Reclame- in dezen Tijd.
MOLEST
AGENDA
Kersepit en -steel.
Jimst en £ettecenj
yUaredage»}
Eigenaardigheden
V R IJ DAG 4 JUtl 1941
H A A R r E :M'S DAGBEAD
3
De vermindering van de reclame in dezen tijd
ïeeft ons al eens aanleiding gegeven tot een be-
chouwing, waarin wij de aandacht vestigden op de
ictiviteit en ondernemingsgeest van hen, die het
lubliek hun producten en hun naam blijven voor-
louden. En waarin tevens herinnerd werd aan na
len wereldoorlog 19141918 opgedane ervaringen.
)e menschen die toen dergelijk inzicht getoond
iadden. die hun vlag in top hadden gehouden en
ich de kosten en het risico getroost, daaraan on-
rermijdelijk verbonden, kregen later loon naar
verken Zij bleken den juisten kijk op de zaken te
lebben gehad. Anderen, die zich in lijdelijk af-
vachten en krenterige voorzichtigheid hadden te-
Qggetrokken, legden daar tenslotte öf geheel het
oodje bij, omdat zij totaal in het vergeetboek wa~
en geraakt en dit nog steeds niet wilden of konden
leseffen, öf zij moesten zich zeer hooge kosten en
lechte jaren getroosten om den achterstand in te
lalen en van het groote deel van de markt, dat
roor hen verloren was gegaan en aan ondeme-
nender lieden ten deel gevallen, weer wat te be-
nachtigen. Men kan zich in het zakenleven niet
ingestraft een soort winterslaap veroorloven.
Het treft nu dat ongeveer ditzelfde met nadruk
vordt betoogd in een hoofdartikel in het weekblad
.Economische Voorlichting" van den Economischen
Toorlichtingsdienst, een blad waaraan o.a. mede-
verking verleenen de directie van Handel en Nij
verheid, het Departement van Landbouw en Vis-
icherij en het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Het betoog brengt ook nog andere argumenten
laar voren. Het geeft op de vraag, of het juist is dat
le bedrijven en handelshuizen die gewoon waren
eclame voor hun goederen te maken, thans in
nindere mate of in het geheel niet meer het recla-
nemiddel gebruiken, het volgende antwoord:
„Er zijn verschillende redenen die ervoor pleiten,
lat de continuïteit in de reclame wordt gehand-
ïaafd. Ook in andere landen, zooals in Duitsch-
and, heeft men ingezien van hoe groot belang het
is, dat met het maken van reclame wordt voortge
gaan, zoowel voor de bij het vak betrokkenen als
roor de adverteerders.
De producent heeft ook nog iets aan den consu-
nent te vertellen. Thans moet de reclame niet zoo-
teer de vergrooting van den afzet ten eigen nutte
ran het reclame-makende bedrijf beoogen, doch
het belang van het publiek. Er is thans meer dan
Doit aanleiding, richting te geven aan het verbruik
en het afnemende publiek vertrouwd te maken
met een aantal feiten, die bekend moeten zijn met j
het oog op den afzet en het gebruik van producten.
Hier is de reclame eigenlijk niet anders dan econg- i
mische voorlichting. Ook de producent moet het j
rich tot taak rekenen, het publiek vertrouwd te
maken met alles, wat het dit publiek mogelijk
maakt zoo lang mogelijk uit te komen met wat men
heeft en daarvan het meest economisch gebruik te
maken. Dit is eigenlijk bij uitstek de taak van
den producent, die immers de eigenschappen van
de vervaardigde artikelen het best kent".
Dit is dus een betoog om te dienen, het algemeen
belang te dienen, den klant getrouw te blijven en
hem nuttige inlichtingen te verstrekken. De schrij
ver van het artikel in Economische Voorlichting is
daarbij een te practisch -man om te veronderstel
len dat de voorspiegeling van onbaatzuchtigheid
den producent zou opwekken om weer voor recla
me in den buidel te gaan tasten. Hij licht dit ver
der toe in eenigszins plechtige en officiëele be
woordingen, die overigens duidelijk genoeg zijn en
zeggen: uw eigen belang is er ook mee gediend,
gij moet zorgen dat gij niet vergeten wordt; het
publiek vergeet snel, er groeit een nieuw geslacht
op dat uw oude advertenties heelemaal niet heeft
gekend.
