Meer toneel op het Holland Festival ZWITSAIETTEN De verdeling van het bouwvolume voor de jaren 1951-1953 Het Hek van de Dam SLEUTEL WEG? Negerballet van Berto Pasukakomt in Haarlem Volkswagenverhuur „TAXI -13000" Plein 33 tel.VGlkswagenverliuurafd.no. 17000 WOENSDAG 7 FEBRUARI 1951 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT tBelangrijk aandeel van de opera in programma voor deze zomer Grieperig Neem %n 'Akkertje Het ziekenvervoer te Haarlem Aantal faillissementen stijgt voortdurend Meisje stak over, maar lette niet op J Haarlem krijgt een extra toewijzing wegens vestigingsoverschot En toen de carrousel nog op de kermis floot, Ja, toen aten wij al Franken's brood! Wonder boven wonder Als beesten Mooi en leerzaam In de hoofdstad uit J Straaljager verongelukt op vliegveld Leeuwarden Twee wielrijders omgekomen bij verkeersongelukken ORGANON-GSS Weer een zege te verwachten voor Australië Na maandenlange voorbereiding kon het bestuur van het Holland Festival gisteren het grootste deel van het programma voor deze zomer bekend maken. Dat men daar iets later mee is dan in voorgaande jaren, moet verklaard worden uit vele binnen landse onzekerheden en de moeilijke we reldsituatie, ook in politiek opzicht, die het afsluiten van contracten dikwijls tot een hachelijke onderneming maakten. Uiter aard wilde men zo min mogelijk i-isico nemen. Muziek en opera Zo is het de bedoeling dat er zes uit voeringen worden gegeven door het Con certgebouw Orkest in Amsterdam onder leiding van de dirigenten Eduard van Bei- num (als zijn gezondheidstoestand zulks toelaat), Otto Klemperer, Rafaël Kubelik (een keer met een speciaal Mahler-pro- gramma), Leopold Stokowski en -George Szell. De solisten zijn Kathleen Ferrier, Annie Woud en de pianist Arthur Schna- bel. Stokowski heeft de wens te kennen gegeven in ieder geval een moderne Ame rikaanse componist te introduceren. Het Residentie Orkest geeft een aantal concerten in Den Haag en Scheveningen onder directie van Anton Dorati, Leopold Stokowski, Charles Miinch en Willem van Otterloo, met als solisten Robert Casadesus (piano), Theo Olof (viool) en Jaap Stotijn (hobo). Van Otterloo zal onder meer een Eavel-programma ten gehore brengen, waarbij de eerste uitvoering in een Neder landse concertzaal van „L'enfant et les sortilèges" met medewerking van het Om roepkoor. Ook neemt Van Otterloo een Mozart-programma voor zijn rekening, dat zal bestaan uit het Requiem en het Diver timento (KV 334) voor strijkers en twee hoorns. De Nederlandse Opera brengt vier wer ken ten tonele, namelijk „Jenuva" van Janatsjek op een tekst van de componist, handelend over het Moravische boerenle ven, „Fidelio" van Beethoven onder muzi kale leiding van professor Josef Kribs, „Orfeo" van Gluck onder directie van Charles Bruck met Kathleen Ferrier als soliste en „Un ballo in maschera" van Verdi. Het laatstgenoemde werk wordt ge dirigeerd door Vittorio Gui van de Scala te Milaan en geregisseerd door Joan Cross, oud-directrice van Sadler's Wells. Nicolaas Wijnberg maakt de décors. Behalve de eigen solisten (Gré Brouwenstijn, Greet Koeman, Louise de Vries, Theo Baylé, Otakar Kraus en Frans Vroons) is nog Martha Lipton van de Metropolitan Opera in New York geëngageerd. Interessant belooft het optreden van „The English Opera Gx-oup" te worden (be staande uit Joan Cross, Nancy Evans, Flora Nielsen, Peter Pears en Bruce Boyce) met „Dido en Aeneas" van Furcell en „Combattimento di Tancredi e