R r* Litteraire Kantteekeningen Oud De&fistU „DE TORENVALK" ABDIJSIROOP iwams&sx&mmM Bm&amsi TOBIAS HAARL. DAGBLAD, Zaterdag 31 Ian. 1942 Uit het werk van Aart van Dobbenburgh. Met tekst van Jos. de Gruyter en Dr. W, Banning. Uitgeverij „De Driehoek", 's Gra- veland. Henri H. van Calker. In het atelier van den schilder. Amster dam. A. J. G. Strengholt's Uitg. Maatschappij. Twee boeken over beeldende kunst hebben reeds eenigen tijd op aankondiging moeten wachten. Het aan den Bentveldschen lithograaf gewijd album, met 32 uitstekende reproducties naar zijn laatste werken, wordt ingeleid door twee zeer waardeeren- de teksten: kunstkritisch de een, door De Gruyter, ethisch en maatschappelijk beschouwend, door Dr. Banning, de ander. Niet velen beeldenden kunstenaars valt de eer tebeurt op dusdanige wijze van twee kanten be keken en gewaardeerd te worden. Doch Aart van Dobbenburgh is inderdaad die dubbele belangstel ling waard doordat hij, van beide zijden benaderd, een eigen-aardig type is, die, in zich zelf com pleet, zijn kunstenaarschap op zoo ge wilt eigen gereide wijs met zijn religieus levensbegrip in samenklank bracht. Als kunstenaar heeft hij in zijn leven den nobelen moed bezeten zich te beperken en te concentreeren op wat hij gevoelde dat aan zijn aard genegen was: de lithographie als zelfstandige schoonheidsuitdrukking en aan haar techniek alle mogelijkheden te ontfutselen, in nooit verzwakten arbeid en met immer stijgende voldoening. Als maatschappelijke verschijning heeft hij daaraan een ongebonden, in ieder geval onafhankelijk begrip voor zedelijke waarden weten te verbinden, die. voor zoover dat dan bij ieder menschelijk streven mogelijk is, gefilterd door het wezen en werk van Van Dobbenburgh gaan. Zoowel Dr. Banning als De Gruyter hebben aan die tweezijdige belangrijk heid van het werk, door hun opstellen recht gedaan en het moet voor den kunstenaar geruststellend geweest zijn, zich juist door hen gewaardeerd te weten. Het is een fraai bibliotheek werk geworden, dit album met de zoo geslaagde reproducties naar Van D,'s kunst der laatste jaren. In technisch opzicht is het steeds verfijnder, bij het geraffineerde af, geworden. Aan inhoud won het evenzeer, waar mee ik nog niet eens de spoedig aansprekende on derwerpen als die der ongelukkigen en misdeelden, of de breed opgezette serie der handenstudies be doel. In een eenvoudig veldboeket of het portret van zijn zoontje vind ik al evenzeer die dubbele attractie van zijn werk waarop gewezen werd, en die hem langzamerhand en steeds groeiend, tot een belangwekkende figuur in onze kunst gemaakt hebben. In zijn wijze van uitdrukking heeft hij soms in vloeden ondergaan van anderen, van vroegere meesters in hoofdzaak. Die dus genaamde origina liteit in kunstwerk bestaat mijns inziens niet, oil slechts tot zoolang men de bron heeft ontdekt, waaraan, bewust of onbewust, geput werd. Doch zelfs waar ons een verwantschap of gelijkgestemd heid opvalt, behoudt een litho van Van Dobben burgh haar eigen karakter, vertoont het typisch- hem-eigene, misschien door zijn eigen-aardige tweezijdigheid in het leven geroepen. Eén, die zich metterdaad in zijn beperking een meester getoond heeft. Het boek van den heer Van Calcer bevat een vijftigtal causerieën over schilders die hij in hun atelier bezocht en over wie en over wier werk hij vriendelijke en uitvoerige informaties geeft. Hij koos daartoe de schilders van na de Haagsche en Amsterdamsche scholen, thans levende leden van Arti, Pulchri, Lucas etc., die voor het meerendeel nog niet zoo uitvoerig en consciëntieus, wat leven en werk betreft, in de hedendaagsche kunsthistorie zijn binnengeleid. Hun portretten en afbeeldingen naar hun werk vergèzellen deze teksten, die zonder uitzondering waardeerend zijn. eenigszins mono toon op het informatieve ingesteld; ze doen in stijd en neiging denken aan die gezellige, ouder- wetsche Van Eynden en Van der Willigen, die in het begin van de vorige eeuw hun tijdgenooten schilders „beschreven" en evenmin als Van Calcer nalieten al hun bekroningen, lidmaatschappen en dergelijke interessante zaken te vermelden. Zoo de heer Van Calcer eenigerlei hartstochtelijke ge negenheid voor eenige schilderlijke uitingswijze mocht bezitten, heeft hij