STOFZUIGERS Op Ontdekkingsreis EEN GEZONDE GEEST IN EEN GEZOND LICHAAM ONE HOUR CLEANING SERVICE Café-Restaurant „DREEFZICHT" HET PAASCHEI. ZATERDAG 12 APRIL 1941' WOENSDAG 9 APRIL '1941 3 Den directeur van de bank van leening. (Adv. Ingez. Med.) in de arbeidssfeer van... Hoe levensmoeilijkheden te overwinnen. De brui pom kreeg bij het serveeren Dr toepterrien over z'n kleeren Wij draalden niet lang, Reeds den volgenden gang Kon liij aangekleed mee-consumeeren. Chemisch reinigen en persen Smoking-costuums I. 3.59 Avondtoiletten vanaf. I. 3.07 Mantels vanaff. 2.56 Demi saisons f. 2.56 Laat Cleaning Service Uw betere kleeding verzorgen. Haarlem Plein 22 - Telefoon 16761 -20220 (Adv. Ingez. Med.) J. VAN SCHOONHOVEN Accountant en Belastingadviseur. RECHTHUISSTRAAT 17. TELEFOON 22/92 HAARLEM (Adv. Ingez. Med.) 45 BEKENDE MERKEN Ook in huurkoop DE STOFZUIGER CENTRALE H A G E M A N GED. OUDE GRACHT 52 - TELEF. 12762 (Adv Ingez. Med.) „JAN* PASSTOORS" De Ver. „Jan Passtoors" zal op Zaterdag 26 en Zondag 27 April den Bloembollentocht van ...Jan Passtoors" over een afstand van 20, 30 en 40 K.M. organiseeren. In den bollentijd komt ieder natuurliefhebber naar de bollenvelden kijken en geniet dan van het schitterende kleurenspel en daarom heeft deze ver- eeniging een paar parcoursen uitgezet opdat men al wandelend hiervan kan profiteeren. Inschrijvingen bij den heer D. Antonisse, van Kinsbergenstraat 28, Haarlem W.Z.W.. Leden van den N.W.B. ontvangen op vertoon van bondsdiploma 1941 reductie. De inschrijving sluit op Dinsdag 22 April laatste post. De start vindt plaats uit het gebouw van den Haai-temschen Kegelbond, Tempeliersstraat des Zaterdagsmiddags om half drie; dit geldt alleen 1 voor de 20 en 30 KM, daar de 40 KM alleen des Zondag wordt geloopen. De start vindt Zondags plaats des morgens tusschen 9.30 en 11.30 uur voor 4e 30 eu 10 K.M- Voor de 20 KM 10.30 cn 11.30 uur. „Als f eitje binnenkomt, juicht heel het huisgezin". Vrij naar Victor Hugo). Grooterc beperking van het taxiverkeer. 's-GRAVENHAGE, 11 April. Met ingang van Zaterdag 12 April 's middags te 12 uur zal het taxiverkeer nog meer beperkt worden. De taxi ondernemers zullen uitsluitend van de garages aait bedienen en dus geen standplaatsen meer inne men. Alleen in een zeer dringend geval zal men over een taxi kunnen beschikken. Daarbij moet een bewijs van een arts worden overgelegd, dat het vervoer noodzakelijk is. Een en ander houdt natuurlijk verband met de benzineschaarschte. Men zal dus goed doen, het den garagehouders niet onnoodig lastig te maken. (A.NP.) „Vreugde en Arbeid" in Haarlem. Een specialiteitenprogramma. De Werkgemeenschap van het N.V.V, „Vreugde en Arbeid" heeft in een reeks van plaatsen specia liteitenvoorstellingen georganiseerd, welke onder leiding staan van Theo Bouwmeester en waaraan ongeveer 20 van de beste cabaret- en variété-ar- tisten medewerken. Op Maandag 21 April a.s. kómt Theo Bouw meester met een wereldstadprogramma in de® Stadsschouwburg te Haarlem. Als conférencier zal optreden Paul Ostra, ..Inderdaad, je krijgt ook in het privé-leven een critischer kijk op de dingen, een schilderij, dat je bij kennissen aan den muur ziet han gen, schat je onmiddellijk op de geldelijke waarde, het servies, dat de gastvrouw met trots op tafel brengt, ondergaat onverbiddelijk den strengen blik van den schatter, en de lepels en vorken, de borden aan de muren, de thee kopjes, kortom alles wat in een huiskamer al zoo los en vast zit, treft eenzelfde lot. Want langzamerhand ga je het leven door de bril be kijken, die je bij je werk opzet (een figuur lijke