Litteraire Kantteekeningen m Hef fascisme op de valreep Een blik in het Spaansche leven van vandaag, De radio geeft De buitenlander, die voor het eerst het Franco Spanje gaat bezoeken en zich van te voren een beeld gevormd heeft over het geen hij, wat de politieke situatie betreft, te zien zal krijgen, komt al gauw tot de ontdekking dat hij, door Spanje verdeeld te zien in pro- en anti-Franco, te veel in uitersten gedacht heeft en dat de philoso- phische gemeenplaats, dat alles betrekke lijk is, ook voor het huidige Spanje veel waars inhoudt. Het Spaansche politieke leven is altijd rijk geschakeerd geweest en ook nu zijn alle denkbare nuances voorhanden. Naast een betrekkelijk kleine maar fanatieke groep, béstaande uit de leden van de Fa- lange en van het Frente de Juventudes (overeenkomend met de Hitlerjugend), de ex-oostfrontstrijders van de*z.g Blauwe Divisie en de leden van eenige andere uit gesproken fascistische organisaties, vinden we de zeer machtige Katholieke geeste lijkheid, de aristocratie, het officierencorps en de grootindustrieelen als het eigenlijke Franco-bolwerk. Als we vervolgens de z.g. groote massa beschouwen, blijkt een groot percentage pro-Franco te zijn, tot groote verbazing van den buitenlandschen bezoe ker, die juist ónder de fabrieksarbeiders, tramconducteurs, schoenpoetsers, huishou delijk personeel e.d. de meest republikei- nén dacht aan te treffen. Ook onder de (overigens niet zeer talrijke) middenstand is Franco's aanhang zeer groot. Men be denke echter, dat dit gedeelte van de Spaansche bevolking, hoewel zeer fel in zijn reacties zoodra de politiek in het ge ding komt, op een zeer laag peil van ont wikkeling staat en in den grond van de zaak principeloos en daardoor volkomen onberekenbaar is. Het groote percentage Franco- aarrhangers is alleen verklaar baar door de inderdaad niet on belangrijke economische en so ciale verbeteringen, die onder Franco ingevoerd zijn. Als men daarbij bedenkt, dat als resul taat van een hardnekkige pro paganda ook onder de ^lagere be volkingsklassen de vrees ^/oor het communistische gevaar zeer sterk leeft, wordt het duidelijk waarom Franco door de meer derheid vyan de Spanjaarden uit die ktingen beschouwd wordt als de beschermer van het Spaan sche volik tegen binnenlandsche en buitenlandsche gevaren, zoo als mij enkele malen op nogal naïeve wijze verzekerd werd. Franco geniet een 60ort on schendbaarheid. Gaat er iets niet haar den zin van het publiek, zooals dat op het gebied van de levensmiddelendistributie meer malen het geval is, dan wordt dat niet aan Franco verwgten, maar aan zijn ministers, welke dan zonder eenige reserve en met Spaansche heftigheid gecri- tiseerd worden. Echte vereering van den persoon van Franco zoo als oij Hitier heo ik echter zeer weinig aangetroffen. „Franco is een goed mensch" was het antwoord op mijn des betreffende vraag. Het sterk in dividualistische karakter en het diepe "religieuze gevoel van het Spaansche volk verzetten zich tegen politieke helden- vereering. Er is overigens van den kant van de Falange nooit een poging gedaan om het volk de fascistische ideologie op te dringen, zooals in Duitschland ge schiedde. Thans enkele woorden over het „uiter lijk" vaiT Franco-Spanje. Hoewel de alom tegenwoordigheid van het nazisme lang niet zoo sterk te voelen is als in Hitler's Reich, wordt de reiziger er toch 'telken male op onmiskenbare wijze aan herin nerd hoe dit Spanje geregeerd wordt. Hij ondervindt direct al de paspoortencontröle bij iedere provinciegrens, ook voor de Spanjaarden zelf. die var. een „salvocon- ducto" (Ausweis) voorzien moeten zijn. (In ieder hotel wordt paspoort te zamen met het z.g. triptico ingenomerf en aan de po litie overhandigd.) Hij ziet de enorme por tretten van Franco Op alle openbare ge bouwen en in de groote particuliere kan toren en bedrijven. Langs de hoofdwegen prijken ontelbare groote borden met uit spraken van Franco. 