y
Jiuitst en £ettecen
KersttentoonstelBing
BEIDE KERSTDAGEN GESLOTEN
Stratosfeertocht.
AGENDA.
HAARL. DAGBLAD, Woensdag 24 Dec. 1941
MUZIEK
Haarlemsche Orkest-Vereeniging.
Volksconcert
Het Nederlandsche werk op het programma van
Dinsdagavond was „De drie Ruitertjes" van Alex.
Voormolen. Toon Verhey heeft onlangs op een der
ledenconcerten ons met dat variatiewerk kennis doen
maken. De tweede auditie wijzigde de indrukken der
eerste niet Representatief voor onze nationale schep
pende toonkunst kan men het niet achten, al is
het thema een oud Nederlandsch volkswijsje. Want
Voormolen's behandeling van dat thema schijnt zich
vooral bij de manier van Max Reger aan te sluiten
en deze nog te overtreffen in harmonische overlading
en gezochtheid en in ondoorzichtigheid der or
kestratie. Bovendien zit er zoo weinig gang en zoo
weinig verscheidenheid van rythme, metrum en
tempo in, dat het langdradig schijnt en het gaat als
nachtkaarsje uit. Ik voor mij prefereer Voormolen
in die van zijn werken, waar hij zich ongedwongener
geeft; waar hij meer geest en minder geleerdheid
toont.
Als een verademing werkte daarna het Pianocon
cert in A van Liszt. Wel is de inhoud van dit stuk
zeer ongelijkwaardig; wel wisselen noblesse en tri
vialiteit er in af; wel doet de veelheid en kort
ademigheid der onderdeelen eer aan een geïmprovi
seerde fantasie dan aan een doorgewerkte compo
sitie denken, maar er zit tenminste afwisseling in en
schittering ook en alles blijft, evenals in zijn ander,
meer gespeeld Pianoconcert in Es, klaar en duidelijk
En de constructie is niet zoo los als ze schijnt: elk
der eerste vier onderdeelen brengt een thema; in
de volgende worden die thema's verder verwerkt en
met elkaar gecombineerd. Alle deelen gaan in elkaar
over evenals in het Es dur-concert. Deze vorm is een
vinding van Liszt geweest en weinig nagevolgd. Het
Concert in t is, zooals men weet, het lijfstuk van
Josef Pembaur. Ik heb het alleen hier ter stede
minstens drie maal van hem gehoord. Maar ik hoor
het heel wat liever zóó, als Miek Engelenburg het
Dinsdagavond speelde: vlot, brillant, poëtisch waar
daartoe aanleiding was, vol stuwkracht, goed van
tempi en zonder uiterlijk vertoon. Het was voor
treffelijk; Toon Verhey en het orkest stonden haar
eveneens voortreffelijk ter zijde Ed. Biele speelde
de cello-solo heel mooi en dus was het enorme
succes geheel verklaarbaar. Het eenige vlekje op
deze uitvoering ontstond door de niet volkomen over
eenstemming in toonhoogte tusschen den vleugel en
de blaasinstrumenten.
Ook in het eerste Allegro van Brahms' 2de Sym-
phonie was de onderlinge stemming niet steeds
onberispelijk. Gaandeweg verbeterde die. De v$v-
tolking was soepel en mooi genuanceerd en zoo
maakte dit prachtige, frissche werk weer een
enormen indruk, die zich in een lange ovatie voor
dirigent en orkest ontlaadde.
Ondanks de duisternis was dit concert zeer druk
bezocht. En de pianiste Miek Engelenberg heeft ge-
toont ook op een ledenconcert van een volgend
seizoen een plaats als soliste ruimschoots waardig
te zijn.
K. DE JONG.
HET TOONEEL
VAN WERKEN DOOR PROF J. H. JÜRRE
Zaterdag 27 Dec. geopend van 105 uur
Zondag 28 Dec. geopend van 24 uur.
KUNSTHANDEL LEFFELAAR
WAGENWEG 102 HAARLEM
(Adv. Ingez. Med.)
CENTRAAL TOONEEL.
Kapitein Brassbound
De eerste stukken van Shaw zijn of zwaar van ro
mantiek men denke aan „Satan's Kerel" of zij
hebben zooals Candida een vrouwelijke hoofd
persoon, die door haar superioriteit de minderwaar
digheid der mannen demonstreert. Zijn romantisch
spel „Kapitein Brassbound". dat na een bestaan van
ruim 40 jaar zijn première eerst nu in ons land be
leeft, onderscheidt zich door beide eigenschappen.
Brassbound, een piraten-kapitein, krijgt de gelegen
heid wraak te nemen op zijn oom, Sir Howard Hallam,
die Brassbound's moeder geruïneerd en tot den waan
zin gebracht heeft. Sir Howard raakt op een reis door
Marokko in handen van zijn neef, die hem wil uit
leveren aan een de Christenen fel hatenden Moor en
Brassbound zou dit zeker ook hebben gedaan, wan
neer Sir Howard's schoonzuster Lady Cecily Wayne-
flete niet door haar onbevangenheid het hart van
den piraten-kapitein had veroverd.
