De „schuine lijn"
van Dior
paRijse silhouetten
Tijd van
truitjes
Salade in allerlei soort
Klei- of zand-
aardappelen?
DE QROTE MODE
Tot
in schoenen
toe
Kantklossen isgeduldwerk
het moet je kggen
In alle kleuren
en soorten
Welke aardappelsoort zullen wij
kiezen om geregeld bij onze groen
tehandelaar te betrekken of om voor
de winter op te slaan? Is het wel
juist, wat vele huisvrouwen hierop
onmiddellijk antwoorden: „In ieder
geval klei-aardappelen. want dat zijn
de beste. Die andere hebben we in
de bezettingstijd en tijdens de eerste
wereldoorlog al vaak genoeg moeten
eten".
Daarbij denken zij aan de zwarte
veen-aardappelen, die in normale
tijden ook nu, gelukkig naar de
aardappelmeelfabrieken gaan of als
veevoeder gebruikt worden, daar zij
voor directe menselijke consumptie
eigenlijk ongeschikt zijn.
Gebleken is echter, dat velen de
z a n d-a ardappelen met deze
fabrieksaardappelen over één kam
scheren, terwijl de goede zandaard-
appel als regel op één hoogte gesteld
kan worden met de klei-aardappel
van goede kwaliteit. Zo min als bet
juist is, dat alleen de dure aardap
pelen goed kunnen zijn, zo min is
het verstandig te denken, dat alleen
de lcleiaardappel goed is.
Er zijn grote onderlinge verschil
len zowel tussen klei- als tussen
zandaavdappelrassen. Ook is het ene
aardappelras beter geschikt voor de
kleigrond, terwijl het andere op zand
beter tot zijn recht komt, terwijl
weer andere zowel op klei- als op
zandgrond goed gedijen. De eigen
heimer geniet bijvoorbeeld een goe
de reputatie als klei-aardappel, maar
ook op zand gekweekt is deze aard
appel zeer goed van kwaliteit. De
Noordeling daarentegen, die vooral
in het Noorden des lands zeer ge
waardeerd wordt, verbouwt men bij
na uitsluitend op zandgrond.
Wel is waar is de schilkleur van
kleiaardappelen in de regel mooier
dan van zandaardappelen immers
van deze laatste heeft de schil
meestal een donker aanzien deze
kleur verandert echter niets aan de
kwaliteit. Er zijn donker gekleurde
zandaardappelen van prima, kwali
teit en lichtgekleurde kleiaardappe
len van een veel mindere kwaliteit.
Zo ziet men dat aan het uitzoeken
van geschikte aardappelen voor het
middagmaal meer kanten zitten, dan
een eenvoudige keuze tussen klei- en
zandaardappelen.
Overleg met Uw handelaar, let op
de prijzen en probeer de soorten, die
hém èn U het meest geschikt lijken.
Dan kunt U Uw keus maken, onaf
hankelijk van een vooroordeel om
trent klei- of zandaardappelen. Ook
in voedingswaarde en houdbaarheid
staat immers de goede zandaardappel
niet bij.de klei-aardappel ten achter.
De bereiding is voor beide soorten
gelijk. Zowel zand- als kleiaardappe
len behouden hun smaak en voe
dingswaarde het best en zien er ook
het mooist uit, wanneer zij gekookt
worden in zo weinig water, dat zij
vrijwel niet afgegoten behoeven te
worden. Zodra de inhoud van de pan
kookt, dient dan het vuur te worden
getemperd, tot de aardappelen gaar
zijn.
Wij vertelden U vorige week
van vis. Over de voedings
waarde, de vóór- en nadelen, over
het schoonmaken en wat al meer.
En wij spoorden U aan als het enigs
zins mogelijk is vis regelmatig op
het menu te plaatsen, want er wa
ren vele goede redenen voor. Maar
wij beloofden tóen, deze week re
cepten te geven van allerléi visge
rechten. Welnu, hier zij ze! Recep
ten, zowel van gebakken als van ge
stoofde of gekookte vis; van meer
uitgebreide visgerechten en van
eenvoudiger; van gerechten met
ontgrate of gefileerde vis en van
vis waar de graten nog in zijn. Voor
elck wat wils dus! Zie eens, wat er
voor U bij is!
Qestoofde paling
750 g. dunne paling, ongeveer 60
g. boter, zout, desgewenst citroen,
salie. De gestroopte paling in moten
snijden van 6 a 8 cm.; schoonmaken,
goed wassen en zouten. Ze enige tijd
gezouten laten staan, de boter in een
pan smelten, de paling er in leggen,
wat citroensap en saliblaadjes toe
voegen en het gerecht zachtjes laten
gaarstoven (ongeveer 15 minuten).
