c J Litteraire K ttekeeingeii Dienst van Hout en Plantsoenen zet de bloemetjes buiten .Sloulenbeek Maastricht eert de grondlegger van monumentenzorg H. DE VRIES Zaterdag 3 Juni 1950 ANNA BLAMAN: w De Kruisvaarder" (J. M. Meulenhoff, Amsterdam) 'IE NA HET aandachtig en onbevoor oordeeld lezen van Anna Blamans beide romans „Vrouw en Vriend" „Eenzaam Avontuur" getwijfeld mocht hebben, naar welke van haar romanfiguren haar heimelijke sympathie uitgaat: naar de duister-gedrevenen, de vertroebelden, zoals de verbeten liefhebbende George Blanka en de liederlijke kapper Peps of naar de argeloos-zuiveren, de droombe- zetenen, zoals de verlegen-ingetogen Jonas en de aan de hoogheid van zijn ideaal ten gronde gaande dichter Kosta, zal door de „Kruisvaarder", Anna Blamans onlangs verschenen korte roman, overtuigd worden van haar zuiver, haar innig verlangen naar menselijke onbedorvenheid en haar beduchtheid voor wat verlaagt, besmet en ontheiligt. Anna Blaman is er de schrijfster niet naar. haar „problemen" te ontlopen door een vlucht in een wel aanlokkelijke, maar niet verlossende „droom". Daarvoor is ze te waar, ziet ze te diep en onverschrokken in, wat er omgaat in de menselijke ziel. De ontwrichtende krachten in de mens. in déze mens van déze tijd in het bijzonder, treedt zij tegemoet, strijdvaardig en des te uitdagender, omdat zij zo kwetsbaar is. Ze wil niet bezweren alleen, ze wil subli meren. Het is waar dat zij aan meer of minder ongezonde zielsverwikkelingen, die de onevenwichtigheid van deze tijd ver hevigt. een niet geringe plaats in haar v.erk heeft ingeruimd. Vandaar de schijnbare overeenkomst tussen haar romans en het zogenaamde „vérisme", de litteraire stroming die, onder de invloed van het existentialisme, het „kwaad" wil signaleren, onverbiddelijk, hard, desnoods rauw. Onder deze „véristen" zijn er helaas, in en buiten ons land, genoeg auteurs, voor wie deze heksensabbath van zielsdemonen een begeerlijk schouwtoneel is geworden. Tot hen, tot deze lijders aan een psychische jlndigestie. reken ik Anna Blaman zeer zeker niet. Verre van zich te verlustigen in de menselijke troebelheden, klaagt zij aan, bitter misschien maar niet ontgoo cheld, ontmaskerend maar niet ontluis terend, onmeedogend maar niet liefdeloos. Een deel van de kritiek, een deel waar schijnlijk ook van haar lezerspubliek, heeft haar misverstaan te dien aanzien: her haaldelijk word Anna Blaman op één lijn gesteld met de „nihilisten" die, van liefde en geloof verstoken, het leven voor zin loos houden. Wie met het hart zo onmis kenbaar kiest vóór de dromer Kosta en tégen de gewetenloze Pcps beiden per sonen uit „Eenzaam Avontuur" dat wil zeggen: vóór de mens die zijn leven riskeert ferwille van een ideaal en tégen hem die het verraadt, beeldt het zwart van de levenswanhoop alleen zo nadrukkelijk en diep-duister, om aan het wit van de levenseerbied een des te smettelozer blank heid te verlenen. Uit het oogpunt van romancompositie misschien minder geslaagd, maar naar strekking positiever, van taal zuiverder en van stijl soberder dan in haar beide vorige rpmans, heeft Anna Blaman zich uitge- sproken in de „Kruisvaarder", deze be knopte roman van mensen in hun verlan- jfl £eu naar het geluk. Uit het reisgezelschap aan boord van dit onheilsschip symbool van het leven dat onvoorziens op de oceaan van het ongewisse door het Noodlot wordt achterhaald, kiest Anna Blaman, evenzeer als symbolen, een vijftal mensen: Virginia, „de lelijkste vrouw