Vi h matmt ktedi Nederlands grootste sportfeest Nederlandsche Verzetsfilm gereed gekomen Een onderhoud met Peter Ar lis ontwaakt Geteisterd Arnhem gastheer, de bezoekers „Paying Guests" „Revolutie in de schijnwereld' Terug naar den goeden weg Avonturen van Vé/ipaAte Na een Belgische, Dcensche en Russische verzetsfilm, is nu ook een Nederlandsche film over deze materie gereed gekomen. Deze film is vervaardigd in de studio van Multifilm te Haarlem en zal uitgebracht worden onder den titel „Bezet gebied". De scenarioschrijver en regisseur Frans Dupont, heeft getracht het hoe en waar om van het Nederlandsch verzet in bezet gebied weer te geven. Hierin is hij, op voortreffelijke wijze bijgestaan door den productieleider ir. C. J Mol, volkomen geslaagd. Er stonden slechts spelers te hunner beschikking die nog weinig of Mobilisatie der lapjes en opmarsch der feestjurken" De geestelijke Moeder van de nationale leest rok, waarin duizenden Nederlandsche meisjes en vrouwen de komende bevrij dingsfeesten zullen doorijuppelen. mevr. A. M. Boissevain van Lennep schrijft aan het ANP, dat er van vele zijden groote instemming over haar idee is gerezen. Maar voor een feestrok van kleurige lapjes zijn kleurige lapjes noodig. Dit sim pele feit heeft vele folklore-lievende vrouwen en meisjes in de lappenmand doen duiken. Meestal had deze duik boven de rivieren het gewenschte resultaat, de dames beneden Maas en Waal hebben echter niet altijd succes gehad met hun lappenspeurtocht. De oorlog heeft met den huiselijken haard ook de kleine din gen rondom dien haard weggevaagd: in vele huisgezinnen in ons geteisterde Zui den ontbreekt de veelkleurige verzame ling van textielresten, waarmee Moeder dikwijls wonderen kan doen en waarvan zij nu een feestrok wil fabriceeren, geheel en al. Daarom moet de meer Noordelijke hulsvrouw, in zoovele opzichten bevoor recht boven haar getroffen zusters, bij de schoonmaak eens extra goed uitkijken naar lapjes. Als in elke stad en elk dorp zich een lapjescomité vormt, zullen de vrouwen en meisjes in ons geplunderde Zuiden óók haar feestjurk kunnen maken. Dus: Mobi liseert Uw lapjes, opdat de opmarsch van de Xaüonale Feestrokken ee worde! Slechts in de woning van een der op zichters viel een slachtoffer, dat echter niet tot de Artis-menagerie behoorde: een kanarie stikte in den rook. Peter tijdens het interview. Wfj interviewden I'eter; tusschen ons en 'den ondervraagde waren dikke tralies. Wie daaruit zou opmaken, dat Peter een gevaarlijk misdadiger is, vergist zich. Ten decle althans, want gevaarlijk is hy zeker, hoewel geen misdadiger. Peter is een ty- ger, een prachtig gestreept, fel dier en 'Ün domicilie is Artis, de aloude Amster- damsche dierentuin, die hem zeer ter harte gaal en waarover hy ons bereidwillig het een en ander vertelde. Peter i.s goed door den oorlog heenge- komen. al heeft het zijn verzorgers heel wat hoofdbrekens gekost. Dit geldt voor al het kruipend, sluipend, zwemend en fladderend gedierte in Artis; geen dier is het slachtoffer van de oorlogsomstandig heden geworden. Toen de voedselpositie achteruitging, werden er speciale vita- minenrijke diöeten samengesteld om de lieren op peil te houden. Zoo kreeg het kostbaar gevogelte in plaats van zaad, een mengsel van gemalen biskwie, tapte melk, spijsolie en gehakt groenvoer, dat zeer goed bleek te voldoen. Een oogenblik leek het. of de for tuin zich tegen Artis en zijn bewoners zou kec-ren. Dat was op den ongeluks dag 13 Juli 1941, toen twee olifanten tegelijk plotseling stierven. Zy bleken dien dag door het publiek te zijn ver giftigd. In den nacht daarop vielen er brandbommen op Artis. De ruimten boven het nijlpaardenverblijf en boven de roofdiergalerij fPeter beeft nog bij de herinnering) werden getroffen en brandden uit, maar de. vlammen ble ven beperkt en de dieren ongedeerd. Peter likt zyn baard af. Peter pinkt een traan weg en vervolgt: Het noodlot werd gelukkig geen geregel de bezoeker. In September 1943 kwamen in optocht een aantal dieren uit den ge- liquideerden Haagschen dierentuin Artis binnen, die later werden gekocht. Overi gens is er gedurende den oorlog natuurlijk geen kwestie geweest