Een Zweedsche verrassing Veel orders, vooral buitenlandsche, maar tekort aan arbeiders remt de uitvoering Activeering van Nederland' buitenlandschen handel Wereldnieuws Zaterdag 1 Februari 1947 Drie directeuren van Haarlemsche metaalbedrijven meenen: TA E Haarlemsche metaalindustrie, die als ^een grauwe garneering langs het glinste rende water van het Noorder Buiten Spaame ligt. vormt niet alleen een vitaal onderdeel van het bedrijfsleven in de Spaarnestad. zij is voor ons land in dezen tijd van de aller grootste beteekenis. omdat zij tot het ver stevigen van onze deviezenpositie in belang^ rijke mate bijdraagt De Haarlemsche Scheepsbouwmaatschappij heeft voor 1947 voor vijf en een half millioen san export-orders geboekt en de daar ge bouwde schepen gaan naar Zwitserland, Por tugal en Zweden Stork-Hijsch zal binnenkort de onderdeden van drie van de zes tinbaggermolens, die de Bilitonmaatschappij na de bevrijding bestel de kunnen afleveren Er kwam alweer een order uit Frankrijk binnen en voor Argentinië moet een zuiger gebouwd worden. Deze tin- baggermolens worden in combinatie met een aantal andere werven gebouwd. Men is dsn In staat grootere opdrachten te aanvaarden en het risico wordt verdeeld Figec bouwt zijn hefwerktuigen op het ©ogenblik niet voor het buitenland, daar men er de voorkeur aan heeft gegeven, allereerst de verwoeste haveninstallaties van het eigen land te herstellen. Ook de werkzaamheden aan de bewegingsinrichting van de sluizen te IJmuiden werden door Figee verricht. Op het oogenblik is men bezig de tijdelijke bewegings inrichting van de Noordersluis door een de finitieve te vervangen. Verder herstelde of leverde Figee de groote kranen voor de werk plaatsen der Nederlandsche Spoorwegen. Al leveren al deze werkzaamheden niet onmid- heer Vlieland er Hein uitte zijn misnoegen over de overheidsbemoeiing. Nu vertoont de Haarlemsche Scheepsbouwmaatschappij ook in ander opzicht nog een afwijkend beeld. Wij schreven reeds, dat het tekort aan arbeids krachten de verwezenlijking van uitbreidings plannen bij Figee en Stork-Hijsch remde. De heer Vlieiander Hein deelde ons mede, dat hij uitbreidingsplannen voor zijn fabriek klaar heeft liggen, die hij zoo spoedig moge lijk hoopt te kunnen uitvoeren Een uitbrei ding, die een millioen zal kosten en een scheepsbouw loods, een bankwerkerij en een timmerwerkplaats zal omvatten en het aan tal arbeiders van^lSO op 300 zal brengen. De rentabiliteit van het bedrijf zal dan stijgen: per man en per jaar wordt thans 1800 ton scheepsbouwstaal verwerkt, na de vergrooting kan dit tot 6000 ton opgevoerd worden. Maar, zoo zegt de heer Vlieiander Hein, het moet nü gebeuren, nu ey orders genoeg zijn en niet wanneer de gunstige conjunctuur is afgeloo- pen. Voorts meende hij, dat het aanwerven van arbeidskrachten niet veel moeilijkheden zou opleveren, omdat het werk op een kleine werf door meer promotiekansen aantrekke lijker is. Medewerking van de gemeente. De directeur van de Haarlemsche Scheeps bouwmaatschappij achtte het dringend nood zakelijk. dat de tegeno'-er de Spaarnhoven- straat ontworpen brug over het Spaame zoo spoedig mogelijk gebouwd wordt Thans moe ten dagelijks meer dan duizend arbeiders, die aan de bedrijven op den Oosteüjken oever verbonden zijn, een omslachtige en tijdroo- delltfk een deviezen-voordeel voor ons land vende^ „boottocht" maken. De weg^ door den op, het is duidelijk, dat zij indirect daartoc- bijdragen, omdat zij belangrijke ondeTdeelen van ons export- en transitobedrijf weer deden functioneeren. Wij hebben de directeuren van deze onder nemingen gevraagd, hoe zij zich de toekomst van hun fabrieken dachten, in het bijzondc- of zij meenden dat het buitenland bij de Nederlandsche industrie zou blijven aanklop pen Went de huidige toevloed va.n export orders vindt vooral zijn oorzaak in de groote vraag elders en het overbelast zijn van de fabrieken' <laar Nederland krijgt, om het zoo eens uit te drukken, „overschot-orders" Nu hebben wij daarbij één voordeel: onze arbeids looren liggen aan den lagen kant. Bij or.s verdient een geschoolde arbeider in de metaalindustrie iets meer dsn een gulden per uur. Zweden ligt oneeveer gelijk. België iets hooger. maar in Engeland verdient een ar beider meer en in Amerika zelfs aanzienlijk meer dan bij ons Amerika heeft evenwel het groote voordeel van massa-productie. Vooral bij den scheepsbouw levert dit goed- koopere productie op, omdat hier de 'mate rialen ongeveer 80 het loon slechts 20 van den kostprijs uitmaakt. Tekort aan arbeidskrachten. Stork-Hijsch en Figee zijn meer loon- ln'er.sieve bedrijven, zoodat de directeuren van deze fabrieken, ir. C. H. Holgen en