zachte werking Joop ter Heul. Kerst-Intermezzo. TOBIAS HAARL. DAGBLAD, Dinsdag 25 Dec. 1941 HET TOONEEL EDUARD VERKADE. Romeo en Julia. Eenige jaren geleden heeft Charlotte Kohier Romeo en Julia voorgedragen, maar het is niet een van haar groote successen geworden. Charlotte Kohier gaf het drama in actie; zij speelde op haar eentje alle tooneelen en dit bleek een artistieke vergissing te zijn. Zaterdagavond droeg Eduard Verkade voor de Literaire Club Shakespeare's ontroerende liefdes tragedie voor, welke voordracht voor Haarlem een première was, Wij weten, hoe Verkade Shakespeare tot het publiek tracht te brengen. Hij souligneert wel met gebaren het gesproken woord, maar het is meer aanduiden dan spelen. Hij vertelt in groote trekken den inhoud van het drama, om daarna de voornaam ste tooneelen. die de kern vormen van het werk en de hoofdpersonen belichten, voor te dragen. Op deze wijze brengt hij het publiek nader tot Shakespeare. Hamlet met zijn vele monologen leende zich voor treffelijk voor deze wijze van voordragen, vooral voor Verkade, die in de eerste plaats een intellectueel kunstenaar is. Of ook Romeo en Julia voor Verkade een zoo groot succes zal worden, betwijfel ik, Nu was de avond van Zaterdag niet bepaald geschikt om een zuiver oordeel te vormen. Ik hoorde, dat Verkade dit werk hier voor het eerst geheel uit het hoofd voordroeg. Doordat hij zijn tekst nog niet geheel beheerschte, leed de voor dracht daar merkbaar onder, vooral na de pauze, toen herhaalde geheugenstoornissen hem nu en dan dwon gen te stoppen en sommige gedeelten lezend voor te dragen. De nervositeit uitte zich dan in een te snel tempo en te weinig concentratie. Maar buiten dat, meen ik, dat Romeo en Julia een kunstenaar als Ver kade lang zoo veel kansen niet biedt- als Macbeth en Hamlet. Deze liefdes-tragedie is vól van lyriek en het waren bijna alle de lyrische fragmenten, welke Verkade en dit kon ook wel niet anders voor zijn voordracht had uitgekozen. Nu zit in het lyrische niet de groote kracht van dezen kunstenaar. Ik erken, dat hij de lyriek bijvoorbeeld in de balcon-scène zoo teer mogelijk trachtte te geven, maar deze lyriek vraagt toch meer een lichte, soepele vrouwenstem, dan die van een man. Het was dan ook opmerkelijk, dat die gedeelten waarin oudere personen spraken vooral de meer komische figuren zooals de minne en de oude Capulet het meest succes hadden. Hier in deed de voordracht van Verkade het voortreffelijk. De zaal was stampvol en het publiek, hoewel niet enthousiast, toonde zich dankbaar. En nu komt tweede Kerstdag Henk Schaer met de Apocalypsls. De Lite raire Club is wel actief en weet groote variatie in haar avonden te brengen. J, B. SCHUIL. HET RUYS-ENSEMBLE. ,,'t Meisje met de 9 punten". Cor Ruys heeft zijn Mallemolen voorloopig weer eens stopgezet en hij verschijnt nu tot onze vreugde in het Leidsche Plein Theater als Graaf Ried Reif- fenstein, een oud adellijk heertje met spit in den rug en met allerlei maniertjes, die Ruys hem heeft geleend. Ik verklap geen geheim, wanneer ik hier vertel, dat deze Ried Reiffenstein niet een echte graaf is, want op het programma staat Cor Ruys in de rol van Claudius Croil geannonceerd. Een pseudo graaf dus, door den acteur Croll gespeeld om den kunsthandelaar van Tongratz te helpen bij den ver koop van diens schilderijen, maar die in de grootste moeilijkheden komt, wanneer de echte graaf Reif fenstein verschijnt. Geukkig is er een meisje, dat mee in het complot is en de redding