MOLEST )p bezoek bij Piet cTHont. Verscherpte oorlogvoering AGENDA De inzameling van eikels, kastanjes en beukenootjes. Zomerafscheid. TENTOONSTELLING LANGS DE STRAAT. TOBIAS 4 KWALITEIT» „Als men den Prix de Rome gewonnen heeft Ja, mijn eerste groote opdracht", zegt de 24-jarige t d'Hont, wanneer wij „twee hoog" gaan, naar kleine Utrechtsche atelier, dat feitelijk een om- louwd slaapkamertje is. Hier getuigen tal van oelvol gelijnde plastiekjes van zijn ijverig stu ren tijdens den academietijd, toen hij nog, niet moedde dat hij de zilveren medaille van den k de Rome winnen zou en daarmede het moeilijke jrstelen om erkenning" met een slag zou afsnij- 24-jarige Utrefiïtsclio beeldhouwer Plet d'Hont, dit jaar de zilveren medaille van den Prix de lie won, voltooit zijn eerste groote opdracht voor stad Amsterdam, Het is een cople van hot Prix- Id „Kore", hetwelk in een der Amsterdamsche isparken geplaatst zal worden en de godin der ruchtbaarheid uitbeeldt, in Fransche kalksteen. (Foto: A. Ph. de Keijzer.) [oewel hier dingen staan, die treffen door hun vormgeving zie eens dat wit-miarmeren .jjeskopje of dat meer dan levensgroote, uit klei ioetseerde zelfportret ademt hier alles de prl- ieve sfeer van het „begin", van een tasten om den gebaanden weg des kunstenaars te komen. Iet de gepaste onbescheidenheid van een verslag er zinken wij op den rand van het bed en bij een u-et verhaalt d'Hont op zijn eigen simpele ma- r over het beeld dat hij voor de gemeente Am- •dam mocht vervaardigen en dat thans voltooid Het wacht thans temidden van brokken steen in houten loods aan den rand der hoofdstad op den der aflevering om in een der parken opgesteld «•orden. ,Het is een herhaling van mijn Prixbeeld". zegt ,ik heb het thans van Fransche kalksteen ge- akt.... euville, die een bijzonder fraaie wer- 5 heeft." jan dwaalt heè gesprek 2^t ndar de Grieksche my- Oorlogsschadeverzekering is thans strikt noodzakelijk! Sluit U aan bij de Ond. Ned. Molest Verz. Mij. gevestigd te Sneek. Kantoor Amsterdam, Keizersgracht 399 VOORSCHOTHEFFING slechts f 0.60 per f 1000.- per halfjaar Reeds ingeschreven meer dan 15.000 objecten Het afgeloopen halfjaar konden alle schaden uit de voorschotheffingen worden betaald. Ook kleine schaden worden vergoed. ONDERLINGE NEDERLANDSCHE VERZEKERING MIJ. Sneek, Oude Koemarkt 35 A'dam, Keizersgracht 399 Actieve vertegenwoordigers gevraagd. (Adv. Ingez. Med.) thologie, naar diepe symbolen der klassieke oudheid. Het beeld is namelijk een verpersonifieering van de vruchtbaarheid, „Kore" genaamd.... de groeikracht der aarde. Maar met het naar eigen vrije fantasie scheppen van dit beeld was het „werkstuk", dat door de com missie opgegeven werd voor den Prix, nog geenszins voltooid, daar ook het eouwige vergaan, de verbin tenis met Pluton, hierin uitgedrukt moest worden. Neen, Piet d'Hont heeft verleden Jaar niet geloofd dat hij het „halen" zou. Hij spreekt over den voor- wdBstrijd, georganiseerd door de academie, waaruit de vier begaafdsten gekozen werden en «ver de drie maanden van hard werken, van spanning, hopen en geconcentreerd denken. En je wist je „medestrij ders" in aparte cellen dicht bij je, die ook dagelijks boetseerden en een idee vorm gaven. En wanneer je thuis was of op straat bleven toch je gedachten hij dien vlakken muur met dien poortvormigen ingang met rechts en links een symbolisclj relief van het op gaand en neergaand leven met boven de poort het hoofidmotief: de vrouwenfiguur Kore. Behalve het scheppen