met succes deze in zijn publicaties weten te bedwingen, en vaker als spreekbuis van den besproken artist gediend dan diepgaande beschouwing over kunst gegeven. De waarde van dit boek ligt dan ook uitsluitend in het informatieve der talrijke gegevens over de be sproken persoonlijkheden; het zal als zoodanig ge waardeerd moeten worden en velen vaak van dienst zijn. Het dagboek, door Albrecht E)ürer van zijn reis door de Nederlanden bijgehouden, is in een Ne- derlandsche bewerking van P. T. A. Swillens, ver schenen in de Erasmus-Librije, door de Maastricht- sche uitgevers LeiterNijpels in het licht gezonden. Daar de indertijd door Jan Veth en Prof. Muller verzorgde groote en luxueuse uitgave voor te velen onbex-eikbaar zal zijn, is met dit driehonderd pa gina's omvattende werk aan de in kunst belang stellenden een dienst bewezen die op prijs gesteld mag worden. Een door-en-door gezonde lectuur over een prachtig kunstenaarsleven wordt daarmee voor enkele guldens binnen veler bereik gebracht. J. H. DE BOIS. Bescheiden Expositie (w.o. van Kunst-historische waarde) 7 Wilsonsplein, bij den Stadsschouwburg UITGAAN Heden, ZATERDAG 31 JANUARI. Lange Margarethastraat 13: Literaire Club, Mar guerite Couperus, 7.15 uur. Palace: „Snugger en Co". 2, 6.30 en 8.45 uur. Rembrandt Theater „Annelie", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Luxor Theater: „Slotaccoord". 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Frans Hals Theater: „Wie heeft Madeleine ge kust?", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Moviac: „Een avond in Metropole Theater", van 12 uur af. ZONDAG 1 FEBRUARI. Rembrandt Theater: Olympiade-film II, 11.30 uur. Gebouw Sint Bavo, Smedestraat: Voordracht Henk Schaer over de Openbaring van Johannes, 2.30 uur. Gemeentelijk Concertgebouw: Jubileumconcert H.O.V.-koor, „La Damnation de Faust", 2.30 uur. Gemeentelijk Concertgebouw: Feestavond Neder- landsche Dansorkesten, 7.15 uur. La Gaité, Raaks: Ensemble Nadia Brosgoul, van 3 uur af. Palace: „Snugger en Co", 1.30, 3.45, 6.30 en 8.45 uur. Rembrandt Theater: „Annelie", 1.30, 3.45, 6.30 en 8.45 uur. Luxor Theater: „Slotaccoord", 1.30, 3.45, 6.30 en 8.45 uur. Frans Hals Theater: „Wie heeft Madeleine ge kust?". 2, 4.15, 6.30 en 8.45 uur. Moviac: „Een avond in Metropole Theater", van 12 uur af. MAANDAG 2 FEBRUARI. Stadsschouwburg. Wilsonsplein: Populaire Chopin- avond Theo van der Pas, 7.30 uur. Bioscooptheaters: Voorstellingen des middags en des avonds. Nachtdienst Apotheken De volgende apotheken te Haarlem zijn van des avonds acht tot des morgens acht uur (ook op Zondag) geopend: Fa. Duym en Keur, Keizerstraat 6, Tel. 10378: Firma Begeman en Sneltjes. Kruisweg 30, Tel. 10043. Marnix Apotheek, Marnixstraat 65, Tel. 23525. Te Heemstede is geopend: Heemsteedsche Apotheek, Binnenweg 98, Tel. 28197. Të&e" ASTHMA OPST. BEHAUWDHHQ. waarbjj slijm op de borst vast zit. zal Abdijsiroop de slijm doen loskomen en borst en keel verzachten, Vanouds beproefd by hoest, griep, bronchitis, asthma. A f MUZIEK. La Damnation de Faust van Hector Berlioz Nu het H.O.V.-Koor ter gelegenheid van zijn J-jarig bestaan eerstdaags Berlioz' „Légende dra- matique" zal uitvoeren, zullen enkele bijzonderhe den over dat werk velen allicht niet onwelkom zijn. Algemeen bekend, en ook door het H.O.V.-orkest vaak gespeeld, zijn uit „La Damnation" de drie orkeststukken „Danse des Sylphes", „Mepuet des Follets" en „Marche Racockzy". In welk verband staan deze tot de Faust-legende? Wel: eigenlijk in geen. Het zijn voortbrengselen van Berlioz' fantas- tischen geest en van zijn genialiteit als orkestra- tor. Met net thema der Racockzy-M. werd B. bekend tijdens een reis door Hongarije, in 1845. Dit thema trof en inspireerde hem zóó, dat hij het tot een schit terend orkeststuk verwerkte en, terwille daarvan, het eerste deel zijner Légende in Hongarije laat spelen, waarheen hij Faust dus eigenmachtig ver plaatste. Het is merkwaardig, uit B.'s eigen aan- teekeningen te vernemen hoe en waar hij zijn Lé- ;ende schreef. Bewonderaar van Goethe, (naast '.halcespeare en Beethoven), droeg hij het plan tot het componeeren éener Faust-muziek reeds lang in zich om. Gedurende zijn reis begon hij aan de uitvoering. De tekst was voor 5/6 van zijn eigen