iê^ Aalgladde Haarlemmers in het krijt tegen lenige Utrechtenaren De Stille Wens Olie Permanent 8. ■Clowntje Rick Haarvilthoeden Maison MARCEL VofcmVairt HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Judo-wedstrijden in het Concertgebouw Twee industriehallen in IJmuiden Crediet van ruim een half millioen nodig Waterproof 17.50 Overveense brandweer rukte gisteravond tweemaal uit Myra Ward moet rust houden Baby's trots is Baby's wagen: Burgerlijke stand van Haarlem Antennemast voor televisie is thans gereed Leden van Teisterbant zagen de jonge Chaplin Drie oude, stomme films met groot succes vertoond Gouden bruidspaar in Haarlem-Noord Discussie-avond over beroepskeuze Voor de kinderen FEUILLETON DOOR BARBARA CARTLAND Vertaald uit het Engels Drie dames maakten een avond kamermuziek V^COV** VRIJDAG 23 FEBRUARI 1951 4 Het zal voor ons wel altijd een raadsel blijven dat niemand gisteravond in de tuin- zaal van het Haarlemse Concertgebouw armen of benen gebroken of andere licha melijke ongemakken opgelopen heeft. Leden van de Judoclubs Haarlem en Utrecht en enige potige knapen die zich verenigd heb ben in de Kakana-Ryo, een organisatie van een soort supermensen, zijn er namelijk enige uren in de weer geweest om elkaar voortdurend op de grond te werpen, tot het winnen van het clubkampioenschap 1951 van de Judoclub Haarlem. Deze wedstrijden werden afgewisseld met demonstraties in Japans vechten. Om het de heren wat ge makkelijker te maken had de technisch lei der de heer J. Nauwelaerts de Agé, een mat op het podium gelegd waardoor het vallen niet zo hard viel. Nadat de heer Nauwelaerts een en ander over de Judo-sport uit de doeken had gedaan, nam een aantal van zijn leerlingen tegen over elkaar plaats. Ze gingen rustig zitten, maakten een vriendelijke Japanse buiging en togen vervolgens aan het vechten. Ieder een wierp iedereen op de mat, hetgeen ge paard ging met het uitstoten van allerlei ge luiden. Onze buurman verklaarde dat dit werd gedaan om de tegenstander de idee op te dringen dat hij tegenover een overmacht staat. Maar omdat iedereen zich van dit listigheidje bediende, viel van de doeltref fendheid ervan weinig te bespeuren. De Judo-sport kent een reeks heup-, arm en beenworpen en voorts een serie wur gingen. Wanneer zij worden uitgevoerd gaat een van de vechtersbazen in de handen klap pen. Dit doet hij niet om uiting te geven 'aan zijn vreugde over de benarde positie waarin hij is geraakt, maar om zijn tegen stander te beduiden dat hij er genoeg van heeft. Die tegenstander zal dan onmiddellijk het gevecht staken. Het duurt dan meestal niet lang of ze vliegen elkaar andermaal in de haren. Met een gezicht alsof er niets ge beurd is. Judo is een eerlijke sport, het kweekt zelfvertrouwen en zelfbeheersing aan en ontwikkelt het reactievermogen. Knock outs kent men in deze sport niet. Er worden slechts punten gegeven. Meer dan die kan men er niet halen. Eén van de attracties van de avond was een demonstratie door de heren J. de Herdt (zeven maal kampioen van Frankrijk) en J. Snijders uit Utrecht. Later trad de heer Nauwelaerts tegen de aalgladde Fransman in het krijt, hetgeen in de zaal een storm van bijval ontketende. In oud-IJmuiden zal, als de raad van Velsen zijn toestemming geeft, een dubbele fabriekshal worden gebouwd voor kleine bedrijven. De kosten bedragen 450.000 plus 69.810 voor de grond. Het project zal verwezenlijkt worden tussen de Keizer Wilhelmstraat en de Oranjestraat en in de twee 56 meter lange hallen zullen per stuk vier ruimten vrijkomen