De reorganisatie van het gevangeniswezen Nog niet besloten M. Booiman Haarlems meisje beleeft sprookje van „Assepoester" Dinsdag 19 December 1950 Haarlems Dagblad en Oprechte HaarfsSBche De koepel te Haarlem wordt het gesticht met het strenge regiem Dr. J. van der Grient, inspecteur van de sociale zorg van het gevangeniswezen, schrijft ons: Het gevaar dat iedere menswaardige be handeling van een gevangene bedreigt is, dat men er weekheid of zwakheid inziet. Zeker is dit gevaar aanwezig wanneer in betrekkelijk korte tijd het zwaartepunt van deze behandeling in de gevangenis verschuift van de „negatief geladen ver bodssfeer" naar de positief gerichte instel ling van waakzaam vertrouwen. Wij hebben de klimaatsverandering op het oog die gedurende de laatste jaren in het Nederlandse gevangeniswezen heeft plaats gevonden. De lezers van dit blad hebben al meer malen door artikelen over dit onderwerp een kijkje gekregen achter de bajesmuren. Nu wordt de aandacht gevraagd voor de gevangenis in Haarlem, of beter gezegd voor de bestemming die de „koepel" sedert enige tijd heeft gekregen in de differen tiatie van de strafgestichten. Welk verband bestaat er nu tussen de Haarlemse koepel en de sterke benen waar mee we zijn begonnen? Dat zit zo! Omtrent de humanisering in de ten uitvoerlegging van de vrijheidsstraf bestaan zonderlinge misverstanden. De man in the street denkt vaak: „Ze (dat zijn de gevangenen) wor den tegenwoordig met glacéhandschoen tjes aangepakt. Wat zijn we toch sociaal tegenwoordig. Toegeven maar, zitten die lui eigenlijk nog wel met het gevoel, dat ze straf hebben?" Dat is buitenmuurs. Een aantal gevangenen (gelukkig een klein aantal) denkt: ..Willen ze humaan en sociaal zijn, welnu dan zal ik er de boter uitbraden". Dat is binnenmuurs. De man in the street en die bepaalde gevangenen kunnen elkaar de hand géven, want ze snappen er niets van. Het gevangenispersoneel denkt dat: a) Het doel van het nieuwe gevangenis systeem is de vrije maatschappij te helpen door middel van hulp aan de gestrafte. b) Dit helpen alleen kan bestaan door de aanpassing van de gevangene aan de samenleving te bevorderen. c) Dit slechts kan worden bereikt, wan neer men niemand met glacéhand schoenen aanpakt, niet toegeeft als er niets toe te geven valt en het uitbra den van boter aan de huisvrouwen overlaat. Met andere woorden: De man in the street onthoude, dat fladderen tegen tralies leed doet, ook al zegt men buitenmuurs, dat die tralies tegenwoordig' verguld zijn. Hij wete verder, dat het nieuwe regiem in onze strafgestichten toegeeft, waar de vrije maatschappij dit ook zou doen en daarte genover ook eist, wat buiten geëist wordt. Wat geeft het vrije leven toe? Dat ieder mens zichzelf alleen verwezenlijken kan, dat hij zelf recht heeft öp eigen levensplan en er natuurlijk de verantwoording voor draagt. Daarvoor wordt de laatste jaren, voor zover een gedwongen opsluiting daar toe mogelijkheden biedt, de ruimte gescha pen. We willen inderdaad toegeven op het punt, dat iemand, ook de gevangene, zich zelf moet zijn. Wat eist de samenleving? Orde in het leven van de individuele mens, gewennig aan een zekere regelmaat aan levens- rhythme, het verrichten van arbeid vol gens een vaste gang, aanpassing aan de omgeving, de groep en het onderordenen van het „ik" aan het „wij" van de samen leving. de arbeidsgemeenschap, het gezin of welke grote of kleine groep dan ook. De gevangene bedenke, dat de zin van de „betrekkelijke weelde", die het gevan genisleven tegenwoordig biedt, tot doel heeft hem van het „Het is verboden" te brengen tot „Ik verbied mijzelf", omdat hij inziet, dat dit de enige kans is tot weder aanpassing aan het leven. Die kans tracht men nu te geven in de bajes en daardoor