ir. W. Koppen, een minder optimistisch geluid over de 'toekomst lieten hooren dan de directeur van de Haarlemsche Scheepsbouwmaat schappij, de heer B M Vlieiander Hein. Want de toekomst van de Haarlemsche industrie zal in hooge mate bepaald worden door het eanbod van arbeidskrachten. Het is daarom, dat Figee groote aandacht besteedt aan de opleiding van jonge arbeiders, want deze^ zijn schaarsch geworden in de metaalnijverheid Er is overleg gepleegd met de directeuren van de Ambacht*- en de nijverheidsscholen met het doel de jonge werkkrachten, die bij Figee een oraetisehe opleiding krijgen, op deze scholen de nood ge theoretische kennis bij te brengen. Het tekort aan arbeidskrachten remt de uitvoering van uitbreidingsplannen, die bij Figee klaar liggen Reeds nu kan deze fabriek het dubbele aantal gebruiken. Ook Stork- Hijsch. waar één nieuwe groote machinehal gereed is gekomen laet het afbouwen van enkele kleinere hallen onder andere wachten tot meer zekerheid omtrent het aanbod van de arbeidsmarkt bestaat De heer Holgen klaagde erover, dat de overheid soms haar eigen maatregelen door kruist, door aan speciale bedrijven een hoo ger loon toe te staan dan voor de overige metaalindustrie geldt. De heer Koppen was van mcening. dat het verloop van werk krachten krachtdadiger kor. worden tegen gegaan. wanneer het onts'.agverbod werd aangevuld met een aanstelverbod. Dit verloop heeft twee oorzaken: er hebben zich een aantal nieuwe industrieën in Haar lem gevestigd en de éénmansbedrijven lokken heel wat werkkrachten weg Bij een loon- contróle bleek, dat in het kleine bedrijf zeer hooge loonen worden betaald. Over het algemeen was men over de mede werking der verschillende riiksbureaux, die voor den aankoop van materialen toestemming moeten vcr'.eenen. niet ontevreden. Weliswaar gaat het nog wel eens stroef, maar ir Kop pen. die overigens zijn fabriek bij de toewij zing van grondstoffen teveel achtergesteld vond bij de exoort-induririeën. was van mee ning. dat na inschakeling van de bedrijfs groepen alles veel vlotter zal gaan. Alleen de De rsidao geefts HILVERSUM I. 301.5 M. 19.00 Nieuws. 19 15 Luisterspel Buffalo 19.45 Voor Nederlnnders in Duitschland. 20.00 Nieuws en gewone man. 20.15 Platen. 20.30 licht baken. 2: no ,,De Vleermuis", operette van Joh Strauss. 22 45 Avondgebed. 23.00 Nieuws. 23.30 Nederlandsche dansmuziek. HILVERSUM n, 415.5 M. en 218 M. 19.00 Kamermuziek van Hlndemlth. 19.30 Voor de rijpere Jeugd. 19 45 Bijbelvertelling. 20 00 Nieuws en actualiteiten. 20.15 Bont programma. 21 30 Socialistisch commentaar. 21 4S Platen. 21.55 Stafmuziekcorps. 22.30 Luisterspel „Voetstappen op de trap". 23 00 Nieuws. 23.15 Hobby-hoek. 23.30 NachtvoorstellJng. ZONDAG HILVERSUM I, 301.5 M. S00. 9.30. 13.00. 10.30 en 22 uur Nieuws. 8.1S Hoognv.s. 9.45 Gramofoon. 10.00 Oud-Katholieke dienst uit Utrecht. 11.30 Gramofoon, Ned. kerk koren 11 45 Orgelspel S C. Jansen. 12.15 Boe kenhalfuur. 12.30 Kareol Septet. 1^.55 Zonnewij zer. 13 30 Apologie prof. dr. J. B. Kors. 13.45 Gramofoon. 14.00 Goolsche kring. 14.45 Gesprek ken in de salon. 15.45 Marla-lledjes en gedichten. 16 10 Katholieke actie. 16.20 Gramofoon 16 30 Z.ekenlof. 17.00 Kerkdienst uit de Gereformeer de kerk van Enschedé, 18.30 Nedetlandsche strijd krachten. 19.00 Gramofoon (Mendelssohn). 19.15 D;. Straatsma. 19 48 sporireportace 20 00 Actua liteiten. 20 15 Vier motethten van Brückner te zin gen door Katholiek Haarlem, onder leldmg van Albert de Klerk. 20 40 Gramofoon 21.00 ..Do bruid van den Pistooleman". 22.20 Avondgebed. 22.35 Plet Lentz (cello) en Henk Bijvanck (plano). 23.05 Gramofoon (Mo/art cn Beethoven). HILVERSUM II, 415.5 M. en 218 M. 8 00, 13.00. 18 00 20.00 en 23.00 uur Nieuws. 8.15 Gramofoon. 8 30 Platteland. 8.45 Ensemble termezzo" 9.15 „De humanist ln zijn w< plaats" 9.30 Gramofoon. 10.00 Zondagshalfuur mevr. Spelberg. 10.30 Dienst uit de Ned. Herv. kerk te Utrecht. 12 00 Gramofoon. 12 30 De Zon- dagc'.ub, 12 40 Gemengde zangvereenlgmg. 13.15 „De papavers", 13.50 De Spoorwegen spreken 14.05 Boekenhalfuur. 14 30 ..Bach met eigen transcripties". 15.15 Ftlmpraat.le, 15.30 Thé-dan- aant. 16,30 Wat vrouwen op het hart hebben 17 00 VPRO ..Het nieuwe vers". 17.10 Dr. E. D Spelberg 17.30 Oome Keesje. 18.15 Sport. 18.30 Melodie der verte. 19 00 Kadlolympus 19.20 Wim Ibo's cabaret. 20.15 Waliz-iime. 20.45 „Dombey en Zoon", hoorspel. 21.30 Radio Philharmonisch orkest. 22.20 „Compéte Mélée". 23.15 Nachtflonke ringen (Pierre Palla cn Bep Ogterop). 