HET GEHEIM VAN NIET SLECHT VOOR DIE HUID SIERADEN V .TAL*^ ^iszéèhj HÏÏmW\v- PARIJSE SILHOUETTEN Slecht etende kinderen We maken van een dode tak een „kerstboompje Zaterdag 16 December 1950 mam Gayllord Hauser! Iedereen spreekt in Parijs over hem. Persoonlijk heb ik hem zelfs ontmoet. Het is een tovenaar, èen apostel, en tevens de sympathiekste en een voudigste man die men ooit ontmoeten kan. Wat verder zijn kwaliteiten zijn? Gayllord Hauser is de dieetspecialist der Hollywoodse schonen. Te zijner eer organiseert Tout- Paris thans déjeuners, diners en cocktails (hoofdzakelijk spinazie en wortelsap- dranken). Schoonheid en jeugd dat is volgens hem, alleen maar een kwestie van wil, geduld en vooral van een „intelligente voedingswijze". Vitaminen, proteïnen, vruchtensappen vormen de bases van zijn -wondervoedsel. Op een onlangs gehouden cocktail-party ten huize van Baron de Rothschild, vertel de Hauser dat hij vroeger als t.b.c.-patiënt naar Zwitserland ging om daar genezing ie zoeken. In dat land ontmoette hij een dokter die hem wist te redden met een streng dieet. Weer in Amerika terug, zwoer Hauser zich volledig aan de ideale voe dingskunst te wijden. Zeshonderd kranten publiceren nu weke lijks een artikel van zijn hand. Bovendien heeft hij een boek geschreven, getiteld: „Leef lang en leef jong", dat maandenlang een bestseller op de Amerikaanse boeken markt geweest is. De raadgevingen van Hauser zijn uiterst eenvoudig. De vijf voornaamste punten van zijn voedselprogramma zijn, biergist, ont- roomde melk, yoghurt, koren en stroop. Succes in de wereld, zegt hij, is minder een kwestie van schoonheid van wel van dyna misme. Hauser bezit een zeer selecte cliën- tèle, bestaande uit mensen als de Hertogin van Windsor, Greta Garbo, Mariene Dietrich, de familie Vanderbilt, en de ko ningin-moeder van Joegoslavië. In Parijs komen alle beroemde Parisiennes Hauser consulteren. Ministersvrouwen, filmsterren en zelfs Eve Curie, verdringen zich voor zijn deur. Ook de Parijse bladen hebben de recepten van Hauser gepubliceerd, en ik geef graag ioe zijn goede raad ook ter harte te hebben genomen en nu moedig koren, stroop en yoghurt te-nuttigen (tot wanhoop van mijn echtgenoot, die liever wat pittigers op zijn bord aantreft). Ik heb nl. de gewoonte om mijn echtgenoot al deze diëten enthousiast op te dringen, hetgeen hij niet erg appre cieert. Om u ook uw eerlijke kans te geven, schrijf ik enige middeltjes van de beroem de Hauser op. Indien ge graag mooi, glan zend dik haar, een frisse teint en een fraaie huid wilt bezitten, dan moet u 't eens met enige graankorrels proberen (vanwege de vitaminen A en B). U zet deze korrels in wat water, opdat ze goed ontkiemen, waar na u er iedere dag vier of zes milligram van lot u neemt. Een bril draagt, niemand graag. Daarom maar flink wortelsap gedronken, wat levertraan en geelgekleurd voedsel eten. En om bijzonder krachtig en flink te worden neemt u een glas melk, waaraan u nog wat melk in poedervorm toevoegt. Heeft u las van hoofdpijn? Buig het hoofd en trek met nijdige rukjes aan de haardos, niet te hard natuurlijk, ofschoon u er wel voor moet zorgen dat alle haren aan hun trekken komen. Bent u er op gesteld gedu rende heel uw leven de blos der jeugd te behouden? Was dan uw gezicht met warm water en daarna met kouden vergeet niet uw gelaat drie maal per week met yoghurt te masseren. Wilt u graag heel oud