van dit beeld, diende voorts een der relief-details, die als ornanienteering op den muur werden aangebracht, uitgewerkt te worden, 'terwijl van het andere een „schetsontwerp" geboet seerd moest worden. Na de voltooiing ging Je het werk van de anderen bekijken. Eerst schrok je.maar weldra begreep je dat het wel tusschen LImpers uit Haarlem die tusschen haakjes de gouden medaille won en jou zon gaan. „Ja, als je den Prix de Rome gewonnen hebt," peinst d'Hont voor zich uit en hij hoeft den zin niet te voltooien, want we begrijpen: dan komen ineens de opdrachten. Met dezelfde begaafdheid en zonder Prix had je er nog een tijdje voor moeten vechten. Nu is de eerste .'.groote opdracht" een „herhaling" van het Prixbeeld Kore in steen, reeds voltooid. In de houten loods de „noodwerkplaats" van Piet d' I^ontstaan thans twee Korefiguren: het eene van gips en 1.20 meter hoog; het andere van steen en 1.30 meter. De fijne plooiïngen van het gewaad, de lijnen van het gezicht en alle kleine vormaccen- ten zijn nauwkeurig overgebracht.... de beelden zijn om zoo te zeggen „precies eender", doch het ver schillende materiaal geeft aan de laatste schepping meer expressie. En terwijl ons gesprek bij de Oostersche kunst belandt, wordt de begrensde ruimte van dit kleine atelier al heelemaal blauw.... in dit transparante waas boeit ineens een madonnategel ons oog: ook een klein opdrachtje maar waar stijl in zit. „Ik verheug mij erg op een nieuwe groote opdracht der gemeente Utrecht", zegt de jonge beeldhouwer dan plotseling en hij verhaalt het een en ander over een beeld dat bestemd is voor de Splnozabrug in Oog en Al een vrouwenfiguur met fakkel en boek, staande op een zuil: symbool der wijsgeerigheid. Hij heeft reeds een plastiekje gemaakt, een eerste aan zet in miniatuur. i moet zoo dadelijk naar Amsterdam", zegt d'Hont cn ziet op zijn horloge. In de loods, waar men door middel van een klein pontje tegen betaling van een paar centen kan komen, zal hij den beitel weer eens opnemen. Er moet nog veel gedaan worden en d'Hont wiegt zi<?h geenszins in de illusie „dat hij er thans is". Hij is niet iemand, die fladderjassen gaat dragen en een baard met een opzichtige baret tot zijn dagelijksche tenue gaat rekenen, want hij zegt zelf: „Het zit 'm heusch niet in een baard of bloote voe ten.' Neen. hij voelt zich veel eerder n9g de man van het ruwe ambacht, wiens manchesterbroek met kalkstof bedwarreld Is en die in zijn spreken en ge baren het spontane boven het gekunstelde bleef stel len. Hij begrijpt: de Prix is een stap in de goede richting, maar geen aanleiding om op de geoogste lauweren te gaan rusten. We hebben d'Hont naar het station begeleid en hij heeft onderweg nog wat verteld van zijn ideaal: hij zou zoo graag zien dat er een grootere samenwerking tusschen beeldhouwers en architecten ontstond. De toegepaste kunst moet een grootere plaats krijgen. Bij den trein praten we er nog een tijdje over. maar dan kondigt de stationsklok onverbiddellijk het einde van ons interview aan. Heden: ZATERDAG 20 SEPTEMBER. ebouw H.J.M.V.: Jan de Hartog over „Holland's trie", 7.30 uur. Frans Hals Theater: „Verleiding", 2.30, 6.30 en uur. alace: „Hartstocht", 2, 6.30 en 8.45 uur. uxor Theater: Hans Albers als „Sensatie-journa- 2.30, 6.30 en 8.45 uur. embrandt Theater: „De roman van een mannequin", 0 en 8.45 uur. rans Hals Museum: Tentoonstelling Oude Kunst, ■4 uur. ZONDAG 21 SEPTEMBER. lembrandt Theater: „Uit de Zuid-Amerikaansche erenwereld", 11.30 uur. 