23.45 Gra mofoon (dansmuziek). Waarderpolder is voor autovervoer ten male onvoldoende. Bovendien vond de heer Vlieiander Hein het absurd, dat de water- en gasleiding op enkele tientallen meters van zijn bedrijf ophield, waardoor de Haarlem sche Scheepsbouwmaatschappij en de N V. Stork-Hijsch gedwongen zijn voor eigen wa ter- en gasvoorziening te zorgen Daarbij komt, dat het opgepompte water van slechte kwaliteit is. Hij hoopte dan ook, dat het ge meentebestuur deze voor de stad 300 belang rijke bedrijven in deze wenschen ter wille zou zijn. Appelen, peren en pruimen komen vrij Maar de prijzen niet Met ingang van 3 Februari zal de in Augustus 1946 ingevoerde distributie-rege ling voor appelen, peren en pruimen wor den' opgeheven. De hoeveelheden, welke voor distributie beschikbaar waren, 'zijn voor het grootste gedeelte in consumptie gebracht en de resteerende voorraden bij den handel wettigen niet de aanwijzing van een nieuwen bon. De op de distributie gebaseerde regeling der prijzen kan thans worden verlaten, hetgeen echter niet wil zeggen, dat de prijzen zullen worden vrij gelaten. Er zullen maximumprijzen worden vastgesteld, waarbij rekening is gehouden met de kosten van opslag. Kolen voor kantoren Van 1 Februari tot en met 12 April 1947 geven de bonnen van de W A-kaarten, ge merkt „10e periode", en „12e periode", elk recht op het koopen van 1 eenheid vaste brandstoffen. De bonnen, gemerkt „10e periode", „11e periode" en „12e periode' van de W B-kaarten geven elk recht op het koopen van 5 eenheden vaste brandstoffen in genoemd tijdvak. De „grootverbruikers huisbrand" dit zijn zij, die van de toe wijzingskantoren van het Rijkskolenbureau een identiteitskaart voor het stookseizoen 1946-'47 hebben ontvangen zijn of zul len een dezer dagen door den plaatselijken dislributiedienst worden opgeroepen voor het in ontvangst nemen van de bijzondere toewijzingen voor de 10e tot en met 12e periode. Met nadruk wordt er door het ministerie van Economische Zaken op gewezen, dat de kolenpositie niet toelaat tof verhooging van de aan niet-particuliere huisbrandver bruikers toegekende rantsoenen over te gaan. Brandstof f enkaart Schaatsenrijden De Nederlanders starten Zondag in Oslo Vrijdagavond zijn uit het trainingscentrum Hamar in de Noorsche hoofdstad aangekomen de Nederlandsche rijders Langedijk, Broek man en Buyen, die dit weekeinde deelnemen aan de internationale wedstrijden welke door de Oslo Skoite Klub worden uitgeschreven over 500, 1500, 5000 «n 10.000 meter, Op de 500 meter te Oslo zal Langedijk ln de 7e serie starten tegen den Noor Karlsen, in de 8ste serie rijdt Broekman tegen den Zweedschen sprinter Stig Larsson. terwijl Buyen in de 10e serie tegen den Noorschen kampioen H. Wahl uitkomt. Er zijn niet min der dan 32 inschrijvingen, onder wie de be kende Zweedsche hardrijder Sevffarth en de Noor Charl Matthisen. Op de 1500 meter ko men 13 paren aan den 6tart. waarbij Buyen in de derde serie tegen den Noor Liaklev uit komt In de vierde serie start Bröekman tegen den Noor Er!in Hagen en in de negende serie strat Langedijk tegen Helgertsen. Meren- en dorpentocliten voor schaatsliefhebbers Zondag zijn er dorpentochten van Hollandsch Noorderkwartier, welke om negen uur begin nen in Zaandam en Purmerend. De routes zijn sneeuwvrij gemaakt. Voor Dinsdag staat een wedstrijd van Monnikendam naar Mar ken op het programma. De wedstrijdrijders starten om één uur en de toeristen om twee ln Zuidholland zijn vele gedeelten sneeuw vrij gemaakt en het is mogelijk aan verschil lende tochten deel te nemen. Vandaag ston den er tochten over het Kagermeer. Wijde Aa en Braasemermeer op het programma. Zon dag kan men deelnemen aan: 20 km tocht over de Kaag; 30 km tweemerentocht over de Kaag en het Braassemermeer; 60 km drie- merentocht over de Kaag, Braassemermeer en Langeraar; 90 km viermerentocht over de Kaag, Braassemermeer, Langeraar en Nieuw- koopsche plassen. Het ijs verkeert in uitstekende conditie, evenals in de omgeving van Loosdrecht. Be trouwbaar is de route: Nleuwendam-Zunder- dorp-Zuiderwoude-Monmkendam-Marken. Effecten- en Geldmarkt goed bewaren Hoewel van de brandstoffenkaart T606 in dit stookseizoen geen bonnen meer zul len worden aangewezen, dient men de kaart zorgvuldig te bewaren. Er zal namelijk zijner tijd een nieuwe brandstoffen- kaart worden uitgereikt tegen inlevering van een nader bekend te maken bon van de oude kaart T 606. Strandschap Zandvoort Op 11 Februari zal het Strandschap Zandvoort zijn eerste vergadering houden, die geopend zal worden door den Com missaris der Koningin Dr. J. E. Baron de Vos van Steen wijk. DE HISTORICUS PROF. DR. O. OPPER- MANN OVERLEDEN. De historicus prof. dr. O. Oppermann óp 73-jarigen leeftijd te Wiesbaden overleden. In 1904 werd hij, na in Leipzig gepro moveerd te zijn, lector aan de Utrechtsche Universiteit. Tot 1944 