VenkcJt Werkzaamheden van tunnelbouw vorderen den gestadig AGENDA Een stofgeval. JCuu&t en £ettecen ompen of. Akkertje TOBIAS SDAG 26 AUGUSTUS 1941 HAARLE M'S DAGBLAD 3 NAT. SOC. BEWEGING IN NEDERLAND. DE JORDANER bekend door de Radio, spreekt DONDERDAG 28 AUGUSTUS A.S. om 8 uur n.m. in „DE LEEUWERIK", Kruisstraat 30. Kaarten a 15 ets. in het Kringhuis, Ged. Oude Gracht 84, (Adv. Ingez. Med.) handhaaft zijn kwaliteitsbeginsel De moord te Delft. door hem vertrouwelijk zullen worden behandeld. Het A.N.P. verneemt nog omtrent den moord te Delft op den 19-jarigen H. de Man aldaar, dat de verdachte J. van Blerkom Zaterdagmiddag j.l. nog in Rijswijk (Z.-H.) is gezien, waar hij in een bedrijf practisch werkte. Vermoedelijk heeft hij gehoord, dat hij door de politie gezocht werd, waar na hij de vlucht heeft genomen. OPWEKKINGSSAMENKOMSTEN. Op Donderdag 28 Augustus a.s. des avonds om half 8 zal de heer K. Rozendal, Evangelist te 's-Gra- enhage spreken in de Zuiderkapel aan de Zuider straat no. 15 te Haarlem. Donderdag 4 September spreekt de heer J. A. Bruyn uit Wassenaar over den profeet Daniël. GEVONDEN VOORWERPEN. Inlichtingen aan het Bureau van Politie. Smedestraat te Haarlem, uitsluitend tusschen 11 en 13 uur. Terug te bekomen bij: Harb, Junoplantsoen 15. beursje t. i.; Verhagen, Thorbeckestraat 32. geld; Schouten. Zaanenlaan 105, horloge; v. d. Vegt, Emostraat 39, horloge; Soer, Schotersingel 167, spoorwoning, jongensjas; Fischer. Saenredamstraat 97 rd,, halsketting; Raaphorst, A. v. d. Goesstraat 31, regenmantel; Hoeve. Meester Lottelaan 24 a, oorbel; Butot, Populierstraat 11, portemonnaie m. i.; Swetsloot, Oranjeboomstraat 179 rd, pakje tabak; Beeks, Prol. v. d. Waalsstraat 27, ring; Zandbergen, Alb. Thym- straat 38, kinderschoen; Mulder, Wouwermanstraat 68, rijwieltasch; Heinen, Emostraat 29, tasch met gereedschap. Heden: DINSDAG 26 AUGUSTUS. Groote of St. Bavokerk: Orgelconcert 7.458.45 uur. Luxor Theater: „De Zigeunerbaron", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Frans Hals Theater: „Pygmalion" geprolongeerd, 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Rembrandt Theater: „Duikbootenkoers West!", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Palace: „Schoonpapa knapt het op", 2, 6.30 en 8.45 uur. Frans Hals Museum: Tentoonstelling Oude Kunst, 124 uur. WOENSDAG 27 AUGUSTUS. Groote of St. Bavokerk: Concert H.O.V., 7.30 uur. Bioscooptheaters: Voorstellingen des middags en des avonds. Frans Hals Museum: Tentoonstelling Oude Kunst, 124 uur Nachtdienst Apotheken. De volgende apotheken te Haarlem zijn van des avonds acht tot des morgens acht uur (ook op Zondag) geopend: Bosch en Vaart-apotheek, Bosch en Vaartstraat. 26, Tel. 13290. H. Remmers en Zoon, Kruisstraat 6. Tel. 10354. Noorder Apotheek, Jan Gijzenkade 181, Tel. 23821. Te Heemstede is geopend: Heemsteedsche Apotheek, Binnenweg 98, Tel. 28197 (De onlangs te Venlo ten nadeele van de Nederlandsche Spoorwegen gestolen partij stof voor costuums is door de recherche achterhaald en de dader gearresteerd.) Onze Nederlandsche Sporen Hadden korten gelee Een flink kwantum stof verloren Zoo'n verlies valt lang niet mee. Men ging ijverig aan 't zoeken En veel stof werd opgejaagd Tot in zeer verborgen hoeken, Maar nu is men ook geslaagd. Kundige recherche zette Zich den besten stofbril op En zij tikte, in het nette, Stof en dader op den kop. Deze laatste zal het oordeel Dat hij koesterde voordien Over 't stoffelijke voordeel Van zijn daad, nu wel herzien. 