voor later buiten. Daarmee worden er twee geholpen, de man binnenmuurs en de man buitenmuurs. Dat is de basis van het ge vangenissysteem der laatste jaren, een stuk sociaal werk in de beste zin van het woord. Het heeft betrekkelijk lang geduurd voordat de koepel in Haarlem zijn vaste bestemming heeft gekregen in de differen tiatie van het gevangenissysteem. Nu weet men waar men aan toe is. Een deel name lijk van de gevangenis is aangewezen als het „gesticht met het strenge regiem". Be stemd dus voor diegenen onder de gevan genen, die blijk hebben gegeven de bedoe ling van de meer humane behandeling van de gedetineerden niet te kunnen of te wil len begrijpen. Zij dus, wier benen voors hands niet sterk genoeg zijn om de weelde te kunnen dragen. Het leven, de natuur, de maatschappij is altijd doende een ver stoord evenwicht te herstellen. Evenwicht ook in de penitentiaire behandeling is noodzaak. Men biedt vertrouwen. Niet be grepen? Misbruikt? Welnu dan voorlopig maar wat minder vrijheid jezelf te zijn, dan maar voelen, dat het ook wel anders kan. Dat is Haarlem. Uit alle delen van het land komen de- ADVERTENTIE Bespreek dan Uw tafel eens bij Hotel Rest. „v. Aken" BAAN 1 HOEK PLEIN Haarlem - Telefoon 11044 Tijdens de Kerstdagen beschaafde muziek. Prima Kerstdiners. U zult tevreden zijn. Agenda -voor Haarlem DINSDAG 19 DECEMBER Stadsschouwburg: „De Ernst van Ernst" (Haagse Comedie). 8 uur. Rembrandt: Hori zon in vlammen, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Palace: Malakka. 18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor: Leve de koning, 18 j„ 14 j., 16.15, 19 en 21.15 uur. City: Laatste signaal, 14 j., 14.15, 16.30, 19 en 21.15 uur. Spaame: De zoon der apachen, 14 j., 14.30, 19 en 21.15 u. Frans Hals: Weekend in Havanna, 18 j., 20 u. WOENSDAG 20 DECEMBER Gebouw Cultura: Vereniging van Spiritis ten „Harmonia", 8 uur. Bioscopen: Middag en avondvoorstellingen. Zandvoort: „Esplanade". Badhuisplein, ten toonstelling ,,'t Helm" 104 uur, 810 uur ttot en met 26 December). genen, die zich in een ander gesticht mis dragen hebben, die de gevangenisgemeen schap niet geëerbiedigd hebben, die dach ten, dat het wel zo'n vaart niet zou lopen. Naar Haarlem, naar de koepel. Daar wor den de touwtjes strak aangehaald, geen gemeenschap, geen gunsten, geen zekere male van bewegingsvrijheid meer. Gelukkig heeft het overgrote merendeel der gevangenen deze correctie niet nodig. Voor hen die dit wel hebben, biedt de koepel gelegenheid even de balans op te maken. Na een eerste maand van een zeer strak regiem, krijgt de wegens wangedrag overgeplaatste weer enkele van de meest fundamentele dingen, zoals bezoek en mo gelijkheid tot een nuttige besteding van de vrije tijd (huisvlijt in de cel) terug. Dit duurt zo enkele maanden. Daarna moet de directeur in samenwerking met zijn staf beoordelen of betrokkene weer in hel nor male regiem kan worden opgenomen, of de wenselijkheid onder ogen zien hem weer naar het gesticht van herkomst terug te plaatsen. Het is voor de Haarlemse directie geen gemakkelijke opgave deze overgeplaatsten ADVERTENTIE Prima verzorgd, op elk gewenst uur thuisbezorgd. Keuze uit diverse menu's. 2e Emmastraat 36 - Tel. 1462/ tot liet inzicht van hun verkeerde gedrag te brengen. Niet, dat men veel last met deze mensen heeft, dat zij onhandelbaar zouden zijn. Maar het gaat er evenwel om hen te doen begrijpen, dat de gevangene van te genwoordig zich het op het geven van vertrouwen gebaseerde regiem waardij moet betonen. En zulks niet ter wille van het prestige van het gevangenispersoneel, maar ten behoeve van hem zelf en zijn aanpassing aan de normen der samenle ving. Strafexecutie moet correctie zijn. En correctie betekent een uitgebalanceerde be- invloeding