Het is wel een zwaar romantisch verhaal, dat
Shaw ons hier opdient. Wij zitten niet alleen te mid
den van piraten en Mooren, maar krijgen zelfs op het
tooneel een gevecht in het Atlas-gebergte te zien.
Maar Shaw zou Shaw niet zijn, wanneer hij niet boven
deze ouderwetsche romantiek uitsteeg. Hij stelt het
Conventioneele Engelsche recht tegenover het men-
schclijk recht en dat der Marokanen en zijn dialoog
hoewel nog niet zoo spottend en vlijm-scherp als in
zijn latere stukken heeft reeds het eigen persoon
lijk karakter, waardoor zijn werk zich altijd weer on
derscheidt.
Toch draagt dit stuk, niet alleen door zijn roman
tiek. de sporen van zijn tijd. Ook Lady Cecily de
eenige vrouwenfiguur in dit tooneelspel kunnen wij
moeilijk geheel aanvaarden. Deze jonge vrouw, die
met haar onbevangenheid een ieder van den ruw-
sten piraat tot den fanatïeksten Moor verovert is
toch meer een bedenksel dan een levende persoon
lijkheid. Vooral aan het slot, wanneer zij kapitein
Brassbound juist op de valreep laat gaan en zijn
hand weigert, is zij weinig overtuigend. Shaw, die als
criticus zich jaren lang geërgerd had aan al die
happy endings op het tooneel. wilde blijkbaar niets
weten van de liefdes-romantiek aan het slot en Ka
pitein Brassbound heeft daaraan waarschijnlijk zijn
blauwtje dat wij hem zoo gaarne gespaard had
den te danken.
Laseur heeft van dit stuk van Shaw een levendige,
hier en daar wat bonte voorstelling gegeven, maar hij
heeft toch niet kunnen voorkomen, dat wij vooral in
het Mooren-gevecht om deze romantiek nu en dan
glimlachten. Het naderde zelfs even de parodie. Het
was vooral door het spel der hoofdpersonen Rie
Gilhuys, Joan Remmelts en Cees Laseur dat de
opvoering boeide. Rie Gilhuys speelde Lady Cecily
met een werkelijk veroverende, natuurlijke charme en
onbevangenheid, Remmelts gaf al zijn temperament
aan den piraten-kapitein en maakte hem aan het slot
heel sympathiek en Laseur wist karakter en gestalte
aan den Engelschen magistraat te geven. Dick van
Veen was als de drankorgel Drinkwater in zijn ko-
miekigheid wel wat erg luidruchtig en opdringerig en
paste daardoor meer in de Drie Stuivers opera dan
in een stuk van Shaw. Van de vele andere rollen on
derscheidden zich Matthïeu van Eysden als kapitein
Kearny, die zeeman en tegelijk gentleman was en Hans
I van Meerten als de wat schuchtere „Weltfremden"
zendeling.
Van de aankleeding heeft Laseur veel werk gemaakt.
Vooral de zeer fraaie décors van Jacques Snoek val-
I len te roemen.
J B. SCHUIL.
KUNST NA ARBEID.
Eenacter-Avond.
Toen de oude Chrispijn eens op het vaandel van
een rederijkerskamer de woorden „Kunst na Ar-
beid" zag. zei hij eenigszins schamper „O, dus Kunst
is geen arbeid". Het. gemeente-personeel, dat het
zelfde devies voor zijn vereeniging heeft gekozen,
behoeft zich deze opmerking van Chrispijn aller
minst aan te trekken, want het heeft met het woord
„Kunst" waarschijnlijk amusement bedoeld, wat
wel heel duidelijk uit het programma van gister
avond bleek. De titels van de twee eenacters, die
„Kunst na Arbeid" in het Gebouw St. Bavo voor
een goed gevulde zaal speelde, geven er het bewijs
Als openingsstukje ging het kluchtspelletje „Een
Huis met Commensaals", van J. Mannory dat wel
heel oud en niet bepaald geestig is. De leden
van deze nog jonge vereeniging beschikken nog niet
over de routine van spelers van oudere clubs, wat
aan de opvoering ook wel te zien was. Het spel was
nog al onbeholpen en door onvoldoende rolkennis
was het tempo ook dikwijls veel te traag. Nu bood
dit ouderwetsche kluchtspelletje den spelers ook niet
veel steun en het bleek bij den tweeden eenacter
duidelijk, dat de leden van „Kunst na Arbeid" wel
tot beter werk in staat zijn.