voor industrieën, die zover mogelijk zijn ingericht. Het voorstel van B. en W. komt Dinsdag in de raad. VOORJAARSTENTOONSTELLING VAN „KUNST ZIJ ONS DOEL" De Voorjaarstentoonstelling van het genoot schap „Kunst zij ons doel" wordt geopend op Zaterdag 24 Februari in het museum „Het Huis van Looy" te Haarlem en duurt tot 19 Maart. De expositie omvat olieverf schilderijen, aquarellen, beeldhouwwerken, tekeningen, toegepaste en grafische kunst. Deze „zwarte banden" gaven namelijk een staaltje Judo weg dat er wezen mocht. (Zwar te banden zijn Judoërs die zwarte banden om het middel dragen. Zij verwerven die als erkenning voor hun prestaties. Ze zijn in Nederland met een lantaarntje te zoeken). Om te bewijzen dat jiu-jitsu niet alleen mankracht vereist bond mejuffrouw Van der Sande de strijd aan met een athletische man. Wij zouden niet gaarne in zijn plaats gestaan hebben, want staan kwam er voor hem niet aan te pas. In de finale kwamen P. van der Geest (eer ste kyn-bruine band) en H. Koelemeyer tegen over elkaar te staan. -P. van der Geest werd na verlenging winnaar door een beenworp en verwierf hiermee het clubkampioenschap 1951. De heer Van der Geest is een van de vijf leden van het Nederlandse team dat in het buitenland uitkomt. ADVERTENTIE OSTUUMS HERENMODE REGENJASSEN De Overveense brandweer kreeg gister avond twee meldingen binnen doch behoef de slechts in één geval in te grijpen. Om streeks half zeven werd zij gealarmeerd voor een schoorsteenbrandje in de Elswouts- laan in Overveen. De brandweer slaagde er in uitbreiding van de brand te voor komen. Even voor negen uur werd er alarm ge maakt voor een brandje in de Dompvloeds- laan. Daar bleek in een huis een kachel te zijn omgevallen, waardoor een kleine brand ontstond, die echter door de bewoners kon worden geblust. De actrice Myra Ward, die tot dusver de hoofdrol vertolkte in „De eerbiedige lichte kooi" van Sartre bij Comedia, moet op medisch advies rust houden. In haar plaats treedt nu Enny Meunier van het Rotter dams Toneel op. VOETGANGER DOOR AUTO AANGEREDEN OP RIJKSSTRAATWEG Op de Rijksstraatweg ter hoogte van de Schotervlielandstraat is Donderdagmiddag om half twee een ernstig ongeluk gebeurd, waarbij een vier en veertigjarige Haarlem mer zwaar gewond werd. In de richting Haarlem reed een auto en passeerde een autobus. De krantenbezorger A. B. van V. verliet het trottoir en wilde met de fiets aan de hand nog voor de autobus de weg oversteken. Hij werd aangereden door de auto en op de motorkap geslingerd. Het bleek, dat A. B. van V. een bekkenfractuur, een schouderfractuur, heup- en hoofdwon den had opgelopen. Per ziekenauto is hij naar het ziekenhuis Joannes de Deo over gebracht. Zijn toestand is vrij ernstig. De auto en de fiets zijn beschadigd. ADVERTENTIE Nu het mooie weer aankomt en U er vaker met de baby op uit gaat trekken, dient Uw kinderwagen er weer uit te zien als nieuw. En daar zorgt Schous voor: Schous de be kwame kinderwagenreparateur sinds 1876. OUDE GROENMARKT 16-14 HAARLEM TELEFOON 11266 HAARLEM, 22 Februari 1951 ONDERTROUWD: 22 Febr., K. de Jong en N. Beek; G. H. Homans en P. H. van der Meulen. GEHUWD: 22 Febr., W. B. Vos en N. van Zomeren; J. Verdel en P. L. Albers; T. Toe poel en J. J. Uijlenburg. BEVALLEN van een zoon: 21 Febr., G. den Heijer—van Riemsdijk; 22 Febr., J. A. van Rooijen—Grimbergen. BEVALLEN van een dochter: 19 Febr., I. A. van Asch van WijckBaronesse van De- dem; 20 Febr., G. S. van Boheemen—Koster; H. B. L. JurresFraenkel; 21 Febr., A. Hen driksSchokker; E. de VosDe