's Morgens vroeg weerklinkt het afgebeten gezang van voor- bijmareheerende falangisten Dc kranten- verkoopers bieden-behalve de „gewone" dagbladen de voor iedere stad verplichte Falangekrant aan, waarin met groote kop pen gewag gemaakt wordt van de storm achtige ovaties die den dictator bij het bezoeken van de verschillende steden tel kens weer te beurt vallen. Hierbij wordt echter steeds vergeten te vermelden, dat de bevolking van iedere stad, die Franco bezoekt, gedurende zijn verblijf dubbele rantsoenen levensmiddelen ontvangt! Al het binnenlandsche nieuws staat onder strenge censuur. Buitenlandsche berichten, ook over Spanje, zijn officieel vrij, doch de keuze, die overgelaten wordt aan een uitsluitend pro-Franco-redactie, is natuur lijk tamelijk eenzijdig. Verzet. Wat staat er aan anti-Franco-activiteit tegenover dit alles? Een uitgebreide on- dergrondsche beweging is er zeer zeker. Het aantal intellectueelen en kunstenaars hieronder is opvallend groot. Voor hen is de enge gedachtensfeer van het tegenwoor dige Spanje ondraaglijk benauwend. De actie is echter op typisch Spaansche wijze slechts plaatselijk georganiseerd zonder sterk onderling verband tusschen de ver schillende centra. De voornaamste hiervan zijn Madrid, de Baskische Provincies en Katalonië, waarbij opgemerkt moet wor- den, dat in de twee laatstgenoemde gebie- door een speciaien correspondent den de republiek niet zoo zeer het doel van de beweging is als wel een middel om eeuwenoude separatistische verlangens te kunnen verwerkelijken 'In de sterk Katholieke Baskische Provincies is het tot een splitsing gekomen tusschen de repu- blikeinsche separatisten en de z.g. natio nalisten, welke, terugschrikkend voor de a-rellgieuze tendens die de vorige repu bliek kenmerkte, hun godsdienst boven hun vrijheidsideaal stellen en een passieve houding tegenover het Franco-régime zijn gaan innemen. Naast de republikein^che bestaat er een verbrokkelde monarchisti sche actie, waarvan ik vooral veel aan hangers onder de plattelandsbevolking heb aangetroffen Voor den pei»oon van Don Juan bestaat 1 echter weinig sympathie. Tenslotte bestaat er in de industriecentra van Asturias, Vizcaya en Katalonië eenige communistische activiteit, welke het beeld van een weinig hecht anti-Franco front completeert. Hét instellen van de republiek of de monarchie zonder buitenlandsche in menging lijkt dan ook een onmogelijke zaak. Gewapende interventie van den kant van de geallieerden zou tfchter door vrij wel alle Spanjaarden kortweg als een com munistische actie uitgelegd worden en als zoodanig Franco's aanzienlijk doen toene men. Het onvermijdelijk gevolg zou dan zijn dat het Spaansche volk opnieuw de verschrikkingen van een oorlog te door staan zou krijgen. Het nadrükkelijke woord van Cato dat tenslotte in de verwoesting van Carthago zijn verwezenlijking vond, klinkt als mo derne variant 6teeds heftiger in sommige kringen: „Franco moet verdwijnen!" En het is de vraag of de val van Franco, hoe dan ook. tenslotte voor de verhoudingen in de wereld niet onvermijdelijk en noodzake lijk zal blijken. Hoe eerder het Spaansche volk dit dan gaat begrijpen, hoe beter het voor zijn eigen lot zal zijn. ZATERDAG HILVERSUM I, 301.5 M. 7.00. 0.00. 13.00. 19.00. 20 00. 22,00 Nieuws. 