Dit alles drukt hij uit in de volgende bewoor
dingen:
„Het zou trouwens geen altruïsme zijn, indien
handel en industrie uitgaven doen voor reclame,
die de voorlichting van den consument beoogt in
stede van, zooals vroeger, vergrooting van eigen
gewin Een nevengevolg blijft overigens, dat zijn
eigen belang er mede door wordt gediend. Er ko
men na deze tijden weder andere, waarin men zal
constateeren, hoe kort het geheugen van het pu
bliek is ten aanzien van een artikel, waarvan het
merk en de hoedanigheden vroeger met groote
kosten voor reclame bij het publiek waren inge-
hamerd. De ervaringen tijdens en na den vorigen
oorlog hebben dit in talrijke gevallen uitgewezen;
bittere ervaringen zijn opgedaan, doordat fabrikan
ten, die een tijd lang, op den vermeenden grond
van overbodigheid van reclame, hun reclame
budget ten sterkste besnoeiden. Men vergeet ook
wel, dat ondertusschen een nieuw geslacht op
groeit, dat den invloed der vroegere reclame in
het geheel niet heeft kunnen ondergaan. Men ver
zuimt den akker bouwrijp te houden tot het oogen-
blik, waarop het daarin te strooien zaad weer kan
opschieten. Men brengt de met kosten en moeite
opgekweekte good-will in gevaar. In stede van deze
in stand te houden, laat men ze teloor gaan op ge
vaar af later van den grond af opnieuw te moetN*
beginnen. Men verliest het rechtstreeksche contact
met de afnemers".
Dat argument van het opgroeiende nieuwe ge
slacht is sterk. Het zal velen treffen die er eens
even over nadenken. Hebben zij wel eens overwo
gen dat en in 's menschen leven een tijd komt.
waarop men in toenemende mate aandacht aan
reclame begint te schenken? Dat is de tijd, waar
in men zelf afnemer wordt, in veel belangrijker
mate dan voorheen. Het is de tijd waarin de jonge
man en de vrouw in het huwelijk treden, een eigen
gezin gaan vormen en zeer veel belang hebben bij
goede voorlichting door reclame. Zij moeten reke
nen en zij willen in de gelegenheid zijn, prijzen en
producten met elkaar te vergelijken. De fabrikant
ONDERLINGE
NEDERLANDSCHE
VERZEKERING
MAATSCHAPPIJ
SNEEK
Over het op 30 Juni 1941 afgeloopen halfjaar kunnen alle
schaden worden betaald.
Er behoeft geen omslag te worden geheven.
Van de voorschotheffingen kan een belangrijk gedeelte
worden gereserveerd voor schadebetaling in het volgend
halfjaar.
Voorschotheffing f. 0.60 per f. 1000.- per halfjaar
voor woon- en winkelhuizen, boerderijen, inventarissen en
inboedels van een en ander.
De reglementen zijn aan het Besluit op de materieele oorlogs
schaden aangepast. Hierop is de goedkeuring van den Secr.
Gen. Dep. van Financiën verkregen.
Vraagt inlichtingen bij de Maatschappij of de Aisurantiebexorgers.
(Adv. Ingez. Med.)
VRIJDAG 4 JULI.
Frans Hals Theater: „Geld is niet alles", 2.30.
6.30 en 8.45 uur.
Luxor Theater: „Moederlied", 2.30, 6.30 en
8.45 uur.
Rembrandt Theater: „De geprolongeerde echt
genoot", 2.30. 6.30 en 8.45 uur.
Palace: „Attentie.... Spionnage!". 2.. 6.30 en
8.45 uur.
Nachtdienst Apotheken.
De volgende apotheken te Haarlem zijn van de
avonds acht tot des morgens acht uur (ook op
Zondag) geopend:
Firma Th. A. Klinkhamer. Koninginneweg o9
Tel. 11596.
