Literaire K ant teken in gee D e 9 Muzen Beperkte dividenduitkeringen VAN NIEL uurwerken Op de Stormschool in Bloemendaal leer je pas goed lopen is m sz m Madame la Mode Nederlandse verliezen in Indonesië Kennemer Kunstraad opgericht Eredagen ZiAKKERfjeS ZATERDAG 12 JUNI f948 CLARE LENNERT: „Kasteel te huur" (A. W. Bruna Zr»., Utrecht-Antwerpen) Effecten- en Geldmarkt ter versterking van de kaspositie legde belastingaanslagen. Anderzijds wor den de mogelijkheden voor kapitaalvor ming steeds meer beperkt. Een bewijs hier van vindt men in de terugbetalingen bij de spaarbanken van de Nederlandse Spaar- bankbond, die gedurende de eerste vier maanden des jaars met 32.9 millioen de ingelegde gelden met 8 millioen over troffen. Daar komt dan nog een andere omstan digheid bij, waarop in het verslag van de Ned. Gist- en Spiritusfabriek de aandacht wordt gevestigd, n.l. de belasting van schijnwinsten, doordat fiscaal niet op ver vangingswaarde mag worden afgeschreven. Gezien de enorme kosten van nieuwe in vesteringen eist een behoorlijke bedrijfs voering dat meer dan normaal op de activa wordt afgeschreven. Dat het Nederlandse bedrijfsleven op dit punt belangrijk bij het Belgische ten achter staat, blijkt uit de mededeling dat een herwaardering der fabriek te Delft op basis der betreffende Belgische belastingvoorschriften zou leiden tot een fiscale afschrijving op dit bezit van c.a. 2.000.000.De Nederlandse fiscus laat echter slechts een afschrijving van 400.000 toe' De hoofdgroep Industrie heeft zich dan ook ten tweede male met een request tot de Nederlandse regering ge wend met het verzoek toe te staan dat ook het Nederlandse bedrijfsleven het vervan gingswaarde-principe, sinds enige tijd in België aanvaard, volledig toepast, hetgeen ook in het kader van de Benelux, ter ver krijging van evenredige concurrentiemoge lijkheden noodzakelijk is, temeer omdat de Nederlandse ondernemingen veelal grotpre oorlogsschade geleden hebben. Nieuw Model ELECTR1SCH KLOKJE met KALENDER 49.75 WEKKERS uit voorraad lever baar 13.95 Op Uw vergunning een eerste klas HORLOGE. v GROTE HOUTSTRAAT 86 Maximumprijzen voor sieraardewerk t Voor de huishoudelijke producten van die fabrieken, welke zich in normale tijd vrij wel uitsluitend bezig houden met de ver vaardiging van sieraardewerk, zijn met in gang van 17 Juni maximumprijzen vast gesteld. Enkele dezer hoogst toelaatbare prijzen zijn: kop en schotel 1,15; diep of plat bord ƒ0,85; theepot ƒ2,654,40 naar gelang van de grootte; dekschaal 3,95; melk beker 0,60. De aandacht wordt erop ge vestigd, dat voor de huishoudelijke produc ten der grote fabrieken, die zich hierop specialiseren, overwegend Iggere prijzen gelden. Leider van kamp Rees gestraft Het comité Nazorg Rees te Haarlem schrijft ons: Heden ontvingen wij bericht uit Duitsland, dat Peter Röhrig, de verant woordelijke leider van het kamp Rees, te Benefèld-Bomlitz op 20 Mei door het Spruchgericht is veroordeeld tot 5 jaren gevangenisstraf en betaling van de hier aan verbonden kosten. Er waren 18 getuigen, waaronder één Nederlander, die allen zware beschuldi gingen tegen hem inbrachten. Verder is hij ingedeeld in de groep van Oorlogsmisdadigers, waardoor hij waar schijnlijk nog voor een Engels Militair Ge recht zal moeten verschijnen, of naar Hol land zal worden uitgeleverd. DAKSPANT VAN GEWAPEND HOUT. De heer Ch. R. van der Veer uit Ooster beek heeft een demonstratie gegeven van een door hem gedane vinding op het ge bied van woningbouwconstructie: de steun- puntloze dakspant, vervaardigd uit gewa pend hout. De opgestelde dakspant vertoonde bij een overbelasting tot 4000 kg slechts minimale afwijkingen. De fabriek begint Maandag met de productie. Over Muziek L'HEURE ESPACNOLE De derde dag van het muziekfeest der International Society for Contemporary' Music te Amsterdam bood aan de buiten landse en Hollandse belangstellenden een zeer feestelijke opera-avond. De Neder landse Opera gaf het muzikale blijspel „L'Houre Espagnole" (een Spaans uur tje, of anders vertaald: