c 3 KLM- OVERALL urU\t tak afiijii Waarom Chefarox bij maagzuur? CHEFAROX Een eeuw leeszalen in Engeland Obsessie van gras en ruimte Nieuwe monetaire onzekerheid Zaterdag 14 October 1950 3 RICO BULTHUIS: „Edlmiond de Wilde en de werkelijkheid" (A. A. M. Stols, 's-Gravenhage) De TALRIJKE NOVELLEN en de daar op volgende romans van Rico Bult huis vertonen een opmerkelijke en (uit het oogpunt van trouw aan een levensbe ginsel) verheugende continuïteit van het aanvangsthema dat men de melodie van zijn dichterlijk scheppen en, autobiogra fisch gezien, van zijn leven zou kunnen noemen. Van jongsaf aan deed zijn intuïtie, waarover hij in een niet geringe mate be schikt, hem de dringendste aller mense lijke vragen stellen: wie ben ik, die door deze wereld gaat. die handelt, aarzelt en werkeloos blijft, die faalt en slaagt, die liefde wekt en leed berokkent, die streeft en berust, zich verzet en aanvaardt, ver langt en zich ontgoocheld voelt? Ben ik het, die mijn leven leid of word ik geleid, kies ik of word ik gekozen? En wat van al dat er „met mij gebeurt" en dat men mijn levensweg noemt, is de werkelijkheid: mijn dagelijks doen en mijn laten, mijn succes en mislukkingen öf datgene wat mij heimelijk beweegt op de achtergrond van mijn denken en besluiten aan ver-1 langens, verwachtingen, idealen? Is de da gelijkse levensgang een broze droom en de droom der verbeelding een hogere, „an dere" werkelijkheid? Vragen, vragen! On begrensd is het menselijk verlangen, zeld zaam de vervulling en met elke daad dreigt, als de goede genius ons verlaat, een geluk verspeeld en een „vergissing" herhaald te worden, in een eeuwig „te- laat". Wat is dat „iets", dat de mens het juiste ogenblik doet verzuimen, waarom draaft hij amechtig aan achter het öf schijnbaar öf blijkbaar onbereikbare? Is ons tekort een schuld, die meetbaar is met de maatstaven van een onaanvechtbaar ,,goed en kwaad", is het een onmacht? Hoever reikt de „vrije wil", hoever de macht van een onafwendbaar lot? Sinds zijn novellistisch debuut heeft Bulthuis deze „levensvragen" omcirkeld: eerst met de ongebonden, nog romantisch- verhullende verbeelding van zijn sprook jesfantasieën (talentvol tot één samen hangend verhaal met talrijke raamvertel lingen verwerkt in de „Nocturne der Zeven Spinnen"); dan met de uit weten schappelijke uitkomsten van het „occultis me" en van de parapsychologie gecon strueerde en dientengevolge meer verstan delijk geordende dan met de intuïtie be naderde symboliek van de roman „De Schim van Joyce Herfst"; en nu, terug kerend tot de vrijere associatie van zijn „Het Andere Verleden" opnieuw in „Ed- mond de Wilde en de Werkelijkheid", waarin elk occulte leer is losgelaten, een aan Kafka herinnerend „surrealisme" werd prijsgegeven en voor het eerst Bult huis zich vrij durft te bewegen in de mysterieuze wereld der diepste menselijke drijfveren, die in hun tragische verwikke ling steeds de stof opleverden der zinvolle „ideeën- en levensromans". Edmond de Wilde, zeventig-jarige trust- koning naar het type Ivar Kreuger (de man van wie men beweerde dat hij alles bezat behalve eèn hart), mens van feilloze berekening, die het leven bedwongen heeft tot een „systeem" -deze Edmond de Wilde, meer macht dan mens, wordt door een schijnbaar onbeduidend toeval opge schrikt uit de zelfverzekerdheid van zijn beveiligd bestaan. Een onbepaalbare, on- bewust-waargenomen gelijkenis van een zijner employés, het kantoormeisje Hetty Barnouw, met een uit zijn geheugen ver drongen gestalte, drijft hem op de dwaal wegen der herinnering, welke de Edmond de Wilde die „werd" moeten terugvoeren naar de Edmond cle Wilde die „was": het nog onbevreesde, argeloze kind dat ver loren ging in de kiezende en besluitende, strevende en falende trustdirecteur. Er gens in zijn verleden trekt een barst een scheidingslijn tussen maatschappelijk wel slagen en geluk, ergens schuilt een fout (of een schuld?), waardoor de becijfering der levenssom voortreffelijk klopt, maar de uilkomst een failliet is. Bulthuis doet deze terugblik op het ver leden zich