„Buitenspel", het blijspelletje van onzen stadge
noot J. van Dam, is van vrij wat beter gehalte dan
het kluchtje van Mannory. Het is vlot geschreven
en al is er weinig variatie in de ruzies die om het
nobele voetbalspel een familie-avond bederven, zoo
is het toch voor dilettanten een dankbaar speel-
stukje. De dames Van Balcel en Parson en de heeren
Van Kleeff en Klerk waren in Buitenspel vrij wat
meer op dreef dan vóór de pauze. De dames
vooral mej. van Bakel wonnen het van de heeren,
die nog al te veel hulp van den souffleur noodig
hadden, maar als geheel werd dit blijspelletje door
deze beginnelingen niet onaardig gespeeld.
Het publiek amuseerde zich bij dit voetbalspelletje
waarin men zich op bekend terrein voelde, uit
stekend, zoodat de spelers over het succes niet te
klagen hadden.
J. B. SCHUIL.
Tentoonstelling De Onafhankelijken
Gemeente Museum in Amsterdam
De najaarstentoonstelling, die dit jaar tot 5 Januari
geopend blijft, biedt wel geen bijzondere verrassin
gen, maar staat toch op een gemiddeld vrij degelijk
niveau, zoodat men bij een wandeling langs deze ruim
tweehonderd vijftig kunstwerken nogal eens de ge
legenheid heeft belangstellend bij het een en ander
stil te blijven staan. Van een verrassing zou men mis
schien kunnen spreken bij een zeer groot mooi door
werkt doek van Frans Huysmans die een, bijna een
geheelen korten wand beslaand, panorama-achtig
landschap toont, dat hij „optrekkende schaduw"
noemde en dat tot in alle onderdeelen met zorg door
dacht en met klaarblijkelijke kundigheid geschilderd
werd. Het zou van een duin af gezien kunnen zijn met
paden die naar omlaag voeren, waar huizen en be
drijf zichtbaar worden, waarachter, over de velden,
een wolkschaduw trekt, die tot in zijn bijzonderheden
goed geobserveerd en verantwoord is. Een compositie,
die aan die van zeventiende-eeuwers als Philips de
Koningk herinnert, maar thans op moderne wijs ver
tolkt. Dit werkstuk van dezen in vroeger tijd in
Haarlems omgeving werkenden schilder trekt de
aandacht op deze tentoonstelling, die, al is het gehalte
beter dan anders, toch nog altijd voor vijf-en-twintig
procent uit stillevens en bloemstukken bestaat. Ook
met de beide andere stukken zijner inzending is
Huysmans ditmaal gelukkig vertegenwoordigd.
Bloemstukken zijn er vele en aan één wand zijn
een aantal zeer goede bijeen gehangen, waarvan dat
van den Haarlemmer Albert Arens het knapst ge
schilderd, dat van dien anderen stadgenoot, Gerbrands,
het zorgvuldigst geteekend en die van mevr. Van
Schaik Russell het charmantst zijn. Rul in de pate
geschilderd maar rijk van kleur is Cardinaals' Boeren-
bouquet en uitbundig van temperament zijn, als im
mer, Gonda Wulfse's bloemsymphonieën. Van uit
bundigheid zal men Timmers uit Wormerveer en Ger-
rit de Jong uit Zaandam moeilijk kunnen beschuldi
genmen zou bijna van een Zaansche school gaan
spreken die haar kracht in een pijnlijke nauwgezet
heid eer dan in temperament zoekt. Eenzelfde nauw
gezetheid zal men echter anders geaard in het
ijsgezicht van Ouwersloot meenen te vinden, die aan
elk berstje in het ijsvlak zijn aandacht besteedt en
even zorgzaam het zich op het ijs bevindend meisje
conterfeit, waaraan dan echter de buitensfeer ont
breekt, zoodat het meislte er, na het feest, ingeplant
schijnt.
Geheel tegenovergesteld aan deze werkwijze arbei
den weer anderen die gul met hun materiaal om
springen zwaar in de pate werken en soms er mee
schijnen te metselen. En er inderdaad een effect mee
bereiken. Men zie daartoe bijvoorbeeld de „Oude
huizen in Tripolis" van Ferdinand Erfmann. Daarbij
maat te houden schijnt moeilijk, maar het lukt onder
anderen, aan Alb. Loots, die hier in een Landschap
en een Zelfportret een paar buitengewoon prettige
dingen ten toon stelt, die in kleuropbouw, zoowel als
in expressie hem gelukkig vertegenwoordigen.
In een hoekje van de groote zaal troffen ons eenige
dingen van Han Bolte en daarvan vooral het por
tretje Frieda.
Aan den middenwand dier zaal exposeert H. F.
Boot een belangrijk groot naakt, een andere kleine
figuur voor een spiegel maar vooral een prachtigen
negerkop.
