Speit en Spet ,De Krakeelakker" van Kortenhoef. Jiim&t en £ettecen Tiende Zomerconcert. Buziau in „Sprookjesland" Nieuwe Uitgaven V R IJ DA" 'G '15 AUGUSTUS mi H A A R E E M'S D A G READ 6 v_ Voetbal De competitie begint 21 September De voetbalcompetitie zal, naar uit eert bericht in de „Sp.kr." blijkt Zondag 21 September beginnen. Alleen de zuidelijke eerste klasse begint reeds op 7 September. Het programma voor 21 September voor de eerste klas- sers uit Haarlem en omstreken is: E. D, O.—Xerxes V. S. V.—Haarlem Feijenoord—Stormvogels ZILVEREN B AI.TO URNOOI GAAT DOOR. Het zilveren baltournooi zal dit jaar op 7 September worden gehouden. Acht clubs nemen er aan deel. Honkbal Wat doet Haarlem tegen H. H. C.? Schoten of Ajax buiten gevaar? Het competitie-programma vermeldt voor deze week o.m. de volgende wedstrijden: Zaterdag: Eerste klasse: Blauw Wit—Quick Overgangsklasse: A. F. C.—H. C. K. The Catchers—E. D O. II Tweede klasse: H. C. K II—Rap 3.30 uur V. v. G. A. II—Schoten I Quick II—R. C. H. II Derde klasse: Haarlem III—Laakkwartier 5 uur Schoten III—Haarlem IV 3 uur R. C: H.mE. D. O. IV 3.30 uur T. H. B. II—Schoten V 3.30 uur Zondag. Eerste klasse: Haarlem—H. H. C." 10 uur Schoten—Ajax 10 uur E. D. O.—V. V. G. A. 2 uur Overgangsklasse: R. C. H— Zeeburgla 10 uur Hilversum—D: O. S. Tweede klasse:' T. Y. B. B.—z. R. C. 12 uur H. H. C. II—Kruissler 2.15 uur De Spartaan—T. 'h. B. V. V. G. A. III—Haarlem II Derde klasse: R. C. H. IV—Spaarnevogels 12 uur E. D. O. V—Schoten IV 10 uur Zeemeeuwen—T. Y. B. B. II E. D. O. VI—H. H. C. V 10 uur Haarlem heeft Zondag het leeuwenaandeel van het competitie-programma. Drie eerste klasse wedstrijden, waarvan een plaatselijke ontmoeting en een uiterst belang rijke wedstrijd zijn voor de bezetting van de laatste plaats. Dit laatste ts het geval met de ontmoeting Schoten— Ajax. ploegen die elkaar slechts één punt ontloopen,de gastheeren hebben er acht en de bezoekers negen. Nu is de belangrijkheid van deze ontmoeting geheel af hankelijk van hetgeen Quick tegen Blauw Wit doet. Bren gen de laaggeplaatsten het tot een zege. dan ziet het er voor den verliezer van den wedstrijd Schoten—Ajax nog donker uit, spelen evenals in de eerste ontmoeting de beide ploegen tegen 'elkaar gelijk, dan is Ajax reeds vei lig, doch verliest Quick, dan is de beslissing gevallen en moet dit negental degradatie-wedstrijden spelen. De vraag of Schoten van Ajax zal kunnen winnen is niet maar zoo een-twee-drie te beantwoorden. Het resul taat zal sterk beïnvloed worden door den vorm van de beide werpers Blomvliet en Hoogendijk. Zijn zij op dreef, dan kan het zelfs een heel goede wedstrijd worden. Daarin zou ddn, indien hel veldwerk voldoende sluit, Ajax kunne» zegevieren door de grootere routine van Blomvliet. E. D. O V. V. G. A. Is een wedstrijd waarin het er uit sluitend om gaat of de een of de ander de tweede respec tievelijk de derde of vierde plaats zal bezetten. Beide ploegen kunnen nu vrij spelen en zich dus op z'n aller best ontplooien. Het werpduel tusschen de curve-werpers Schijnenaar en Meenhorst zal wel bijster interessant zijn. Daarin heeft de V. V. G. A/er het stellig moeilijker om dat hij in de Zandstra's, Wille, Van der Putten e. a. een veel sterkere slagploeg tegenover zich heeft. Ten slotte de wedstrijd van den dag, de ontmoeting tusschen Haarlem en H. H. C. Misschien zijn er die betreu ren dat in dezen wedstrijd de beslissing over het kam pioenschap niet moet - vallen. Dat zou de belangrijk heid en de spanning nog vergrooten. Maar Juist het feit, dat er hier voor beide ploegen niets anders dan de suprematie van de eerste te zijn op het Gemeentelijke Sportterrein aan den Verspronckweg op het spel staat, juist omdat de een wil voorkomen voor de tweede maal in dit seizoen te worden verslagen en de ander er naar zal stfeven eén klinkende revanche te boe ken. krijgt deze wedstrijd kleur en leven, zal er spanning volop 'zijn. Men weet hel, Haarlem verloor in het eerste treffen met 43 en ook ditmaal zal het deze ontmoeting met eenige bezorgdheid tegemoet gaan. De historie wil nu eenmaal, dat H. H. C. de gevaarlijkste tegenstander van Haarlem ts. DE OVERGANGSKLASSE. In de overgangsklasse ontvangt R. C. H. Zondag Zee- burgia cn al hebben de Heemstedenaren geen kans meer op het kampioenschap, toch mag een Interessante ontmoe ting verwacht worden, die bij. winst, R. C. H. in de eind- klasseeiing een nog iets betere plaals bezorgt De kam pioenen H.C.K.g aan een moeilijken uitwedstrijd tegemoet, tegen A. F. C. De laatste zal niet alleen gaarne revanche nemen voor de in Haarlem geleden nederlaag, doch ook willen toonen, dat zij in feite sterker zijn en meer aan spraak op den kampioenstitel zouden kunnen doen gelden. Aan haar reputatie is H. C. K. verplicht zorg te dragen, dat zoowel het een als het ander niet opgaat. Een goed voorspel voor de komende promotie-wedstrijden E. D. O. II is te gast bij The Catchers en zal het In dit treffen tegen nummer laatst wel tot een zege brengen. Verder worden nog gespeeld de belangrijke ontmoetingen T. Y. B. B.