c Ruim procent van het publi gaat nooit naar de Schouwbui ibliek irg L De 9 Muzen !g De Theo Mann-Bouwmeester-Ring Steeds meerverlangen naar geestelijk contact over de grenzen impressionisme ZATERDAG 27 DECEMBER 1947 TONEEL EN FILM Nu dc toekomst van het Nederlandse toneel en de belangstelling voor de film door s^ubsidie-verlagingen en de voorge stelde verhoging der vermakelijkheidsbe lasting in het middelpunt der belangstel ling staan, heeft het Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie nagegaan, hoe het grote publiek over film en toneel denkt. Allereerst hebben de enquêteurs ge ïnformeerd, of men wel eens naar de bioscoop gaat of naar de schouwburg en hoe vaak. Plet blijkt, dat 62 pet. van de volwassenen nooit naar een toneelstuk gaat, 37 pet. nooit naar een film. De volledige uitslag is: Naar toneelstuk Naar film Nooit Enkele keer per jaar 32 fooc,. 31 1 Eens of vaker per mnd. 6 i 22 i Eens per week of meer 10 Het aantal mensen, dat de bioscoop be zoekt is dus bijna tweemaal zo groot als het aantal dat wel eens een toneelstuk gaat zien. Als men nagaat hoe vaak er naar toneel en film gegaan wordt, blijkt het verschil voor het toneel nog veel on gunstiger te zijn. (Waar nog bijkomt dat mensen onder de 23 jaar, waaronder heel wat bioscoopbezoekers in deze enquête niet ondervraagd zijn). Uit een verdeling naar inkomen blijkt dat de film het karakter van ontspanning voor het gehele volk heeft, doch dat to neel min of meer een luxe is. Gaan wel eens Gaan wel eens naar toneel naar film Mensen met: Laagste inkomen 17 pet. 56 pet. Lage inkomens 36 63 Middenklasse 58 69 Welgestelden 80 73 - Verhoging van de vermakelijkheidsbe lasting treft bij de film dus 56 pet. van hen met de laagste inkomens en 63 pet. van de mensen met lage inkomens. Van dezelfde belasting bij het schouwburgbe zoek merkt slechts 17 pet. der laagste in komens en 36 pet. van de iets minder lage inkomens iets. Het onderwijs dat men gehad heeft, blijkt bij toneel- en filmbezoek eveneens een rol te spelen. Van de meerderheid van het publiek, dat alleen op de lagere school geweest is, g^iat 56 pet. naar de film, slechts 24 pet. wel eens naar een toneel stuk. Van de mensen met U.L.O., M.U.L.O., vakopleidingen en dergelijke gaat 72 pet. naar de bioscoop, 52 pet. naar toneelstuk ken en van hen, die middelbaar of voor bereidend hoger onderwijs genoten heb ben: 78 pet. naar film, 72 pet. naar toneel. „Ziet u liever een goed toneelstuk dan een goede film, of liever een goede film dan een goed toneelstuk?" vroegen de on derzoekers verder. 34 pet. prefereert een goed toneelstuk. 22 een goede film, 14 is het gelijk, 30 weet het niet. Naar genoten onderwijs gesplitst: Liever Liever Geen Geen toneel film ver- oor- schil deel. Mensen met; Lager Onderwiis 28 22 12 38 U.L.O., M.U.L.Ö. 40 25 16 19 Middelb. Onderwijs 52 12 21 15 Waarom men een goede film, of een goed toneelstuk prefereert heeft het N. I. P. O. ook geïnformeerd. Het belangrijkste antwoord van de to neelliefhebbers, tien maal meer genoemd dan enige andere reden, is: „Toneel is echter, natuurlijker, men ziet echte men sen, contact met spelers", enz. (Genoemd door 63 pet.) De voornaamste motieven van hen, die een goede film prefereren zijn: „Meer tempo, meer afwisseling, meer vaart" (door 28 pet. genoemd), „Echter, natuur lijker dan toneel" (10 pet.), „Begrijpt to neel meestal niet, films gemakkelijk te be grijpen" (8 pet.) en „goedkopér" (5 pet.) Tenslotte vroeg- het N.I.P.O.: „Wat denkt u: waarom gaan veel men- Franse „anti-inflatiewet" aanvaard Groeiende oppositie van contmunislische en rechtse afgevaardigden had een sterk remmende invloed gehad op de behande ling in de'' Franse Nationale Vergadering van het door de regering ingediende dras tische