zo slaan de klokken in Spanje) van Maurice Ravel. Voor de pauze danste het ballet der Nederlandse Opera de „Valses nobles et sentimentales" van dezelfde meester. Gastdirigent was Pierre Monteux, de leidster der dansen was Darja Collin, de regisseur der opera Abr. van der Vies, de décors waren van Nic. Wijnberg. Het was verheugend te bemerken, welk een grote en warme belangstelling er was voor deze opvoering. Het enthousiasme gold niet .alleen de onvolprezen dirigeqt Mon teux. maar klaarblijkelijk ook de praesta- ties van de Nederlandse Opera, die opnieuw haar artistieke kracht bewees. Ravel's gees tige en elegante'werk werd gezongen en gespeeld met de scherpe levendigheid, die het wezen van het stuk eist. Tevreden en dankbaar noem ik de namen den Hollandse artisten Lidy van der Veen, Frans Vroons, Theo Baylé, Jan Voogt en Gerard Groot, die ieder naar hun aard met zoveel geluk kige inspiratie de schoonheid hebben ge diend. En zeker behoort hierbij met harte lijke bewondering over het musiceren van het orkest der opera gesproken te worden. Het Nederlandse muziekleven heeft zich. altijd door plechtige ernst doen kenmerken; muzikale hoogtepunten in de loop der sei zoenen zijn altijd gewichtige hoogtepunten. Nu kan men daar moeilijk iets kwaads van zeggen, maar het is toch wel zeer te waar deren dat in het hart van dit muziekfeest op deze avond de vrolijkheid heeft geklon ken en gekwinkeleerd. Niet als lichte ont spanning tussen de waardige en interessan te diepte van ernstige schoonheid, maar als superieure, levensvolle muziek, die de be spiegelende geest ontwapent en fris be zielt met de pittigste krachten. De benamingen nobles et sentimentales" mogen juist zijn voor de amoureuse dansen, ze zouden niet passen bij de anti-sentimen tele puntigheid van L'Heure Espagnole. Er zijn overigens genoeg overeenstemmende rhythmcn en harmonieën in de beide wer ken'. Wat gracieus-week is in de „Valses" komt in het blijspel niet voor, ook niet bij de dichterlijke Gonzalve en wat ..noble" is in de dansen horen wij als vitaliteit in de opera. Voor de lezer lijkt dit misschien verwarrend? Maa/ de hoorders zullen denk ik met mij instemmen als ik zeg, dat de karakters in Ravel's muziek tege lijkertijd speels zijn en sentimenteel, uit dagend en melankolick, deftig en bohémien. Hij gunt ae hoorder een seconde van sen satie door een elegante coquetterie, maar verrast hem Jerstonri met een spottende grimas, die al even dichterlijk-betoverend is als zijn andere gezichten. Het één is trouwens nooit helemaal het één, en het ander is nooit geheel het ander. Het is im mers muziek, en de karakters vloeien langs elkaar in de gladste helderheid, als snelle vissen in een aquarium. Het is bekend dat Ravel zich altiid graag bezig hield met grappige en fantastische mechaniekjes, met kunstige speeldingen, klokjes en poppetjes. Het was zijn onver- stoord-beweeglijke muzikaliteit; die tot in rële liefhebberijen wou weerspiegeld zijn; en natuurlijk werd dit een wisselwerking. Zo kwamen tót stand: „L'enfant et les sor tileges", „Ma mère Toye" en ook „L'Heure espagnole", dat niet alleen een ondeugend grapje is, maar ook éen amuse ment van tinkelende klokjes cn verrassen de speelwerkjes, die met elkaar als leven de cupido's plezier hebben in het bedrijf der personagiën. Wie de licht-springende en verende mu ziek in Ravel's partituur van „L'Heure Es pagnole" als vertraagde film enkele ogen blikken analyseert (het is niet gemak kelijk het lang vol tc houden), bewondert voortdurend de volmaakte muzikale orde der compositie. Heel deze weelde van klank, met zoveel schijnbaar-capricieuse effecten, is als met goud gehecht in de verfijndste constructie. En daarmee bevestigt de com ponist de waarheid, dat wie toveren wil tegenwoordigheid van geest moet hebben. De zekerheid van beweging in de struc tuur der „Valses nobles et sentimentales". die nooit sensitief-opgewonden maar altijd elegant-enthousiast is,«heeft stellig Darja Collin geïnspireerd. Men volgde geboeid het spel der