brengt, juist op het oogenblik wanneer alles mis dreigt te gaan. Dit stuk van Franz Gribitz is meer klucht dan blijspel; maar dat doet er minder toe, want het biedt Cor Ruys gelegenheid in de dubbelrol van den pseudo-graaf en den acteur voortreffelijk komisch spel te geven. Ruys is in dit stuk op volle kracht en toont zich ook nu weer onze eerste komiek. Koste lijk is hij als de graaf, aan wien hij een hooge pi|P- stem geeft en allerlei maniertjes van een ouden bambocheur. En den acteur speelt hij met breede gebaren én ëën heerlijk pathos. Natuurlijk gooit deze commedia dell'arte-speler er nu en dan iets tusschen door, dat noch van den graaf noch van Claudius Croll is. maar geheel en al van Ruys, wat wel niet artistiek verantwoord is, maar dat wij toch niet graag zouden hebben willen missen. Zoo het grapje van de niet ontvangen chèque, waarop hij dood'nuchter laat volgen; Geen shag, geen tabak, geen sigaren, geen sigaretten; een grap, die de zaal zoo deed lachen, dat hij een rustpauze,van minstens een halve minuut moest nemen. Anton Ruys geeft Cor zeer goed tegenspel als de echte graaf Reiffenstein. Frappant was de gelijkenis van de twee broers, toen zij tegenover elkander stonden. Pierre Myin speelt wat luidruchtig, maar toch vermakelijk den kunsthandelaar en Asta Lee Is het meisje met de 9 punten, waaraan zij een prettige charme weet te geven. De opvoering had een daverend lachsucces, dat voor 95 procent aan Cor Ruys te da"^?r,0^^T-TTT J. B. bGriUlLi V. Z. O. D. De Jopopiniloukico-club heeft Zondagavond weer eens vergaderd, maar de meeste meisjes leken mij zoo veel ouder geworden, dat ik meer dacht aan een reu- nisten-bijeenkomst dan aan een vergadering van meisjes van een H.B.S. Dit belette niet, dat zij even vrooiijk trachtten te zijn als vroeger en dat Joop ter Heul nog altijd hetzelfde losbandige veulen was als altijd. En daar dit heele door Dom de Gruyter naar het boek van Cissy van Marxveldt bewerkte blijspel om Joop draait, was het succes van den avond ver zekerd. Mevrouw Dammiaans heeft veel plezier van deze bakvisch-rol gehad en haar over het geheel ook los en jolig gespeeld. Vooral in het derde bedrijf was zij goed op dreef. In II hinderde Joop blijkbaar de lange japon: althans haar handen waren soms als vastge groeid aan deze jurk, wat de vrijheid van haar bewe gingen belemmerde. Maar overigens wist zij de vele kansen, die de rol haar bood wel te benutten en zij heeft herhaaldelijk de lach uit de zaal weten te halen. De meeste andere meisjes zijn zooals meestal in deze stukken van Dom de Gruyter vrijwel figuran ten en er is dus niet veel van te zeggen. Alleen Julia speelt een belangrijker rol in dit blijspel en aan deze zuster, die de antipode van de vroolijke Joop is, man keerde weinig aan de zuurheid die de schrijfster haar toebedeelde. En dan is er de dikke Hillegonda. een brutale dienstmaagd, zooals wij onze ergste vijandin met genoegen toewenschen, een juffrouw die ik nog wel eens onuitstaanbaarder heb gezien dan gister avond. De heeren worden in dit stuk vrij wat minder goed bedeeld dan de dames. Dr. Schmidt was voldoende stijf voor een leeraar H.B.S. Leo van Dil zelfs stijver dan wij voor den aanbidder en lateren verloofde van Joop hadden gewenscht. Papa ter Heul speelde het hartelijke tooneeltie met zijn dochter in het laatste bedrijf niet onverdienstelijk en Kees deed het weinige, dat hij te doen kreeg niet slecht. De tooneelzaal van het gebouw Sint Bavo was flink vol en het publiek heeft zich uitstekend met dit on schuldige blijspel vermaakt, zoodat V.Z.O.D. tevreden over den avond kan zijn. Na afloop der voorstelling werd de heer Tulen, die tien jaar werkend lid van de vereeniging is, hartelijk gehuldigd door den voorzitter, diemevrouw Tulen bloemen en den jubilaris een geschenk aanbood. Het was een opgewekt slot van den avond. J. B. SCHUIL. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Inlichtingen te bekomen aan het Politiebureau, Smede- straat te Haarlem, tusschen 11 en 13 uur. Terug te bekomen bij: Hendriks, Parklaan 22, atlas: Krab, Baljuwslaan 1 c, boeken; Schaaf, Duvenvoorde- straat tv rood, doek; Bureau van Politie, Smedestraat 9, étui met inhoud: v. d. Steur, Cornelissteeg 10, bankpapier; Helleman, Vercprockweg 73, handschoenen; Bol, Prin- cessekade 34, handschoen; de Groot, Hoofdweg 1000, Hoofddorp, hond; Prins, Teslastraat 87. horloge; Weste ring, Zomerkade 127. handschoenen; Verduin, van Twisk- plein 1, jas; Daana, Emmakade 7, medaillon; Giljou, Zuid- polderstraat 9G, oorbel; Breemer, Burg. Sandbergstraat 34 portemonnaie met inhoud; Bureau van Politie. Smede straat fl, portemonnaie met inhoud; Hesseling, Spaarn- damscbeweg 588, portemonnonale met inhoud: Bureau van Politie. Smedestraat 9, portemonnaie; tee- kenlng; Roode. Pijlslaan 122, shawl: Valentijn, Wouwermanstraat 1 rood, tasch met inhoud; Levering, Tesselschadestraat l, tasch met inhoud; Kuipers, Diede- rlkstraat 16, zweep. ENDE DISPEREERT NIET! Wanhoopt niet, er is nog geen reden voor. J.G. levert nog tabak van oude samen stelling en tegen oude prijzen. Weliswaar is de aflevering beperkt, doch wat J.G. levert is nog uitstekend. Weest zuinig op elk draadje. Good Morning is de fijnste vooroorlogsche Virginia-shag voor pijp en sigaret, welke alléén Gruno U kan garandeeren. U dient echter van Uw kant de zuinigheid te betrachten, want er is, niettegenstaande onzen voorraad, productiebeperking Pro fiteert dus met mate. Zoodra de huidige beperking heeft plaats gemaakt voor ruimeren invoer, geeft gij dan ook blijk van Uw trouw aan Gruno. geeft den raad Rolt Uw sigorel niet te vast en geniet langer van Uw pakje. (Adv. Ingez. Med.) Ik wensch u gaarne, beste vrinden, Dat g' een paar dagen rust zult vinden, Gedoken in een luien stoel, Of wandelend door stille lanen, Waar g'u eens vrij van zorg kunt wanen, Een weldoend en een rijk gevoel. Ik wensch u toe, zoo zonder werken Eens een paar dagen aan te sterken, Ik weet, dat gij het hebt verdiend; Straks zult gij weder moeten zwoegen; Zoek even rust naar uw genoegen, Het zal u weer verfrisschen, vriend. Al zijn het dan ook winterwinden, Laat z'u eens flink omwaaien, vrinden, Ga eens te gast in de natuur; Belet eens even droeve dingen Zich aan uw aandacht op te dringen, Volg even eens een buitenkuur. Gij hebt zoo lang reeds alle dagen Voor tal van zorgelijke vragen Het antwoord moeizaam uitgekiend; Weet daarvan wat respijt te nemen, Vergeet eens even uw problemen, Geniet en wees uzelf eens. vriend. P. GASUS WILHELM FRIED EM ANN BACH. Causerie door Dr. Eduard Reeser. De Haarlemsche boekhandel H. de Vries organiseer de Zondagmiddag een muzikale matinée in de mu ziekzaal van restaurant Brinkmann, waar Dr. Eduard Reeser uit Rotterdam, een bekend musicoloog, sprak over Wilhelm Frïedemanri Bach, den oudsten en meest genialen zoon van Johann Sebastian Bach. De spre ker werd ingeleid door den heer H. P. de Vries. Van het leven van dezen musicus valt betrekkelijk weinig te vertellen. Hij was een merkwaardig