Men kan paling ook in de oven be
reiden. Hiervoor boter in een vuur
vast schaaltje doen, de vis er in leg
gen, citroensap en salie toevoegen en
de vis bestrooien met wat paneer
meel. In de oven laten gaar worden
(ongeveer y, uur) onder af en toe
bedruipen.
Misschien hebt U al wel ge
hoord van de „ligne oblique"
van Christian Dior. Misschien
hebt II zich afgevraagd wat dat
nu weer voor een duistere nieu
wigheid is en, geïntrigeerd als U
was, hebt U wellicht het woor
denboek er bij
Als een Parisienne aan amoureuse
complicaties lijdt, dan kan ze
zich tot de zanger Alex Marodon
wenden. Deze heer beroemt er zich
namelijk op dat hij die dames in
zeer korte iijd van - hartwonden
kan genezen. In de Kolommen van
de vrouwenpagina van een bekend
Parijs weekblad behandelt Marodon
(op teerhartige wijze) de 1000 en 1
problemen van het verliefde en dus
gekwelde hart.
Hij ontvangt 500 brieven per week
Zijn post weet zelfs het ijzeren gor
dijn te overschrijden. Hij ontving
tenminste een missive van een le
zeres uit Sofia, die hem bovendien
nog een fles rozenessence aanbood
(hetgeen wel een toepasselijk ge-
schonk mag heten).
Er schijnen een iienlal van deze
sentimentele „courïèristen" in Parijs
te zijn, die over belangstelling niet
te klagen hebben. Een recente sta
tistiek heeft aangetoond dat milli-
oenen Fransen hun hart uitstorten
bij dit soort deelnemende heren.
Maar alleen Alex Marodon kwam
op het denkbeeld al deze brieven
schrijvers in een club ie verenigen.
Deze club draagt dan ook zijn naam
en kreeg vanaf de dag der oprichting
al duizenden inschrijvingen. Sommi
ge dames en heren bleven maar een
paar weken lid: juist lang genoeg
om een echtvriend(in) op te doen,
Marodon zelf krijgt nog de meeste
huwelijksaanzoeken.
Een Amerikaanse, eigenares van
een serie schoonheidsinstituten te
New-York, wierp eveneens een ver
langend oog op Alex en vroeg hem
dringend met haar te huwen. Ma
rodon weigerde beleefd maar beslist.
Hij had daar ook een goede reden
voor. De dame in kwestie was 32
jaar oud. Een ander bezwaar vorm
de voor Alex de zwarte schapen
onder de leden van zijn club. Duide
lijker, de zakkenrollers en de tasjes
dieveggen. Nu worden de nieuwe
leden zorgvuldig geëxamineerd al
vorens te worden toegelaten. Juist
heb ik een veelgelezen Parijs' week
blad voor mij liggen. In die krant
mag Claude Maresca (een lieve oude
dame) de meest uitzonderlijke en
verscheiden vragen beantwoorden,
die natuurlijk allen betrekking op
de liefde hebben. Een voorbeeld. Ik
ben te groot; 1 meter 85, en alle
meisjes houden mij voor de gek.
Kunt u mij helpen een levensgezel
lin van ongeveer dezelfde lengfe ie
vinden? Een ander bedroefd man
wendi zich ook tot Claude Maresca:
Ik ben 30 jaar oud, en ik droom van
een echigenote wier hart gelijk met
het mijne slaat (hij eist wel veel
Kunt u mij helpen haar te vinden?
Claude Maresca antwoordt dan braaf
en verstandig: een vrouw vraagt
niet naar de lengte van een man
wanneer ze van hem houdt. Zij let
op andere kwaliteiten etc. etc.
Dan is er weer een grijsaard aan
het woord. Ik ben wel 82 jaar, maar
nog jong van hart en tamelijk snel
ter been. Mag ik nog de hoop koes
ieren orn de vrouw van mijn leven
te ontmoeten? En Claude weer: Goe
de vriend l'amour n'a pas d'age
de liefde kent geen leeftijd.
Ik zou nog tientallen van deze
voorbeelden kunnen overschrijven.
Ik laat 'i na. Voor deze week heb
ben we, lijkt me, aan Alex en Clau
de en hun trouwlustige bakvissen en
grijsaards wel weer voldoende ruim
te en aandacht besteed.
