Restaurant moet meer zijn dan
onpersoonlijke eetgelegenheid"
Woensdag 12 April 1950
3
36 JAAR KELLNER
n
Voor de goede kellner bestaan geen lastige klanten
Als u door de grote hall binnenkomt, staat er een beleefd-buigende man van middel
bare grootte op u te wachten. Hij is in een onberispelijke rok gestoken, zijn schoenen
glimmen als spiegels en zijn haar is strak en glad achterover gekamd. Hij taxeert
u kennelijk, telt het aantal mensen in uw gezelschap en geleidt u dan zonder aarze
ling naar de tafel, die hem het best voor u geschikt lijkt. Hij spreekt een paar vrien
delijke woorden, informeert in grote lijnen hoe en wat men wenst te eten en te drinken
en trekt zich dan bescheiden terug. Klaar voor de volgende gast, want hij heeft u nu
verder overgelaten aan de kellner. Misschien zal hij gedurende de maaltijd nog even
komen horen, „of alles naar wens is" en zeer zeker zal hij bij eventuele moeilijkheden
optreden, maar verder is zijn contact met u afgelopen.
„Dat denkt de gast tenminste", zegt
Jacques van Riel, de ober-kellner van de
„House of Lords" in Den Haag, „maar in
feite blijft hij in mijn voortdurende be
langstelling. Steeds let ik op, of er niets mis
gaat, om dan met een enkel woord tussen
beide te kunnen komen. Want het is mijn
eerste leefregel, dat ik geen „lastige klan
ten" ken. Ik mag ze de kans niet geven, om
lastig te zijn".
„En dat is het moeilijkste van ons be
roep", verklaart hij verder, „zoveel men
senkennis te hebben, dat je altijd van te
voren kunt zien, wat er zal gebeuren, welke
speciale wensen deze gast zal hebben, waar
hij een bijzondere afkeer van heeft en waar
hjj misschien moeilijkheden over zal ma
ken. Want het is de kleine, persoonlijke
noot, die door de gast het meest op prijs
wordt gesteld, die een restaurant opheft
boven het genre van de koud-onpersoon-
lijke eetgelegenheid. Dat if het sterke punt
van mijn Franse collegae".
En vanzelf komt hij dan op zijn eigen
loopbaan terecht: een loopbaan, tot de nok
gevuld met ontmoetingen met mensen, dui
zenden en duizenden verschillende mensen,
uit alle mogelijke landen en van alle stan
den. Een loopbaan, die begon in 1914 in
„De Twee Sleden" op het Haagse Buiten
hof, op de plaats waar nu de Cineac staat.
De tegenwoordige ober-kellner Van Riel in
welgesneden rok begon daar als veertien
jarige piccolo in een fraai pakje met vele
gouden knopen. En nu kan hij nog enthou
siast worden, als hij denkt aan het jubi
leum-diner van de Haagse Tramweg Maat
schappij, dat in „De Twee Steden" werd
gehouden en waarvoor de patissier een
electrische tram van suikerwerk had ge
maakt, die tijdens het diner over de lange
tafels heen en weer reed.
Dat is een goede herinnering, veel beter
om aan te denken dan aan de normale
werkdag, die hij toen maakte: van negen
uur 's ochtends tot twee uur 's nachts, met
soms een uurtje vrij tussen de middag.
Daarna werke hij in vrij snelle opeen
volging in „Royal", „De Vieux Doelen" en
„Des Indes", alle drie ook in Den Haag.
Van Riel is een volbloed Hagenaar, die ook
zoals elke goede inwoner van de residentie
spreekt over zijn „famiejje" en over „ex-
cellensjes". En Hagenaar bleef hij ook in
Frankrijk, waar hij een maand na de wa-
penstilstandpTs^pecember 1918, naar toe
ging, gewapend met een klein koffertje en
een nog veel kleiner kennis van de Franse
taal. Hoezeer hij ook gegrepen werd door
de vermaarde Franse charme, hij bleef Hol
lander en Hagenaar.