danskarakters, die. hoe con trasterend ook. alle de eenheid van Ravel's muziek behielden. HENDRIK ANDRIESSEN. Vroegere sergeant-instructeur maakte voetreis om zijn meisje in Zwitserland te bezoeken K L HEEFT, zoals dat heet, Clare Ifcnnert (pseudoniem) minstens een vijftal «oeken op haar naam staan, men ziet nog steeds min of meer aan haar voorbij! Zij behoort niet tot een litteraire groep, spe culeert niet op effect, noch wat haar onder werpen, noch wat haar stijl aangaat. Ze werkt stil voor zichzelf, „met de illusie, dat er iemand" zoals het in deze roman heet „naar haar luistert". En wie dat doet, zal er zijn vreugde aan beleven. Zonder haar bij enig „-isme" te willen indelen, zou ik zeggen: ze is het tegendeel van de jnobistisch-geprezen Sartre: ze durft de „analyse" van het leven en van zichzelf minstens zo moedig aan als de Franse nihi listische existentialist, met dit verschil, dat er voor haar alles overblijft: levensmoed, levensliefde, vertrouwen in het goede der dingen, al is haar het „kwade" niet onbe kend. En gaat zulk een positief levens beginsel niet ver boven elke filosofisch- kunstzinnige ontkenning van alle waarden? Ik zie de tekorten als men ze zo noemen moet van deze roman zeer wel: er zou met geraffineerder stijl- en compositie middelen wellicht meer „aesthetiek" te be reiken zijn geweest: maar ik geef al die kunstmiddelen graag cadeau voor deze echtheid en eerlijke, warme menselijkheid. Wie belust is op het speuren naar invloe ien, kan misschien naklanken vinden van Hoffmann, hier en daar van Aart van der Leeuw; hij kan stemmingen ontdekken die herinneren aan kleurige wolkverneve- Hngen van Odilon Redon of klankver- jjlingen van Debussy. Maar het zijn alle associaties, die ongewild jakker worden, ómdat ze voortkomen uit één en dezelfde wereld: uit die der „romantiek", als men hier tenminste onder dit misbruikte woord dié kunstvorm wil verstaan, welke één dimensie meer kent dan de drie-dimensio- jiale realiteit. Vera Conradin, de hoofdpersoor» van iezé roman op zoek naar haar zuiverste en diepste Zelf, ként deze andere wereld, waarin de tweespalt tussen wat men moet zijn om zijn „maatschappelijke plaats, in deze wereld" te kunnen innemen en wat men in zijn verborgenste Ik, die geen droom, geen fantasie is. maar een tweede werkelijkheid wegvalt. De aldus ge regende kan in de gehuurde koepel van een eeuwenoud kasteel de eindelijke veiligheid «n gelukservaring ondergaan van een mens, die niet waakzaam behoeft te zijn ten op- ïichte van zijn medemens, geen rol behoeft te spelen, maar het wonder kan beleven van het „betoverde bos". Vera, een ogen blik bevrijd dan van die dreiging van een Onheilspellende wereld, waarin de oorlog «lk ogenblik kan uitbarsten, weet, dat het met „waar" en „niet waar" een eigenaar dige zaak is: ze wéét het al te goed, omdat «r maar in enkele haar beste, hoogste ogenblikken één Vera is; in de andere fcijn er steeds twee; Vera, de schuchtere, verlegene, waarin ze als kind van een dro mende Vader moet verkeren, èn Vera die leven kan vanuit de diepte van haar bont- bevolkte herinnering sprookjesherinne- xing die openstaat voor het wonder van het leven. „Misschien", tekent ze ergens aan, „zijn er nog enkele gezegende oorden op aardewaar men zo maar feest viert liit een overmaat van vreugde. Kinderen kunnen het soms nog.en allen mét deze schrijfster, aan' wie het gegeven is, zo 7iu en dan te kruipen buiten de „cocon van bun menselijke beperktheid", zodra hun ziel «preekt. „Wat versta ik onder een ziel?", ♦raagt Vera. En ze antwoordt zichzelf: „Misschien wel de mogelijkheid ontastbare dingen, een idee, een droom, een geloof, sis belangrijk, ja, als het belangrijkste te Zien". En zolang dat mogelijk is, beleeft Ver9 (en een ieder die is als zij) het geluk Zo lang het niet wordt „bedacht". Want iodra men wéét dat anen gelukkig is, is men het al niet meer. Geluk is in de gratie volle sprongen van de eekhoorns, in de bosviooltjes, in de onverwachte aankomst van een zwervende schilder, in een panne- koek, gebakken