Glorinda" van Monteverdi op een tekst van Torquato Tasso. Men kan in het opera-répertoire dus een duidelijke ontwikkeling van de begintijd tot heden volgen, waardoor het programma behalve artistieke ook een didactische waarde heeft. De leiding van het Holland Festival heeft trouwens de be doeling om van enkele componisten ver schillende aspecten naar voren te brengen, om aldus enige samenhang in de diverse onderdelen van de muzikale manifestatie te krijgen. Zo zal bijvoorbeeld het Nederlands Ka merkoor van Felix de Nobel onder meer „Vespro" van Monteverdi, de Kroningsmis van Mozart en moderne werken van Ja natsjek en Strawinski laten horen. In de Oude Kerk te Naarden voert het koor van de Nederlandse Bachvereniging wederom de „Hohe Messe" van Bach uit. Wat de kamermuziek betreft, waarover nog weinig bekend is, kan worden mede gedeeld dat men in hoofdzaak aandacht zal besteden aan de doorgaans verwaar loosde quintetten en aan vierhandige pianomuziek. De proefneming met och- tenclconcerten is het vorig jaar zo geslaagd, dat een dergelijke reeks ook dit jaar in het programma wordt opgenomen. Toneel en ballet Het aandeel van het toneel in het Holland Festival is belangrijk uitgebreid. De Ne derlandse Comedie onder regie van Johan de Meester geeft in Delft herhalingen van „Elckerlyc" en zal in de arena van theater Carré in Amsterdam een zo authentiek mo gelijke opvoering geven van „Iphigenia" van Euripides in de vertaling van mr. M. Nijhoff met Ank van der Moer in de titel rol. Verder geeft het gezelschap een serie volksvoorstellingen van Shakespeare's blij spel „Leer om leer" in de berijmde bewer king van Gerard den Brabander. Met het Amsterdams Toneelgezelschap worden on derhandelingen gevoerd om te komen tot enige vertoningen van „Julius Caesar" van Shakespeare, onder regie van Albert van Daisum. Men heeft de beroemde actrice Marie Bell uitgenodigd een ensemble samen te stellen uit leden van de Comédie Fran- gaise, aangevuld met andere Franse ac teurs, om daarmede „Het satijnen muiltje" van Paul Claudel (in de door Barrault be korte versie) in Den Haag en Amsterdam ADVERTENTIE Zll 31 S te spelen. Zoals wij reeds eerder bericht ten zal de Young Vic waarschijnlijk weer naar Bloemendaal trekken, hetzij met „De koopman van Venetië" van Shakespeare, hetzij met „The knight of the burning pestle" van Beaumont. Het aanvankelijk verwachte bezoek van het New York City Centre Ballet van George Balanchine is voorlopig uitgesteld tot 1952. Men zoekt nu naar een op gelijk niveau staand Europees gezelschap. Verder kan het optreden worden verwacht van de ADVERTENTIE Hindoedanseres Hima Kesarcodi met een omvangrijke groep. Het Holland Festival wordt op 14 Juni in de Ridderzaal geopend met een costuum- show door Cruys Voorbergh, aangeboden door het Haags gemeentebestuur. Een no viteit zal dit jaar zijn het geven van enige openluchlconcerten, waarbij wordt gedacht aan Vondelpark en Vijverberg. Verleden jaar bezochten 127.910 bezoekers de 120 uitvoeringen. Men rekent er op dat dit ge tal in 1951 zeker niet lager zal liggen. T Drietonige hoorns vragen voor rang voor de ziekenauto's Het leven van een patiënt kan afhangen van tijdig vervoer naar een ziekenhuis. Soms komt het op enkele minuten aan, vooral bij het behandelen van gewon den bij ongelukken. Daarom dat het gewenst, zelfs noodza kelijk is, dat de ziekenauto's, als zij met zulke patiënten op weg naar een zieken huis zijn, niet nodeloos worden opgehou den. Bij