'alace: „De Witte Majesteit", 11.30 uur. Jemeentelijk Concertgebouw: Revue Schakels, 2 en rans Hals Theater: „Verleiding", 1.30, 3.45, 6.30 en uur. alace: „Hartstocht", 1.30, 3.45, 6.30 en 8.45 uur. uxor Theater: Hans Albers als „Sensatie-jouma- 1.30, 3.45, 6.30 en S.45 uur. embrandt Theater: „De roman van een mannequin", 0, 3.45, 6.30 en 8.45 uur. frans Hals Museum: Tentoonstelling Oude Kunst, -4 uur. MAANDAG 22 SEPTEMBER. 'rans Hals Museum: Concert Bietje van Vliet, rla de Jong en Henk van Kempen, 's middags, lioscooptheaters: Voorstellingen des middags en des >nds. 'rans Hals Museum: Tentoonstelling Oude Kunst, -4 uur. t Nachtdienst Apotheken. De volgende apotheken te Haarlem zJjn van des onds acht tot des morgens acht uur (ook op Zon- 5) gèopend: Apotheek Van Rijn N.V., Kleine Houtweg 15. 1. 10539. Firma C. G. Loomeyer en Zoon, Zijlweg 34, Tel. 495. Schoterbosch Apotheek, Rijksstraatweg 19, Tel ril. e Heemstede Is geopend: Heemsteedsche Apotheek, Binnenweg 98, Tel 197. Modeshow Gerzon. Vrijdagmiddag was er modeshow bij Gerzon en het is interessant om de nieuwe mode te bestudeeren in dezen tijd van „stoffelijke" moeilijkheden. Wie denkt dat er bij zoo'n gelegenheid bijna geen nieuwe kleeding te voorschijn komt, vergist zich- deer lijk, er is wel degelijk een nieuwe mode met een gewij zigde lijn. Men ziet korte rokken, met óf de ruimte voor in de rok. óf rondom, wat nog geaccentueerd wordt door de horizontale garneeringen, groote zakken, veel goud borduursel van kralen en pailletten, veel bont op hoed en mantel, veel lange mouwen. Een staalblauwe ruime mantel met grijze Persianer patte gevoerd vertoonde het meer sportieve genre ver geleken bij de zwarte, nauwsluitende stoffen mantel met kraag en zakken van zwarte Persianer patte, maar laten wij ons er over verheugen, dat de hoeden die hierbij ge dragen werden alle zeer vrouwelijk aandeden, geen hee- renhoed-model. maar een echt vrouwelijk gevalletje, soms nogal gedurfd, veel gegarneerd met bont, ook met veertjes of voiletjes. en vaak in het zeer jeugdige Deanna Durbin-model. De rij van bontmantels was bepaald Indrukwekkend, hoewel bont een prijzige luxe is geworden; wat een kort bontjasje kan kosten, als het van een kostbare bontsoort gemaakt. Is niet gering! Middagiurkjes. cocktail-japonnen, avondtoiletten voor eenvoudige, zoowel als voor gala-gelegenheden waren voor een groot deel zwart, waarop de goud»of pastelkleu- rige garneering des te mooier uitkwam. Zoo was er een zwart velours chiffon middagjaponnetje met rijkgebor- duurde ondermouwen, terwijl heel smaakvol een zwart avondtoilet aandeed met lange mouwen, waarvan de eenige garneering bestond uit een geborduurd gedeelte voor in de taille In de kleuren goud en bordeauxrood. Vleermuismouwen waren er weinig, maar des te meer wijde ondermouwen, die intusschen niet zeer geschikt zijn om aan tafel te gebruiken. Mantelcostuums en sportieve wollen jurkjes, meisjes- kleeding, alleraardigst gedragen door vier kinderen van het eigen personeel, een vuurroode avondmantel over een zwart avondtoilet, galajaponnen, avondtoiletten met jas jes, die voor elke gelegenheid geschikt zijn, ziedaar een korte opsomming van wat er nog verder te zien was. Bovendien enkele schaatsen-, golf- en rljcostuums, waar van de eerste meer geschikt voor de warme winterzon in de wintersportplaatsen dan in onze strenge winter leken te zijn. Soberheid kegmerkt de xhuldige mode, maar dat ls nog geen saaiheid; aeze modeshow bewees hoeveel smaak en vakmanskunst er