irirsr ChefarineA Het Hildebrandmonument Tilly Lus, actrice van grote innigheid De 9 Muzen Zangwedstrijd van Haarlems Chr. Gem. Koor „Door Zang Vriendschap" Overeenstemming over een We,st-Europese clearing Madame la Mode ROVER ZATERDAG 8 M$I 1948 Toneelherlnneringen en toneelportretten Esther de Boervan Rijk, Mien van der l voudige, kuise meisje Marline in het Horst en- Tilly Lus, zij waren alle drie aan j stuk van die naam en later het leed van de Ned. Toneelvereniging verbonden. Men i de ontgoochelde, vertrapte vrouw in deze zal moeten erkennen, dat dit wel drie su- I zelfde rol. Het was zo fijn en zuiv perieure vrouwelijke krachten waren voor een ensemble, dat zich voornamelijk had Ingesteld op het realistische toneel. Mijn eerste persoonlijke kennismaking met Tilly Lus was in 1908, toen zij in mijn komedie „Fatsoen" de jonge meisjesrol vervulde. Na die tijd heb ik haar hele loopbaan kunnen volgen bij de Toneel vereniging, de Hagespelers, het gezelschap van Cor Ruys en het Centraal Toneel en altijd heb ik^onverdeelde bewondering ge had voor de/e wel zeer begenadigde kun stenares. Wanneer men mij vroeg naar de namen van de grootste drie thans levende toneel speelsters in ons land, dan zou ik daarbij zeker Tilly Lus noemen. En toch behoort zij in het geheel niet tot wat men zo ge woonlijk onder „grote tragediennes" ver staat. Zij heeft een heel apart talent en neemt in onze toneelwereld dan ook een zeer eigen plaats in. Tilly Lus heeft in het gewone leven .uiterlijk zowel als innerlijk heel weinig van een toneelspeelster. Zij is in de eerste plaats vrouw en moeder en men behoeft er zelfs niet aan te twijfelen, dat het haar dikwijls moeite gekost heeft haar gezin te verlaten om 's avonds te spelen. Want zij is als moeder van een zelfde innigheid "en waarachtigheid als zij zo dikwijls op het toneel is. Innigheid, dat is het grote kenmerk van het spel van Tilly Lus. Innigheid en zuiver heid. Ik ken geen actrice, wier spel zo ge heel en al van binnen uitkomt en daarom _3 ontroert, als Tilly Lus. Zij is hieraan is geen tv/ij fel een natuurtalent. Zij is geheel verschillend van een actrice als Else Mauhs, die ook tot de grootste drie in ons land behoort. Bij Else Mauhs voelt men, dat elk gebaar, elke stem-nuance van te voren is bestudeerd en vastgelegd; zij staat steeds "boven haar rol, maar haar techniek is zo volmaakt, dat alles volkomen natuurlijk aandoet. Tilly Lus daarentegen speelt, zoals haar hart het haar ingeeft. Hoe zij in haar rol len een zo grote, ontroerende innigheid bereikt? Misschien zou zij zelf er niet op kunnen antwoorden? Men zou even goed een bloem kunnen -vragen, hoe zij bloeit. Van Tilly Lus kan men zeggen, dat zij meer bespeeld wordt dan dat zij speelt. Zij bezit in hoge mate de vrouwelijke eigen schap der intuïtie. Haar spel is voorname lijk intuïtief en haar intuïtie doet haar steeds 't juiste gebaar en het juiste accent vinden. Zij staat bijna altijd geheel in haar rol, zij beleeft haar. En omdat zij een zo zuivere, waarachtige vrouw is, is haar spel ook zo zuiver en waarachtig. Ik herinner mij van Tilly Lus niet één valse toon of onecht gebaar. Wanneer men haar ziet spelen, dan voelt men: zo moet het en iïïet anders. Het is dan ook heel natuurlijk dat de kritiek haar spel dikwijls de meest 'enthousiaste soms zelfs extatische termen heeft geprezen. Tilly Lus heeft ons herhaaldelijk het allerhoog ste geschonken, dat in de toneelspeelkunst te bereiken is, omdat haar spel zuiver was als kristal en van, een zo innige menselijk heid, dat