niet voltrekken volgens het gangbare romanprocédé van het „over peinsde leven". Hij speelt een even zinvol en intelligent als geraffineerd spel met het tijdsbegrip: de Wilde's zakhorloge blijft op het fatale ogenblik der ontmoeting met Hetty Barnouw stilstaan. De Tijd houdt niet alleen op voort te gaan in Edmond de Wilde (hoewel buiten hem om de dage lijkse werkelijkheid onafwendbaar voort schrijdt), hij is zelfs omkeerbaar en her- ordent het na-elkander der levensgebeur tenissen tot een naast- en in-elkaar, waar door de Wilde zich zijn verleden niet zo zeer herinnert dan wel er actief en hérbe- levend aan deelneemt, telkens geconfron teerd met personen die zijn leven beslis- ADVERTENTIE Omdat Chefarox géén vorming van steeds méér zuur ver oorzaakt, zoals bij gewoon maag- zout vaak voorkomt. Bovandien beschermt Chefarox de maag wand met een geleiachtige ge nezende laag. Agenda voor Haarlem ZATERDAG 14 OCTOBER Stadsschouwburg: ,,'n Vreemd meisje", (ten bate van Weldadigheid naar Vermogen), 8 uur. Krelagehuis: TVroler feest, 8 uur. Vleeshal: Hildebrand-bazar, ten bate van de Nederlands Hervormde Diaconie, 2—5 en 710 uur. Huis Van Looy: Kunst Zij Ons Doel, tentoonstelling (tot 29 Oct.) 105 uur. „Het Luifeltje": Tentoonstelling van schil derijen. tekeningen en poppen van Marga- retha Verheus 10—4 (tot 16 October). Luxor: „Snelheidsduivels", 18 j., 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. City: „Whisky als water", alle leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Junglegirl", 14 j., 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Voor wie de klok luidt". 18 j., 2.30 en 8 uur. Rem brandt: „De rode Donau". 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Misdadig zwijgen", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 15 OCTOBER Stadsschouwburg: ,,'n Vreemd meisje", (Comediaï. 8 uur. Gemeentelijk Concertge bouw: Killïma Hawaiïans, 8 uur. Frans Hals: Instituut voor Arbeidersontwikkeling „Boo merang", 10.30 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. MAANDAG 16 OCTOBER Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. send kruisten. Jeugd, school, verloving, huwelijk, herhaalde vlucht voor de wer kelijkheid, keuze na keuze, consequentie na consequentie, herhalen zich als actua liteit, nu de De Wilde de tijdsorde en het bewustzijn heeft doorbroken met deze jacht op zijn „verloren Ik". Zeven week dagen is De Wilde onvindbaar, lost hij zich op in het tijdloze, zweeft hij tussen ver leden en heden. En de man, die in de waan leefde ,zijn levenlang „op tijd" te zijn geweest, blijkt in de achtervolging van zijn eigenlijke „Ik" keer op keer „te- laat" te komen: de tragiek van het onach terhaalbare. Zoekt deze mens, die de wedloop met het levensgeluk trachtte te vinden door de inzet van alles en allen behalve van zijn hart, inderdaad zichzelf? Bulthuis, die aan deze roman een algemener strekking geeft dan die van een in zijn welslagen mislukt leven en De Wilde tot symbool kiest van een beschaving die zich tegen zichzelve keert door het hart te verraden met het berekenend verstand en het geluk met het succes, bezielt zijn De Wilde met andere motieven. Hij verwikkelt hem met deze verrassend (en soms verwarrend) combi nerende en associërende ineenschuiving van verleden en heden in een hachelijk zielsproces: één van schuldbesef en zelf rechtvaardiging, een geraffineerd schaak spel met het geweten, dat hij wil toetsen aan de reacties van zijn trust-onderdanen de artistieke personeelchef Honig van Dam, de „honnète homme" en secretaris Koppeschaar, de schimmige nachtwaker Nelemans, het meisje Hetty Barnouw ieder een mensentype, een „levensmoge lijkheid", maar stuk voor stuk een slacht offer van een onbewust „te laat", met uit zondering van Hetty Barnouw (zuster van De Wilde's verloochende dochter Laura) De 9 Muzen Internationaal congres. Van 23 Juli tot 5 Augustus 1952 zal in Amsterdam het acht tiende internationale kunsthistorische con-, gres worden gehouden. Meer dan duizend deelnemers (kunsthistorici, museumdirecteu ren en verzamelaars) uit