Uit de schatten van het Frans Halsmuseum Litteraire Kanttekeningen Kwartaaloverzicht van de Europese handel Zijn korte leven vloeide weg in onsterfelijke muziek Zaterdag 15 October 1949 BERTUS AAFJES: „De lyrische schoolmeester" (Ceder-Reeks, 1 M. Meulenhoff, A'dam); „Iiï den beginne" (Querido, A'dam). „IK SCHETS ZOALS EEN ander met fantasiën speelt", zei een schilder eens. „Ik denk in kleuren en lijnen." Zo denkt Aafjes in klanken en rhythmen. Hij is een geboren dichter; wat hij met zijn woord aanraakt diepzinnig- of luchtigheden het zal dichterlijk zijn, Deze natuurlijke argeloos heid van zijn dichterschap bepaalt zijn waarde èn zijn grenzen. Maar in deze waardevolle „begrenzing" is iets van de lichtheid der Zuiderlingen gevaren, iets van hun gratie, van de schuldeloze bewon dering waarmee verwonderde kinderogen de wereld herontdekken. Zwaarwichtige lieden mogen dal voor luchthartigheid hou den, de ernst tooit zich ook wel eens met charme, en het is niet de onbevalligste vermomming waarin ze verschijnen kan. Met zijn kinderen bezocht Aafjes de die rentuin en hij was niet Aafjes meer, maar een kind met de kinderen. Hij vergat o, wijsheid der vergetelheid dat „er al zoveel is geweest". Hij is bekoord door „de zilveren onderzeese vloot" van vissen in het aquarium, het bonte'vedergewemel van grasparkieten en papegaaien, de ma jesteit van de Abbessijnse neushoornvogel, de als libellen dansende roze flamingo's een heerlijk kijkspel, om je ogen uit te zien. Deze schoolmeester, die erop uittrok om aan zijn kroost de 'leerzame „Artis" te tonen, wordt lyrisch: het kind is weer de dichter Aafjes. Het ogenfeest van kleur en lijn wordt klank en rhythme: een schetsboek blad van woorden, napret van het genotene met een krabbel hier en daar, geen lijn te veel of te weinig. Luchtig? Ja, luchtig en beminnelijk. En raak. Zo schetsdicht Aafjes voort: de .kinderen vóór, in en na het bad; en eenmaal weggelokt door de kuisheid van dit kindernaakt naar Arcadi sche tijden, kan Venus hem verschijnen, badende, mèt en zonder achtergrond, in het kleurkrijt van wat lichte woorden. En dan, schetsend-bezig, wil er xxogwat meer op papier: een profiel, en nóg één, twee, drie dichterportretten, opgezet met de vaardig- heid van een sneltekenaar., maar beter ge lijkend, treffender, dan menig degelijke studie van „beroeps-essayisten": M. Vasa- lis, „een hinde kijkende over een heg"; A. Roland Holst, „een vorst, maar die geen onderdaan erkent"; J. C. Bloem, .wiens „ogenlicht opfladdert van helderheid tot weer het diepst verflauwen"; en Aafjes zelf, met „ogen, eensklaps dan, bevreesd, er is zoveel meer geweest"krabbels met pastel en sanguinekrijt, juist zoals Maaike Braat dit 22ste deel van.de uitgezochte Ceder-reeks illustreerde: charmant. Nog maals: luchtig? Even luchtig als Hooft's „Veltdeuntjens" en even innemend. Dat is de éne Aafjes: een dansende satyr aan een zonnige bosrand. Maar er is nog een andere, die van zichzelf dichtte: „Een Job ben ik, maar heidensch van allure". De „heidense" Aafjes, „half in het godsrijk thuis, half in 't land der antieken", dichtte deze „Lyrische Schoolmeester". En de twee de, dé Job (die de Olympus toch niet goed Vergeten kan), durfde het aan, na Vondels „Adam in Ballingschap" en Miltons „Para dise Lost" nog eens in paradisum te ver keren en uitgebannen te worden. In den beginne was het Woord, het Licht- Woord, het Alomvattende. En het Woord, het Onuitsprekelijke, gaf het aanzijn aan het ding, de plant, het dier de mens, aan Adam, die alles voor het eerst en voor eeuwig benaamde en, het noemende, be zwoer tot harmonie: al het ruisende, het bewegende, het gestolde, al wat er zong, kroop, kwinkeleerde