—Z. R. C. en H. H. C. II—Krulsster. De thuis- spelende clubs zijn eikaars grootste rivalen in den strijd om het kampioenschap in de tweede klasse. Zouden de voor het eerst In den N. H. B. uitkomende T. Y. B. B.'ers zoo'n prachtig debuut maken? Boksen Dorus Elten geeft op tegen Sijs. Belg was te sterk BRUSSEL. 14 Augustus, (A.N.P.) Reeds Za terdag zou de Belgische zwaargewicht Sijs uitko men tegen Dorus Elten. de strijd werd echter uit gesteld daar het in verband met de weersomstan digheden onmogelijk was in de openlucht te boksen. Woensdagavond werd het gevecht gehouden in het Koninklijk Circus te Brussel. Onder geweldige be langstelling verschenen de beide boksers in den ring. Sijs woog 84 K.G., Dorus Elten 80 K.G. Reeds onmiddellijk begon Sijs in een geweldig tempo zijn tegenstander te belagen, zonder veel stijl echter, zoodat Elten in den aanvang door dek ken dit offensief kon tegengaan. Want ondanks de heftige aanvallen van den Belg, slaagde de Hol lander er toch in op zijn beurt eenige goede tref fers te plaatsen. In de tweede ronde zette Sijs de zaak op dezelfde wijze voort en bleef zonder op houden Elten bestoken, Aan het einde van deze ronde ging deze dan ook voor eenige tellen tegen den grond, doch stond bij het luiden van de bel weer op en kon zijn hoek gemakkelijk bereiken. Ka 1 minuut in de derde ronde echter gaf Elten den o'p.gelijken strijd op, tegen het lichamelijk overwicht van den Belg was hij niet opgewassen, wel had hij zich moedig verdedigd, doch tegen den in uitstekenden vorm zijnden Sijs was het onmo gelijk den strijd nog langer vol te houden. De Belg was inderdaad de betere bokser en verdiende de overwinning volkomen. Athletiek NATIONALE WEDSTRIJDEN TE LEIDEN. Zondag a s. worden te Leiden op de sintelbaan aan de Leidsche Hout nationale atletiekwedstrij den gehouden, waaraan door tal van bekende ath- leten za! worden deelgenomen. De wedstrijden, welke georganiseerd worden door de Leidsche Athlctiekvereeniging ..Holland'' mochten zich reeds het, vorige jaar in een groote belangstelling verheugen. Cricket N. C. B.-elftalJen gekozen Stroink- tegen Nolet-elftal te Haarlem Voor den wedstrijd tusschen twee N. C. B.-elftalien. welke op 30 en 31 Augustus a s. op het H. C. C.-tcrrein zal worden gespeeld, heeft de technische commissie van den bond de navolgende elftallen samengesteld: Elftal A: A M J. de Beus (aanvoerder, H C. C. 1). W H. Gallois <H. C. C.). C. A. Huinder (H. B. S.). H. J Klink (V. R. A 1. R. Kramer (Rood en \«it), J. J. de la Mar (Rood en Wit), H. C. W. Schnltger (P. W.), E. C. Snel (V. o. C.), H. Slolk (Hermes D. V. S.), A. Terwiel (V. O CO, drs. J, J. Voogd (Haarlem) wicketkeeper. Elftal B: L. C, F. Wunder (H, B. S,) aanvoerder, J. J. Alders (V. V. V.), mr P. B. M. Ten Bosch (H. C. C.). jhr. J. van den Bosch (H. C. C.) wicketkeeper. H. Herklots (H. B. SO. W. Kramer (Rood en Wit), Ch. Lungen (A. C. CO. J. J. van der Luur (H C. CO. A. Molenaar (Hermes D v. SO. Jac. Oosterholt (Excelsior). L. J. Sodderland (Rood en Wit). Voorts zijn twee elftallen samengesteld voor een wed strijd op dezelfde dagen (30 en 31 Augustus) te Haarlem te spelen, waarbij een aantal jongere spelers, van wie in de toekomst iets verwacht mag worden, de gelegenheid zal worden gegeven om onder geroutineerde leiding eenige ervaring op te doen. Hiervoor zullen worden uitgenoodigd: A. Stroink's elftal. A. Stroink, aanvoerder (P. WO. D. de Baare (A. C. CO. H. Engelsman (Quick NO, A. Harmens (L. C. CO. N. Leef- tink (P. WO, D. van Oorde (S. C. H. C.), O. Planten <H. C. C. 2), J. van der Pool (V. O. C.) Wickelkeeper, J. Son- neveldt (Sparta). C. Tettelaar (Hermes D. V. SO, .T. Vissei (P. W.). A. Nolet's elftal: A. M. Nolet, aanvoerder (Hermes D. V. SO, Hub. Boe ree (Haarlem), A. van den Ende (Hermes D. V. SO. J Klopman Baerselmaa (U. D H. Pelser (V. V. V.). W. Peschar (Haarlem). F. Popping (V. R. A jhr P van Riemsdijk (H. C. C. 2). H. J. Scholten (H. B. S.>. Wicket keeper, Th. Smits (Quick, Den Haag). W. van Weelde (A. C. CO. De N. C. B.