C. J. ten Hage-Cramer, Lange Veerstraat 19
Tel. 11000.
Frans Hals Apotheek. Frans Halsplein 1. Tel
11180.
Te Heemstede is geopend:
Heemsteedsche Apotheek, Binnenweg 98, Tel.
28197.
Sloffen vol sappige, geurige vruchten zijn de
oogst van de aardbeienpluk in Kennemerland.
(Foto Pax Holland)
en de winkelier die gedurende twee jaar zwijgen
hebben in die twee jaar de aanwinst van al deze
nieuwe klanten totaal verspeeld. Degenen daaren
tegen die reclame maken hebben hen gewonnen en
hun goede ervaringen verder gebracht bij jongeren
zoowel als ouderen, bij hun familieleden en ken
nissen. Die trouwens, zooals alle menschen, ge
neigd zijn zich te wenden tot hem die zich moeite,
vindingrijkheid en kosten getroost om hen als
klant te veroveren en hun bovendien nuttige voor
lichting geeft. Zoo'n man wekt hun sympathie en
hun vertrouwen.
Het is zeker nuttig op deze belangrijke overwe
gingen weer eens de aandacht ie vestigen. Dat zij
in handel en industrie hun trouwe aanhangers vin
den blijkt zonder verdere toelichting uit het op
treden van hen die wèl blijven reclame maken.
Het Weekblad Economische Voorlichting merkt
op dat alle plannen die tot een activeering van de
reclame kunnen leiden, de sympathie van de over
heid, het bedrijfsleven en het groote publiek ver
dienen en dat in de eerstvolgende nummers van
het weekblad omtrent enkele van die plannen na
dere mededeelingen zullen worden gedaan. Wij
wachten die met belangstelling af.
(Advertentie van een jamfabriek:
Te koop aangeboden een groote
partij kersepitten en -stelen.)
Geen afval mag verloren gaan,
Daar wordt voortdurend op gewezen,
Het komt vaak in de krant te staan
En wordt dan, hoop ik, goed gelezen.
Voor wie nog niet bevroeden kan
Welk groot belang daarin kan zitten,
Geef ik het treffend voorbeeld van
De kersenstelen, kersepitten.
Wat doet men met een kersepit
En wat kan men van stelen maken?
'k Denk dat u met het antwoord zit,
Als leek in dergelijke zaken.
Men kan met kersepitten wel
Uit mond of duim-en-vinger schieten,
Een kinderlijk maar leutig spel
Waarvan men prettig kan genieten.
Het nut van stelen, hoe ik gis.
Lijkt me heel moeilijk te omlijnen,
Ik dacht dat het gewoonte is
Die steelsgewijs te doen verdwijnen.
Maar door dit pit-en-stelen bod
Gaan mij opeens de oogen open,
Men kan de kersen dus per slot
Zelfs zonder, vrucht met vrucht verkoopen.
Voor goed begrip zeg ik er bij.
U moet niet zelf zoo adverteeren,
't Geldt hier een grootere partij
Dan wij zoo huislijk consumeeren.
De reden dat ik over dit
Chapiter ook eens ben begonnen?
Mijn (en misschien uw) kersepit
Heeft er weer wijsheid mee gewonnen.
P. GASUS.
opgewekt, zooveel, mogelijk te bezuinigen. En mocht
het onverhoopt met den aanvoer van kolen spaak loo-
pen, dan zouden wel eenige gaslooze uren moe
ten worden ingevoerd, maar dat zou voor het seizoen
in Zandvoort toch heel moeilijk zijn."
BEVERWIJK.
Over eventueele maatregelen te Beverwijk konden
ons nog geen inlichtingen worden verstrekt.
ORGELBESPELING
in de Ned. Herv. Kerk
te Bloemendaal.
De orgelbespelingen in het mooie „Kerkje te
Bloemendaal" gegeven door den heer Piet Halse-
ma, beginnen ten leste de aandacht te trekken die
zij verdienen. Er was Donderdagavond ruime be
langstelling, hoewel er nog plaats voor velen over
bleef.