in de heerlijkheid van Eden. Sprekend benamende, had de uit leem geborene, deze Adam, zich van zijn aardse zwaarte bevrijd. Daarvan dicht Aaf jes in vijfvoetige trocheeën, die zich vrij bewegen op hun rhythme en zo fris, rijk en oorspronkelijk van beelden weelde van beelden 'zijn, dat men, betoverd door deze dichterlijke Genesis, de eerste mens voor ogen ziet, de verrukte, wiens noemens- dag „een luide vocalise vol zin en zegbaar heid" was, vol van verlossing éérst, van treurnis dan, omdat zich alles noemen liet, maar niet het Goddelijk Woord. En Adam, het hoogste verlangend, voelde zich door het Naamloze naamloos droef in vruchteloos vragen, en droomde droomde zijn ver langen, waarin zijn zucht naar antwoord tot vlees werd: tot Eva, de onvergelijkbare. In liefdesextase prijst Adam haar aldus:,als één die geen vergelijking behoeft, omdat zij volkomen in zichzelve is, als al het gescha pene in de Hof van Eden, maar van dat alles de „opperste gelukzaligheid". Dan, de verrukking van de vereniging ten einde, keert de schaduw weer: het ongestilt ver langen naar het spreken van het Aanvangs woord, dat, vrucht geworden, aan de ver boden boom lokt: ,,En Eva sidderde van drift en plukte Én beet zich gulzig vast in 't nieuwe weten", en kende God nu, de Alomtegenwoordige, en sprak in gelijkenissen, in een stroom SCHOENEN WORDEN DUURDER? Schoenen worden niet duurder? SCHOENEN WORDEN DUURDER? Schoenen worden niet duurder? Wij weten het niet, maar één ding is zeker, de voorraad van NU bij hij is evenwel wordt NIET DUURDER niet onbeperkt. Neem daarom geen risico KOOP DAAR. NU!! Agenda voor Haarlem ZATERDAG 15 OCTOBER Gem. Concertgebouw: „De halfbloed" (Willem Goossen's Volkstoneel), 8 uur. Stadsschouwburg: „Wat iedere vrouw wel weet" (Comedia), 8 uur. Frans Hals: „Hallo met wie?", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Enamorada", 14 j„ 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „In het duister van de nacht", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Omstreden aarde", 18 j„ 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „De banneling", alle leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaame: „De slang van Shanghai", 14 j„ 2.30, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 16 OCTOBER Stadsschouwburg: „Wat iedere vrouw wel weet", 8 uur. Brinkmann: Humanistisch Verbond, spreker H. G. Canuegieter, 10.30 uur; Bioscopen: Middag- en avondvoor stellingen. MAANDAG 17 OCTOBER Frans Hals Museum: Volksuniversiteit Sas Bunge, 8 uur. Concertgebouw: Interna tionaal Christen Spiritualistisch Centrum, lezing. 8 uur. Bioscopen; Middag- en avondvoorstellingen. van beelden en Adam doet als zij en noemt het één bij het ander, alomvattend als hij nu is. Verlossende woorden worden verkillende beelden: niéts is meer te noe men, ook Eva niet, in een wereld van gelijkenissen staan zij armoedig-naakt. Zo eindigt de vierde zang in een smartelijke dissonnant, na een jubel van Tristan- dronkenheid. „Die geen genoegen nam met 't zuivre noemen, die rebelleerde om het Woord te weten", zat stom en angstig naast Eva en hoorde Gods vervloeking; in Aafjes' dichterwoord: „Gij zult verdeeld zijn in uw. eigen woorden, en eeuwig zult gij beelden en herbeelden, om hun verloren eenheid weer te vinden". Zo werd Adam uitgeleid de eerste mens, de eerste dichter ook, wiens kinderen met smart zullen beproeven „het onzegbaar zuivere nog eens te noe men". Aldus besluit de slotzang van dit ruim achthonderd-regelige gedicht, waarin de verzen vloeien als een heldere stroom: natuurlijk en zuiver, met alle bekoring van hun oorspronkelijkheid, klaar tot op de bodem van hun gedachten in