is verschoven, en
bepaald akelig worden van een kleedje dat is v
gehaald en waarvoor een nieuw in de plaats is
komen.
Weest u er maar van overtuigd dat die Ha
sche meneer van het overstapie een tyran ee;
klasse is: wie zoo angstwekkend nauwkeurig
heeft altijd aanmerking, want wie kan aan
dergelijke pietluttigheid altijd geheel volde
tenzij hii zelf even pietepeuterig is!
Wij huisvrouwen kunnen ons in ons dagelijki
gedoe ook weieens teveel door bi.jkomst;ghc<
laten beïnvloeden, die wii daardoor als bela
riik en waardevol gaan zien. Vooral nu in de
tijd onze aandacht op kleinigheden gericht mc
zijn. teneinde ons zaakje regelmatig en vlot
doen functionneeren. mogen wij vooral niet
het ooe verliezen dat. de eroote lijnen de hoo
zaak ziin. ook in de huishouding.
De taak van de huisvrouw is daardoor moei
vooral als haar gezin groot is. en vooral ook
er schaarschte heerscht zooals nu: zii moet
kleinigheden letten maar zii mag ze niet uit h;
verband van het groote geheel halen. want.
wordt zii precies op een lucifer en verspilt, h;
beste krachten aan futiliteiten zoodat er vt
iets anders geen tij'd meer overblijft.
E. E. J.—P
NU DE BOTER SCHAARSCH IS
kunnen deze smakelijke smecrselt
goede diensten bewijzen aan
koffietafel.
Kaaspasta.
2 d.l. melk, 30 gr. bloem 4 lepels, 25 gr. bo
1 y> lepel, 100 gr. geraspte kaas, zout. pepc
Bereiding: de boter in een klein pannetje la!
smelten, de bloem er door roeren en langzas
het vocht er bij gieten. Al roerende de saus do
laten koken. Daarna van het vuur de- kaas
doorroeren en de pasta op smaak afmaken ir,
peper en zout. Ze op een koele plaats, echter n
langer dan 2 a 3 dagen bewaren, en in plaats v
boter en kaas op de boterham geven.
Tomatenpasta.
Bereiding als het voorgaand recept, maar
plaats van kaas een klein blikje tomatenpur
door de saus roeren. Naar verkiezing wat ma?!
aroma of gehakte groene kruiden er door roeri
Boonenpasta.
200 gr. boonenpuree. gemaakt van pl.m. IV2
gekookte boonen, V2 d.L. water of melk of foo
nenwater, 10 gr. boter, 1 eetlepel fijngehal
selderfj en peterselie en naar verkiezing geras;
ui, maggi-aroma, zout, peper, zoonoodig
aardappelmeel.
Bereiding: De gaargekookte, goed uitgelei
boonen door een zeef wrijven, de melk, wat zo
en peper toevoegen en de massa met wat aar
appelmeel binden. De boter er door kloppen en
ze koud is de groene kruiden er door mengen,
smaak afmaken met maggi. De groene kruid
geven extra waarde aan deze pasta.
Boonenpasta met appelmoes.
De boonenpuree verdunnen met appelmoes
naar smaak suiker toevoegen.
Een schot klonk en vlak daarop nog een. De
revolvers van Buckey en O'Halloran gingen on
geveer op 'tzelfde moment af en gedekt door den
rook glipten ze den wagen uit, Juist op het
oogenblik dat Rodrigo van den kap der machine
spronk. Langzaam zette de trein zich in bewe
ging. Het bevel dat de machinist had ontvangen,
was: teruastoomen tot Concho!
Dat Chaves hieraan gevolg zou geven, ver
wachtte O'Halloran geen moment. Maar tot zes
uur van den volgenden morgen zou de spoorlijn
versperd blijven en een voldoende macht zou
zich verdekt opstellen om te zien dat geen kink
in den kabel kwam.
Intusschen waren de ..niano's" in wagens
over geladen, die naar Chihuahua werden ge
reden onder geleide van de aanvallers en in de
stad zou men zich snel verspreiden en elk zijns
weegs gaan.
Om telegrafeeren wan luitenant Chaves met
zijn chefs te voorkomen had men alle draden
door gesneden, zoodat de geweren veilig en gered
schenen.