Naa:i; hem is Van Deenen met een Zelfportret een ro-
zencompositie en een landschap niet slecht vertegen
woordigd. Dat kan ook van de portretstudies van
Phocas Fokkens gezegd worden en ook zou ik een
moeder met een kindje in een deuropening door Stik-
voort willen vermelden en de knappe figuurstukken
van mevr. Reuschlin-Lucardië in het geheugen terug
roepen. Het wel teere, maar tevens ietwat zoetelijke
in Paul van der Ven's fijne schilderijtjes ontgaat den
bezoeker niet. Ik herinner mij niet ooit door werk van
Joh. Leopold getroffen te zijn; misschien ook behoort
hij onder de nieuwste exposanten.
Er zijn hier drie riviergezichten (de Amstel alle)
waarvan het kleinste, voor een deel gepointilleerd
een Sisley-achtige impressie maakt, de beide andere
een meer eigen kant hebben en niet na laten te
boeien. Er is in die zaken een zeer zuiver gevoel voor
water- lucht- en wolkverhouding met iets naiefs, in
ieder geval iets bescheidens voorgedragen maar te
gelijkertijd zoo gedecideerd dat men voor deze inzen
ding staand, er hoe langer zoo meer plezier en....
respect voor krijgt. Het was zeker niet de onaardig
ste ontmoeting op de wandeling langs de Onafhan
kelijken.
J. H. DE BOIS.
HET KERSTPROGRAMMA ÏN DEN STADSSCHOUWBURG
In de Kerstvacantie wordt in den Stadsschouwburg te
Haarlem „elck wat wils" geboden. Op eersten Kerstdag
worden twee opvoeringen gegeven van Henk Bakker's
bekende klucht „De Ridder van de Kouseband" door het
gezelschap Charles Braakensiek; op tweeden Kerstdag
gaat twee maal Martie Verdenius Cabaret-Revue „Win-
terserenade" met o.a. Chiel de Boer.
Dan volgt Zaterdag a.s. de tooneelgroep „Het Masker"
met haar nieuwe succes „De Blanke Indianen", en voorts
op Zondagmiddag „Het Residentie Tooneel" dat het uit
stekende blijspel „De Gele Nachtegaal" zal opvoeren. Ten
slotte noemen wij nog de kindermatinée op Maandag door
„Het Ned. Jeugd tooneel", dat een herhaling geeft van
„Asschepoester", na het groote succes op 15 November.
Mozart-herdenking
LedenconceiT H.O.V.
Op het concert dat Zondag 28 December a.s. te
2.30 uur door de Haarlemsche Orkestvereeniging wordt
gegeven, wordt weer een geheel Mozart-programma
uitgevoerd.
Het ocncert, dat onder leiding staat van Toon Ver
hey, wordt geopend met de Serenade No. 6 K.V. 239
voor 2 violen, alt-viool, cello, contrabas, strijkorkest
en pauken.
De solist van dit concert, George van Renesse,
piano, vervolgt daarna met orkestbegeleiding met het
piano-concert in d. kl. terts K.V. 466.
Na de pauze speelt George van Renesse nog met
orkestbegeleiding het piano-concert in c. kl. terts
K.V. 491.
Het concert wordt besloten met de ouverture „Fi
garo's Hochzeit".
HET AANPLAKKEN VAN POLITIEKE
BILJETTEN BEPERKT.
Naar het A.N.P. van de Amsterdamsche politie
verneemt, mogen aanplakbiljetten van politieke
strekking, welke door den commissaris-generaal
voor bijzondere aangelegenheden zijn gecontroleerd
en goedgekeurd, uitsluitend worden aangebracht op
de volgende plaatsen:
1. de gemeentelijke aanplakborden;
2. de aanplakgelegenheden welke de burgemees
ters daarenboven ter beschikking stellen, bijv. op
tijdelijke aanplakborden en aan objecten van de
gemeenten. Voorts aan rijksobjecten en die van
andere publiekrechtelijke lichamen, voor zoover de
ten aanzien van deze objecten bevoegde autoriteiten
haar instemming daarmede hebben betuigd;
3. de plaatsen, welke door particulieren voor het
aanbrengen van biljetten ter beschikking worden
gesteld.
Alle biljetten met politieke strekking, welke op
andere plaatsen dan hierboven aangegeven worden
of zijn aangebracht, zullen van gemeentewege wor
den verwijderd.
(De Spanjaard Dr. Puig treft toebe
reidselen voor een tocht naar de stra
tosfeer, die in Argentinië ondernomen
zal worden en waarbij hij een hoogte
van 30.000 meter hoopt te bereiken).
Dertigduizend meter stijgen
Da's een een ding en niet gering,
't Is om er iets van te krijgen.
Op z'n minst een duizeling....
Dertigduizend meter stijgen
Tot waar alles is bedaard.
Waar alle geluiden zwijgen
Van de oude moeder aard.
In het wijdsch heelal verloren
In een nietige ballon,
Hooger dan nog ooit tevoren.
Weer wat dichter bij de zon.
Ter vervulling hunner wenschen
Naar wat kennis stap voor stap,
Met den moed van aardsche menschen
In den dienst der wetenschap.
Hooger, steeds maar hooger zweven,
Ver van 't scherpste aardsche oog.