-elftallen, die op resp. 6 en 7 September zul len spelen, tegen het Nederlandsche jeugdelflal <V. R. A - terrein) en P. W. (Enschede) zuilen nader worden bekend gemaakt. HET PROGRAMMA.- Het programma voor Zondag 17 Augustus is: P. W.—H. C. C. 1 Rood en Wit—A. C. C. H. C. C. Ill—S. C. H. C. V. V. V.—Quick (N.) Sparta—Excelsior JEUGDCRICKET. A.s. Zaterdag worden de volgende jeugdwedstrijden ge speeld: Utrecht: Utrechtsche'Amsterdamsche Jeugd XI—Rotter- damsche.'Schiedamsche Jeugd XI, terrein S. C. H. C. te Bilthoven, aanvang 11 uur. Leiden: Leidsch'Haarlemsch Jeugd XIHaagsch Jeugd XI. Jeugd XI. terrein L. M, C. C. te Leiden, danvang 11 uur. HAARLEM COMBINATIE—C. V H. COMBINATIE. Haarlem batte eerst en scoorde 144 runs voor het verlies van 9 wickets, v. d. Wal. die met v. Tiggelen opende, speelde een solide innings van 32 runs. Op 9 werd v. Tig gelen dubieus uitgegeven en nam Groeneveld zijn plaats in. Met v. d. Wal voerde hij het totaal van '9 op tot 104, voordat v. d. Wal gebowld werd. Groeneveld speelde een voortreffelijke innings; helaas ging hij run out na 64 gemaakt te hebben., Tal van goede slagen had hij ten beste gegeven. Damiaans voegde nog 25 runs aan de score toe en viel pas als laatste man. Het bowlen van C. V. H. was niet gevaarlijk: v. d. Sluis 3—32, Feitz 2—45, W. v. Duinen 2—40 en J. Bastiane 0—13. C. V. H. zag geen kans het Haarlem-totaal te maken en toen de speeltijd verstreken was, had C. V. H. 93 runs voor het verlies van 7 wickets gescoord. H. Hoogerbeets 10, J. Bastiane een goede 28. J. v. d. Sluis 10 en J. Feitz 23 not out kwamen in de dubbele cijfers. G. Wessel bowlde 358, P. Groeneveld 2—23, P. v. d. Wal 0—5, P. v. Tigge len 1—12 en J. Spiekerman 0—2. Het bowlen werd niet ge steund door goed veldwerk. De wedstrijd eindigde dus in een draw. Duitsche persstemmen over de ontmoeting Roosevelt-Churchill (Men zie ook elders in dit nummer). BERLIJN, 15 Augustus (DNB) „De nieuwste wereldbluf van Roosevelt en Churchill", „Een heesche trompet", onder deze en soortgelijke op schriften bespreken de Berlijnsche ochtendbladen de gisteren door Churchill en Roosevelt afgelegde gemeenschappelijke verklaring over „zekere ge meenschappelijke grondbeginselen in de door beide landen gevoerde nationale politiek".- Zonder uitzondering noemen de bladen de ver klaringen bluf. Het Duitsche volk. zoo schrijven zij, heeft reeds eenmaal iets dergelijks gehoord. Hei groote wereldbedrog, dat een president dei- Ver. Staten reeds eenmaal jegens het Duitsche volk heeft gepleegd, ligt nog duidelijk in de herinnering. Iedere Duitscher die het beleefd heeft hoort der halve met verontwaardiging dat de aanstichters tot den nieuwen oorlog op dezelfde misdadige wijze durven spreken. De „vrijheid der zee" heèft het Duitsche volk in en zelfs na den wereldoorlog be taald met den hongerdood van honderdduizenden van zijn mannen en kinderen. De „vrijheid" die Churchill en Roosevelt echter bedoelen moet in den vorm van de blokkade thans definitief het volk der 90 millioen Duitschers aan de vernieti ging prijs geven. „Het loont de moeite niet tegenover de ver klaring van Churchill en Roosevelt zakelijke argu menten te stellen", zoo schrijft de „Völkischer Beobachter", welk blad nogmaals herinnert aan de vredespolitiek van den Fiihrer en aan zijn pogin gen een ontwapening tot stand te brengen. „De verklaring", zoo zet het blad verder uiteen, „is te zeer in den geest der samenzweerders tegen de jonge volken, zij het ook getoonzet op een ver sleten wijs. Hun program, de vernietiging van de nazi-tyrannie verschrikt tegenwoordig bij ons nie- man meer. Het Duitsche volk weet wat deze zendelin gen van een toekomstigen wereldvrede den Duit schers toedenken. Het weet echter ook welke taal door hen het beste wordt begrepen en het zal deze luide, hoorbare taal der kanonnen spreken, tot het zijn bestaan voor alle tijden beveiligd en den tegenstander verslagen weet". „De domheid en leugenachtigheid der Engelscn- Amerikaansche verklaring, aldus de Bqrsen Zeitung „kan slechts vroolijkheid wekken. De volken van Europa, evenals die van het Verre Oosten hebben Chui-chill en Roosevelt niet om hun raad gevraagd. Deze heeren zouden dus hun wijsheden beter voor zich hebben kunnen houden. Zij zouden zich zelf daarmede een blamage hebben bespaard en ver meden hebben de wereld een nieuw bewijs er voor te leveren dat zij voor de redding van hun bolsj'wis- tischen boezemvriend van de vernietigende slagen aan het Duitsch-Europeesche front geen