tal van landen zul len dan naar de hoofdstad komen om daar de talrijke problemen, verbonden aan deze nog betrekelijk jonge wentenschap. te be spreken. Als thema voor het congres is ge kozen: „Het hersfttij der middeleeuwen". die de haar geschonken „vrijheid" benut door „op tijd" te zijn. Zij is het. die op de levensvrijheid het geluk verovert, door het hart te kiezen boven het verstand: ze trouwt De Wilde's chauffeur. De Wilde, in gekeerd tot zijn eenzaamheid, is voor het eerst van zijn leven wellicht niet tè laat als hij erkent, dat alleen diè mens, hoe laat ook, op tijd komt. die gehoor geeft aan de ontroering in een van menselijke liefde vervulde ziel. Al is het schema van de ingenieus be dachte opzet zelfs door deze voortreffe lijke romancompositie heen nog tè zicht baar gebleven en worden de „symbolen" al te nadrukkelijk herhaald, Bulthuis heeft met deze nieuwe roman ontegenzeggelijk een overwinning op zichzelf behaald. Vrij van invloeden (al herinneren enkele ge deelten aan Bordewijk en Vestdijk), voegt zijn stijl, bedwongener en verzorgder dan in zijn vorige romans, zich soepel naar het grillig spel van een zich gelijktijdig vol trekkend verleden en heden. Als een variant op Galilei's uitspraak: „geef mij een punt buiten de aarde en ik licht haar uit haar voegen", heeft Bulthuis het expe riment aangedurfd met een roman, die met één punt buiten de tijd een zelfvoldaan leven uit zijn baan drijft en daarmee een mens (een beschaving) voor de spiegel plaatst van zijn waan. C. J. E. DINAUX Huidige „public libraries" zijn niet slechts uitleen - en naslag - bibliotheken, maar ware cultuur-centra (Van onze correspondent in Londen) Engeland herdenkt deze maand het hon derdjarig bestaan van zijn openbare lees zalen. In 1850 nam het parlement een wet aan, welke het de gemeenten mogelijk maakte een bedrag voor bibliotheken en leeszalen uit te trekken, te weten een hal ve penny (twee en een halve cent) van- leder pond, dat aan plaatselijke belasting werd betaald. Natuurlijk was er oppositie tegen deze nieuwigheid en het duurde nog vrij lang voor het werkelijk tot oprichting van leeszalen kwam. Met die halve penny kwam men bovendien- niet erg ver en in het begin was er dan ook nauwelijks genoeg geld om de benodigde gebouwen te laten verrijzen. Van de wel- gestelden werd verwacht, dat zij de boeken zouden verschaffen. Toen deze vlieger niet opging, werd vijf jaar later de maximum bijdrage der locale autoriteiten tot een penny per pond geïnde belastinggelden ver hoogd, waarna eindelijk serieus een begin gemaakt kon worden met de aankoop van boeken. Dat bleef zo tot 1919, toen de ge meenten de vrijheid kregen om het werk nog ruimer te financieren. De financiële basis der leeszalen is door dit alles veel sterker dan in de meeste andere landen. Het leeszaalwerk wordt in Engeland inder daad als een onmisbaar hulpmiddel bij de opvoeding beschouwd en vooral voor zelf studie na de schoolleeftijd druk bezocht. Zo vormen de leeszalen in dit land centra van een geestelijke activiteit die voorwaarde is voor een levende democratie. De enorme vlucht, welke de opvoeding de afgelopen honderd jaren heeft genomen, zou ondenkbaar zijn zonder de leeszalen. Het zijn niet alleen inrichtingen om boeken ADVERTENTIE Een Haarlemse schilder in Zuid-Afrika Bijna drie jaar geleden vertrok ik naar Zuid-Afrika zonder veel inzicht te hebben in het karakter van het landschap dat ik daar zou aantreffen. Ik maakte de reis aan boord van de Oranjefontein. Tijdens de der tien dagen, die we nodig hadden om Kaap stad te bereiken, bestond het uitzicht uit niet veel anders dan water en lucht. Maar als een ongeloofwaardige luchtspiegeling zagen wij op een prachtige namiddag, uren voor de verwachte aankomst, de grote rots van de Tafelberg boven de horizon uitste ken. Nooit heb ik duidelijker ervaren hoe de wereld zélf aan ons bevattingsvermogen beperkingen oplegt. Het zien van de Tafelberg, nog voor er ook maar iets van de kustlijn te bespeuren was, gaf me evenwel tegelijkertijd*het be sef van de komende vreugde