van de totale mens vertrou wen geven, maar waar nodig ook misbruik van geschonken vertrouwen als iets ver werpelijks kenmerken en.... doen erva ren. „Haarlem" heeft al een bepaalde klank gekregen bij de gedetineerden. „Haarlem" daar moet je een beetje voor uitkijken. Het regiem is er menselijk doch streng. Haarlem vormt een gezond tegenwicht tegen misvattingen omtrent de humanise ring van de straf en de executie daarvan. Sneeuwpret in Volendam. De jengel is voor een groot deel trouw gebleven aan de traditionele priksleetjes uit overgrootvaders tijd. „Koningen en Kronieken" Michael Redgrave droeg Shakespeare-monologen voor De ook als filmster vermaarde Engelse acteur Michael Redgrave, die deze zomer mét de Old Vic deelnam aan het Holland Festival, droeg Zondagmiddag in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam onder de titel „Koningen en Kronieken" een programma voor, dat met grote zorg was samengesteld uit fragmenten van stukken (historische drama's en tragedies) van William Shakespeare, waarmede wel bijzonder hoge eisen aan het publiek wer den gesteld. Bestond het na de pauze uit monologen van Hamlet, Macbeth en Koning Lear, rollen die Michael Redgrave hon derden keren heeft gespeeld, het eerste gedeelte bevatte alleenspraken uit stukken dié hij het vólgend jaar in het Shakespeare Memorial Theatre te Stratford (en mis schien in November ook in ons land) zal gaan spelen en die bij ons weinig of in het geheel niet bekend zijn. Zo maakten wij dan eerste kennis met episoden uit de tetralogie, waarvan prins Hal, de latere Hendrik de Vijfde, de eigen lijke held is. De moeilijkheden voor de toehoorders werden nog verhoogd doordat Redgrave de tekst van de andere spreken de personen wegliet. Treffend waren voor al de toespraak tot de krijgslieden voor Harfleur, de proloog lot de slag bij Agin- court en de vermaning tot Westmoreland op St. Crispin's Day (25 October). Uit Richard II werd ten gehore gebracht de begroeting van de vaderlandse bodem bij de terugkeer van de Ierse expeditie en de meesterlijke monoloog van deze dichter lijke dilettant in de gevangenis van het kasteel Pomfrct (met die typische Renais- sance-inslag, waarbij men aan onze Hooft en tijdgenoten moet denken: ,,I wasled time and now doth time waste me"). Na de pauze bleek dat Redgrave niet alleen van Hamlet een eigen opvatting heeft, zoals wij reeds wisten en zagen, doch ook van Macbeth, waarin hij radicaal af rekent met alle filosofische interpretatie. In deze laatste rol bereikte hij naar mijn mening het hoogtepunt van zijn recital. Tot slot verbond hij de beide scènes waar in Lear zijn onmenselijke dochters Regan en Goneril vervloekt als zij hem de deur wijzen. Ter inleiding van Hamiets raadgevingen aan de toneelspelers, waarin matiging en vooral beheersing der hartstochten wordt aanbevolen, vertelde Michael Redgrave dat na een schoolvoorstelling enkele kinderen er hun verbazing over hadden geuit dat hij zelf, ondanks deze wijze woorden, in dit stuk toch dikwijls grote gebaren maak te, over de grond rolde en met verheffing van stem zijn woorden in de zaal slingerde. Het is wel dienstig op dit algemeen ver breide misverstand hier iets nader in te gaan. Natuurlijk spel is namelijk niet het geven van een nabootsing van de enge werkelijkheid, doch het scheppen van een illusie, waarbij de met emotie geladen woorden voortkomen uit de natuur van het uit te beelden karakter. Hierbij moet worden opgemerkt dat Redgrave zich inderdaad aan deze regel hield, al was het solistische en fragmen tarische karakter van zijn optreden er schuld aan (hij deed dit trouwens voor het eerst in zijn leven) dal zijn effecten meer indruk maakten op het verstand dan op het hart. Overigens weet hij' voortreffe