met de liefste en in het kopje thee dat hij haar brengt in de vroege morgenuren och. in alle dingen die wonderlijk zijn, in hun grootheid en in hun kleinheid, maar vooral in de onherhaal baarheid, waarin de „wereld" zich éénmaal ontsluit, zoals een bloem dat doet. Dan staat de lijd stil. Het kan een uitverkoren maand zijn, doorgebracht in de gehuurde koepel van een lucht- (of echt) kasteel, een flits van een vergeten verleden, van een gedroomde toekomst, maar steeds is het zo, dat Vera tot zichzelf zeggen kan: „Ik voel niet meer dat ik Vera ben" en- zij een ontmoeting kan hebben met de freule van dit verlaten kasteel, met Cécile, die al dertig jaar weg is en nu pas, tijdens dit levensinnig (als men mij dit woord ver oorloven wil) bosfeest-met-lampions, kan terugkeren, omdat er hier niets is dan de liefde voor de kleine en de grote dingen, voor het leven dat zich niet laat besten digen. Probeer niet, denkt Vera, het vast te houden; het kèn niet. „Maar, in ieder geval, laat de schone droom intact!" In deze zwevende overgang tussen de „werkelijkheid" en de „verbeelding" be leeft Vera haar geluk, in haar droombos, alsof er geen wereld van mensen was, die trilt van spanning om zich te ontladen in een afgrijselijke oorlog. En als dpze komt, kan ze toch zeggen: „Herr, es ist Zeit, der Sommer war sehr grosz...." Vera vertrouwt deze haar intiemste gedachten toe aan een verre vriend, van wie we verder weinig horen. Het naschrift, dat hij na haar dood aan deze bekentenis sen van een om het leven verrukte ziel meegeeft, zouden we graag gemist hebben; het ontsiert. Nog eens: een schoolmeesterige criticas ter zou iiï deze roman verschillende onvol- CHIN. IND. REST. HONGKONG HAARLEM Smedoslraa» 21. Telefoon 21375 ZANDVOORT," Zeestraat 38 - Telefoon 2925 (Adv.i Orgelconcerten in de Grote Kerk Henk Lasschult, organist der Noorderkerk, zal orgelbespelingen in de Grote- of St. Bavo kerk geven. Het programma voor Dinsdag avond 15 Juni van half acht tot half negen luidt: 1. Praeludium en fuga d kl. t., J. S. Bach. 2, Gig, ayre and gavot, Th. Ame. 3. Concert F gr. t., (koekoek.en nachtegaal) G. F. Handel. 4. Suite, Th. Miiffat. 5. Melodie in G, A. Guilmant 6. Passacaglia, koraal en fuga over Gez. 17. C. de Wolf. Donderdagmiddag 17 Juni zal van 3 tot 4 Uur het volgend programma ten gehore wor den gebracht: 1. Occasional overture. G. F. Handel. 2. Concerto G gr. t., Vivaldi-Bach. 3. Sonatine. J, S. Bach. 4. Praeludium en fuga c kl. t., J. S. Bach. 5. Fughette. E. Commette. 6 a. Liebster Jesu, wir sind hier; b. Nun 4anket alle Gott, S. Karg-Elert. komenheden kunnen signaleren. Maar er is méér dan vormschoonheid, dan wat men in een „overdreven aesteticisme" tegenwoor dig tot literatuur pleegt te rekenen: dat is vertelkunst, echtheid, zuiverheid en dat ware en warme vertrouwen in het Leven, dat de boosaardigheid kent, maar met zo veel zuiver sentiment (geen sentimentali teit: daar behoedt de ironie, en het zich distanciëren van haai* „ondejwerp" deze schrijfster wel voor) dit kan schrijven: „Het leven heeft me aan zijn hart gedrukt. Het heeft eenmaal tegen me gezegd: Je bent mijn kind. Als er een populierenlaan tje afbuigt van de grote weg dan volg ik dat laantje, in een verlangen oog in oog met het leven te staan. In een vertrou- w e n, dat het goed voor me zal zijn, zodra ik ermee alleen ben". En omdat dit boek hiervan vol is, is het een goed, een blij moedig, een innig boek, dat onze letter kunde eer aandoet en ons kan doen gelo ven in haar levensmogelijkheden on danks alle Sartre-iaans „existentialisme", alle wrange verloochening* van Wat ons beste deel is: levensinnigheid. Als er iets is, waaraan 'onze cultuur genezen kan, dan is het daaraan. C. J. E. DINAUX. Geïnspireerd door de romantische achtergrond van Bermuda heeft deze vacantie gang ster zich getooid met een hoed die duidelijke zeerovers- al lures vertoont. In goud en rood geborduxerde scheepswimpels op de brede rand van deze iiep-groene stro-hoed die met rood, groen en goud lint is afgezet, zijn