paradisum, in ballingschap: „glinsterende verwoord, taalnieuw, naamfris". Best mogelijk dat er, zoals na het ver schijnen van het „Atrium der Vestalinnen", een meer formele dan formidabele testa- mentaris van Ter Braak het „Podium" zal bestijgen om Aafjes professoraal te kapit telen, met de codex Fori in de hand. Hij zal de zwakke regels die zijn er ook! wel vinden, zo'n rakker. Hetgeen Orpheus niet verhindert, Aafjes telkens weer zijn lier toe te vertrouwen. C. J. E. DINAUX. Een kostbaar bezit kan het zijn: een goed geslaagde foto. Denkt U hieraan nu fyet nog kan? Atelier „Nell Herbert LANGE VEEESTRAAT 13 - TEL. 11178 (Adv.) Nieuwe uitzonderingen op de prijsstop In de staatscourant van Vrijdag is gepu bliceerd de vijfde uitzonderingsbeschikking prijsstop 1949. Ingevolge deze beschikking wordt toe stemming verleend tot doorberekening van de hogere inkoopsprijzen van de in de volgende artikelen te verwerken buiten landse grondstoffen: toerrijwielen, meube len. borstelwerk en houten huishoudelijke artikelen, muziekinstrumenten, sportarti kelen, kuipwerk, zuivelwerktuigen, motor rijwielen, aanhangwagens en onderdelen, fineer, board, triplex, kinderwagens en per sonenauto's. middelen in 1 tablet Wanneer hevige pijnen U het leven moeilijk maken, heem dan eens CHEFARINE „4". Elk tablet bevat 4 geneesmiddelen, die stuk voor stuk wereldberoemd zijn geworden als bestrijders van rheumatiek, menstru atie-, zenuw-, hoofd-, kiespijn enz. Nieuwe Rijnbrug bij Arnhem Een eeuw geleden stierf Chopin I 3600 ton schoof op haar plaats TEGEN PIJNEN EN GRIEP 20 TA6LETTEN I 0.75 Zes en dertig honderd ton weegt de nieuwe Rijnbrug bij Arnhem, 2600 ton staal en 1000 Ion beton voor het halve wegdek. Vier vijzels hebben het gevaarte thans over een j afstand van 70 meter naar zijn voorlopige I plaats geschoven. Maandag zullen de auto's over de nieuwe brug rijden. Vierhonderd atmosfeer druk wees de manometer van de hydraulische vijzels aan. die de brug op zijn plaats duwden, I Wel eerder is een nieuwe brug op rollen op haar plaats geschoven, maar nog nooit een brug met een gewicht van 3600 ton. Thans is de eerste étappe voltooid. Nu nogmaals 6 meter en 70 cm en de brug ligt op haar definitieve plaats. Men verwacht, dat dit aan het einde van het jaar zal ge schieden. Industrieel herstel van West-Duitsland werd niet gehandhaafd De economische commissie voor Europa van de UNO zegt in haar kwartaalover zicht, dat twee van de belangrijkste ecomo- mische problemen van het tweede kwartaal van 1949 waren een verontrustende ont wrichting in de handelsbalans van Europa met het overige deel van de wereld en het feit dat West-Duitsland er niet in geslaagd is zijïx industrieel herstel te handhaven. De Euröpeese invoer steeg van 3,5 mil liard dollai's in het eerste kwartaal van dit jaar tot 3,73 milliax-d dollars in het tweede kwartaal en de export verminderde van 2.33 milliai'd dollar tot 2,2 milliard dollar. Het ongunstige saldo van de Europese handelsbalans met de Verenigde Staten steeg met 150 millioen dollars tot een ongeëverxaard hoogtepunt van 961 millioen dollars. Het grootste aandeel in dit on gunstige saldo kwam voor rekening van Engeland, West-Duitsland en Italië. In deze toestand is geen verbetering ge komen in het derde kwartaal vaxx dit jaar, zo wordt in het overzicht gezegd. Ondanks de steeds toenemende moeilijk heden op het gebied van de internationale handel, bleef de industriële productie in Europa in het tweede kwartaal van dit jaar een buitengewoon stei-ke mate van vooruitgang tonen. In enkele landen even wel waren er tekenen dat de toeneming minder werd, in het bijzonder in België en Scandinavië, hoofdzakelijk als