andere mogelijkheid zien dan een onllastingsoffensief met holle frases". „De aandeelhouders van den oorlog hebben zich verrekend", zoo schrijft de „Lokal Anzeiger". „Zij hebben den oorlog ondernomen, zooals men een groote zaak onderneemt. Thans willen zij er de coulissen van idealen voor schuiven. Het bankroet der oorlogsaanstichters is gekomen". OORDEEL DER „DIPLO' De „Deutsche Diplomatisch-politische Korrespon- denz" noemt de gemeenschappelijke verklaring van Roosevelt en Churchill een slecht plagiaat van de punten van Wilson, dat reeds daarom geen aan trekkingskracht kan hebben, omdat de opstellers de zelfde menschen zijn,"■die, nauwelijks 25 jaar ge leden de wereld hebben bedrogen door hun voor spiegeling van niet ernstig bedoelde beloften en die sindsdien door hun handelingen al lang weer heb ben bewezen hoe het in waarheid gesteld is met hun eigenlijke gezindheid en politieke doelstel lingen. De bewering van Churchill en Roosevelt dat hun landen noch territoriale, noch eenigerlei andere verrijking nastreven kenmerkt de „Korres- pondenz" als een brutale leugen. Evenals in den wereldoorlog, zoo gaat zij voort, streeft Engeland er ook thans naar vreemde volken, die vrij wcnschen te zijn. aan zich dienstbaar te maken. En wat de politiek van Roosevelt betreft, het is juist ook van zijn program een essentieel punt, de economische en militaire supprematie niet alleen op het Weste- Een oude boerderij als centrum van kunst. Op de kaart is Kortenhoef maar een vlek in het wijde plasscnland ook. Een donkere stip op een fond van groen en zilverig blauw, waarnaar het, staande op den krakenden toren van de dorps kerk, een lust is te kijken. Dat hebben meer men schen ingezien, maar of zij op den toren hebben gestaan, is een vraag. Maar goed, Kortenhoef met alles wat daar zoo bij hoort, liet zingende riet van de drassige moerasgronden, het voortjagen van haastige wolkenkolonnen, door geen enkel uit steeksel in het vlakke land van water en smalle landweggetjes gehinderd, of het moesten de ge willig meebuigende wilgen zijn, dat Kortenhoef met zijn kwakende kikkers en krijschende vogels wist veel menschen te boeien en vast te houden. Overigens slechts gedurende den zomer, wanneer de glinsterende plassen hun krachtige schouders zeiten onder de lichte last van tientalleen booten en bootjes van alle soort makelij en tuigage. Toch niet alle mensehen konden den blijvenden ban van Kortenhoef ^veerstaan. Enkelen bleven daar en zij trotseerden den gillenden winterwind, die met striemende zweepslagen het vlakke land tyranni- seerde. Zij zagen ook daarin de bekoring en in wankele roeibootjes waagden zij zich op den zwie- penden plas, om iets van dien wilden tyran in zich op te vangen. En later, in hun atelier, pakten deze schilders hun palet, knepen de tubes uit en in smijdige kleuren smeten zij hun impressies op het strak-gespannen linnen, turend uit het raam naar den strijd in de natuur. Zij wonen in het bob- belige dorpsstraatje van Kortenhoef, de hoofdstraat, in een ouden molen, waar de wind door de ont takelende wieken giert, of in een villatje, al naar hun aard of middelen Maar één ding hebben zij ge meen: hun liefde voor Kortenhoef, de wijde plas sen en.... hun Krakeelakker. Op die Krakeel- akker zijn zij trotsch. Hij is getuige van hun werk, hun vorderingen, hun vreugden en hun teleurstel lingen, van hun krakeel en vurige debatten. Ge tuige ook van vroolijkheid en uitgelaten jolijt, van zang en dans, van ernst en weemoed. Het is maar een doodgewone boerderij, die Krakeelakker, een halve eeuw oud en verder zonder eenige pretentie. Die boerderij staat op een verloren plek in het wilde rietland. Het is een raadsel wat die twee boeren vroeger bezielde, toen zij om deze plek hoogloopende ruzie gingen maken; die ruzie leeft voortf in den naam van de boerderij, de Krakeel akker. Er zijn ook lieden die zegggen, dat die naam der boerderij gegeven is om de vele soorten vogels, de eenden en lepelaars en andere riet- en piasbe woners, die hier regelmatig samengroepten wegens allerhand' oorzaak. Ook dat gaf een hoop krakeel. Wie er gelijk hebben doet er niet toe, maar het krakeel is gebleven, zelfs na den tijd, dat de boerderij dienst moest doen als museum om op gezette water- en andere vogels aan nieuwsgieri ge vacantiegangers te toonen. De vacantiemensch dacht er niet aan^ zijn zorgvuldig uitgestippelde routeN te wijzigen om een gewone boerderij met doode vogels in plaats van levende boeren te gaan gaan bekijken en de vogels stonden te beschimmelen bij