Leeuw; E. C. de Jong—'Wijts; R. Hogervorst—Barf; T. T. D. van Rees—Dippel; 22 Febr., G. Strik- kers—Karei; J. M. A. Onderweegsde Ruij- ter; M. M. de GraaffBelleman; P. M. van VughtBraspenning. OVERLEDEN: 21 Febr., P. N. Valk, 68 j., Gijsbrecht van Aemstelstraat; H. van der Laan de Vries, 84 j., Spaarndamseweg; E. J. ArmsePiët, 78 j., Marsstraat; J. Zuid- wegPater, 76 j., Arnulfstraat. De luchtvaart is er door de Rijkslucht vaartdienst van op de hoogte gesteld dat de bouw van de antennemast voor televisie bij IJsselsteijn thans is voltooid. De hoogte van de top van de mast boven het terrein bedraagt 219 meter. De mast is voorlopig voorzien van een tijdelijke hindernis verlichting, bestaande uit groepen van twee rode lichten, geplaatst boven elkaar met onderlinge tussenruimten van vijftig meter. Koningin Juliana heeft voor de sjah van Perzië ter gelegenheid van zijn huwe lijk een vaas laten vervaardigen, met de Perzische en Nederlandse rijkswapens ver sierd. Het geschenk is door de K.L.M. naar Teheran vervoerd en door de Nederlandse gezant aan de sjah overhandigd. De leden van Teisterbant, zo talrijk op gekomen dat de ruimte onder de gewelven te klein bleek en men moest verhuizen naar de Kroonzaal van restaurant Brink- mann, twee verdiepingen hoger, hebben Woensdagavond uitbundig genoten van drie oude Chaplinfilms, die werden vertoond en ingeleid door de heer J. Brants, be stuurslid van de genoemde sociëteit. Door ons de Chaplin uit zijn kostelijke begin periode te onthouden doet men de mens heid tekort, aldus spreker, die zou willen pleiten voor een telkens terugkerende Chaplin-cyclus, zoals men ook steeds een Beethoven-cyclus geeft. Zijn betoog vervolgend zei de heer Brants: „De clown Grock heeft men het ere-doctoraat in de filosofie gegeven. Wat moet men dan met de oneindig veel grotere Chaplin doen? Laat men zijn films zo con serveren dat ze voor alle tijden bewaard blijven, want ze zijn van alle tijden en spreken tot de gehele mensheid, zowel de Westerse als de Oosterse: voordat de eer ste films van Chaplin in China vertoond werden, heeft men nooit geweten dat de Chinezen hardop konden lachen". De Franse kunstcritici en essayisten waren de eersten die Chaplin op zijn ware grootte en diepte hebben gepeild. Chariot zoals men hem in Frankrijk noemt werd het onderwerp van vele enthousiaste en door wrochte beschouwingen, studies en biogra fieën en nog altijd worden zijn films, ook en vooral de stomme, in de Parijse biosco pen vertoond. De eerste Nederlanders die Chaplin ont dekten waren Jordaan, Van Domburg, Henrik Scholte en de jong-gestorven Coen Graadt van Roggen. Maar ook in de hoog ste kringen der litteratuur drong zijn repu tatie door: Anton van Duinkerken liet zich door de vermaarde Oudejaarsavond-scène in „Goldrush" inspireren tot een gedicht, dat men in zijn bundel „Lyrisch labyrinth" kan vinden, Maurice Roelants vergeleek hem met Molière en Constant van Wessem maakte een beschrijving van zijn leven, Menno ter Braak wijdde enige kronieken aan hem en Marsman noemde in een opstel (herdrukt'in „De anatomische les") deze eeuwige vagebond kenschetsend „een ver trapte en heerser". Charles Spencer Chaplin werd op 16 April 1889 geboren in een achterbuurt van Oost-Londen en debuteerde op zijn achtste jaar (zijn ouders maakten deel uit van een rondreizend variété) met een klom pendans in een cabaret. In zijn voortdurend door de grootste armoede gekwelde jeugd deed hij van alles: dansen, zingen, viool spelen, optreden als clown of acrobaat en in tijden van nood werken als