financiële program. Na een debat dat de gehele nacht had voortgeduurd bleef de vergadering ook gistermorgen nog in zitting. Tegen de avond werd de „anti-inflatie wet" definitief aangenomen verklaard met 300 tegen 268 stemmen. Nadat de ,.a"hti-inflatie-wet" was aan vaard werd op verzoek van de regering begonnen met spoedbehandeling van het wetsontwerp tot uitschrijven van een lening. Dit wetsontwerp werd, na artikels- gewijze behandeling, in zijn geheel aan vaard met 351 tegen 189 stemmen. Bedoelde lening heeft een rentevoet van drie procent, is belastingvrij en voor ieder een open. Zij is aflosbaar in tien jaar. Zuid-Afrika schenkt f 50.000. aan het Nederlandse Rode Kruis Het hoofdbestuur van het Nederlandse Bode Kruis heeft via de Nederlandse ge zant in Zuid-Afrika een bedrag van 50.000 ontvangen van de gezamenlijke fondsen voor hulpverlening aan Nederland aldaar. De gezant heeft voorgesteld deze gift te i gebruiken voor de bouw van een vleugel aan het Orthopedisch-chirurgisch centrum voor oorlogsslachtoffers te Leersum. Agentda voor Haarlem ZATKRDAG 27 DECEMBER Stadsschouwburg: Cabaret Chiel de Boer, 8 uur. Gem. Concertgebouw: „Bonte Padvin dersavond", 8 uvfr. City: ..Kis G arson", toeg. bov. 14 j. t-ipaarnc: „South of the border", alle leeft., 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Frans Hals: „Mijn onbekende echtgenoot". 14 j., 2.30, 7.00 en 9.IS uur. Rembrandt: „Two girls and a sailor", nlle leeft.. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. Palace: „De wegnaar Singapore", alle leeft., 2.00, 4.15 7.00 en 9.15 uur. Luxor: ..George verovert de vloot", alle leeft. 2.00, 4.15 7.00 en 9.15 uur ZONDAG 28 DECEMBER Stadsschouwburg: „Toontje heeft een paard getekend", 8 uur. Gcm. Concertgebouw: „Ba ron Kneut". 8 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. Brinkmann: Instituut voor Arbeidersont wikkeling en Humanistisch Verbond, oude- iaarsbijeenkomst. 8 uur. MAANDAG 29 DECEMBER Genv Concertgebouw: Bonte padvinders avond8 uur Bioscopen; Middag- en avond voorstellingen. sen wel vaak naar de film en zelden of nooit naar een toneelstuk?" De 32 pet. die geen antwoord heeft ge geven en bovendien toneel zowel als film zelden of nooit bezoekt buiten beschou wing gelaten, is dit de 'openbare mening over de aantrekkingskracht van de bio scoop: 40 pet. Toneelvoorstellingen zijn te duur. 19 Film is leuker, boeiender, mooier, biedt meer afwisseling, meer vaart. Toneel 6aai e.d. 15 Mensen begrijpen toneel niet, film gemakkelijker te volgen, toneel stuk volgen kost inspanning. 12 Meer gelegenheid 'om naar de film te gaan, zelden een goed toneel stuk, vaak aardige films, enz. 3 Film past bij deze tijd, is modern, en dergelijke. 3 Voor de schouwburg moet men be hoorlijk gekleed zijn. Kerst-sneeuw in New York Te New York heeft Kerstmis de hevigste sneeuwval sinds 1900 gebracht. Er ligt reeds een laag van 35 cm en het sneeuwt nog steeds. Men heeft 10.000 man aan het sneeuwruimen gezet, uitgerust met 900 zware en 300 lichtere sneeuwploegen en ander materiaal. Het voetgangers- en rij- verkeer wordt ten zeerste belemmerd. Muziek voor „Walcheren". Max Vre- denburg. de componist van de muziek bij de film ..Walvis in zicht" is aangezocht een partituur te schrijven bij de documentaire film „Walcheren". De schrijfster Clara Asscher-Pinkhof heeft hem opgedragen haar in rijm geschre ven „De Jonge Mozes" tot oratorium tc maken. „Duitse nachtegaal" geboycot. De Duitse coloratuurzangeres Erna Sack, de „Duitse nachtegaal", ondervindt op haar tournee door Zuid-Amerika grote moeilijkheden. In Uruguay werden haar concerten door een aantal politieke verenigingen geboycot, en in Bunos Aires waren zeer weinig toe hoorders aanwezig. Erna Sack genoot in het Derde rijk de bij