Ver van alle aardsche leven,
Dertigduizend meter hoog.
Dertigduizend meter stijgen
Tot ver in de stratosfeer,
Heusch om er iets van te krijgen,
Voor een mensch in aardsch verkeer....
Van zoo'n tocht hebben wij leeken
Maar een uiterst vaag besef,
Van den harden grond bekeken
Zeg 'k hartgrondig: dat is lef!
Véél is uetandexd.
DE KOFFIE IS OOK GEEN 100 PCT. MEER,
maar ONver-
anderd bleef
de superieure
kwaliteit der
dranken van
DISTILLEERDERIJ „DE PELIKAAN"
DIJKSTRAAT 8 HAARLEM TELEF. 10080
(Adv. Ingez. Med.)
Nieuwe uitgaven
PASSER EN SPEER.
Prof. Dr. Th. Goedewaagen, secretaris-generaal van het
departement van Volksvoorlichting en Kunsten, heeft een
groot aantal cultuurpolitieke redevoeringen, die hij liet
laatste jaar bij verschillende gelegenheden hield, in een
boek gebundeld. Zij vormen een belangrijk feitenmateriaal
over den nieuwen tijd.
„Passer en speer" is de titel van dit werk, dat uitge
komen is bij de uitgeverij „de Schouw" te 's Gravenrage.
De schrijver zag bij het kiezen van dezen titel de passer
als het symbool van den denkenden, vorschenden geest,
de speer als het symbool van den strijder, den man van
de daad.
In een voorwoord vergelijkt Prof. dr. Goedewaagen
onzen tijd met dien waarin Albrecht Diirer leefde. Ook
toen was het een tijd van overgang en verandei'ing, waar
van Dürer in zijn kunst getuigenis heeft afgelegd. Bekend
zijn de gravures waarop hij den mensch heeft uitgebeeld
als dichter, dader en denker. Om die reden zijn in het
boek ter illustratie toegevoegd de gravures „Melancholie"
en „Ridder Dood en Duivel".
„Geen angst voor het nieuwe Europa" is de titel van een
boek van Dr. Jozef Winschuh (financieel redacteur van
de Frankfurter Zeitung), verschenen bij de uitgeverij „De
Delta" te 's Gravenhage.
In een aanbeveling van den uitgever wordt o.a. gezegd:
„De resultaten van de Duitsche economische politiek zijn
in het buitenland vaak als wonderen aangestaard of als
zaken, waarvan men de waarde als van voorbijgaanden
aard betwijfelde. Hoe kan een land, dat den wereldoorlog
van 19141918 en daarmede voor het economische leven
belangrijke gebieden en koloniën verloren had, dat han
del moest drijven zonder geld en bovendien weinig grond
stoffen in zijn gebied bezat, ten eerste een zoo grooten
economischen opbloei beheerschen en in stand houden en
ten tweede een zoo sterke oorlogseconomie oiganiseeren.
Dit belangrijke boek geeft daarop het antwoord."
Natuurtlijk is het niet doenlijk in het kort een overzicht
van den inhoud van dit boek te geven. We volstaan daar
om met het citeeren van de conclusie van den schrijver
over het goud: „In de worsteling tusschen goud en ar
beid kan het goud slechts een dienstbare compromis
stelling innemen en houden, de heerschappij-positie zal het
moeten ontruimen. Dit staat vast: ook zonder goud kunnen
de volken leven en werken en goederen ruilen, al is het
dan financieel-technisch niet zóó gemakkelijk. Dit ver
worven inzicht zal zoo spoedig niet meer voor een libe
raal-kapitalistisch denken in goud plaats moeten maken."
PROBLEMEN VAN HET LEVEN.
Onder dezen titel verscheen van de hand van dr. W.
M. Kruseman een boekje dat den ontwikkelingsgang der
biologie in vogelvlucht beschrijft. Uitgeefster is W. L. en
J. Brusse N.V. te Rotterdam.
DE ELECTRISCHE MODELSPOORWEG.
De modelspoorweg, in miniatuur dan, heeft waarlijk
niet alleen de belangstelling van het kind. Ook vele
ouderen mogen nog graag met een „spoor spelen" en daar
behoeven ze zich niet voor te schamen want het is heusch
geen kinderachtige tijdspasseering. Er zijn in vele landen
liefhebbers van modeltreinen, die er zelf een gemaakt
met een complete spoorweginstallatie erbij en deze
„hobby" wordt zelfs steeds meer populair. Voor hen
heeft J. I. Dorgelo een boek geschreven getiteld „De elec-
trische Modelspoorweg" en als men leest wat er allemaal
aan het bouwen van zoo'n miniatuurtrein vastzit dan
krijgt men toch wel een indruk van de ijver en volhar
ding waarmee „liefhebberij spoorwegingenieurs" zich
aan hun hobby wijden. Het boek is bij Van Holkema
Warendoi-f te Amsterdam verschenen en zal voor me-
nigen vader een welkom St. Nicolaasgeschenk zijn.