gevolg van een verminderde exportvraag voor bepaal de industrieën. Al wat ÏJw huid ia tientallen gevallen voor haar ge nezing, zuiverheid, gezondheid en verbetering nodig heeft, is Purol. De volgende week geeft de„Young Vic Company" een korte serie voorstel lingen in enkele steden van ons land van liet blijspel Een Midzomer - nachtdroom" van Sha kespeare, met in de meeste rollen acteurs en actrices die wij deze zo mer in het Bloemendaal- se Openluchttheater heb ben leren kennen. Op nevenstaande foto ziet men de bekoorlijke Jean Wilson, schuilgaande achter het masker van Titania. met de even jeugdige Powys Thomas als Oberon. De aanwijzingen, die er reeds in het eerste kwartaal van 1949 waren, dat het industriële herstel in West-Duitsland min der snel ging, werden bevestigd in het tweede kwartaal. Daarin gaf de productie slechts een geringe toeneming te zien en bleef zij op ongeveer driekwart van het niveau van 1938 staan. De Duitse indu striële productie steeg in 1949 van 72 pro cent van het niveau van 1938 (in Februari) tot bijna 74 procent. Als gevolg van de ernstige vermindering van de werkgelegenheid in de bouwvakken en in de landbouw en andere bex'oepen steeg het werkloosheidscijfer in West-Duits land eind Juni tot een totaal van 1,240.000 pex'sonen. Iedere hernieuwde verbetei'ing van de economische omstandigheden ixx West- Duitsland vereist waarschijnlijk, hetzij een herleving van de export, of regelingen, die het mogelijk maken huizenbouw en andere investeringsprogramma's op lange termijn te financieren'. Voor zover uit de beschikbare gegevens kan worden afgeleid, aldus het rapport, steeg de waarde van de inter-Europese handel in het tweede kwartaal met onge- vijf procent ten opzichte van het eerste kwartaal. Tegenover dezelfde periode van het vorige jaar betekent dit een toeneming met ongeveer 17 procent. De economische commissie constateerde, dat de export uit West-Europese landen naar Oost-Europa is toegenomen. Oom nam in huis Het Amsterdams gerechtshof behandelde Vrijdag een geval van hulpverlening bij desertie. In Februari van dit jaar lxad de 37-jarige huisschilder K. B. uit de Haar lemmermeer, zijn neef A. H„ soldaat bij het regiment jagers, een dag voordat zijn onderdeel met de Groote Beer naar Indo nesië zou vertrekken, in zijn huis opgeno men. De soldaat had enige tijd bij zijn oom gewoond en was daarna op een ander adres ondergedoken. De rechtbank te Haarlem had B. tot 10 maanden verooi'deeld. Hij was in hoger beroep gegaan, omdat de straf vier maanden hoger was dan de officier van justitie tegen hem had geëist. De procureur-generaal vroeg bevestiging van het vonnis met aftrek van de preven tieve hechtenis. De verdediger vex-zocht het hof B. tot een voorwaardelijke straf te wil len veroordelen of tot een gevangenisstraf gelijk aan de voorlopige hechtenis. gedeserteerde neef Heringa Wuthrich HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS (Adv.) lachlust op. Brouwer geeft zulk een twist veel Geen serieus museumbezoeker zal het be- rauwer en cioet onze twisten wanneer wij het hier gereprodu- lach verstommen, daar ceerde paneeltje classificeren onder de ons getuige maakt „parels" der gemeentelijke verzamelingen. van notoire manslag! Én evenmin behoeft deze lofprijzing het Deze weihaast be oordeel te vrezen van de critische kunst- Hemmende realiteitszin historicus, niettegenstaande het stuk hem treft ons ool- in ^a_ in kunsthistorisch opzicht hoofdbrekens balsskroeg, al heerst hier berokkent. Hoewel het hele tafereel de vi'eedzamer stemming, sfeer ademt van Brouwers zcér bijzondere persoonlijkheid en ook de figuren over het Ook hier is de visie op algemeen zijn