compo nist wiens leven grootendeels nog in het duister is gehuld. Allerlei verhalen omtrent zijn slechten le venswandel zijn er in omloop, die grootendeels op fantasie berusten. Zoo ook de roman die A. E. Brach- vogel in 1858 over Bach's leven schreef en die alles behalve een getrouw beeld geeft van diens leven en hem voorstelt als iemand die vooral de laatste le vensjaren als een zigeuner leefde. Zoo erg was het echter niet hoewel zijn leven wel zeer tragisch was. Tot 1764 bekleedde hij een vaste functie en daarna leidde hij een armoedig zwerversbestaan gedurende de laatste twintig jaren van zijn leven. In vergelij king met andere componisten van zijn tijd was hij betrekkelijk weinig productief, want hij heeft maar ongeveer honderd composities op zijn naam staan. Hij toonde zich' echt een zoon van zijn vader; vooral in het begin hield hij zich bij het componeeren streng aan den contrapuntischen stijl en op den fuga-vorm leede hii zich sterk toe. Triedemann Bach werd 22 November 1710 te Weimar geboren en genoot vrijwel zijn geheele muzikale op leiding van zijn vader. Ook reisden zij veel tezamen. In 1738 wordt hij organist aan de Sophiakerk te Dres den en vérder geeft hij privaatlessen. In 1746 veran dert hij van werkkring en wordt organist te Halle. Conflicten met den kerkeraad en bovendien het zich miskend voelen als componist doen hem in 1764 be sluiten zijn ontslag te nemen. Zes jaar lang woont hij dan nog in Halle, maar hij componeert weinig in dien tijd. Daarna woont hij van 17711774 met zijn sezin in Brunswijk en dan vestigt hij zich in April 1774 te Berlijn. Daar raakt hij langzamerhand aan la ger wal, vooral omdat hij in financieele moeilijkhe den verkeert. Een tweetal fantasieën, beide in C- mineur, zijn de laatste composities van dezen musicus die in Juli 1784 te Berlijn overleed. Zoo kwam er een eir.de aan dit tragisch verloopen leven, dat ook in zijn composities sterk tot uiting komt. Vrijwel zijn geheele oeuvre is melancholiek getint maar we! zeer exuressief, voor dien tijd zelfs „modern". De causerie van den heer Reeser werd door hem zelf met eenige voordrachten op den vleugel ge ïllustreerd. Voor de pauze speelde hij eenige Koraal voorspelen, gecomponeerd op oude teksten en een fuga; terwijl hij na de pauze eenige fragmenten speelde uit Friedemann Bach's Sonates en Polonaises en een deel uit een der Fantasieën. In zijn expressivi teit en dramatiek onderscheidde Bach zich van alle componisten van zijn tijd. In de Polonaises komt de verfijnde chromatiek naar voren terwijl zijn beide fantasieën door het inlasschen van fragmenten uit vroegere werken het karakter van een potpourri heb ben gekregen. Dr. Reeser toonde zich behalve een vlot causeur te vens een bekwaam, zeer muzikaal pianist en ontving aan het einde van zijn boeiende causerie van het tal rijke publiek een hartelijk applaus. KERSTAPPèL 1941. Woensdagavond 24 December wordt de tweede bijzon dere kerkdienst in de Nieuwe Kerk te Haarlem gehouden. In tegenstelling mét den vorigen dienst, zal op dit appèl niet het muzikale gedeelte, maar de verkondiging van het Kerst-Evangelie het voornaamste zijn. Als spreker hoopt op te treden Dr. E. Emmen over het onderwerp; ,,En toch zoekt God ons". Ah de buren hoesten. 