lijk de dramatiek uit de verzen te beklem tonen zonder de dichterlijke waarde te schaden en beschikt hij over een stem die met een bewonderenswaardig gemak de meest uiteenlopende registers omvat. DAVID KONING. Gisterochtend stootte een werkmeester in de Rids-fabrïek per ongeluk een stuk pijp van een ketel in het ketelhuis, toen hij een paar kranen dicht wilde draaien. Een 46- jarige schilder, die beneden aan hel werk was, kreeg de pijp op .zijn hoofd en liep een hersenschudding en een hoofdwonde op. De Haarlemse bakkers en de Kerstdagen Zaterdag zal men voor drie dagen brood moeten inslaan, namelijk voor Zondag en de beide Kerstdagen. Op de feestdagen wordt niet gebakken, opdat ook de bakkers gezellen de eerste Kerstavond in de huise lijke kring kunnen doorbrengen. Woensdag na Kerstmis zal reeds van acht uur 's morgens af vers brood worden ver kocht. Fietsen, rekken en winkelruiten Vraag van een winkelier „Ik heb voor mijn zaak een groot fietsen rek geplaatst. Desondanks zetten tal van mensen hun rijwiel liever tegen mijn kost bare winkelruiten. Verzoekt men de fiets in bet rek te zetten, dan lopen zij beledigd weg. Wat zegt U ervan?", zo schreef ons een win kelier van de Rijksstraatweg in Haarlem- Noord. Nu, wij vinden, dat het publiek juist zo'n fietsenrek op prijs behoort te stellen. Men kan zijn rijwiel dan gemakkelijk kwijt, zon der dat het gevaar loopt beschadigd te worden door Jan en alleman, die langs de winkelramen schuifelen. Bovendien kan men dan des te beter de schatten achter het vensterglas bekijken, hetgeen wel zo rustig is dan dat men ieder ogenblik wordt ge stoord door iemand, die zegt (en vaak dat niet eens): „Mag ik even mijn fiets weg halen". Wc spreken dan niet eens over de schade die de winkelier loopt, wanneer zo'n ruit onder de druk van teveel zware rossen bezwijkt. Want dan weten de eigenaars wel hun fiets te vinden, maar niet de man wie zij schade hebben berokkend. KERSTCONCERT K.N.T.V. Op Donderdag 21 December geeft de af deling Haarlem en omstreken der Konink lijke Nederlandse Toonkunstenaars-vereni ging een Kerst-concert in het kerkgebouw van de Evangelische Broedergemeente. Het programma bestaat uit werken van Bult- stedt, Pachelbel. Liïbeck, Handel, Grazi- oli. Engels, Nin, Albert de Klerk en Peeters. Medewerking wordt verleend door het Overveens Dameskoor onder leiding van Cor Igesz, Kitty Nederkoorn (sopraan), Corry Vening Meinesz (fluit), Renate Zwaardemaker (viool), Iienarika Hoekstra (violoncel) en Bets Nederkoorn (orgel). Hoge invoerrechten in Duitsland Klacht van een lezer Een onzer lezers beklaagt zich over de hoge invoerrechten, die op de postpaketjes naar Duitsland worden geheven. Hij had een zending tabaksartikelen voor een bloedverwant in dat land verstuurd ter waarde van 7.65. Na enige tijd kreeg hij een briefkaart waarop zijn familielid mee deelde, dat op het paketje meer dan deftig Mark invoerrechten betaald moesten worden. Onze abonné vraagt of een dergelijke heffing geen schande genoemd moet wor den en of het niet mogelijk is, dat de pos terijen het publiek dat dergelijke artikelen ter verzending aanbiedt, kunnen waar schuwen. Wij kunnen uiteraard slechts op de laat ste vraag een concreet antwoord geven. Bij informatie op het postkantoor is ons name lijk gebleken, dat de posterijen zelf ook niet bekend zijn met de hoogte der invoerrech ten, temeer niet omdat deze voor de onder scheidene Duitse zones verschillend zijn en bovendien vrijwel ieder ogenblik wisselen. Het beste is dus, dat men vooraf door zijn familieleden of bekenden in Duitsland laat informeren op welk bedrag men ongeveer aan bijkomende kosten moet rekenen, op dat teleurstellingen vermeden worden. Het blijft natuurlijk een bezwaar, dat men op die manier