robuuste factuur verraden het geval oneindig onder de brede toets van het penseel, drei- breder dan in de beste gen zwakke momenten in die penseel- werken van Van Ostade, voering de harmonie te verbreken en de die toch nimmer boven toeschrijving aan Brouwer verdacht te het maken. Vanwaar die tweeslachtigheid? Wellicht het resultaat van twee-handigheid, nadien dens zijn Haarlems ver- nog versterkt door onoordeelkundige blijf kennelijk heeft be- restauraties? Hoe het zij het kunstwerk invloed, zou geen schil- blijft in zijn totale verschijning tè sterk voor een Brouwer-navolger en iets te zwak om het zonder voorbehoud aan de grote gevalletje als zo danig uitkomt. Na Frans Hals, die Brouwer tij- der zijn aan te wijzen met zó brede penseel voering. Door de meester toe te schrijven. Als resultaat van opende deur links ont- 'en we nog een brokje als natuur, geschilderd met de voor Brouwer karak- deze overwegingen moge de lezer genoe gen nemen met de veronderstelling onder de repx-oductie geformuleerd. Het feit dat tot op heden geen kunstenaar teristieke toets, zoals uit de lering van Brouwer bekend is die in wij die kennen uit zijn staat zou zijn geweest zulk supérieur werk origineel geziene land- te leveren, rechtvaardigt intussen'de vrij- schappen. Kloek en sterk heid het stuk te beschouwen als ware het geschilderd zijn ook de een „onbesproken" Brouwer! En dat valt accessoires, hls de kan waarlijk niet moeilijk. Vergelijking met de op de voorgrond, de stereotiepe taveerne-scènes van contempo- bierpul op tafel enzo- raine en jongere Haarlemmers als Adriaen voorts, vaxx Ostade, Cox-nelis Bega, Egbert vaxx Heemskerck of Richard Bïakenburgh, plaats deze „tabagie" aanstonds op véél hoger niveau. Heeft dergelijk werk van Haarlemse schilders over het algemeen een novellistisch karakter, waarvan oubollig- - heid en genoegelijkjxeid de toonaangevende juister, opzn zeventien- kenmerken vormen, in de luidruchtige boe- de eeuws, het „Toeback- ren-bijeenkomsten, onder het realistisch penseel van Brouwer oxxtstaan, laat de gx-ote Zuid-Nederlander ons voelen dat het niet alles puur jolijt is, dat de buitenkaxxt van dit schijnbaar onbezox-gde leven wil sug- Voor de lezer die zich mocht verwonderen over de titel „Tabakskroeg" zij hieraan nog toege voegd dat het roken of De Tabakskroeg. Toegeschreven aan Adriaen Brouwer (voltooid door J.oos van Craesbeeck?). Adriaen Brouwer werd geboren ie Oudenaarde in 1605 of 1606 en overleed te Antwerpen in 1638. Van 16211631 verbleef hij in Haarlem. (Paneel 61 bij 48,5). In 1871 geschonken door 1 jhr. mr. A. V. Teding van Berkhout. een xxoviteit was op het gebied der genotmiddelen en een héél wat miixder onschuldig bedxTjf daxx in vooral onder-het volk meer algenxeexx, zo&ls de huidige vorm. De narcotische bestand- onder meer uit het Hollandse genrestuk eereren Vooral in zijn vroege werken ,::lelcn in het seherpe „petuin" uit de 17e blijkt. Karakteristiek was het gebruik van ondergaan we de beklemmende dramatiek eeuw deden de toenmalige „toeback" nog de kleine aarden pijpjes, in de vorm zoals van een door lage hartstochten belaagde Semeten als een soort opium, hetgeen tot deze ook te z.en zijn op ons paneel. Niet hprtu'plmiria piridP 7nalc wp. nnlc vanXr m rplrfpn wavHon Hptp mimpc in Np hnprl «p- bedwelming leidde, zoals we ook vaak in zelden w'erden deze pijpjes in de hoed ge- Brouwers tabaks-kitten ei*varen. Ook stoken, getuige bijvoorbeeld de hoofdbe- elders in Europa werd het roken tot eer iekking van de dronkeman op het onver passie, niet zonder de overheid te veront- jetelijke genrestuk mei het vrolijke gezel- .otgu bticiic 111 vetii vatouc o ucuviu. vvuui- bij de