om steeds weer nieuwe, nog onbekende domeinen achter die horizon te ontdekken. Mij wacht te een boeiend avontuur: met objectiviteit; door middel van pen en penseel, die ge bieden zover mogelijk te doorgronden en in beeld te registreren. Het in inderdaad een heerlijke kruis tocht geweest door uitgestrekte vlakten, rivierdalen, heuvellanden, bergen en kust streken in een deel van de wereld waar de afstanden niet tellen en de ruimte onbe grensd schijnt te zijn. Er zijn talloze oorden in het grote Zuid- Afrika rijk aan bijzonder natuurschoon. Maar het is echter die overweldigende ruimte geweest, die een al het andere ver dringende indruk op mij heeft gemaakt, een ruimte die ik soms als een tastbare werke lijkheid beleefde. Tussen de heuvels Mijn eerste hoofdkwartier sloeg ik op in Durban, de grote haven van Natal aan de Indische Oceaan. Langs de kust heerst hier een weelderige, sub-tropische planten groei. Landinwaarts neemt deze vegetatie af door grotere hoogte en verminderde regenval. Van December tot Maart heb ik gelegenheid gehad dit lieflijke heuvel land te leren kennen en waarderen. Want lieflijk zijn deze heuvels door hun rondin gen en afwisselende vormen. Scherpe berg toppen komen hier niet voor. Maar er heerst een oneindige variatie binnen de ge lijksoortigheid. Honderden en honderden kilometers heb ik daar rondgereden over de heerlijke, slin gerende, rode wegen van Zuid-Natal, heu vel op heuvel af, uitziend over wazïgblauwe verten vol illusies, waar steeds weer nieuwe heuvels opdoemden, in hoofdzaak bedekt met gras. Ieder gevoel voor tijd en afstand ging verloren. Het belang van uur, dag en datum viel weg. Eind Maart verplaatste ik mij naar Transvaal. Halverwege de achthonderd kilometer lange weg van Durban naar Pre toria moest ik de Noordelijke uitlopers van de Drakensbergen passeren. Men vindt daar geen steile rotsen zoals in het schier ontoe gankelijke gedeelte van hetzelfde gebergte, dat meer naar het Zuiden de grens vormt tussen Natal en het naturellenreservaat Basutoland. De weg slingert zich door het geleidelijk hoger wordende landschap naar de Van Reenenpas. Scherpe haarspeldboch ten zijn hier niet nodig. Maar eenmaal boven gekomen staat men verstomd bij het zien van het fantastisch wijde grondgebied. Voor het eerst keek ik de geweldige ruim ten van Transvaal en Oranje Vrijstaat binnen. Het gras wordt oranje. De nationale hoofdweg bij Charleston is geheel geasfalteerd. Het is hier gras en nog eens gras wat men ziet. Met twee, drie lij nen van elkaar overtreffende hellingen kon ik een tekening van het landschap maken. Nog een kraal, nog een bosje en niets was vergeten. Bij Newcastle bedacht ik me dat ik sinds het verlaten van Ladysmïth een afstand ge reden had gelijk aan die van Amsterdam tot aan de Moerdijk in Nederland. Daar passeert men dan zes van de grootste ste den en vele dorpen. Hier had ik niet eens de gehuchten opgemerkt die op de kaart staan aangegeven. Soms kon ik vaag de aanwezigheid van een bóeren-nederzetting tussen de bosjes vermoeden, meer niet. Hier overheerste het gras, zoals in Natal de ein deloze verscheidenheid van heuvelen. Na maandenlange omzwervingen door de De thans in Zuid-Afrika verblijvende j Haarlemse schilder Waalko Dingemans Jr. heeft voor ons in een reeks van vier j artikelen enkele van zijn indrukken van j j landschap en bevolking samengevat. In j de hier afgedrukte brief vindt men zijn i eerste ervaringen. De volgende keer zal j Waalko Dingemans schrijven over de kleuren in Zuid-Afrika. Oranje Vrijstaat valt de obsessie van het gras weg tegen die van de ruimte. Als men Zuidelijk van Bloemfontein de hoofdweg naar Kaapstad volgt, krijgt men de indruk dat de weg als een lopende band zonder einde onder de auto doorschuift, dat men zelf stil staat en het landschap rondtolt. Het was destijds een zeer droge periode. Men zou de kleur van het gras oranje mo gen noemen. Toen ik eens, omstreeks het midden van de dag, mijn hoofd buiten het raam stak, leek het mij, doordat de scha duwen van enkele bomen als het ware weg vloeiden tussen