der aarde, die de wereld achter zich ter dood heeft gebracht", het afkeurend medelijden waarmee men haar jeugd heeft verminkt ontvlucht, een nieuw leven tegemoet dat strijdbaar wil zijn, gewapend tegen het hunkeren van de ziel naar een volstrekte vervulling van innigste verlangen; Sophia, die de onvolmaaktheid van het menselijk streven heeft aanvaard en aan haar be staan een zin heeft gegeven door het die nen van een sociaal ideaal: een sterke, wijze, edele vrouw; Kraaiman, de „toean", een mens vol ontgoocheling die zich aan de „mislukking als levenswet" heeft onderworpen cn nu achter zijn cynisme de laatste resten van tederder gevoelens verbergt; Louise, de „mooiste vrouw ter wereld", een toonbeeld van volmaaktheid en liefelijkheid, gelijkend op Da Vinci's Johannes de Doper: schroomvallig en toch levenswijs, een engelachtige gestalte een vrouw die, bezield door het ongerepte, het geluk „magisch tracht te omcirkelen" orn het te behoeden voor de ontluistering van het aards-onvolmaakte; Arthur, de stuurman, een dichterlijk mens als Kosta uit „Eenzaam Avontuur", Louise's geliefde, [niet minder vervuld als zij van een „hei- Hige vervoering", zoals deze in Wagners „Tristan" tot muziek werd in de zin van de dichter Von Platen: „wie de schoon heid met ogen heeft aanschouwd, is reeds aan de dood ten prooi gevallen" een jniens van „weemoedige tederheid"; en dan tenslotte de kapitein, die de kortstondig heid van het geluk heeft ervaren en niet Agenda voor Haarlem ZATERDAG 3 JUNI Stadsschouwburg: „Ik houd van je" (De Reünie». 8 u. Phoenixterrein, Circus Strass burger, 8 uur. Palace: „Reis van Prins Bern- hard naar het westelijk halfrond", 10 en 11 uur; „Tulsa". 14 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Cagliostro de magiër", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „My dreams is yours", 18 j.. 2.15. 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: Cap tain Boycott". 14 j.. 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Affaire Blum", 14 j., 2.30, 7 en 9.15 u. Rembrandt: „Katinka", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 4 JUNI Phoenixterrein;. Circus Strassburger. 2 en 8 uur. Rembrandt: ..Nanook, de Eskimo". 11' uur. City: ..De slag om Arnhem". 11 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. MAANDAG 5 JUNI Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. méér vraagt, niet méér verwacht dan het goede van een vluchtig ogenblik. Deze „Kruisvaarder", geheten naar het schip" dat eens Gods liefde had, zal het Heilige Land nooit bereiken: in een visioen ziet de stuurman Arthur Wings de zee als een dreiging van de ondergang, „bedwon gen als in de ban van een geheimzinnige macht" die, eenmaal ontketend in een orgie van vernietiging, Gods geest over de wateren doet gaan, groots in de onverbid delijkheid van het menselijk lot, waar tegenover 's mensen nietigheid niets ver mag. Dit levensschip slaat stuk op de golven der onvermijdelijkheid een ondergang die het symbool wil zijn van de onbereik baarheid van een duurzaam opperst geluk dat lokt en vervoert, maar te broos en te schoon is voor een bestendiging in de slorm van het bestaan. Louise en Arthur, trouw aan elkander in het hoogste van hun volstrekte liefde, vinden te zamen de liefdesdood in de golven als een Tristan en een Isolde: hun geluk eist het offer van hun leven. Beiden hebben aan het menselijk leven een tweevoudige zin ge geven: de zin van een overgave aan het schoonste wat een hart kan vervoeren èn