worden? Eet dan sla, besprenkeld met ci troen en olie vóór de maaltijd. En als u alle successen gelijktijdig wilt boeken, dan moet u éénmaal per week een schoonheidskuur volgen en een beetje vasten. Deze dag moet bijna geheel aan de yoghurt gewijd worden. Eén maal zonder suiker in de ochtendstond, in de namiddag opgevrolijkt met wat ka neel, en 's avonds voor het naar bed gaan is het geoorloofd om er wat honing door te roeren. Ik laat 't hier nu verder maar weer bij, in de hoop dat u de volgende weken met vrucht zult „Hausseren". ève. Paris, 2 December 1950. „Als je in Parijs een vrouw met een fris onopgesmukt gezicht tegenkomt, tien tegen één, dat het geen Parisienne is", heeft eens iemand me gezegd. En dat is waar. De Parijse vrouw gelooft in make-up en als haar gezicht niet geverfd en gepoederd is, wel dan voelt zij zich net als een Tjietjerksteradeelse die haar haren nog niet heeft gekamd! Ach, alles heeft na tuurlijk zijn voor en zijn tegen. In ieder geval heeft de Parisienne het voordeel van een steeds wisselend uiterlijk. Want met een fikse make-up kun je alles doen, daar weet iedere toneelspeler over mee te praten. Eén nieuwe make-up is heel iets an ders dan een nieuw kapsel. Natuurlijk, je kunt naar je figaro gaan en die kan je een haardos maken waarmee je je een ander mens voelt. Maar o wee, als je de volgende morgen ópstaat. Dan komt het er op aan de niéuwe coiffure zelf te verwe zenlijken en dat is een hoofdstuk op zich. En meestal lang niet het vrolijkste! Met een nieuw masker is dat anders. Je stapt een schoonheidssalon binnen, rust heerlijk een uurtje uit in een plezierige luxueuse omgeving en als je buiten komt heb je een nieuw gezicht. De rouge juist iets hoger aangebracht, een nieuwe vorm voor de mond, een streepje bij de ogen, andere kleurtjes en het effect is verrassend. Bo vendien leren ze je precies hoe je voor je kaptafel hetzelfde resultaat kunt be reiken. Maar is al dat gèklieder nu niet vrese lijk slecht voor de huid? Dokter Janine Mercier, een Franse huidspecialiste, denkt daar anders over. „Kijk eens naar zee- en andere buitenlui", zegt ze. „Wat hebben die niet een verweerde gegroefde huid, en toch is die altijd aan de buitenlucht bloot gesteld. Nee, crèmes en poeders zijn niet schadelijk!" Zij i-aadt goede crèmes aan met een lanoline basis en ook schoon- heidsmelkjes. Verder indien enigszins mo gelijk wassen met regenwater. Er zijn veel vrouwen die denken dat je evengoed zelf het waswater met chemische middelen kunt ontharden, maar volgens haar is dit niet zo aan te raden. Dit jaar wordt er weinig met rouge op de wangen gewerkt. Het accent valt op de mond en op de ogen. De Aziatische oogsopslag, bereikt door een fijn potlood streepje van de ooghoeken in opwaartse richting, is nog steeds jè van hèt. Wat de mond betreft, het Cupidoboogje is er uit. Het midden van de lippen wordt opge vuld en de bovenlip wordt verder zo recht mogelijk afgelijnd, terwijl bij de onderlip de natuurlijke omtrek wordt ge volgd. Elisabeth Arden werkt met twee poe ders. Eerst brengt zij een lichte tint aan cn daarna één die een nuance donkerder is. Naturel en mat foncé geven gecombi neerd een porseleinig rose, dat de basis vormt voor haar nieuwe make-up, die zij „Surprise" heeft gedoopt. Daarbij worden als finishing touch rouge en lipstick ge bruikt van een bleek cerise. De bijbeho rende ogenschaduw is van zilverachtig