zondere bescherminig van het ministerie van propaganda. Nieuwe werken van Milhaud. Dezer geu werden tc Parijs twee nieuwe werken van Darius Milhaud ten gehore gebracht, namelijk diens tweede en derde symphonic. Daar Milhaud, die* onlangs uit Amerika terugkeerde, ziek was, werd het conccn geleid door Roger Désormières. „Ben, was dc cys sal zijn?" Ter gelegen hcid van Ben van Eysselsteijn's vijftigste verjaardag zal het Drents genootschap, waarvan de toekomstige jubilerende schrij ver-journalist als „Haagse agent" optreedt, op 22 Januari te Gieten een ..Nabei vcziet te houden, de zogenaamde „Gieter Vcspe- reye". Anne de Vries zal het Drentse aspect van Van Eysselsteijn's werk belichten onder de titel „Ben, was de eys sal zijn?". Drente is het land van Van Eysselsteijn's jeugd en ,.d' oude lantschap" betekent voor hem nog steeds zijn dierbaarst plekje grond. Speciaal het dorp Gieten genoot zijn voor keur. DE JEUCD CAAT VOOR: De jongens gaan met Kcrstvacantie op de helft van dc maand December om thuis deel te nemen aan de opwindende en prettige voorbereidingen van het grote -feest. Als de Eton boys met hun typische hoofddeksels in zwermen vaar het slation trek ken achter handkarren met bagage, dan weet de Engelsman dal Kerstmis op komst is. Toneel herinneringen en toneel portretten P EN DER MEEST ONTROERENDE toneelgebeurtenissen, die ik heb bij gewoond, was de overdracht van de Theo Mann-Bouwmeester-ring aan Else Mauhs. Bij haar veertigjarig toneeljubileum in 1911 was in navolging van Duitsland, waar onder andere de Iffland-ring telkens van hand tot hand overgaat aan de toneel speler, die als de grootste van zijn tijd wordt beschouwd aan mevrouw Mann door enige vereerders van haar kunst de Theo Mann-Bouwmeester-ring geschonken met de bepaling, dat de actrice zelf zou beslissen, wie haar opvolgster zou zijn en dus de ring na haar zou mogen dragen. In het begin van 1934 werd bekend, dat mevrouw Mann-Bouwmeester de ring be stemd had voor Else Mauhs. Dit besluit om nog tijdens haar leven afstand te doen van de ring, eerde mevrouw Mann. Het was een bewijs van ruime geest en groot ka rakter. Voor Else Mauhs betekende de toekenning van deze ring meer dan de hoogste officiële onderscheiding, omdat zij daarmee door de kunstenares, die meer dan één ander daartoe bevoegd was, offi cieel tot de eerste onder de kunstzusters werd uitgeroepen. Voor het Nederlandse toneel was het een hoogtij-avond, toen Else Mauhs in de Stadsschouwburg te Amster dam de ridderslag van mevrouw Mann ontving. Dagen te voren was de schouwburg reeds uitverkocht. Met laaiende geestdrift werd mevrouw Mann ontvangen, toen zij even voor de aanvang van de voorstelling van „Vorstelijke Emigranten", in welk stuk Else Mauhs de rol van de Russische groot vorstin speelde, aan de arm van de direc teur, de heer Bendien, in de zaal verscheen en langs de voorste rij der stalles naar haar met bloemen versierde loge d'avant scène schreed. In het midden van de zaal Zij zongen in Haarlem en zijn nu weer thuis. De leden van het Schotse jongens- en meisjeskoor Kirkintilloch maakten een tournee door Nederland en traden ook J7i Haarlem op. namelijk ia de Bakcnesserkerk op 19 December. - Enkele leden met in Holland gekochte souvenirs op Liverpool- Street station. stond zij even stil en keek ontroérd om zich heen, als wilde zij dit ogenblik goed in zich opnemen. Heel de zaal bracht staande haar een grootse ovatie, die haar moest herinneren aan de dagen, toen zij als eerste actrice op de planken van die zelfde schouwburg haar triomfen vierde. 