Maar één ding had O'Halloran vergeten. Fn
dat was dat acht mijl van Concho over de ber
gen een lijn liep van de Chihuahua Northern.
Hoofdstuk XI.
STEENEN MUREN MAKEN NOG GEEN
GEVANGENIS.
Op den terugweg reden de twee jonge Spaan-
sche aristocraten aan het hoofd van den klei
nen troep, terwijl O'Halloran en Bucky de
achterhoede vormden.
De weg was te slecht om hard te kunnen rij
den; het ging zoo snel als in de duisternis mo
gelijk was. Ze moesten zorgen vóór het aan
breken van den dag de stad te bereiken en ook
vóór Megales bericht kon hebben ontvangen van
de streek, die zijn vijanden hem hadden ge
speeld.
Als de gouverneur ontdekt dat w0 de wa
pens hebben onderschept, zal hij dan al de leiders
vandaag niet laten gevangen nemen en meteen
opsluiten? vroeg de speurder.
Als hij hen te pakken kan krijgen, zal
hij dat zeker doen. Maar hij kan nu eenmaal de
huid niét" verkoopen voor de beer gevangen is en
ik denk zoo dat geen van ons vandaag thuis zal
zijn, om een vriendelijke uitnoodiging zijnerzijds
af te wachten.
Dan zal hij dezen dag gebruiken om zijn
positie te versterken. Als de troepen op zijn
hand zijn. zou het te gek om los te loopen zijn,
als hij niet probeerde nog voor den avond zijn
slag te slaan..
Wanneer denk je den inval in de gevange
nis te doen?
Vannacht. Morgen is het immers verkie
zingsdag en we zullen hopen, dat we ondertus-
schen een massa hulp krijgen.
Stel je je voor de gevangenisdeuren eenvou
dig wijd open te gooien en alle schurken uit
Chihuahua op het publiek los te-laten?
Dat kunnen we niet, omdat de grootste helft
al vrij rondloopt zei O'Halloran droog. En
wat de rest betreftwe zullen gewoon een
keuze doen, beste jongen, en de allerruwste
bandieten uitzoeken om hun de vrijheid te ge
ven. Als je iets afweet van gevangenissen in dit
land zal je de overtuiging hebben dat de meeste
van die misdadigers minder in de gevangenis
thuis hooren dan degeen die hen erin hebben
gebracht. Waarom zouden we dien armen drom
mels, die achter die muren wegkwijnen, geen
kans geven? Maar kijk. daar komt de jonge
Valdez terugrijden.
De Ier reed vooruit en sprak een oogenblik op
gedempten toon met den jongen man. En toen
hij bij Bucky terugkwam, maakte hij een hoofd
beweging in de richting van den jongen man, die
weer aan het hoofd van den troep was gaan rij
den.
Dat is de beste kerel uit heel Chihuahua.
Hij is een echte Mexicaan, maar heeft evenveel
hart en gevoel als een volbloed blanke. De kwes
tie is dat hij verliefd is op Carmencita Megales.
het mooiste zwartoogige meisje van heel Mexico,
en het toeval wil dat hij als medeminnaar onzen
vriend Chaves heeft, den man die ons straks
de geweren zoo vriendelijk heeft afgestaan. Nu
is onze jonge met gezel geheel uit de gratie en
dat tinnen soldaatje, dat zonder blikken of blo
zen de wapens overgeeft, krijgt alle lieve lach
jes van de jonge dame. Maar het komt me Vo
dat de hooghartige jongedame beter onzen e<
lijken moedigen vriend zou kunnen nemen dl
een dozijn van die speelgoedsoldaatjes.
Eenige mijlen verder, vlak bij de stad, werd
de wagens elk afzonderlijk naar een geheii
plaats gereden waar de wapens verborgen ze
den blijven. Bij den ingang van de stad spr
Bucky met zijn vriend af. dat hij hem over e
kwartier zou ontmoeten op het plein midden
de stad, waar hij dan zijn kleinen vriend ra
zou brengen en van waar O'Halloran hen na
een schuilplaats zou voeren, waar ze het ara
breken van den dag konden afwachten.