van het aankoopen van nieuwe dieren. Ook thans zal dit, als gevolg van de moeilijkheden met trans port en deviezen, nog wel even op zich laten wachten. De normale sterfte heeft over de geheele linie de gelederen wat gedund, hetgeen Peter wel betreurde. Slechts uit eigen land kunnen nieuwe aan winsten komen. Zoo wordt er thans, in samenwerking met de Nederlandsche Hoenderclub, voor het publiek een col lectie van alle Nederlandsche hoenders, waaronder zeldzame exemplaren, bqeen- gebracht. Sprekende over deze hoenders, likte Peter begeerig zijn baard af. Toen wij hem daarop bestraffend aankeken, bloos de hij verlegen en begon over iets anders. Hij begon over de lente die gauw komen zal, rolde met zijn oogen en, met een blik naar het hok van Sarina naast 'het zijne, likte hij opnieuw langs zijn baard. Vandalisme. De lente doet zijn intrede in Artis. Par ken en perken zyn met fleurige narcissen getooid, knoppen zwellen aan boomen en heesters. Hier echter doen zich de gevol gen van den oorlog op betreurenswaardige wijze gevoelen. Een deel van het publiek en voornameiyk de jeugd, gedemorali seerd door vyf jaren bezetting, maakt zich schuldig aan het meest barbanrsehe van dalisme jegens de schoonheid van den tuin. Zij gaan daarbij letterlijk en figuur lijk alle perken te buiten. Bloemen wor den vertrapt en afgerukt, heesters ver nield en dieren gesard. Dit is voor Artis een groot probleem. De oppassers komen handen tekort en Peter verklaarde, dat hij graag zou willen assisteeren, maar dat gaat nu eenmaal niet. Wij namen afscheid van hem met een hartelijke dankbetuiging voor zijn wel willendheid, die hij bescheiden afweerde ondgr het grommen van de hoop, dat Ar tis in het komende seizoen zijn taak, het publiek een bijzondere cultureele ont spanning te brengen, als van ouds met weislagen zal kunnen vervullen. Waaraan wij, wat onzen oudsten dierentuin zelf be treft, geen oogenblik twijfelen. Het geteisterde Arnhem zal 10 Juni, Twee- tien Pinksterdag, 20.0110 turners ontvangen ter gelegenheid van het 28e Bondsfeest van het Kon. Ned. Gymn. Verbond. Reeds langen tijd werd dit driejaarlijksche Plnkstei fec-d regelmatig drie dagen lang ge- feouden, maar liet ontbreken van logies- en consumptie-gelegenheid in Arnhem maakte nu bepetKi: g tot één dag noodzakelijk Toch bestaan de gymnastische werkzaamheden van een gedeelte der ruim 300 vereenigingen twee dagen. want vele daarvan vooral uit afgelegen plaatsen komen reeds op Eersten Pinkmeidag in niet al te ver van de Gelder- sche hoofdstad gelegen steden en dorpen, oir «Hen dag met de daar gevestigde K. N. G. V.- vereenigingen een uitvoering te geveri, er te overnachten, en den volgenden ochtend .vroeg naar Arnhem Ie trekken. Twintig dul/end! Dit ge'a) is dubbel zoo groot als het maximum aantal deelnemers aan vorige Nederlandsche tuinfeesten. En het benadc. t al aardig de getallen van groote Bcïidsuitvoeringen van de Tsjechische Sokols en in Zwitserland. Trouwens, geen enkel sportgebeuren In ons land bracht het ooit tot een dergelijk totaal. En wat het aantal toeschouwers betreft, de hoofdleider, de heer .1. H. F. Sommcr uit Dordrecht, die ons ook ar. de re inlichtingen over „zijn feest" verschafte, verwacht er 40.000 Op dc aanwe zigheid van Koningin Wilhelmina, die reeds verschillende malen een K. N. G V.-uitvoe ring bijwoonde (het eerst in 1905 te Apel doorn), hoopt men ook dit maal. Het „Vredesfeest" is vrijwel van wedstrij den gespeend. Het wedstrijd-element Is trouwens In de Nederlandsche turnerij nooit groot geweest, maar dat er ondanks het bijna volledig ontbreken ervan toch zoo buitenge woon veel deelnemers zijn, bewijst v.e!, dat het „demonstreeren" den Nederlar.dschen gymnast In het bloed zit en dat biikjesjagerij hem niet iixt. Voor den wedstrijd in vrije oefeningen, die s morgens vroeg begint, treden uren lang onafgebroken elke 8 minuten 35 groepen van teder ongeveer 20 turners(sters) aan Kwart voor twee begint de optocht door de stad van alle deelemers. Bij een normale for matie zouden daarvoor 56 muziekkorpsen rootlig zijn. welk aantal niet beschikbaar is. Trouwens. Arnhem heeft door verwoesting en beroovlng zóó weinig instinmenten