nooit iemand eens kan ver rassen. ADVERTENTIE Waarborg/ in 25 zaken over geheel Nederland, allien j£rcyinl>orZ Winkeldievegge bekent De Haarlemse politie heeft in het Am sterdamse Huis van Bewaring de 35-jarig< Amsterdamse G. D. gehoord naar aanlei ding van twee winkeldiefstallen bij juwe liers in de Haarlemse binnenstad. Zij bekende in Februari een aantal gouden zegelringen, drie gouden armbanden twee polshorloges te hebben ontvreemd en in Augustus een gouden armband en vijf trouwringen. Voorts bekende zij in Augus tus bij een Haarlems herenmodemagazijn twee paar sokken te hebben gestolen. Zij had de gestolen juwelen aan de Amster damse heler J. F. verkocht, die eveneens in verzekerde bewaring is gesteld. Met ingang van 1 Januari zal het weer mogelijk zijn postpakketten met aangegeven waarde naar de Verenigde Staten van Amerika te verzenden. Uitverkoren in prijsvraag "jVTEGEN JAAR was Willy Duin, toen de Japanners haar vader, sergeant-ma joor J. C. A. Duin, in het gevangenkamp te Malang sleepten. Hij was voor jaren van elk contact met de buitenwereld ver stoken. Tenzij Een klein, donkerogig meisje passeerde ongehinderd de wachten bij het hoge prik keldraad. Zij kwam tegenover haar vader te staan, reikte hem even de hand. Een kort weer zien onder het wakend oog van de Jap met de kromme sabel. Dan vertrok zij. Slingerde het lenige lichaam op een fiets en reed zo hard als zij kon terug naar haar moeder. Zij vormde nu behalve in figuur lijke, ook in letterlijke zin de band tussen de ouders. Want: In de enkele handdruk lag het innigste contact besloten. De palm van het kleine, licht-bruine handje koesterde het nieuws, in kleine lettertjes neergéschreven: van huis en van de wereld, opgevangen met het verborgen radiotoestel thuis. En het geld van de medegevangenen van vader, door Willy ontrukt aan de grijpgrage handen van de overheerser. Willy kwam te voet, zij vertrok per damesfiets.' Terwijl de bruine kijkers on der de lange wimpers onschuldig in de ogen der Japanners blikten, speelde zij haar spel: telkens weer. i Overmorgen, Donderdag dc 21e Deccm- ber, komt Assepoester met haar ouders naar Haarlem, dc stad waar dc familie- banden van de. Duins nauw geweven zijn. Zij komt héél gewoon, net als alle anderen die zich nieuw in de stedelijke j registers laten inschrijven. Doch met i een wel bijzonder blij verlangen naar dc volgende dag, want dan zal zij. een van dc drie meisjes die een prijsvraag j i wonnen, het middelpunt zijn bij dc j première van Walt Disney's „A.ssepoes- j ter" in Amsterdam. Willy Duin heet zij, doch Vrijdag is haar titel ..Hofdame van j Assepoester". Zij draagt die titel met ere. Willy Assepoesier. Zij greep de fietsen, die de Japanners van de geïnterneerde vrouwen in beslag namen. Smokkelde ze buiten het kamp, opdat moeder ze kon verkopen. En smok kelde het geld weer terug naar vader, die het op zijn beurt zijn lotgenoten, de KNIL- militairen wier vrouw een Nederlandse was, ter hand stelde. Totdat de kleine Willy haar bezoeken aan vader moest staken. Niet omdat zij gesignaleerd werd. Daarvoor imponeerde haar jeugd te veel de Japanners, die toch nog één zwak plekje in hun hart bleken te hebben. Moeder werd verraden, omdat zij een radio in huis had. Zij moest met Willy overhaast vluchten. Naar Batavia, waar géén huis was en niemand zich haar lot aantrok. Samen doorleefden zij de don kerste jaren van hun leven. Moeder maakte poppen en Willy bakte koekjes. Zo schar- rerlden zij wat om aan de kost te komen, terwijl vader in Thailand aan een spoor weg werkte. Sprookje in de sneeuw Totdatop Zondag de zeventiende December 1950 Assepoester het sprookje beleefde. In Laren, waar zij drie maanden sedert de repatriëring uit Indonesië in pension woonde in afwachting van de dag dat zij naar Haarlem, vaders geboortestad, zouden vertrekken. Het was een sprookje nog wel op de dag dat Assepoester uitzag naar de eerste sneeuw die zij in haar leven aanschouwde. „Willy", zei de vertegenwoordiger van de R.K.O.