hel verdorde gras, alsof de zon als een grote plas op de aarde lag om mij te verblinden en mij met mijn omge ving te doen verschroeien en uit te drogen. Later op de dag- vormden zich op enkele plaatsen wolken, die zich tot een fantasti sche hoogte opstapelden. Uit twee van deze gevaarten, die met elkaar in botsing kwa men, maakte zich met een paar bliksem stralen een buitje los, dat volkomen ver loren ging in het omringende zonlicht. Op zulke momenten wordt de realiteit der eindeloosheid een obsessie, maar één van indrukwekkende grootsheid. WAALKO DINGEMANS Jr. „De verlatenheid" door Waalko Dingemans Jr. Tegen een achtergrond van Duivelspiek en Tafelberg ziet men een wrak op het strand van de Tafelbaai tegenover Kaapstad (foto hieronder). te lenen en te raadplegen, maar vaak tevens middelpunten van cultuur, waar muziekrecitals worden gegeven en lezingen gehouden, voor welke de toehoorders zich aan de hand van boeken dienen te prepa reren. Vorig jaar werd een bedrag van meer dan zeven millioen pond (zeventig mil- lioen gulden) aan het leeszaalwerk besteed. De bijna zeshonderd leeszaal-besturen be schikken over 40 millioen boeken. Eén op de vier inwoners des lands maakt van de leeszalen gebruik. Sommige leeszalen hebben speciale kunstbibliotheken aange legd, waar men ook reproducties van klas sieke en moderne schilderijen kan lenen om thuis aan de wand te hangen! Een andere nieuwigheid, die veel succes had, was de oprichting van gramofoon- platen-verzamelingen voor uitleen-doel einden. Muziekliefhebbers kunnen dan tevens de partituren in leen krijgen. Bijna elke bibliotheek heeft overigens thans een muziekafdeling, waar men zowel muziek- albums als 'n keur van boeken over muziek vindt. De groeiende belangstelling van het publiek voor de muziek, welke in de don kere dagen van de oorlog een ware ver troosting was, vindt zo ook in de leeszalen haar afspiegeling. Een andere merkwaardigheid wordt ge vormd door de microfilms van alle jaar gangen van de „Times" van 1850 tot heden die met behulp van kleine pro jectie-apparaten kunnen worden gelezen. Dat vermijdt niet alleen het sjouwen met de zware, onhandelbaar-grote originele edities, ook aan archiefruimte levert het nieuwe systeem een aanmerkelijke winst op. Ook vele andere werken zijn al gere produceerd op micro-tekstkaarten, die elk van dertig tot tweehonderd bladzijden druks kunnen bevatten op een oppervlakte van ongeveer 13 bij 18 centimeter. Men kan met dit systeem bijvoorbeeld een on gelimiteerd aantal facsimiles van zeldzame boeken verwaardigen. Voor het platteland bestaan er uitge breide reisbiblïotheken en zeer ver afge legen plaatsen kunnen via de post boeken lenen van de naastbijzijnde leeszalen. Voor zieken en ouden van dagen wordt eveneens goed gezorgd. Men komt in het ziekenhuis of in de woning met draagbare boekenstandaards of rijdende boekenkas ten, uit welke de betrokkenen dan op hun gemak hun keuze kunnen doen. De psycho therapeutische waarde van de boeken- dienst voor zieken is duidelijk gebleken. Sommige ziekenhuizen hebben bovendien een eigen bibliotheek en leeszaal, welke eveneens door de gemeentelijke organisatie wordt beheerd. Ook tot eenzame kust- wachtstations, vuurtorens, geïsoleerde eilanden en gevangenissen strekt de lees- zaaldienst zich uit. -Via de nationale cen trale bibliotheek kan men elk gewenst vak of onderwerp met behulp van leeszaal- materiaal bestuderen. Fabrieken worden eveneens van boeken voorzien. Zeer ver ontwikkeld zijn de kinderlees zalen, waar de kinderen reeds vroeg met goede boeken vertrouwd worden gemaakt: een geestelijke training van het hoogste belang voor het latere leven. De kinderen lezen hier vaak, onder des kundige leiding, samen een toneelstuk. Bovendien zijn er voorlees-uurtjes, onder richt in het gebruik maken van handboeken en naslagwerken, lezingen door auteurs en activiteit van jeugdgroepen voor natuur studie. De kinderen verzorgen ook vaak gezamenlijk een leeszaal-tijdschrift. Er blijven natuurlijk nog vele wensen over, zelfs na een eeuw. Veel leeszaal bedienden