ook deze, verlossende betekenis: dat het sterven van de één een teken Voor de ander kan zijn, het leven te eerbiedigen (een vivere memento", „een gedenk te leven" voor hen die blijven) beiden offeren zich, treden aan boord van het ondergaande schip terug, doodsbereid in liefde, voor hen die leven willen. Kraai man, de toean-cynicus, wordt neerge schoten als hij zich. gedreven door een dierlijke bestaansdrift, bij de reddings boten naar voren dringt; de kapitein, die de angst bezworen had door van hei ogen blik niet meer te vragen dan een deemoe- dig-dankbaar aanvaarden van de vreug den die het wil shcenken, sterft zonder doodsstrijd, ongemerkt zou men zeggen, anoniem, als een neergestorte zeemeeuw. En zo is het eind van alle paradijzen. Deze symbolische roman mist het com positorisch raffinement van „Eenzaam Avontuur", schiet eveneens tekort aan scherpte in de tekening der personen. Maar het komt mij voor, dat Anna Blaman een overwinning heeft behaald op de „pro blemen", die haar tot dusver verdeelden. Déze zin getuigt ervan: „Met alle deemoed die in haar Was erkende ze de menselijke grootheid, die het blinde noodlot zin en bestemming gaf...." C. J. E. DINAUX De 9 Muzen LOF DER PARKEN Film van de maand. Het bestuur van de Nederlandse filmclub heeft aan de door Alexander Mackendrick vervaardigde film „Whiskey galore" (Nederlandse titel „Whisky als water") het praedieaat „Film van de maand" verleend. Amsterdams goud en zilver. Ter gele genheid van de heropening van het museum Willet Holttraysen aan de Herengracht te Amsterdam, zal van 8 Juni tot 1 Augustus 1950 aldaar een tentoonstelling worden ge houden van gouden en zilveren voorwerpen uit de 16ae. 17de en 18de eeuw. vervaardigd door Amsterdamse edelsmeden. Geëngageerd. De eindexamen-candida- ten van de Academie voor dramatische kunst „De Toneelschool" te Amsterdam, die allen het einddiploma verwierven, zijn als volgt geëngageerd: Tob de Bordes: Nederlands Volkstoneel: Greet Groot. Cecilia Lichtveld en Dick Scheffer: toneelgroep „Puck": Jan Modderman: Amsterdams Toneelgezelschap en Kathenka van der Werff: De Haagse Comedie. Flonkering van gouden sieraden in voormalig Utrechts klooster Vandaag werd tc- Utrecht in het voor malig Catharijne-klooster de tentoonstel ling ..Het Nederlandse gouden volks sieraad" geopend. Zij werd gearrangeerd onder auspiciën van het Nederlandse goud- en zilvermuseum, dat te Utrecht is gevestigd. De heer Leo Brom heeft een kort exposé gegeven van de bedoeling dezer tentoon stelling. Samen met de klederdrachten zijn ook de Nederlandse volkssieraden aan het erdwijnen. Men hoopt, dat de tentoon stelling er toe kan bijdragen, dat deze be langrijke uiting van de Nederlandse volks cultuur en ambachtskunst behouden blijft en dat voorkomen kan worden, dat vele der soms prachtige sieraden in de smelt kroes verdwijnen. Verder wil deze ten toonstelling er toe bijdragen, dat op den duur een grote openbare verzameling tot stand zal komen van in onbruik geraakte en nog bestaande volkssieraden. Uit alle streken van het land zijn voor werpen bijeengebracht, oorijzers, mutsbei- halssrieraden, voorhoofdsnaalden en zijnaalden, boeken en mutsspelden. ZQ zijn provinciegewijs opgesteld. Bij de bezichtiging valt een overzichts kaart op, die doet uitkomen, hoeveel er reeds voor immer verloren is gegaan en nog dreigt te verdwijnen. Veel oorijzers bijbehorende oorbellen, halsnoeren worden niet meer gedragen. Op Zuid- Beveland ziet men nog wel oudere man