-filmmaatschappij, „je bent één van de drie Assepoesters. Vrijdag, als in Tuschinsky de première voor Nederland van Walt Desney's film: „Assepoester", gaat, zul jij in de zaal zijn. Je zult een i onvergetelijke dag' hebben. Met een diner I cn een bal. Je bent een van de uitver- i korenen van de grote prijsvraag! „Ik was stom verbaasd", vertelt de thans zeventienjarige Willy ons. „Moeder had over die nare tijd in Indië geschreven. Dat wist ik wel. Maar ik had er helemaal niet meer aan gedacht. En nu opeens.Maar eigenlijk had moeder verdiend Assepoester te zijn! Want zij was het die alles organiseerde. Zij naaide ook brieven in een leren bal. Die rolden wij dan door lijm en zand, zodat die net een steen leek. Ik gooide die bal op de hoop stenen waarvan vader moest kruien. En dan haalde hij 'm er uit. „Ik kon dat doen, want de Jappen vin den kinderen lief. Tenminste als ze hen geen haar in de weg legden. Want an ders Willy maakte een gebaar ter hoogte van de hals: dat van de zwaai met de kromme sabel. Wij geloven, dat de jury van de prijs vraag die nu eens alleen maar zocht naar een „gouden hart" en daarom geen inzendingen met een foto verlangde een goede keuze heeft gedaan. In Willy Duin en de andere „Assepoesters" zijn alle meisjes die zonder ophef gewoon zijn zich zelf weg te cijferen om anderen het leven lichter te maken Avaardig vertegenwoor digd. ADVERTENTIE awwi LEDEREN KLEDING Schiphol in de sneeuw. Het luchtverkeer heeft tot nog toe niet veel hinder ondervonden van de winterse weersomstandigheden. Regelmatig starten en landen de vliegtuigen van alle lijndiensten nog in de Amsterdamse luchthaven e.n mocht de sneeuwval te yroot worden dan is er altijd nog de moderne sneeuwblazerdie de startbanen weer in bruikbare toestand brengt. Intermezzo op een theevisite Gisteren hoorden we weer van zo'n schrijnend geval. We waren gezellig op visite en bij het tweede kopje thee zei er iemand zo ineens, nou die familie van Kees maakt het ook niet te best meer. Waarop we een droevig relaas te horen kregen over de familie van Kees. Een keui'ig ge zin, zoals we er zoveel kennen. Het had zich altijd in een redelijke welstand mogen verheugen. Tot het hoofd van het gezin, een nijver ambachtsman die z'n stiel ver stond, door ziekte overvallen werd. Een langdurige kwaal, waar een sanatorium aan te pas kwam. Maar de zaak moest draaiende blijven, want anders kwam men zonder inkomsten. Daar was een knecht voor nodig. Die man kreeg een inkomen dat ongeveer gelijk stond met dat van de baas. Met de sociale lasten erbij was het zelfs bepaald meer. De familie vond dat niet zo erg. „Als hij zijn werk nu maar goed doet, dan hebben we dat er graag voor over", zeiden ze opgewekt. Maar hij deed zijn werk niet goed cn dat ging klan ten kosten. En toen de eigenaar van het bedrijf eindelijk „kalmpjes aan" mocht beginnen, was het zover gekomen, dat zijn vrouw drie dagen in de week uit werken ging om ervoor te zorgen, dat de drie kinderen ten minste nog dragelijk gevoed en gekleed naar school konden. Over haar eigen voeding en kleding sprak ze maar liever niet. Toen de verteller klaar was met zijn ver haal, zwegen we even. En iemand verbrak de stilte door te zeggen: „Zou zo'n gezin nu niet in aanmerking kunnen komen voor een kerstgave voor de Stille Armen?" Ja, zulke huishoudens komen in aanmerking. Maar dan moet er genoeg zijn om te ver delen, opdat zoveel mogelijk Haarlemmers die in minder goede doen verkeren ook een zo groot mogelijke verrassing bereid