Bij La Rivière en Voorhoeve te Zwolle verscheen
een van de meest volledige boeken over paardrijden,
die in ons land verschenen zijn onder den titel „Het
Ruiterboek". Auteur is de heer H. J. Lijsen welbe
kend in Nederlandsche en in het bijzonder in Haar
lemsche paardensportkringen. Het boek is in t ee
deelen verdeeld. Deel I bevat een volledige opleiding
voor de Examens A en B der Federatie van Neder
landsche Rijscholen en behandelt: De Campagneschool,
Rijkunst, Extérieur, Besiag en Harnachement. Ruiter-
étiquette. Onderhoud. Deel II behandelt de Africhting
van het Rijpaard, een buitengewoon interessant stuk
werk.
Het eerste deel is voorzien van een voorwoord van
den heer J. Vogt, bestuurslid der F.N.R.S het tweede
deel wordt ingeleid door den heer F. J. M. Roelvink,
dierenarts.
Ongetwijfeld zal dit rijk geïllustreerde boek in een
behoefte voorzien. Het bevat tal van practische en
nuttige wenken en is in den waren zin des woords een
hippische vraagbaak. Een boek, dat geen ruitersport
liefhebber kan missen.
Bij Servire (Den Haag) verscheen van de hand van
dr. A, M. Meerloo: „Spreken is zilver, de psychologie
van de conversatie".
VOOR DE JEUGD.
Jongensboeken.
„De Zangers van den Prins" door ,T. E. Kuiper. Ver
haal uit het begin van den tachtigjarigen oorlog. Il
lustraties van A. van Breda. Uitgeverij Ploegsma te
Amsterdam.
Een historisch verhaal voor jongens van 10—14 jaar,
waarvan echter ook meisjes van dien leeftijd zullen
kunnen genieten, vooral ook door de figuren van
Maaike en Marleneke. die er een belangrijke rol in
spelen. Plaats van handeling is een dorpje aan de
Zuiderzee dichtbij Hoorn. Uitstekend wordt daar
het leven van het boerengezin van Maaike-meu be
schreven, terwijl de figuur van Prins Willem van
Oranje in dit boek overal op den voorgrond treedt
Maaike-meu heeft zeven zonen en ook nog twee
neefjes in huis. Bovendien heeft zij Marleneke geadop
teerd, een meisje dat zich aan boord van een vluch-
telingenschip bevond en bij een achtervolging over
boord was geslagen. Die drie kinderen nu, de beide
neefjes en Marleneke zijn de „Zangers van den Prins".
Overal trekken ze rond in de straten en zingen de z.g.
„Geuzenliederen", Het geheele boek beschrijft den
strijd van de Prinsgezindten tegen de Spanjaarden.
Een kinderboek vol afwisseling en rijk aan avonturen,
waarvan de jeugd zal genieten.
„De gestolen Rembrandt" door J. P. Valkema
Blouw. 't Verhaal van een ontvreemd meesterwerk.
Met vele teekeningen van Anneke Polderman. N.V.
Uitgevers Mij. „De Tijdstroom" te Lochem.
Twee broers, Bert oud zestien jaar en Bart oud
achttien jaar zijn weezen en worden opgevoed ten
huize van neef en nicht van Hoven, die een soort
antiek jachtslot in het Gooi bewonen, dat den naam
draagt van „Rhederoord". Neef van Hoven is kunst
schilder en schilderijenverzamelaar en ook zijn vrouw
is artistiek aangelegd. Uit Hun verzameling wordt op
een mooien zomeravond een Rembrandt gestolen. Het
spoor leidt naar Parijs en de beide broers gaan daar
heen op kosten van hun neef om iets omtrent den
diefstal gewaar te worden. Daar beleven de jongelui
onverwachte en spannende avonturen, die in dit boek
op levendige en onderhoudende wijze beschreven wor
den en die tenslotte leiden tot de opsporing van de
gestolen „Rembrandt", diegeen „Rembrandt"
bleek te zijn!
Een spannend boek voor oudere» jongens.
P, J. J. Diks: Radiotechniek.
Bij „De Technische Boekhandel" H..Stam (Am-
sterdam-Haarlem-Rotterdam) verscheen het boek
„Radiotechniek", practische handleiding voor de
radio-ontvangsttechniek, door P. J. J. Diks. De
schrijver heeft er naar gestreefd de werking, con
structie en schakeling van radïo-onderdeelen op
eenvoudige en voor iedereen begrijpelijke wijze te
verklaren. De tekst is met teekeningen en practi
sche voorbeelden verduidelijkt.
Dostojewski, Hemsterhuis, Plotinus.
Paracelsus.
In de serie „Levende Gedachten", uitgave N.V.
Servire te Den Haag, verschenen de volgende pu
blicaties:
„De levende gedachten van Dostojewski", be
licht door Rob Limburg.