't Geeft hem stof tot overwegen: Deze stof leek meer dan tof, Maar nu blijkt ze daarentegen Minder nog dan stof een sof. r. GASUS. TOONEELSTUKKEN. Het onbewoonde Eiland. Tooneelspel in drie bedrijven van A. D e f r e s n e. (Uitg. Scheltens en Giltay, Amster dam). Tot de zes „eervol vermelde" stukken van de in 1940 door de gemeente Amsterdam uitgeschreven tooneelprijsvraag behoorde ook „Het onbewoonde Eiland", het tooneelspel van A. Defresne, dat thans bij Scheltens en Giltay is verschenen en in het komende seizoen door Het Nederlandsch Tooneel zal worden gespeeld. Het is een stuk waarin fan tasie en realisme elkander telkens en dikwijls op de meest onverwachte oogenblikken afwis selen en dat daarom niet alleen zeer hooge eischen aan den regisseur en de spelers, maar ook aan het publiek zal stellen. Want het publiek zal met den schrijver in zijn fantasie mee moeten gaan, de schoonheid moeten ontdekken ook in, ja soms zelfs ondanks het meest drastische realisme. Zoo ooit, dan past op dit stuk het bekende: „du sublime au ridicule, il n'y a qu' un pas", want het lachwek kende volgt herhaaldelijk zonder eenigen over gang op het verhevene; gezonde volkshumor en Een excavateur met een capaciteit van 400 M3 Der uur graaft een talud. (Foto S. Baarda) De strijd tegen den aartsvijand het water fantasie, ze zijn als het ware in „Het onbewoonde Eiland" door elkaar gestrengeld. Is het niet reeds een groote waag om in een Amsterdamsch volkslogement waarvan de sfeer even aan Nachtasyl herinnert op Hartjesdag een oud heertje te laten binnenkomen, dat heel het gezelschap er toe brengt hem in zijn fantasie te volgen, naar het „onbewoonde eiland" in een denkbeeldige schuit, die enkel bestaat uit omge keerde tafels, zeilen, lappen en stokken? Wat als een „spel" is begonnen, wordt voor deze menschen werkelijkheid, al vallen ze dan ook tel kens en op het meest onverwachts van de fantasie in de realiteit terug en omgekeerd. Maar allen zonder onderscheid vinden op dat „onbe woonde eiland" de waarheid, dikwijls tot eigen groote ontsteltenis. Valsche diamanten worden er tot gruis getrapt en schijnbaar waardelooze prul laria blijken er edelsteenen te zijn. Zoo is het er ook met de menschen, die in het. land der fantasie en waarheid schijn en werkelijkheid leeren on derscheiden en zich zelf en de anderen tot in hun diepste wezen leeren kennen. De hier gevonden waarheid is eigenlijk heel eenvoudig. Het oude heertje verkondigt haar: „Als er twee menschen zijn, die samen hooren, dan moeten die niet te gauw zeggen „ik ga van je weg, of ga je van mij weg, want als er een iets overkomt dan kan de andere hem helpen!" maar tót deze waarheid ko men ze pas na zeer pijnlijke ontdekkingen en he vige botsingen. Ondanks veel ruwheid en verwordenheid is het slotaccoord van deze wonderlijk klinkende sym- phonie er een van harmonie en liefde. De schrijver laat zijn gezelschap aan het slot het land van de waarheid en de schoonheid binnendrijven, waar „het leven de moeite van het leven waard is". Men is tooneelschrijver of men is het niet. Bor- dewijk bewees in zijn drie tooneelstukken, welke ik onlangs besprak, het niet te zijn: Defresne is het, zooals het weer in „Het onbewoonde Eiland" blijkt, volkomen. Zijn stuk is voortreffelijk gebouwd, de dialoog is in zijn drastische uitdrukkingswijze prachtig