de nieuwe verkeersregeling is het recht van voorrang toegekend aan wa gens van de brandweer en de politie. Zie kenauto's mogen door het geven van sig nalen met een 3-tonige hoorn alleen voor rang vragen. De firma Mathot heeft twee van haar nieuwe ziekenauto's, die het meeste dienst doen, laten uitrusten met zuike hoorns. Het personeel heeft opdracht gekregen die alleen te gebruiken als zij met ernstige patiënten op weg zijn naar een ziekenhuis, zodat het publiek er. zeker van kan zijn dat niet onnodig om voorrang gevraagd wordt. De politie heeft alle medewerking toe gezegd. Nu wordt verwacht dat alle an dere weggebruikers dit ook zullen doen. ADVERTENTIE ADVERTENTIE Op 12 Februari begint het Negerballet van Berto Pasuka een grote tournée door ons land. Onder auspiciën van de Kunst gemeenschap wordt er een voorstelling in de Haarlemse Schouwburg gegeven op Vrijdag 16 Februari, waarbij drie exoti sche dansdrama's tot uitvoering komen: De profeet, Mai-ktdag en Bloed. Berto Pasuka werd geboren in Kingston op Jamaica, waar hij zijn oavoeding kreeg in een katholieke kloosterschool. Zijn va der was een neger, zijn moeder had In diaans bloed in de aderen. Op 16-jarige leeftijd ging hij tandheelkunde studeren, maar al spoedig begon hij zich, mede om dat hij geen bloed kon zien, op de dans kunst toe te leggen. Hij verdiende de kost met het optreden in nachtclubs. Toen hij wat geld had overgespaard, ging hij naar Londen, waar hij aan vai-iété-programma's meewerkte en kleiné i-ollen in enkele films vervulde. Tevens bezocht hij een klassieke balletschool, waar hij drie jaar lang met ijver en toewijding trainde, tot hij er door een toevallige samenloop van omstandig heden achter kwam dat zijn levensdoel op een ander-, zij het ook aangx-enzend terrein lag. Hij besloot een eigen gezelschap van kleui-lingen te vormen, die hij verzamelde op zijn zwerftochten langs allerlei zee manskroegen. Met deze Caribische en Afx-ikaanse ne gers gaf hij in 1946 gedurende acht weken een reeks voorstellingen in een klein thea ter in de Engelse hoofdstad, waar zij zo veel succes oogstten dat zij reeds spoedig daarna een tournée door het vasteland van Europa maakten, daarbij ook een bezoek aan Nederland brengend. In Engeland kreeg Pasuka de protectie van een gx-oot comité opgericht in 1947 onder voor zitterschap van Sir Hubex-t Young, oud- gouverneur van Trinidad en voordien een Het negerballet van Bertc Pasuka wordt begeleid door een klein orkest, bestaande uit piano, tam-tam, maracas en guitaren. der naaste medewerkers van de vermaarde „Lawrence of Arabia". De beroemde ac trice Dame Sybil Thorndyke, de choreo graaf en danser Robert Helpmann, de re gisseur Tyrone Guthrie en vele andere vooraanstaande figuren uit het theater leven maken er deel van uit. Men stelt zich op het standpunt dat de Negerballet ten van Berto Pasuka een belangrijke bij drage leveren in de strijd tegen de rassen- discx-iminatie, doordat zij een zuiver begrip voor andere cultuurvormen tot stand hel pen brengen. De groep bestaat uit 22 pex-sonen. De enige blanke is de pianist. Het programma bestaat uit „danseh van hemel en aarde", nu eens uitbundig vrolijk, dan weer door trokken van droefgeestig heimwee. Veel van het vertoonde berust op improvisatie, totdat voor bepaalde gemoedstoestanden de hoogste uitdrukkingsvorm is gevonden, welke dan verder ongewijzigd gehandhaafd blijft. De vitale combinatie van primitieve dansdrift en moderne theaterkunst