Tot 1924 werkte hij in Frankrijk; in Nice
gedurende het winterseizoen in Vittel,
Parijs, Vichy en Marseille. Kortom, in al
die dure hotels in mondaine plaatsen, waar
de „upper ten" van Europa in een na-oor-
logse roes leefden. In de roes, waarin in
1919 een zeer bejaarde Comtesse de Cha
teaubriand haar jacht voor Nice liet meren
en tezamen met haar hondje haar in
trek nam in de 23 kamers van een vleugel
van het hötel Majestic, waar Van Riel
werkte. Jacques had toen als dagtaak het
hondje van de gravin te serveren; zulks
op een zilveren blad met bijpassend ser
vetje en fraaie vingerkom. Maar hij keer
de spoedig tot de menselijke cliëntèle terug.
„In die Franse tijd", vertelt Van Riel,
„heb ik het meest geleerd van die „per
soonlijke noot", waar ik al over sprak. In
Frankrijk is dat heel belangrijk. Niet in
Amerika, waar ik verscheidene belangrijke
hotels heb bezocht, zoals het ontzaglijk
grote, maar koude en onpersoonlijke „Wal
dorf-Astoria" hotel in New York.
Van 1925 af ben ik nu in de „House of
Lords". Ik kwam hier als kellner en ik
heb hard moeten werken voor de functie,
die ik nu heb. 's Ochtends kom ik hier om
ongeveer elf uur en dan blijf ik tot na de
lunch, zo omstreeks drie uur. Om een uur
Een onafzienbare menigte pelgrimsdie
uit alle delen der wereld naar Rome ge
komen was ter gelegenheid van het
Heilig jaar der R.K. kerk, vulde op eerste
Paasdag het plein voor de Sint Pieter om
de Paasboodschap van de Paus aan te
horen. Op de foto: Paus Pius XII op het
balcon van de St. Pieter, terwijl hij de
zegen geeft.
Ageimdla voor Haarlem
WOENSDAG 12 APRIL
Palace: „Siësta", alle leeft., 2, 4.15, 7 en
9.15 uur. Luxor: „The third man", 14 j., 2,
4.15. 7 en 9.15 uur. City: „Vlammende wou
den", 14 j.. 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Iedere
ochtend „Watt en half Watt", alle leeft., 11
uur. Spaarne: „Kopstoot Kelly", 14 j„ 2.30,
7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Moeder was
actrice", 2.30, 7 en 9.15 uur.
DONDERDAG 13 APRIL
Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen.
of zes ben ik weer terug en dan blijf ik tot
twaalf of één uur. Het is een vrij lange
werkdag, maar voor wie van zijn vak
houdt, is dat niet erg. En ik blijk al zoveel
van mijn liefde voor dit vak te hebben
getoond, dat ook mijn oudste zoon het
heeft gekozen. Mijn dochter studeert aan
het Haagse conservatorium".
„Ja, nog één ding zou ik u willen noemen,
dat zeer belangrijk is in ons vak. Dat is de
serviliteit en daarmee bedoel ik geen on
derdanigheid, maar wel plooibaarheid. Een
goede kellner doet alles voor de gast, maar
met behoud van zijn zelfrespect".
Dat is het oordeel van een man, die 36
jaar lang de rok, het uniform van zijn
waardigheid, heeft gedragen, die tiendui
zenden flessen wijn en champagne heeft
ontkurkt, talloze vissen heeft gefileerd en
honderdduizenden malen discreet heeft ge
bogen voor honderdduizenden verschillen
de mensen. Maar die zijn zelfrespect zorg
vuldig en volkomen terecht heeft
behouden. E. P.
ADVERTENTIE
BEVRIJDT U
van rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en
zenuwpijnen. Neemt daarvoor regelmatig
Togal, het middel bij uitnemendheid, dat
baat waar andere falen. Togal zuivert de
nieren en is onschadelijk voor hart en maag.
Bij apotheek en drogist f 0.83, f 2.08, f 7.94.
„The Young Vic" komt ook
in 1951 naar ons land
„De koopman van Venetië"
in Februari te Haarlem
Het Engelse toneelgezelschap „The Young
Vic" wordt zo langzamerhand een trouwe
bezoeker van ons land. Deze zomer zal,
zoals wij reeds eerder hebben meegedeeld,
in het Bloemendaalse Openluchttheater
het blijspel „A Midsummernigthsdream"
(Een Midzomernachtdroom) van Shake
speare worden vertoond. Naar wij thans
vernemen komt het gezelschap begin 1951
terug voor een serie opvoeringen van „The
Merchant of Venice" (De Koopman van
Venetië) eveneens van Shakespeare.