bril!) en waardoor je de panden en pand jes beschouwt, die het publiek in de bank van leening aanbiedt om wat contant geld te ver krijgen, dat thuis hard noodig is. Waarmee gezegd wil zijn dat de arbeidssfeer van den directeur van de bank van leening hem na den arbeid nog niet met rust laat, hem achtervolgt wan neer de deur van het kantoor achter hem dicht geslagen is en ook de huisdeur binnenslipt. Eigen lijk is dat met vele menschen het geval, de arbeid in de maatschappij en het leven thuis beïnvloeden elkaar wederzijds, maar in dit geval neemt deze beïnvloeding een duïdelijken vorm aan. Doch wan neer men mocht denken dat de directeur van de bank van leening in zijn vrijen tijd een mensch wordt zonder eenig menschelijk gevoel, alles om zich heen uitdrukkend in geldelijke waarde, dan ver gist men zich, want eigenlijk overwint reeds dade lijk het mensehelijke weer in hem wanneer hij me vertelt dat hij, wanneer een vriend of een kennis bijzonder ingenomen is met een schilderij of een ander voorwerp hem dierbaar blijkt, hij aan de illusie geen eind maakt door hem de werkelijke vaak zeer teleurstellende waarde ei- van te vertel len, doch opzettelijk deze pijnlijke onthulling voor zich houdt. Wat men zelf ziet hoeft men een ander niet voor te houden! Het feit, dat het werk, dat verricht wordt, een stempel drukt op de heele persoonlijkheid, betee- Jcent dat dit werk ingrijpend is. En werkelijk, het schatten van goederen, die varieeren van een thee lepeltje tot een piano en een trapnaaimachine, is een werkzaamheid, waar men populair en duide lijk gezegd „heelemaal in gaat zitten", vooral als men gelijk mijnheer van Koningsbruggen twee-en- twintig jaren in het vak is. Goud en zilver leveren de minste last op, want die gaan op een weegschaal en (het gewicht wordt tegen den geldenden koers omgerekend in florynen. Waarbij echter niet ver geten mag worden dat het ook in letterlijken zin niet alles goud is wat er blinkt en tusschen zilver en zilver is ook een verschil. Kennis van de wa pens en later van de gildenteekens en de keuren is een eerste vereïsohte. doch wanneer aan de hand hiervan is vastgesteld of het aangeboden gouden of zilveren voorwerp echt is. rest nog slechts uit te maken hoeveel het weegt. Maar met een trapnaai machine. een koffergramofoon, een fototoestel, een fiets, een bed of een stoel wordt dat wat anders! En toch zijn het ook deze dingen, die dagelijks de Bank van Leening binnen worden gedragen. En op mijn ontdekkingstocht door de „ingewanden" van de bank heb ik werkelijk versteld gestaan van wat er al niet beleend wordt! Die bank is van bin nen precies een fietsenstalling, een filiaal van Sin- gernaaimachines, een complete pianowinkel annex gramofoons. een kleedingmagaziin en wat al niet meer tegelijk. Schrikt u niet, ik heb nergens op de kaartjes mogen kijken waarop keurig naam en adres genoteerd zijn en die aan de dingen han gen; ik weet dus niets van uw diepste geheimen af en uw moeite om uw gang naar dit pandjeshuis geheim te houden is niet vergeefs geweest, want dit geheim wordt hier goed bewaard. Maar waar om is men eigenlijk zoo geheimzinnig met zijn gang naar de Bank van Leening? Dat vraagt de direc teur zich ook af, want hij weet dat. hij de laatste is, waarbij men probeert geld te krijgen, nadat men bij de familie, de kennissen en andere instanties gefaald heeft. Hier komen de mensehen alleen wanneer het water hen tot aan de lippen komt, vertelt de heer Van Koningsbruggen me, waarom niet eerder? Iedereen heeft tooh wel eens geld noo dig? Wanneer men zijn effecten beleent is dat best. Maar wanneer men wat