levert een boeiend en kleurig schouwspel op, opwindend vooral door het extatische rhythme waaraan dé executanten zich o^ei-geven met een meeslepend plezier in de menselijke beweging. Hun dansen zijn buitengewoon expressief en rijk aan (vaak komische) folkloristische elementen. Telefoon 11493 Lange Veerstraat 10 DE „SLEUTELSPECIALIST' Van de grootste 9 steden stond Haarlem in 1950 bovenaan Nadat in 1945 met een totaal van 168 fail lissementen het laagste punt was bereikt, begon in 1946 een gestadige stijging, die onaf gebroken voortduurde, zo deelt het Centraal Bureau voor de Statistiek mede. In 1950 zijn totaal 1945 faillissementen uitgesproken tegen 1694 in 1949. Dit blijft nog altijd beneden de aantallen van de vooroorlogse jaren. Van 1936 tot en met 1939 zijn respectievelijk 44.05, 3125, 2526 en 2129 faillissementen uitgesproken. Verdeeld naar de bedrijven steeg het aan tal bij de bouwbedrijven van 139 in 1949 tot 215 in 1950, bij de groep kleding en reiniging van 29 tot 61, bij de groep metalen, stoom werktuigen, enz. van 133 tot 179, bij de wa renhandel van 426 tot 503 en bij de groep voedingsmiddelen van 44 tot 70. Gesplitst in aantal per 100.000 inwoners geven de provincies Utrecht (22.1), Noord holland (32.6) en Zuidholland (21.4) een hoger cijfer te zien dan het gemiddelde voor het gehele land (19.4). Zeeland (9.7) en Limburg (9.4) blijven beneden de helft van het ge middelde. Van de grootste negen steden staat Haar lem bovenaan met 52.7 faillissementen per 100.000 inwoners, daarna Nijmegen met 42.5, Amsterdam 36.5, Den Haag met 27.9 en Rot- terdag met 24.4. Het gunstigste cijfer geeft Groningen te zien: 16.1 faillissementen per 100.000 inwoners. Dinsdagmiddag om 15.40 uur slak een vierjarig meisje, zonder op het vex-keer te letten, de Vinkenstraat te Haarlem over. Een juist passerende autobestuurder kon, ondanks krachtig remmen, niet vooi'ko- men, dat het meisje door het voorspatbox-d van de auto werd geraakt. Het meisje kreeg een wond aan haar mond en werd overgebracht naar het ziekenhuis Johannes de Deo. 3 uur 6.— voor 50 K-M. weekend 36.voor 300 K-M. 6 uur 12.— voor 100 K.M. 14 dagen ƒ300.— voor 2500 K.M. 1 dag 24 voor 200 K.M. 21 dagen 420.— voor 3500 K.M. 1 week ƒ156.— voor 1300 K.M. 1 maand ƒ528 voor 4400 K.M. Indien U meer K.M. rijdt dan de hierboven vermelde aantallen, dan wordt 12 ets. per K.M. extra berekend. Voor de all risk verzekering en grenspapieren zijn geen kosten verschuldigd. Bij alle prijzen is het benzineverbruik voor rekening van de huurder. Benzine verbruik 1 liter op pl.m. 13 K.M. De borgstelling a 75.en de huurprijs worden bij vooruitbetaling voldaan. Het richtcontingent voor Noordhol land is voor de jaren 1951, 1952 en 1953: 24.096 woningen (8.032 per jaar). Dit kan verhoogd woi'den uit de landelijke reserve- pot van 13.500 woningen indien zich ergens een bijzondere économische ontwikkeling voltrekt, welke buitengewone huisvestings problemen opwerpt. Voor 75 van het richtcontingent kan financiering van Rijkswege in uitzicht ge steld wox-den; de overige 25 (6.024 wo ningen) zijn bestemd voor de vrije sector en herbouw, welke niet over gemeenten verdeeld worden. Verdere provinciale reserves zijn: 862 woningen voor vei-yanging van oude of teloor gegane woningen, 450 woningen ter bevórdex'ing van de bouw van huizen voor ouden van dagen. Voorts worden 7.270 woningen gereserveei-d voor de migratie. Ten laste van deze reserve zal aan elke gemeente, waar in de jaren 1951 tot en met 1953 één woningbehoevende migrant méér binnenkomt dan vandaar vertrekt, kunnen worden toegestaan het overigens toegeken de richtcontingent met één woning te over schrijden. Over de gemeenten worden dus verdeeld 9.490 woningen (het oorspronkelijke aan tal van 24.096 wordt namelijk verminderd met 6.024, 862. 