Ik zou wel met je meegan, maar moet
het uitladen en verbergen letten. Doch je he
geen tijd te verliezen, vriend, want zoodra M
gales ontdekt wat er gebeurd is. zal hij alle to
gangen tot de stad onherroepelijk versperren 1
jij bent natuurlijk onder controle, terwijl 1
zal trachten jou met de rest van ons troepje
vangen. Het was verregaand stom van me 1
die lijn van de Chihuahua Northern en de tel!
graaf daarlangs te vergeten, maar er is een kle
kansje dat Chaves dien ook vergeet. Ga in e
geval zoo gauw mogelijk naar je hótel en ko
direct terug, want als we eenmaal onze schui
plaats hebben bereikt, zal het zoeken zijn
naar een naald in een hooiberg.
Zingend ging Bucky de trap in het hotel 0;
want hij vond het prettig zijn makker terug!
zien na al de doorstane gevaren van dien nacl
heerlijk om de donkere oogen te zien oplicht*
bij zijn binnenkomst en heerlijk om de la?
lieve, stem te hooren, die allerlei vragen zo
doen
Met drie treden tegelijk was hij de trap op. iw
ziek in zijn hart en op zijn lippen. Hij opende 6
deur van zijn kamer enwas nog nooit zóó or.
aangenaam verrast geweest.
Hij zag twee revolvers op zich gericht do<
een paar flinke soldaten, terwijl luitenant Cha
ves. zeer op zijn gemak, bij de tafel zat.
Buckey lachte spottend en hard. Ik !:o
niet denken dat ik het genoegen zou smaken
hier te ontmoeten, luitenant. Mag ik ook de
den van uw bezoek weten? Het schijnt, dat g
vleugels hebt. (Wordt vervolgd,).
Hoe onze ontwerper
denkt over dit
probleem.
verstand hebben van den bouw van het mensche-
lijk lichaam. Hij moet, als de psychiater, de ziel
van de vrouw begrijpen. En hij moet bovenal
die kennis omzetten in schoonheid
„Schoonheid, wat is dat eigenlijk?
„Een zware vraag, waarop ik gemakkelijk een
„zwaar" antwoord zou kunnen geven. Wat zei de
oude Hegel? De voornaamste eigenschappen van
de schoone gestalte de den mode-ontwerper
natuurlijk voor den geest zweeft, als hij zijn
modellen schept zijn symmetrie, gelijkmatig
heid, harmonie. En zoo dacht Leonardo da Vinoi er
ook over, evenals alle andere denkers.
Dit is natuurlijk nog altijd waar. Een gestalte
is slechts dan volkomen schoon te noemen, als het
lichaam ontwikkeld is en de musculatuur harmo
nieert met de grootte. Een mooie gestalte kan dus
lang of klein zijn, als de maten maar goede
verhoudingen hebben.
„En toch is er veel veranderd sinds, Leonardo!"
„Ongetwijfeld. De Venus van Milo, sedert tien
tallen jaren het ideaal van vrouwenschoonheid, is
voor onze begrippen te forsch. Als deze figuur in
moderne kleeding door onze straten wandelde, zou
ze ons plomp lijken. Het moderne schoonheids-
Ideaal heeft een bors torn vang van 86, taille 71 cM.,
terwijl de Venus van Milo 105 en 103 cM. meet...".
„En.... een dame met de ideale maten zou
dus een volkomen schoonheid zijn?"
„In theore ja. In de praktijk.... och, de
volkomen symmetrische, ideale gestalte is iets,
dat nagenoeg nooit voorkomt. De meeste menschen
zijn assymmetrisch of om 't plastischer uit te
drukken scheef. De ruggegraat buigt zich
meestal naar rechts, de rechtervoet is doorgaans
grooter en langer dan de linker....
Benczür, de beroemde Hongaarsche schilder,
stelde vast, dat volkomen symmetrie de gestalte
schaadt, 't Is juist hoewel het paradoxaal
klinkt het even onharmonische dat leven en
dus in zekeren zin schoonheid sohept. Maar
de assymmetrie moet niet zoover gaan, dat ze met
't bloote oog kan worden geconstateerd. Dan wor
den de „levende eigenaardigheidjes" tot lichaams
gebreken
„Natuurlijk. Maar is 't ook niet zóó, dat in onzen
tijd vooral op het figuur en minder op de schoon
heid van het gezicht wordt gelet?"
HET MANUSJE VAN ALLES.