'Het tweede ontroerende moment was. toen Else Mauhs in het eenvoudige kleed van de verarmde grootvorstin ten tonele verscheen. Opnieuw klaterde het applaus los en toen ging de geestdrift van de zaal uit naar haar, die die avond tot koningin onzer toneelspeelsters zou worden uitge roepen. Else Mauhs kwam naar voren om te bedanken, maar het applaus wilde geen einde nemen. Toen wendde Else Mauhs zich lot de loge, waarin mevrouw Mann was gezeten en zij wuifde ongedwongen met haar hand naar haar grote voorgang ster. Zelden heb ik zulk een uitbarsting van geestdrift meegemaakt als op dat ogenblik. Voor het begin van de pauze had de eigenlijke overdracht plaats. Nog zie ik de twee kunstenaressen daar staan op het toneel te midden van een schat van bloe men, mevrouw Mann-Bouwmeester nu voor het eerst op die plaats als een oude vrouw zij was toen 85 jaar maar nog altijd vitaal en levendig met haar bewe gelijk, spiritueel gezicht en daarnaast in het wit, als een bruid, de tere, fragiele Else Mauhs. Het was duidelijk te zien, dat dit ogenblik beide kunstenaressen diep aangreep. Jan Musch las met zijn mooie, sonore stem de bij'de Theo Mann-Bouwmeester- ring behorende oorkonde voor. Daarna deed mevrouw Mann een paar passen naar voren en voor het eerst na haar afscheid hoorden wij weer in de schouwburg de bekende stem. even klaar en helder als wij haar nog van vroeger herinnerden. Maar gemakkelijk viel haar het spreken niet. Enige malen werd de ontroering haar te sterk, kon zij niet verder en wij voelden allen, wat er in die ogenblikken in haar omging. Was het feitelijk niet een" tweede afscheid, toen zij het syinb'ool van de dra matische kunst zoals zij zelf de ring noemde aan een ander overdroeg? „Els", zo zei ze aan het slot, „als dc tifd gekomen is, dat jij moet beslissen, ban dan alle persoonlijke antipathieën en sympa thieën en zie alleen naar de kunstenares". Toen nam mevrouw Mann de ring van haar vinger en reikte die Else Mauhs over. „Het is vol hoop op de toekomst, dat ik je deze ring geef, nu ik mijn taak als afge lopen beschouw. In naam van de kunst, die mij zo lief cn dierbaar is geweest, mijn hele leven" en zij sprak deze woorden met een merkbare trilling in haar stem „draag ik je die taak over", j Nog herinner ik mij de ontroering, die I op dat moment door heel de zaal ging. Allen voelden wij, dat wij een voor het toneel historisch moment beleefden: het verleden en de toekomst, die elkaar de hand reikten. Het werd mevrouw Mauhs blijkbaar een ogenblik te zwaar en even legde zij haar hoofd tegen de schouder van haar grote voorgangster en met dat in tieme gebaar zei ze meer dan met woorden. Voor het Nederlandse toneel was het een avond van historische betekenis cn wie dit heeft meegemaakt, zal het zich altijd met blijdschap cn dankbaarheid her inneren, dat hij hierbij tegenwoordig heeft mogen zijn. J. B. SCHUIL. (Speciale reportage) Vier-en-dertig organisaties uit 21 lan den zijn vertegenwoordigd geweest op een tc Parijs gehouden conferentie van de „Federation Internationale des organisa tions de correspondance et échangc sco- laires". kortweg „Fioccs" genoemd. Men heefj er de gemeenschappelijke belangen besproken, de samenwerking met de Unesco geregeld en plannen beraamd voor uitbreiding van het werk in het eigen land en daarbuiten. Het voeren van schoolcor- respondcntïe geschiedt al tientallen jaren cn leidde in 1922 in ons land tot de op richting van het „Ned. bureau voor be middeling van internationale jeugd-cor- responaentie", dat te Leiden gevestigd werd en met zeer veel animo 'door mevr. Nieuwenhuis werd bestuurd. Toen er. ook in het buitenland, groeiende belangstelling voor het instituut der jeugdcorresponden- tie t?leek te bestaan, werd in 1929 te Parijs een internationale organisatie gevormd, en tenslotte is verleden jaar besloten om niet alleen dp brief- maar ook de persoonlijke uitwisseling in het werk van de federatie te betrekken. Naast de Vereniging voor