anders als pand geeft heet dat onfatsoenlijk. Inderdaad, daar zijn we er, dat beet nu eenmaal onfatsoenlijk en raak een Neder lander niet aan zijn burgerfatsoen! Een feit is het dat de mensehen hier altijd met niet bepaald opgewekt humeur aan komen zetten. Dat hoort er zoo bij. Natuurlijk wordt voor de pan den niet de geheele waarde gegeven, we schatten aan den voorzichtigen kant, in het algemeen krijgt men vier vijfde van de geschatte verkoopswaarde. De clientèle moet één procent rente per maand be talen. maar wanneer men zes maanden niet weer om komt wordt het pand verkocht. Een „hausse" kent de bank van leening ook. Bij voorbeeld tegen Kerstmis, als de landhuren betaald moeten worden, komen vele mensehen een pand brengen en wanneer het voorjaar wordt en ze op brengsten krijgen komen ze het pand weer halen, zoodat er dan meer „lossing" is, zooals de vakman dat noemt. En tegen Passohen en Pinksteren komen velen hun fiets weer halen, want dan lokt het mooie weer om naar buiten te gaan en heeft men alles op alles gezet om de fiets weer uit de lom merd te krijgen. Steeds ligt de vraag me op de tong: „Mijnheer Van Koningsbruggen, waarom draagt u toch een witte jas?" want de directeur stapt als een dokter geheel in een wit gewaad rond en nou mag het waar zijn dat een bank zich tot zijn klanten ver- Van Zondag lePaaschdag af weer geopend Ook de zalen zijn weer beschikbaar voor vergade ringen, feeslavonden, enz. houdt als een dokter tot zijn patiënten (want in beide gevallen mankeert er iets aan en zijn ver sterkende middelen noodig) dat feit op zichzelf rechtvaardigt nog niet het verschijnsel, dat de di recteur in een witte jas zijn arbeid verricht. Het antwoord op de vraag luidt: „Met het oog op de bewoning van sommige panden". En voor zoover dit antwoord mysterieus mag schijnen zij verduide lijkt dat hier vlooien (waarom zou ik het kind en ook de volwassen vloo niet meteen bij den naam noemen?) bedoeld worden. Een ieder kan begrijpen dat die beestjes wel eens een pand be wonen (wij mensehen bewonen tenslotte ook pan den), maar dat een witte jas ons beschermt tegen verhuizing van het pand naar onze buurt is een bijzonderheid, waarmee men zijn voordeel kan doen. Overigens worden de panden zoo ontsmet dat voor bevolkingsuitbreiding in dit opzicht niet te vreezen valt. We hebben dus gezien dat de arbeidssfeer van den directeur van de bank van leening beheerscht wordt u gelieve hier geen flauwe toespeling te maken op de regelen hier vlak voor door een zoeken naar de waarde in alle dingen. Ge zult dus denken dat mijnheer Van Koningsbruggen weet wat waarde is. Niets daarvan, als hij dat wist hoefde hij er niet naar te zoeken. De waarde hangt af van de menschen, de dingen en de tijden. De waarde ver andert met do menschen de dingen en de tijden. En zooals we eeuwig naar de waarheid zullen blij ven vorsehen, zoo zullen we mèt den directeur van de bank van leening tot in lengte van dagen de waarde der dingen pogen te bepalen. En nog nadenkend over deze wijze, aan het filo sofeeren grenzende, woorden verlaat ik het gebouw van de Bank van Leening. Een kennis passeert en ik groet hem beleefd. De merkwaardige uitdruk king, die op zijn gezicht verschijnt. _heb ik er ech ter nooit op bespeurd. Als een bliksemstraal dringt het tot mijn brein door. Zou hij denken dat ik Oh, dat verschrikkelijke fatsoen' tot uiting, omdat ieder kind van de prille jeugd af moet leeren dat het dit niet mag doen. maar verplicht is om dat wel te doen. Men verlangt van de opvoeding dat het kind zal leeren hoe het hoort, dat wil zeggen dat het uit zichzelf zoo zal