gebrek aan belangstelling. En nu zitten er de schilders, althans zij hebben daar hun permanente expositieruimte. De boerderij is een boerenschuur geworden, want het inwendige is één lange ruimte met aan het eind een podium voor eventucele liedjeszangers. Het zijn immers niet alleen de schilders, wier pro ducten de Krakeelakker den volke toont. Wan neer daaraan behoefte bestaat komen er vriend en maagd van het tooneel en de een zingt, deze draagt voor. gene speelt piano allen doen iets om het verzamelde publiek. dat de heidevelden van het Gooi of het water van Loosdrecht heeft verlaten voor een avond in den Krakeelakker. te vei-lustigen en te beleeren Dan viert de vreugde hoogtij en ver eenigen allen zich tot een bent, wier vroolijkheid flitsend door de schuur vonkt Doch dat is bij komstig er zijn drie schilders, die in den Krakeel akker dat vonden, wat zij juist zochten, zonder het zelf misschien te weten Als embleem van hun ge zamenlijk streven hebben zij gekozen wat Flip Hamers, een van het drietal, uitdacht en op de buitenzijden van de boerderij heeft geschilderd: drie vliegende eenden boven een veld van wuivend riet Want dat rietland, waarin de Krakeelakker ver zonken ligtP. Gabriël werd er hevig door be koord en ook Ruysdael heeft er zijn goesting ge daan. In deze contreien staat nog ergens een molen, dien de groote schilder op het doek vereeuwigde. Thans zijn het drie schilders, die hun hart aan dit plekje verpand hebben. Het zijn de jonge Flip Hamers, wiens specialiteit het kinderportret is, doch wiens aquarel ook een zee» vlotten indruk maakt, de eveneens nog jonge de Jong. die zijn tenten in een ouden molen heeft opgeslagen en daar in absolute eenzaamheid breed opgezette landschappen van de streek op het doek componeert en tot slot Peter van den Brake, de wat oudere lijke Halfrond, maar ver buiten dit gebied te ver overen. Overigens toont een ander grotesk programpunt de opheffing van de 'door het geheele Duitsche volk gewilde leiding van Adolf Hitler, dat het den bei den mogendheden, voor wie volgens hun eigen woorden naast de democratie geen plaats is voor autoritaire regeorings-syslemen, in het geheel niet te doen is om ware zelfbestemming. Dit punt be wijst bovendien dat Roosevelt en Churchill een or ganische een eenheidvormende samenvatting van Europa, zooals juist de spilpolitiek die in het oog heeft gevat met alle middelen zouden willen ver hinderen, ten einde evenals in het verleden in den zin van hun thans gemeenschappelijk imperia lisme de naties van de oude wereld opnieuw tegen elkander te kunnen uitspelen. Ten aanzien van het „sirenengezang" van Chur chill en Roosevelt over het probleem der toekom stige economische samenwerking der volkeren, schrijft de „Korrespondenz" dat Engeland en de Vereenigde Staten, die zelf in het bezit zijn van alle rijkdommen, niet willen toelaten, dat andere mogendheden economisch onafhankelijk worden. In het bezit ook van de grootste goudvoorraden en goudproductiegebieden misgunnen zij het den ande ren volken om door andere middelen dan met goud hun handelsruil te verwezenlijken teneinde ze ook langs dezen indirecten weg steeds te controleeren en iri de hand te hebben. Economische vrijheid voor de anderen kent hun systeem niet, maar alleen een hoogst immoreele en on ver dragelijke afhankelijkheid waarin alle andere volken gebracht moeten worden op gevaar van bij ..weerspannigheid" met boycot, zwarte lijsten en blokkade aan den rand van den afgrond gebracht te worden. Om deze heerschappii te verankeren moeten de naties, die zich aan dit program niet willen onderwerpen, d:w.z. de zg. „aanvallers", ont wapend blijven. Dan zou ook de „vrijheid ter zee" bereikt zijn, zooals die Churchill en Roosevelt voor de oogen zweeft, n-1. de vrijheid voor hen om ieder verkeer ter zee tegen te gaan, dat zich niet onder werpt aan hun opperheerschappij. De „Diplo" besluit haar beschouwingen als volgt: „Duitschland' cn zijn bondgenooten, gewaarschuwd door bittere ervaringen, strijden thans den strijd voor het behoud van de Europeesche cultuur, die door het bolsjewisme met steun van Chur chill en Roosevelt bedreigd wordt. Zij zijn ech ter ook bereid tot een strijd tegen een ieder die den volken hun hoogste goed, in vrijheid te leven en te werken, wil ontrooven en onthouden met de metho des van slavenhouders". GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Inlichtingen aan het Bureau van Politie, Smedestraat te Haarlem, uitsluitend tusschen 11 en 13 uur. Terug te bekomen bij: Incassobureau, Jacobijnestraat, beurs m. t.; Stuy. Westergracht 60, broche; Luttik, Heda- straat 28, geld; brugwachter Langebrug, hinderhoed; Heij- nen, Emostraat 29. dameshoed; Heijnen. Emostraat 29. heerenhoed en hoofddoek; Akersloot, Westerstraat 77, hond; Zwetsloot. Oranieboomstraat 179, kinderjasje; Strik, Sparenbergstraat 9. kat; Verhagen, Gen. Cronjéstraat 47 rd., kettinkje; v. Veen. Gr. Houtstraat 78 (Florijn), kou sen: Bureau van Politie, Smedestraat, dameslaars; v. Don selaar. Rijksstraatweg 33 A. kindermuts; Luhn. Kleine Houtweg 10. 