16.00 Plano-kwintet van Wolf-Ferrari. 16.30 De schoonheid van ons Gregorlaansch. 17.00 KRO- klosk. 17.15 Jonge kunstenaars stellen zich voor. 17.45 EHBO. 10 00 Maastricht's Mannen koor. .18 15 Journalistiek weekoverzicht. 18.30 Voor de Ned. Strljdkr. 19.15 Vervolg man nenkoor 19.45 Voor Nederlanders in Duitsch land 20.08 Lichtbaken Henri de Greeve. 20.30 Scala-koor, 20.40 Avonturen van Pa Pin kelman 21.00 En morgen is het Zondag. 22.20 Avondgebed. 22 40 Gram muziek. 22.45 Lezing. 23.00 Orkestparade. 23.45 Victor Mixed Chorus. ZONDAG HILVERSUM I. 301.5 M. 8.00. 9 30, 13.00. 19 30, 22 00 Nieuws. 8.30 Och tendwijding 10.05 Belaardconcert. 10 30 Hoog mis Mechelschc kathedraal. 11.55 Piano recital. 12,15 Vlaamsche poëzie. 1315 Vlaam- sche Kamermuziek. 14.00 Meulemans-concert. 17 00 Ned. Herv. Kerkdienst. 18,30 Voor de Ned, Strljdkr. 19.00 Orgelspel. 19.15 Kent Gij uw Bijbel? 19.45 Ronde-tafelgesprek over Vlaanderen. 20.15 Non stop, decht door. 20,45 Bont Jolijt. 21.45 Avondgebed. 22.15 Oratorium De Schelde. HILVERSUM II, 415.5 M. 8.00, 13.00 18.00. 20.00. 23 00 Nieuws. 9.15 Om roepkoor en orgel. 10.00 VPRO Zondagshalf uur 10,30 Prot. Kerkdienst. 12.00 Tsjaikowsky- progr. 13.15 Romancers 13.50 De Spoorwegen spreken. 14,05 Boekenhalfuur. 14 30 Musica Antique. 15.15 Polilie-muziekcorps van Am sterdam. 16.30 Sportflitsen. 17.10 Ds. Spelberg. 18.15 Novelty Serenaders. 18 45 Sport. 19.00 Klaar terwijl u wacht. 20.45 Herfstmuziek. 21.00 Luisterspel. 2130 Les Gars de Paris. 22.00 Cabaret Chiel de Boer met Fientje de la Mar. 22.30 Skymasters. 23.16 Jussi Björling. 23.30 Cello en orgel. Sclialkhaar-agent.cn in beroep tegen hun ontslag Na den oorlog werden alle politie mannen te s-Gravenhage, die hun oplei ding te Schalkhaar hadden genoten we gens ongeschiktheid ontslagen. Vier en veertig hunner zijn daarna weer aan genomen als adspirant-polïtieman. Van de overigen, die werden afgewezen, dienden er dertien een beroep in tegen dit ontslag bij het Ambtenarengerecht te 's-Gravenhage. Dit beroep is in een openbare zitting van dit gerecht behan deld. Als getuige .werd gehoord hoofd commissaris G. W. Valken, die als zijn meening naar voren bracht, dat zij. die hun opleiding te Schalkhaar hadden ontvangen ongeschikt zijn in een demo cratische maatschappij als politie-amb- tenaar dienst te doen. Te Schalkhaar, aldus de hoofdcommissaris, werden geen denkende menschen. maar kuddedieren gevormd, geen agenten, maar politie- soldaten. De heer Valken was het ech ter niet eens met de opvatting, dat deze menschen voor altijd ongeschikt zijn. Herscholing is wel degelijk mogelijk, hetgeen ook blijkt uit het feit. dat vier en veertig hunner opnieuw zijn aange nomen als adspirant-politieman. Over drie weken zal uitspraak in deze zaak gedaan worden. Over enkele -weken weer Amerikaaiische schoenen De Vakgroep Detailhandel ln Schoenen deelt mede. dat het zich laat aanzien, dat de Amerikaansche schoenen pas over eenige we ken weer door de winkeliers zullen kunnen worden verkocht. Legernuminers voor militairen Alle militairen van de Koninklijke Land macht worden in de administratie van het ministerie van Oorlog opgenomen onder een 9 cijfers bestaand nummer, dat den n&'am draagt van „legernummer". Het legerndm- «ioi wordt samengesteld uit 6 cijfers, die den geboortedatum, aangeven, en 3 cijfers, die een volgnummer vormen. De 6 cijfers van den geboortedatum worden verkregen door de laatste 2 cijfers van he< geboortejaar (0099). 