levend en ook de menschen blijven dat heel het stuk door ondanks de meest fantastische en wonderlijke situatie, waarin Defresne hen soma plaatst. Het stuk met zijn rijke verbeelding is vol komen als tooneel gedacht en toch.... en toch, vrees ik voor de opvoering. Zullen de spelers den schrijver in al zijn plotselinge overgangen kunnen volgen, zal de leider op de planken met levende menschen een even groot regisseur blijken te zijn als de schrijver? En hoe zal het publiek reageeren? Zal het soepel genoeg zijn om spelers en schrijver te volgen? Met welk een vrees en beven zal da première van dit stuk van Defresne tegemoet wor den gezien! Het kan een triomf maar ook een groote val worden. Laten wij èn voor het publiek èn voor de spelers hopen, dat het een triomf moge zijn. De schrijver heeft er de stof voor gegeven. J. B. SCHUIL. Kiespijn P ?em *n (Adv. Ingez. Med.) FRANS HALS-MUSEUM. Vierde Concerfweek. De concerten, die in deze weck op 25, 27 en 29 Aug. des namiddags in het Frans Hals-Museum gegeven worden staan wat muzikaal gehalte der werken en peil der uitvoering betreft bij die der vorige week niet ten achter. Het programma bevat voor viool en piano: da laatste der 12 voor viool cn continuo geschreven So nates van Archangelo Corelli en de Sonate in Es gr. t, van Paul Hindemith; voor zang en piano: een Recita tief en Aria uit „Semele" van G. F. Handel en 4 Liede ren van Alph. Diepenbrock; voor piano solo: de Fan tasie op. 77 van Beethoven en de Variaties over een eigen thema op. 21 no. 1 van Brahms. Uitvoerenden zijn de violist Jan Hesmerg, de alt zangeres Akke de Vries en de pianiste Ans Bouter. Corelli's 12de Sonate bestaat uit een reeks variaties op „La Follia" („Los Folies d'Espagne"), een lange reeks, die evenals Beethovens 32 Variaties voor piano in haar geheel sterk aan een Chaconne doet denken. Er bestaan verschillende bewerkingen van, o.a. van Leonard; Hesmerg koos echter de oorspron kelijke lezing, en zijn voordracht gaf Maandagmiddag den indruk van uitstekende violistische en muzika le kwaliteiten, al was in het snelle figurenwerk af en toe een niet onberispelijk zuivere toon waar te nemen. Ook de pianiste Ans Bouter heeft in dit werk een belangrijke taak; beider samenspel was voortref felijk. Niet minder hoog stond dit in Hindemith's So nate, een werk uit 's componisten jongen tijd, dat slechts 2 hoofddoelen bevat Het eerste daarvan toont invloeden van Brahms en Rich. Strauss de combi natie is niet zoo zonderling als ze schijnt, want Strauss werd aanvankelijk in de traditie van Brahms muzikaal opgevoed maar het klinkt werkelijk zoo frisch. dat men de enkele atavismen nauwelijks bespeurt. Veel oorspronkelijker, maar ook moeilijker te bevatten is het tweede hoofddeel; de mooie klank combinaties maken echter ook reeds het onbevangen luisteren naar dit stuk tot een genot, vooral wanneer alles zoo gevoelig en in volkomen onderlinge overeen stemming gespeeld wordt als Jan Hesmerg en Ans Bouter dat doen. De zangeres Akke de Vries hoorden we tevoren alleen op leerlingen-uitvoeringen: toen trok haar mooie altstem terstond de aandacht. Zij zong Handei's Recit. en Aria krachtig. Diepenbrock's Liederen ge voelig en intelligent. Haar goede, duidelijke uitspraak van het Epgelsch. het Duitsch en het Fransch moge daarbij nog vermeld worden. Die Liederen van Die penbrock: „Es war ein alter König". „Kann ich im Busen heisse Wünsche tragen". „Les Chats" en „En Sourdine" hoort men zelden. De eigen muzikale na tuur van den componist spreekt zich daarin duidelijk uit maar van een verband met aard en bestemming der teksten hebben we niet zooveel kunnen bemerken, behoudens dan de weergave van den nachtegalenzang bij den laatsten regel van „En Sourdine". Ans Bouter speelde de pianopartijen van „bege leidingen" kan men niet spreken zeer mooi en in volkomen aansluiting met den zang. Haar interpre tatie van Beethoven's Fantasleop. 