Juist voor een sobere mode noodig zijn. ZANGKOOR „JEZUAL". Het Christelijk Gemengd Zangkoor „Jezual", onder leiding van H. Uittenbosch, zingt Zondag a.s. van 45 uur in het St. Elisabeths Gasthuis te Haarlem. Mede werking verleenen A. Pape, bariton-zanger, T. Koene, viooj en J. Leenaarts, piano. GEVONDEN VOORWERPEN. Inlichtingen te bekomen aan het Bureau van Politie, Smedestraat te Haarlem tusschen 11 en 13 uur. Terug te bekomen bij: v. Klaveren, Schouwtjesplein 8, motorbril; Bosma. Bakenessergracht 81, jas; Bureau van Politie, Smedestraat 9. kiel; Stevenhagen, Schalkwijker- weg 151, muts; Neeskens, Kennemerstraat 36 rood, muts; Reiber, KI. Houtweg 8. portemonnaie met inhoud; v. d. Vliet, Bellamystraat 11, rozenkrans: Lucas, Drossestraat 1, shirt en kousen: Bureau van Politie, Smedestraat 9, tee- kening, Asier, Thorbeekestraat 23, tasch met inhoud: Beets, P. de Hooghstraat 30, Heemstede, vulpen; Mens. Dr. Schaepmanstraat 32, pak met inhoud; Spoor, Spaarnoog- straat 32, jute kolenzakken. door P. v. d. HEM. De wijse menscli, dat siet ghij hier, Leert op sijn tijt vant reedloos dier. N De zomer is weer afgeloopen En vindt u 't goed of minder goed, De herfstdeur staat weer voor ons open En wij gaan binnen, want het moet. Wij mogen weder hoopvol gissen Wat het weer wordt, dit herfstkwartaal Maar op één punt kan het niet missen, De boomen worden weder kaal. Eerst krijgen wij nog mooie kleuren Van zon op het vergeelde blad, Dan dwarrèlt, hoe wij 't ook betreuren. Het loof weer neder op het pad. Allengs gaat alle kleur weer wijken. Waar bosch en veld en hei en duin Nu nog zoo feestelijk mee prijken. Er blijft slechts groen en zwart en bruin. Een nieuwe vraag komt aan de orde, Voor dit jaar nieuw maar o, zoo oud, Hoe zal ditmaal de winter worden, Zacht, kwakkelend of weer zoo koud? Er zijn natuurlijk weer profeten Als ieder jaar. op dit gebied. Die doen of zij er iets van weten, Maar ik beken, ik weet het niet. Een slechte winter of een mooie, Ik heb zelfs niet het flauwst idee. Denk: het kan vriezen, het kan dooien, Denk maar het ergst, dan valt het mee. Profeten laat ik liever praten. Te dikwijls hebben zij het mis, Hoewel 't ook mij niet koud kan laten, Vooral zoodra het echt koud is. De zomer is weer afgeloopen, De herfst staat weer aan zijn begin. Wij zullen maar het beste hopen En houden er den moed maar in. P. GASUS. 25 JAAR BIJ DE SPOORWEGEN. Maandag a.s. hoopt de heer G. Meester, ploegbaas, het feit te herdenken, dat hij 25 jaar geleden als bankwerker in dienst kwam bij de Ned. Spoorwe gen. Des morgens zal hem een huldiging van de directie en collega's ten deel vallen. KUNSTHANDEL LEFFELAAR HAARLEM, 102 WAGENWEG SCHILDERIJEN EN TEEKENINCEN Prof. H. J. Wolter GEOPEND TOT 18 OCTOBER 1941 Dagelijks van 105, Zondags van 24 uur (Adv. Ingez. Med.) DE PROVINCIAAL. „Is dit", zoo vroeg de oude ijeer met het kaas bolletje op, een donkere overjas aan en met de eene hand een paraplu ie en met de andere een koffertje dragendede oude heer die op het Rembrandtplein op een tram van lijn 9 stapte: „Is dit de tram „Dit is de tram", zei de conducteur, die wel van een grapje hield en, door lange ervaring gesteund, zijtl „publiek" gauw door had. „Ik bedoel: is dit de tram de Dapperstraat? U liet mij niet uitspreken', zoo vervolgde de oude heer onverstoorbaar. „Dapperstraat? ,In orde meneer", zei de conduc teur. „Gaat u maar gerust zitten!" „Ik ga maar niet zitten", ging de oude heer voort. Ik blijf hier maar op het achterbalcon staan. Men ziet