hand. In zijn Mémoires zegt hij„Ik beproefde, ge zeten in mijn oude Duitsche postkoets, de voor mijn muziek bestemde verzen zelf te vervaardigen. Ik begon met Faust's aanroeping der natuur en trachtte niet den tekst van Goethe te vertalen, maar er mij alleen door te laten inspireeren en er de muzikale substantie uit te trekken. Op die wijze maakte ik den tekst „Nature immense" enz., die mij de hoop gaf, ook de rest te kunnen schrijven. Eens op dreef, maakte ik de ontbrekende verzen naarmate de muzikale gedachte bij me opkwa men, en ik componeerde mijn werk met een ge makkelijkheid, die ik bij mijn andere composities zelden ondervonden had. Zoo schreef ik in een herberg te Passau de inleiding „Le vieil hiver", te Weenen de „Scène des bords de l'Elbe". Te Pesth schreef ik op een avond dat ik in de straten ver dwaald was, bij het licht van een winkel het refrein en het koor van de „Ronde des paysans". Praag stond ik midden in den nacht op om een melodie te schrijven, die ik vreesde te zullen ver geten: het engelenkoor van Marguérite's apotheose „Remonte au ciel". Te Breslau schreef ik de woor den en de muziek van het studentenlied „Jam nox stellata". In Frankrijk teruggekeerd, componeerde ik het groote trio „Ange adoré". Al het overige is te Parijs gecomponeerd, maar altijd a l'improviste: thuis, in een café, in den Jardin des Tuileries, ja zelfs in een hoekje van den Boulevard du Temple." Bij een op die wijze gecomponeerd werk kan men weinig innerlijke eenheid verwachten. Inderdaad geeft „La Damnation" dan ook meer een reeks pak kende stukken voor orkest, voor koor of voor soli dan een samenhangend geheel. Berlioz' fantastische, re- volutionnaire geest openbaart er zich ten volle in. Momenten van groote schoonheid zijn er vele; en kele andere zijn, evenals b.v. de „Marche au sup- plice" en de „Ronde du Sabbath" uit zijn Sympho- nie fantastique, niet vrij van wat men „drakerig heid" noemt. Zoo heeft B. bij den rit naar de hel, dien hij Faust laat maken, een eigen helletaal naar het voorbeeld van Svedenborg gefabriceerd, die door het koor gezongen wordt, een koeter- waalsch, dat een geestigen tegenhanger vindt in de „orïgineele onbewoonde taal" die Wagenaar bij de Quadrille op het onbewoonde eiland in „De Schip breuk" als tekst verzonnen heeft. Daarentegen is de slotscène der Damnation zeer plechtig en een voudig; het celest karakter is daar zeer mooi in ge troffen. Het is wel een groote verscheidenheid van in drukken die Berlioz' merkwaardige compositie geeft. Van zijn vlammenden impulsieven geest was niet anders te verwachten. Alleen de indruk der ver veling geeft zij niet. Daarvoor heeft Berlioz' genialiteit wel gezorgd. K. DE JONG. CHOPIN-AVOND THEO VAN DER PAS. De pianist Theo van der Pas, die in Juli j.l. met zoo'n groot succes een recital gaf in den Stadsschouw burg te Haarlem, heeft sindsdien in dit seizoen zijn tournee in een groot aantal steden van ons land, steeds met de grootste successen, voortgezét. Zoo speelde hij o.a. weer in Den Haag, Delft, Leiden, Am sterdam, Utrecht, Bussum, Arnhem, Deventer, Gronin gen, 's-Hertogenbosch. Maandagavond 2 Februari zal Theo van der Pas nu wederom een Chopin-avond geven in den Stads schouwburg te Haarlem. DUO-AVOND JOSEF PEMBAUR—JAAP EMNER. De wereldvermaarde pianist Josef Pembaur en de jonge Nederlandsche violist Jaap Emner (die ook als1 vioolbouwer naam heeft gemaakt) zullen Woensdag 11 Februari een duo-avond in den Stadsschouwburg te Haarlem geven. GEVONDEN VOORWERPEN. Inlichtingen te bekomen aan het Politiebureau. Smede- straat te Haarlem, tusschen 11 en 13 uur. Terug te bekomen bijMeier, Lange Margarethastraat I zwart, boek; Jansen, Allanstraat 56, baret; Haan, Von- delweg 59, Drlehuis-Westerveld, bankpapier; Bureau var Politie, Smedestraat 9, boek; Swaalf, Kleverlaan 58, auto onderdeel; Bureau van Politie, Smedestraat 9, gebit; Ente, Van Nesstraat 39, Handschoenen; Struik, Kennemerlaan 87, IJmuIden, portemonnaie met inhoud; Visser, Roemer Vis serstraat 149. portemonnaie met inhoud; Schipper, Diets- veld 8, portemonnaie met Inhoud; Schuyt, Klnheimweg 85. regenpijpen; van Dam, Nauwe Geldeloozepad 32. riem; Snellens. Brouwersstraat 107, schoen; Maatkamp, Leldsche- vaart 294. schpentjes; Planting. Madoerastraat 