bierpul als laatste argument met de r,ust??, "ie aanvankelijk zelfs met zware schap door Frans Hals, in hot Metropolitan s straffen ingreep. Niettemin verbreidde zich Museum te New York. het tabaksmisbruik en werd omstreeks 1625 mensheid, die in somtijds ruwe tonelen de bittere jSfvenservaringeii van de kunstenaar zelf schijnen te vertolken. Een scène in Van Ostade's oeuvre, waar- nodige kracht op de schedel van de tegen partij wordt geplaatst, wekt tenslotte onze H. P. BAARD. Franse gratie en Poolse droefgeestigheid bepaalden zijn kunstenaarschap Maandag 17 October is het een eeuw geleden, dat de grote Poolse pianist en componist Frédéric Chopin ovei-leed. Hij is slechts 39 jaar geworden en zijn korte levensloop werd geenszins gekenmerkt door een reeks van uiterlijk treffende gebeurtenissen. Hij was nu eenmaal geen podiumheid, geen organisator, geen enscèneur van een levensdrama met zichzelf als hoofdpersoon, nxaar in zijn aris- tocratische terughoudendheid een haast mensenschuwe althans massa-schuwe figuur, die net zo goed zijn levensdrama. maar dan innerlijk doorleefde, en, die wat zijn invloed op de evolutie der muziek betx-eft, het aan de kracht van zijn com posities overliet, om voor hem te plei ten. Dat hebbexx zij dan ook gedaan Chopin, zoals de beeldhouwer hem zag die het standbeeld vervaardigde, dat in War schau ter ere van de componist is opgericht en zij doen het nog; zij hieven hem hoog uit boven de helden van de dag, die hun scha duw tekenden op zijn weg. Conflicten en moeilijkheden, hij kende ze ook: versmade liefde, wankele gezondheid, ballingschap, doch dat alles verwerkte hij achter de „ge sloten deuren" van zijn ziel; de conflicten werden muziek zonder meer. De besten van zijn tijdgenoten hebben dit begrepen; de wereld nam er pas laat kennis van, toeix hij niet meer was. De goede verstaander van muziek kan echter in zijn oeuvre zijn leven volgen. De voornaamste impuls van zijn kunst was ongetwijfeld het lot van zijn ge boorteland Polen, dat hij op twintigjarige leeftijd verliet en dat kort daax-op door de Russen overweldigd werd. Hij heeft het niet meer teruggezien maar het hartstoch telijk verheex-lijkt in zijn kunst. Zijn roman tische levenshouding wortelt, sterkei- daxx bij welke componist ook, iix de vaderlaxxdse grond en het onvervuld verlaixgexx de synthese van de romantiek gaf het de grootste spankracht. Zo kwam Chópi'n dan in 1830 te Parijs, in 't land van zijn vader, die Fransman vaxx geboorte was, maar zich in Polen gevestigd en daar een Poolse vrouw getrouwd had. De karakteristieke eigenschappen van bei der landsaard zijn in de kunst van hun be roemde zoon duidelijk waarneembaar en wij kunnen het xxxet Heine eens zijn, waar deze zegt: „Polexx vex-leende hem zijn rid derlijk karakter en zijix historische droef geestigheid; Frankrijk gaf hem zijn lichte bekooidijkheid, zijn gi-atie." Chopin kwam in Parijs heel gauw in de kring terecht vaxx de jonge Franse roman tici als Hugo. Berlioz, Jaixin, Delacroix, Liszt en vele aixdereix. Een rake typering van de jonge Poolse pianist in die dagen vind ik de gedenkschriften van Legouvé. Deze was door Berlioz op sleeptouw geno men om kennis te maken met Chopin, die pas enkele dagen te voren te Parijs was aangekomeix. Hij beschrijft hem als een bleke, elegante, droefgeestige jongeling. Op het eerste gezicht ontroerde henx dat wezetx en zijn muziek klonk hem verward als iets onbekends en vreemds iix de oren. „Ik kan Chopin niet beter typeren", aldus Legouvé, „dan door te zeggen, dat hij een charmante „drie-eexxheid" was. Er was tussen zijn persoon, zijix spel en zijn werk een zodanige overeenstemming, dat men ze, als de