over, dat er nauwelijks één korps kan worden ge vormd. Alle andere muziekgezelschappen komen uit de niet altijd naaste om geving. De turners mareheeren voorbij de muziek in rijen van 20 en toch duurt het dan nog een vol uur. alvorens de stoet een be paald punt gepasseerd heeft. De optocht wordt opgeluisterd door praalwagens, folk- Jorische voorstellingen, "nz. Zoo is b.v. O.S.S. (Zandvoort) van plan. de maquette van het toekomstige Znndvooit op een truck Ui «len stoet mee te Jaten i-yden^ De optocht gaat naar de Sonsbecckwelde, waar om 3 uur het „Vredesfeest" begint Die bekende gelegenheid heeft een oppervlakte van 50.000 M2. maar zij is toch te klein om 20.000 gymnasten tegelijk de vrije oefe ningen te laten uitvoeren. Daarom komt voor dat doel eerst een groep van 0000 en later dc rest a 12.000 aan bod. Uitgevoerd wordt de serie „Vrede en Vrij heid". die ongeveer 6 >4 minuut aan één stuk duurt en welke begeleid wordt door vader- landsche liederen, op 10 Juni te spelen door een harmonie-korps. Dit korps musiceert dan in een zaal enkele honderden meters van de Sonsbeeckweide verwijderd en de klanken komen door een gelulds-lnstallntle versterkt op de bestemde plaats. Verder staan o a. op het programma een défilé van 800 vaandels en vlaggen, en het optreden van de K. N G. V. keurkorpsen. Het feest wordt aangeboden aan het ge meente-bestuur van Arnhem, dat het even tueel batig saldo zal ontvangen. Dank zij de medewerking van dat gemeentebestuur is het mogelijk, de geweldige organisatie van dit grootsche sportgebeuren tot stand te brengen. Een scène uit „Bezet gebied" wordt verfilmd. Zorgvuldig volgen camera en cameramannen de bewegingen der ac teurs. „Draaien!" geen filmroutine bezitten. Bovendien had den zij te kampen met gebrek aan opname ruimte en moest er gewoekerd worden met het beschikbare materiaal. Ondanks al d^„e moeilijkheden is toch een goede speelfilm tot stand gekomen. Reeds in het begin komt tot uiting de Duitsche druk die op de bevolking wordt uitgeoefend. Steeds scherper en harder worden de Duitsche maatregelen, doch de groei van het verzet isi de natuurlijke reactie hierop. Hoogtepunten in ..Bezet gebied" zijn o.a. de Duitsche overval op het pakhuis waar de illegale beweging distributiebonnen heeft opgeslagen, en de groote razzia huis aan huis, met als in leiding het lugubere loeien der sirenes. Emiel van Moerkerken blijkt op vaar dige wijze de camera te kunnen hantee- ren. Dit komt vooral tot uiting in de scène waar de verrader Kurt Spies wordt ontmaskerd. Het geschil tusschen den Nederland- schen Bioscoopbond en de Amerikaansche filmmaatschappijen heeft ten overvloede weer eens het gecompliceerde filmvraag- stuk in het middelpunt van de belangstel, ling geplaatst. Het conflict, dat in zijn eenvoudigsten vorm kan worden voorge steld als de strijd om het monopolie van Amerikaansche zijde en het verzet daar tegen van de zijde der Nederlandsche bio scoop-exploitanten, heeft een zuiver-com- mercieele basis en berust op de eigen schap van de film, een zeer winstgevend handelsartikel te zijn, waarbij de artistieke en moreele waarde der filmkunst geheel op den achtergrond is geraakt. Het is wel een zeer opmerkelijke coïn cidentie dat juist in een tijd, die allerwege in Nederland een groeiend verzet heeft gebracht tegen het misbruik van de film in dienst van eommercieele groepen machten, getuige de als paddestoelen uit den grond rijzende filmactie-organisaties twee handelslichamen die „film" als lucra tief artikel voeren, het met elkaar aan den stok gekregen hebben over het te volgen procédé bij het aan den man bren gen van hun artikel. Terwijl een bepaald percentage van het Nederlandsche bio scooppubliek inziet, dat terwille van de winstmogelijkheden de rijkdom van de filmkunst onthouden wordt aan de massa en op goedkoope wijze gespeculeerd wordt op de populariteit van het filmproduct, probeeren Amerikaansche producers het zoover te drijven, dat zij practisch vrij spel in de Nederlandsche bioscopen zou den hebben en dat zij al hun producten, goede en slechte, zouden kunnen opdrin gen aan den Nederlandschen bioscoopbe zoeker, die op deze wijze zou worden be dolven onder