bezette hij daar den leerstoel van middeleeuwsche geschiede nis en historische wetenschappen. In 1909 werd hij benoemd tot buitengewoon, in 1918 tot gewoon hoogleeraar. Hoewel de algemeene koersstijging op de Amsterdamsche beurs voor industrieele aan- deelen tot staan is gekomen, vertoont de aan- deelenmarkt doorgaans toch een tamelijk vast aspect en krijgt men den indruk dat de eco nomische toestand van Nederland met wat meer vertrouwen wordt tegemoet gegaan dan eenigen tijd geleden het geval was. Het feit dat in het internationaal concert ook de stem der kleine landen in sterkere mate wordt gehoord en dat ten aanzien van den Nederlandschen handel met het buiten land besprekingen worden gevoerd en over eenkomsten worden afgesloten, zal daaraan ongetwijfeld niet vreemd zijn. Zoowel wat de grondstoffenvoorziening als de aanschaffing van kapitaalgoederen betreft, is ons land in belangrijke mate van het buitenland afhan kelijk en er is op dit punt tusschen onzen import en export een wisselwerking, welke, naarmate zij kan worden geactiveerd, aan onze nationale welvaart ten goede zal komen. Nederland moet uitvoeren om te kunnen in voeren. het moet echter ook invoeren om te kunnen uitvoeren en de betrokken instanties staan voor de zware taak hier de economische belangen zoo goed mogelijk tegen elkaar af te wegen. Uit de persconferenties van het ministerie van Economische Zaken blijkt wel dat in dit opzicht thans een grootere activiteit wordt ontwikkeld, tengevolge waarvan met Duitsch land reeds een betalingsovm-eenkomst is af gesloten tot 'n bedrag va'n 875 millioen voor levering van de hier dringend poodige mate rialen en met Polen een handelsverdrag is tot stand gekomen, waarbij op den export van aanzienlijke hoeveelheden kolen naar ons land gerekend mag worden. Het is duidelijk dat naarmate de Nederlandsche industrie over meer grondstoffen beschikken en haar bedrijfsapparaat vernieuwen kan. productie en export kunnen toenemen en de Nederland sche handelsbalans voor een grooter deel,kan bijdragen in het nijpend tekort, dat er thans op onze betalingsbalans bestaat. Dat hierbij ook de Nederlandsche scheep vaart en de Nederlandsche havenplaatsen zoo veel mogelijk worden ingeschakeld, is van niet minder beteejeenis en kan als de oorzaak van de doorgaans betere stemming voor Scheepvaartwaarden worden aangemerkt Deze gang van zaken is temeer verblijdend, omdat een verlevendiging van het economisch contact met Nederlandsch-Indië aanmerke lijk wordt vertraagd en tevens doordien de credietverleening in het buitenland, mot name in de V. S minder vlot loopt dan het vorig Jaar werd verwacht. In 1946 hebben de V. S. aan goederen en diensten voor 15.3 milliard uitgevoerd, waartegenover slechts een invoer stond van 7.1 milliard, zoodat 8.2 milliard moest worden overbrugd, welk bedrag gevonden werd door het verstrekken van leeningen ten beloope van 6 3"» m'lliard en voor niet minder dan 3.2 milliard door giften, grootendeels van de Amorikaansche regeering en voorts van Amerikannsche or ganisaties Op een zoodanige min of meer philantropische financiering mag voor het loopende jaar niet meer worden gerekend en wat niet met goederen of diensten kan wor den betaald, zal bij de Wereldbank moeten worden geleend. Deze is thans begonnen lee- ningsaanvragen van Frankrijk, China en De nemarken te onderzoeken en de uitgifte van obligaties voor te bereiden, teneinde de mid delen tot credietverleening te verkrijgen. We zullen dus langzamerhand weer op eigen bee- nen moeien leeren loopen en hoe meer de re geering daarvan overtuigd is en maatregelen Conversie-leening is nagenoeg volteekend Het ministerie van Financiën deelt mede: Aan de conversie der 3Vf en 4 procent staats schuld ten bedrage van 2ki milliard gulden in de 3—3"ï staatsleening 1947. is door slechts 85 houders niet deelgenomen met een totaal bedrag van f 3 567.100. Dat wil dus zeggen, dat voor 99 7'8 procent, dus nagenoeg 100 procent, op do nieuwe lee ning is ingeschreven. Van bovenstaand bedrag is ter aflossing via de conversierekening bijna 3 millioen gulden aangevraagd door twee institutioneele beleg gers. Het restand telt nog een bedrag van beteekenis; overigens geldt het een aantal kleine bedragen. Marken per auto bereikbaar Gisteren zijn de eerste auto's uit Volendam over het ijs in Marken aangekomen. Niet voor vrachtauto's en zware bussen, doch wel voör personen-auto's is het ijs sterk en betrouwbaar genoeg. NEDERLAND'S VERTEGENWOORDIGING IN DEN ECONOMISCHEN EN SOCIALEN RAAD. In de eerste zitting van den economischen en socialen raad. die op 28 Februari te New York zal bijeenkomen, zal aan den vertegen woordiger van Nederland, mr