blauw. „Orphea", Stendhals nieuwe make-up, is zwaar geïnspireerd op het Aziatische type. Bij hem ook de opwaartse lijntjes vanuit de ooghoeken en rouge dat hoog op de jukbeenderen wordt aangebracht. Dit huis lanceert eveneens 'n veelbelovend nieuw praeparaat waarmee rimpels ge garandeerd in drie maanden zijn uitge vlakt. Gelooft u het? Dan interesseert het u misschien ook wel, dat u dit wonder baarlijke anti-rimpelmasker zelf thuis kunt aanbrengen. Maar.... u moet niet vragen hoe vaak! En wie heeft -daar nu tijd en geld voorARLETTE Geringe eetlust van een kind kan, be halve van ziekte of zwakte, ook het gevolg zijn van onrust van de ouders, van te veel snoepen tussen de maaltijden of van teveel binnenshuis zitten. Het lange stil zitten op school heeft bij sommige kinderen een slechte invloed op de eetlust; zoveel mogelijk buiten spelen in de frisse lucht is hier de remedie. Heerst er onrust in huis of besteden de ouders overdreven veel aandacht aan het eten van het kind (dat immers de gewoonste zaak ter wereld behoort te zijn) dan krijgt het vaak tegenzin in zijn voedsel. Zorg voor een rustige opgewekte stemming in huis en een gezonde, geregelde levenswijze; toon niet direct bezorgdheid als het kind eens slecht eet, dan zal in vele gevallen de eetlust vanzelf terug komen. Er zijn ook kinderen met een te grote eetlust; bij hen is het zaak, er op te letten, dat ze goed kauwen en niet gulzig hun voedsel naar binnen schrokken. Uw kinderen zullen er hun gehele leven plezier van hebben, wan neer u ze van jongsaf went aan behoorlijke tafelmanieren. Daar hoort ook bij: alles eten, wat de pot schaft! Sieraden van rijnsteen zijn dit jaar in de node gekomen. Zelf hebben we eens zo'n kettinkje gedragen in de tijd' toen reisjes langs de Rijn nog tot de traditionele vacantiegeneugten behoorden. Dat is lang geleden en we waren nog maar een kind, dat geen benul had van de grillige wegen van de mode. Anders hadden we dat ket tinkje vast bewaard en dan was het ons mi prachtig van pas gekomen. Ach ja, als je alles van tevoren wist! Met rijnsteentjes kun je alles doen, dat bewijzen de Parijse juweliers! Ze maken er oorhangers van en broches en colliers in de meest fantastische vormen. En ver der natuurlijk armbanden van één rij tot tien rijen steentjes breed. Het is gewoonte geworden het forse décolleté van een schouderbandloos avondtoilet op te vullen met volumineuse sieraden. Een vrij gro teske oplossing van dit probleem vormt een puntig overhemdkraagje van glinste rende steentjes, dat een preutse zakelijk heid suggereert. Geslaagder is in dit geval een gewoon collier met een waterval van afhangende stenen. Ach, het kan ook een voudiger. Een gewoon kettinkje, één snoer dik, kan ook heel flatteus zijn, heus! De plaatsjes hiernaast geven u een in druk van de rijke fantasie van degenen, die de rijnsteensieraden maken. Wellicht inspireren ze u tot een aanschaf! De oor hanger heeft de vorm van een waaier, de „halsbanden" spreken voor zich! Arlette. sinterklaas is al lang weer met stille trom naar 'Spanje vertrokken, maar In de harten van de kinderen leeft hij nog voort. Het is natuurlijk ook wel erg moeilijk om zo maar opeens uit een wereld vol mysterieUse angsten en geneugten over te schakelen op het nuchtere leven van alledag. Af en toe iuordt er nog spontaan een Sinterklaaslied aangeheven en als er na het vallen van de schemering gebeld wordt wijst het kleine