nen en vrouwen in hun opvallende .drachten" lopen, doch niet meer een Zuid-Bevelands jongetje of meisje. ADVERTENTIE VANAF MAANDAG 5 3UNI Zeer speciale AAMBIEDINGEN in onze IVS ANTELAFD E LI NG De mannen van Hout en Plantsoenen in Haarlem, die tot taak hebben hei grauwe asfalt hier en daar af te wisselen met fleur en kleur, werken op het ogenblik onder hoogspanning. De voorjaarsbloemen gaan namelijk de parken en plantsoenen uit en de zomerbloemen komen er in. De tulpen en viooltjes, die tot nu toe de bloembedden bevolkten gaan hei veld rui men voor de zomerbloeiers zoals de pela- gonium zonale (hetgeen een mooi woord voor geranium is), knol- en struikbegonia, margrieten, afrikanen, salvia's, mignon- dahlia's. petunia's, Indisch bloemriet andere kinderen van Flora, die de warmte van de zomer pref eren boven de Noord- pool-temperaturen van de Hollandse lente. Hoewel wij niet aan willen nemen dat er iemand te min denkt over de omvang van de taak van Hout en Plantsoenen zal de verbazing daarover nog wel stijgen, wan neer wij vertellen dat er een kleine hon derdduizend planten gaan verhuizen van de Stadskweektuin naar de parken, of lie ver gezegd al verhuisd worden, want men was er in de afgelopen week al druk mee bezig. Dit is trouwens niet het enige op knappertje wat de kleurige oases in de ste nen stad krijgen, want het gras wordt ge maaid cn alles krijgt een grote beurt. En niet alleen de parken worden in de bloe metjes gezet, ook de kraaiennesten in de masten op de Grote Markt en de gevel van het, stadhuis krijgen hun deel weer opdat Haarlem zijn naam Bloemenstad eer aan kan doen. Zonder ook maar een ogenblik van schoolmeester^ beticht te willen worden, „Kunst der lage landen" in Arnhem Openingsconcert door het Gelders orkest Aan het grote „Holland-Festival" gaat dit jaar te Arnhem een meer bescheiden, maar daardoor integraal „Hollands" festi val vooraf, onder de titel „Kunst der Lage Landen". Het gaat uit van de „Stichting Sonsbeek '49", en het comité „Maneto" heeft er twee concert avonden van onder zijn auspiciën genomen. Donderdagavond werd dit Nederlands muziek- en toneelfeest geopend met een concert van het Gelders Orkest, onder lei ding van Jan Out. Het programma bevatte werken van Matthijs Vermeulen, Henri Zagwijn, Willem Pijper en Koos van de Griend, Nederlandse componisten van ver schillende generaties, waarvan Pijper niet de jongste maar wel de jeugdigste bleek te zijn. De jongste vertegenwoordiger van de .Kunst der Lage Landen" was deze avond Koos van de Griend, die kort geleden op 45-jarige leeftijd overleden is. Van hem werd gespeeld zijn Symphonie in C uit '47, een viriel stuk werk, dat als verbeten de obstinate motieven opstuwt naar een hoog tepunt, dat aan het slot een apothéose van levenskracht zou kunnen beduiden. Maar dat lijkt mij toch niet het overtuigendste deel uit de compositie. Sterker komt mij voor het langzame deel. dat de componist tot een „Marcia funebre" ontwikkelde uit een obstinaat motief, dat hij aan het Scherzo van het werk ontleende. Zelfspot? Misschien wel. In ieder geval, de wer king is aangrijpend. In de symphonie van Koos van de Griend liggen, naast veel tra giek, rijke beloften van een opmerkelijk talent besloten. Van de 72-jarige Henri Zagwijn werd, met Margot Broeders als soliste, het harp- concert gespeeld dat hij twee jaar geleden schreef. Wij hebben het stuk bij de H.O.V. gehoord in het afgelopen Winterseizoen, en zelfs met dezelfde solisie.Deze hernieuw