E. N. van Klef- fens. als plaatsvervangend vertegenwoordiger worden toegevoegd dr. J. H. van Royen, H.M.'s ambassadeur te Ottawa, oud-minister van buitenlandsche zaken. neemt tot het verkrijgen van een juiste ver houding tusschen de uitgaven der staatshuis houding en de inkomsten der volkshuishou ding, des te grooter zal onze credietwaardig- heid in het buitenland zijn. Het is verblijdend dat de Rijksmiddelen in 1946 260 millioen, dat is 24 meer hebben opgebracht dan de raming en minister Lief- tinck, ondanks de verlaagde inkomstenbelas ting voor de groote gezinnen en de lagere belastingdruk voor de groote vennootschap pen, voor het loopende jaar op eenzelfde op brengst meent te mogen rekenen. Ook het resultaat der groote conversie is een steun voor het staatscrediet. vooral nu gebleken is dat op een totaalbedrag van 2V\ milliard, slechts 3Vt millioen niet is, gecon verteerd, wo. niet meer dan l'/t millioen van particulieren. Aanvankelijk voor 98 1516 procent verhandeld, kon de nieuwe 33V» leening 1947 deze week tot boven 99'h op- loopen, daarbij in sterke mate gesteund door de bepaling, dat de stukken voor de beide vermogensheffingen kunnen worden gebruikt. Vijf etmalen in het ijs De postiboot „Waddenzee" van den dienst HolwerdAmeland, die vijf dagen geleden met tien passagiers aan boord m het ijs bleef steken, heeft gisteren bij hoog water den Amelandschen wal by het dorpje Buren tot op honderd meter af stand weten te bereiken. De tien passa giers konden toen over het ijs den vasten wal bereiken. Zij hadden vijf etmalen op het schip doorgebracht. Een der passagiers vertelde, dat de stemming aan boord, ondanks het groote ongerief, uitstekend is geweest. Men leef de op rantsoen, want er was niet veel voedsel aan boord. Het zoete water bleef bewaard als drinkwater en men waschte zich met zout water. De meeste passa giers sliepen op de ruwe houten banken, toegedekt met hun jassen, zoodat zij meestal verkleumd en stijf wakker wer den. Men kortte den tijd aan boord met rooken, kaartspelen en slapen. Het eerste marinevliegtuig, dat gisteren met de post van zes dagen weer op Ame land landde, had ook één zieken militair, die op het eiland thuishoort, aan boord. S Voetbal op gewalste sneeuw Verschillende Engelsche voetbalclubs, die niet over genoeg werkkrachten beschikken om de sneeuw te ruimen, gebruiken ln deze periode met succes een groote wals, waarmede de meeuw wordt vastgedrukt, waarna mei roode verf de lijnen getrokken worden. Dit blijkt dik wijls beter dan sneeuwruimen, aangezien het oppervlak na het walsen minder verraderlijk Is. Mariniers naar Indie Wederom zullen een aantal aanvullende transporten mariniersmiliciens naar Indië vertrekken om zich daar bij de mariniers brigade te Soerabaja te voegen. Met de „Johan de Wit" vertrekt heden een detachement van 50 man onder commando van den tweeden luitenant der mariniers E. de Waal. Woensdag wordt het gevolgd door een detachement van 200 man, dat per „Johan van Oldenbarnevelt" de reis naar de Oost zal maken. Deze mariniers zijn afkomstig uit het mariniersdepot te Tilburg. Omstreeks 19 Februari vertrekt tenslotte nog een transport van 200 man met de „Nieuw-Holland". „Het was in den tijd, toen de wegen lang waren en de dorpen eenzaam lagen aan den voet van de heuvels. Toen liep Onze-lieve- Heer nog tusschen Lima en Svardsjö in een lange zwarte jas met gebloemd vest en de oude Jerk sloop tusschen de lavas-struiken achter de schuur. In dien tijd werden de hek- senvuren op de toppen van de heuvels nog ontstoken, niets ontziende, evenmin als de booze tongen, die ze hadden doen ontbranden. Maar onder de wit gekalkte gewelven in de kerken bloeide de sterke vroomheid als sap pige rozen. Van hoeve tot hoeve zwierf de schilder als een heer. met zijn penseelen in zijn hand Met die woorden begint de film „Him- laspelef', die na enkele strubbelingen met de filmkeuring op het oogenblik in ons land wordt vertoond. De woorden duiden de sfeer der film goed aan en maken het duidelijk, waarom zij verge'eken wordt met „Grazige Weiden". In beide wordt God-de-Vader uitgebeeld als in menschen- gedaante op aarde verschij nend een onderdeel van de voorstelling, die primitieve menschen maken van de be grippen van het geloof. De voorstelling hier is ontleend aan motieven uit Dalecarlië, een provincie ln Zweden waar volgens het ver haal de menschen een voorliefde hadden voor heldere kleuren en hun huisraad versierden met fantastische bloemen, „kurbits". Op de wanden van hun kamers lieten zij rondrei zende schilders bijbelsche tafreelen maken, die gezien waren als tafreelen uit hun eigen dagelijksche leven In die kinderlijke schilderijen gaat het