alles wat Hollywood gelief de te spuien. Het verzet van den Nederlandschen Bioscoopbond vindt uiteraard zUn oorzaak in de op deze wijze bedreigde positie van 105. Het was een bedrukte Wag, die na vele uren vliegen, aankwam in het valeis van Koning Zoemdoro, de vader van Prins Angellus. Ver weg van de verloren velden lag het groote bouw- werk in een donker boseh, ivaar een zes tal reusachtige honingraten waren op gehangen in een holle duizendjarige eik. Prins Angelius bracht zijn nieuwen vriend onmiddellijk bij den koning, een kleinedikke dor, die aan de *ijde vort :ijn koningin, Bromesta, vroeger gravin van Steekenstein. op een grillig ge- vormden troon zetelde en er zoo ver schrikkelijk deftig uitzag, dat Wag niet goed wist hoe hij het had. Maar toen de koning der bijen hem met een vrien delijke bromstem had geprezen voor zijn aandeel in de redding van Prins Ange lius, kivam Wag een beetje bij en ver telde van zijn kant, hoe leelijk zijn vriend Warrel in den knel oeraakt was. den theaterexploitant, die terecht niet van zins is de Amerikanen baas in zijn huis te laten spelen, en dat nog onder zeer on gunstige financieele condities voor hem zelf. Hoe het echter zij, het is een ver heugend verschynsel dat een zoo grove handelsdictatuur niet zonder meer is aan vaard en dat de zich almachtig wanende Amerikaansche maatschappijen de voet wordt dwars gezet. En naar aanleiding daarvan lijkt het ons thans het juiste mo ment. waarop de Nederlandsche film wereld zich heeft te bezinnen op een in grijpende, radicale koerswijziging, opdat een einde worde gemaakt aan een toe stand, die al sinds jaren in wezen een afschuwelijke mistoestand is: De film kunst als moderne, ontzaglijk invloedrijke kunstvorm ligt geketend aan boeien, die te eenenmale haar ontwikkeling en op gang in de goede richting tegenhouden, haar zelfs met geweld dwingen op een weg. die niet vereenigbaar is met de levensopvatting van een Christelijk volk. De negatieve praktijken van de groote filmmaatschappijen, die voortgaan met het celluloid te misbruiken door het In dienst te stellen van de meest oppervlak kige, zinlooze en dwaze amusementsdoel einden en er niet aan denken, de ware kunst een kans te geven om te bewijzen, dat zij de gave van geestesverrijking in zich draagt, zijn nu jarenlang getolereerd en menigeen is rijk geworden van dc gees telijke verarming van duizenden. Het tijd stip van vandaag, nu zooveel opnieuw moet worden opgebouwd en beter moet worden opgebouwd, mag ook voor de Nederlandsche film niet ongebruikt voor bijgaan. De geheele Nederlandsche film wereld beseft op het oogenblik, dat er Iets radicaal mis is: De Bioscoopbond, evengoed als het publiek, dat zich ver- eenigt in de groote landelijke acties Ne derlandsche Film-Actie, Christelijke Film- Actie en Katholieke Film-Actie, die stre ven naar veredeling van de filmkunst, betere keuring en activeering van de eigen Nederlandsche filmkunst. Wanneer deze groepen, ideëele zoowel als eommer cieele, thans de handen ineensloegen en een modus konden vinden voor een hech te, actieve samenwerking, dan zou het mogelijk zijn na verloop van jaren een danige filmzuivering en veredeling door te voeren, dat Nederland op filmgebied een geheel nieuwen en nu een goeden weg kon inslaan, die aan de film als artistieke prestatie het volle recht zou doen weder varen, doch daarnaast de invloedrijke krachten van die kunst niet tot vera-ming doch tot verrqking van den geest zou aan wenden. Dat er een revolutie op filmgebied -• hoe dan ook groeiende is. kan niet meer worden ontkend: De ideëele acties winnen terrein op een overweldigende ma nier en het kan alleen maar voor alle partijen gunstig zijn, wanneer botsingen op dit gebied worden voorkomen. De eommercieele groep zal dan ook inzien dat zij met het verleenen van alle moge lijke medewerking slechts gebaat kan zijn meer dan door reealcitrantie te toonen tegen een geestelijke ontwikkeling, die toch niet tegen te houden is en in het behang van de geesteiyke gezondheid van ons volk ook niet tegengehouden «•g worden, J. L. de Jute ïhMui /uudwudieep KLC/ittMzp

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1946 | | pagina 6