elke gedachte aan toneelspelen soms voor ons weg viel. Haar talent eigende Tilly Lus in haar jeugd voornamelijk voor het sprookjes achtige, het fragiele en tere van de fan tasie en de droom, op latere leeftijd voor het uitbeelden van de zachte, reine of lijdende vrouw. Wie van Tilly Lus Rau- tendelein in Hauptmann's „Versunkene Glocke" of Hannele in zijn Hannele's He melvaart, Dromelot in Heijermans' Schone Slaapster of Jan in Uitkomst heeft gezien, zal dit in zijn herinnering bewaren als het meest subtiele, ragfijne en tere, dat het toneel hem kon bieden. Ik herinner mij een toneel in het Chinese spel „De Gele Mantel", waarin Tilly Lus niet een stuk hout in de arm een moeder voorstelde, die met haar kind de trappen van de hemel zou bestijgen en dit zal voor mij onvergetelijk blijven, omdat zij ook ons met haar spel regelrechtde hemel Indroeg. Het was kortweg subliem*: En van hoeveel -vrouwenfiguren heeft zij het leed voor ons tot werkelijkheid ge maakt, zó dat wij het ondergingen als van iemand, die ons heel na stond. Wie zou ons zo het lijden van een Mademoiselle Bourrat hebben kunnen geven als zij? Wie de ontluikende liefde van het reine, een- CHIN. IND. REST. HONGKONG HAARLEM. Smedestraat 2L Telefoon 31375 (Adv.» Zestien jaar geëist tegen Heemsteedse ex-politiechef De advocaat-fiscaal bij het Bijzondere Gerechtshof te Amsterdam eiste 16 jaar gevangenisstraf met ontzetting uit alle openbare rechten voor de tijd van het leven tegen de 37-jarige voormalige kapitein van de staatspolitie B. H. uit Groningen. Verdachte, die sinds 1936 deel uitmaak te van de Nederlandse politie werd in 1940 aangesteld als inspecteur van politie te Heemstede. In 1941 maakte hij speciaal jacht op „Getuigen van Jehova" en per sonen, die geschriften of uitgaven van de uitgeverij „De Wachttoren" in hun bezit hadden. Vijf personen werden door hem gearresteerd, waarvan er twee in Duitse gevangenschap omkwamen. In het voorjaar van 1942 was hij de SD'er Engelsman, met wie hij nauw sa menwerkte, behulpzaam bij het arresteren van mj\ L. G. van Dam, die door de Duit sers gezocht werd. Herhaalde malen reed verdachte tezamen met Engelsman uit om naar ondergedoken en politiek verdachte personen te speuren. In December 1943 werd hij benoemd tot commandant van de dienst prijsbeheer sing in Groningen, ln de rang van kapitein van' de staatspolitie. Hier arresteerde hij iemand, in wiens woning een radiotoestel was gevonden en leverde hem uit aan de S. D. Het Hof zal op 21 Mei uitspraak doen. VIERDE CONCERT BEETHOVEN-CYCLUS. Het programma van het vierde concert in de Beetho'-cn-cyclus. dat de Haarlemse Or kest Ver .Tig op Dinsdag 11 Mei zal geven, vermeldt - naai een uitvoering van het on volprezen vioolconcert, dat door Gijs Beths met orkestbegeleiding zal worden vertolkt. Kees Hartvelt. onder wiens leiding deze avond wordt geconcerteerd, opent dit Beet hoven-concert met de Ouverture ..Egmont" en-laat tenc1ottc na de pauze de Derde Sym- $honie „Eioica" ten gehore brengen. poëtisch en daarna zo schrijnend, zo broos' en teer en toch zo diep menselijk, dat Martine voor mij steeds een der mooiste en zuiverste vrouwenfiguren dip ik ooit op het toneel heb gezien, zal blijven. Van welk een aanbiddelijke en ontroe rende echtheid was haar Blanche in Thuis komst evenals Martine van Jean Jacques Bernard hoe innig vrouwelijk en daarom zo sympathiek haar lieve, de jeugd begrijpende dr. Anna Molte in Meisjes-Lyceum! Wie zou als Tilly Lus zich zo volkomen kunnen inlevep in de rol van de gemartelde Eva in „Voor bewezen Diensten", waarin zij door haar spel het publiek een ogenblik zo met ontzetting aan greep, dat niemand het waagde na afloop de stilte door applaus te verbreken. Ja. wel is zij een begenadigde kunstena res, Tilly Lus, een actrice die herhaaldelijk spel van de hoogste orde heeft gegeven, omdat het van een zo grote innigheid was, dat het tot het volmaakte steeg. J. B. SCHUIL Strijders. Op 1 Mei heeft de vermaarde negerzanger Paul Robeson het woord ge voerd op een vergadering voor de partij van Wallace en hij heeft te kennen gegeven, dat „Wr lace de enjge candidaat voor het presi dentschap der V. S. is. die consequent strijdt voor de rechten van millioenen onderdrukte negers en andere werkers in de Verenigde Staten". t „5 Mei-prijzen". De stichting van Neder landse toneelspelers reikt ieder jaar aan drie jonge actrices en drie jonge acteurs, die nog geen vijf jaar aan het toneel zijn en niet meer verdienen dan f 4000 per jaar een „5 Mei-prijs" groot f250 uit. Dit jaar zijn de prijzen toegekend aan mevr. Ellen Vogel (Comedia), Lily Meulman (Nederlands Volkstoneel!mej. Henni Orri (Vrije Toneel), Raymond Oosthout (Am sterdams Volkstoneelgezelschap), Eli Blom (Rotterdams Toneelgezelschap) en Bob Goed hart (Nederlands Volkstoneel). Magnaat. De Amerikaanse millionnair Howard Hughes heeft thans de meeste aan delen van de naamloze vennootschap der R. K. O.-studjo's Hollywood in handen, namelijk 920.000.'Hughes heeft reeds het grootste aan tal aandelen in de T.W.A.-luchtvaartmaatr schappij, alsmede in talrijke Amerikaanse fabrieken. Vergeten ouverture. Een tot nog toe niet uitgegeven ouverture, die door deskundigen aan Rossini wordt toegeschreven, is in het muziekarchief te Odense (Funen) ontdekt. Dit concours, dat als besluit geldt van de! viering van het 35-jarig bestaan der vereni ging, werd Donderdagochtend door de voor zitter/de heer Jac. van Waarde geopend. Intussen had de jury, bestaande uit de heren Fred. J. Roeske. Phons Dusch en ondergete kende, in 't midden van de zaal plaats ge nomen. De morgenzitting. De 4e afd. gem. koren zette met „P.T.T. Vooruit", Bussum niet gunstig in. Geen prijs (205 p.). „Santa Luica", Zoeterwoude, bracht het ten minste tot een derde (246 p.>. 4e afd. Mannenkoren. „De Pofcelijne Fles", Delft, begon goed, maar verslapte in het vrije werk; 3e prijs (246 p.). 3e afd. Dameskoren. „Sursum Corda", Gie- sendam had'verdienstelijke momenten, (262 p.) 2e prijs. 3e afd. Mannenkoren. „Opijnen's Mannen koor" bracht van het verplichte werk niet veel terecht, doch was beter in zijn vrije werk; 3e pr. (221 p.). „Voorburg's Chr. Man nenkoor", zong de opgave „Aan een.minne bode" van Jac. Kort beter, maar toch wat zwaarwichtig; daarentegen boekte het winst met het tweede nummer; le pr. (303 p.). „Woerden's Mannenkoor" gaf een lichtere toets aan het verplichte werk. doch zong het Vrije wat ruw; toch nog net een le pr. (300 p.). 2e afd. Gemengde koren. „Sursum Corda". Rossum, zong het verplichte werk (mijn „O quam suavis est") vrijwel onbegrepen. Ook het vrije werk liet onbevredigd. Geen prijs (192 p.). Beter maakte het „Excelsior". Oud dorp: toch gaf het vrije werk een te slappe indruk: 2e pr. (292 p.). „De Lofstem". Scha- gen. nam het tempo van 1 te vlug; 2e pr. (285 p.). Tijdens deze ochtendzitting kwam de wet houder, de heer D. J. A. Geluk door zijn aanwezigheid blijk van zijn belangstelling geven. Namiddagzitting. 