de moderne vervangers van de trotse bloedvlag die de piraten eertijds in het topje van de mast voerden. De drie-strengen dikke bloedkoralen ketting ver hoogt nog het effect van onvervaarde meedogen loosheid. Overigens moet gezegd worden dat deze „maraudeuse" er mach tig veel aantrekkelijker uitziet dan de morsige zeeschuimers die het vroeger op het goed en bloed van eerzame reizi gers voorzien hadden. Men zij niettemin op zijn „hoede". Grand Prix. De Franse Académie heeft de Grote Prijs voor Letterkunde toegekend aan Gabriel Marcel, voor diens gezamenlijk werk. De prijs voor de roman zal volgend jaar toegekend worden, daar geen enkele der candidaten een meerderheid kon be halen. Marguerite Couperus. De Haarlemse voordrachtkunstenares Marguerite Couperus is na een tweede tournee in de Verenigde Staten wederom per KLM Constellation in ons land aangekomen. Zij oogstte veel suc ces met haar folkloristische programma's in de staten New York. Massachusetts, Connec ticut, New Jersey. Pennsylvania en Colum bia, waar zij optrad in kerken, universitei ten en colleges. Evenals verleden jaar na haar groot succes trad zij ook nu in de „grootste badplaats ter wereld" Atlantic Ci ty op, daarna te New York in Rockefeller Plaza op Nederlands bevrijdingsdag en Prin ses Juliana's verjaardag. De kunstenares was tijdens haar verblijf in Amerika te gast bij verschillende vooraanstaande Amerikaan se families, o.a. op het buiten „Nieuw Veere" van de familie van de bekende schrijver Hendrik Willem van Loon. Marguerite Cou perus is voor 1949 voor een derde tournée in Amerika aangezocht. Dit seizoen treedt zij ook weer. behalve in het eigen land. in Enge land, Frankrijk en Zwitserland op. Afgezien van aè vraag in hoeverre de Amsterdamse Effectenbeurs een afspiege ling is van de economische vooruitzichten van ons land, is het een ontmoedigend ver schijnsel, dat op de aandelenmarkt na elk redres een hernieuwde koersdaling intreedt. Met name de grote leidende aandelen als Koninklijke, Philips, H.V.A. e.d. hebben deze week laagterecords behaald, zonder dat hiervoor bij de betrokken maatschap pijen redenen aanwezig zijn. Het dividend van Philips ad 9 pet. is eerder meer dan minder dan op grond van het jongste pros pectus verwacht werd. Dat zij ten koste van een groot bedrag super-dividendbelas ting een hogere uitkering zou doen was niet te verwachten en na de jongste uitbreiding van het geplaatste aandelenkapitaal mocht redelijkerwijze ook niet op een stock-divi dend worden gerekend. Hetzelfde geldt van de Koninklijke, die eveneens 9 pet. over 1947 uitkeert, een be scheiden percentage voor dit machtig en winstgevend concern, maar het maximum, dat de dividendstop thans toelaat zonder extra-belastingheffing. Ook de Koninklijke heeft pas haar aandelenkapitaal vergroot en daarom .van dividendbetaling in aan delen afgezien. De beurs toonde zich hierover aanvan kelijk teleurgesteld en vergat dat de Ko ninklijke in het verleden haar aandeel houders steeds voor lage dividenden ruim schoots heeft schadeloosgesteld. Men mag de waarde van haar aandelen daarom niet afmeten naar de kasdividenden of het ren dement van het ogenblik. Gelet op'het feit dat de grote Engelse en Amerikaanse pe- troleummaatschappijen in 1947 phenome- nale winsten hebben behaald, behoeft er niet aan te worden getwijfeld of ook de Koninklijke zal straks wel met mooie be- drijfscijfers voor de dag komen. De petro- leumpositie in de gehele wereld is meer dan ooit gunstig voor de producenten en hierin zal vooreerst ook weinig verandering komen. Het is echter begrijpelijk dat vele ónder- nemingen de dividenduitkeringen beperken teneinde de kaspositie zoveel mogelijk te versterken ten behoeve van de zeer om vangrijke kapitaalsuitgaven, welke voor herstel van oorlogsschade en bedrijfsexpan- sie nodig zijn. In het verslag van de Koninklijke zal men daarover wel meer lezen. Intussen mogen aandeelhouders van de Koninklijke en andere grote lichamen zich wel afvra gen of een laag dividend bij grote winsten inderdaad