„O tattle Tlassau" BOUI-FIX BOUI-FIX^!!»™!! tteraire Kantteekenin^eti. De prijsvraag voor een nieuwen rijwielband. Vacantieherinnerïngen. Instituut AGENDA TOBIAS GILISAUS^ IïP2E3ËÉ Eigenaardigheden „Ik heb een dochU-r" doo» TI, A. Lunshof, Amsterdam, Mij. Elsevier. )it is inderdaad een alleraariigs'. boe»i» gewor- i nu de schrijver een aantal jJbeLrj** tot een idel bond, schetsjes, die in de op elk»ar vol- ide fasen van zijn jeugdige vaderschap uit zijn gevloeid moeten zijn. Wie als Jeugdig vader eerste levensjaar van zijn eerstgeborene ook ar met eenige aandacht volgde, zal in deze etsjes de weerspiegeling van eigen ervaringen en er den humor van waardeeren. Want ishof wist zonder overdrijving die ervaringen ioek te stellen; van de soms overbodige angsten van de vaak even ongemotiveerde vreugden der ge ouders een uitbeelding te geven, die wel een nlach bij den lezer te voorschijn roept, maar gens op het komische alleen van iedere situatie ifgestemd. Men voelt onder alles door de groote igheid waarmee de schrijver het proces van indering in het bestaan van het jonge huis- iden volgde, zonder daarbij zijn gevoeligheid het komische te verliezen, dat, „als het kindje nenkomt", met dat binnenkomen voor den interen buitenstaander gepaard moet gaan. Dat die gevoeligheid behoudt nu hij als gelukkig Ier bij het geval geïnteresseerd is, doet den :en humor ontstaan waarmee deze schetsjes irdrenkt zijn. En dat de gebundelde schetsjes, elkaar gelezen, niet „afzakken" doch op een- [de hoogte van waarneming en beschrijving ven pleit voor de knappe schrijftechniek van ishof, die van een der minst uitzonderlijke =n in ons menschenleven toch zulk een aller- digst en hartelijk relaas wist samen te stellen, fine kunst van groote en biet geforceerde ge- 'ligheid. Blauwe konijnen. "Roman. Door Annie Slot. Anmsterdam. Wereld bibliotheek. yenals in het de vorige week besproken 'arte Jan" door Sjoerd Leiker, kruisen we in nie Slot's „Blauwe konijnen" het pad van een getje, dat door de omstandigheden van zijn «Ier verwijderd wordt en in een hem aanvan- jjk met tegenzin ontvangenden kring familie- en wordt opgenomen. Overigens is die toevallige reenkomst van zeer oppervlakkigen aard. Het lief der scheiding van moeder en kind is ver diend en de kring waarin het kind terecht nt evenzeer. Terwijl ook de schrijfkunst van de auteurs nog al afzonderlijk te waardeeren liteiten bezit. \nnie Slot's Hermannetje is het zevenjarig inzoontje van Opoe; die haar dochter het huis ft zien verlaten om in de stad een wuft leven gaan beginnen, waarvan het ventje gevolg en rijs is. Opoe heeft in die jaren van haar doeh- geen bericht .ontvangen, behalve dan wat bij lichte tot haar doordrong en Neel, de dochter, "t haar kind in dien tijd kunnen uitbesteden, eens hier en dan weer daar. Dan krijgt Opoe brief of zij den kleinen Herman bij zich wil nen en verzorgen en als het verhaal begint wo- we een familieraad bij, waarin Opoe van haar iere kinderen en schoondochters de instemming et los te werken tot dat, waartoe zij met zich al dadelijk in het reine geweest was: het itje tot zich te nemen en het groot te brengen een wijze, die het fater het leed, nooit een va- gekend te hebben, zou verzachten. loo zal het ook-in dit boek gebeuren al zal het den aanvang moeilijk blijken het stille en in h zelf gekeerde kind, dat nergens nog thuis is iveest, te doen ontdooien. Maar Opoe's liefde et dat te bewerken en'haar eerste succes wordt 'kregen door het geschenk dat zij den jongen zijn aankomst geeft; een paar levende blauwe lijnen, die hij zelf mag verzorgen. Konijnen lien in Herman's leven een