worden nog slecht betaald en slechts een op de vier bezit de volledige vakbevoegdheid. Het aantal schoolbiblio theken is nog te gering en liet aantal tech nische boeken en periodieken in alle biblio theken behoeft dringend uitbreiding. Dit laatste probleem is mede daarom zo belangrijk, omdat berekend is, dat Enge land over tien jaar een tekort zal hebben van 90.000 technici. ADVERTENTIE Ja, maar van MOLENDIJK'S KAPSALONS Radio Nederland wereldomroep heeft Donderdag en Vrijdag zijn eerste lustrum gevierd. Onder auspiciën van het bestuur van de vereniging Rotterdamse Havenbelan- gen heeft het personeel een tocht gemaakt langs de Nieuwe Waterweg en cle Rotter damse havens, voorafgegaan door een offi ciële ontvangst op het stadhuis, waarbij bur gemeester Oud het personeel heeft toege sproken. In de namiddag ging men naar Am sterdam, waar burgemeester A. J. d'Ailly als gastheer optrad. Effecten- en Geldmarkt Aan de beurs speelt de monetaire on zekerheid de laatste tijd weer een grote rol en wel voornamelijk ais gevolg van de aanhoudende geruchten over een aan staande revaluatie van het Engelse pond. Ondanks pertinente verklaringen dat niet tot herwaardering zal worden overgegaan, blijft de vraag naar ponden in verschil lende landen aanhouden, is op de vrije markt het disagio nagenoeg geheel ver dwenen en worden te Amsterdam voor de Engelse staatsobligaties belangrijk ho gere koersen betaald. Een eventuele re valuatie van het pond staat in feite ge lijk met een devaluatie van de Ameri kaanse dollar, waardoor verklaard wordt, dat de kooplust voor dollarfondsen is af genomen en het agio, dat enige weken geleden te Amsterdam nog 8 a 10 percent bedroeg, tot 4 a 5 percent is ingekrompen. Waar de 3 Va percent dollar-obligaties Philips eerder steeds enkele punten ho ger noteerden dan de 3J< percent gul densobligaties, is dat verschil, terwijl wij dit schrijven, geheel verdwenen, waar uit we dus zouden kunnen afleiden dat men de dollar en de gulden thans als gelijkwaardig beschouwt. Men kan zich nauwelijks indenken dat Nederland met een groot nadelig saldo op de valuta zou kunnen verdragen. Tijdelijk zou deze misschien voor de thans be staande sociale spanningen enig soulaas kunnen brengen, manipulaties met de valuta enkel om die reden zijn wel zeer bedenkelijk. De politiek spreekt echter, ook bij het internationaal economisch be leid, een duchtig woordje mee en sinds de regeringen het valuta-apparaat min of meer als een middel tot camouflage van de werkelijkheid in handen hebben ge nomen, kan men op dit punt telkens voor verrassingen worden geplaatst. Het zou wel een wonderlijke situatie zijn als in ons land, waar de overheids uitgaven de inkomsten verre overtreffen en teneinde het tekort op de betalings balans te verminderen, op grotere pro ductie, grotere export en vermindering van de consumptie wordt aangedrongen, door een revaluatie de export zou worden belemmerd en de consumptie vergroot. Met dat al kan worden geconstateerd dat het publiek ten aanzien van de aandelen markt een meer gereserveerde houding aanneemt, welke vermoedelijk eerst ver dwijnen zal wanneer de thans bestaande onzekerheid over de valutaverhoudingen wordt opgeheven of verminderd. Het feit dat de grondstoffenprijzen, na noteerde deze week in Londen 51 pence tegen 23 pence vóór de Koreaanse oorlog. Was het nu nog zo dat een groot deel van de winsten der Indonesische bedrijven aan Nederland ten goede kwam, dan zou men zich over deze prijsstijging geen zorgen behoeven te maken. Aan het over maken van dividenden, tantièmes en spaargelden naar Nederland worden nog altijd zware belemmeringen in de weg gelegd en de prijsstijging der tropische producten betekent voor ons dus voorna melijk dat de belangrijke invoer uit In donesië duurder moet worden betaald. De gunstige ontwikkeling van de Indonesi sche handelsbalans, die over de eerste zeven maanden van 1950 een overschot van Rp. 280 millioen aanwijst, kan alleen in zoverre als een rechtstreeks voordeel voor Nederland worden beschouwd, dat de mogelijkheid tot