2 cijfers voor de geboortemaand (0012) en 2 cijfers voor den geboortedag (01—31). De volgnummers beginnen, vgor eiken ge boortedatum afzonderlijk, met "000 en klim men op in geregelde volgorde (001, 002 enz. Controle door de politie Met ingang van 1 October zal de Haar.lem- sche politie streng gaan toezien op de door winkeliers en handelaars gebruikte maten en gewichten. PHILIP EXEL: Timon en het leven. Kroonder, Bussum 1946. Philip Exel voor velen een onbekend schrijver overleed in Januari van dit jaar. De vier novellen, die dit boek vullen, bewijzfen,, dat zijn heengaan een verlies voor onze jongste, toch al zoo poover be deelde, proza is. Exel schreef een taal die, bezonnen en van een opvallend rustig- uitdeinend rhythme, een enkel maal her innert aan van Schendel, in diens jongere, zuidelijk-weelderige periode dan Soms ook, waar hij uit het verleden verhaalt en de historie verrijkt met de gestalten en gedachten van eigen verbeelding, doet hij denken aan Van Moerkerken. Ik bedoel hiermee allerminst te zeggen, dat Exel geen eigen toon zou hebben. Deze ken schetsing wil zijn (naar ik hoop talrijke) lezers vertrouwd maken met het soort letterkundig schoon, waarin Exel's kracht en verdienste ligt. Er is en daarom moest ik aan van Schendel denken ondanks den ver- halenden boventoofi, die voertuig is van de gedachte, nog een lyrische nevenmelo die, het bekoorlijke van dezen stijl, die zonder twijfel den doop heeft ontvangen van een romantische zielsgesteldheid. Het is bij Exel als bij vrijwel alle romantici: datgene wat ik de nevenmelodie noemde en waarop men moet zijn afgestemd om ervan te hooren, zegt ons meer en wezen lijker dingen dan de woorden kunnen (en willen) doen. Het is wat men wel eens „sfeer' noemt, een zoo ijl weefsel van kleur en geluid, dat het, als men zich jaren later het „verhaal" nauwelijks meer te binnen kan brengen, in de herinnering voortleeft als een spoor van iets heel goeds, zuivers en schoons: datgene waar- ddbr het juist onvergetelijk is. Exel zou zeker, indien hij voor onze letterkunde behouden was gebleven, eens tot de er kenning zijn gekomen, dat zijn eigenlijke stem nog klaarder zou klinken als hij de weelderigheid van zijn proza leerde be dwingen. Want soms is het. te rijk, te overdadig aan wat ik zou willen noemen „welluidende taalrequisieten", die hij te hulp roept om het décor van zijn verhaal suggestiever te maken. En toch dit element van barok is bijzaak; zuiver is zijn toon, beeldend zijn taal. oprecht-ont roerend zijn gegeven en eerlijk zijn mo tief: de bijna middeleeuwsche vereering van de Moeder Gods, die zijn figuren de verlossing deelachtig dotjj worden. Exel koos zijn stof uit het verleden: Timon, hoofdpersoon van de titel-novelle, Timon uit Alexandrië, is geestelijk ge vormd door de leerstellingen der cate- chetenschool en leeft met zijn gedachten in de geloofswereld van het jonge strij dende Christendom; maar zijn hart is, als bij herinnering, nog vervuld van de le- 'vensblijmoedigheid en vreugde der zinnen Deze elegante jongedame draagt een van de nieuwe, door een speciaien mode- deskundige ontworpen uniformen, die de stewardessen van dc British European Airways zullen gaan dragen. van het heidensch-Grieksch verleden. En zoo weet hij niet zoo wel te onderscheiden of het Isis, de^pgyptische hemelsgodin,'de Groote Moeder, is die zijn hart is toe gedaan dan wel Maria, Moeder Gods. Toch trekt het mysterie van het nie'iiwe geloof onweerstaanbaar: begeleid door zijn vrienden en de zeer beminde Mystocleia waagt hij zich in de nabijheid van een zuilheilige, een styliet, die in versterving der aardsche begeerten 'zijn Christelijken dienst aan den eenigen God meent te volbrengen De steen, dien de styliet naar Mystocleia