Internationaal Jeugdverkeer te Leiden, die in 1931 tot stand is gekomen, werd toen ook de „Ned. Stichting voor school reizen" te Den* Haag, waarover prof. dr. van Poelje de scepter zwaait, lid van de „Fioces". Idccle motieven. Het taaimotief heeft lange tijd bü de jeugdcorrespondentie en de vacantie-uit- wisseling een belangrijke rol gespeeld en doet dat nog. Daarnaast en daarboven uit is echter het ideële motief gegroeid: het bevorderen van vriendsthappelijke betrek kingen tussen de Nederlandse en de bui tenlandse jeugd. Door onderling grotere bekendheid en vriendschap kan men ko men tot meer waardering en betere inter nationale verstandhouding. De vereniging voor Internationaal Jeugd verkeer is geen reisbureau of handels onderneming in adressen, zo vertelde ons de directeur, de heer H. W. Pirang. Zij wil geen winst maken, maar wel de jeugd kennis van en begrip voor andere volken bijbrengen. In het hoofdbestuur zitten le den van vele gezindten en uit alle lagen en kringen van ons volk. Het ledental voor de oorlog ongeveer 1500 bedraagt thans 8500. Het zou ver moedelijk hoger geweest zijn, indien men in 1945 de remmen niet had aangezet om het gevaar van organisatorische moeilijk heden te voorkomen. De behoefte aan internationaal contact bij de Nederlandse jeugd is na de oorlog zeer sterk toegenomen. Dat blijkt uit de stijging van het ledental en eveneens uit het feit, dat, buiten die 8500 leden om, nog geregeld leerlingen van 120 scholen voor voorbereidend en middelbaar onder wijs aan de schoolcorrespondentie deel nemen. In één jaar tijds heeft het Leidse bureau bijna 17.000 adressen verstrekt uit een dertig tal landen. Met zorg wordt er daar bij naar gestreefd om het meisje of de jongen, die een correspondentie-adres vraagt of een individuele uitwisseling be oogt. zoveel mogelijk een partner te geven uit hetzelfde soéiale milieu, van dezelfde leeftijd en met gelijksoortige interessen. Dat hier veel werk aan vast zit, is dui delijk en gemiddeld gaan er uit Leiden dan ook een 3 a 5000 brieven per maand uit om de gewenste connecties tot stand te brengen Merkwaardig is wel, dat in Nederland 60 pet. van de aanvragen door meisjes worden gedaan, hoewel dit percentage el ders nog veeJ hoger ligt: 90 pet. voor En geland en 95 pet. voor Amerika. Ingewij den menen, dat te moeten wijten aan de grote rol van de sport in het buitenland, die de belangstelling van de jongens bij kans geheel absorbeert. Bevordering van het internationale jeugdverkeer is in Nederland nog altijd een particuliere zaak. in tegenstelling met landen als Frankrijk. België, Tsjecho- Slowakije. Zweden en Finland, waar de organisaties subsidie ontvangen en dik wijls ook verder op tal van wijzen worden gesteund. Op het thans te Parijs gehouden congres is besloten om ook Duitsland weer in dc Federatie op te nemen. Oostenrijk zal stellig volgen, zodra men de organi satie daar weer in goede banen heeft kun nen leiden. tovenaar in klanken Morgen. Zondag 28 December, zullen dc vrienden der Franse muziek een ogenblik in gedachten verwijlen bij degene, die voor tien jaar van het aardse leven afscheid nam: Maurice Ravel. Zijn leven was zo arm aan uiterlijke ge beurtcnissen, dat zijn biografen genoopt zijn hun inspiratie vrijwel uitsluitend uit zijn werken te putten. Maar daarin vinden ze dan ook een nimmer opdrogende bron van gecstes-rijkdom en klankenweelde. Er zijn drie factoren, die men in zijn oeuvre steeds weer kan onderkennen: zijn Baskische origine, zijn afschuw van de oorlog en zijn liefde voor het sprookje en de fantasmagorie. De neerslag van de eerste horen we in volle kracht in de klankorgieën van „La Feria" uit de Spaanse rhapsodie. van de tweede in het tot een obsessie geworden danspoeëm „La Valse" en in de