terugbetaling van verleende credieten en de kans op een vlottere betaling van dividenden daar door groter wordt en wat van groot belang is ook de uitvoer van Neder land naar Indonesië kan stijgen. Tot dus ver is die altijd nog belangrijk kleiner dan de invoer uit dat land; voor de eerste acht maanden van 1950 was het nadelig saldo f 111 millioen. de handels- en betalingsbalans tot reva- een lichte reactie, thans opnieuw stijgen, luatie van de gulden zou overgaan, om dat daardoor immers de invoer verge makkelijkt en de uitvoer bemoeilijkt zou worden. Ook al is de economische en mo netaire positie van Engeland thans ster ker dan die van ons land, toch is het zeer de vraag of dat land thans reeds zonder schade een opwaartse herwaardering van is voor Nederland een nieuw struikelblok op de weg naar een economisch en mo netair evenwicht. Twee belangrijke producten tin en rubber hebben deze week een nieuw prijsrecord behaald. Tin is in Londen tot 865 pond sterling per ton opgelopen, een prijs, die nooit eerder is voorgekomen. Rubber ADVERTENTIE WEES U ZELF NIET TOT LAST! Reken voor goed af met die onaangename corpulentie. Vraag daarom Uw Apotheker of Drogist eens naar Richter's Kruidenthee. Eenmaal per dag een kopje van deze ge neeskrachtige Alpenkruiden is voldoende om Uw zwaarlijvigheid spoedig te ver drijven. Binnen enkele weken is Uw lichaam weer slank en elastisch. Richter's Kruidenthee helpt! AltijdI OVER MUZIEK Mozart in Holland Vader Leopold Mozart wilde op de terug reis van Engeland met zijn beide kinderen, het wonderkind Wolfgang en zijn zusje Marianne, ook Nederland bezoeken. Op de elfde September van het jaar 1765 kwamen zij in Den Haag, de residentie van de Stad houder en het was, gezien zijn activiteit in andere landen, zeker de bedoeling van de vader om in ons land zijn kinderen „te vertonen" aan het hof. Bij deze mededeling zal een ernstig lezer het voorhoofd fron sen en denken aan een uitbuiting van de kinderen. Het was met die Leopold Mozart eigenaardig gesteld en het staat vast dat hij zelf een zeer ontwikkeld en serieus musi cus was; hij moet een uitstekend kenner der vicoikunst geweest zijn, hetgeen onder meer blijkt uit zijn beroemde handleiding over het vioolspel, van welk boek een Hol landse vertaling destijds door Enschedé werd uitgegeven. Uit de brieven van Leo pold en vele overleveringen maakt men gaarne op dat hij een zeer gewetensvol mens was, steeds van voorbeeldige zorg voor zijn gezin vervuld bleef en zichzelf nooit spaarde ter wille van de toekomst der kinderen. Hij is natuurlijk de eerste geweest die bemerkte welk een bijzondere muzikaliteit er in de geest van de kleine Wolfgang leefde en ongetwijfeld had hij de hoogste verwachtingen van de zoon. Zijn zorg voor de toekomst van Wolfgang split ste zich: enerzijds wijdde hij zich met alle ernst aan diens technische ontwikkeling, anderzijds drong zich aan hem de gedachte op een openbare bekenmaking van de wonderlijke genialiteit van het kind niet uit te stellen. Het zou zeer zeker fout zijn te menen dat slechts wereldlijke ijdelheid de vader bezielde. De maatschappelijke omstandig heden in die tijden hebben Leopold Mozart er zeker toe gebracht te overwegen dat thuis blijven met de zoon een beklemming zou gaan betekenen en dat het zoeken naar de gunst der muzikale hoven een noodzake lijke voorwaarde was voor de ontplooiing van een jong talent, waarvan hij wel wist dat het zelfs een genie zou blijken te zijn. De vader zal zelfs zijn aangeboren zelf standigheidsbesef overwonnen en het risico van vernedering op de koop toe genomen hebben terwille van de belangen van zijn zoon. Bovendien achtte hij tijdige reizen naar andere landen van nut, omdat daar mee de zoon allerlei muziek en musici zou leren kennen en hij aldus reeds van kinds been af in een muzikaal zeer ruim gebied ook innerlijk zou kunnen leven. Maar het reizen was in die dagen niet zo eenvoudig. De statige Leopold en de tengere kinderen konden niet per vliegtuig naar Engeland en de tochten door de land streken konden niet per sneltrein