Groentesla; 100 g worteljes, 150 g
gedopte envten, 150 g bloemkool,
slasaus of mayonnaise, zout, suiker,
azijn of eitroensap, peterselie.
De doperwten wassen en gaar
koken in weinig water met iets
zout. De worteltjes schrappen, was
sen en in nette stukjes snijden. De
Bloemkool schoonmaken, in kleine
roosjes verdelen en wassen.
Worteltjes en bloemkool opzetten
met iets zout en zoveel kokend wa
ter, dat zij net onder staan. Er voor
zorgen, dat de groente niet te gaar
wordt. Worteltjes, bloemkool en
doperwten op een vergiet laten uit
lekken 1) en laten afkoelen. De
groente daarna vermengen met sla
saus of mayonnaise en er desge
wenst nog wat zout, suiker en azijn
of citroensap doorroeren. De sla
versieren door er zeer fijngehakte
peterselie op te strooien en er een
randje doperwten of stukjes wortel
om te leggen.
1) Het groentewater in soep of
saus gebruiken.
Mocht U dit verzuimd hebben,
welnu, dan kunnen wij hier en
nu Uw nieuwsgierigheid bevre
digen. Die „ligne oblique" is let
terlijk vertaald: de schuine lijn.
„O ja", zegt U en er gaat U een
licht op. U denkt aan die gezel
lige swagger met de diagonaal
sluiting, die U ergens om de
schouders van de één of andere
dure étalagepop zag hangen.
Dat was 'm natuurlijk, de ligne
oblique.
Inderdaad, dat was de ligne
oblique, of, liever gezegd, één
'van de vele uitingen van die
plotsklaps beroemde lijn. Geïn
spireerd op Dior? Het is moge
lijk, maar zeker is het niet. U
moet- namelijk weten, dat bijna
alle grote Parijse ontwerpers dit
najaar de diagonale lijn als Leit
motiv gebruikten, ook al doopten
ze hun collecties dan anders.
Natuurlijk is er nog verschil
in interpretatie. Piguet bijvoor
beeld garneert het lijfje van een
japon met schuine figuurnaadjes.
Carven kruist een gepliseerde
fichu over de gedecolleteerde rug
van een mousseline avondjapon.
Molyneux garneert zijn tunieks
met schuin aflopende knopen-
rijen en Grès ontwerpt schuine
halslijnen. Enfin, dit is maar een
greep u-it de talrijke meesterlijke
vondsten die dienen om de nieu
we lijn te accentueren. Eigenlijk
is het zo dat bijna alle garnerin
gen en draperieën volgens de
„ligne oblique" zijn aangebracht.
De lijfjes van de japonnetjes
worden gesloten met een schuine
knopenrij van de hals tot aan de
taille. Bij gekledere modellen
zijn de lijfjes volgens de nieuwe
lijn gedrapeerd, soms zó, dat de
éne schouder bedekt is en de
andere onbedekt. Natuurlijk ont
komen ook de rokken niet aan
deze nieuwe rage. Diagonale
plooien en vouwen, schuins af
lopende zomen van rokken en
oyerrokken, portefeuillerokken,
die in A- en X-vorm sluiten, ko-
kernauwe rokjes, met ruimte in
afstaande volants onder de knie
en nog veel meer.
Zelfs de zakken spelen hun
rol in dit diagonale spel. Als ze
toevalligerwijs een traditionele
rechte vorm hebben, wel, dan
worden ze scheef op de jurk ge
plakt en het effect is geheel in
stijl. Niets ontsnapt aan de wet
ten van de nieuwe mode, ook
het schoeisel niet. Perugia ont
wierp op speciaal verzoek van
Schiaparelli nevenstaande schoen
meteen schuine enkelband!
ARLETTE.
Qebahken spiering
25 a 50 spieringen, zout, bloem,
margarine, olie of vet.
Van de spieringen de kop afsnij
den en de visjes schoonmaken. Ze
wassen, inwrijven met zout en het
zout even feten intrekken. De visjes
door bloem wentelen, in de koeken
pan margarine, olie of vet heet laten
worden en nu de visjes, steeds met
de staarten naai- het midden van de
pan, dus in stervorm, vast tegen el
kaar leggen en bruin bakken. De
spieringen bakken dan aan elkaar en
kunnen als pannekoek worden om
gedraaid en aan de andere kant wor
den gebakken (eerst weer wat olie
toevoegen).