zusje met een ang stig vingertje naar het raam en gilt: ..Daar is KlaasslcWaarop Lilibeth ijverig in het stuntelig kindertaaltje meebrabbelt: ..Is niet Klaassle. hoor! Klaassic wegnaar Panje toe". Maar het kleine zusje gelooft er niets van en schudt gedecideerd haar hoojd. Nu het grote nieuwe poppenhuis om een mooi plaatsje in de kamer vraagt is de bo.v naar zolder verhuisd. Ja. het kleine zusje wordt groot. En het kind Lilibeth kan er alsmaar niet aan wennen dat het afgelopen is met haar alleenheerschappij. „Ik vind mijn zusje niks lief', klaagt ze af en toe. Maar als ze met het dikke peuterlje op straat loopt waakt ze als een moeder over haar. En laatst moest ze toch ook ivel vreselijk lachen toen het klein zusje vanuit haar kinderstoel luidkeels riep..Ikke nö meer Zwarte Pieke ikke 116 meer!" Welke kreet kennelijk doelde op de schaal met clioco- ladcvla Kerstmis nadert. De dagen worden snel korter en het weer is van dien aard, dat we zelfs een witte Kerstmis kunnen ver wachten. Maar, al letten wij slechts op de uiterlijke sfeer en dat wil ik ditmaal doen dan behoort er bij het Kerstfeest meer dan de wat doodse rhapsodie van wit en zwart. In de winkels en warenhuizen kunt u reeds zien. dat er in het gegeven beeld kleuren ontbreken. De Kerstdagen zijn anders dan alle voorgaande winterse dagen. Het stervend leven vlamt op in teder rood en in diepgroen, in goud, zilver en door licht beschenen stralend wit. Kerstmis schept warmte. En in welk gezin doet men niet zijn be§t om de sfeer van welbehagen en rust te bereiken, door mid del van versiering? De vraag, die hier rijst, is: Hoe kan ik met weinig kosten toch originele Kerstversiering maken en met behulp waarvan? Een versierde bol van kippengaas Laat ik beginnen met het eenvoudigste, dat iedereen wel weet. Het bos staat voor u open, u kunt er dode takken van allerlei soorten bomen halen, verder eikels en eikeldoppen en beukendoppen en de dooi de jeugd zo veel begeerde „neusjes" van de esdoorns. Om natuurlijk denne- en sparre- appels niet te vergeten. Verder zijn er de hulst en de mistletoe. Het eerste kan men plukken, het tweede is over het algemeen slechts in de winkel te krijgen. Wanneer men van deze bosproducten waar natuurlijk ook dennetakken bij horen een grote hoeveelheid heeft ingeslagen, kan men thuis de rest doen. Het is aanbe velenswaardig om zilver- en goudverf te kopen, omdat men dan meer nuancering in de kleuren kan aanbrengen en omdat bovendien deze twee kleuren een bijzon dere fijnheid aan de versiering geven. De hulst kan men in bosjes met een wit of een rood lint bijeen binden. De mistletoe is heel goed aan de muur te bevestigen. Een andere manier om haar op te hangen zodat er de nodige ruimte over blijft om onder de witte besjes door te lopen, is de volgende: Van kippengaas maakt men een bol. Deze verft men wit of zilverkleurig. Dan vlecht men er een rood lint doorheen. De hulst maakt men tot een zo dik bosje, dat zij past in de onderkant van de bol. De mistletoe wordt weer met een lint onderaan de bol gehangen en aan de bovenkant van de bol wordt eveneens een lint bevestigd, waaraan de bol kan hangen. De achter het witte gaas verborgen en toch goed zichtbare hulst geeft een aardig effect aan het geheel. Wat te doen met de verzamelde eikels, doppen, denappels, e.d.? Men kan ze aan de bosjes of takken hulst hangen. Het best geslaagd is het om deze bosproducten zil