2e afd. Mannenkoren. Chr. Mannenkoor Delft gaf een dragelijke uitvoering van „De Conducteur" van ondergetekende: 2e prijs (280 p.). „De Staart" Dordrecht liet dit ver plichte werk klankrijker horen en deed ook goede dingen met „Gloria" van v. Leeuwen; lë pr. (315 p.). le afd. Dameskoren. „De Verenigde Zan gers", Sliedrecht. zong het verplichte „In dulci jubilo" aardig van klank en stemming; maar wat onrustig; le pr. (315 p.). „Het Noorden", Rotterdam was voller van klank en duidelijker; „Du Hirte Israels" klonk prachtig; le pr. (335 p.). „Zaandam's Chr. Dameskoor" was minder fortuinlijk met het vrije nummer; 2e pr. (283 p.). le afd. Gemengde Koren. Oranjekoor, Baambrugge maakte met de opgave: „Ps., 100" van Jac. Kort, en meer nog met het num mer van eigen keuze een slappe indruk; 3e pr. (239 p.). „Zanglust", St. Pancras, vertolkte het opge geven stuk zeer goed en gaf een fraaie ver tolking van Roeske's „De Gypten"; le pr. (355 p.). „Zang door .Vriendschap", 's Gravenhage, kwam ook beslagen ten ijs; een mooie presta tie met Ave Verum van Orlando; le pr, (333 p.). le afd. Mannenkoren. „De Ver. Zangers' Sliedrecht. was in de forti Van het verplichte werk („Drinc sprac den herfst" van Roeske) nog al ruw; 2e pr. (271 p.). „Zaandam's Chr. Mannenkoor" vertolkte het verplichte werk tamelijk brokkelig; beter was „Veni Creator" van Diepenbrock; 2e pr. (283 p.). „De Eendracht", Wormer, was heel goed in het drinklied, iets slapper in het vrije werk; le pr. (332 p.). „Kunst kweekt genoegen". Geldermalsen, was vooral mooi in de zachte gedeelten; le pr. (306 p.). „Mannenkoor Ver. TouwfabriekenLei derdorp. zong vrij stevig, maar bedierf veel door een onfraaie dialectklank; 2e pr. (276 p.). „Onvermoeid Vooruit", .Waddinxveen, was ook nog al slap en vlak; 2e pr. (287 p.). Mannenkoor „Electr. Materiaal", Haarlem, dir. K. Zeilmaker, liet het verplichte werk mooi gezond klinken en vertolkte ook ver dienstelijk „Bede" van Roeske; le pr. (315,p.). Avondzitting. Afd. Uitmuntendheid Gemengde Koren. „Soli Deo Gloria", Noord-Scharwoude, liet het verplichte werk „Vrede" van Phons Dusch en „Morgen" van Roeske in frisse klank horen; le pr. (309 p.). „Ljer's Gem. Koor", was wat overdreven met zijn nuancering en werd tamelijk ruw in de forti, maar 't stond alles stevig; le pr. (303 p.). Superieure afd. Dubbel-manncnkwartctten. „Sempre Avanti", Leiden, en „Alphens D. M. K.". zongen dezelfde nummers: „Aan een minnebode" (Kort) en „Ps. 42" (Bonset) en ontliepen elkaar niet veel in kwaliteit; geen van beide heeft een 'voldoende gave bezet ting om het werk van Bonset dragelijk te laten klinken. Leiden verwierf een 2e pr. met 270 p. en Alphen a. d. Rijn een 2e pr. met 268 p. „Harmonie", Haarlem, dir. H. Arisz, was tamelijk dik van toon; de samenklap was niet ideaal, maar er werd over 't geheel vlot en beheerst ^gezongen, vooral in „In Epipha- nia" van Neumann; 2e prijs met 297 p. Efewcdstrijd. Vijf verenigingen (eerst geklasseerde van hun afdeling) dongen in de eindkamp. Het resultaat was, dat Voorburg en Dordt afvie len en de ereprijzen alvast toegekend wer den: 1. „Zanglust", St. Pancras; 2. „Soli Deo Gloria". Noord-Scharwoude; 3. Dameskoor „Het Noorden", Roterdam. De twee uitgeloofde directeursprijzen wer den toegekend aan Corn. Jonker (van „Zang- lust", St. Pancras) en aan Jan v. d. Waart (van „Zang door Vriendschap", Den Haag). Daarna werd deze eerst concoursdag be sloten. Op tweede Pinksterdag wordt de wedstrijd voortgezet. JOS. DE KLERK I 075 (Adv.) Prof. J. Bronnef is hier nog bezig Hildebrand, de hoofdfiguur van het Hilde- brand-monument, wat bij te hakken. Het' beeld dat 2 meter hoog is en 11.000 