voor hen als een téleurstelling en nadeel moet worden beschouwd, dan wel of het tenslotte niet in hun voordeel is dat de winsten vooreerst grotendeels m kas worden gehouden. Blijven de gelden in het bedrijf, dan worden ze aan de fiscale greep onttrokken en productief aangewend, hetgeen aan de innerlijke waarde en te zijner tijd ook aan de beurskoers der aandelen ten goede komt, hetgeen voor de aandeelhouders in vele gevallen een waardevermeerdering bete kent, waarover geen belasting verschuldigd is. Ook als via ae uitgifte van nieuwe aan delen voor de aandeelhouders een waarde volle claim vrij komt, is deze belastingvrij, een omstandigheid waarop in deze tijd wel eens de aandacht mag vallen. In de dividenddeclaraties van maat schappijen als de Koninklijke en Philips behoeven geen redenen voot ontmoediging te liggen. Een andere oorzaak voor de lusteloze en afbrokkelende markten is van ernstiger aard. Nog steeds worden de verkopen ter beurze gevoed door de gedwongen liqui datie van fofidsen ter voldoening aan de in versneld tempo en op korte termijn opge- De regering m&akt bekend, dat tot haar leedwezen in de afgelopen week de navol gende verliezen zijn gerapporteerd: Koninklijke Landmacht: soldaat P. van Hen Berg, afkomstig uit Bergen (N.H.); gesneuveld 29 Mei 1948. Koninklijk Nederlands-Indische Leger: Soendanees cavalerist 2e kl. Oesman, af komstig uit Ned. Indië; gesneuveld 16 April 1948. Koninklijke Marine. In de periode van de afgelopen week geen verliezen gerappor teerd. Slachtoffer van ongeluk met de „Jan van Gent" begraven Te Baarn is het stoffelijk'overschot van de Zondag bij het ongeluk met de „Jan van Gent" om het leven gekomen 21-jarige leerling-stuurman J. Brey met militaire eer ter aarde besteld. Na de uitvaartdienst in de St. Nicolaaskerk te Baarn droegen acht militairen de met de Nederlandse drie kleur gedekte kist uit de kerk naar de daarachter gelegen begraafplaats. Toen de stoet de ingang passeerde loste een peloton mariniers een salvo boven de kist van hun wapenbroeder, hetgeen herhaald werd toen de kist in de groeve was neergelaten. Lagerhuis debatteerde over Israels erkenning Regering acht tijd niet rijp Mayhew, de Britse onderminister van Buitenlandse Zaken, heeft in het Lagerhuis verklaard, dat de erkenning van Israël een „positieve daad van politieke interventie in Palestina" zou betekenen. Het vraagstuk werd ter sprake gebracht door het Labour-lid Lever, die verklaarde, dat vrede aan het einde van het bestand slechts mogelijk was indien de staat Israël erkend werd. Engeland had „openlijk, dui delijk en op de meest schaamteloze wijze" zijn verplichtingen jegens de UNO en het volk van Palestina verzaakt. Terwijl Engeland Palestina verliet, had het niet slechts het volk zonder verdedi ging achtergelaten, doch had de buur landen bewapend die reeds hun bedoeling om Palestina binnen te vallen kenbaar hadden gemaakt. „Wij bewapenden deze staten" zo vervolgde Lever, „doch ont wapenden het volk van Palestina". Het parlementslid drong met klem aan op de erkenning van Israël. Mayhew achtte de tijd ongeschikt om op de zaak aan te dringen en verklaarde, dat de '.enige juiste houding tijdens het bestand was de status quo Je handhaven". Erkenning zou het bevoordelen van een partij zijn en de bemiddelingspogingen schaden. Er zijn heel wat methoden om een reis naar het buitenland te maken: men kan het doen per K.L.M., per Pullman, per auto en tenslotte ook te voet. De ervarin gen van de 22-]arige Loek Hoogenbosch, een voormalige sergeant-instructeur van de Stormschool te Bloemendaal, zijn van dien aard, dat men geneigd zou zijn de laatste methode te preferen. Deze jonge man uit Baarn had uit de tijd, dat hij in Engeland zijn militaire training ontving een Pond Sterling overgehouden en dit feitelijk in strijd met alle deviezenvoor- schriften zorgvuldig bewaard. Met dit Pond en een rugzak, welke be halve een kleine tent en wat kleren, circa 25 kilo levensmiddelen bevatte, ging hij ruim een maand geleden aan de wandel. Het reisdoel