3, schoen; Ran, L. Margarethastraat 32 A rood, tasch met inhoud; Schabbing. Kruisweg 59, wandelstok; Huizing. Pieter Kies- straat 24 rood, want. Frans Hals: „Wie heeft Madeleine gekust Een leuke vlotte film draait deze week in Fram Hals. Magda Schneider, een bijna vergeten film ster, heeft hierin een der hoofdrollen en het blijkt, dat zij r.og dezelfde charme op het tegenwoordige publiek uitoefent, als zij oo haar vorige publiek deed. De film is een vroolfjk niemendalletje, dat zijn kern heeft in een hevig jaloerschen driftigen echtgenoot, een jonge vlieger, die, geheel ten on rechte zijn vrouwtje verdenkt van ontrouw. Tot zijn verontschuldiging zij gezegd, dat er genoeg factoren zijn, die hem in zijn verdenking wel moeten versterken. Het wordt alles voor het jonge echtpaar zoo hopeloos verwarrend en ingewikkeld, dat er bijna geen uitkomen aan is. Wij, de toe schouwers, vermaken er ons uitermate mee, wij weten precies hoe de vork in de steel zit en weten ook al vooruit dat alles in orde komt, maar dat wéten, tenminste dat wordt verondersteld, de direct betrokkenen nog niet en daarom hebben ze wel eenige zeer moeilijke, onaangename uurtjes te doorworstelen. ■Er zit in „Wie heeft Madeleine gekust" een pret tige gang en vaart. Het gaat met meer dan snel treinvaart van Parijs naar Londen en van Londen naar Parijs en wü rennen in datzelfde razend- vlugge tempo mee en amuseeren ons allerkoste lijkst. M. MEYERINK—LEEMAN. Palace: „Snugger en Co." De Italiaansche film „Snugger en Co." is een dolkomische klucht, vol dwaasheden en veel ge zonden humor. Umberto Melnati vertolkt de rol van Chlodomir Snugger en doet daarin sterk aan Heinz Rühmann denken. Tezamen met Theodoor haalt Chlodomir aller lei dolle streken uit-en het is hen daarbij vooral te doen om geld. Op handige wijze weten ze tel kens weer hun slachtoffers geld af te persen. De oom van Theodoor is een rijke kaasfabri kant, Cherenol genaamd. Deze Cherenol, die zeer jaloersch is aangelegd, is gehuwd met een veel jongere vrouw. Adriana is vroeger verloofd geweest met Malvola, die haar nog steeds met zijn atten ties achtervolgt. Malvola verliest nu een porte feuille waarin zich een portret van Adriana be vindt en deze portefeuille wordt juist door Chere nol gevonden. Hoe nu deze beide komieken de situatie weten te redden is werkelijk zeer amusant. Ze laten Adriana doorgaan voor de zangeres Gaby Folette en geliefde van Malvola en dat alles geeft tot oerkomische scènes aanleiding. Mélnati is vooral zeer grappig in diverse vermommingen, bijv. als ambtenaar, als dienaar van Gaby en zelfs als emir. Al met al een film waarmee men zich kan amuseeren. Ook de bijrollen zijn in goede han den. J. E. ANDREAS. Moviac: „Een avond in Metropole Theater99 De uitstekende variété-film „Een avond in Metropole Theater" kan men nog eens zeven dagen in Moviac bewonderen. Voor de danseressen is het alleen maar te wenschen dat het niet al te koud wordtOverigens zal men zich bü deze film waarin zang en dans hoogtij vieren, wel amu seeren. De muziek van Richard Wagners opera ,De Vliegende Hollander" wordt verder in een apart filmpje ten gehoore gebrocht. Het truc filmpje „Wiener Walzer" waarvan de titel voor zichzelf spreekt, stelt eveneens niet teleur. In het buitenlandsch nieuws is een belangrijke plaats ingeruimd voor de gevechten op de Krim. Bij de binnenlandsche actualiteiten valt vooral een repor tage van den Elfstedentocht op. Al met al een programma dus, dat een bezoek zeker waard is. B. KORSTEN. EXAMENS vertolking en aan de voortreffelijke sfeer, die de regie heeft weten te bereiken. Wat het eerste be treft, de hoofdrol is door Luise Ullrich tot iets on vergetelijks gemaakt. Haar sterk talent heeft haar tot een ontroerende weergeving van het jonge meisje, de jonge vrouw en niet het minst van de moeder, die aan den oorlog haar man en drie zoons moet afstaan, in staat gesteld. Het is in één woord prachtig. En onmiddellijk na haar dient Werner Krauss genoemd, die in deze film de rol van An- nelie's vader, den ambtenaar vervult, de enghartige bekrompen man, ontroerend niettemin in zijn liefde voor zijn gezin. Karl Luawig Dïehl is de echtge noot. de medicus met zyn wijsgeerigen kijk op het leven en ook hij heeft van zijn rol iets