hier meer". „Zooals u wilt. En w.tarmee kan ik u dienen?" vroeg de tramgeleider, onwillekeurig de secure wijze van spreken van den tramgast overnemend. „Ik wou graag van u een kaartje naar de Dap- perstraat!" was het antwoord. „Dat kan heel makkelijk!" zei de conducteur en hij scheurde een kaartje af. „Alstublieft!" „Hoeveel kost zoo'n kaartje!" informeerde de oude heer verder. „Elf centen, meneer!" „Elf centen?. Een eigenaardige prijs!" „Ja, 't is nou eenmaal niet anders", antwoordde de conducteur. De passagier haalde zijn portemonnaie voor den dag en betaalde met een dubbeltje en een halven stuiver. „Wilt u mij waarschuwen als wij bij de Dapper straat zijn", vroeg hij. „Want ik woon hier niet. Ik kom uit Meppel en ga een paar dagen bij mijn dochter en schoonzoon doorbrengen". „Dat kan ik wel merken!" luidde het antwoord. „Wat kunt u merken?" „Dat u hier niet woont, niet dat u uit Meppel komt, natuurlijk!" De tram reed intusschen verder en de oude -heer keek met belangstelling de huizen en winkels aan. In de Plantage riep de conducteur voor een halte. „Artis!" „Zoo, is dit nu de dierentuin Artis?" „Weet u dat niet eens? Bent u hier dan nog nooit geweest?" „Inderdaad, conducteur!" zei de Meppelaar. „Ik ben hier werkelijk nog nooit geweest. Mijn schoon zoon zal zeker niet verzuimen met mij naar Artis te gaan", voegde hij er vertrouwelijk aan toe. „Nou, dan werd het toch tijd dat u eens in Mo- kum kwam!" meende de tramgeleider. Toen de tram op de brug bij het Koloniaal In stituut was, lichtte hij in,: „Kijk; u moet de Dap perstraat hebben, zei u, hé?" „Juist; heel in 't begin, is mij gezegd". „Heel in 't begin? Prachtig. Dan gaat u daar die kade op, de Mauritskade. En dan is de eerste straat rechts de Dapperstraat!" Even later stapte de oude heer bij de halte bij het Koloniaal Museum af, met een beleefd „Dank u wel, conducteur!" Eenige passagiers stapten in en de tram ging verder. Terwijl zij de Linnaeusstraat inreed, zag de conducteur, dat de Meppelaar, blijkbaar in de war geraakt door het drukke verkeer, de van Zesen straat inging. „Nou neemt-ie tóch de Mauritskade niet!" zei hij. ,,'t Is of sommige menschen gewoon doof zijn. Enfin, zoo kan-ïe er ook komen. Moet-ie maar effe zoeken. Ik heb het hem duidelijk genoeg gezegd!" En schouderophalend ging hij de tram binnen. J. C. E. Pruik. HAARL. DAGBLAD, ZATERDAG 20 SEPT. 194f CHOCOLADE ^SUIKERWERKEN munt uit door SMAKELIJKHEID BONERA-GOUDA (Adv. Ingez. Med.) „De roman van een mannequin". Het is blijkbaar buitengewoon moeilijk een oor spronkelijk gegeven voor een film te vinden want ook de schepping van den Italiaanschen regisseur Bla- setti gaat niet gebukt onder een te veel aan origina liteit. Van den gulden filmregel dat men op den eer sten meter reeds kan zien wie tenslotte het gelukkige paar zullen vormen, wordt ook in „De roman van een mannequin" niet afgeweken Toch is deze ro mance van de bekoorlijke mannequin Marcella met den vermaarden Italiaanschen midvoor Gino Vanni het aanzien wel waard. De verwikkelingen en mis verstanden zijn zoo tal rijk als de verwende bioscoopbezoeker zich maar kan wenschen en hij de bioscoopbezoeker komt in feite dan ook niets tekort. Op een gegeven oogenblik komt hét zelfs tot een volledige breuk tusschen de geliefden en dat zou in het gewone leven het begin van het einde zijn en op de film is het dat ook wel. alleen met dif kleine ver schil, dat het film-einde tóch gelukkig is Een vriende lijke tante helpt daartoe een handje mee en als het