Medio Februari zal men dit stuk, waar
mede eens Louis Bouwmeester triomfen
oogstte, in de Haarlemse Schouwburg
kunnen zien.
SMAAKVOLLE KAMERS
krijgt U door een mooi behang!
BARKER'S BEHANG
Gen. Cronjéstr. 135, Haarlem-N., Tel. 11657
Vakkundige behangers beschikbaar.
(Adv.)
ADVERTENTIE
REPARATIE MATRASSEN
's morgens gehaald, 's avonds gebracht
H. DE GFAAFF
GROTE HOUTSTRAAT 103
HAARLEM TELEFOON 11485
Werk van Jacques Jansen
in „Het Luifeltje"
De tentoonstelling van werk van Jacques
Janssen in „Het Luifeltje" te Haarlem,
werd Zaterdagmiddag geopend door George
Rober, die de mogelijkheid van het niet-
begrijpen van deze kunst besprak. Hij wees
op de kwaliteiten van deze tekenaar, die
van een prachtigè vlakbeheersing blijk
geeft. Jacques Janssen bezit een tekentrant
waarbij het gevoel op de voorgrond staat.
Die zittende jonge vrouw (no. 32), ge
schetst met de moderne „ball-point", levert
voldoende bewijs dat Jacques Janssen een
geoefend tekenaar is: er ligt 'n natuurlijke
élegance in deze figuur. Evenzeer geslaagd
achten we dat Modiglïani-achtige vrouwen
figuurtje met een fijne, gebloemde tulen
japon (no. 49).
Janssen vermag een diepe droefenis in
de expressie van zijn zeer los aangeduide
gezichten te leggen. Men denkt soms even
aan Paul Klee, doch au fond is Jacques
Janssen minder neurasthenisch, maar ook
minder gezocht en minder gevarieerd. Er
zijn tekeningen die te subjectief lijken, dat
wil zeggen, die nog niet voldoende zijn
gerealiseerd. Dan overschat de kunstenaar
zichzelf óf de naieveteit der kunstliefheb
bers. Hiermede houdt waarschijnlijk ver
band dat Janssen geen naam of onderschrift
aan zijn tekeningen toevoegt. We willen
gaarne erkennen dat een onjuiste benaming
een kunstwerk méér schaadt dan het ont
breken van een benaming. Wat heeft een
betiteling als „Mondschein-sonate" of „Har
ten quartett" geen schade toegebracht aan
het zuiver begrijpen van Beethoven's mu
ziek. Maar anderzijds kan een goede aan
duiding als „Pastorale" of „Eroïca" een
ontzaggelijke steun zijn voor het gevoel en
de fantasie van de toehoorders.
Het gehele oeuvre van Jacques Janssen
wekt de indruk dat het in een trance is
gemaakt. Het wilskrachtige van een scher
pe contour of omtrek ontbreekt. Het is
de emotie van het wegvallen van remmin
gen, die men er in voelt. Toch is er soms
iets meer realisme, zoals in de twee stil
levens (57 en 58). Voor ons is het gevoel
van twijfel bij onze appreciatie juist het
bewijs dat het karakter van Janssens werk
ons interesseert. De tentoonstelling blijft
geopend tot 1 Mei.
H. SCHMIDT DEGENER.
Clandestiene emigrant
Toen het s.s. „Aagtekerk" in Rotterdam
binnenliep, werd het schip opgewacht door
enkele rechercheurs, die met belangstel
ling uitkeken naar een der opvarenden, de
17-jarige Hagenaar G. S.
Dit jongmens vertrok in het najaar van
1949 als varensgezel met het s.s. „Annen-
kerk" naar Australië. Het leven aan boord
bleek anders te zijn dan hij zich had voor
gesteld, zodat hij begin November in
Adelaide deserteerde. Op verzoek van zijn
ouders, die hiervan in kennis werden ge
steld, ging daarop van de Haagse politie
naar Australië een verzoek uit tot opspo
ring en terugbrenging van de jonge zee-
man. Deze was ondertussen bij een tuinder
gaan werken. H- werd aangehouden en
wegens onwettige emigratie tot een maand
gevangenisstraf veroordeeld, die hij door
bracht in een jongensstrafkamp te Perth.