De bezoekers die niet geheel voldaan mochten
zijn over dezen avond, mogen bedenken dat een
organist niet maar weer voortdurend het aller
beste uit de orgellitteratuur kan geven, omdat dit
allerbeste tevens allermeest wordt uitgevoerd.
Halsema had ditmaal, naast een koraalvariatie
Bach en de liederen der zangsoliste een twee
tal werken genomen die niet veel gehoord worden.
Voor het orgel in de Bloemendaalsche kerk, dat
over beperkte middelen beschikt kan dit wel eens
riskant zijn. En inderdaad bleek dit met de „Fan-
taisie" op. 101 van Saint-Saëns het geval. Ik doel
hier niet op de eerste plaats op de muzikale waar
de van dit werk, dat mij meer bizar dan mu
zikaal lijkt. De vormloosheid, het „gezochte" in
dit stuk bevreemdt ons in Saint-Saëns, die nog na
drukkelijk in zijn geschrift over (lees: tegen) Vin
cent d'Indy schrijft: „Voor mij is de kunst vóór
alles de vorm'. Maar hierin niet alleen school het
riskante der keuze. Veeleer was dit te zoeken in
de samenstelling van het orgel, dat voor zijn bo-
.•enmanuaal geen passende pedaalkeuze tot zijn
beschikking heeft, maar zich moet vergenoegen
met de éénige zestienvoet, die daar aanwezig is,
en die berekend is voor het volle orgel. Ondanks
al die moeilijkheden wist Halsema toch nog vele
gedeelten in dit werk treffend mooi in kleur te
zetten. Ik kon mij onder het luisteren niet los
maken van de gedachte, dat de voordracht van
dit werk op b.v. het orgel der Sint Bavo een
„koud kunstje" moet zijn.
Zoo ging het ook met het aan het slot gespeel
de werk de orgelsonate van Félix Borowski. In
deze Sonate no. I maakt de Poolsche componist
nog druk gebruik van de versleten accoorden van
oude dorpsorganisten; in de inleiding van het
slotdeel is dit al héél erg; al vindt men 't ook bij
een Schubert, die chromatische tegengangen in
linker en rechterhand, hier is 't slechts middel,
dat bovendien nog heel spaarzaam is gebruikt.
De driedeelïge liedvorm van het Andante is wel
aardig, het schalmeiregister brengt het lied als
van den ouden schaapherder, een beeld van vrede
en rust, omdat het ook goed is in den vorm. Maar
het klein none-accoord aan.het slot van het mid
dendeel doet het op dit orgel niet, het is niet
transparant.
Opmerkelijk is het daarom dat Halsema nog
zooveel kan maken van de begeleidingen, ditmaal
bij liederen welke door mevr. Nely De Bock wer
den gezongen: Bach. Handel. Dvorak, en nog iets
van Willem Pijper en van Henry Zagwijn. Die
orgelpartijen waren alle mooi doorzichtig gehou
den. En daar ook de stemming van het orgel, de
tongwerken incluis, voortreffelijk was, was ook
het luisteren naar die begeleidingen een genot.
De sopraansoliste heeft het voordeel, dat haar
algemeene muzikale vorming op hooger peil staat
dan bij solisten wel het geval wil zijn. Daarom is
ook haar opvatting van muziek en. tekst gezond.
De stem was in den vooravond nog niet geheel ter
dispositie: zij vond in deze kerkruimte het juiste
artïculatiepunt niet. en flakkerde. Het werd spoe
dig beter. De uitspraak van ei en ij (als ai) kan
mij niet bekoren en de 1 is vaak dik. Dingen die
haar zuiveren en muzikalen zang noodeloos ont
sieren.
Over de orgel voordracht van Bach's gevarieerd
Choral „Christ der du bist der helle Tag" is 't on-
noodig te zeggen, dat Piet Halsema zich hier niet
alleen toonde de organist wien de liefde voor het
Instrument in het bloed zit, maar ook de kunste
naar wien de behandeling van Bach's werken een
gewetenszaak is.
G. J. KALT.
Zesjarig knaapje verdronken.
Bij het spelen op een schuit in het Spaarne.