belangrijke plaats innemen, zelfs veel later nog zullen ze hem dienst zijn bij zijn eerste toenaderingen tot zijn htje Tineke op wie hij verliefd raakt, zonder jegens haar te durven uiten. Jijn aldus de konijnen in dit verhaal van niet inge beteekenis, van meer waarde is, litterair jordeeld, de figuur van Opoe, aan wie de sehrijf- wel het grootste deel van haar genegenheid wat voor ons meer beduidt, van haar beelden kracht heeft gespendeerd. Opoe is de stille, vrome oude vrouw met de mme oogjes en het helder verstand, die, kerksch- asdienstig, tegelijkertijd haar geloof en vertrou- m ook in de praktijk van het leven weet op te men en de liefde voor haar omgeving niet saarbeladen wagens zijn het resultaat van het zomerwerk op het land. (Foto Pax-HollandDe Haan 1 m) door P. v. d. HEM. Onze teekenaar verbeeldt zich,,dat hij reeds op 19 April j.l. beslag heeft gelegd ep den eersten prijs. slechts met den mond belijdt. Zij is in dit boek de zuiverst geteekende, sympathieke figuur en doet vermoeden dat de schrijfster tot de auteurs van Christelijken huize behoort, die zich in de laat ste jaren een eigen, niet onbelangrijke plaats in onze litteratuur hebben veroverd. Wellicht zijn uit die sfeer van oorsprong ook wel eenige vreemd aandoende situaties te verklaren, die men in Blau we konijnen kan aantreffen. Het is wel wat heel erg casueel dat, als Herman later met zijn veel ouderen neef Manus eens in de stad de blommetjes gaat buiten zetten, hij met hem in een dancing terecht komt, waar juist Herman's moeder tot de danseuses a prendre behoort, de halfdronken Ma nus dus met zijn tante gaat dansen en Herman, die door zijn moeder herkend wordt, met deze daarna in "een box terzijde gaat zitten keuvelen; over deze tragische ontmoeting, die met een „ver geef me" van de danseres haar eind vindt. In haar benauwenis om „pakkende" momenten te scheppen schiet de schrijfster haar doel voorbij en wordt drakerig. De wereld van de ordinaire dancing is, gelukkig voor haar misschien, voor haar minder toegankelijk dan de psych# van Opoe, die ze, op haar wijze, schitterend vorm kon geven en de geforceerde ontmoeting van moeder en zoon in een nachtkroeg, üiist als Herman voor het eerst '•an zijn leven zulk een instituut bezoekt, treedt buiten' de grens van het waarschijnlijke. Zuiverder en echter is haar visie op Herman's ooms en tantes op Opoe's dorp: daar vindt ze mensehen. en gedragingen die zij doorzien en uit beelden kan en zonder sentimentaliteit hen in hun beste momenten vertoonen. Maar de frivoli teit van het lichte leven in het donker ligt den meesten Christelijken auteurs niet en het blijft mij een raadsel waarom zoo velen van hen er tel kens aan tippen in hun werk. Ook in Annie Slot's boek liggen de vele verdiensten elders. J. H. DE BOIS. J. VAN SCHOONHOVEN ACCOUNTANT en BELASTINGADVISEUR RECHTHUISSTRAAT 17. TELEF. 22792 HAARLEM (Adv. Ingez. Med.) 3. Van Vader. Jaarlijks als ik moet besluiten Pakt me weer de twijfel aan, Zal het straks ïiiet mij daar buiten In de zaak behoorlijk gaan? Tijdens mijn vacantiedagen Maak ik me daar niet van vrij, Dit dom denkbeeld blijft me plagen, Tot ik weer naar huis toe rij. Dan ontdek ik telken jare, Dat de zaak heeft gemarcheerd, 'k Had die zorg me kunnen sparen, Heb ik dan mijn les geleerd? Nee, ik kan daar nooit aan wennen, Maar wanneer ik eerlijk ben, Moet ik dat als angst bekennen, Dat 'k niet onontbeerlijk ben. Ovrigens, laat mij maar schieten,' Heerlijk lui zijn in een stoel Met het doel om te genieten Of volkomen zonder doel. Geen geworstel met problemen, Zakelijk dan wel privé. Enkel uit om rust te nemen, Nou. daar doe ik graag aan mee. Door de vrijheid van je zorgen Loopt slechts dwars één pijnlijk ding, Onder in den zak verborgen Voel je steeds de rekening. P. GASUS. Instelling luclitbeschermings- ongevallenf onds. 