450 en 7.270). Bovendien krijgen de gemeenten, waar een vestigingsoverschot kan worden ver wacht, een aantal woningen voor misi-atie bij wijze van voorschot. Totaal zijn daai'- voor aan voorschotten vex-deeld 2.905 wo ningen of circa een derde van het totaal. Voor de voornaamste gemeenten zijn de cijfers: Voorschot wegens Richtcontingent vestig.-overschot voor 1951 t.m. 1953 1951 t.m. 1953 voor het iaar 1951 Alkmaar 181 150 Amsterdam 4718 700 Beverwijk 200 270 Bl'daal 240 5 Bussum 247 70 Den Helder 78 160 Haarlem 634 220 Haarl'meer 145 Heemstede 189 10 Hilversum 473 50 N.-Amstel 123 60 Velsen 207 410 Zaandam 262 250 ADVERTENTIE In deze cijfers zijn dus n i e t begrepen de woningen uit de vrije sector en de her- bpu w-wpn in gen: Evenmin de woningen uit de landelijke re.-erve voor bijzondere eco nomische ontwikkeling Ontslagen musici bij minister De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft Dinsdagmiddag een onderhoud gehad met een deputatie van ontslagen leden van het Concertgebouw orkest onder leiding van de heer P. Heu- wekomeyer. Ook de juridische adviseur van de vereniging „Het Concertgebouw-Orchest" '.vas daarbij aanwezig. 40 jaar bij de P.T.T. Dinsdag 13 Februari hoopt de heer A. R. van Zon. employé I, wonende Eerste Theems- straat 16, de dag te herdenken, dat hij veertig jaar bij de posterijen werkzaam is. Na een drie-jarig verblijf in Rijswijk, waai de heer Van Zon als hulpbode zijn loopbaan bij de PTT begon» werd hij over geplaatst naar Den Haag als besteller. Hij verbleef daar vijf jaar en was ook nog wei-kzaam in Velp, Nijmegen en Hilver sum. In 1941 kwam hij naar Haarlem om werkzaam te worden gesteld als assistent aan de afdeling expeditie, Baljuwslaan. In 1947 is hij overgeplaatst naar het hoofdkantoor en verricht daar zijn dienst als employé I. Wij houden van het circus met zijn paarden, die op ons aanstormen als vol zinnen in een deurwaardei-sexploit, schouder aan schouder, in een stoi-men- de stortvloed van zand en zaagsel, waar door je de volgende dag verplicht bent je haren te wassen en een schoon over- hemd uit de kast te halen. Wij houden voox-ts van het welluidende proza van de spreekstalmeester, dat dartelt en jubelt als een waaiend zomerwoud vol vogels, dat over ons daalt als een gouden sneeuw van woorden, dat als een klan kenzee komt golven uit de oneindigheid van zijn kunstenaarsziel, nog versterkt door een sober gebaar van zijn in smet teloos wit geschoeide hand. Wij houden niet minder van het in practijk brengen der dierbaarste litteratuur, als een ge weldige dompteur in uniform zijn beren het bevel geeft om broodjes te smeren met boter en dikke plakken wonder boven wonder. Wij houden bovenal van de tomeloze passie der leeuwen, die hun manen schudden alsof zij zojuist uit de Verzamelde Werken van Lodewijk van Deyssel zijn opgestaan om alle lauwen en halfzachten met smaak te vex-slinden. Wij houden tenslotte van Karei Strass- burger, van zijn vrouw en zijn dochter, hetgeen vex-klaart dat wij zo dikwijls over hen schrijven als zij een nieuw programma vertonen in die viex-kante schuur aan de Amstel, welke nu een maal bij de hoofdstad