voorstellingsvermogen niet verder dan de vormen van allen dag. Het opperwezen is een achtenswaardige heer, de duivel verschijnt als een geslepen menschenkenner, die in mooi rijtuig rijdt, de profeten en aartsengelen zijn dienovereenkomstig. Het klinkt, wanneer men het zoo nuchter opsomt, wat erg naïef, maar het zien van de füm doet^ deze beden king vergeten voor den ootmoèdigen ernst, waarin deze gedachtewereld wordt beleefd. De naieveteit wordt dan tot oprechtheid en de milde humor, waarin menig tafreel ge drenkt is. sublimeert tot een hoogere waaTde. Het verhaal voor de film is afkomstig van „Ett spel om en wag som till Hdmla bar" van Rune Lindström, dat in het Nederlandsch vertaald „Een spel van een weg. die ten Hemel voert" heet en juist tegelijk met de film is uitgegeven 1). Het vertelt van een boerendochter, die wat stil van aard is en door een jaloersche vrouw ervan beschuldigd wordt, dat ze een verbond met den duivel heeft gesloten en de pest in het dorp gebracht. Ze wordt als heks verbrand en haar ontstel den verloofde, een boerenknecht „zonder zor gen of droomen" trekt de wereld in om On- zen-lieven-Heer „verantwoording" te vragen voor deze onrechtvaardigheid. Zijn zwerftocht vult het belangrijkste deel van de film. Hij ontmoet den ouden Jerk de Satan en de profeten Elias. Jonas en Jeremias. Hij begeleid: Josef en Maria een eindweegs op hun tocht door den nacht en maakt tenslotte een fabelachtige carrière door misbruik te maken van de dankbaarheid van een ouden boer. Maar zijn stoffelijke wel vaart kan hem geen rust geven en als de Satan hem komt halen, blijkt, dat hij geen enkelen vriend op aarde bezit, die een goed woord voor hem wil doen Maar Onze-lieve- Heer brengt hem naar het*huisje. waar het reeds lang gestorven meisje op hem wacht en zij worden hereenigd. in hun werkelijk tehuis Die zwerftocht doet even denken aan Peer Gynt, of aan de „Moeder'.egende" van Unger. meer nog aan „Elckerlyck" en het zou niet moeilijk zijn nog een paar overeenkomsten aan te wijzen, want deze elementaire gedach ten zijn in de verbeelding van alle volken terug te vinden. Panda en de Meesterdief 33. Komt binnen, goede vrienden, treedt nader!" riep Joris Goedbloed, terwijl hij de deur opende. .£aat ons in de beschut ting ran dit toél verwarmde vertrek over de U toekomende gelden spreken!" Panda stapte achter den chauffeur aan over de drempel en keek verbaasd naar de kale, verzakte zaal waarin ze terecht kivamen. „De ridderzaal!" zei Joris om zich heen wijzende. „Hier zaten wijze dappere voor vaderen en kortten zich de tijd met het spelen ran domino! Ach! Welk een herin neringen worden door deze oude muren verborgen! Welk een feestrumoer heeft zich hier doen horen. Gaat zitten, eenvou dige lieden en laat de stemming van deze zaal op U inwerken!" „Dat is allemaal heel aardig.'" zei de chauffeur, maar ik wil m'n centen!" Over Muziek Symphonische vormen Di De boerenknechtoud en rijk geworden, bijna aan het eind van zijn „weg". Dank zij een filmische vormgeving, die de plezierige gewaarwording geeft, dat het toch wei mogelijk is films te maken, die van het begin tot het einde ernst maken èn met haar onderwerp,èn met haar eigen wezen, is ,.Him- laspelet" een werk geworden, dat in de herinnnering blijft hangen. Waarom eigenlijk? Niet door originaliteit, want Lindström's werk mag dan van stijl en opzet aantrekkelijk zijn, het is geenszins een letterkundige open baring. Evenmin zijn de filmische regels, volgens welke regisseur Aif Sjöberg gewerkt heeft, opzienbarend. Ze zijn bekend, zelfs orthodox, en herinneren aan de dagen toen er met ernst gezocht werd naar den juisten film-vorm. Maar wat is het, dat het schrijden van een ouden grijzen heer langs den houten muur van een dorpskerkje hier tot een spannende climax maakt, waar dat in zoo veel andere films niet den min. ten indruk wekte? Is het de bijzondere gevoeligheid, die de filmer aan den dag legt voor de werking van het licht? Het clair-obscuur, dat. vergeleken bij den üeht-overvloed, dien de Amerikanen ons als normaal hebben leeren beschouwen, haast Rembrandtiek werkt? Is het de bewegingloos heid van' sommige der objecten tegenover de steeds als een levende waarnemer mee belevende camera? Of is het misschien het effect van bewegende donkere menschen- figuren tegen een wijden, leegen en lichten den achtergrond, dat vaak voorkóïnt en de mystieke sfeer sterk in de hand werkt? Of zijn het de verre eindelooz.e landschappen van Dalecarlië. die den blik der menschen stil en peinzend moeten maken? Het zijn natuurlijk al deze factoren samen, mét nog vele andere, want deze film is niet volgens eenzijdige formules geschapen. Ze is werkelijk film