's GRAVENHAGE 30 Augustus. In het verordeningen blad Is opgenomen een besluit van de Secretarisseh- generaal van sociale zaken en binnenlandsche zaken be treffende de instelling van een luchtbeschermingsongeval- lenfonds. Het besluit treedt heden in werking. ZATERDAG 30 AUGUSTUS. Palace: „Kleeren maken den man", 2, 6.30 en 145 -uur. Rembrandt Theater: „Jud Süss", 2.30, 6.30 en 145 uur. Frans Hals Theater: „Geschichten aus dem Wie- erwald", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Luxor Theater: „Balnacht in Palamo", 2.30, 6.30 a 8.45 uur. Frans Hals Museum: Tentoonstelling Oude Kunst, 24 uur. ZONDAG 31 AUGUSTUS Palace: „Kleeren maken den man", 1.30, 3.45, 6.30 n 8.45 uur. Rembrandt Theater: „Jud Süss", 1.30, 3.45, 6.30 n 8.45 uur. Frans Hals Theater: „Geschichten aus dem Wie- erwald", 1.30, 3.45, 6.30 en 8.45 uur. Luxor Theater: „Balnacht in Palamn", 1.30, 3.45, 130 en 8.45 uur. Frans Hals Museum: Tentoonstelling Oude Kunst, 2—4 uur, MAANDAG 1 SEPTEMBER. Groote' Kerk: Kerkconcert, 7.15 uur. Bioscooptheaters. Voorstellingen des middags en les avonds. Frans Hals Museum: Tentoonsteling Oude Kunst, 12—-4 uur. Nachtdienst Apolheken. De volgende apothekei^te Haarlem zijn van des vonds acht tot des morgens acht uur ook op hndag) geopend: Fa. Duym en Keur. Keizerstraat 6. Tel. 10378. Firma Begeman en Sneltjes, Kruisweg 30, Tel. 10O43. Marnix Apotheek, Marnixstraat 65, Tel. 23525. Te Heemstede is geopend: Apotheek Schotsman, Binnenweg 206, Tel. 28320, CHR. OPLEIDINGSSCHOOL - KROCHT 1 HAARLEM TELEF. 12172 De kleeren maken den man. Met fraaie kleeren kan men in deze wereld soms wonderbaarlijke resultaten bereiken. Heinz Rühmann geeft daarvan in de film «De kleeren maken den man" een treffende demonstratie. Hij, het eenvoudige kleermakersknechtje Wenzel, uit Seldwijla maakt alleen door het feil dat hij met een burgemeestersrok aan de werkplaats verlaat, een enorme stijging op den maatschappelijken lad der. Want Wenzel komt, voordat hij het weet, in een deftige reiskoets terecht en die tocht is het be gin van een reeks fantastische avonturen. en Wenzel -wordt allerwege be groet en ingehaald als een graaf die incog nito op reis is. Alle Cinema pogingen zijnerzijds het tegendeel aan te toonen, zijn tot mislukken gedoemd. Om de zaak nog wat gecompliceerder te maken verschijnt in Goldach. het Zwitsersche dorp waar het kleermakersknechtje belandt, een „heusche" Russische graaf ten tooneele, die zich voor den kamerheer van den pseudo-edelman uit geeft. En daarmede zijn de moeilijkheden nog niet teneinde. Wenzel wordt smoorlijk verliefd op de dochter van een dorpsnotabel, maar helaas is er nog een derde in het spel én deze laatste, die zijn kansen teloor ziet gaan, zet er alles op om Wenzel ten val te brengen. De spanning groeit van oogenblik tot oogenblik, doch het wonder geschiedt dat het snijdertje tenslotte aan het langste eind trekt, maar niet nadat de nieuwe rienden van Wenzel met die van den medemin naar handgemeen zijn geworden, een formeele veldslag tussehen de dorpsbewoners van Seldwijla en Goldach. •Kleeren maken den man", is een film, waarin we Heinz Rühmann op volle kracht zien. Zijn komische gaven komen ten volle tot uiting. Het stuk is amusant en onderhoudend tot het einde toe. Veel zorg is besteed aan de entourage van den eigenlijken roman, hetgeen duidelijk tot uiting komt in de maskeradescène die door Wen- zel's rivaal op touw gezet