hoort als de beurs bij de bengel of de baard bij de profeet Het aantrekkelijke van een cix-cus is namelijk dat er zonder uitzondering met een fanatieke inspanning van krachten allerlei levensgevaarlijke dingen worden bedreven, die absoluut nergens toe die nen, die geen enkel nut, doch wel veel stof afwerpen. Zo genoten wij gistex-avond weer eens van een nummertje kunst en vliegwerk door Maryse Begary, die in de nok van het gebouw haar ranke lichaam in een blauw schijntje textiel rond liet flad deren alsof het een peuleschilletje was. Voor het bereike*h van die hoogte maakte zij slingex-end gebruik van een touw, op de meest omslachtige wijze die men zich denken kan. Het was een on beschrijfelijk gezicht. Of liever: het was geen gezicht, doch alleen maar onbe schrijfelijk. Eenmaal op de trapéze aan geland, deed zij alsof er geen vuiltje aan de lucht was. In hoeverre zij gelijk had, konden wij van onze nederige klapstoel niet beoordelen, doch wij vex-móeden dat de werksters het wel uit haar ragebol zullen laten om daar stof af te nemen. Hoe dan ook, Maryse Begary wiebelde zo maar wat op die rekstok met haar linkervoet en strekte haar grote teen, zoals wij dat op de rand van de badkuip doen om de tempex-atuur van het water te meten. En ziet u, daar begon pas de roman tiek van het circus. Want u en wij zou den het er dan maar bij laten, een sigaar opsteken en de krant gaan lezen. Doch Max-yse Begary legde haar achtex-hoofd kalm op de dunne rekstok die haar eerst tot verheven zitplaats diende en maakte een reuzenzwaai of vier, vijf, zes. Daar kwam zij weliswaar niet veel verder mee, maar dat wilde zij ook helemaal niet. Zij wenste slechts te draaien, altijd maar te draaiexx, net als de ambtelijke molens, waarvan men zich ook wel eens afvraagt wat voor zin dat heeft. Onze keixnismaking met de Stxass- bxirgers dateert al van onze kinderjaren. Wij herinneren ons' als de dag van gis teren ons eerste bezoek aan de driemas ter van wappex-end zeildoek. Toen wij daarvan thuis kwamen, dachten wij dat er eigenlijk niets aan was, zo gemakke lijk hadden al die vertoonde toeren ons geleken. Prompt besloten wij ook een circus te bouwen, ergens midden in de hectax-e bosgrond, die thans door de villabouw op de kaart van Haarlem en omstreken is uitgewist. Wij groeven een kuil bij wijze van arena in de denk beeldige tent met het ruisende blader dak. Daarmede gereed gekomen, begonnen wij met een grootscheepse reclame campagne, gegrondvest op niets dan wat loze opschepperij. Maar het gevolg was dat onze vadex's en hun vrienden, deftige heren van kantoor, op een vrije Zater dagmiddag nieuwsgierig naar onze kunststukjes kwamen kijken .Nieuwsgie rig is overigens een te groot woord,want de opbrengst was nauwelijks voldoende om een weekrantsoen laurierdrop in te slaan. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat wij aan alles hadden gedacht, be halve aan het vooi'bereiden van een programma. Toen wij onze zebra's door een hoepel lieten springen, zagen onze ouders slechts een kleine jongen met sproeten en een winkelhaak in zijn regenjas. De tijgers op hun voetstuk waren voor de deftige heren van het kantoor twee knaapjes met vuile nagels, één met een verbandje om zijn knie exi de ander met kousen van katoen. Pas bij het clownnummer begonnen wij plotseling te huilen, net als Paljazzo in de opera niet van gerechtvaax-digd verdriet over onze mislukking, want wij hoorden onze bezoekers duidelijk mop peren over