Toen zijn straf om was zette de politie hem
als betalend passagier op de „Aagtekerk".
Na aankomst van dit schip in Rotterdam
hebben de rechercheurs hem bij zijn ouders
gebracht.
Het 46000-tons dok van Wilton-
Feijenoord weer in gebruik
Het grootste drijvende dok van het
vasteland van Europa, het 46.000 tons dok
van van Wilton-Feijenoord in Schiedam,
is Dinsdag officieel in gebruik genomen
door de opneming van Nederlands grootste
schip, de Nieuw Amsterdam. Het dok, dat
tijdens de oorlog zeer ernstig beschadigd
werd, is thans geheel hersteld.
Minister mr. D. G. W. Spitzen heeft
namens de Koningin het herstel van dit
dok willen belonen door de toekenning van
de eremedaille in goud, verbonden aan de
Orde van Oranje Nassau, aan de chef dok-
meester van Wilton Feijenoord. P. Bui
tendijk. en met de uitreiking van dit ere
teken, zoals hij zeide. alle mensen willen
eren, die tot het herstel hebben bijge
dragen.
Faillissementen
De rechtbank te Haarlem heeft, in staat
van faillissement verklaard:
S. Th. Heemskerk, bloemist, wonende te
Aalsmeer, Zwarteweg 21. Rechter-commis-
saris: mr. C. G. Bijleveld. Curator: mr. A. G.
H. H. Roeffen, advocaat en procureur te
Aalsmeer.
Wegens het verbindend worden der enige
uitdelingslijst is geëindigd het faillissement
van Jacobus Fonteijn. wonende te Wormer-
veer, Zaanweg 81.
Bij arrest van het Gerechtshof te Amster
dam is in staat van faillissement verklaard:
E. H. Bos, magnetiseur, wonende te Heem
stede. Lucas van Leydenlaan 2. Rechter
commissaris: mr. J. P. Petersen. Curator:
mr. A. J. Fibbe, advocaat en procureur te
Haarlem.
ESPERANTISTENCONGRES
GRONINGEN
IN
In Groningen heeft de Esperantisten
vereniging „La estonto estas nia" haar
landelijk congres gehouden. Zaterdagmid
dag werden de Esperantisten officiëel ont
vangen door het gemeentebestuur van
Groningen. Op het congres besprak men
tal van organisatorische problemen. Enige
buitenlandse gasten voerden het woord.
Tot voorzitter werd gekozen de heer H. J.
Blokker te Haarlem, tot hoofdbestuurs
leden mej. S. Visser uit Hilversum en de
heer W. Bötcher uit Leeuwarden.
De „Nieuw Amsterdam" wordt in het
reusachtige dok gevaren.
Bloemenfestival inHillegom
Muzikaal evenement tijdens
de bollendrukte
Zondagmiddag om twee uur precies zul
len van vijf verschillende punten in de
gemeente Hillegom muziekcorpsen starten
naar het in de Hoftuin gelegen Raadhuis.
Daar zullen ze gezamenlijk de Bloem
bollenmars ten gehore brengen, om ver
volgens een korte muzikale wandeling te
maken door het dorpscentrum en zich te
begeven naar het woningcomplex „Goed
wonen" in de onmiddellijke omgeving van
het Raadhuis, waar de mars wedstrijd zal
worden gehouden.
Zo gaat het Zondag a.s., zo gaat het op
de Corso-dag, Zaterdag 22 en op Zondag
23 April. Tientallen corpsen uit alle delen
van het land zullen daar spelend en mar
cherend door Hillegom trekken. Alleen
Zaterdag komt er een kleine wijziging. Dan
stellen zich de muziekcorpsen langs de
route van het corso op en volgen de stoet.
Dit „Bloemen-festival" is georganiseerd
door de R.K. Harmonie „Crescendo", in
samenwerking met de Hillegomse V.V.V.