was het plaatsje Appenzell in Zwitserland, waar zijn meisje, dat hij in Engeland had leren kennen, haar vacantie doorbracht. Per trein ging het eerst tot Maastricht en vandaar lopende en, als het slecht weer was, liftende vla Luik, Namen, Aarlen, Luxemburg, Besangon en het grensplaatsje Vallorbes naar Lausanne. Geen grensformaliteiten, geen deviezen- moeilijkheden, welke het reizen tegenwoor dig zo moeilijk maken, hadden Loek Hoo genbosch tegen kunnen houden. Zijn enige „aanraking" met de of ficiële autoriteiten geschiedde in Lau sanne, waar Loek 's avonds laat arri veerde. Hij vond er in het donker een prachtig laantje met bomen, dat uit liep in een soort weiland. Een ideaal plekje om te kamperen! De volgende morgen bleek Loek evenwel zijn tent opgeslagen te hebben in het stedelijk stadion en het voetbal veld voor een wei te hebben aangezien! Dat vond de politie niet goed, maar gelukkig was hij na een kwartiertje weer een vrij man. De terugreis maakte Hoogenbosch na drie dagen in Appenzell te zijn geweest via da slagvelden in de Neder-Rijnse vlakte, om daarna over Namen, Brussel, Antwerpen, Zundert na een voettqpht van ruim een maand in Nederland terug te keren. Een zeer sportieve prestatie, welke volgens Loek slechts mogelijk was, „omdat kapitein De Ruiter uan de Stormschool in Bloemen daal mij zo prima heeft leren lopen." Zijn indruk van de landen die hij be zocht? „Geef mij maar Holland. Als je buiten onze grenzen komt, merk je pas hoe snel wij in ons landje met de opbouw opschie ten." Plannen? „Volgend jaar een voettocht door da Pyreneèën, tenzij ik in die tussentijd een goede baan heb gevonden, want dan ben ik een getrouwd man en beslis ik zelf maar voor een klein beetje...." DE KONINGSKWESTIE Volgens „La Libre Belgique" zou ko ning Leopold thans het standpunt innemen dat hij slechts dan zyn zoon Boudewijn naar België zal laten terugkeren, indien vast staat dat hy zelf weer de troon kan bestijgen. Iedere oplossing van het- ko ningsprobleem door middel van een troons afstand zou door de vorst niet in over weging genomen worden. Spaak heeft weer een onderhoud gehad met professor Pirenne, secretaris des ko- nings en hem op de hoogte gesteld van de besprekingen in de kabinetsraad over hei koningsprobleem. ARTISTIEK NOVUM Nieuwe organisatie wil cultureel peil en artistieke prestaties opvoeren De jonge beeldende kunstenaars in Haarlem zijn niet al te best tevreden over de positie waarin hun kunst in deze con treien verkeert. Ten eerste uit artistiek oogpunt gezien, bevindt de Spaarnestad zich nog steeds op een provinciaal peil, hetgeen tot gevolg heeft, dat de meésten, die hier naam maken, naar elders ver trekken. Ten tweede zijn de materiële vooruitzichten allesbehalve schitterend en ten derde mankeert er nogal een en ander aan de onderlinge verhouding, met name de collegialiteit. Dit alles is-voor drie hunner een aanlei ding geweest een initiatief te nemen, dat niet alleen om zijn originaliteit de belang stelling verdient. Deze drie, te weten H. Logtenberg, L. Tollenaar en A. H. v. d. Vloot hebben thans de „Kennemer Kunst- raad" in het leven geroepen en ons op dit enigszins vage begrip onlangs een toelich ting verstrekt. Zelfs met die toelichting kan met de beste wil van de wereld niet gezegd worden dat het een vastomlijnde zaak is geworden, maar per slot van reke ning zijn zij geen juristen en moet het heilig vuur waarover zij zeker in grote mate beschikken, dit gebrek aan vastheid goedmaken. Organisatie. De Kennemer Kunstraad is geen ver eniging doch een orgaan dat boven kun stenaars en publiek staat. Het wordt ge vormd door een kern, die waar nodig kleine actieve werkgroepen in het leven roept. D^:e kern heeft tezamen met de directèur 'van het Frans Halsmuseum, de heer H. P. Baard, die de nieuwgeborene zijn volle steun geeft, een program opge steld, dat zal dienen als werkschema. Dit program is zo uitgebreid en veelom vattend, dat het niet mogelijk is, meer dan de essentialia te noemen. Ten eerste is daar het werkterrein, gevormd