bijzonders gemaakt. „Annelie" vormt ongetwijfeld een der hoogte punten van het filmprogramma en verdient daarom gezien te worden. F. C. DERKS. Een nieuwe directeur van het Ned. Openlucht Museum De heer S. J. Bouma benoemd De heer S. J. Bouma te Groningen is benoemd tot directeur van het Rijksmuseum voor Volkskunde „Het Nederlandsch Openluchtmuseum" te Arnhem. Deze benoeming is voor onzen stadgenoot een eer volle erkenning van zijn verdiensten, welke op veler lei terrein liggen. Voor Groningen zelf beteekent zijn heengaan een verlies, dadr hij op het gebied der bouw kunst en op dat van volkskunst en folklore een door tastend en door zijn voorbeeld stimuleerend strijder is geweest als het er om ging om het mooie en waar devolle te behouden. De heer Bouma heeft vooral door zijn met tientallen lichtbeelden van zijn eigen artistieke foto's verluchte lezingen honderden de oogen geopend voor de schoonheid van eigen stad en land. Hij behoorde ook tot de klelnt groep, welke baanbrekend werk heeft gedaan om paal en perk te stellen aan een vervlakkende onaestetische bouwwijze, waardoor het eigene verloren dreigde te gaan. door cursussen te geven aan jonge bouwkundigen. In de stad Groningen zelf kunnen niet alleen de ingewijden, maar evengoed alle andere in stadsarchitectuur be langstellenden eveneens het reSffltaat van zijn arbeid zien. De nieuwe directeur van het Openluchtmuseum werd in 1899 te Groningen geboren. Van oorsprong is hij een Fries. Hij kent de taal der Friezen, welke hij zelfs uitstekend spreekt, en is op de hoogte van wat er op het gebied van zijn interesses in Friesland bestaat en gebeurt. VEREENIGING VAN HUISVROUWEN. Dinsdagmiddag 10 Februari zal mej. dra. Sis Heyster uit Utrecht voor de afdeeling Haarlem en Omstre ken van de Ned. Vereeniging van Huisvrouwen in het gebouw „Zang en Vriendschap" aan de Jansstraat een lezing houden over het onderwerp: „De intelligentie der vrouw". Vrijdagmiddag 13 Februari zal in den Stadsschouw burg worden opgevoerd „Het meisje met de negen punten", blijspel van Franz Grlbitz, door het Ruys- Ensemble. Maandagmiddag 16 Februari houdt mevrouw M. J. Braams uit* Haarlem in het gebouw „Zang en Vriend schap" een lezing over het onderwerp: „Stofversie- De afdeeling houdt haar jaarvergadering Vrijdag middag 27 Februari in het gebouw „Zang en Vriend schap". Op de agenda staat o.a bestuursverkiezing. Aan de beurt van aftreden zijn mevrouw De Bruin- Van Scherpenberg, mevrouw Dyserinck-Van Gilse van der Pais. mevrouw Van Eerde-Sluyterman en mevrouw Vermeulen-Van Egmond. Het bestuur geeft in overweging, mevrouw mr. Scheltema-Conradi can- didaat te stellen voor het hoofdbestuur. KWALITEIT munt uit door SMAKELIJKHEID BONERA-GOUDA Luxor: Slot-accoord „Slot-accoord" de aangrijpende film, die hier reeds eerder werd vertoond, leent zich zeer zeker voor een reprise. De menschelijke wijze waarop Willy Birgel, Lil Dagover en Peter Bosse de hoofdrollen tolken, maken deze film tot een der beste, die ons land werd uitgebracht. Het is echter jammer dat wat al te vaak een zelfmoord als oplossing voor de verschillende moeilijkheden wordt gegeven. Overigens zal de geschiedenis van dirigent Gar- venberg, de kinderjuffrouw van Hanna en de onont beerlijke jaloersche echtgenoote zeker in staat zijn iedereen eenige uren bezig te houden. Dat. het slot accoord ten slotte een gelukkig accoord blijkt, be hoeft wel nauwelijks te worden vermeld. B. KORSTEN Rembrandt: „Annelie" De beschrijving van een leven, dat in het klein burgerlijke milieu wordt geleefd is niets bijzonders meer en interesseeren doet ze ons niet tenzij zulk een beschrijving bepaalde aandoeningen wekt, die haar tot een kunstwerk verheffen. Dat geldt voor de literatuur zoogoed als voor de film en „Annelie" is er de toelichting op. Want Annelie's levens geschiedenis komt niet boven de middenmaat uit. Haar jeugd slijt ze in het gezin van den ambtenaar waar goede manieren en punctualiteit nummer één zijn, ze leert de kleine vreugden en verdietelijk- heden van het jongemeisjesbestaan kennen en ze krijgt een braven medicus tot echtgenoot. Het lot van duizenden vrouwen en moeders dezer generatie blijft haar niet bespaard en even weinig sensationeel als haar leven is haar verscheiden: tijdens een