Beide Zondagen zal door een muziekcorps
worden geconcerteerd in „Flora". Zaterdag
avond gebeurt hetzelfde in de muziektent
op het Concordia-terrein, met na afloop bal
in de open lucht.
Aan het festival nemen uit onze omge
ving o.a. deel Kunst na Arbeid uit Benne-
broek, St. Michael uit Heemstede, Soli Deo
Gloria uit Santpoort, Eensgezindheid uit
Heemstede, Johez uit Haarlem, Tamboer
corps Excelsior uit Heemstede, Crescendo
uit Spaarndam, Tamboercorsp IJmuider
Harmonie, Hoogoven-Harmonie uit Velsen,
Excelsior uit Heemstede, Euphonia uit
Overveen en de Hillegomse Harmoniekapel
te Hillegom.
Heringa Wathrich
HAARLEM
BLIKSEMAFLEIDERS
Vrolijke noten
Wanneer een akelige storm over de
open vlakte van het Leidseplein raast,
die de vlaggen van de eethuisjes mits
gaders die van de K.L.M. onheilspellend
doet klapperen, wanneer zoevende li
mousines, die tussen de bovengenoemde
percelen een levendige dienst onderhou
den, u bijkans van de benen rijden en
al de troosteloosheid van een Neder
landse lente u de hoop op een ver
zekerde toekomst dreigt te ontnemen,
dan wordt ge toch wel verschrikkelijk
opgefleurd, wanneer ge eensklaps een
door harmonica-klanken begeleid gezang
hoort van de volgende strekking:
„Fruit doet je goed.
Het geeft je kriebels in je bloed!"
Wij willen wel zeggen, dat wij buiten
gemeen verrast opkeken van de zoute
haring, die wij zojuist aan het afkluiven
waren, naar de brenger van deze muzi
kale vruchtensla. Het was een klein
mannetje, dat de heilzaamheid van het
door hem bezongen ooft onderstreepte,
door in zonderlinge danspassen beide
beentjes periodiek met kracht in de
lucht te werpen. Zijn vale kleren vorm
den een opvallend contrast met de op
gewektheid van de door hem geleverde
cantate en boven zijn boord had hij een
hoofd, hetgeen op zichzelf niet zo'n
ongebruikelijk verschijnsel zou zijn,
ware het niet dat het geheel vierkant
van vorm was en twee ogen behelsde
van lichtblauwe tint, die deden ver
moeden dat hun eigenaar een voorstan
der is van het oude recept „pappen en
nathouden". Uit deze kijkers sprak een
wonderlijke mengeling van duivelse gijn
en theatrale droefheid.
Wij hebben de eer te presenteren: Jan
Volmer (Follemer met een Fee), de be
kwaamste straatmuzikant onder de
opera-zangers en de bekwaamste opera
zanger onder de straat-muzikanten.
Van de verdere eigenschappen der
vruchten bleek hij niet op de hoogte te
wezen, want hij bepaalde zich telkens
tot het opsommen van de bovenver
melde prikkelende hoedanigheden en
vulde de rest aan met vrolijke trillers
op zijn harmonica. Tenslotte riep hij tot
een denkbeeldige helper: „Effe cente
hale, Niko!" en snelde verheugd de
broodjeswinkel in, die hij met zijn
lunch-muzïek had opgevrolijkt. Toen hij
er weer uitkwam, was zijn mening over
het établissement, dat hij eerst had
aangeprezen, echter ingrijpend gewij
zigd. „Kale soepslurrepers", mompelde
hij ontstemd.
Bij een zo muzikaal karakter als het
zijne, -kon deze ontstemming overigens
niet van lange duur zijn en alras brak
de zon weer door, onder de speelse Cu
pido-lok, die hem het recht verschafte
zijn medemensen van onvoldoende be
planting te betichten. Wij ontveinzen
ons niet, dat de subsidie, die wij hem
op dat moment ter hand stelden (per
slot krijgt de Nederlandse opera alles bij
elkaar een millioen), daar in zekere
mate toe bijdroeg en wij kregen daar
zelfs een stukje muziekgeschiedenis voor
dat er wezen mag.