werpt, is tevens symbool, ook voor Timon: het is de chris telijke wereldverzaking die het onbe zwaarde Grieksche levenskind Mystocjeia dooden wil. Beiden wil Timon kennen: „de zuilheilige er» Mystocleia, de dood en het leven". En ook symbolisch is het voor dezen tijd, waarin de Goden sterven.fer- wille van dien eenen God der gekersten- den, als Timon, tusschen twee werelden staand, besluit, raad te vragen aan Profclos, dien laten volgeling van den heidenschert wijsgeer Plato. In deze novelle blijft de gewetensvraag: Christus of Heidendom, dus nog onopge lost. De tweede novelle, waarin Johannes (schrijver van den patriarch Dioscorus, die uit Alexandria naar Ephesus is ge komen om op een concilie de stelling te verdedigen van de al-eenige natuur van .Christus) de hoofdpersoon schijnt, ié in fchaar naief-middeleeuwschen verteltrant zoo innemend van lieflijk geloof, dat ik deze boven de drie andere verkies. Het twistend concilie zet in het vuur van den woordenstrijd aan de argumenten zoo'n kracht van geweld bij. dat Johannes zwaar gewond wordt. Het is Faustina die hem redt en verpleegt Faustina die al bij aankomst in Ephesus zijn. weg kruiste. En Johannes, ténslotte een noviet, bidt voor het Mariabeeld, dat door Faustina'6 oom Marcus is gesneden en ondanks alle godsvrucht, de trekken niet geheel en al verbergen kan van een heidensche Moe der, van Cybele, moeder van Zeus. Jo hannes smeekt Maria, verlost te worden van zijn zondige liefde voor Faustina'. En Faustina bidt, haar vurigst^p wensch in vervulling te mogen zien gaan: Johannes tot minnaar te verwerven. Maria, of schoon in tweestrijd, spreekt; en al is het niet 'zonder Oom Marcus' medewerking, zij geeft haar zegen. Menschengeluk iR' Maria's naam, gesproken door een men- schenhart: dat is het kinderlijk-bekoor lijke van deze novelle. Cecco, de ruwe zwelger en zwerver' der derde novelle, tijdgenoot van Danté en sonnetten dichtend als deze, al zijn ze vervuld van rauwheid en menscherihaat en bitterheid Cecco leeft in een tijd, waarin 13 eeuwen Christendom door het Westen.zijn gegaan. En waarlijk, hij vindt dan ook een ondubbelzinnige influiste ring des htjmels in zijn geweten en vol brengt zoo van ganscher harte een daad van barmhartigheid en menschenliefde, dat hij nadien verlost is. De vierde novelle, de minst geslaagde naar mijn smaak, heeft het romantische landschap van het Bohemerland en de streek» van den Tauber tot achtergrond: een weelderige natuur, bevolkt met de sprookjeswereld der primitieve verbeel ding, temidden waarvan de hoofdpersoon, een boerenzoon, opgroeit een droomer van aanleg, maar „een van de goede soort, van degenen die de onzichtbare stemmen hooren en een onbluschbare %'lam in hun hart meedragen". Zich innerlijk geroepen wetend, wordt hij een trooster der men schen, een geluksbrenger, dien men Onzer Lieve Vrouwe Boodschapper gaat noe men, en straks een prediker die de komst van het Rijk Gods verkondigt. En als hij op den brandstapel zijn einde vindt is het de Moeder Gods die hem en weer worden we herinnerd aan de middeleeuw- sehe devotie, want het is de tijd van Ziska, den veldheer des Hussieten zijn pijnen stilt en hem een ander, stralender rijk doet binnengaan. Ik heb dezen bundel/ het laatste werk van een ons ontvallen schrijver. tzoo uit voerig besproken, omdat het anders mo gelijk onopgemerkt zou blijven, verjorer. zou gaan in den stroom, waaraan het ver dient voor goed onttrokken te worden. Exel heeft een te bekoorlijk proza ge schreven om hem te vergeten. C. J. E. DIN AUX.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1946 | | pagina 7