en dat is het eenige, maar be langrijke wat haar onderscheidt van veel wat der bioscoop eigen pleegt te zijn, maar wat in de geschiedenis van de ontwikkeling der filmkunst geen plaats zal krijgen. Zeker, het is mogelijk styleeringen aan te wijzen, die meer tooneel dan film zijn; er kunnen pas sages gevonden worden, die wat lang en erg nadrukkelijk aandoen Het is ook mogelijk 's filmers meest karakteristieke eigenschap los te peuteren uit zijn werk en op te mer ken. da: hij een voorkeur heeft voor wijde beeldvlakken me: weinige sterk geaccentueer de en zorgvuldig verdeelde figuren erin. Maar waarom op onderdeeien letten, wanneer alles harmonieus en boeiend ineen sluit' Ten slotte gebeurt het niet eiken dag, dat een film gemaakt wordt, die in gaat tegen bijna alle regels, die de bioscoop-conventie zoo langzamerhand gevormd heeft, en die „toch" allerwege waardeering vindt v G. 1) „Een spel van een weg, die ten Hemel voert" van Rune Lindström verscheen, uit het Zweedsch vertaald door dr. P. M. Boer Den Hoed. bij H. D. Tjeenk Willink en Zoon N.V. te Haariem. De „zes Dalecarlische ta freelen" zijn hier in hun oorspronkelijke orde aanwezig en blijken een dramatisch werkje te zijn, dat soms even aan middeleeuwsche dichtwerken herinnert Het is soms klaar en simpel als een oud volkswijsje, dan mystiek en diepzinnig Het is blijkbaar als tooneel- spcl bedoeld, maar als dramatisch geheel is de film zeker sterker dan het stuk. Het boekje Is overigens zeer welverzorgd en geïllustreerd met bekoorlijke primitieve gekleurde pren ten. die den stijl van de „kurbits" voortref felijk weergeven. klassieke symphonie is nooit in één deel besloten. De concertbezoeker weet, dat hem bijvoorbeeld bij Beethoven tenminste vier afzonderlijke stukken te wachten staan en het zou niet verwonderlijk zijn, als een trouwe liefhebber zich zou afvragen: waarom is die zoogenaamde Hoofdvorm (waarover ik de vorige week schreef) niet een stuk op zich zelf en waarom komen daar dikwijls onafhan kelijke stukken achter, als Menuet, Scherzo, enz. Hij overweegt het feit, dat de Hoofd vorm op zichzelf een volledig kunstwerk is en begrijpt de noodzaak niet van die toevoe gingen. Dit is een zeer redelijke overweging. Er is echter een historische oorzaak voor deze 3- of 4-deeligheid. De klassieke symphonie komt namelijk voort uit de oudere „Suite" van dansvormen, zooals wij die bijvoorbeeld van Bach kennen. Over deze danssuite zal ik later eens schrijven; thans moet ik volstaan met de aandacht er op te vestigen, dat men in vele klassieke symphonieën nog dansvor men aantreft, bijvoorbeeld Menuet en Rondo, De Hoofdvorm heeft zich pas na Johann Seb. Bach geleidelijk ontwikkeld, maar intusschen bleef de suite-vorm. dat wil dus volgens de woord beteeken is zeggen: de opeenvolging van stukken, bestaan Bij Haydn en Mozart bleef het Menuet in zijn eigen stijl gehandhaafd; het is zeer karakteristiek dat Beethoven zon der speciale revolutionaire neigingen dit Me nuet in een Scherzo veranderde. Dat wil zeg gen: hij behield de driedeeligheid van het stuk, óók de drievoudige dansmaat en noemde zoo'n stuk ook aanvankelijk nog Menuet, maar het karakter was gewijzigd: de deftige eenvoud, die zich niet alleen in harmonie, melodie en rythme maar ook in het tempo deed kennen, verdween voor een levendig^ verrassende beweging in elk dezer elemen ten: het was geen plechtig-elegante dans meer. het was een ander muzikaal spel. vol van vlugheid en kracht. In zekeren zin bleef de eenvoud behouden, maar niet de eenvoud der rust, wél de eenvoud van den vorm. Het is voor niemand moeilijk den voortgang van een Scherzo te volgen', want men hoort ge makkelijk de vaart van het eerste gedeelte, de rustige afwisseling van het middendeel en daarna de herhaling van het eerste deel. In sommige symphonieën yan Beethoven, bij voorbeeld in de derde en de negende, zijn de samenstellingen der Scherzi ingewikkelder, maar ook bij deze stukken is het meeleven van den voortgang in het muzikale spel eigenlijk eenvoudiger dan het volgen van den Hoofdvorm. Eigenaardige stukken in de klassieke sym phonie zijn de langzame deelen, de zooge naamde Adagio's en Andante's. De oorsprong van hun bestaan moet men onder andere vin. den in het Air of de Aria in de oude Suite®; een soort lyrische afwisseling tusschen de dansvormen. Alle echte muziekliefhebbers kennen de verrukkelijke aria in de D-majeur- suite van Bach; is dit onvolprezen gezang ooit door een adagio in een latere symphonie overtroffen? Het is slechts een tweedeelige liedvorm en kent geen doorwerking, maar het is een gezang van de edelste muzikale ge voelens en gedachten; hier is het spel der absolute muziek in