de kennismaking deed ons respect groeien voor de wijze waarop de componist de harp behandeld heeft en voor menig ge lukkig geslaagd experiment van orchestra- tie, onder meer het combineren van flageo letten met contrabas en harp. Van Matthijs Vermeulen werd een frag ment uitgevoerd van de toneelmuziek die hij in 1930 schreef bij „De Vliegende Hol lander" van M. Nijhoff, het openluchtspel dat door de Leidse studenten indertijd op de Kager Plassen opgevoerd werd: een Passacaglia overgaande in een feestelijke optocht. Het is een doorzichtige partituur; de variaties hebben een boeiend muzikaal karakter, al verhouden ze zich tamelijk vrij tegenover de obstinate bas; het werk ontwikkelt zich verder met een geestdrif tige climax naar een stralend slot. De klaarheid van conceptie lijkt mij de kardi nale deugd van deze partituur van Ver meulen. Met de alt Roos Boelsma als soliste ging van Willem Pijper de toneelmuziek die hij schreef bij „De Storm" van Shakespeare. Als suite vormt deze muziek, die in hoofd zaak uit liederen bestaat, niet een zeer ge lukkig geheel. Als zodanig is zij ook niet geconcipiëerd. Maar in ieder onderdeel wordt men de zekerheid en de scheppende kracht van een meesterhand gewaar. De problemen, die hij er destijds voor het pu bliek mee opriep, waren voor hem geen problemen meer; daar zal men zo geleide lijk wel achter komen. Het is muziek die in haar volkomenheid de eeuwige jeugd in zich draagt. Het optreden van de solisten voldeed aan de verwachtingen. En de diri gent Jan Out verdient lof voor zijn over tuigende directie van dit veeleisend pro gramma. Een paar minder gelukkige mo menten bij de blazers daargelaten, was het Gelders Orkest op de hoogte van zijn taak. JOS. DE KLERK „Holland-week" van Radio-Bremen Radio-Bremen (221 en 230 meter) zal van 4 tot 10 Juni een speciale „Holland- week" houden. Gedurende deze week wor den dagelijks programma's uit en over Nederland uitgezonden: Nederlandse mu ziek. letteren, scholen, steden, havens en instellingen zullen op deze wijze worden behandeld. De „Holland-week" zal wor den ingeleid door een toespraak van mi nister-president dr. W. Drees. ADVERTENTIE Heringa Wuthrich HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS Keur van beroemde meesters in het Rijksmuseum Zomertentoonstelling gaat 17 Juni open Der traditie getrouw zal ook dit jaar in het Rijksmuseum te Amsterdam een zeer belangrijke zomertentoonstelling worden gehouden. De keuze is gevallen op de col lectie schilderijen van het voormalige „Kaiser Friedrich-museum" te Berlijn. De tentoonstelling zal 120 schilderijen omvatten, voornamelijk van Hollandse, Duitse, Franse en Spaanse meesters, terwijl bovendien een ruime keus uit de primitie ven aanwezig zal zijn. Het Kaiser Friedrich-museum gold als 's werelds derde- museum, dat vooral kunst historisch compleet kon worden genoemd. De collectie was in het begin der 19e eeuw bijeengebracht, in een tijd toen bijvoor beeld in Engeland en Nederland de belang stelling voor schilderkunst gering was en de prijzen laag waren. Tot Maart 1945 is deze collectie in Berlijn bijeengebleven. Toen is het grootste deel geëvacueerd naar zoutmijnen in Thüringen. De grote stukken echter, waaronder werken van Rubens, bleven achter en zijn nadat het gebouw is geplunderd, verbrand. De kunstschatten in Thüringen werden door de Amerikaanse troepen gevonden. Zij staan thans onder beheer van de regering van Hessen. De tentoonstelling te Amsterdam, die drie maanden