bitterheid van het voor een oorlogsinvalide geschre ven Pianoconcert voor de link'erhand. Het filigraanwerk van de partituur van „Ma mère Foye" tenslotte voert ons mee naar de speelse ironie en de tere poëzie van het domein van fee en faun. Toch werd Ravels faam niet door deze of door zijn meesterwerken op het gebied van de kamermuziek gevestigd. Het zou het lot van zijn Bolero, waarin het tech nisch raffinement een nauw verholen creatieve steriliteit verdoezelde, worden een tromftocht over de wereld te maken. Ieder orkest, dat zich enigszins respec teerde, nam het op zijn repertoire, of het nu door Stokowski of door Jack Hylton geleid werd. De maker zelf bleef er koel en onaange daan bij. tot die tragische dag, kort na het auto-ongeluk, dat hem zijn geheugen kostte. Ravel was met vrienden een dagje buï- teq en kwam langs een bungalow, waar een koffergramofoon de schepping, waar aan hij zijn populariteit dankte, speelde. Een vluchtig en vreugdig herkennen «gleed over zijn gezicht. Zij'n vrienden hoopten op een ommekeer na de stoovnis. Tevergeefs. Niet lang daarna besloot Ravel tot een hersenoperatie. Het was de laatste kans. In zijn geest hoorde hij de reien en rhythmen van het ballet „Diana", waaraan hij werkte, doch waarvoor hij de tekens, waar in het gematerialiseerd moest worden, niet kon vinden. De operatie bracht de verlossing, zij het anders dan zij, die hem lief hadden, ge hoopt hadden. Een Frans dichter vertolkte zijn sterven met de woorden: „Hij heeft de kamer op geruimd en de lamp uitgeblazen. Hij heeft de vleugel dichtgeklapt en de sleutel om gedraaid alvorens heen te gaan". Zo werd zijn leven en zijn dood ver stild en teruggetrokken waardig om schreven. Bruiloftsfeest eindigde in een vechtpartij Bejaarde bruidegom gewond, zijn oudste zoon gedood Woensdagavond vierde het echtpaar H. den D.T. zijn 45-jarig huwelijksfeest in een woning aan de Rotterdamsestraat te Scheveningen. In de loop van de avond kwam de oudste zoon van het echtpaar, de 41-jarige J. den D., in beschonken toestand aan de woning en trachtte toegang te ver krijgen.' De man die met de gehele familie in onmin leeft, was naar de woning van zijn ouders gekomen omdat hij ontstemd was over een advertentie "waarin het brui loftsfeest werd aangekondigd. Hij was van mening, dat deze advertentie door hem had moeten worden geplaatst en niet zoals nu door een der overige familieleden. Het gelukte de feestvierenden aanvan kelijk de zoon buiten de deur te houden. Maar 's avonds laat wist hij binnen te dringen. Er ontstond een vechtpartij tus sen hem. zijn 32-jarige broer, zijn zwager en zijn 69-jarige vader. De vader werd vrij ernstig gewond door een messteek in de rechter arm. J. den D. werd tijdens de vechtpartij neergeslagen en overleed ter plaatse. De politie arresteerde de broer, de zwa ger en drie bruiloftsgasten. Allen werden echter na verhoor vrijgelaten. Walcheren liet ballonnen op En Duitsers vroegen om „Liebesgaben" Aan de onlangs gehouden „Boomplant- dag" op Walcheren had men een luchtbal lonwedstrijd voor de jeugd verbonden. Aan ieder boompje was een luchtballonnetje bevestigd, dat werd opgelaten, zodra de boom geplant was. Ongeveer de helft van deze ballonnen kwam in Duitsland terecht. Twee exem plaren, die in het plaatsje Waldorff in de buurt van Frankfort aan de Main terecht kwamen legden de grootste afstand af, n.l. 500 kilometer. Verschillende vinders deden de kaarten, die aan de ballons gehecht waren, met het verzoek ze terug te sturen naar de stichting „Nieuw Walcheren", vergezeld gaan van briefjes. Verscheidene Duitsers vroegen om „Liebesgaben". Eén was er die een hate lijkheid plaatste over het feit, dat de ver zoekjes om terugzending niet in het Duits gesteld waren en wel in het