handelen als de omgeving van hem ver wacht, Nu heeft ieder kind de neiging ouderen na te doen. deze te beschouwen als „voorbeel dig". Ook in het spel bootst het kind verhoudin gen na. die het in zijn omgeving waarneemt. Gelden in zijn omgeving vaste gewoonten, dan leert het dat men „natuurlijk" dit of dat doet, dat het eene goed het andere dwaas is. Onge merkt worden oordeelvellingen als natuurlijk overgenomen, denkt, voelt en handelt het kind als iedereen dat doet. Maar nu komt het individu daartegen vaak in opstand: het wil zijn eigen zin volgen, zelf uitmaken wat het wel en wat het niet wil. Hoe vrijer iemand is, hoe ongebondener, hoe meer kans hij heeft om in zijn gedrag vrijgevochten en bandeloos te worden. Langzamerhand vormt de mensch zich eigen opvattingen omtrent hetgeen hij voor zich zelf goed en kwaad vindt, waard om nagestreefd te worden of verwerpelijk. Het karakter ontwikkelt zich meer en meer tot een stabiele factor die richting geeft aan oordeelen en handelen. De karaktervorming geeft aanleiding tot veel zorgen en moeilijkheden. Voor ouders en opvoe ders is de voornaamste zorg hoe ze hun kinderen of pupillen zoo kunnen leiden en vormen, dat ze zich leeren voegen naar de eischen van de sa menleving. Voor de kinderen zelf veroorzaakt de strijd tusschen neigingen, aanvechtingen, eigen idealen eenerzijds en plichten, beperkingen, dwang anderzijds vaak groote moeilijkheden. Voor de maatschappij is het van het grootste belang asociale of antisociale karakterontwikke lingen zooveel mogelijk tegen te gaan, waarbij behalve aan de onderdrukking van het verkeerde steeds meer aandacht geschonken moet worden aan de leiding en opvoeding om van moeilijke gevallen nog zooveel mogelijk terecht te brengen. Het in overeenstemming brengen met de eischen van vakopleiding en beroep veroorzaakt weer andere moeilijkheden, waarbij aan den eenen kant rekening gehouden moet worden met nei gingen en capaciteiten, maar aan den anderen kant ook met de eischen van de practijk en de mogelijkheden in de maatschappij. De keuze van opleiding en de beroepskeuze stellen in onze mo derne maatschappij heel wat hoogere eischen dan in een primitieve samenleving, waarin ge woonlijk voor iedereen gemakkelijk een plaatsje is te vinden. Het geslachtsleven brengt weer een aantal ty pische moeilijkheden met zich mede: neigingen en driften doen zich al gelden op een leeftijd dat het organisme nog lang niet rijp is voor hu welijk en gezinsvorming. De maatschappelijke omstandigheden en mogelijkheden veroorzaken daarbij nog vele bezwaren om tot een harmoni sche. gezonde oplossing te komen. Maar ook in een huwelijk zijn alle moeilijkheden niet vanzelf alle opgelost. Dc samenleving van zulke verschil lende elementen als man en vrouw elk weer met hun bijzondere eigenaardigheden, hebbelijk heden en onhebbelijkheden geeft aanleiding tot vele aanpassingsmoeilijkheden en conflicten, die lang niet altijd op bevredigende wijze opge lost worden, tot nadeel van elk der partners af zonderlijk, maar ook van het geheel: van de ge zinssfeer. Noem hierbij nog de opvoedingsmoei lijkheden vooral wanneer vader en moeder het niet eens zijn over de te volgen gedragslijn dan is het niet verwonderlijk dat zoovele gezins moeilijkheden om een oplossing vragen, welke in de eerste plaats slechts verkregen kan worden met goeden wil, maar daarnaast ook alleen met een juist inzicht in den aard der moeilijkheden, in haar ontstaan, in de oorzaken en aanleidingen waardoor ze zich ontwikkelen of tot uitbarsting komen. Het maatschappelijke leven, de aanpassing aan arbeidsverhoudingen, aan