77 hoorden we vroeger al eens; de toen gemaakte opmerking over haar te ruim pedaalgebruik in 't begin en aan het slot konden nu nog gelden Een voortreffelijken in druk als pianiste hoeft zij gemaakt met de vertolking van Brahms' Variaties. Men hoort deze zelden: ze zijn rijk aan interessante muzikale fijnheden de 5de b.v. is een canon in de omkeering pianistisch zeer- wijdgrepig en vaak onhandig, en nagenoeg vol komen zonder uiterlijk effect. Door dit werk te kie zen vermeed Ans Bouter dus de platgetreden paden en stelde haar eigen persoon op den achtergrond. Dat zij het tot bloeiend leven wist te wekken strekt haar tot grooten lof. Technisch was haar spel volkomen gaaf en haar geheugen faalde geen oogenblik. De concerten van deze week zijn dus ook weer een gang naar het Frans Halsmuseum dubbel en dwars waard. Daar is wat cohoons te hooren, dat men ntet alle dagen hoort. K. DE JON® onder alle omstandigheden! (Adv. Ingez. Med.) fonderend vallen de duizenden kilo's zware blokken op de ijzeren damplanken, die in l e honderdtallen in den grond gedreven rden. Het heele terrein tusschen het Noord- 1 kanaal en den betonweg naar Amsterdam, i ar de Amsterdamsche Ballast Mij. bezig is f den bouw van het eerste gedeelte van de laaltunnels is bezaaid met allerlei zware 1 machines, électromotoren, graaf werktuigen, t onmolens, enz., het wordt doorsneden door i aantal smalspoorlijnen, waarlangs zes 1 omotieven van 170 PK een honderdtal kip- 1 ren zonder ophouden hen en weer rijden. 0 worden dagelijks enorme hoeveelheden i ma verplaatst, op hoopen gegooid op het 1 rein of binnenkort vervoerd naar een c iger, waar het op schuiten zal worden ge- 1 en voor verder transport. wordt hard gewerkt aan den tunnelbouw. Een e 200 arbeiders zijn er aan het werk. Zij be- in de verschillende machines, die het vernuf- c nenschdo.m aan zich dienstbaar heeft gemaakt, 1 raven en spitten en boren, die een hoeveelheid verzetten, waarvoor vroeger duizenden paren 1 erde armen noodig waren. In de bouwputten 1 de eerste sluizen en de vroegere werken van foordzeekanaal krioelde het van arbeiders, als 1 m in een mierennest; hier werken nog geen 1 nan aan ëen werk van veel grooteren omvang, j het eerste groote kanaalwerk, dat hier tus- 1 1865 en 1875 werd uitgevoerd werd gezegd. nen het werk niet kon zien door de vele ar- 1 rs, wanneer men het werk van den tunnel- r doorkruist, is een arbeider een zeldzaam i hijnsel. WATER EN NOG EENS WATER. - ons lage landje met zijn drassigen bodem is l rater de aartsvijand van hen, die in dien bodem en werken. Een vijand echter, die gerespec- dient te worden want hij scherpte het ver van onze waterbouwkundigen, die wel voor groot deel hun vermaardheid aan dezen aarts- id te danken hebben. Hoe talrijk en hoe groot loeilijkheden ook waren, steeds heeft men die len overwinnen. ik bij den tunnelbouw te Velsen. Ongeveer 25 inder het maaiveld komt de tunnelbodem