wordt om het grafelijk uiterlijk van het snijdertje bespottelijk te maken. In een grillig carnavalstafereel ziet men hier de geschiedenis opgevoerd van den man die zoo graag mooie kleeren draagt en zich voor eer\ hooger personage uitgeeft dan hij in werkelijkheid is. J. H. Voskuil. Geschichten aus dem Wienerwald. In Frans Hals kan men deze week het vroolijke leven In het schoone Wierter Wald weer eens bekijken. Van de artisten staat H. A. Retty In deze „Ge schichten" al op dezelfde hoogte waarop we hem in latere films hebben gezien. George Alexander ïykt hier iets meer dan een dilettant, terwijl we hem toch ken nen als een fijn. zeer knap acteur. Leo Slezak blijft zich zelf steeds gelijk. Aan Magda Schneider cn Truus Aalten kunnen we zien hoe sterk de film de laatste j« vooruit gegaan. Magda Schneider was indertijd een graag geziene actrice. Het gaat er anders wel vroolijk toe en vooral in Grin- zinger is het een allergezelligste dolle boel. Het is daar een heerlijke onbezorgde vroolijkheid als Je bijna niet bestaanbaar denkt. Het Haarlemsche publiek ging heelemaal in de joligheid op en genoot zoo mee en had telkens zoo'n pleizier in de grappen, dat er herhaaldelijk geschaterd werd. M. MeijerinkLeeman. Frans Hals Jud Süss. De geschiedenis van den Jood Süss speelt in het Wurtemberg van het begin der 18e eeuw. De her tog, Karei Alexander, die zich in den slag van Peterwandeim als een kloek soldaat heeft gedra gen, heeft de regeering van het hertogdom aan vaard en geeft blijk, dat een dapper veldheer een slecht souverein kan zijn, want onbezorgd geeft hij toe aan zijn praalzucht en lust tot vermaak, ter wijl de staatskas hem maar weinig kan toeleggen. Hij neemt daarom zijn toevlucht tot den Jood- schen geldschieter en ontmoet in den Frankforter ghettobewoner Josef Oppenheimer een bereidwillig financier, die evenwel voor zijn hulp de noodige waarborgen vraagt. En daarvan is de bevolking binnenkorten tijd het slachtoffer. Het begint er mede, dat de hertog Mem diverse heerlijke rechten afstaat, het vervolgt met Oppenheimers verheffing tot minister van Financiën en als op diens eisch Wurtemberg, tot dusver verboden ter rein voor de Joden, hen weer toelaat is het land al spoedig aan den rand van den burgeroorlog. Op- penheimer's listen en lagen vervreemden vorst en volk van elkander en Karei Alexander wordt slechts voor de beproe- Rembrandt SPECIALE VOORBEREIDING voor U.L.O.-, Middelb. en Gymnasiaal Onderwijs. Leerlingen kunnen nog worden ingeschreven bij de aanvang van de nieuwe cursus op 2 SEPTEMBER om 8H uur bij het 'Hoofd der School. (Adv. Ingez. Med.) ving van een openlijken opstand van zijn volk gespaard door zijn plot seling verscheiden. Doch dan laat de opge zweepte woede van het volk zich niet meer be dwingen.-„Jud Süss" wordt onder beschuldiging van diverse misdaden voor het gerecht gebracht en opgehangen. Het is een historisch stuk. De praalzieke Karei Alexander heeft zijn land door zijn zwakheid in een- berooiden staat gebracht en zijn beschermeling is den 4en Februari 1738 geëxecuteerd. En dit gegeven hee*t den regisseur Veit Harlan geïnspireerd tot de voortreffelijke film „Jud Süss", waarin Ferdi nand Marian de titelrol speelt Heinrich Georg den Hertog en Werner Kraus de dienaar van Süss. De film geeft de bonte verscheidenheid te zien van 't hofleven en het leven der burgerij van Wurtem berg, de Frankforter ghettowijk en het Joodsche ritueel in de synagoge, de vergaderingen der trou we Wurtemberger regenten en het gekuip in het paleis. Kristina Söderbaüm vervult de ^ragische rol van de dochter van den Raadsheer en Eugen Klöpfer die