het vex-lies van een kostbare middag, maar omdat wij bemerkten dat de volwassenen hun fantasie hadden op geofferd aan een keurige actentas en een landhuis met een erker op het Zui den, achteraf beschouwd een begeerlijke zaak in deze tijd van woningschaarste. De enigen die begrip hadden voor de situatie waren onze moedei-s, die onmid dellijk constateex'den dat wij er uitzagen als beesten. Wie nu het circus bezoekt, het echte, moet toch in zijn hart (of waar dan ook) de kinderlijke lust tot verbazing hebben bewaard. Die moet kunnen lachen om een man in geruite haveloosheid, die struikelt over zijn eigen voeten in veel te grote schoenen, om een schedel waar uit water spuit, om een trombone die rook in plaats van klank verspreidt. Wat dat betreft biedt Strassburger deze pxaand zijn cliëntèle een voortref felijk stel muzikale excentrieken met Italiaans bloed in de aderen. Het gehele programma is trouwens de moeite waard en buitengewoon leei-zaam. Op een ge geven moment werd er bijvoorbeeld het optreden van een stel Arabieren aange kondigd, maar dat waren gewoon paar den, die over blauwe hekjes sprongen in plaats van de melkboer bij zijn dage lijks werk behulpzaam te zijn. De heer Hammerschmidt bestrijdt in de piste de theorie van Darwin, door het vertonen van aangeklede apen die net doen alsof zij van de mens afstammen. Verder maakten wij voor het eerst kennis met een wervelwind op rolschaatsen. Hier staat zelfs De Bilt voor een raadsel. Maar het hoogtepunt van het veelzijdig pi-ogi-amma wordt gevoi-md door een troep tempo-acrobaten, die zo vlug wer ken dat zij al opstaan voor zij gevallen zijn. Wij kunnen natuurlijk niet het gehele programma uiteenrafelen en weer op sommen, maar wie er alles van wil weten die raadplege de namen en daar aan toegevoegde superlatieven op de affiches. Alles wat daarop te lezen staat is waar, even waar als de bewerking van de meergenoemde stalmeester in rok, die op een goed moment in het Circus Strassburger vertoont gedu rende de rest van Februari een nieuw programma met vele oude bekenden, zoals de ruitergroep van Ernesto Caroli, in theater Carré. Hierin de buteert de Nederlandse dompteur Willy Lenz met zijn fietsende beren. Mary Dresselhuys en andere leden van de Nederlandse Comedie verto nen tot 14 Februari het Franse blij spel „Nina" in het Leidseplein Thea ter. Op 8 Februari hervat Comedia in het Centraal Theater de opvoerin gen vam „De eerbiedige lichtekooi" door Jean Paul Sartre met Myra Ward in de titelrol, voorafgegaan door de één-acter „De brief van Don Juan" door Luisa Treves. De Nederlandse Opera geeft morgen een abonnementsvoorstelling van „La Traviata" van Verdi en brengt Zon dagavond „La Bohème" van Puccini ten tonele. Hedenavond geeft !t Rot- terdams Toneel in de Stadsschouw burg een reprise van „Vuile Handen" door Sartre, in de vertaling van Anna Blaman, met onder anderen Lily Bouwmeester en Kees Brusse. In de Bachzaal concerteert vanavond het Amadeus-kwartet, dat werken van Mozart, Tippett en Schubert ten gehore brengt. In de kleine zaal van het Concertgebouw geeft de cellist Gilbert Reese op 9 Februari een recital met medeiuerking van de pia nist Geza Frid. Er worden composi ties van Brahms, Bach en Fauré uit gevoerd. Tot 24 Februari wordt in kunstzaal Van Lier aan het Rokin een expositie gehouden van werken van de Neder lands-Amerikaanse sch ilder Frede rick Franclc. In het Stedelijk Museum is een kleine tentoonstelling van gra fisch werk