middagslaapje en droomende van haar gestorven echtgenoot vindt ze de eeuwige rust. Men ziet: veel diepten en hoogten heeft Annelie's leven niet. Dat deze film niettemin tot een meester werk is geworden dankt men aan de superieure Bij de In December 1941 gehouden praktijk-examens slaagden o.m. voor Neder], Hand.corr. de dames; W. Groen, F. Tielens en R. Willigers. de heeren: R. W. Rijkse en H. Siteur; voor Duitsche Hand.corr. mej. N. Baren- dregt; voor Engelsche Hand.corr. de dames: G. A. Boeg- schoten, O. Elich, W. Groen, F. Tielens, de heeren; F. N. R. Keuning, R. W. Rijkse. H. Siteur; voor Fransche Hand.corr. mej. G. A. Boegschoten, allen leerlingen der Pitmanschool. Op het 29 Januari gehouden examen voor pedicure- voetkunde aan de Haarlemsche Kweekschool voor pedicure-voetkunde slaagden mevr. U. M. Mulder en mevr. J. M. Prijs te Heemstede, mej. J. J. van den Berg, te Haarlem en H. van Zalen te Haarlem WARD-DIPLOMA. Voor het 2de Ward-diploma slaagden mej. J. C. Tit en de heer J. J. Huizinga, beiden werkzaam aan de Juliana van Stolbergsehool te IJmuiden-Oost: VlU- OPENT UW BEURS TEN BEHOEVE VAN UW NOODLIJDENDE LANDGENOOTEN GIRO 5553 (PolTpoo-Utfflka) CREMATIE DR. IR. G. L. F. PHILIPS. VELSEN, 30 Januari. Dat de band tusschen Eindhoven en den stichter van het groote Philips-be- drijf dr. ir. G. L. F. Philips nog niet verbroken was, ondanks dat hij reeds meer dan twintig jaar gele den de leiding neerlegde, bewees de groote belang stelling bij de crematie van zijn stoffelijk overschot. Deze geschiedde hedenmiddag in het crematorium op Westerveld en werd o.a. bijgewoond door velen uit het groote bedrijf en ingezetenen uit de stad, die door zijn bedrijf groot is geworden. Verder waren o.a. aanwezig prof. C. Zwikker namens den Senaat van de Technische Hoogeschool te Delft en ir. H. de Fouw namens de bedrijfsgroep electrotechnische industrie in Den Haag. Vele sprekers hebben de nagedachtenis van den overledene geëerd. Het eerst sprak ir. F. J. Phi lips namens de directie. De heer H. Woltersom, waarnemend president commissaris zou de figuur van Gerard Philips willen zien als van een groot Nederlander. De heer A. van Willigen sprak namens de familie van de echtgenoote woorden van dank, prof. dr. ir. G. Holst, directeur bracht hulde aan de nagedachte nis van den stichter van de grootste industrie van Nederland. De heer H. Goossens, procuratiehouder, sprak als een der oudste medewerkers. Hij was voor ons al len een strenge, maar liefdevolle meester, wien het niet alleen te doen was om goed werk, maar ook om goede karakters. Ir. van Dorp sprak woorden van dank namens de beheerders van het dr. Philips v. d. Willigen studiefonds, dat 25 jaar geleden door dr. Philips en diens echtgenoote werd opgericht. Een neef van den overledene, de heer C. Philips uit Zaltbommel dankte de aanwezigen voor hun be langstelling. Met „Een vaste burcht is onze God" sloot de orga nist de plechtigheid. Samenwerking tusschen D.A.F. en N.V.V. Nederlandsche arbeiders in Dnitschland kunnen lid blijven van het N.V.V. Continuïteit der sociale voorzieningen verzekerd GRAVENHAGE 30 Jan. 1 Januari 1942 zal een be langrijke datum blijken te zijn voor de Nederlandscha arbeiders, die in Duitschland werken. Met Ingang van dien datum zullen voor hen de banden met de werkers in Ne derland niet verroken zijn, maar zullen zij met tien weer worden opgenomen in de groote arbeidsgemeenschap van het N. v. v Juist dezer dagen ls tusschen het Duitsche Arbeidsfront en het Nederlandsch Verbond van Vakvereonigtngen, met terugwerkende kracht tot 1 Januari 1942, een overeen komst tot stand gekomen, welke het mogelijk maakt, dat de Nederlanders die in Duitschland werken, evenzeer als hun arbeidskameraden In het vaderland, met volkomen dezelfde rech'cn. lid zijn en blijven van het N. V. V. En wel ln alle opzichten. Want volgens de genoemde overeenkomst zal te Berlijn een bureau van het N. V. V. worden gevestigd, dat werkende onder de leiding en de auspiciën van het Duitsche Arbeidsfront, in samenwerking met de leiding van het N. V. V., de verzorging van de Nederlandsche arbeiders zal behartigen. Een stuk N. V. V. in Duitschland dus. dat de geborgenheid der Nederland sche arbeiders ln de eigen arbeidsgemeenschap, in de eigen volksgemeenschap in zekeren zin, zal waarborgen. Tevens zal het apparaat dat door het Nederlandsch departement van sociale zaken voor de verzorging der Nederlandsche arbeiders te Berlijn was Ingesteld, ln de N. V. V.