kg weegt, komt op een voetstuk van 2 meter hoogte te staan. Naast de echte Hildebrand staat het model, dat op van de werke lijke grootte is. Het model van het voetstuk wordt niet gevolgd, later heeft prof. Bron- ner daarvoor een gelukkiger oplossing ge vonden, waardoor er nog meer eenheid ver kregen wordt tussen beeld en voetstuk. De acht hoofdfiguren uit de Camera eveneens gehouwen in Franse kalkzand steen zijn 1.30 m hoog. Zij komen op de. hoeken van de achthoekige fonteinbak te staan. Van een dezer beelden, Suzette Noiret; geven wij hier een reproductie. Deze foto's, aangevuld met vele andere, worden opgenomen in een standaardwerk over het Hildebrand-monument dat (j/er enkele maanden zaluitkomen bij „Else- Over Muziek Effecten- en Geld rkt ma De activiteit op de Amsterdame Beurs was deze week onbetekenend. De onzekere politieke en economische toestanden geven weinig aanleiding, grote posities op te bouwen of specuaties op touw te zetten. De mogelijkheden daartoe zijn vermoede lijk ook geringer dan enige tijd geleden. Uit de Rijksmiddelenstaat over Maart, die er voor de minister van Financiën „be moedigend" uitziet, is wel gebleken dat grotere bedragen uit inkomen en vermogen aan de fiscus worden afgedragen. Voorts hebben de kapitaalsverschuivingen, welke per 1 Mei plegen te geschieden, een tijde lijke verkrapping van de geldmarkt ten gevolge gehad, terwijl de nieuwe emissies, zij het tot betrekkelijk kleine bedragen, aanhouden. Daar in 1947 voor ca. 250 millioen nieuw geld" werd gevraagd en alleen de emissies van de Koninklijke en Philips dit jaar reeds een bedrag van 600 mil lioen vorderden, is het duidelijk dat het publiek voor de aankoop van fondsen niet Men zal willen zeggen, dat een schoen de voet in zekere mate moet be- sbhermen tegen regen, kou en het trappen op de tenen door een dans partner. Welaan-, het zij toegegeven dat deze modellen wat dat alles betreft ongeveer even veel nuttig effect hebben als een kop koffie tegen slapeloosheid. En als wij dit „defensie"-criteriufn nu laten varen en aan nemen dat de voetjes van genoemde dame op een heel andere leest ge schoeid zyn,. dan zijn wij toch wel bereid op goed keurende toon te mom pelen, dat de Parijse schoenenscheppers aar dig uit de hoek gekomen zijn. En wij geloven trouwens, dat men zich hélemaal niet zou hoe ven te verbazen wan neer vandaag of morgen een ondernemende jongedame een, schoen maker in de arm en naald en draad in de hand nam, om zichzelf een paar van deze schoentjes aan te meten. meer over zo ruime middelen beschikt als zulks een a twee jaar geleden het geval was. Hierdoor kan worden verklaard dat, ondanks de publicatie van gunstige be drijfsresultaten en de declaratie van hofeere dividenden, de koersen ook deze week eerder een dalende richting insloegen, al zijn de koersverliezen niet van gróte be tekenis. Wat de Marshall-hulp betreft, de heil zame gevolgen hiervan zijn nog te weinig zichtbaar dan dat men daaruit conclusies durft te trekken. Het schijnt dat de con fererende ministers van vijf West-Europese landen tot een vergelijk* zijn gekomen wat betreft de verruiming van het onderlinge Europese handelsverkeer door een soort clearing of giro, waardoor het stramme karakter van de bilaterale handelsverdra gen verdwijnt en plaats zal maken voor een soepeler werkende dollarpool, ten dele te' vormen met de van overzee komende middelen. Ook aan zulk een clearing zullen de „haken en ogen" zeker niet ontbreken, welke echter, zoals ook bij de Benelux- overeenkomsten wel gebleken