te n; een put van deze diepte moet dus gegraven ien. En droog gehouden. EEN KISTDAM IN HET NOORZEEKADAAL. enorme bouwput is door een kistdam, die in i Noordzeekanaal is gebouwd, van dit kanaal sloten. Deze kistdam bestaat uit twee rijen, 5 tan elkaar staande ijzeren damplanken. De ite daartusschen is met grond aangevuld. Op wijze is een waterdichte muur verkregen, die veilige bescherming vormt voor het geheele De voor dezen kistdam gebruikte planken ien een lengte tot 22 M. De damwand wordt eenige in het kanaal geplaatste beschermings- rs tegen „schadevaringen" beveiligd. DRIE SOORTEN WATER. ater is water, zegt de leek, maar de tunnel- vers onderscheiden drie soorten water en tegen dezer soorten moeten bijzondere maatregelen «nen worden. aar is in de eerste plaats het grondwater waar de bovenkant ongeveer gelijk staat met het aigeveer N.A.P. liggend kanaalpeil. Dit grond- ir gaat tot 4 M.-N.A.P. Onder dit grondwater tot de kleilaag die op 16 M.-N.A.P. ligt, het no ater. Om het grondwater te verwijderen t men een ringleiding van 70 bronnen rondom geheele werk geslagen. Op al deze 70 bronnen dt reeds gepompt. Voor het bovenwater worden j neer 50 bronnen gemaakt, zoodat voor het ighouden van het werk boven de kleilaag on- «r 120 bronnen noodig zijn. «1 krijgen we onder de ongfeveer 70 c-M. dikke laag het spanningswater. Dit spanningswater it met groote kracht onder tegen den kleilaag Wanneer men in deze kleilaag een gat boorde het water hoog opspuiten. Deze spanning moet verwijderd worden. Dit geschiedt eveneens door maken van bronnen. Deze bronnen liggen 32 ander het maaiveld. Een 50-tal is noodig om het mingswater te verwijderen. Het is een heele ive, het maken van deze bronnen. Zware ijzeren en worden electrisch in den grond gedreven en ma de grond er uit gepulsd. Wanneer de pomp ten zijn geplaats worden de buizen er weer ehaald. Voor het maken van zoo'n bron heeft i, met inbegrip van het verwijderen der buizen ïveer een week noodig. e hier boven genoemde ongeveer 170 bronnen alleen voor ontwatering van het gedeelte van werk ten N. van den weg. Het andere deel, ten fan den weg is van grooteren omvang. AFGRAVING IN DRIE TALUDS. ooals reeds is gezegd, moet een bouwput ge likt worden van 25 M. diep. De afgraving ge- iedt in drie taluds; het eerste talud gaat tot 8 N'.A.P., het tweede tot de kleilaag (16 M.-N. A. het derde tot den bodem. Voor het graven ikt men gebruik van een excavateur, die een iciteit heeft van 400 M3. per uur. Wanneer het k in zijn vollen omvang is zullen voor de drie ids drie van zulke enorme machines in bedrijf den gesteld. EEN HEIBLOKJF VAN 6000 K.G. linnen de eerste ontgraving wordt, nabij den dam een bouwkuip geheid, om diepte te krij- - De grond wordt daar slechts tot één talud igraven. waarna men met den bouwkuip lood- it naar beneden gaat. De ruimte laat hier het ken van drie taluds niet toe. Deze bouwkruip !t een doorsnede van 45 M. De bovenkant van kuip ligt 5 M. onder het maaiveld. Met behulp i twee Figee-heistellingen worden damplanken van 27% M. lengte in den bodem geheid; deze dam planken reiken dan tot 32% M. onder het maai veld. Deze heistellingen zijn 32 M. hoog en een blok van 6000 KG wordt gebruikt om de zware ijzeren planken in den bodem te heien. Het laatste gedeelte wordt er met pompen voor gespoten. Onophoudelijk ploft het zware blok op de plan ken, die met eiken slag dieper in den bodem ver