2 pakken chocolade: Greinwald, v. Zegge- lenplein 64. poriemnnnaie m. Bui eau van Politie. Sme destraat. portemonnaie m. i., EeUjes, Zijlstraat 60. rozen krans; Schuurink. Jansstraat 50. kanarie; Felder, Zaanen- laan 189, vulpen; Meuwen. Kleverparkweg 21 A, vulpen; Heijnen, Emostraat 29, zadeldek. Brabander, een buitengewoon veelzijdig artist. Zijn water- en luchtgezichten trekken het meest, doch zij doen niet onder voor ieder ander genre. Hij woont in een aardig villatjeen boven zijn atelier bevindt zich zijn laboratorium, waar hij zelf zijn verf maakt en mengt. En dat is geen ge makkelijk karwei, want er zijn kleuren, die vier jaar noodig hebben om te worden, zooals van den Brake he twilDoch hij heeft het comfort, dat de Jong in zijn onttakelden molen ten eenenmale mist. Daar .is geen waterleiding, geen electriciteit, geen gas, wel een pomp, en dat alles is alleen van over water te bereiken, 's Winters worden de kolen aan den kant van den weg gezet cn de Jong kan tien minuten gaan varen om zijn brandstof binnen te halen. Doch het zijn allen optimisten, die met hun geluk geen raad weten en net tot slot maar op het linnen uitsmeren. En bij dit driemanschap hoort nog een optimist, een heel jonge, en dat is Gras Reijen Gras van Gerardus. Hij woont in het opzij aangebouwde keukentje van den Krakeelakker en kan alzoo beschouwd worden als de Cerbeins van het geheel. Hij is een veelbelovend schilder, wiens teekeningen groote beloften inhouden, al is zijn olieverf nog zwak. Dat zijn zoo de schilders die speciaal in den Krakeelakker hun doeken ter tentoonstelling hangen.. Overigens met succes, want zij krijgen de belangstelling die zij verdienen, ook wat betreft hun origineel initiatief, al komt dei be langstelling in hoofdzaak van vluchtige vacantie gangers. In haar woning aan de hoofdstraat van Korten hoef heeft de weduwe van den overleden schilder Bern. van Beek een permanente expostie van haar man's werken ingericht, en ook daarvoor bestaat een gezonde, misschien wat vacantie-achtige belang stelling. Dat is Kortenhoef. Ceptrum van riet, water en schilders en verder van/ booten, vogels en luiste rende menschen, die in bewondering opstaren naar het merkwaardige kerkje met zijn Gothischen toren en priesterkoor en Romaansch middenschip. Men komt in dat kerkje over een brugje en velen gaan daar over, evenals over den smallen weg, naar het centrum van ondernemende schilders, naar den Krakeelakker van Kortenhoef. LYTHRUM. Kattenstaart. (foto Hastings). Wie kent ze niet, de frisch purpere bloemen in kransen aan de lange aar geschikt? De hooge volle aren, die wel tot bijna een meter hoog kunnen wor den en vroolijk mee wiegen wanneer het riet door den wind wordt bewogen. Want dat is hun lievelingsplaats, een vochtig rietland of een vochtige weide. Vaak vinden we ze ook tusschen wederik en moerasspiraea langs de slootkanten. En in die weelde van overplanten steekt het purper van de Luthrumaar vroolijk af tegen het wit van de schermbloemen. het crème van de sRiraea, het geheel van de wederik en het donker blauwpaars van het bitterzoet. De moerasandoorn heeft ook een purpere bloem- kleur, maar de Lythrumaar is veel voller dan de bloeiwijze van den andoorn en de kleur der bloe men van Lythrum is nog wel iéts frisscher. Van Lythrum salicaria, de wilde kattenstaart, be staan verscheidene tuinvariëteiten. L. s. atropurpurea heeft donker purperrose bloem-aren en wordt tot tachtig centimeter hoog. L. s. Brightness "heeft zuiver roode bloemen en kan een hoogte van een meter bereiken. De bloemen van Ls. s. Lady Sackville hebben een mooi effen rose kleur. Als deze variëteiteii bloeien van JuliAugustus, terwijl de' wilde kattenstaart van Juni tot Septem ber bloeiend wordt aangetroffen. Van Lythrum virgatum, die ook wel in het wild wordt gevonden, maar dan waarschijnlijk verwil derd is, komen als tuinvorm voor: L. v. Rose Queen. Deze heeft lange smalle aren met rose bloempjes en bloeit van Juli tot September. Een eenigszins be schaduwde standplaats is hiervoor gewenscht. Over het algemeen is voor de Lythrum variëteiten een vochtige standplaats aan te bevelen. Langs waterkanten doen ze het uitstekend. A. J. D. Haarlemsche Orkest-Vereeniging. Den enormen toeloop naar het H O V.