zal duren omvat onder meer twaalf werken van Rembrandt, acht van Rubens, werken van Vermeer, Pieter de Hoogh, Jan Steen, Terborgh, Ruysdael, Adriaan Brouwer, Van Dijk, Van Eyck, Rogier van der Weyde. Memlinck, Lucas van Leiden, Geertens tot Sint Jan, Albrecht Dürer, Watteau en Velasques. Het beroemde portret „De man met de gouden helm" van Rembrandt zal op het affiche afgedrukt worden. Dank zij de donors en diegenendie de organisatie financieel steunen, zijn en worden er heel ivat mensenlevens door het Rode Kruis gered. Op deze foto ziet men een patiënte bij wie voor een operatie bloedtransfusie wordt toegepast. Hierdoor wordt de kans op het succes van de ingreep vergroot. In de inzet: meisjes behandelen dc apparatuur waarmee bloed voor transfusies wordt afgenomen met de grootste zorg. Het glas van de flessen kan niet splinteren en het water dat wordt gebruikt voor de reiniging van flessen, naaldenbuisjes en slangetjes loopt door zilveren buizen om iedere kans op verontreiniging door kiemen te ontgaan. zouden wij toch iedereen op het hart wil len drukken, die bloemen die met zoveel liefde en tere zorgen door de gemeente lijke tuiniers zijn opgekweekt, te helpen ontzien. Bloemen zijn nu eenmaal een kostbaar bezit en dat geldt nog niet eens zozeer in materieel opzicht hoewel dat ook niet te verwaarlozen is maar vooral uit het oogpunt van het plezier dat zij aan de stedelingen kunnen schenken dfe door al die fleurigheid verrast, een ogenblikje de dagelijkse zorg kunnen vergeten. Die bezorgdheid geldt trouwens even zeer de levende have van de plantsoenen. Zo heeft onlangs een loslopende hond kans gezien een moedereend, die op het eiland je in de Kloppersingel zetelde, om hals te brengen, en de kraaien maakten daar een dankbaar gebruik van door de onbe schermde jonge eendjes te consumeren. Een klein beetje meer attentie van de eigenaars van zo bloeddorstige viervoeters zou geen kwaad kunnen. Overigens is er van het front der vandalen ditmaal geluk kig niets te melden. En wij maken ons sterk dat wanneer de verrukkelijke kleu- renveelheid van de zomerbloemen, die ko mende week in volle bloei zullen staan, eenmaal te parken zal sieren, die bloe- menschat wel zorgvuldig door de Haar lemmers bewaakt zal worden. Doelen- en Amstelhötel in één hand? Niet veel kans op herbouw van Groot-Badhuis De heer L. van Stakenburg, de eigenaar van verscheidene grote hotels zoals het Doelenhotel in Amsterdam en Palace en Rembrandt in Noordwijk, heeft een bod gedaan op de aandelen van het Amstel hötel in, Amsterdam tegen een koers van 141 De heer Van Sterkenburg deelde nog mede dat hij streeft naar een betere exploi tatie van dit luxe-hötel. Hét aanbod achtte hij een unieke gelegenheid voor aandeel houders om een prijs te maken die anders in jaren niet mogelijk zal zijn. De heer Van Sterkenburg lichtte nog toe, dat wederopbouw van de tijdens de oorlog verdwenen hotels Groot Badhuis te Zand- voort en Oranje Hotel te Noordwijk, waar over hij eveneens de directie heeft ge voerd, alleen dan tot een rendabele exploi tatie kan leiden, wanneer de regering aan onze badplaatsen de attracties geeft als in het buitenland gebruikelijk zijn. Nu die attracties niet zullen doorgaan, heeft hij naar andere uitbreidingen van zijn be langen uitgezien. Leerlingenuitvoering H.M.I. In de tuinzaal van het Gemeentelijk Concertgebouw gaf Haarlem's Muziek instituut gisteravond zijn 91ste leerlingen- uitvoering. Ditmaal kwamen pianoleer lingen van de