is, doorgaans niet eerder voor de dag komen dan bij het in werking treden van de plannen, waar over men het op papier eens werd. Men zal daarom goed doen zich nog niet al te zeer over de verbeterde perspectieven te verheugen, want tenslotte gaat het er om of men over en weer in eikaars -valuta vertrouwen kan stellen, zodat de zwarte markten daarin verdwijnen. Hiertoe zijn uiteraardkrachtige interne maatregelen nodig en alleen wanneer deze worden ge nomen kan via een terugkerend vertrou wen de. handel tussen, de West-Ettropese staten onderling en tussen West-Europa en Amerika dermate worden uitgebreid dat het dollardeficit op de West-Europese handelsbalans, dat in 1947 voor de acht voornaamste landen 6.6 milliard dollar bedroeg, geleidelijk kan verminderen. Men zal er echter mee moeten rekenen dat met de grotere bewegingsvrijheid van de internationale handel ook de onderlinge' concurrentie weer scherpere vormen zal aannemen, waarvan bijvoorbeeld de .Maas trichtse Zinkwit Maatschappij in haar jongste jaarverslag melding maakt. Het is van het grootste belang dat de Marshall hulp wordt gebruikt voor de modernisering van ons productie-apparaat om het aan de eisen van deze tijd te doen aanpassen. Voorts dient men niet te vergeten dat Amerika, hoezeer ook bereid om Europa te helpen, tegelijkertijd ter behartiging van eigen belangen maatregelen neemt, die het herstel van Europa bemoeilijken. Dit geldt bijvoorbeeld ten aanzien van het giganti sche scheepsbouwprogramma, waarvan de uitvoering ook voor de Nederlandse scheep vaart ongetwijfeld een aanzienlijke ver zwaring van de concurrentie zal betekenen. Amerika is zeker niet het land van uitslui tend philantropie. De „Volendam" in Nederland terug Gisteren is het s.s. „Volendam" met 676 passagiers, onder wie 377 vrouwen en kin deren en 47 K.N.I.L.-militairen, te Rotter dam aangekomen. Op dit schip zijn tien van de vijftig babies tengevolge van maag- darm-stoornissen overleden. De Haagse kinderarts dr. H. Broekema, die op Zondag 18 April, toen de eerste telegrammen over de sterfgevallen binnen kwamen, door de Dienst van de Kwartier meester-generaal verzocht werd in Suez aan boord van de „Volendam" te gaan, het geen dan ook op 22 April geschiedde, ver klaarde dat de eerste baby in Colombo aan longontsteking stierf. In -de vier dagen die volgden op het vertrek uit Colombo stier ven nog negen babies aan maag-darmstoor nissen. In totaal leden 38 kinderen aan lichte maag- en darmstoornissen. De ziekte was volgens dr. Broekema te wijten aan het ontbreken van het begrip van hygiëne bij de passagiers en de verkeerde voeding, die vele moeders hun kinderen gaven. Toen enkele gevallen werden geconstateerd, zijn direct allerlei instructies gegeven, waaraan echter door de passagiers niet goed de hand werd gehouden. Toen journalisten aan (Je militaire auto riteiten vroegen, of het mogelijk was, de ouders van de gestorven babies te spreken, deelde men mede, dat dezen reeds waren vertrokken, hetgeen echter niet het geval bleek te zijn. De journalisten hebben nog met verschillende ouders gesprokefi. Een stemmig waren deze van oordeel, dat de voeding voor fle militairen uitstekend was, doch niet voor de vrouwen en kinderen en dat men alleen op doktersattest wat fruit kon krijgen voor de kinderen. Steekvlam in scheepstank Toen zes arbeiders werkzaamheden ver richtten in een tank van het Noorse tank schip „Strinda", dat bij de werf van Wil- ton-Fcijenoord te Schiedam ligt. ontstond plotseling een grote steekvlam, De arbei ders wilden