Donderdagmiddag tc half zes speelde de 6 jarige
A. Vermolen, uit de Haarlemmerliedestraat te Haar
lem op een schuit, die langs de kade van het Don
kere Spaarne lag. De knaap viel in het water en
verdronk jammerlijk. Omstanders poogden ver
geefs het kind op te halen. Na geruimen tijd dreg
gen gelukte het aan een agent het knaapje op het
droge te halen. Kunstmatige ademhaling mocht
niet meer baten. Het lijkje is per ziekenauto naar
de Maria Stichting overgebracht.
DE GAS- EN ELECTRTCITEITS-
RANTSOENEERING.
Enquête in de omliggende gemeenten
van Haarlem.
In ons vorig nummer hebben wij medegedeeld, dat
de directie van het gemeentelijk Gasbedrijf te
Haarlem bekend gemaakt heeft, dat in verband
met de opgelegde 25 pet. rantsoeneering voorloopig
met ingang van 6 Juli van 's avonds acht tot
's morgens vijf uur de gasdruk zal worden verlaagd.
Gedurende dien tijd is het onmogelijk, gas af te ne
men.
BLOEMENDAAL EN VELSEN.
Deze maatregelen zullen ook in Bloemendaal en
Velsen worden genomen.
HEEMSTEDE.
De directeur van het gasbedrijf te Heemstede deelde
mede, dat eerst zal worden afgewacht of de ingeze
tenen zich aan de opgelegde rantsoeneering zullen
houden. Is dat niet het geval, dan zullen maatregelen
daartegen overwogen worden.
BENNEBROEK.
Wat ons over het gasverbruik le Heemstede werd
medegedeeld, geldt ook voor de inwoners van Benne-
broek, welke gemeente het gas van Heemstede be
trekt
HILLEGOM.
De directie van het gasbedrijf aldaar heeft nog niet
besloten, wat er zal gebeuren, als de opgelegde 25 pet.
rantsoeneering niet de gewenschte bezuiniging tenge
volge heeft. Dit zal nog even bestudeerd moeten
worden, omdat er ingezetenen zijn, die absoluut ook
's avonds gas noodig hebben
HAARLEMMERMEER.
'De in Haarlem getroffen maatregelen zullen ook in
Haarlemmermeer worden ingevoerd, met dit verschil
echter, dat de gasdruk reeds met ingang van 5 Juli
zal worden verminderd.
HAARLEMMERLIEDE.
Ook in Haarlemmerliede, dat het gas van Haarlem
betrekt, zullen de in Haarlem genomen maatrege
len worden toegepast, maar in verband met een daar
voor noodige wijziging in de installatie, staat de da
tum nog niet vast. Er zal echter geprobeerd worden,
ook den datum van 6 Juli daarvoor vast te stellen
ZANDVOORT.
Voor Zandvoort wordt de te Haarlem genomen
maatregel practisch onmogelijk geacht, vooral in deze
twee maanden van het badseizoen. „Daarmee zouden
de hotelhouders, eigenaars van café's en pensions ten
zeerste gedupeerd worden", zei de directeur van het
gasbedrijf, „want juist 's avonds na acht uur is veel
gas noodig. Wel zullen de afnemers van gas worden
- „verloren dagen", heeite het
vroeger. Nu nief meer - nu
zijn er "AKKERTJES"! Een paar
perdag, wèg pijn en narigheidl
(Adv. Ingez. Med.)
Haarlemsche Orkest-Vereenigmg.
Het zomerconcert van 3 Juli stond onder leiding
van Kees Hartvelt, die ook twee jaren geleden hier
eens als gastdirigent optrad. Zijn programmakeuze
van ditmaal bracht een welkome afwisseling: drie
van de vijf nummers waren öf nieuwelingen öf
althans geen repertoire-werken, al was er geen
enkel eigenlijk modern werk bij. En zijn leiding
was frisch en doelbewust sober en rustig voor
het gezicht, grootendeels meer op den gang van het
geheel dan op minutieuze uitwerking der détails
gericht en ook heel anders dan in het voorjaar van
1939, toen er het noodige élan in scheen te ont
breken.