ver- of goudkleurig te verven. Zij vormen dan een aardig contrast met het groen en rood van de hulst. En als men ze dan toch beschilderd heeft, dan is het een kleine moeite om ze te rangschikken en ze te ge bruiken bij de vervaardiging van kaarsen standaardjes. Behalve eikels e.d. heeft men slechts nodig de in het huishoudelijk ge bruik zo versmade kartonnen deksels van jampotten. Desgewenst geeft men de dek sels een verfje en dan kan men beginnen de eikels, doppen, dennetakjes enz. op de deksels te plakken op zodanige wijze dat men in het midden ruimte overhoudt om de kaars te planten. De dode takken kunnen ook dienst doen. Een voorbeeld van de manier waarop ze te gebruiken zijn, vindt u behalve in deze tekst ook op bijgaande foto. Met behulp van verf wordt de donkere tak met alle zij takjes in een zilverwit kleed gestoken. Dan wordt ze met ganzendons of bij gebi-ek aan dat, met plukjes witte watten be dekt. En op allerlei plaatsen, de gehele tak langs, worden de eikels, denne-appels, beu kendoppen, „neusjes" van de esdoorn en wat dies meer zij, gehangen aan dunne draadjes. Dat alles wordt goudkleurig ge verfd, zodat het heel teer afsteekt tegen het zilverwit en donzigwit van de tak. Zet men het geheel in een beschildei-de pot, dan krijgt men het idee van een zeer bijzondere miniatuur-kerstboom. Gaan wij dan nu over tot de versiering van tafel, schoorsteenmantel, e.d. Men kan hulst en klimop opeenhopen en er het mid den van de tafel mee decoreren. De klimop lean men om de kandelaars en kaarsen laten slingeren. De kaarsen kan men af wisselend wit en rood nemen. De hulst en klimop lenen er zich ook goed toe om spiegels en schilderijen te omlijsten. Met behulp van zilver- en gekleurd papier, cellophaan, kunstsneeuw, is het mogelijk om b.v. engelen te omkleden, die eerst van karton kunnen worden gemaakt. En sterren kan men natuurlijk ook zelf fabriceren. Indien men dit wil, kan men de engelen aan de hoeken van een gedekte 'tafel opstellen. Zij kunnen tegelijkertijd kaarsendragers zijn. De kerstboom maakt ieder op zijn eigen wijze, dus daar zal ik het ditmaal niet over hebben. Tot slot nog deze opmerking. Voor kinderen is het leuk, om zelf miniatuur kerstboompjes en kersttaferelen te maken. Met gekleurd papier (crêpe), karton, kie zelstenen, takjes, mos en aarde kunnen zij b.v. een huisje in de sneeuw bouwen en een kerstboompje er buiten in het tuintje. Poppetjes, die gefabriceerd worden van katoen en wol en de sneeuwpop van karton en watten, brengen leven in deze miniatuur voorstelling. DAPHNE. FEUILLETON -DOO%jL 3) „Wat zal het zijn, meneer?" Het eten was zojuist goed en daarom staat de volheid van mijn maag een spon taan antwoord in de weg. Pal voor me hangt een kaart met indringend vette, zwarte letters: Soep van de dag. „Geef me maar 'n kop soep, juffrouw". Daisy kijkt me even van opzij aan en het lijkt er veel op alsof ze me dóór heeft, er glinstert iets van spot in de groen bruine ogen. Ondanks de opzichtige haren, toch een beschaafd snuitje. Ik snap het nog steeds niet. Joe heeft een broodje besteld en terwijl zijn blinkend witte tan den het brood malen, vertelt hij met volle mond een melancholiek verhaal over thuis. Zij zegt niets, knikt af en toe ten teken, dat ze hem begrijpt en luistert naar zijn woorden, die vertellen over zijn leven in New Orleans. Samen met drie broers had hij een vrachtwagen en daar knapten ze allerlei