witte doek weer wit is zooals vóór het begin van de film dan weet ge dat de schoone mannequin en de beroemde voetballer elkaar voor altijd hebben ge vonden. En meer zoudt ge ook niet willen weten.' B. S. Korsten. Hartstocht. De hartstocht heeft de menschhetd ten allen tijde op moeilijke paden geleld Dat zoo'n pad tenslotte zelfs naar de rechtzaal leidt, zooals ln deze film geschiedt, be hoeft niet als een zeldzaamheid te worden aangemerkt. De geschiedenis die zich hter afspeelt toont ons de gebeur tenissen op een grafelijk landgoed, waar het niet bepaald pais en vrêe is tusschen den graaf en zijn echtgenoote. Het groote leeftijdsverschil tusschen de echtelieden ls er de oorzaak van dat er een steeds grootere klove ont staat. De gravin voelt zich sterk aangetrokken tot den iongen houtvester en dat de liefde wederkeerig ls komt tot uiting op een Jachtparij waar de twee menschen ln de eenzaamheid van het bosch nader tot elkaar komen. Dit is de eene hartstocht die zich ontwikkelt en die. zooals men begrijpt, natuurlijk niet zonder verstrekkende gevolgen Is De tweede ^rtstocht die zich doet gelden betreft de liefde die het kamermels Je ten huize van den graaf op haar beurt voor den houtvester koestert Teleurstel ling ln haar verwachting brengt het meisje er toe een bezwarende getuigenis voor de gravin en den houtvester af te leggen, nadat de graaf op de jacht door een onbe kende neergeschoten- is. En ook déze laatste, die op het kritieke oogenblik m de rechtzitting verschijnt, handelde omdat hij door hartstocht werd gedreven Spanning biedt deze film volop en er wordt voortreffe lijk spel te zien gegeven, niet ln de laatste plaats door de boeiende wijze waarop Olga Tschechowa de rol van de hoofdpersoon vertolkt. In het voorprogramma ls een fraaie documentaire rol prent van Roemenië opgenomen. J. H. Voskuil. Verleiding". 99 De drie namen van de hoofdrollen ln deze film zijn al een waarborg, dat er uitstekend spel te zien zal zijn. Als we lezen Luise Ullrich, Adolf Wohlbrück, Olga Psctae- chowa, dan weten we, dat als het scenario speelgelegen- heid geeft, dat de film dan ln orde zal zijn. Het scenario geeft inderdaad speelgelegenheid, waarvan de acteurs dan ook volop gebruik maken. Met den titel „Verleiding" zitten we een beetje, omdat deze uit de film niet te verklaren is. maar overigens ls het een film met vele goede kwaliteiten, In het kort ls de Inhoud de volgende: Een zeer geslaagd Ingenieur, die ln Amerika de Arizona stuwdam heeft ge bouwd, komt na tien Jaar weer in Duitschland terug, waar hij in het huis van z'n oom onder de bekoring raakt van het eenvoudige schuch tere dienstmeisje. Ze 1s zoo geheel anders dan de vrouwen waarmee hij tot nu toe ln aanraking is ge weest. en die zijn vriendschap of beter nog zijn liefde zochten, zeer tot zijn misnoegen. De vrouw op wier avances hij op zijn thuisreis aan boord niet in wilde gaan. voelt zich daarover diep gegriefd. Het dienstmeisje, dat uit een zeer ongunstig milieu komt, maakt hij tot z'n vrouw. Een oude dame van zijn kennis, komt bij het jonge paar ln huls om het nieuw bakken mevrouwtje eenlgszlns de omgangsvormen bij te brengen. Ales gaat prachtig tot de versmade vrouw van de boot weer in contact komt met hem en het vrouwtje. Door haar intrigeeren gebeuren er dingen, die erger lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Het mooie jonge geluk dreigt ineen te storten en zelfs met den ontijdigen dood van het vrouwtje te eindigen. Maar eenige ingetrapte ruiten brengen