Hartvelt begon met de z.g. Haffner-Symphonie,
K.V. 385, van Mozart, een door Mozart zelf vol
brachte bewerking van zijn vroeger voor een feest
in de Salzburger burgemeestersfamilie Haffner ge
componeerde Serenade (K.V. 250), waarvan hij de
inleidende Marsch en een der beide Menuetten
schrapte en het overige aan een revisie onderwierp.
Het serenadekarakter is wel het duidelijkst in het
Andante en in de zeer eenvoudige Menuet bewaard
gebleven; in het Allegro con spirito en het Presto
zit een thematische en contrapuntische ontwikke
ling, die er ver boven uit gaat en in haór eenheid
en geslotenheid aan Haydn's werkwijze verwant is.
Het hoofdthema van het Presto is bijna identiek
met dat van Osmin's Aria „Ha, wie will ich trium-
phieren" uit de opera „Die Entführung aus dem
Serail" (K.V. 384). die in hetzelfde jaar als de
Symphonie ontstond.
De bedoelde thematische eenheid heerscht ook
Aan den Maasoever te Maastricht verrijst een geweldige graansilo met pak
huizen, welk complex voor „Landbouwbelang" in wording is en een belangrijke
taak voor de binnenscheepvaart in het Zuiden des lands te vervullen zal krijgen
(Foto Het Zuiden)
in Haarlem en omgeving.
Eindenhout is een der weinige buitenplaatsen,
die langs den weg van Haarlem naar Heemstede
zijn blijven staan en zooals het huis daar ligt, recht
tegenover de statige Spanjaardslaan en met haar
prachtigen achtergrond van hoogopgaand geboom
te kan niemand anders dan wensehen, dat het „Huis
met de beelden" zooals de spraakmakende gemeen
te het gaarne noemt, nog lang gespaard moge blij
ven. Eindenhout reikt van den Wagenweg tot de
Leidschevaart en biedt fraaie wandelingen, zooals
ieder kan zien, die het passeert en allicht een oog
slaat op de beelden, waarmede de tuin is voorzien.
Maar de aandacht wordt toch wel het meest ge
trokken door den in Italïaanschen stijl uitgevoer-
den voorgevel met zijn vier Corintische zuilen, die
het zware frontispiece dragen, de steenen trappen
en niet te vergeten de twee sphynxen. die daar
sinds menschenheugenis de wacht houden en zoo
wel de staatsiekarossen in vervlogen tijden hier
langs zagen zeulen als in meer moderne tijden de
Fordjes en de Chevroletjes.
DE BUITENPLAATS EINDENHOUT.
(Foto De Haas).
Het is een mooi bewaard stukje 18e eeuwsch
landschapsschoon, dat we hier hebben en het is
geen wonder, datghet de belangstelling wekt van
iederen vreemdeling, die hier verzeild raakt. Ge
lukkig blijft het bij die belangstelling. Dat is hier
ter plaatse ook wel eens anders geweest. Want
voor dat dit fraaie bouwwerk hier verrees vond
men hier een herberg, die gewis niet ten gevolge
van de hier betrachte matigheid het „Dronkemans
huisje" heette. Al gelooven anderen, die niet da
delijk het kwaadste van hun medemensehen den
ken, dat het eigenlijk het „verdronken" huisje moet
zijn, als een herinnering aan den tiid toen dit ge
deelte, voor het graven van de Leidsche vaart, nog
moerassig was en een herberg, hier gebouwd, dus
op „verdronken" land stond. Wio zal uitmaken,
hoe het precies zit? 't Is al zoo lang geleden en
niemand denkt, bij het zien naar dit statig bouw
werk en de geheimzinnige sphynxen, immers aan
een plattelandsherberg meer!
in Haydn's Piano-Concert in D gr. t„ dat vroeger al
eens op een ledenconcert der H. O. V. gespeeld
werd. De eenheid is hier zelfs tot eentonigheid ge
worden; noch muzikaal, noch klaviertcchnisch zijn
de beide snelle hoofddeelen interessant te noemen.