dwijnen. Elders staat een Menck-Heistelling, die een hoogte heeft van 24 M. en waar gewerkt wordt met een heiblok van 4500 KG. Hiermede worden dam planken ingeheid, waarvan de bovenkant 4 M. in den putbodem verdwijnt. Men gebruikt hier voor een los opgezetten „oplanger", die wanneer de plank op diepte zit, weer uit den grond getrok ken wordt. Zoo is dus de bouw van onzen kanaaltunnel, die zooals men weet zal bestaan uit een tunnel voor de spoorlijn HaarlemAlkmaar en uit een tunnel voor het snelverkeer, in vollen gang. Onder leiding van opzichter J. de Graaf hebben wij het grootsche werk dat nog maar een onderdeel van den totalen bouw vormt, bezichtigd. Er zit niet veel poëzie in zulk een werk; het is klei, ijzer en stoom, en vooral kracht, mechanische kracht, die bergen (grond) kan verzetten. Het is grauw en somber; maar wanneer men door een deskundige de werkwijze hoort uiteenzetten krijgt men bewondering voor de knappe mam\en, die hun hoofden er over gebroken hebben. Het is een werk van nationalen omvang en be- teekennis en wanneer 't gereed is zullen hinderden, duizenden tot in lengte van jaren van de resultaten van den arbeid dezer knappe mannen kunnen pro fiteered S. B. Kerkconcert Gijs Betlis en Albert de Klerk. Maandag 1 September geven twee bekende stad- genooten, Gijs Beths, de concertmeester van de H.O.V. en Albert de Klerk, die dezen zomer den Prix d'excellence voor orgel behaalde, een concert in de Groote Kerk met een zeer aantrekkelijk pro gramma. De violist speelt werken van Bach en Reger. Van den eersten de beroemde Chaconne waarmee de tweede Partita voor solo-viool besluit, een werk dat steeds gegolden heeft als een der hoogtepunten van de vioollitteratuur en waarvan Albert Schweitzer zegt: „Uit één thema toovert Bach hier een geheele wereld te voorschijn; het is alsof smart en vreugde met elkaar vechten en ten slotte beide zich in een groote resignatie samen vinden". Van Reger speelt Beths Prealudium, Air en Gigue uit Opus 103a, muziek die tot de mooiste iyriek en tot de klaarste concepties behoort van den rijkbegaafden meester. Albert de Klerk opent met de zeer geestige Pre ludium en Fuga in F. van Buxtehude, een werk van buitengewone frischheid en levendigheid. Als tweede nummer speelt de organist een Suite van Du Mage, merkwaardige Fraqsche barokmuziek, die gelegenheid geeft het orgel van de Groote Kerk in al zijn karakteristieke pracht van klankmoge lijkheden te hooren. Verder vermeldt het pro gramma de 3e Choral van César Franck, het heer lijke orgelwerk waarmee le Père angélique zijn zoo belangriike productie besloot. En tenslotte zal Albert de Klerk als bijzondere attractie een im provisatie in vier deelen spelen op thema's door het publiek verstrekt. Verzocht wordt deze thema's, oude of nieuwe, Maandag vóór 6 uur ten huize van den organist, Duvenvoordeslraat 92, te bezorgen, ten einde hem gelegenheid te geven daaruit een geschikte keuze te doen. Een uitzonderlijke gele genheid wordt aldus geboden om den jongen kun stenaar in zijn scheppende kracht te hooren. Wederom wordt dus aan het Haarlemsche mu- ziekminnend publiek een avond van groot kunst genot geboden. Het antieke „Huys 1624" te Hoorn, dat gerestaureerd is, wordt als historisch museum ingericht. Een foto van het typisch exterieur en het fraaie interieur. (Foto Pax-Holland-De Haan m) Op buurjochie passen....

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5