zingen opgegaan en men behoeft waarlijk niet sentimenteel te zijn. om zijn muzikaliteit te laten leiden door de on beschrijfelijke schoonheid dezer melodie. La ter. bij Havdn. Mozart en Beethoven worden de langzame deelen sterk beïnvloed door den hoofdvorm In meerdere gevallen zijn deze lyrische stukken zeer samengesteld en heb ben in hun middendeel een bepaalde verdie ping van de motieven, die in hun begin wer den geëxposeerd. Het zijn dan echte Hoofd vormen, die den verstandelijken speurder dikwijls voor moeilijker opgaven stellen dan het eerste Allegro van een Symphonie. Het is echter verstandig om in den componist den architect te eeren, maar den dichter te be luisteren. De Finale van een symphonie is zeer dik wijls het meest gecompliceerde deel van het werk. Uiteraard laten dan alle personages van het spel, laten wij zeggen van het ballet, zich gelden in het muzikale geestesleven van den componist. Deze complicatie der krachten wijst op een onvermoeide vitaliteit. Ook in die werken, waarin niet motieven en thema's uit de voorafgaande deelen in de Finale op treden, hooren wij dikwijls een samendringen van drijfveeren. die aan de finale een bij zondere. dikwijls hevige spanning geven. Het is daarom niet te verwonderen, dat de com ponisten in de finale fugatisch te werk gaan. Wat wil dit zeggen? Voor den liefhebber uit gelegd klinkt het meen ik duidelijk wan neer ik zeg, dat in zoo'n geval de melodieën niet op elkaar wachten, maar zich opdringen en schijnbaar zelfs "elkaar verdringen Ze klinken tegelijkertijd en voeren ongeduldig met elkaar het spel van verschillen en tegen strijdigheden. Niet altijd zijn het verscheidene melodieën: Het kan ook zijn dat de vele strij kende en blazende stemmen van het orkest met dezelfde melodie in het muzikale ballet meedoen. Men hoort overal herhaaldelijk be kende inzetten en wie met hart en geest aan dachtig is. amuseert zich met levendige ernst om dit volle leven. Een prachtig voorbeeld van deze kunst is de finale van Mozart's Jupiter-symphonic, andere voorbeelden van zwaarder gewicht hoort, men in de finales van Bruckner's symphonieën. Ook bij Mahler zou men de fugatische stukken in zijn sympho nieën kunnen prijzen, wanneer de componist slechts meer meester was geweest over de teugels. Want op het beheerschen van de vele krachten komt het aan. De duurzaamheid van een muzikaal kunstwerk woTdt niet be paald door de intensiteit dér wildheid, maar door de evenredige gestalte-vorming uit de veelheid der verscheidenheden. Deze fugatische Werkwijze komt ook wel fragmentarisch voor; men vindt in sommige stukken een soms onverwachte ontwik keling in dezen zin. Een fraai voorbeeld hier van hoort men in de marcia funèbre van Beethoven's derde Symphonie en op sommige plaatsen in de finale van hetzelfde werk Een groot meester in het fugatische schrijven is Saint-Saëns; trouwens de Fransche meesters schrijven voor het orkest altijd welsprekend in alle stemmen Hiervan zouden vele voor beelden uit ouvertures en andere orkestwer ken kunnen genoemd worden. HENDRIK ANDRIESSEN. Naar radio Belgrado mededeelt heeft de Joegoslavische regeering in een nota aan het secretariaat van' het Vattcaan verzocht om uit levering van vijf Joegoslavische oorlogsmisdadi gers, die uit Joego-Slavlë zlln ontsnapt en, zoo wordt ln de nota beweerd, zich thans op het grondgebied van het Vaticaan verbergen. In een tweede nota wordt beweerd, dat een Itallaansche priester. André Argentl, naar Zuid-Amerika is gezonden, om de daar wonende Joegoslaven er toe te bewegen, niet naar hun vaderland terug te keeren. Argenti zou ln contact staan met de oorlogsmisdadigers. Het schip „Ulna" met een zeshonderdtal Joodsehe vluchtelingen aan boord, arriveerde Donderdagmiddag, komend uit Trellenberg in Zweden, in de haven van Le Havre om steenkool en voedsel ln te nemen De kapitein verklaarde, dat hij nog achthonderd ton steenkool noodtg had om de reis te voleinden. Naar vernomen werd. was het de bedoeling vla Marseille en Alexandrië naar Tel-Aviv te varen. Er werd echter door de Fransche autoriteiten geen toe stemming verleend voor voortzetting van de reis, wegens onvoldoende veiligheidsmaatregelen aan boord van het schip, Volgens door een Atheensch dagblad uit Salonlki ontvangen berichten, aldus het Grieksch nieuwsbureau zijn 40 boeren uit een Grleksch dorp bij de Joegoslavische grens door een „anarchistische bende" ontvoerd, die hen aan Joego-Slavlsche autoriteiten heeft uitgele verd. De boeren zouden naar speciale kampen ln Joego-SlavlB zijn gezonden om dienst te doen als voorbeeld van „vervolgde Grieksche demo craten".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1947 | | pagina 2