Frans en Engels. Dc Nieuw-Zcelandse bark Pamir is na een reis van S0 dagen van Wellington via Kaap Hoorn in dc Theems gearriveerd. De vicr- master maakte daarmee een reis van bijna 20.000 kilometer. Tegen z.g. „zwarte lonen'" in liet bouwbedrijf Te 's-Gravenhage is een vergadering ge> houden van de hoofdbesturen der lande' lijke werkgeversorganisaties in het bouw bedrijf ter bespreking van maatregelen ter, bestrijding van het euvel der zgn. „zwarte lonen" in het bouwbedrijf. De vergadering bleek zich in grote meerderheid te stellen achter de loonpolitiek, welke door de rege ring wordt gevoerd en sprak de wenselijk heid uit, dat landelijk door de organisaties van werkgevers in het bouwbedrijf boeten zouden kunnen worden gesteld op over treding van de bepalingen van d« geldende loonregeling. Voorts meende de vergade ring, dat het de aannemers niet geoorloofd mag zijn arbeiders in dienst te nemen, die niet kunnen aantonen, dat zij met toestem ming van hun vorige werkgever zijn dienst hebben verlaten. Tenslotte sprak de ver gadering haar mening uit, dat er naar moet worden gestreefd, dat van overheidswege het bouwbedrijf tot een zg. gesloten be drijfstak wordt verklaard, zodat een arbei der. eenmaal in het bouwbedrijf werkzaam, niet zonder speciale vergunning in een andere bedrijfstak mag gaan werken e7ori( Tot 15 Januari exposeert Davsd SchuT- man zijn schilderijen en tekeningen bij Leffelaar. Hij is een gezond impressionist, een knap schilder, die het de beschouwer niet moeilijk maakt. Het werk is doorgaans ontstaan met een benijdenswaardig gemak. Met de Vlaming Saverijs heeft hij dit ge meen. dat de toets anders wordt zodra het een „winter" betreft en voornamelijk dan een sneeuwlandschap. Men vergelijke eens de schildermanier in de stads- en haven gezichten, de „Poort te Harderwijk", „Dijk- straat te Amsterdam" met „Holle weg te Achterberg". „Winter te Blaricum" en „Gel derse Vallei". Deze laatste dingen zijn als bü Sever ijs van een artistieke nonchalance, die in het minst geen kwaad doet aan de expressie. Om zijn wintergezichten deelt hij de Gooise roem met Van Soest, die vooral in zijn „Dooisneeiiw" uitmunt. In ieder geval is voor mij een „Winter" van David Schulman van meer artistiek belang dan welke „Apol" ook. Ik sprak onlangs een schilder, die in Mexico gewoond had. Hij vertelde, dat de kunstbroeders daar geen notitie namen van problemen en „ismen". „Ze schilderen maar", zei die. „ze schilderen, voila". En ze hebben gelijk. Maar als de „ismen"* zich nu gaan opdringen als onafwendbare evolutie-verschijnselen. afhankelijk van tijdsomstandigheden, wie houdt ze dan tegen en hoe? En waarom zou men ze ook tegenhouden? In Mexico kijken ze er dus niet naar. 't Gebeurt altijd anders in landen, die veraf liggen. In zóóverre is Schulman dan een Mexicaan,' dat hij maar schildert en hij heeft schoon gelijk. Hij maakt onopgesmukt, eerlijk werk. Zijn met waterverf behan delde tekeningen hebben een volstrekt eigen karakter. Ze zijn het werk van een impressionist, maar ze zijn voor Schulman zeer typerend. In de behandeling doen ze denken aan sommige oqde gewassen pren ten met kastelen of burchten of dergelijke romantische motieven. Natuurlijk zijn ze vrijer en beter. Ze hebben veel meer atmos feer. maar ondanks dat vrije is er toch een documentair element in. Naar mijn mening zijn ze zeer persoonlijk. David Schulman op zijn best. Met de „Wintergezichten" staan ze in zijn oeuvre afzonderlijk. Ik vind hem een prettig schilder, royaal en oprecht. Zijn „Dooimeer" is magnifiek, haast even verdienstelijk is ..Folkestone". Pam Rueter. Dit is het smaakvolle, weloverwogen, aandachtige werk van een man wiens aan leg en talent zijn gegroeid in het millieu vap een kunstzinnige familie. Het meest