1 beschermen g "*ds 2 eita's f Verkrijgbar bil Apotheken en Drogisten t-50«--» (Adv. Ingez. Med.) Haarlemsche Politierechter. Rijwieldiefstal. Een los werkman, thans verblijvend, te Termunten huurde op 29 Augustus van dit jaar, zich legiti- meerend met een kaart van het Gemeentelijk Ar beidsbureau te Haarlem, een fiets van een autobe waarder op het Stationsplein aldaar, die om zijn inkomsten te vergrooten ook een paar fietsen ver huurt. Nog denzelfden dag verkocht hij het kar retje voor f 2.50. Als reden gaf hij op, dat hij geld noodig had. De Officier vestigde er de aandacht op, dat een proces-verbaal tegen dezen verdachte nog liep voor eenzelfde zaak. Echter wilde hij in aanmerking nemen, dat de jongeman nog nooit veroordeeld was De eisch luidde 6 maanden. Verdachte werd ver oordeeld tot 5 maanden gevangenisstraf. Voor de kachel. Vier Haarlemmers, een machinemonteur, een los werkman, een chauffeur én iemand, die Maandag morgen niet, verschenen was, gingen op verschillen de tijdstippen in de maand November van dit jaar. naar het terrein van een te Bentveld wonend Am- sterdamsch koopman, kapten daar hout, behielden dit gedeeltelijk voor zichzelf en verkochten de rest. Voor drie van hen bracht deze „handel" f 7. 20 op, de vierde ontving f 6.50, omdat hij één keer niet mee was geweest. De Officier vor.d, dat zij met groote brutaliteit te werk waren gegaan door hun diefstallen op klaar lichten dag te plegen en eischte tegen hen gevan genisstraffen van 3 en 2 maanden. De Politierechtei scheerde hen allen over één kam en vonniste hen elk met een gevangenisstraf van één maand. Aardappelen van het veld gestolen. Een Haarlemmer fietste op 18 September naar Vogelenzang met het doel. aardappelen te koopen. Hij slaagde niet en toen zeker om niet met leege handen thuis te komen nam hij maar twee zakjes aardappelen weg, die hij op een land zag staan. Later verkocht hij die aardappelen. Bij verstek werd hij, conform den eisch van den Officier van Justitie veroordeeld tot f 25 boete of 25 dagen hechtenis. Gooi geen oude tuben wegSlechts tegen inle veringvan een willekeurigeoudetubemetdop kunt U voortaan een in tube verpakt product koopenl Het P.E.N. jubileert In 25 jaar tot een machtig bedrijf geworden 1 Januari 1942 is het 25 jaren geleden, dat het P.E.N. zijn arbeid is begonnen, een arbeid, die reus achtig is uitgegroeid en van onschatbare waarde is geweest voor het gewest Noord-Holland. Oudere Bloemendalers herinneren zich nog wel hoe het was in 1899 een stoom-locomotief met dynamo werd opgesteld om het villa-park Duin en Daal van stroom te voorzien. Later, toen het nieuwe snufje levensvatbaarheir bleek te be zitten, werden in de voormalige garenfabriek van de familie Bispinck twee Laval-turbogeneratoren van elk 66 K.W. vermogen met bijbehoorende ketels geplaatst. In hetzelfde gebouw is jaren lang de hoofd-admi- nistratie van de Kennemer Eelectriciteits Maat schappij en later van het P.E.N. gevestigd ge weest. Aangemoedigd door het succes van deze onder- nistratie stichtte een andere maatschappij, de Eerste Nederlandsche Electriciteits Maatschappij in 1900 een centrale te IJmuiden. Ook hier een beschei den begin: 2 turbogeneratoren van elk 100 K.W. Dan volgt in Mei 1904 de overgang van beide ondernemingen aan de pas opgerichte Kennemer Electriciteits Maatschappij voor een bedrag van rond f 25.000 welke concessie kreeg voor stroomlevering in de gemeenten Bloemendaal, Velsen en Zandvoort. Nadat de zetel der Vennootschap van Amster dam naar Bloemendaal was overgeplaatst, werd op 1 Mei 1906 als directeur benoemd de heer F. A. Smit Kleine, de man met de breede visie, de onvergetelijke grondlegger van het huidige bedrijf. Toen de oude kooldraadlamp vervangen werd door de