Dit is een gemakkelijke manier
van spiering bakken en deze wijze
van opdienen voldoet aardig.
Tong a la meunière
4 baktongen, zout, eiwit en pa
neermeel of bloem, boter, citroen,
peterselie.
Van de gestroopte tongen de kop
pen afsnijden, de vissen schoonma
ken, wassen en de vinnen bijknip
pen. De vissen één inkerving geven
aan iedere kant langs de ruggegraat,
inwrijven met zout en het zout even
laten intrekken. De tongen door
eiwit en paneermeel wentelen en in
de boter bruin en gaar bakken.
A la meunière duidt op de manier
van opdienen. De tong wordt opge
daan met partjes citroen gegarneerd,
overgoten met de overgebleven bo
ter besprenkeld met citroensap en be
strooid met fijngehakte peterselie.
Bij tong geeft men bij voorkeur sla
en mayonnaise.
Visragout
300 g. gekookte vis, y7 1. gekruide
visbouillon of slappe vleesbouillon,
35 g. boter, 35 g. bloem, peper, ci
troensap, desgewenst: eidooier, melk,
of room. peterselie, witte wijn.
De vis in stukjes verdelen, terwijl
men de graten er uithaalt. Boter in
de pan smelten, de bloem er bij doen
en bij kleine hoeveelheden Iegelijk
de bouillon. Alles goed door laten
koken en van het vuur af de dikke
saus afmaken met peper, citroensap,
eidooier, melk of room, fijngehakte
peterselie en witte wijn. Van deze
afmaakmiddelen kunt U naar ver
kiezing enkele laten vervallen. De
stukjes vis voorzichtig in de saus
verwarmen.
Van „muizentandje"
en bruidskantje
e neemt in iedere hand een paar
klosjes en je begint van links
naar rechts: twee over drie, vier
over drie, twee over één. twee over
drie, twee weg, twee erbij, dubbel
draaienDat is kantklossen in
dien U het niet begrepen mocht heb
ben en in het bijzonder het klossen
van een blaadje. En dat blaadje is
weer een een onderdeel van het z.g.
Cluny-kantwerk. Daarbij behoren
ook nog de spijltjes, die met: draaien,
gooien, gelijkmatig aantrekken, wor
den verki-egen.
Hebt U wel eens kantklossen ge
zien? Als U de klosjes met garen
over het kahtkloskussen ziet heen
en weer gaan. bewogen door vlugge
vingers, als U de vele spelden ziet,
die in een onderliggend patroon zijn
geprikt, dan begint het U te duize
len. Dat deed het mij tenminste.
Maar het is voor de handige hand
werksters onder U, dat ik zal trach
ten iets van de techniek te vertéllen.
Het kantklossen lijkt enigszins op
vlechten. Behalve het reeds genoem
de Cluny-kant. de spijltjes en blaad
jes dus, is er het Torchonkant. Dit
omvat de netslag. de linnenslag en
de vetergatslag. De linnenslag is de
eenvoudigste. Daarom wordt er mee
begonnen. Bij de eerste lesmonsters
gebruikt men garen van 35 of 40
dikte. Als de leerling bedrevener is,
kan hij of zij ook garen van 80 en
dunner gebruiken.
Momenteel :ijn geen echte linnen
garens verkrijgbaar. In plaats daar
van kan men bollen DMC-garen ge
bruiken van 60 en 70. Deze dikte is
ongeveer gelijk aan de 40 van linnen
garens.
Na enkele lessen is de leerlinge al
zover, dat zij een kantje kan klos
sen, het z.g. muizentandje. Het
bruidskantje aan een zakdoekje, is
werk voor. gevorderden. Wil men
het bruidszakdoekje volgens de re
gelen der kunst vervaardigen, dan
moet het kantje met ajour aan het
zakdoekje worden bevestigd.
Wanneer de leerlinge de derde
phase heeft bereikt, dan wordt zij
onderricht in het klossen van
duchesse-kant. Dit wordt met garen
van 140 dikte gemaakt. Het weefsel
wordt hiermee ragfijn. Volgt men de
methode van de linnen- en de net-
slag. dan kan men b.v. blaadjes half
om half maken, zodat een schaduw
effect wordt verkregen.
Voorbeelden van kunstig kantwerk
zijn de Zeeuwse en Zuidhollandse
boerinnenkappen. Op elk der eilan
den in beide piovincies worden de
kantkappen volgens een geheel eigen
traditie geklost.