Rigoletto van Katoen
Hij deelde ons mede, dat hij zich in
de bezettingstijd met zijn harmonica op
de opera had geworpen. De aanleiding
hiertoe was de plotselinge populariteit
waarin het „Nonnekoor van Kassie-
nova" zich ging verheugen. Desgevraagd
verklaarde hij dit opus nog steeds als
een der hoogtepunten van de muziek
dramatische kunst te beschouwen, even
als trouwens 't „Santesantekoor". Toen
bij ons enige twijfel was gerezen omtrent
de titel van dit werk speelde hij
het ons voor en bleek hij het lied
„Chante, chante encore" op het oog te
hebben.
„Kijk'es", vertrouwde hij ons toe, „het
allerliefste zing ik de Tosca. de Travïa-
ta, de Rigoletto en de La Bohème van
Poetsjienie. Ik heb al mooie resensies
gehad. Eén hep ereis geschreve, dat me
stem so machtig ofer de grachte klinkt.
Se magge me dan ook graag hore. As
ik begin, maak ik eerst een paar flauwe-
kulletjes, dan draai ik me monika op
azzoffet een orregel was en gaan ik met
een houding staan. Kijk so!" Volmer
stelde zich bij deze woorden in postuur
alsof hij doelman Kraak was, die een
strafschop moest keren. „Ik hep altijd
fijn publiek om me heen", zei hij pein
zend. „Forig jaar hebbe ze me kast
gestole. Afijn, we sulle Rigoletto es effe
van katoen gefe".
Hij begaf zich naar de zijmuur van het
Leidse Pleintheater, vanwege de acous-
tiek en haalde na een paar inleidende
trillers van zijn harmonica krachtig uit
voor de aria van de hertog van Mantua,
bekend als „La donna e mobile":
„Licht azzen feer. die sweeft,
so sijn de sinne.
En toen, vrienden, vergaten wij de
koude wind, de Hollandse lente, de K.
L. M. en de limousines. Want die oude
Jan had een stem, waar misschien een
paar barstjes inzaten, maar die nog
schallen kon als de beste en Verdi alle
eer aandeed met een temperament dat
de Korte Leidsedwarsstraat deed schud
den. Hij sleurde een compleet orkest uit
zijn harmonika en zong erbij dat het
daverde. Wij kregen het er warm van
om het hart op dat koude plein.
Volmer is de man die, zodra 't lente in de
hoofdstad wordt, het nieuwe geluid laat
horen, waar Gorter op zinspeelde in de
eerste regels van een lang gedicht, dat
nog door te weinig mensen wordt ge
lezen. Dagelijks trekt deze lyrische pot
senmaker langs de terrassen, schele
knipoogjes werpend naar vrouwelijke
passanten, alle registers bespelend van
zijn gevoelig instrument. Hij heeft dat
„iets" dat welverdiende centen in zijn
petje brengt.
Nu zal Jan Volmer in September 25
jaar „zanger van buiten langs de huizen"
zijn geweest en daarom zou het ons zo
leuk lijken, wanneer hij ter gelegenheid
van dat jubileum nu eens echt op de
planken van de Nederlandse Opera
mocht staan. Met zijn harmonika. Om
er, bij wijze van f eest-ouverture, een
paar aria's weg te schenken. Per slot
van rekening is hij van deze nobele
kunst een ijverig ambassadeur met
liefde, toewijding en een machtig ge
luid. In iedere Amerikaanse film zou
dat onmiddellijk gebeuren met Tosca-
ninr zelf om de zaak te regelen. Wij
vinden het een schoon idée.
Trammelant
Amsterdam is toch een bijzondere
stad. Het heeft altijd iets anders. Dat
men in de hoofdstad er op gebrand is,
deze reputatie boven alles te handhaven,
kunt ge bespeuren op de Hoofdweg in
Amsterdam-West. Daar is men namelijk
de straat aan het opbreken geweest. Er
liggen nu lange ijzeren staven op de
grond. Bij informatie ter plaatse bleek
ons dat dit zogenaamde tramrails zijn.