-organiastlc worden ingebouwd en door haar wor den overgenomen. eHt Berlijnsche N. V. V.-bureau vormt dus tevens de schakel met de overheidsinstanties in Ne derland. SOCIALE GEVOLGEN. Dat een dergelijke overeenkomst voor de sociale verzor ging der arbeiders groote beteekenis heeft, is duidelijk. Want hoe was de toestand tot nu toe? Over het algemeen waren de Nederlandsche arbeiders in Duitschland lid van het Duitsche Arbeidsfront en betaalden zij daarvoor de gebruikelijke contributie. Wilden zij echter bij terug keer in het vaderland weer de rechten van het lidmaat schap van het N. V. V. kunnen genieten, dan waren zij genoodzaakt ook nog de aan hun vakbond verschuldigde bijdragen te betalen. Dat door deze dubbele contributie het budget van den arbeider te zwaar belast werd, is dui delijk. Slechts zeer enkelen konden daartoe overgaan. Het gevolg was, dat de arbeider, wiens werktijd afge- loopen was en die naar Nederland terugkeerde, ofwel de gebruikelijke wachttijd moets doormaken alvorens hij weer de rechten van het lidmaatschap verkreeg, of wel de z.g. achterstallige contributie, d. w z. de contributie over het tijdvak, dal hij in Duitschland gewerkt had, moest aan zuiveren. Hetgeen een som Ineens beteekende. die de meesten evenmin dragen konden. Thans is dit anders geworden. Het Duitsche Arbeidsfront draagt van de door de Nederlandsche arbeiders betaal de contributie, een deel af aan het N. V. V.. waartegen- het N. V. V. aan deze arbeiders alle rechten van het lidmaatschap verleent. Komen de arbeiders dus weer thuis, dan treden zij dadelijk weer In het lidmaatschap van hun bond en dus van het N. V. V„ alsof zij niet weg waren geweest. Met name hebben zij aldus weer automa tisch deel aan de steunkassen hunner bonden. Het is ver der te verwachten, dat ook voor de groote groepen, welke reeds van de ledenlijsten zijn afgevoerd, daar zij de dub bele contributie niet konden betalen, een regeling getrof fen zal kunnen worden, in dien zin, dat zij zonder onderbreking hun oude rechten zullen, herkrijgen. Het is duidelijk, dat dit alles cr niet weinig toe zal bij dragen de zorgen, zoo van het gezin als van de arbeider zelf. te verlichten. Er is op deze wijze, zonder eenige meerdere kosten voor den arbeider, een continuïteit In de sociale verzorging geschapen, die de arbeldslust slechts kan verhoogen. CULTUREELE VERZORGING. ls echter meer. Wij hebber, de sociale gevolgen dezer overeenkomst het eerst genoemd, omdat hierop in de eerste plaats de aandacht valt. Van niet minder beteeke nis echter voor het welzijn van den Nederlandschen ar beider in Duitschland is zijn culturoele verzorging. De arbeiders, dat ln Duitschland werken, moesten hun arbeid verrichten in een land, ln een omgeving en onder om standigheden, waarmede zij weliswaar zich verwant kun nen voelen, maar waar Juist de dingen van het dagclljksch leven geheel afwijken van wat zij thuis gewend zijn Het Duitsche Arbeidsfront heeft, wat de materleelc verzorging betreft, t. a. v. de Nederlandsche arbeiders voortreffelijk werk verricht. Wie de kampen bezocht weet, dat aan deze materieele verzorging niet veel te verbeteren valt. Boven dien vonden de arbeiders in dc kampen vaak een orde en netheid en van Duitsche zijde een geest van kameraad schap, waarvan zij slechts konden leeren. Maar wat het Duitsche lichaam niet verhinderen kon. ondanks alle goede zorgen, was het gevoel van eenzaamheid, het besef bulten de eigen vertrouwde omgeving, bulten de eigen volksgemeenschap te staan. Binnen het kader van de met het N. V. V. Rcsloten over eenkomst. kan hierin thans verandering worden gebracht. Allereerst door de instelling van het reeds genoemde N. V. V.-bureau te Berlijn en de daaronder ressortecrende N. V. V.