Bij ieder patroon t- iedere me
thode is het zaak, eerst de contouren
te maken zonder spelden in het pa
troon te zetten. Daarna kan men pas
het patroon opvullen.
De onderkant van het werk is de
rechterkant. Knopen worden aan de
bovenzijde aangebracht, bij de spel
den.
Men kan. het kantklossen slechts
dan beginnen, wanneer men gewa
pend is met vijftig paren klosjes
de palmhouten zijn het prettigste
omdat zij zo glad zijn, maar zij zijn
ook het kostbaarst een kantklos
kussen, dat niet voor minder dan
twaalf gulden te koop is en een zeil
tje om over het kussen te leggen,
opdat de draad niet achter de spel
den blijft haken. In totaal zijn de
kosten van deze aanschaf te schat
ten op 50 gulden.
Een goede kantklosster kan even
snel klossen als een ander kan ha
ken. Alleen de voorbereidingen, het
patróontekenen en het prikken van
de spelden zijn tijdrovend. Hierbij
komt één dringende vereiste: het
kantlossen is geduldwerk. het moet
je liggen. Anders is het onbegonnen
werk.
DAPHNE
Sinds de jobstijdingen over de
wol U weet wel, die van on
geveer een mdand geleden!
is ons vrouwen de schrik om het
hart geslagen. We zagen visioe
nen van kluwens vol kronkelig,
onappetijtelijk garen, die we
door allerlei kunstgrepen, weer
glad en als nieuw moesten ma
ken enwe holden naar de
winkels! Ach. het zal allemaal
zo'n vaart wel niet lopen. Dat
dachten wij dezer dagen, toen
we ietwat schaapachtig stonden
te blikken naar een étalage vol
schattige truitjes-tegen-een-rede-
lijke-prijs. Zolang wij vrouwen
nog een bespottelijke geestelijke
verwantschap vertonen met de
leverancier van onze wol. zolang
zal dit blatende kuddedier ons
wel goedgezind blijven. Het zal
allemaal wel loslopen. Ook met
de truitjes. En daarom durven
we er vandaag best een paar af
te beelden. Van die moderne,
met een breed boord. Gezellig,
hè? Net iets voor U!
ARLETTE.
Een mens past zich als vanzelf
sprekend steeds aan. Dat geldt
voor de hele mens, dat geldt ook
voor wat betreft zijn voeding. Al
naar de behoefte van zijn lichaam,
bepaalt hij welk voedsel hij zal ge
bruiken. Meestal gebeurt dit onbe
wust. Heeft men b.v. op een feest-
avondje een reeks van zoete lekker
nijen genoten, dan zal, mén, het zger
waarderen als de gastvrouw een kop
sterke koffie met crocquetjes, sand
wiches of andere hartige hapjes pre
senteert. Automatisch zal men hart
je zomer geen bord stevige erwten
soep believen, zoals men ook niet
enthousiast zal zijn om midden in
de winter een flink portie ijs te
verorberen. Men laat liever de erw
tensoep voor de winterse dagen
staan en prefereert met warme da
gen frisse gerechten. Deze laatste
zullen dit keer onze bijzondere aan
dacht hebben.
Slaatjes zijn heerlijke zomerge-
rechten. Er zijn ook vele combina
ties te bedenken: slaatjes.met vlees,
vis, ei, aardappelen, groenten, vruch
ten. Zij kunnen op velerlei wijzen
worden opgediend. Hetzij in een
glazen schaal, gegarneerd met ei,
tomaat, peterselie, augurkjes, mayon
naise, hetzij op een platte schotel of
kleine schoteltjes.
Dat deze slaatjes niet alleen heel
smakelijk kunnen zijn, maar ook
heel gezond behoeven wij U natuur
lijk niet meer te zeggen. Meestal
gebruiken wij rauwe groenten er bij,
die, doordat zij niet zijn verhit, vi-
taminenrijker zijn.
Het is goed als U een salade kort
vóór het gebruik bereid, want niet
alleen wordt een slaatje van lang
staan minder smakelijk, maar door
het staan gaan ook de vitaminen
verloren.
Recepten voor 4 personen:
Tomaiensla.
8 tomaten. 4 eetlepels slaolie, 2
eetlepels azijn (liefst kruidenazijn),
peper, zout, 1 sjalotte, wat peterse
lie, mayonnaise of slasaus.
De tomaten in heet water dom
pelen, ontvellen en in plakjes snij
den. In een kom slaolie en azijn,
peper, zout en het fijngesnipperde
sjalotje doen. De plakjes tomaat met
dit sausje vermengen. Opdienen in
een glazen schaal en mayonnaise of
slasaus er op doen of er bij geven.