van diens secretaris, beide de slacht offers van Süss. Het meesterlijke spel van de hier genoemde zoo goed als dat der ongenoemde medespelenden is ontroerend schoon en Veit Har lan heeft met deze film een prestatie geleverd, die men moeilijk zal kunnen vergeten. Vooral Ferdi nand Marian toont zich een meester in karakter- spel, en is ten vólle de gewetenlooze minister, die mq| den willoozen hertog alles bereikt wat hij wenscht. Fotografisch geeft de film almede zeer veel moois te zien. Het tafereel in de sjoel, het binnen trekken der Joden in Wurtemberg en de opstand der Wurtembergers, het verraadt alles de meester hand in de regie. „Jud Süss" is zonder twijfel een der beste voortbrengselen van de Duitsche film de zer dagen Derks. Hypnose.... Vl LITER (lO SauS, GU&S WUMUUft. Het ve&JL ÓPHÜJZÓ vesiSchciêmdz <>oefi&*is irMLii ChtM Amandel l fiROSSItRSADRESSEN UP AANVRAAG. BOUI-FIX DEPOT, Lange Heerenstraat 5, Telef. 19065 (Adv. Ingez. Med.) Luxor Balnacht in Palamo. Dit is weer een film vol uitgelezen dwaasheid: een hertog die zijn hertogdam in den steek laat om operazanger te worden, terugkeert, en het aan den stok krijgt met het hér- toginnetje dat inzijn plaats regeert en geejj lust heeft het veld t« ruimen voor haar terug gekeerden verwant het begin van een serie complicaties die culminee- ren in een scène in den kelder van het paleis, waar naar den aard wijn gedronken en zoete liedjes ge zongen worden. Door al deze dwaasheid dartelt Heinz Rühmann en begaat de gebruikelijke vergissingen, die ten slotte toch' nog blij eindigen in een dubbele verlo ving. Heinz Rühmann is in deze film kostelijk al# altijd en bezorgt de zaal oudergewoonte een onbe paald aantal lachbuien. Derks. in Haarlem en omgeving Het klokhuis Wanneer men van de Riviervischmarkt naar he* Klokhuisplein gaat, ziet men boven de poort van d® firma Joh. Enschedé en Zonen een vierkanten toren uitsteken. Deze heeft genoemde firma enkele tien tallen jaren geleden gebouwd ter herinnering aan het „Klokhuis", dat hier vroeger stond. Het oude Klokhuis is in 1478—'79 door Gerrit van Vij gebouwd op het kerkhof, dat vroeger om de Groo te Kerk lag. Het bestond uit een vierkanten toren van 23 Meter hoog met een spits dak van 5 Meter. Het onderstuk was van steen terwijl het overige met hout beslagen was. Achter de galmgaten bevonden zich vier klokken, terwijl er in de spits nog één hing. Dit Klokhuis werd gebouwd ter vervanging van e«n kleiner, dat er voor dien tijd al stond. Het herbouwde Klokhuis op het Klokhuisplela te Haarlem. (foto de Haas.) De klokken waren de groote en kleine doodsklok die geluid werden bij deftige begrafenissen a f 12 p®r uur; de groote en kleine kerkklok, die, bij kerk diensten luidden en de poortklok, die het openen en sluiten van de stadspoort aankondigde. Deze klokken hebben 300 jaar dienst gedaan, maar daarna raakte het luiden buiten gebruik. Omdat het Klokhuis nu geen geld meer opbracht, werd het door de Kerk meesters afgebroken en met de klokken verkocht voor f 13.000. Van toen af aan deed een klok in den Bakenesser- toren dienst als poortklok. Het terrein werd van den weg af gescheiden door een muur. In 1867 kocht de ffrma Joh. Enschedé den grond, om er een drukkerij op te bouwen. Toen men hief ging graven vond men nog een groote hoeveelheid doodsbeenderen. Deze weröeji op twee boerenkarren naar de begraafplaats aan den Schoterweg gebracht. Ter herinnering aan dit Klokhuis nu heeft de firm® Enschedé den toren weer in zijn ouden vorm laten op trekken, zij het ook, dat -alleen bet bovengede«ltt zichtbaar is.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5