karweitjes mee op. Hij vertelt over blanken, die hem ginds heel anders be handelden dan hier. Alles kan ik niet ver staan, maar ik begrijp, dat hij ook vertelt over zijn jeugd in een krot in een neger- wijk, dicht bij de grote rivier, en hoe hij als jongen 's avonds, wanneer de zon ach ter de heuvels aan de overkant ging slapen en schemer over het water kwam te han gen, op de kade ging luisteren naar de mannen, die hun oude liederen zongen. Joe's stem is zwaar en boordevol neger- weemoed, maar aan een tafeltje achter me verstoort een viertal luidruchtige pro vincialen, een dagje uit in Amsterdam, mijn Mississippi-dromen. En ook Joe is weer wakker, lacht breed en rekent af met een te royale fooi. Hij is me sympa thiek geworden deze Joe met zijn kinder lijk verlangen naar een verleden, dat in werkelijkheid ellende en armoe betekende. Ik blijf nog wat zitten lepelen in de bo- demresten van mijn watersoepje en laat het tweetal zijn gang gaan. Tenslotte gaat het me ook niets aan, wat zij van hem wil. Een rare avond. De film was goed. Daar ligt het niet aan. Ik houd wel van Franse films. Af en toe kun je tenminste merken, dat regisseur en artisten de centen ver geten zijn en alleen maar denken als kun stenaar. De moraal in al zijn hopeloosheid en levensmoeheid neem ik dan maar op de koop toe. Als je werkelijk eerlijk wilt zijn en je laat het leven, je laat de omgeving, de maatschappij op je inwerken, kun je dan in onze dagen iets anders dan trieste, pessimistische kunst scheppen? Ja natuur lijk, het kan wel, maar dan moet je toch wel heel sterk in je schoenen staan en niet alleen horizontaal je omgeving bezien, maar af en toe je hoofd wat oplichten en trachten er overheen te kijken naar iets wat verder ligt. Een rare avond. Ik kon ze niet ontlopen, die twee. Terwijl de portier mijn kaartje afscheurde, zag ik ze in de rij voor het loket staan. Natuurlijk zag ze me weer ep ditmaal kreeg ik met mijn ruim dertig jaren een kop als vuur, als een HBS-jon- gen, die gearmd lopend met zijn eerste clandestiene meisje in een nauw steegje onder lantaarn-licht zijn vader tegenkomt. Ik ben in mijn stalles-fauteuil weggedo ken en heb niet meer op of om gekeken, ook niet toen tussen journaal en hoofdfilm liet licht aan ging en gorgelende, trillende bioscoop-klanten de zaal in al haar voegen deden meetrillen. De film had me geboeid en het tragisch slot greep me aan en daarom dacht ik, tussen stille mensen in naar buiten schuifelend, dat ik die twee vergeten was. Er viel een zachte, lauwe motregen en het asfalt in de reeds stille Kalverstraat was nat en zwart en met lichte schijnsels waar lampen waren. Het was stil en daarom moest ik het wel zien honderd meter voor me, op de hoek van de Heilige- weg. Ze stonden midden op straat en hij gaf haar een hand, zij draaide zich om, keek nog even lachend en liep toen weg. Links af. Ik dacht, dat Joe een moment, ietwat gedesillusioneerd, zijn schouders ophaalde, maar dat kan verbeelding ge weest zijn. Gek, ik begon ineens zonder er bij te denken een liedje uit mijn solda tentijd te fluiten en op het marstempo van „La cantinière du regiment" liep ik naar het hötel. In de bar was Joe juist bij de andei-e twee gaan zitten. Een van hen was de kale Luchtenbeld, met een i-ood hoofd en druk pratend. Jan schonk hem zeker niet de eerste borrel in. De derde man voor het hartje kende ik niet. Een uilebril op een dik