Italiaanse sla.
1 klein bosje wortelen, 150 gram
prinsesseboontjes, enkele stukjes
bloemkool, peterselie, olie, azijn, pe
per, zout, mayonnaise.
Dc wortelen schrappen, de bonen
afhalen, de bloemkool schoonmaken.
De groenten wassen en in kléine
stukjes snijden, De stukjes in water
met zout bijna gaar koken. Ze laten
uitlekken en marineren in olie,
azijn, peper en zout. De groente
vermengen met mayonnaise of sla
saus. Op oen schotel leggen met een
rand slabladeren en desgewenst gar
neren met ci, tomaat en peterselie.
Garnalenslaatje (opgediend in uitge
holde komkommer).
300 g. garnalen, peper, zout, sla
saus, 1 kropje sla, wat peterselie, 1
komkommer, 4 plakjes ham of ont
bijtspek.
De garnalen wassen en eventueel
nog. schaaldelen verwijderen. Laten
uitlekken en vermengen met peper,
zout. slasaus. De sla van lelijke bla
deren ontdoen, van de stronk halen
cn wassen. Laten uitlekken en op
een schotel leggen. De komkommer
schillen en halveren. Het zaad ver
wijderen en de komkommerstukken
nog verder uithollen. Bestrooien met
peper en zout. De komkommers met
de garnalensla vullen en op de scho
tel plaatsen. Garneren met een
plakje ontbijtspek of ham en peter
selie. A. v. D.
Sla van prinsessebonen en aardap
pelen; 20C g gekookte prinsessebo
nen, 100 g koude, gekookte aardap
pelen, 1 tomaat, 1 augurk, (ui of
prei of bieslook), enige lepels sla
olie en azijn of citroensap, zout, pe
per.
De prinsesssebonen in stukjes en
de aardappelen in blokjes of plak
jes snijden. De augurk (en ui, prei
'of bieslook) klein snijden, bij de
prinsessebonen en aardappelen voe
gen en alles vermengen met slaolie,
azijn of citi-oensap,"zout en peper.
De sla liefst enige tijd tevoren ma
ken, overdoen op een schotel en ver
sieren met in partjes gesneden to
maat.
TT et schijnt als het ware in het
LI weer of in de Inch te zitten, net-
ais met tollen of knikkeren. Op een
gegeven ogenblik begint de jeugd
ermee, alsof ze niets anders gedaan
heeft.
Zo was het dezer dagen ineens hel
kleine winkeltje, dat door het kind
Lilibeth met een juichkreet uit de
speelgoedkast iverd gehaald. De
vriendinnen uit de buurt werden
prompt uitgenodigd. Een hoekje van
de kamer tuerd met s.oelen afgezet
en na een inleidende ceremonie van
poppen wassen het is ons niet dui
delijk waarom begon het spel van
loven en bieden.'
Lilibeth achter de toonbank had
het hoogste woordhoewel de klan
ten zich de kaas niet van het brood
lieten eten. Op een bepaald moment
was de hamsterwoede zo sterk, dat
alle stukjes chocolade uit het laadje
waren verdwenen, toen het blonde
kind zich even had omgekeerd. Zij
reageerde er op door een denkbeel
dige telefoon te grijpen en een
nieuwe grote bestelling te doen. Bij
de kast van Mammie natuurlijk.
Toen kwam mevrouw De Heus
klaarblijkelijk met kind, binnen. Het
gesprek, dat zich toen ontspon, was
eenvoudig belachelijk, want temid
den van alle bestellingen werden de
tuonderlijkste paedagogische opmer
kingen gemaakt over kind De Heus,
dat kennelijk tot een bijzonder las
tig soort behoorde. Het v:erd ten
minste om de haverklap uit de win
kel en achter de gordijnen ge
zet. Het liep weg en moest worden
gezocht. Kortom Lilibeth en haar
klant ondergingen in een kwartier
tijd de zorgen van volwassen ouder
paren.
En even plotseling als het spel was
begonnen, was het voorbij.
Lilibeth plofte op een stoel neer
en op een vraag of ze moe was, ant
woordde ze: „Nou, Pappie, zou jij
niet moe zijn. als je zo'n stout kind
als mevrouw De Heus had?"
En op zoveel onschuld bleef Pap
pie het antwoord schuldig
VRQUWENPAG1NA
van
Zaterdag 14 October 1950
65ste Jaargang No. 19679