Het middelste, het Poco Adagio, is echter zeer me-
lodius. De pianiste Janny van Wering speelde dit
Adagio zeer cantabel en met fijne gevoeligheid
voor de beteekenis van elke noot en elke nuance,
en van de Allegro's maakte zij door vlot en pittig
spel wat er van te maken was, zoodat haar ver
tolking waarin alleen een te ruim pedaaluebruik
in sommige passages even tot bedenking aanleiding
gaf den indruk naliet van groote muzikaliteit
en behoorlijk ontwikkelde technische vaardigheid.
De oorspronkelijke zetting voor strijkorkest van
Grieg's Suite „Aus Holberg's Zeil" wordt veel min
der vaak ten gehoore gebracht dan de algemeen
bekende bewerking voor klavier. In beide gedaan
ten is deze muziek even goed te genieten. Het is
een aardig geslaagde poging tot navolging van den
stijl uit der. tijd van Bach, van wien de Noorsche
dichter Holberg (1684-1754) een tijdgenoot was.
De octaven- en kwintenparallellen er in zou Bach
zeker niet geschreven hebben, de overtollige ne
gende maat in de Gavotte waarschijnlijk evenmin.
Een heel anderen geest ademt de Marsyas-Suite
van Alph. Diepenbroclc: een geest van eclectie, die
voor een groot deel uit Wagner's ..Tristan und
Isolde" (in het Voorspel), voor een klein deel uit
herinneringen aan Debussy's „Prelude l'Après-
Midi d'un Faune" en in den Epiloog aan
Mahler's 3de en 4de Symphonie voortgekomen
schijnt Een bepaalde sfeer schept deze muziek
niet, ook niet in den ..Dans der Nymphcn". De
orkestratie doet aan experimenteeren denken: het
meeste klinkt warrelig en troebel: alleen in den
Epiloog komt wat klaarheid.
Een vergelijking met de na deze Marsyas-muziek
gespeelde Cyrano-Ouverture wierp op de minder
gesiaaerdo kwaliteiten van eerstgenoemde nog
scherper licht. Hoe meesterlijk beheerschte Wage
naar al het muzikale materiaal: hoe voortreffelijk
klinkt elk instrument, elke combinatie; welk een
klaarheid en rijk afwisselend coloriet in deze
Ouverture' Hartvelt gaf haar pittig en met stuw
kracht. echter met wat minder zwierigheid dan we
van Marinus Adam gewend zijn. en die zwierig
heid was toch nok een der karaktereigenschappen
van Cyrano de Bergerac.
Alles bijeengenomen ook de begeleiding van
het Planoconcert slaagde zeer goed! liet Hart-
velt's leiding zeer aangename, indrukken na. Het
talrijk opgekomen publiek heeft daarvan dan ook
blijk gegeven en den dirigent aan het einde meer
malen teruggeroepen.
K. DE JONG
Ontvanger J. C. Versluijs met
pensioen.
Aan den heer J. C. Versluijs. ontvanger der re
gistratie en successie te Haarlem, is met ingang
van 1 Augustus 1941 op zijn verzoek eervol ont
slag uit 's rijks dienst verleend.
De heer J. C. Versluys ls geboren in 1876 te Zeven
bergen. Hij begon zijn ambtelijke loopbaan in 1902
als surnumerair der Registratie en Domeinen te Breda.
In 1905 werd hij benoemd tc Horth als ontvanger der
Registratie en Domeinen; hier bleef hij tot 1909. Toen
volgde zijn benoeming in dezelfde functie te Culem-
borg, doch reeds na een jaar werd hij ambulant in
specteur der Registratie en Domeinen. Een jaar la
ter keerde hij weer op zijn verzoek naar Culemborg
terug, waar hij tot 1920 bleef Daarna kreeg hij In
dezelfde functie Groenlo als standplaats, slechts voor
cén jaar. want in 1921 volgde zijn benoeming te
's-Hertogenbosch. Hier bleef hij tot 1928 in functie.
Daarna ging hij als ontvanger derSuccessierechten naar
Rotterdam tot 1936. Toen volgde zijn benoeming als
ontvanger der Registratie en Successie te Haarlem.