zooveel betere metaaldraad lamp was de voorwaarde geboren voor verderen bloei. Maar er was nog iets anders noodig en wel uitbrei ding van het stroomleveringsgebied. En als de eerste schrede is gezet voor de electrificatie van Noord-Holland door stroomlevering aan een 10-tal gemeenten volgt in 1912 de uitbreiding te IJmuiden tot een vermogen van 2500 K.W. Dan volgde de Rijksconcessie van 1913 voor de stroomvoorziening van Noord-Holland benoorden het IJ en voor Velsen, Bloemendaal en Zandvoort en weer uitbreiding met een derde turbine van 4000 K.W. Ten slotte kon de K.E.M, het noodige kapitaal niet meer fourneeren en werd een beroep gedaan op de provincie. Een en ander had tot gevolg dat in de ver gadering van de Statuten van 21 November 1916 werd besloten tot oprichting van een Provinciaal Electriciteitsbedrijf. Zoo was de P.E.N. in het leven geroepen en wel op 1 Jan. 1917. Door aankoop van de aandeelen van de H. E. M., welke de Gooi-gemeenten van stroom voor zag, kon de provinciale verzorging zich uitbreiden tot het gebied zooals wij dat tegenwoordig kennen, dus de heele provincie buiten Amsterdam en Haarlem met randgebieden. Nu begint een stage ontwikkeling die tenslotte geleid heeft tot het trotsche bedrijf van heden. De P.E.N. is verdeeld in 7 districten met districts- en bijkantoren, levert aan 94 gemeen ten rechtstreeks aan huis met pl.m. 105000 aan sluitingen, terwijl 18 gemeenten den stroom van het P.E.N. inkoopen om dezen zelf te distri- bueeren. Het bedrijf telt 750 man personeel. 25 jaar lang bracht het P. E. N. haar energie in Noord-Holland. Na den heer Smit Kleine onder leiding van den te vroeg ontslapen J. van Olden- borgh en thans onder Ir. J A. Wijnmalen in steeds grooter hoeveelheden, met steeds meer geperfec- tionneerde hulpmiddelen ,voor steeds talrijker doeleinden. Behalve voor den verwenden stedeling is het P.E.N. een zegen geweest voor het platteland, leverde zij stroom voor de Zuiderzeewerken om nieuw land te winnen, bemaalt polders en drijft fabrieken. Op 2 Januari recipieert de Directie en kunnen allen met trots terugzien op dit mooie werk. Vereeniging Danle Alighieri Voordracht van Prof. Giovanni Costetti Giovanni Costetti maakt deel uit van die groep van kunstenaars welke zich omstreeks 1900 verzamel den ln de ,Leonardo"-beweglng, een beweging die men eenlgszins vergelijken kan met de tachtiger be weging ten onzent. Met Paplni, Giüllottl, Marinetti, Frazzi en tal van andere schilders en schrijvers is hij de vertegenwoordiger van een der belangrijkste be wegingen in het moderne Italië. Costetti's streven evenals zijn zeer bijzondere kunst zijn sterk sociaal georlenteerd. Het was dus geheel in overeenstemming met dit karakteristieke streven dat spreker bij zijn voordracht uitging van het standpunt dat de klove die bestaat tusschen kunstenaar en volk uit den booze is. Dit Is zijn aanklacht tegen vele moderne kunste naars dat zij zich opsluiten in een concentrischen waan, doen alsof zij buiten en boven het volk komen te staan. Spreker betoogde met klem dat er steeds een nauwe band heeft bestaan tusschen de groote kun stenaars en het volk te midden waarvan zij leefden. Het eeuwig waardevolle is steeds de schakel geweest tusschen kunstenaar en volk. Aan de hand van talrijke lichtbeelden wees spreker op dt aanwezigheid van dit clement bij schilders als Giotto, Cimabue, Massaccio, Fra Angelico, Botticelli, Michel Angelo, El Greco, Tiziano, Rembrandt, Vermeer, van Gogh e.a. In wel gekozen woorden schetste