vex-schillende trekken van een gelaat, niet vaxx elkaar kon scheiden. De zo bijzon dere klank die hij aan de piano wist te ontlokken, leek sprekend op de blik die uit ziin ogen straalde; de enigszixxs ziekelijke teerheid van zijn figuur harmonieerde met de dichterlijke droefgeestigheid van zijix Nocturnus; de zoi-g en gezochtheid in kle ding en toilet deden de mondaine elegantie van sommige delen van zijn werk begrij pen." V Legouvé stelt ons Chopiix ook voor zoals hij musiceerde in gezelschap van zijn nieuw- verworven vrienden. „Tot zowat één uur NEON-FABRIEK „R E E P I G BURGWAL 94 - TEL. 20105 - HAARLEM Voor levering van: NEON GEVELRECLAME NEON ETALAGEORNAMENTEN EN CONTOUREN Revisie en reparatie van Neon-installaties en étalage-ornamenten (Adv.) H. G. J. TER MARSCH 70 JAAR. De he.er H. G. J. ter Marsch te Wasse naar, oud-hoofdinspecteur in Indonesië van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd en directeur van de Dienst Wederopbouw Rotterdam, vierde Vrijdag zijn 70ste Ver jaardag. Als directeur van de „Dxwero" berustte in de oorlogsjaren en daarna bij hem de leiding van het zo vlot verlopen puinx-uimeix in Rotterdam. Öok het herstel en de snelle wederopbouw van havens en kaden in de Maasstad zijn groten deels aan zijn ixxzicht en werkkracht te danken. De Koninklijke Rotterdamse Lloyd profiteert eveixeens nog altijd van de des kundige adviezen op velerlei gebied van haar oud-hoofdixxspecteur. Voor zijn verdiensten in Indonesië ont- vixxg de jubilaris de De Ruytermedaille en vorig jaar werd hij benoemd lot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. was hij slechts een charmant pianist, maar als 't eenmaal diep in de nacht was en hij zich omringd wist door ménsen die hem sympathiek waren, gaf hij zich geheel met al zijn hartstocht en genie en wist hij niet van ophouden. Aangetast door een ziekte die geeix genade kent, werden dan zijix ogen zwart omrand, kreeg zijn blik een koortsachtige glans, zijn lippen een bloed- i"ode kleur en stokte zijn adem. Hij voelde, en wij voelden met hem, dat er iets van zijn leven met zijn muziek wegvloeide, en hij wilde die stroom niet tegenhouden. Ook wij hadden niet de kracht om hem te rem men, de koorts die henx verteerde ontstak hij ook ixx ons! Nochtans één probaat nxid- del was er oxxx hexxx van de piano los te ruk ken; nxen moest henx slechts verzoeken de Marche Funèbre te spelen die hij had ge componeerd na de val van Polen. Nooit wei gerde hij dit aangrijpend stuk te spelen wanneer er hexxx om gevraagd werd; maar nauwelijks was dan de laatste xxxaat ver klonken, of hij gx-eep zijn hoed en vertrok. Deze compositie, die de doodstrijd van zijn vadexdand betekende, deed hem te veel pijn; na haar vertolkt te hebben, was hem als het ware de adem afgesneden en kon hij niets meer zeggen. Want deze grote kunste naar was een groot patriot. Chopiix heeft zijn vaderland geïdeali seerd met zijn Poloxxaisen en Mazurka's, waarvan de grondtoon gevormd was uit herinneringen aan nationale volksdansen. Het improviserend karakter van de volks dans, zoals hij die in zijn jeugd had leren kennen, alsmede zijn sterk ontwikkeld im provisatievermogen hebbexx hem qen stijl eix een techniek doen vinden, die lós ston den van lxet klassicisnxe, en die niemand henx had kunnen leren. Zo werkte in hem het genie, dat hem een eigen weg baande. Beluister hexxx in zijn Ballades, Impromp tu's, Scherzi, Sonates, Préludes, Etudes, Nocturnes, Walsen, ixx wat xxiet al, en ge hoox-t steeds een muziek, zoals niemand vóór of na hem geschreven heeft. Het is de stem van een persoonlijkheid, die over eigen middeleix van uitdrukking beschikt. De inhoud is zijn innerlijk