gezicht, het type van een zaken man, die van een partijtje biljart en een borrel houdt, handig is met zijn woorden en die er een enkele keer ook wel eens aan denkt, dat hij thuis nog een vrouw en een paar kinderen heeft. Vóór. in een hoekje, achter een paar bloembakken, zat een soldaat met een meisje te fluisteren en verder waren eetzaal, bar en café van „Le Soleil" leeg. Aan een afzakkertje had ik geen behoefte en ook leek het drietal voor de schenkbank me geen genoeglijk gezelschap. Te heterogeen. „Zeventien asjeblieft, Jan". „Meneer Marijns, hier is ie en wel te rusten. Van lawaai zult u op uiv kamer geen last hebben." Inderdaad, lawaaiig is het in kamer 17 niet. Het toch wel gezellige geroezemoes van 's middags is er niet. De gramofoon heeft rust en van het schaarse verkeer op het Damrak is alleen soms nog heel vaag een remmende tram te horen. Prettig er eens uit te zijn. Toch lokt Limburg met zijn herfstelijke rust me nog sterker. Twee dagen hier in Amsterdam is eigenlijk wel genoeg. Ook financieel bezien. Ik draai het licht uit en grijp in de rode pluche van het gordijn; ik houd van frisse lucht. Mijn ogen, gewend aan het kamerlicht, zien eerst niets dan een zwarte massa. Het matglas beneden is afgeschei-md. Aan de randen kiert wat licht door. Zelfs de grijze muren op enkele meters afstand zie ik niet. Even heb ik een illusie van ruimte, een illusie, die vóór mij een wijde heidevlakte ligt, die over enkele uren onder de nieuwe zon paars op zal bloeien. Illusies duren meest kort. Ook deze. De muren zijn er weer en het venster rechts, van Joe, en het venster links, van de loerende man met de grote neus, en het venster van de Luchtenbelds ik doe een stap achteruit en probeer mijn hart weg te slikken, dat ineens in mijn keel klopt. Ik zie een witte vlek, een wit gezicht, in een omlijsting van zwart. Mijn verstand corrigeert mijn instinctieve angst. Natuurlijk, mevrouw Luchtenbeld is al naar boven gegaan en haar kleine, •kale echtgenoot heeft gezegd: „Ga maar vast, ik kom zo", om zodoende nog rustig een glaasje naar binnen te kunnen wip pen. Ze schept een luchtje, net als ik. Waarschijnlijk heeft ze mij niet gezien, anders was ze misschien ook even geschrok ken. En toch is er iets verontrustends in dat gezicht aan de overkant van de lucht- koker. Komt het door de stilte of door het roerloze van de vrouw? Misschien ook, dat de ruzie, waarvan ik getuige ben geweest, me beïnvloedt. Ik draai me om, kruip in mijn bed en denk aan vacantie, pi-ettige dingen. Dat probeer ik tenminste. Wat heb ik met die zielige vrouw en met Luchtenbeld cn met Joe en met Daisy te. Kraakt er iets op de gang? Een van de anderen gaat natuurlijk naar bed, maar waarom'dit behoedzame schuifelen. Echt iets voor de man uit de kamer links van me. De deur van mijn kamer is op slot en de hele wereld kan me gestolen worden. De laatste weken was het te druk op de krant en ik geloof, dat dit me nu opbreekt. morgen uitslapen en daneen gil, de stem van een vrouw, uitschreeuwend haar doodsangst, rauw zonder woorden, slechts een gil, dan een ogenblik, een seconde, een eeuwigheid stilte, afgesloten door gerinkel van brekend glas, een doffe slag. Ik buig me uit het raam, ademloos, bevend. Het matglas is een hel geel vlak. De afscherming is weg en het grootste deel van het glas is verbrijzeld. Een groot gat met scherpe hoeken. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 7