„De levende gedachten van Hemsterhuis", be
licht door dr. J. D. Bierens de Haan.
„De levende gedachten van Plotinus", belicht
door dr. R. van Brakell Buys.
„De levende gedachten van Paracelsus", belicht
door dr. F. M. G. de Feyer.
Mgr. Dr. J. O. Smit, bisschop van Paralus en Ka
nunnik van Sint-Pieter te Rome heeft de huwelijks
toespraken die Paus Pius XII tot de jeugdige bruids
paren die op audiëntie waren, heeft gericht, in het
Nederlandsch vertaald. De Pauselijke toespraken zijn
in uitstekend Nederlandsch overgebracht. Het boek
verscheen bij J. J. Romen en Zonen te Roermond
onder den titel „Bruidsparen bij den Paus".
Van Nietzsche's „Aldus sprak Zarathoestra" is een
vertaling verschenen van Eduard Coenraads en H.
Marsman. De helaas te jong gestorven Nederlandsche
dichter en schrijver Marsman heeft tevens de inleiding
geschreven. Uitgave: Wereldbibliotheek, Amsterdam.
Van „Het Postzegelboek", handboek voor don
postzegelverzamelaar, door J. D. van Brink, herzien
door Dr. H. C. Valkema Blouw, is bij de Hollandia-
Drukkerij te Baarn een vierde druk verschenen.
488e STAATSLOTERIJ.
DERDE KLASSE DERDE LUST
Trekking van 24 December
400 No. 16752.
ƒ200 No. 13475.
100 No. 11164, 12310.
PRIJZEN VAN 46.
1164
1247
1472
1721
1799
2357
2453
2670
2686
2732
3062
3207
3405
3454
3631
3693
3798
4315
4743
4771
4789
4885
5228
5345
5351
5420
5439
5556
5819
5850
6115
6132
6337
6596
6729
7203
7217
7349
7642
7890
8402
9377
10024
10167
10266
10303
10809
10865
11173
11284
11337
11610
11710
12092
12905
13529
13556
14235
14242
14909
15095
15428
15442
15496
15498
16005
16154
16227
16255
16384
16413
16540
16582
16624
16798
17390
17424
17457
17544
18093
18208
18221
18600
18684
18811
18897
18945
19034
19060
19211
19247
19310
19412
19439
19678
19742
19909
20560
20822
20868
In
de vorige lijs', staat 9244 U
1400*,
m. z
7211
1500).
Op do Bloemenveilingen ging de hulst in de afgeloopen dagen grif van de hand.
De koopers in spe monsteren een collectie, die gereed is, om „afgeslagen" te
worden. (Pax-Holland-De Haan-c)
Waarom ABONNEEREN?
En omdat U dan zeker is van
een blijvend goed gestemde
piano, èn omdat een abonne
ment zoo voordeelig uitkomt,
raden we U een stern-abonne
ment aan. Gaarne verstrekken
wij U desgewenscht referenties.
KRUISWEG -49 TELEF. 11532
(Adv. Ingez. Med.)
Sneeuwruimen eventueel in
werkverruiming
's-GRAVENHAGE, 22 Dec. De secretaris-generaal
van het departement van sociale zaken heeft aan de
burgemeesters medgedeeeld, dat, indien het sneeuw
ruimen in hun gemeente op financieeele moeilijkheden
mocht stuiten, er geen bezwaar tegen bestaat, dat
deze werkzaamheden onder de voorwaarden, neerge
legd in het besluit loonbepaling werkverruiming, in
werkverruiming worden verricht tegen het uurloon
van 30 cent, eventueel verhoogd met dc voor de be
trokken gemeente vastgestelde woonplaatstoelage.
Indien deze werkzaamheden niet onder de dagelijk-
sche leiding van de Ned. Heide Mij. te Arnhem, de
N.V. Grontmij te Zwolle of het Staatsboschbeheer wor
den uitgevoerd, dient de Ned. Heide Mij. met de alge-
meene controle te worden belast.
Het aan de tewerkgestelde arbeiders betaalde loon
en de eventueele woonplaats-toelage, zoomede de te
gemoetkoming in de sociale lasten behooren tot de ge
meentelijke uitgaven wegens werkloozenzorg, die in
aanmerking komen voor de bijdrage uit het werkloos-
heidssubsidiefonds. (A.N.P.)
i A,
een straat, ver
boden voor ver
keer in BEIDE
richtingen (waar
dus hetllnkerborü
staat) moogt gij
inloopen,
NEEN,
de belde rechterborden (ver
boden voor rijwielen en één-
rlchtingverkeer aangevend)
hebben ook beteekenis voor
een voetganger-met-rijwiel.
Denkt eraan, gij moogt dia
borden niet passeeren.
MET UW FIETS AAN DE HAND
Nederlandsche Toeristenbond A.N. W.E
WOENSDAG 24 DECEMBER.