spreker de afzon derlijke eigenschappen en beteekenis dezer meesters en schonk aldus een bondig maar veelzeggend over zicht van de ontwikkeling der schilderkunst van de dertiende tot de twintigste eeuw. Treffend juist was Costetti in het karakterise,eren van het essentieele der groote meesters. Zoo wees hij terloops op den zin voor het essentieele bij Giotto op het menschelijke bij Massaccio, op de belangrijkheid van het licht bij Pier della Francesca, op de hemelsche sereniteit van Angelito, op de hooge voornaamheid van Botticelli, op het samengaan van zachtheid en kracht bij Rafaël, op de synthese al dezer factoren bij Leonardo da Vinci. Michel Angelo schetste hij als de machtig ge kwelde, Tiziano als de hartstochtelijk zingende, Tintoretto als de theatraal bewogene, en de meester van het nog niet gespiritualiseerde clair-obscur, het welk later met Caravaggio en Rembrandt zou uit bloeien tot een gespiritualiseerde vibratie van licht. Alhoewel Costetti Rembrandt als den alles overtref- fenden meester beschouwt stond hij even stil bij de vraag of Vermeer van Delft hem niet somtijds over treft. De beweging van het licht stipte Costetti aan als het eigen in Greco's kunst. Van de modernen be sprak Costetti Toulouze Lautric Renoir, Cezanne, Picasso. Daarna kwam hij terug op van Gogh en vestigde de aandacht zijner toehoorders er op dat het twee Nederlanders waren, Rembrandt en van Gogh die de ware grootmeesters van het licht zijn geweest. Zij verloren nooit contact met het volk omdat zij elementair waren en nooit vervielen in het uitbeel den van bijzonderheden waarvan het eeuwige uitge sloten was. Deze afwijking die pas later ontstond was oorzaak van het betreurenswaardige feit dat kunstenaar en volk vreemd en vijandig tegenover elkander kwamen te staan, het contact met elkander verloren. Kunst is mysterie noch raadsel, kunst dient het mysterie te openbaren en de grootste meesterwerken zijn deze waaruit zulk een openbaring het helderst spreekt. Besluitend wees spreker op de hoofdzakelijkheid om terug te keeren tot de meesterwerken. In de bestu deering en de eerbiediging der meesterwerken ligt het geheim eener mogelijke vernieuwing van belang stelling en wederzijdsche waardeering. In gevoelvolle woorden bedankte mevr. Z. Vander- velden-Vijgh den spreker voor zijn mooie en leer zame voordracht Schoorsteen verstopt.. VARKENS GEHOUDEN ZONDER VERGUNNING. Door de politie te Haarlem is een 31-jarige tuinman bekeurd, omdat hij vijf varkens hield zonder ver gunning. De varkens zijn in beslag genomen. 50 JAAR IN HET EVANGELIE- WERK. Het zal met de Kerstdagen 50 jaar geleden zijn dat de heer W. Gorter, oud-officier van het Leger des Heils, zijn eerste taak in het Evangelie- werk kreeg. De heer Gorter, die vele ervaringen op zijn arbeidsveld heeft opgedaan, zal den len Kerst dag des middags 4 uur, een toe spraak houden in een samenkomst van de Stads Evangelisatie in de Lange Heerenstraat 6 te Haarlem. toilEtïEEP E E 1 Alléén zeep van voor zijn teere huid! Is er iets zóó teer en fijn als de huid van een kind? Beleedig dat rag fijne huidweefsel niet met scherpe of schrale zeepen. Baad uw peuter in het milde schuim van Castella- toiletzeep, - zacht van werking door het rijke gehalte aan weldadige olijf oliën. Reserveer uw toiletzeepbon voor Castella, - bereid door pioniers op het gebied van de palmoliezeep- fabricage! (Adv. Ingez. Med.) Kerstmiddag Vereeniging van Huisvrouwen De afdeeling Haarlem en Omstreken van de Ned. Vereeniging