geschie den. Het moet voor de kinderen vooral een zware beproeving zijn geweest lange tijd te reizen onder allerlei vermoeiende om standigheden. De brieven van de vader vermelden herhaaldelijk ongesteldheden en bij het lezen van de reisverslagen vraagt men zich ondanks alles af of het voordeel van Wolfgang's geest even groot is geweest als het nadeel aan zijn lichamelijke ge steldheid. Maar laat ik hier niet bij stilstaan. Toen het gezelschap in Den Haag een onder komen had gevonden in de herberg „La ville de Paris" begon voor Leopold meteen de zaak der concertondernemingen en het probleem contact te krijgen met de hoog geplaatste personen. Hij had ervaring op dit gebied en meestal bereikte hij zijn doel. Men moet weten dat in die tijden de artis- ten voor het concerteren alles zelf moesten doen. Een tournee was altijd een kermis achtige onderneming; de concertgevers moesten zichzelf als curiositeiten aanprij zen om de aandacht te trekken. Op zoek naar nadere bijzonderheden vond ik in het aardige boekje van dr. Scheurleer over Mozart's verblijf in Nederland enige adver tenties waarvan ik er één, zonder verbas tering van taal en spelling, overneem: „Met permissie zal de Heer Mozart, mu ziek meester van den Prins Bisschop van Saltzburg, de eer hebben op Maendag den 30 September 1765, in de Zaal van den Ouden Doelen in 's Hage een Groot Concert te geeven, in het welke zijn Zoon, oud maer S Jacrcn en S maenden, beneevens zijn Dogter, oud 14 jaeren, Concerten op het Clavecimbael zullen executeeren. Alle ouvertures zullen zijn van de compositie van dien jonge Componist die nooyt zijn weerga gevonden hebbende, de goedkeu ring van de Hoven van Weenen, Versailles en Londen heeft weggedragen. De Lief hebbers kunnen na hun plaisier hem Muziek voorleggen, hij zal het zelve alles voor de vuyst speelen. Ieder billet voor een Persooii is 3 Guldensen voor een Heer en Dame 5.50. De Entree-Billetten worden uytgegeven bij den Heer Mozart, Logeerende op den Hoek van de Burgwal, alwaar de Stad Parijs uithangt, als mede in den Ouden Doelen". Het schijnt dat de ontvangst aan het Hof zeer hartelijk is geweest; de Mozart's zijn meermalen in Den Haag opgetreden en pas in Januari vertrok het gezelschap naar Amsterdam, waar ook een paar concerten gegeven werden. In Maart is Mozart echter weer in Den Haag om de huldiging van de meerderjarig geworden Prins Willem V bij te wonen. De jonge Wolfgang heeft bij die gelegenheid verschillende composities ge maakt, onder andere Variaties op het „Wil helmus", welke door de uitgever als volgt werden aangekondigd: „Hét bekende A.ïrtje Wilhelmus van Nas sau. etc., gcvaricert voor 't clavier door gemelden jongen Mozart, a 6 stuivers". Kort na dit tweede bezoek aan Den Haag moet Mozart ook in Haarlem geweest zijn, op uitnodiging van de toenmalige organist der Grote Kerk. Henricus Radeker. HENDRIK ANDRIESSEN. SiMAVI vraagt de aandacht Van 16 tot 21 October houdt de vereni ging Simavi (steun in medische aange legenheden voor inheemsen) haar jaar lijkse collecte in Haarlem, Heemstede, Bloemendaal, Overveen en Aerdenhout. Gedurende vijf en twintig jaar heeft de vereniging veel werk gedaan en zij wil dat in de toekomst voortzetten. Dat is echter alleen mogelijk met de steun van de Nederlanders. Op het ogenblik doen Suriname en Nieuw Guinea een dringend beroep op Simavi. Maar de fondsen zijn niet onuitputtelijk. Te verwachten is, dat de bewoners uit Haarlem en omgeving in de komende dagen het werk zullen steu nen voor de duizenden zieken en lijdenden in de tropenlanden. Haarlem is ten nauw ste aan het werk van de Simavi verbon den. Van deze stad uit worden de Nederlanders er op opmerkzaam gemaakt van welk groot nut de vereniging is en van Haar lem uit worden de kisten met geneesmid delen, instrumenten, verbandartikelen en zovoort verzonden naar ae verre medische posten in Suriname, Indonesië en Nieuw Guinea. Tot heden heeft de burgerij van Haarlem de vereniging niet in de steek gelaten en het werk krachtig gesteund.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 5