kan worden. Daaraan kunnen we allemaal zelf mee werken. Op onze bedrijven, in onze clubs, op kaartavondjes en theevisites. Een kleine inzameling is vlot georganiseerd en de kosten cn moeiten daarvoor worden ruimschoots gecompenseerd door de grote vreugde die zij veroorzaakt. „De Hartenkamp" Kosten te hoog geacht voor het bloembollenvak In de rondvraag van de vergadering van Bloembollencultuur heeft de afdeling Hil- legom aan het hoofdbestuur gevraagd of het aandacht heeft besteed aan het buiten „De. Hartenkamp" te Bennebroek. Het buiten is te koop en het zou ingericht kunnen worden voor een doel, dat voor het bloembollenvak van belang' is. De voorzitter, jhr. dr. O. F, A, II. van Nispen tot Pa mierden antwoordde, dat een eventuele aankoop ampel in de vergade ring van het hoofdbestuur besproken is. De kosten voor de aankoop en het in richten bedragen twee lot drie millioen gulden en hierbij komen nog jaarlijks de kosten voor exploitatie, welke op 30.000 geschat worden. Dan zijn er nog wettelijke bezwaren. Op het gebouw rust een servi tuut en het mag niet verbouwd worden. Indien er gebouwd zou moeten worden, dan moet dat in de tuin geschieden. Het hoofdbestuur ziet op dit ogenblik geen mogelijkheid „De Hartenkamp" te exploi teren. Mocht een afdeling plannen willen maken, dan is het hoofdbestuur genegen steun te verlenen. Theo van der Pas gaf een Chopin-recital De lijd dat het in de Haarlemse Con certzaal voor piano-avonden onder alle omstandigheden storm liep, lijkt voorlopig voorbij. Maar als Theo van der Pas een Chopin-recital aankondigt, kan hij toch steeds op een behoorlijk bezette zaal reke nen. Zulks was nu ook weer het geval. Van der Pas opende met aan de Im promptu in Fis al haar behoorlijkheid van lenige melodische lijnen en tere roman tische expressie te geven en het stuk tot klinkende poëzie te maken; een hoogte punt van interpretatiekunst om te begin nen. De vierde Ballade (in f), die in we zen de meest verinnerlijkte is en mis schien wel de ballade van Chopin's eigen levensstrijd mag heten, behoort niet tot de populairste werken van de grote Poolse kunstenaar. Maar het deed goed dit bit tere en verbeten stuk weer eens in een spannende, fel geladen uitvoering te ho ren, tussen zoveel nummers van het pro gramma die geregeld gespeeld worden. Ook het Scherzo in cis hielp mee om de piano-avond een stevige basis te geven. De bekendste der Etudes kregen een beurt uit opus 10: de revolutie-étude in c, de hyper-melodieuze in E, de hart stochtelijke in cis en voorts die in F, op een rhythmisch steunpunt van de linker hand luchtig babbelend in de rechter. En uit opus 25: de étude in As die haar me lodie druppelsgewijs uit haar figuratieve begeleiding ontvangt, de presto-étude in f: de melancholisch melodieuze in cis met haar zingende linkerhand en tot slot de navrante in c, die het epos van de val van Warschau zou mogen heten. Het zijn alle maal hoogtepunten uit een merkwaardig levenswerk en Van der Pas mat ze met de volle maat van zijn kunnen, wellicht nog wel het treffendste in de beide melo dieuze nummers, die hij bijzonder fraai en fijngevoelig liet klinken. De geraffineerde karakteristiek van de Mazurka's in a (opus 17 no. 4) en in D (opus 33 no. 2) werd door de pianist raak weergegeven. Na de zeer teer gespeelde Berceuse besloot Theo van der Pas zijn recital met de fameuze polonaise in As, waaraan hij al zijn bravour gaf. Dit bra- vour is echter niet het opmerkelijkste bij Van der Pas, zijn poëtisch interpretatie vermogen dat de piano zo heerlijk kan doen zingen en dat altijd verrassende tin ten vindt op het toetsenbord, lijkt ons zijn grootste kracht te zijn. Hij kan het er mee stellen! JOS. DE KLERK

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 5