door Haarlem en de daarmee organisch vergroeide gemeen ten (tot Velsen, Zandvoort, Beverwijk^ efi Hillegom toe). Het doel is het opvoeren van hej culturele peil der streekbewoners, het verhogen van de prestaties van alle binnen deze streek wonende kunstenaars en het vergroten der bestaanszekerheid van deze kunstenaars. Om het arbeidsterrein niet al te groot te maken heeft men besloten zich voor lopig te beperken tot de beeldende kunsten. Slaagt deze opzet dan zal men ook probe ren, de musici, litteratoren en toneelkun stenaars van dit initiatief te laten profi teren'. Propaganda. Wetend het „waar" en „wat" zal men thans willen vernemen het „hoe". Daar is dan ten eerste de grote groep mensen die op het ogenblik slechts over een slapend kunstbesef beschikken. Zij moeten voort durend attent worden gemaakt op artis tieke activiteit. Zo wil men de arbeiders bereiken door affiches in de grote bedrij ven, door de vakverenigingen en de sociale werksters in te schakelen, door verlaagde toegangsprijzen en door voordrachten. Daar is de groep die zijn culturele be hoeften buiten de stad pleegt te verdedigen. Zij moet er van worden overtuigd dat be halve enkele internationale evenementen Kennemerland haar gelijkwaardig artistiek genot kan verschaffen. Maar de initiatiefnemers beseffen zeer wel dat ook het prestatie peil van de kun stenaars zal moeten worden verhoogd door een krachtige stimulans. Zij willen berei ken dat in een Stadsatelier de mensen de gelegenheid kr"gen om te werken, en niet alleen daar maar ook in de schouwburg, het concertgebouw waarvoor zij een passe partout zouden behoren te krijgen. Contact. Echter vooral en dat is- onzes inziens een zeer belangrijk punt willen zij het contact tussen kunstenaars en publiek ver stevigen in beider belang. Door het samen stellen van een brede collectie, .waaruit de genen die bijvoorbeeld een waardig ge schenk willen kopen, een keus zullen kun nen doen met deskundige voorlichting, die er hen voor zal behoeden altoos naar huis te gaan met een boslaantje, waarop drie schapen met treurige gezichten staan te mediteren over het gebrek aan gras ter plaatse, door voordrachten aan- de school jeugd, door uitwisseling van exposities. Door tal van andere dingen, alle erop ge richt de behoefte aan kunstbezit bij de burgerij wakker te maken of te houden. Niet in het minst zal dit program de steun van de overheid behoeven, ook al met het oog op een eventuele beginsubsidie. De gemeente Haarlem in de persoon van wet houder Geluk heeft verklaard dat zij met alle sympathie achter dit plan staat. Vastere basis gewenst. Er zit iets in dit plan. En er zij ook iets in het niet aflatend enthousiasme'van deze jonge kunstenaars. Mdar wil deze boreling de weerstanden, die zij ongetwijfeld in- cn extern zal ondervinden, overwinnen, dan zal zij een hechtere organisatievorm moe ten vinden dan waarover zij nu beschikt. Het idee „Misschien maken wij er een stichting van" zoals men ons zei biedt naar onze mening geen vaste grond genoeg om als basis te dienen voor een zo breed opgezette aanval op het slapend artistiek geweten van de massa. „verloren dager", heelle hel vroeger Nu niet meer - nu iljn er "AKKERTJES" I Een paar per dag, wég pi|n en narlghetdl Agenda voor Haarlem ZATERDAG 12 JUNI Stadsschouwburg: Charlotte Kohier in ..Waan of werkelijkheid". 8 uur. City: „Manon 326", 18 jaar, 2.15, 4.30. 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Het leven is heus niet zo kwaad", alle leeftijden. 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals „De kopermijn", 14 jaar. 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Maria de Bahia", 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor geen voorstel lingen. Palace: De man in duplo. 18 j. ZONDAG 13 JUNI Bioscopen: middag- en avondvoorstel lingen. MAANDAG 14 JUNI Kloppersingelkerk: Concert Nely de Bock (sopraan) en Henk Lasschuit (orgel). 8 uur. Bioscopen: middag- en avondvoorstellingen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1948 | | pagina 5