levensdrama; de vorm vaxx verwerkelijking is eveixeens een deel van henx alleen. Want hij schiep zich een eigen klavierstijl. De piano werd als het ware een nieuw instrument sinds Chopin er op speelde en er voor schreef. Dat hij zo goed als uitsluitend voor piano gecomponeex-d heeft, is eerder een overtui gend bewijs temeer van zijn artistiek ver mogen dan dat het als een tekort daaraan te beschouwen zou zijn, Zijn eenzijdigheid in deze sproot voort uit zijn groot geloof in de mogelijkheden van zijn instrument en uit het zeer persoonlijke van zijn klaviex*- stijl. Zodx-a hij voor andere instrumenten moest schrijven, wist hij zich geremd door technische problemen die hij niet zoals op de piano al improviserend kon oplossen. De vrijheid van het Impromptu kon zijn kunst pas de xvijde wiekslag geven die haar de onstei-felijkheid zou verzekeren. Een eeuw na zijn dood heeft zijn muziek nog niets van haar magische kracht ver loren. Berust zijn hart in de kathedraal van Wai-schau en zijn lichaam op de begraaf plaats Pèi'e Lachaise te Parijs, zijn geest is blijven leven in zijn heerlijke composi ties en manifesteert, zich overal waar voor muziek gevoelige mensen wonen. JOS DE KLERK KantoormachineHiandel P. HARTOG HAARLEM - SCHOTERWEG 122 - TEL. 12681 Schrijf-, tel- en rekenmachines Kantoormeubilair „Myrte en de demonen" voor vertoning gereed Na lange maanden van arbeid op het Heemsteedse buiten ,,'t Manpad" en in de Arthur Rank-studios aan de overzijde van het Kanaal, heeft de kleine film-wei'kgroep van de Europese Kunst Unie Vrijdagmid dag in „Cultura" te Amsterdam haar vol tooide eersteling aan de vertegenwoordiger van de Eagle Lion-maatschappij getoond. Het was een Engelse versie van deze in oorsprong Nederlandse film; voor de thea ters in ons land moet zij nog van Hollandse teksten worden voorzien. Er ligt een merkbare afstand tussen de ruwe werkcopie, zoals die in Mei 1948 in Den Haag voor genodigden en pers werd gedraaid, want technisch is er nu niet veel meer op de rolprent aan te merken. Het grote bezwaar van de te grote wijdlopig heid durfden de maker? door een drasti sche beknotting vooral van cle inleiding blijkbaar niet te elimineren, zodat de camera nog altijd te lang bezig is met het natuurlijke décor, waarin de kleine Myrte haar strijd tegen de demonen der duister nis gaat leveren. Wat eveneens geldt voor de manier, waarop de twee goede dwergen uit het betoverde woud worden gevolgd op hun tocht naar het bedx-eigde meisje. Dit alles was niet essentieel voor de uitbeelding van het conflict tussen de reine kinderziel en de verderfelijke machten van de geper- sonifieerde onderwereld. Tussen inleiding en apothéose, welke laatste door de cameraman Bert Haanstra voor een serie hooggestemde foto's van het ontwakende bos werd gebruikt, ligt het verhaal. Misschien is de mystiek wat te zwaar van toon, cn anderzijds soms wat erg vaag en daardoor te persoonlijk om door de gemiddelde bioscoopbezoeker be grepen te worden het eigenlijke verhaal over Kokobos, Buikos, Péperlak en hoe de andere kwade en goede demonen mogen heten, blijft hoogst aantrekkelijk. De Maan, die in de gestalte van Ludzen Eringa Myrte telkens weer behoedt voor geestelijke aan randing door de bosduivels, de hofkok Peperlak, die van Jan Musch een meester lijke vertolking krijgt en al deze en andere figuren geven de film de sfeer van een Noorse sage. waarin nxet fijn-uitgesponnen détails vooral het kinderlijke in de méns (en hel menselijke in het kind) worden ge raakt. Binnenkort kunnen de wereld- en de Nederlandse première van „"Myrte en de Demonen" worden verwacht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1949 | | pagina 5