directeur, de heer Nico Hoogerwerf, aan de beurt en verder piano- feerlingen van mejuffrouw Frieda Hooger werf, een vioolleerling van de heer Joh. Viervcyzer. zangleerlingen van de heer W. v. Santé, de ensemble-spel-klasse van rie heer J. Hoeben en een leerlinge van de declamatie-klasse van de heer A. Snoeks. Zoals vrijwel iedere leerlingen-avond werd ook deze uilvoering aantrekkelijk door de veelvuldige afwisseling van com posities van allerlei stijlen en karakter. En dan bleef het element der verrassing ook hier niet achterwege. Tal van natuur lijk-muzikale talenten kon men ontdek ken. In een geval kon men haast spreken vars een wonderkind. Dit was een 10-jarig meisje, dat de toehoorders in verbazing bracht met een vlotte, rhythmische sterke geladen vertolking van Schuberts Im promptu op. 90 No. 4. Met meer dan ge wone belangstelling mag men de ontwik keling van dit jeugdige klavierspeelstertje gadeslaan. Haar opleiding is toever trouwd aan Frieda Hoogerwerf. Er was meer waarover men zich op deze avond kon verheugen, zoals over een weliswaar zeer kinderlijke, maar toch veel belovende voordracht van 2 delen van het Vioolconcert in g van A. Vivaldi, een goede vertolking van de Impromptu op. 142 No. 2 van Fr. Schubert en over het muzikale spel van een leerlinge, die kwam met klankentafereeltjes uit Alkmaar en Haarlem. Van de zuiver instrumetale voordrach ten mogen nog genoemd worden de uit voeringen van twee klankrijke piano com posities van Farenghi en van de Golden Sonate van H. Purcell voor twee violen, violoncel en continuo. Met dit laatste werk kwam er mnziek van voornaam ge halte. rijk van melodie en contrapunctische schoonheid. Het programma van de zangleerlingen bestond op één enkele uitzondering na (een recitatief en aria uit „The Messiah") uit operette- en opera-fragmenten, het geen natuurlijk een enigszins eenzijdige indruk met zich medebracht. Niet van alle stemmen kon reeds gezegd worden, dat toonplaatsing, adembeheer- sing, en dictie voorbij het beginstadium van ontwikkeling gekomen waren. Dit be tekent uiteraard geen critiek, maar wel het constateren van een ontwikkelingspeil. De zangeressen, die optraden, hebben reeds heel wat bei-eikt. zelfs in die mate, dat haar voordrachten meermalen de vol doening van goede concert-uitvoering kon den geven. De uitstekende begeleidingen droegen hiertoe zeer veel bij» Uit waardering van het vele werk dat de heer J. Hoeben voor de leerlingenuit voeringen verricht heeft, werd hem door de heer Nico Hoogerwerf namens het H.M.I. een fraai boekwerk aangeboden. P. ZWAANSWIJK Eerste kersen van de boomgaard Op de veiling te Tiel zijn gisteren de eerste kersen uit de boomgaard aange voerd door een teler uit Varik. Ze werden gekocht door een Amsterdamse firma. ZUID-AFRIKA ZAL COMMUNISTISCH CHINA NIET ERKENNEN. Dr. Daniel Malan, de Zuid-Afrikaanse minister-president, heeft heden bekend gemaakt, dat de regering van Zuid-Afrika heeft besloten de nieuwe communistische regering van China niet te erkennen. ADVERTENTIE GEN. CRONJéSTRAAT 43 KRUIDBERGERWEG 51 - SANTPOORT Tel. 16990—17696 Vo<9t alle merken stofzuigers v.a. f 2.50 p. week Tentoonstelling gewijd aan Victor de Stuers In het kader van de Victor de Stuers- herdenking heeft de minister van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen, prof. dr. F. J. Th. Rutten, in het Bonnefantenmu- seum te Maastricht een tentoonstelling ge opend, die beoogt aan dg hand van foto's, tekeningen en maquettes een illustratie te