Een dame van middelbaren leeftijd stond voor
't loket van een courant en zei:
„Tk wil een advertentie plaatsen. Ik heb een man
noodig, die in den winter kolen haalt, de kachels
aanmaakt, sneeuw ruimt, de schoenen poetst, in
den zomer gras maait, bloemen begiet, op de kin
deren past, afwasch, de ramen zeemt, enz.
Kortom: ik heb een man noodig, die altijd bij de
hand is en die alle vervelende karweitjes opknapt.
Hij moet betrouwbaar en bescheiden zijn, er be-
Ihoorlijk uitzien, niet ouder zijn dan dertig jaar.
De man achter 't loket zei bedeesd: „Mevrouw,
voor huwelijksadvertenties aan 't volgende loket".
Mode.en scnoonheid! Of moet men zeggen:
schoonheid en mode? Is 't niet de eeuwige
vrouwenschoonheid, die tot mode-scheppingen in
spireert?
Ik stel, half schertsend, deze vraag aan onzen
mpde-ontwerper als ik, geboeid en verrukt over
die vele sierlijke en zinvolle modellen, de nieuwe
ontwerpen door mijn handen laat gaan.
„U zegt het goed. De schoonheid is primair,
want de schoonheid is eeuwig en alomvattend.
Zonder haar zou er geen mode kunnen zijn, want
zij is het, die steeds weer het scheppïngsvuur doet
opvlammen in den dichter, den schilder en den
mode-ontwerper. En tochis de mode-ontwer
per niet enkel kunstenaar".
„Wat is hij dan nog meer?"
Als ik, half droomend, de verschillende vrouwen
gezichten op de fijngepenseelde teekeningen be
kijk, weet ik zelf het antwoord al en ik ben niet
verbaasd, als mijn gastheer zegt: „Psycholoog is
hij-. Ja en nog veel meer eigenlijk. Kijkt u eens:
men zegt, dat onze tijd er een is van specialisatie.
In zekeren zin is dat juist De cultureele ontwik
keling van onzen tijd, de vérgaande ontplooiing
van den menschelljken geest, de ontwikkeling der
techniek hebben er toe geleid, dat aan ieder beroep
zulke hooge eischen worden gesteld, dat het een
speciaal beroep werd. Maar elk speciaal beroep
is pp zichzelf weer zóó uitgebreid en veelomvat
tend, dat het op zijn speciale terrein veelzijdiger
werd dan ooit.
Zoo is het ook gegaan met de moderne mode
kunst. De mode-ontwerper is kunstenaar, maar
ook technicus, psycholoog, aestheticus. Hij moet
„Volkomen juist. We zijn sportief en dus keeren
we eigenlijk tot het klassieke ideaal terug, want
in de oudheid werden ook slechts harmonisch ge
bouwde menschen in de maatschappij opgenomen.
En dank zij onze sport wordt de gestalte van de
vrouw steeds beter".
,De mode-ontwerper krijgt het dus steeds ge
makkelijker", concludeer ik, al te snel.
„U loopt hard van stapel! Zoo zal 't misschien
over vele jaren zijn. Voorloopig is 't nog zoo, dat
wij volmaakte modellen moeten ontwerpen voor
onvolmaakte figuren. En dat is het moeilijke,
maar ook het interessante van ons werk. Met
goeden smaak, met aesthetische aanvoeling, iets
scheppen, dat een onharmonisch figuurtje toch
elegant doet verschijnen.
Dat leert men niet ineens. Een mode-schepper
moet de gestalten leeren kennen, waarvoor hij
werkt. Onevenredigheden moeten worden gecom
penseerd, fouten bedekt, schoonheden naar voren
gebracht en betoond.
En nu heeft de mode voor iedere vrouw die japon,
die mantel, die speciale blouse in petto, die bij haar
past. Aan de intelligente vrouw nu de taak, die
kleeding juist te kiezen".
„Mag ik bij deze laatste zinsnede een illustratie?"
„Graag. Deze drie blouses geven drie volkomen
verschillende typen: het sportmeisje, de intel-
lectueele vrouw en de mondaine. Ziet u wel, hoe
verschillend ze zijn?"
,Ja en tegelijkertijd zijn ze charmant. Ik wil
ze mijn lezeressen laten zien als typen van de laat
ste warmere voorjaarsblouses vóór de zomer-
kleeding komtl"
R.