nog Juist bijtijds de versche lucht' en redden daardoor het zoo kostbare teven en het geluk van de twee. Geboeid en geïnteresseerd volgen we de gebeurtenissen, op het witte doek, vooral geboeid door het uitstekende spel in de eerste plaats van Luise Ullrich en Adolf Wohl brück. M. MeijerinkLeeman. Hans Albers als sensatie-journalist. Hans Albers behoort ln deze film tot de sectie der Jour nalisten. die hun leven schijnen te slijten in vliegmachines, motorbooten en reis-auto's en ln de hötels in Lausanne en Genève even dikwijls vertoeven als aan de Cote d' Azur. Komen ze een enkele maal op het redactiekantoor dan dient zulk een bezoek uitsluitend ter Inleiding van een idylle met een vrouwelijke collega en het wisselen van geestigheden met de vakbroeders. Hans Albers, wlen dus de afdeeling „sensatie" aan-' zijn blad is opgedragen, is uit den aard der zaak ge tuige van den moord op een afgevaardigde. Dat hoort nu eenmaal bij zijn vak. Het risico Is, dat hij bij het geval betrokken dreigt te raken, doordat de onmisbare jonge vrouw met de zwarte lokken zich aan Hans en zijn auto toevertrouwt, zoodat het ons niet kan verbazen, dat de politie hem des wege komt interviewen. Hans lacht om al die bezwaren Hans weet de zaken netjes in het reine te brengen, Hans trotseert het mltrailleurvuur van een polltieboot en de gevaren van een vlucht ln een klein bootje op een storm achtig meerIs het wonder, dat na dit ailes de kopij uit zijn vulpen druipt als het water uit zijn kleeren? Jammer, dat de Idylle eindigt met een allerbanaalst be* zoek aan den burgerlijken stand. Dat had voor 't minst een huwelijksvoltrekking ln de stratosfeer of zooiets moe ten zijn, Hanst F. C. D erks. Uit de Zuid-Amerikaanscbe diereitwereld. Zondagmorgen draait in Rembrandt voor het eerst in Haarlem een nieuwe cultuurfilm der U.F.A. „Uit de Zuid-Amerikaansche dierenwereld". Een expeditie onder leiding van dr. H. Krieg heeft Zuid-Amerika kris en kras bereisd en de inheemsche fauna zoowel in het barre hooggebergte als In de tropische streken door het glazen oog bespied en zoo passeert in deze film al wat den Zuid-Amerikaanschen bodem op vier voeten bewandelt of wateren en luchtruim bevolkt de revue. Het begint met den Andes, waar de condor zijn domein heeft en andere gevleugelde geweldenaren hun strijd om het bestaan voeren Uit den aard der zaak is er in deze woestenij weinig animaal leven, zoo min als in Patagonlë. Het stroomgebied van, de Pa rana levert al heel wat meer vertegenwoordigers van het dierenrijk oft o.m. de merkwaardige guanako, een kameel-achtige sinjeur, dien men liever niet in de buurt van de kudden vee ziet, doch die in gevangen staat goed gedijt. Wat die kudden betreft, de filn» toont merkwaardige kijkjes op een haciendo met de reusachtige veestapels en het bedrijf, dat er mee sa men gaat. Doch op haar best vindt men de Zuid-Amerikaan sche dierenwereld in het stroomgebied van de Ama zone. waar onder de tropenzon en aan den rand van het oerwoud het leven in ontelbare vormen aan den dag treedt, waar de luiaard zich van tak tot tak hijscht, de miereneter de termietenheuvels belaagt, do slangen door het gebladerte schuifelen en de alligator op de loer ligt, de apen in de boomen hun ruzie uit vechten en de kolibrie luchtacrobatiek beoefent. Zoo geeft deze film een interessante samenvatting var. de dierenwereld van Zuid-Amerika. Vooraf gaat een filmpje „Folklore", een Polygoon-product F. C. Derkt,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5