Als wij het wel begrepen hebben, kun
nen zware ijzeren voertuigen, zogenaam
de trams, zich langs deze staven voort
bewegen. De hoofdopzichter van het
werk toonde ons - niet zonder trots -
een vergeeld geschiedboekje waar wij
in lazen, dat deze trams in de oudheid
veelgebruikte vervoermiddelen waren.
Zij bezitten klaarblijkelijk het voordeel,
dat zij het bij botsingen die uit hoofde
van hun vaste baan veelvuldig voor
komen altijd winnen. Met de ver
spreiding van de democratie verloren zij
echter terrein. De eerdergenoemde
hoofdopzichter ontkende categorisch
dat met het aanleggen van deze baan
het verschaffen van een middeleeuws
De toneelgroep Comedia geeft van
daag en morgen in het Centraal
Theater de laatste voorstellingen
van het blijspel „Wat iedere vrouw
wel weet" van James Barrie met
Ank van der Moer in de hoofdrol en
begint Vrijdag een serie vertoningen
van de parodie op de Engelse ver
kiezingen onder de vrij vertaalde
titel „Uitstekend Mylord" door Wil
liam Douglas Home. Jan Teulings
voert de regie en Jules Verstraete,
Péronne Hosang en vele anderen
werken er aan mede.
De Nederlandse Opera geeft Vrij
dagavond in de Stadsschouwburg de
eerste uitvoering in het zogenaamde
Voorjaars-abonnement. Op het pro
gramma staat „Rigoletto" van Verdi.
In April en Mei volgen een Franse
avond, Carmen en La Bohème.
In de Nieuwe Remonstrantse Kerk
aan de Diepenbrockstraat worden
vandaag en morgen door de V.C.J.C.
onder leiding van Ben Albach op-
In de hoofdstad uit
voeringen verzorgd van het Paas
spel „De Dag des Heren" door M.
Nijhoff.
Het Nederlands Jeugdtheater speelt
gedurende de Paasweek tweemaal
per dag in het National Theater aan
de Linnaeusstraat het toneelstuk
„Wilde Bob en zijn vriendennaar
het gelijknamige jongensboek van
Joh. C. Kievit.
In het Concertgebouw wordt Don
derdagavond een begin gemaakt
met de Beethoven-cyclus. Onder
directie van Erich Kleiber speelt het
Concertgebouw-orkest de Eerste en
de Derde Symphonic.
In de kleine zaal van het Concert
gebouw concerteert Woensdagavond
de Portugese pianist José Carlos de
Sequeira Costa en Vrijdagavond de
pianist Eric Landerer met werken
van Bach, Smetana en Bartok.
Het duo Nap de Kl\jn en Alice
Heksch speelt Vrijdagavond in de
Bachzaal werken voor viool en piano
van Mozart, Tartini en Strawinsky.
Bij Corvey's Papiergroothandel aan
de Keizersgracht stelt Eppo Doeve
tot 13 Mei grafisch werk ten toon.
J
aspect aan de stad beoogd wordt. Naar
zijn zeggen is het slechts de bedoeling
Amsterdam-West aan zijn isolement te
ontrukken. Toen wij hem vroegen of
het bestaan van autobussen hier bekend
was, verwijderde de goede man zich
hoofdschuddend.
BOEDA.
Voetbal
Belgisch elftal
Voor de voetbalwedstrijd BelgiëNeder
land is het Belgisch elftal als volgt samen
gesteld:
Doel: Meert (Anderlecht)
Achter: Vaillant (Anderlecht) en Anoul
(F C Luik).
Midden: Van der Auwera (R C Mechelen),
Carré (F C Luik) en Mees (Antwerp F C).
Voor: Coppens (Beerschot!F. Chaves
(Gantoise). Mermans (Anderlecht), A. de
Hert (Berchem Sport) en Mordant (Char
leroi).
Reserves zijn: Daenen (Tilleur), Saeren
(F C Luik). Valet (Anderlecht) en Coppens
(F C Mechelen).
De wedstrijd zal worden geleid door de
Zweedse scheidsrechter M. Eklind. Grens
rechters zijn: de Belg E. Leenen en de Ne
derlander W. B. Aussum.
Engelse league
De uitslagen van de Dinsdag voor de
Engelse league gespeelde wedstrijden luiden:
Eerste divisie: Aston VillaCharlton A.