in paniek via een ladder de lank verlaten. De 18-jarige bikker A. S. uit Rotterdam raakte bedwelmd en viel terug in het ruim. Hoewel zijn collega's brandwonden hadden gekregen, haalden z\j hem naar boven. De jongeman, die een schedelbreuk had "opgelopen, werd naar een ziekenhuis overgebracht, waar hij is overleden. De politie onderzoekt thans, hoe de steekvlam in de tank is ontstaaij. TWEE JONGENS OMGEKOMEN BIJ ZANDINSTORTING. In Mook bij Nijmegen waren padvinders en kinderen uit het dorp gaan graven in een zandberg, welke daardoor instortte. Drie jongens, die bedolven werden, konden wor den bevrijd, doch bij een nieuwe instorting geraakten twee andere jongens onder de zandmassa. Toen men hen haf! uitgegra ven bleken zij'overleden te zijn. Een der slachtoffers woonde in Nijmegen, het andere in Mook. SEM DRESDEN De minst populaire componist in ons lahd is ongetwijfeld Sem Dresden: het is evenzeer buiten twijfel datrhij een bijzon der interessante en geenszins onmaatschap pelijke persoonlijkheid is. Deze componist leeft met felle aandacht en 'n scherpe intel ligentie in het ruk der muziek. Dresden is de vleesgeworden weloverwogenheid. Bij muziek kan dit de vrees wekken dat alle aandoening en alle spontaneïteit gesmoord worden. Wie echter wijs genoeg is om niet alleen individualiteiten aan begrippen, maar ook begrippen aan 't leven te toetsen, zal zich hoeden om in deze kwestie der sentimenten bij de componist Sem Dresden een ongunstige conclusie te trekken. Tot de slechte levenshoudingen bèhoort in de eerste plaats de onware; tot de goede alles wat eenvoudig is. Dresden's houding als componist is waar en eenvoudig. Dit be tekent niet dat hij er op uit is een ware en eenvoudige indruk te maken, het wil veeleer zeggen dat hij wat hem invait van nature behoedt tegen alles wal hem on waar, onecht of opdringerig zou lijken. Men zou kunnen vrezen dat zijn muziek dan misschien simplistisch of „kinderach tig" zou zijn. Maar zo is het niet. Het in nerlijk muziekleven van Dresden is voor zover ik weten kan gecompliceerd als de levensgang van ieder mens waarin voortdurend veel irr snelle bewegingen omgaat. Actie en reactie dringen zonder rust in dit wezen vooruit en waar een andere persoonlijkheid alle vrijheid van uiting zou laten aan één gesteldheid van sentiment, zodat de uiting in kunstvorm een levend portret zou zijn van één onder deel van het leven, daar mengen zich bij Dresden reagerende sentimenten en ge dachten bij de inval dooreen en eisen alle hun rechten bij de realisatie. En nu be hoort het tot de houding van de eenvoud om bij gecompliceerde innerlijke aangele genheden de orde te vinden en deze orde in de uiting recht te doen wedervaren. Dit maakt voor de hoorder de kennismaking met het wezen van zulk een muziek niet gemakkelijk. Het valt lichter, de harts tochtelijkheden van alle liederen van Richard Strauss te „genieten", dan één maat van Dresden's muziek te waarderen. Dit zegt au fond niets tegen Strauss, maar wel zeer veel vóór de muziek van Dresden. De kunst veronderstelt voor haar waarheid duizend mogelijkheden; wat juist is voor Strauss zou vals zijn voor Dresden en om gekeerd. - Ik' geloof dat 't Dresden niet moeilijk zóu vallen met typische muzikanten-han digheid een zogenaamd royaal stuk van zwaaiende allure te maken; hij had al lang met allerlei gevoelseffcct een bepaalde in druk kunnen maken; enfin hij zou de mu ziekwereld op een bepaalde wijze kunnen beheersen. Hij kan zéér veel en is méér „muzikant" dan veel moderne componis ten die menen