opvallende is, dat hij wars is van traditie en dus van oude stijlen niets wil weten. Hij heeft een eigen stijl waarmede hij zich, decoratief, uitdrukt, ragfijn met een inder daad superbe techniek. Op de eerste plaats is hij sierkunstenaar en eerst daariia illu strator. Het gebonden zijn aan het gegeven draagt de schuld aan deze volgorde. De uitgebreide collectie boektekens (Ex libris) hier aanwezig is een bewijs voor zijn ongewone vaardigheid en ook voor zijn vakmanschap. Dit laatste is een lelijk woord voor een zó fijngevoelig artist, dat men hem welhaast een dichter zou kunnen noemen, doch de technische kundigheid is nodig om de perfectie in de uitdrukking te bereiken. Pam Rueter's zwart-wit-uitingen, zo klein en eenvoudig als ze lijken, zijn vaak mees terstukjes. De beeldspraak van zijn boek tekens is onuitputtelijk, vol fijne geest. Het vlak is voor deze graficus nooit zó klein, dat hij er niet een klein wonder van kan maken. Wat denkt men van vondsten als de boek tekens voor J. Dommisse of het geestig- symbolische voor zijn eigen bibliotheek cn het suggestieve voor Ton Kuijl? Een enkele maal mankeert er iets in de verhoudingen der figuren een been is wel eens te lang, een arm te kort. Men mag bij zóveel kunnen cn weten zijn eisen wel zeer hoog stellen immers. Een spaarzame toepassing van kleur of van een weinig goud zorgt voor afwisseling. ,Dit werk behoeft overigens geen kleur. Het zwart-wit is wei-bespraakt en laat geen wensen meer. Haarlem kan tevreden zijn over de Kersttentoonstellingen die dit jaar binnen zijn muren worden gehouden. HERMAN MOERKERK. Engels.Nederlandse samenzang in de aether Op Zaterdag 3 Januari, des avonds tus sen 10 cn II uur verzorgen de VARA cn de BBC een programma van „Community- singing". dat door de VARA op een golf lengte van 415 meter wordt uitgezonden, terwijl de BBC het in haar „Light-pro- gramme" opneemt. In het Citv-theater te Amsterdam zullen 1800 personen op de uitnodiging van de EBC-omroeper Jack Brown een Hollands lied zingen waarna Arie van Nierop de 2000 Engelsen, die in People's Palace te Londen verzameld zijn, zal uitnodigen om een Engels lied te zingen. In het City theater verleent de huisorganist Cor Steyn zijn medewerking. In Londen zal Sandy MacPherson zijn landgenoten op het orgel begeleiden. Tot slot van de uitzending zullen de Am sterdammers en Londenaren tezamen het derde couplet van het lied .Bless them all" ten gehore brengen. In het City-theater zal daartoe de phonetische tekst op het doelc geprojecteerd 'worden. Meisje sprong uil raam van bVanclend huis Donderdagmorgen is in een kantoortje van een taxigarage in de Oude Torenstraat te Hilversum brand ontstaan, welke over sloeg naar het bovenhuis, bewoond door de garagehouder, en naar de belendende wo ning van het Ahtpaar Brouwer, dat uit man, vrouw en acht kinderen bestaat. De heer Brouwer snelde de reeds brandende trap van zijn huis af en haalde een lad der. waar langs hij zijn gezin in veiligheid bracht. Een 12-jarig dochtertje was ech ter reeds in haar angst uit het raam ge sprongen. Het meisje werd niet ernstig gewond. De moeder, die meende dat het meisje nog boven was. ging het brandende huis in en liep zware brandwonden op. De brandweer heeft drie uren hard ge werkt om het vuur te bedwingen. De twee woningen waren toen grotendeels uitge brand. Slechts een deel van de inboedels kon worden gered, Nederlandse verliezen Officieel wordt gemeld, dat op 23 De cember de Nederlandse verliezen bedroe gen een gesneuvelde en drie gewonden. Ia West- cn Midden-Java kwamen botsingen voor. Voorts hadden in Java en Sumatra de ..gebruikelijke beschietingen" van Ne derlandse patrouilles en posten plaats.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1947 | | pagina 5