ingericht van Nederlandse en Franse herkomst. Tekeningen en schilderijen van Perdok kan men zien in de Galerie le Canard in de Spui straat, de nieuwe toonzaal voor moderne kunst. midden van de piste treedt om zonder blikken of blozen plechtig te verklaren: „Nu volgt het optreden van de tien Enrico Caroli en zijn medewei-kei-s. En rico Caroli is de beste ruiter ter wereld!" Want alles in het cix-cus is onvei-klaax-- baar en niet te beredeneren zo mooi. BOEDA. Haax-lem mag dus in 1951 bouwen 1/3 van 634 -f 220 431 woningen plus een aantal in de vrije sector en her-bouw. Haarlem is in 1950 begonnen met 288 woningen met normale rijksfinanciering plus 83 woningen met verminderde rijks bijdrage en 145 woningen uit de vrije sector. Piloot kwam om het leven Op het vliegveld Leeuwarden is Dins dagmiddag omstreeks half vier een meteor- straaljager verongelukt. Het toestel stortte even voor de landing neer. De bestuurder, de tweede luitenant J. van Leeuwen uit Delft, kwam om het leven. Het toestel wex-d vernield. In de Dox-psstraat te St. Willebrox-d zwenkte de 57-jax-ige wielrijder G. E. uit Roozendaal plotseling de rijweg op. Hij werd overreden door een auto, bestuurd door burgemeester mr. F. Hoebens xiit Wouw, die een botsing met de wielrijder niet meer kon vermijden. E. was op slag clood. Volgens de politie verkeerde hij on der de invloed van stex-ke drank. Op de weg Oosterhout-Breda gebeurde een dei-gelijk ongeluk, waarbij de 38-jarige C. K. uit Oosterhout om het leven kwam. K. fietste uit de voortuin van een café de rijweg op en werd aangex-eden door de motorrijder L. H. uit Bi-eda. K. was op slag dood. De motorrijder reed tegen een boom en liep een zware hersenschudding op. Het onderzoek van de politie wees uit dat zowel de wielrijder als de motorrijder onder de invloed van sterke drank verkeer den. Acht jaar gevangenisstraf legde de Leeuwarder rechtbank op aan de 66-jarige vrouw J. G. te Leeuwarden, die 15 jaar ge leden haar echtgenoot opzettelijk van het leven bei-oofde. Veertien dagen geleden was 12 jaar tegen haar geëist. ADVERTENTIE is., Cricket Aan het einde van de vijfde dag zag het er naar uit dat Engeland ook de vierde test- match te Adelaide tegen Australië zou ver liezen. De Australiërs, die na de eerste innings een vooi'sprong van 99 runs hadden, vex-klaar- den een half uur voor de lunch hun tweede innings gesloten op 403 voor het verlies van 8 wickets. Aanvoerder Lindsay Hassett wachtte hiei-mee totdat Jim Burke zijn eerste century in een testwedstrijd voltooid had. Hij bleef dx-ie uur vijf minuten aan. bat en scoox-de 101 not out. De Engelsen zagen zich dus voor de zware taak geplaatst 503 runs te maken om te win nen. Toen de stumps getrokken werden hadden ze er 114 voor het verlies van drie wickets in hun tweede innings. Hun beste batsmen. Hutton (45), Washbrook (31) en Compton (0) zaten toen al aan de kant. De Engelsen begonnen hun tweede innings overigens niet slecht. Hutton en Washbrook, die met veel zelfvertrouwen batten, scoorden 74 runs voor het eerste wicket. Toen deed Loxton, die de gewonde Iverson verving, keurig werk door met een hand Hutton uit te vangen. Nog twee wickets vielen voor slechts 16 runs. Denis Compton ging uit voor dat hij nog een run gemaakt had. Dit is zijn dei-de nul in deze serie! Aan het eind van de dag had Bill John ston met zijn gevreesde legspinners drie wickets genomen voor 30 runs in 13 overs.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 5