vele moeilijke sociale verhoudingen, hebben weer hun eigen moeilijk heden. Levensmoeilijkheden zijn er dus altijd en overal, aan alle kanten. Zoekt men de oplossing hiervan alleen in een verandering van de omstandigheden, dan stelt men als voorwaarde dat de menschen veran deren, de samenleving, de maatschappij, maar ook dat de matcrieele omstandigheden gewijzigd worden, dat allerlei moeilijkheden en gevaren geheel uit den weg geruimd of voorgoed onmo gelijk gemaakt zouden moeten worden. Hoe men de zaak evenwel bekijken wil, het in dividu zal ook zelf moeten veranderen, zichzelf moeten leeren aanpassen, de wegen moeten lee ren vinden om er het beste van te kunnen ma ken. Geestelijke en lichamelijke gezondheid voor onderstellen een harmonische oplossing van te genstellingen binnen den mensch zelf. Deze is niet alleen van belang voor het individu zelf, maar ook voor zijn omgeving, ook voor de maat schappij als geheel, omdat natuurlijk van on evenwichtige menschen. die nog zelf overhoop liggen met hun eigen innerlijke conflicten, min der heil verwacht kan worden om alle tegenstel lingen en conflicten voor zoover mogelijk de wereld uit te helpen, dan van menschen die tot een zekere evenwichtige rijpheid zijn geko men. J. M. ROMBOUTS Het leven zelf brengt voor ieder mensch, vroeger of later direct en indirect zekere moei lijkheden met zich mee. In geordende normale omstandigheden en onbewogen tijden zijn deze als regel zoo typisch, dat men meestal wel weet hoe dergelijke" gevallen aangepakt worden zij het ook dat men in verschillende kringen en verschillende landstreken heel verschillende ge woonten erop na kan houden en dezelfde moei lijkheden heel anders bekijkt en aanpakt. In tijden van onzekerheid en spanning, van veran dering en omverwerving van het oude hebben echter velen moeite zich aan die veranderde omstandigheden aan te passen en weten ze niet direct hoe ze iets zullen aanpakken. Er zijn evenwel ook velen die voor zichzelf een eigen koers volgen, maar die op den duur moeilijk heden krijgen doordat anderen daartegen in opstand komen of met hen in conflict gera ken. De verhoudingen in de samenleving zijn in de laatste eeuw wel zeer belangrijk gewijzigd; het gezag van ouders bijvoorbeeld wordt tegen woordig wel heel anders opgevat dan in den goeden ouden tijd. De laatste eeuw heeft o.m. de emancipatie te zien gegeven van de vrouw, van het kind, van den misdeelde, van den kleurling. Daar waar vaste verhoudingen omvergeworpen of terzijde geschoven werden ontstonden vaak spanningen, conflicten, chaotische verwarrin gen. In het algemeen kan men de meeste moeilijkheden terugbrengen tot aanpassings moeilijkheden aan veranderende omstandighe den: het individu komt in botsing met andere individuen of met de gemeenschap; hoe zal zijn houding daartegenover zijn? Hoe zal de gemeenschap daarop reageeren? Hoe meer men iemand de vrije keuze laat, hoe meer moeilijkheden er kunnen ontstaan. Iemand die in het gareel loopt heeft geen keuze te doen, heeft niet zelf te oordeelen en te beslissen. Hij wordt niet in de verleiding gebracht en hem wordt niet gevraagd of hij iets al of niet doen wil, hem wordt niet gesuggereerd dat hij ook „neen" zou kunnen zeggen. Het instinct laat dieren onfeilbaar datgene doen wat nu eenmaal bij de soort hoort. Een hond gedraagt zich in een zelfde situatie heel anders dan een kat, een jachthond gedraagt zich weer heel anders dan een schoothondje. De natuurlijke instincten en driften komen bij den mensch echter slechts zelden onverhuld v. H. door P. v. d. HEM.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5