gevgn van de ontwikkelingsgang, welke de opvattingen over monumentenherstel de laatste 75 jaren in Nederland. België en Luxemburg doorlopen hebben. Daaren boven is er plaats ingeruimd voor perso nalia van Victor de Stuers, voor oudheid kundig bodemonderzoek, antiquarisch bouwmateriaal enz. De minister herinnerde er bij de opening der tentoonstelling aan, dat het Neder landse volk zich 75 jaar geleden weinig gelegen liet liggen aan de toestand van de kunstwerken, die vorige generaties hadden nagelaten en hoe het de Maastrichtenaar jhr. Victor de Stuers is geweest, die de kunstmonumenten uit vroeger tijd voor verder verval heeft behoed. Hij kreeg daarom een eretitel voor de toekomst: die van pionier van de monumentenzorg in Nederland. Niet alleen ging van hem het initiatief uit, dcch hij bleef ook gedurende meer dan dertig jaar de ziel van de zorg voor onze nationale kunst. Rijksmuseum zijn werk Dat het hem gelukt is vrijwel uit het niet een Rijksdienst voor ae monumenten zorg in het leven te roepen is één van zijn grote verdiensten. Het Amsterdamse Rijks museum, dat in 1884 geopend werd, mag zijn werk worden genoemd. Hij was het ook, die het archiefwezen, dat in zijn tijd sterk verwaarloosd was, organiseerde; aan hem danken wij het gebouw van het Alge meen Rijksarchief te 's-Gravenhage en de Rijksarchieven in de provincies. Bovenal echter ging hem de monumentenzorg ter harte. Met zijn vriend dr. Cuvpers heeft hij zich het lot aangetrokken van vele oude monumentale gebouwen, van een groot aantal onzer monumentale kerken, to rens, raadhuizen, die alle toentertijd in sterke mate verwaarloosd werden. Vóór het optreden van De Stuers als refe rendaris van de afdeling kunsten en we tenschappen were, slechts voor één monu ment van rykswege een restauratie-sub sidie verleend, namelijk voor de Onze Lieve Vrouve kerk te 's-Hertogenbosch. De Stuers slaagde erin geleidelijk gelden ter beschikking te krijgen om ook andere monumenten te restaureren. Zo steeg tij dens zijn leven geleidelijk het aantal der gerestaureerde bouwwerken. De tentoonstelling in Maastricht is be doeld om te laten zien enerzijds hoe weinig vóór de tijd van De Stuers ons nationaal bezit aan monumenten werd verzorgd, an derzijds hoe De Stuers en Cuypers die oude bouwwerken voor ondergang behoedden en restaureerden, hoe zich daarna de kunst van restaureren heeft ontwikkeld en hoe in de loop der jaren de opvattingen over het herstel van monumenten gewijzigd zijn. België en Luxemburg nemen aan deze expositie deel en laten zien hoe de zorg voor de gedenktekenen van geschiedenis en kunst zich in hun landen in de loop der tijden heeft ontwikkeld. Ook verschillende verenigingen zoals „Hendrick de Keyser" en „Menno van Coehoorn" hebben willen medewerken tot het welslagen van deze tentoonstelling. ADVERTENTIE Algemecne Boekhandel en Antiquariaat heeft belangstelling voor de aankoop van Uw boeken, enkele stuks of Uw gehele bibliotheek GEDEMPTE OUDE GRACHT 27-27a JACOBIJNESTRAAT 3 - TEL. 10785-10885 Bijna twee millioen luisteraars Het aantal aangegeven radio-ontvang toestellen in Nederland bedroeg op 1 Juni 1.413.631 tegen 1.402.024 op 1 Mei. Op 1 Mei waren er 492.659 aangeslotenen op het rijksradiodistrlbutienet tegen 494.478 op 1 April. TENNISTOURNOOI „RIJNEGOM". Van 1218 Juni zal op het tennispark „Rijne- gom" te Aerdenhout een open B tournooi worden gespeeld ten bate van het kleuter huis „Margriet".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 5