zichzelf te zijn, maar feitelijk de vrijheid vrezen en met hun complexen getrouwd zijn. Zijn vrijheid echter is, om onafhankelijk de nauwkeurige waarheid te noteren en niemand zal ooit weten hoe na de voltooiing van een werk deze componist weer in zijn binnenste reageert op wat hij schreef. Vraagt hij zich af: is dit het nu werkelijk of ik heb toch misschien dit en dat in melodisch, harrrïonisctf of rythmisch opzicht gemaakt uit een oogpunt dat ik eigenlijk niet erken? Het feit dat ik deze kwestie bij hem porder stel dan bij een ander wijst natuurlijk op een indruk die deze muziek (althans op mij) maakt. Niemand wordt wild van warmte na een Lstuk van Dresden. Maar is 'dit voor een werkelijk rechtgeaard Nederlander het enige criterium voor de schoonheid? Ligt het niet feitelijk in onze aard, om oor te hebben voor gedetailleerde mededelingen van geest en verbeelding? Ligt het niet ook in onze eigenlijke aard om het liefelijke te erkennen wanneer het niet is uitgebuit maar gesuggereerd? De ï-eacties van het Nederlandse publiek zijn internationaal. Ik geloof niet dat wij Nederlanders een „Nederlandse" maatstaf hebben. Toch moet deze in ideële zin bestaan, maar wie zal deze maatstaf thans aanduiden? Dresden studeerde indertijd bij Bernard Zweers en later bij Hans Pfitzner. Van beiden is hij even onafhankelijk als van alle Duitse of Franse invloeden. Toen ik onlangs het door Jo Juda vootreffelijk voorgedragen Vioolconcert hoohde herken de ik in Dresden's werk een posilief-klas- siek-Nederlandse techniek in 't compone ren. Hij zou hoe vreemd 't ook klinken moge hebben kunnen school gegaan bij Josquin des Pres of zelfs Johannes Okeghem. Maar wat zeggen deze namen aan het tegenwoordige publiek? Ik zou u waarde lezer nodeloos moeten ver moeien met vak-technische zaken om dit te bevestigen. Ook een behandeling van het zuiver-artistieke wezen dezer muziek zou zonder aanroering van technische za- ken niet volledig kunnen wezen. Dresden zelf noemt zijn werkwijze „enigszins deco ratief". Dit mag lijken op een ietwat ver ontschuldigende erkenning van de heer sende rust dezer muziek, die nochtans als geordende muzikaliteit geenszins een ver zameling van rustigheden is. Men prijze ieder uitvoerend kunstenaar die deze muziek tot klinken.brengt. HENDRIK ANDRIESSEN. Een van Engeland s beste automobielen... nu nog beter. 6 Cylinder 75 p,k. Te leveren op R V 1 vergunning, lichte klasse Bezoekt op de R.A.I. Stand 132 Geert Hoogeveen's Garagebedrijf Mr. Cornelisstraat 51 Telefoon 16270 (Adv.) BRABANT KRIJGT EEN RIJDENDE KLEDINGWINKEL. Binnenkort zal Brabant de primeur voor Nederland krijgen van een rijdende winkel voor het platteland, uitsluitend voor de verkoop van dames-, heren- en kinder- bovenkleding. Vele afgelegen dorpen en gehuchten zijn verstoken van een kledingwinkel. De plattelandsbevolking kan zich vaak niet de moeite en het tijdverlies getroosten, naar de ver verwijderde stad te gaan en zich daar te voprzien van de gewenste kleding voor man, vrouw of kind. Zij spaart dus noodgedwongen op de kleding uit en de onbenutte textielpunten komen vaak te recht bij lieden die Jiet platteland afstro pen. De zelfstandige winkel heeft een af meting van 10.50 X 2.50 x 3.40 m. met vitrines, verwarming en verlichting, een showroom, paskamers e£ een magazijn. Deze rijdende winkel zal een vaste route volgen en daarbij alleen die :r"iri~cnten aandoen waarin geen zaken voor dames- of herenbovenkleding gevéstifid zyn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1948 | | pagina 5