van Huisvrouwen hield Maandag in het gebouw van den Ned. Protestantenbond te Haarlem een Kerstmiddag. In de zaal, waarvan de gordijnen gesloten waren, heerschte de echte Kerstsfeer, want in den hoek stond een fraai versierde Kerstboom met talrijke flikke rende lichtjes en ook aan de wanden was een smaak volle Kerstversiering aangebracht. De presidente, Mevrouw J. L. VisserBrutel de la Rivière, opende de bijeenkomst met een woord van welkom. Zij deelde mede, dat het bestuur, hoewel het meende dat het nu eigenlijk geen tijd voor feestvieren was, toch van oordeel was geweest, een middag voor de leden te moeten organiseeren, om eenigen tijd in stille wijding bijeen te zijn. En uit de groote belang stelling bleek, dat de leden dit op prijs hadden gesteld. De presidente eindigde haar toespraak met het voor lezen van het gedicht „Oude Wijsheden" van Van Eijk. Mevrouw BlombergZeeman leidde het onderwerp: „Het wordt weer Kerstmis!" in. Zij merkte op, dal er vooral nu veel menschen zijn, die gaarne het vie ren van het Kerstfeest willen overslaan en hopen, dat het maar gauw 1 Januari zal zijn. Dit achtte speek&ter begrijpelijk, want Kerstmis is het feest van licht en vrede. „En dat verschilt veel met de dingen, die op het oogenblik in de wereld gebeuren; die vor men wel een groot contrast met het feest van licht en vrede. Maar als de kinderen in deze dagen thuiskomen en vertellen, wat ze in de versierde etalages gezien hebben, dan is het toch wel moeilijk, om het Kerst feest onopgemerkt te laten voorbijgaan. Alleen al ter wille van de kinderen moeten alle tobberijen voor een wijle op zij worden gezet. Vooral van de vrouw des huizes wordt dan veel gevraagd, want zij is de ziel van het gezin: zij treft alle voorbereidingen en zorgt voor de echte Kerstsfeer, die de kinderen later nooit zul len vergeten. We moeten Kerstmis vieren als een blij feest, zoowel jong als oud en zooveel mogelijk ln het gezin." Ook wekte Mevrouw Blomberg de aanwezigen op, de dieren buiten, die nu veel honger lijden, met Kerst mis niet te vergeten. De presidente dankte haar voor haar gevoelvolle voordracht. Het zangkoor der afdeeling luisterde dezen Kerst middag met eenige mooie, toepasselijke liederen op. Mevrouw Visser sloot de bijeenkomst met de hoop mt te spreken, dat allen een gezegend Kerstfeest mochten vieren en een gelukkigen oudejaarsavond ieder in het eigen gezin en met vrede in het hart, ALG. MIDDENSTANDS JONGEREN ORGANISATIE. De heer J. P. C. van Gurlzgen uit Zeist hield een lezing voor de A M.J.O. alhier over „Zakentypen". Verschillende typen werden door hem besproken waarbij hij opmerkte, dat de zakenman de ziel van zijn zaak dient te zijn. De juiste houding van den zakenman werd tenslotte door spreker geformuleerd. Deze leerzame causerie vond een aandachtig gehoor. „DE LEVENDE POPPEKAST" IN HET u rru REMBRANDT THEATER. Het Theater „De Levende Poppekast", in onze stad welbekend, zal op 26 December. Tweede Kerst dag, een matinéé geven in het Rembrandt Theater. Opgevoerd worden „De Heks gefopt" en „De Avon turen van den grooten en den kleinen Jan Klaas sen Het eerste is een romantisch verhaal over een zak noten, die Jan Klaassen kwijtraakt en weep terugkrijgt en het tweede is een sprookje met een Koning en een Koningin, die erg veel houden van raadselsoplossen en een booze boschwachter en een aap. die het kind van Jan Klaassen steelt. Alles komt gelukkig weer terecht, ook de kleine Jan Klaassen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5