Frans Hals Theater: Nederlandsch Kerstprogram
ma: een filmvariété 7 X 7 47, 2.30, 6.30 en S.45
uur (geprolongeerd).
Luxor Theater: Watt en l/2 Watt als „Ridders in
lompen", 2.30, 6.30 en S.4 5 uur.
Rembrandt Theater: Heinz Riihman in „De Gas
man", 2.30, 6.30 en S.45 uur.
Palace: „Ju-Ju, do krantenverkoopster", 2. 6.30
en 8.45 uur.
Moviac: „De Dubbelgangster" en actualiteiten uit
binnen- en buitenland, van 12 uur af.
DONDERDAG 25 DECEMBER.
Stadsschouwburg: Ensomble Charles Braakensiek
„De Ridder van de Kouseband", 2.30 en 7.30 uur.
Gem. Concertzaal: Haarlem's Gem. Koor: Weih-
nachtsoratorium van J. S. Bach, 2.30 uur.
Geb. Lange Hoerenstraat 6: Kerstfeestsamen
komst. Spr. W. Gorter, 10 en 4 uur.
Frans Hals Theater: Nederlandsch Kerstprogi-am-
ma: een filmvariété 7 X 7 47, 2, 4.15, 6.30 en
S.45 uur.
Luxor Theater: Watt en \'2 Watt als „Ridders in
lompen", 1.30, 3.45, 6.30 en 8.45 uur.
Rembrandt Theater: Heinz RUhman in „De Gas
man". 1.30, 3 45, 6.30 en S.45 uur.
Palace: „Ju-Ju. de krantenverkoopster". 1.30,
3.45, 6.30 en S.45 uur.
Moviac: „De Dubbelgangster" en actualiteiten uit
binnen- en buitenland, van 12 uur af.
VRIJDAG 26 DECEMBER.
Stadsschouwburg: Martie Verdenius Cabaret „Win-
terserenade", 2.15 en 7.30 uui\
Gebouw H.J.M.V., L. Mai-garethastr. 15: Ilenk
Schaer draagt voor „Het boek der Openbaring",
Frans Hals Theater: Vogelleven in Holland, toe
gelicht door Nol Bmsbergen, 11.30 uur.
Bioscoop theaters: Voorstellingen des middags en
des avonds (4 voorstellingen).
ZATERDAG 27 DECEMBER.
Stadsschouwbui'g. Tooneelgroep „Het Masker":
„Blanke Indianen", 7.30 uur.
Gebouw H.J.M.V., Lange Margarethastraat: Kerst
avond Literaire Club Ilaerlem, 7.30 uur.
Bioscoop theaters: Voorstellingen des middags en
des avonds (3 voorstellingen).
ZONDAG 28 DECEMBER.
Stadsschouwburg: 1-Iet Residentie Tooneel: ,.D®
gele nachtegaal. 2 uur.
Gem Concertgebouw: Willem Goossen's Volks-
tooneel: „Het biechtgeheim", 7.30 uur.
Rembrandt Theater: Deel I der OlympiadofJIm,
11.30 uur.
Bioscoop theaters: Voorstellingen des middags en
des avonds (4 voorstellingen).
MAANDAG 29 DECEMBER.
Stadsschouwburg. Het Nederl. Jeugdtooneel: „As
schepoester", 2.15 uur.
Bioscoop theaters: Voorstellingen des middags en
des avonds (3 voorstellingen).
Nachtdienst Apotheken
De volgende apotheken te Haarlem zijn van dea
avonds acht tot des morgens acht uur (ook op
Zondag) geopend:
Tot en met Woensdag 24 December:
Firma Th. A. Klinkhamer. Koninginneweg 69,
Tel. 11596.
Te Heemstede is geopend:
Apotheek Schotsman, Binnenweg 206. Tel. 28320.
Donderdag 25 December (eerste Kerstdag) tot de*
avonds 8 nur:
Park-Apotheek, Kleverparkweg 13. Tel. 11703.
Teyler-Apotheek, Teylerpleln 79. Tel. 17946.
Tc Heemstede:
Apotheek Van Rijn N.V., Kleine Houtweg 15.
Tel. 10539.
Firma C. G. Loomeyer en Zoon, Zijlweg 84 Tel.
1249 5.
Sehoterbosch Apotheek. Rijksstraatweg 19, TeL
12711.
Te Heemstede Vrijdag 26 December:
Apotheek SchotsmM, Binnenweg 206. Tel. 2S320.
Zaterdag 27 Dcc. iirro uur tot 31 Deo.:
Bosch en Vaart-apotheek. Bosch on Vaartstraafc
26. Tel. 13290.
H. Remmers en Zoon. Kruisstraat 6. Tel. 10354.
DjToord er-Apotheek, Jan Cijzenkade 181, Tel.
23821.
Te Heemstede is geopend:
Apotheek Schotsman, Binnenweg 206, Tel. 28820.