-vertrouwensmannen In de kampen, tot wlcn men zich in moeilijke gevallen steeds zal kunnen wenden. Maar verder zal het N. V. V. ook voor geestelijk voedsel uit het vaderland zorg dragen. Op'dit oogenblik worden reeds enkele tienduizenden boeken aangekocht, om ln kleine bibliotheken samengebracht, over de verschillende kam pen verdeeld te worden. Daarnaast zal men' thans ook dagelijks ln de kampen het dagblad „Het Volk" ontvan gen, het eigen dagblad uit de vertrouwde omgeving, dat hen op de hoogte houdt van wat het vaderland beleeft, maar omgekeerd ook „moeder de vrouw" inlicht over wat er in de kampen gebeurt. Een dubbele daad dus, die de Nederlandsche arbeiders en het eigen land verbindt. Tenslotte zullen ook geïllustreerde bladen en tijdschriften an den lectuurdlsch niet ontbreken. Wij hebben ln het bovenstaande slechts enkele mogelijk heden, welke de nieuwe regeling biedt, aangeduid. Het zal blijken, dat juist in de dagelijksche practljk deze over eenkomst nog rijke vruchten zal kunnen afwerpen en er zeer veel toe zal kunnen bijdragen de arbeldsfeer te ver beteren. nu de Nederlandsche arbeider zich opnieuw opge nomen weet en verzorgd door de eigen arbeidsgemeen schap. Juist daarom komt een groote erkentelijkheid toe, zoowel aan het Duitsche Arbeidsfront als aan liet N. V. daar het gezond houden en op peil houden der Neder landsche arbeidskracht aan ons geheele volk ten goede moet komen. Het Duitsche Arbeidsfront echter, dat zich voor deze regeling groote geldelijke offers getroost, heeft hiermede blijk gegeven van ccn wel zeer ruim inzicht, De Nederlandsche arbeider immers, wiens arbeidskracht ln de nauwste samenwerking met zijn Duitsche arbeldskimera- den. aldus Is ingezet voor den opbouw van Europa, kan dit niettemin doen binnen de geborgenheid van het eigen volk, waardoor aan zijn eigen aard en karakter steeds recht kan wedervaren. Wij mogen ln de thans gemaakte regeling een uitwerking zien van de politick van gclljk- berechtigdheld met behoud van eigen karakter, binnen het kader van het onder Duitsche leiding staande Europa, welke sedert den oorlog Jegans Nederland heeft gegolden. Gas defect. THünha^icWó Zenuwtabletten koker 75 cent Maagtabletten koker 75 cent Hoofdpijntabletten koker 60 cent Laxeertabletten doos 60 cent Alleen echt met den naam Mijn hardt. BARNSTEENTENTOONSTELLING OOK ZONDAG GEOPEND. 's-GRAVENHAGE, 30 Januari. In het Mauritshuis is op oogenblik de tentoonstelling „Barnsteen, goud der zee" te be zichtigen. Zooals reeds is medege deeld, bevat deze tentoonstelling talrijke fraaie en interessante barnsteenen voorwerpen uit alle eeuwen. In Amsterdam heeft deze tentoonstelling groote belangstel ling getrokken. Thans wordt er op gewezen, dat de tentoonstelling ook des Zon dags is geopend en wel van 13 tot 18 uur, opdat zij. die in de week geen gelegenheid hebben. Zondags de tentoonstelling „betooverd goud" kunnen bezoeken. (A.N.P.) KORT NIEUWS. Volgens een bericht van den zen der Athlone is in Ierland de uit zonderingstoestand afgekondigd. KINDERBIJSLAGREGLEMENT NOORD-HOLLAND. De Commissaris der provincie Noord-Holland heeft besloten, het bij besluit van de Staten dezer provin cie d.d. 8 Juli 1941 vastgestelde ..Kinderbijslagregle ment Noordholland" te wijzigen in dien zin. dat in artikel 3. sub a, van dat Reglement in plaats van f 205 per kind en per jaar wordt gelezen f 216 per kind en per jaar. Dit besluit wordt geacht op 1 Augus tus 1941 in werking te zijn getreden. HET DEP. VAN FINANCIëN ZATERDAGS EN MAANDAGS GESLOTEN. 's-GRAVENHAGE. 30 Januari. Het departe ment van Financiën zal tot nader bericht op Zater dag en Maandag gesloten zijn. FAILLISSEMENTEN. Opgegeven door afd. Handelsinformaties v. d. Graaf en Co. N.V., Amsterdam. UITGESPROKEN: 26 Jan. George Adam Weiman, wonende te Dlemen, Hartveldscheweg 68. Recht. Comm. Mr. G. A. Schrcuder. Cur. Mr. L. Bouma. Amsterdam. Keizersgracht 546, 28 Jan. B. J. A. Soljger. wonende te Driebergen, Traai 34. Recht. Comm. Mr. H. P. J. M. Loeff. Cur. Mr H. L. L. van Hoogenhuijze te Zeist. 28 Jan. Slegcr de Vries, arbeider, Almelo.DIJkstrant 15 B. Recht. Comm. Mr. H. Kuigma Boltjes. Cur. Mr H. W. L. Vrind. Almelo. VERNIETIGD; 13 Jan. w. c. J. van Zwleten te Amsterdam. GEDEPONEERDE UITDEELINGSLIJSTEN J. A. Bevers, caféhouder, Enschede. Geëindigd door het verbindend worden der slotultdccllngslljst. 25 Jan. J. H. Bets, bakker. Zaandam, Czaar Peterstraat. Geëindigd door het verbindend worden der eenige uit» deelingslljst, Ultk. 8.2740 V*.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1942 | | pagina 21