1—1; Huddersfield—Newcastle U. 12;
WolvesManchester C, 30.
Tweede divisie: BradfordChesterfield
20; CoventryWest Ham 51.
Vierbondentournooi
Het jaarlijkse vierbondentournooi is be
paald op Zondag 7 Mei in Alkmaar. In de
eerste ronde speelt Haarlem tegen Noord
holland en Amsterdam tegen Leiden.
Maandag zou het vertegenwoordigend
elftal van de Haarlemse bond tegen TYBB
spelen, doch door de regen ging de strijd niet
door. Zondag zal een oefenwedstrijd ge
speeld worden tegen een nog nader aan te
wijzen tegenstander.
De jeugdploegen houden ook een vierbon
dentournooi. De datum is nog niet vast
gesteld. Haarlem speelt in de eerste ronde
tegen Amsterdam en Noordholland tegen
Leiden.
Ter voorbereiding van dit tournooi wordt
op 1 Mei te Beverwijk een proefwedstrijd
gespeeld tussen een Haarlemse en een Bever-
wijks-Velsense combinatie.
Jeugdtournooi „De Acht"
Bij het door VOC te Rotterdam gehouden
jeugdtournooi „De Acht" werd Sparta win
naar van de eerste poule en HBS en HFC
eindigden in de tweede poule met een gelijk
aantal punten. Na het nemen van strafschop
pen won HFC en plaatste zich in de finale,
die door Sparta met 3—0 werd gewonnen.
De uitslagen luiden als volgt: Sparta
DFC 2—0; HBS—VOC 1—0; HFC—Quick
1—1; HVV—Kampong 2—0; VOC—Quick
0—0; HW—Sparta 0—1; HBS—HFC 0—1;
DFCKampong 00 KampongSparta 03;
HFC—VOC 0—0; DFC—HVV 2—0; HBS—
Quick 3—0; SpartaHFC 30.
I
Automobilisme
Hoogeveen breekt zijn eigen
uurrecord
Op het Zandvoortse circuit heeft dc Haar
lemse rijder Henk Hoogeveen gisteren met
Minor het nationale uurrecord in de 750 cc-
klasse verbeterd. Dit record stond reeds op
zijn naam met 87 km. per uur, maar gisteren
draaide Hoogeveen 91 km. per uur. Hij reed
een Minor met een speciale stroomlijn-
carrosserie van aluminium.
Hoogeveen's eerste poging mislukte door
motorpech. De tweede maal was hij echter
gelukkiger. Zijn snelste ronde ging met 92,4
km. per uur en de extra-ronde legde hij met
93 km. per uur af. Dit is voor deze kleine
klasse een alleszins bevredigende prestatie.
De aanval van de Amersfoorter Molenaar
op het record in de anderhalve liter klasse,
dat momenteel op naam staat van Gatsoni-
des met Gatso, ging niet door, want de MG
was stuk, zodat Molenaar was thuisgebleven.
Biljarten
Kampioenschap van Haarlem
De uitslagen van de voortgezette wedstrij
den om het hoofdklasse kampioenschap libre
van het district Haarlem in café IJ. Dovcs
zijn:
car. brt. h.s. a.gem.
J. Doves250 40 40 6.25
Th. v. Noort198 40 20 4.95
A. Corver 68 10 33 6.80
J. Willemse 250 10 126 25.
L. Wisker 250 39 43 6.41
Th. v. Noort224 39 16 5.74
J. Willemse 250 20 59 12.50
J. Doves 204 20 46 10.20
H. v. d. Broek 134 21 23 6.33
J. Willemse 250 21 38 11.90
Th. v. Noort 250 28 58 8.92
J. Doves 250 28 58 8.92
H. v. d. Broek 93 18 24 5.16
J. Doves 250 18 80 13.88
J. Willemse 250 22 73 11.36
L. Wisker 35 22 44 6.13
De wedstrijden worden Donderdag, Vrij
dag, Zaterdag en Zondagavond voortgezet.
Sport in 't kort
DCO—NEA. Voor Zondag is ingelast
de compel itie-wedstrijd vierde klas G DCO
tegen NEA, welke om twaalf uur begint.