-concert van 14 Aug. uit de aantrekkingskracht van Brahms' Tra gische Ouverture te verklaren zou ongerijmd zijn. Immers de tijdsomstandigheden zijn oorzaalT dat de mensch in de kunst allereerst verkwikking en troost zoekt en die biedt dat werk allerminst. Vermoedelijk door de Faust-figuur geïnspireerd is het meerendeels somber en duister. En- Brahms had te weinig drama tisch bloed in zich om met zoo'n Ouverture de menig te te pakken gelijk b.v Tschaikowsky dat kon. Voor mijn gevoel steekt in Brahms' „Tragische" nog een flink stuk Schumann; men vergelijke maar den da lenden kwart waarmee ze begint met den aanvang van Schumann's 2de Vioolsonate. En de „klassieke" maat- en periode-herhalingen dragen niet tot de fel heid der werking bij. Ik voor mij houd meer van Brahms' „Akademische Festouverture", die tege lijk met de Tragische ontstond die geeft Brahms ten voeten uit. Met Grieg's Pianoconcert is het anders gesteld De structuur is niet interessant; er is een aardige vondst in, n.l. dat de eerste inzet van het klavier ook weer, maar, door figuren omrankt, in het Adagio terug keert, maar die is voor zoover ik weet steeds onop gemerkt gebleven; pianistisch biedt het ook weinig; oorspronkelijks. En toch voldoet het aan alle eischen die men aan een soloconcert mag stellen. De thema's spreken gemakkelijk tot den hoorder; de zetting is brillant; het geeft geen diepzinnigheden, die men pas na herhaalde auditie zou kunnen begrijpen en waar- deeren. Het was een treffer van den eersten rang en dat is het nog altijd. Maar dat is ook de oorzaak, dat men het zóó vaak tc hooren krijgt, dat het werk op zich zelf den doorgewinterden musicus niet meer boeien kan. En toch heb ik Donderdagavond met spanning geluisterd. Want zóó brillant. met zóóveel technische beheersching en bravour als Sini van Brom de klavierparlij speelde hoort men het maar heel zelden. Als ik deze vertolking in gedachte ver gelijk met die welke we jaren geleden eens van een vermaarde Fransche pianiste op een der groote Haar lemsche concerten hoorden, kom ik weer tot de over tuiging, dat vele Nederlandsche uitvoerende musici glansrijk de vergelijking mei tal van geïmporteerde beroemdheden kunnen doorstaan. Of voorgekomen achterstelling van het „Nederlandsch Fabrikaat" aan de directies of aan het publiek ligt, doet er niet toe: ze bestond; en het is te hopen dat men nu eindelijk eens tot een ander inzicht gekomen is. Ontdekkingsreizen behoeft men daarvoor niet te ondernemen. Het succes dat de pianiste (die door Adam en het orkest uitstekend begeleid werd) oogstte, was even.- redig aan de voortreffelijkheid van haar spel. En na de groote C dur Symphonie van Schubert, die tweede helft van den avond vulde, klonk een niet minder langdurige bijval. Beteekende die een ovatie aan orkest en dirigent of wel een uiting van verruk- king over de tallooze schoonheden van het werk? Het eene en het andere, denk ik, maar toch vooral het laatste. Want ondanks haar formeele zwakten „te kortkomingen" kan men ze wegens de overdadige lengte moeilijk noemen! is die Symphonie een der meest geniale, die ooit geschreven zijn. Geschreven? Ja Schubert schreef, schreef met voorbeeldelooze snelheid (en hierdoor vaak zonder zelfkritiek), maar wat hij schreef als deze Symphonie en als vele andere zijner werken, was het uitvloeisel eener schier onuit puttelijke. goddelijke ingeving. Schubert behoefde geen thema's of kiemcellen moeizaam samen te stel len of te ontwerpen: de ideeën, de melodieën kwamen van zelf. En welke ideeën welke melodieën! Hoor het Andante dezer Symphonie- welke andere toondiehter heeft uit enkele noten zulke tot het hart sprekende, ontroerend schoone melodieën kunnen scheppen. En welk een dramatische spanning in dat Andante, als na de geweldige stijging een algeheele stilte intreedt! Volg den meesleependcn gang van de beide Allegro' vermeid u in de behagelijke Weensche sfeer ve Scherzo en Trio en ge geniet, met volle teugen, en na het einde zingt alles nog lang in u na. Dat is eerst een muziek! Voor mijn gevoel had Adam sommige tempo's, b.v. bij de intrede van het e mineur in het eerste hoofd deel en van het Andante en Scherzo, nog ie?s kalmer kunnen nemen. Maar over 't geheel was zijn tempo keuze juister dan bij de uitvoering van ongeveer een jaar geleden. De „himmlische Lange" dezer Sympho nie noopt allicht tot spoed; men dient de verleiding daartoe te weerstaan. Met een woord van hulde wil ik eindigen. K. DE JONG. Het Tooneel „Hartstikkenvol eiken avond!", antwoordde een suppoost van den Stadsschouwburg te Amsterdam op mijn vraag, hoe het liep bij de nieuwe revue „Sprookjesland". Het bewijst weer de tooverkracht van den naam van Buziau, want met alle respect voor de show-vertooningen en het verdere pro gramma om Buziau in dat „Bouwmeester Schouw spel", het is om onzen genialen komiek in de eerste plaats dat het publiek iederen avond weet naar den schouwburg stroomt. Ja werkelijk, geniaal mogen wij hem noemen; ik werd er ook in deze nieuwe revue weer van over tuigd. Driemaal treedt hij geheel alleen voor het scherm op en deze drie solo-scènes worden de hoofdmomenten van den avond, dank zij zijn on overtroffen komisch talent. Zie en hoor hem in den epiloog van het sprookjesspel ,,'t Vrouwtje van Stavoren", waarin hij wat babbelt over sprookjes en den mensch, 'n soort causerie du^ die zoowel qua mimiek als dictie kortweg een meesterstukje wordt. Met welke sobere middelen bereikt Buziau hier feilloos zijn effecten. Zoo iets doet niemand hem na. Even later verschijnt hij voor het doek als „een zame vrouw" onmiddellijk nog wel na de charmante Frangaise Rita Georg en wederom is hij meesterlijk in zijn preutsche oude-jonge juffers-bewegingen. Zijn mimisch vermogen blijkt ook hierin verwonderlijk raak en zekér. Gelukkig chargeert hij thans niet zooals anders dikwijls in zijn „vrouwencreaties" en het wordt daarom prachtig van komische karakteristiek. Tot slot zien wij hem in zijn dichter-creatie, nu met geheel anderen tekst en ook dat is onweer staanbaar komisch. Een schouwspel, rijk van kleur en vol afwisseling, zooals „Sprookjesland" kunnen wij in gewone tijden in andere lan den ook zien, maar een komiek als Buziau ner gens. Ik althans zag er nooit één, die hem in dit genre evenaarde. Mevrouw BouwmeesterSandbergen heeft ook dit jaar veel werk van haar revue gemaakt en voor ,eenige nieuwe attracties gezorgd. Rita Georg, wier 'naam met dien van Buziau „en vedette" op het programma staat, is wel na onzen be roemden komiek de ster van den avond. Zij is een voortreffelijke chansonnière met een respectabele coloratuur en mevrouw Bouwmeester zorgt er voor, dat Rita Georg steeds in een sprookjesachtige om geving staat en haar zang nog meer relief krijgt, De liederen „Je t'aime" en „Dans mon eoeur", wei'den daardoor evenals „J'ai vu passer l'hiron- delle" gezongen feëerieën. Natuurlijk was een groot deel van het program ma voor het ballet. Mevrouw Bouwmeester noemt haar revue niet voor nfèts een schouwspel. D« Bballetten in „Contrasten" en in „Showboot" een fantastische finale met een passeerende rivier boot zooals wij nog zelden zagen waren rijk van kleur en bijna overdadig van aankleeding. Zeei de aandacht trok de acrobatische danseres La Ninon, die niet alleen heel knappe acrobatiek gaf. maar ook een charmante, elegante danseuse bleek te zijn. ,,'t Vrouwtje van Stavoren", het sprookje, waar mee de revue opent, is een stuk op zich zelf. Buziau laat ons zien, dat het allemaal maar „kwats" is van die geschiedenis met dien beroemden ring en dat het „mannetje" van Stavoren 'veel gewiekster wal dan het roemruchte vrouwtje. Constant van Kerckhoven neemt nu de plaats in van Johan Kaart en ook hij toont zich meer acteuf dan revue-komiek. Emmy Arbous zagen wij met genoegen in dit milieu. „Hartstikkenvol eiken avond!"een bewijs dat ook deze nieuwe Buziau-revue een doorslano succces heeft. J. B. SCHUIL. Verborgen rijkdommen in het waardelooze, door Dr. ft Ungewitter, vert. Dr. M. H. Werther. La Rivière en Voor hoeve. Zwolle. Iedereen weet thans wel, dat lUt afval' sloffen heel wat waardevols kan worden gefabriceerd en tegenwoordig dan ook worden gemaakt. Wat we tot voof korten tijd als waardeloos wegdeden, papier, schilleni keukenafval, beenderen en wat niet al dient tegenwoordig, om er allerlei niuttige en noodige levensbehoeften uit tt halen. De machtige chemie verschaft hiertoe velerlei too- vermiddelen. Wat er alzoo uit deze afvalstoffen te maken ls en ho« het gebeurt kan men lezen In het hierboven ger.oemde werkje, waarin de schmvci op onderhoudende wijze al lerlei wetenswaardigs mededeelt van deze nieuwe in dustrie, die zoozeer de waarde van het schijnbaar Waar* delooze in het licht stei» en alerlei lastige tekorten aam vult.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 8