fabrieks arbeider. Op zijn zeventiende jaar" kreeg hij een engagement: met het pantomine- gezelschap van Fred Carno, dat in 1910 ook in Amsterdam optrad, reisde hij door een deel van Europa. In datzelfde jaar ging men naar Amerika, waar hij de bio scoop leer kennen. Mack Sennett, regis seur van talrijke smijtfilms, had oog voor zijn talent en liet hem in 1912 debuteren. Het succes was aanvankelijk gering, maar op zijn 23ste jaar kreeg Chaplin gelegen heid geheel zelfstandig zijn films te be denken, te maken en te spelen. Hij ont wierp in die tijd zijn over de gehele we reld bekend geworden type, waaraan hij gestadig bleef schaven. Uit die periode werden twee korte films vertoond: „De graaf" uit 1914 en „Easy Street" (Als politie-agent) uit 1916. De heer Brants zei hierover: „Men moet er zich over verbazen dat Chaplin, toen de film amper was geboren en eigenlijk nie mand er mee kon omgaan, naar eigen wet ten luisterende rolprenten maakte, vol rake en fijne psychologie, vol bevrijdende hu mor, die tegelijk der kinderen en der wij zen is, vol milde spot en nimmer bijtend sarcasme, licht èn speels moraliserend, ondanks de parodistische overdx-ijving door en door menselijk en dichterlijk. En dat alles in een schijnbaar eindeloze sti-oom van de verrukkelijkste vondsten zonder inzinkingen en in een prachtig gemonteerd rhythme vondsten die geen vondsten lijken, zo natuurlijk, zo gespeend van iedere krampachtigheid, zo licht en klaterend wellen zij op uit de onuitputtelijke bi-on, die Chaplin heet. Chaplin, die zovele kwa liteiten in één persoon verenigde, is een unicum in de geschiedenis der filmkunst. De avond werd besloten met de verto ning van zijn eerste grote film „The Kid" (Het Jochie, met Jackie Coogan) uit 1920. Godfried Bomans, voorzitter van Teister bant, deelde na afloop mede dat er wegens het grote succes nog een tweede Chaplin- avond gehouden zal worden, waarop dan het meesterwerk „The Pilgrim" op het witte scherm komt. ADVERTENTIE Exclusieve Coiffures - Verven - Kleur- spoelingen in prachtige natuurlijke tinten. H. WAKKER ex chef-kapper Stoomvaart Mij. Nederland GED. OUDE GRACHT 98 - TEL. 20837 Als ge dezer dagen de voet over de drem pel van Scheldestraat 21 in Haarlem-Noord zet, wordt ge waarschijnlijk meteen opge nomen in een uitbundig feestgewoel. De gang is herschapen in een versierde entrée. Papieren slingers, die vaardige handen er een dag of wat geleden hebben opgehan gen, wijzen er op dat er iets gaande is in dit huis en in de kamers prijken her en dei- fraaie bloemstukken die er andermaal uw aandacht op vestigen dat er iets bijzonders aan de hand is. Dat is er ook, want de bewoners van dit huis zullen binnenkort om precies te zijn op 6 Maart de dag herdenken waarop zij elkaar een halve eeuw geleden in Vlaardingen eeuwige huwelijkstrouw zworen. Zij hebben hun huwelijksbootje met suc ces over de soms wat ruwe baren gestuurd en zijn best in hun schik met de resultaten van hun stuurmanskunst. Over stuurmanskunst gesproken: daar kan de vitale heer Jans u nog wel het een en ander van vertellen. Hij is namelijk een dikke zeven-en-twintig jaar zeeman geweest. Maar hoezeer hij ook verknocht was aan de zee, tijdens de eerste wereldoorlog heeft hij het varen, zij het dan met enige weemoed, vaarwel gezegd. Het werd te gevaarlijk met al die mijnen. De heer Jans is toen gaan werken bij een machinefabriek in Haarlem en in Leiden, maar zijn hart bleef toch op zee. En als hij hei-inneringen aan het ophalen slaat, dan kunt ge er zeker van zijn dat die iets met de visserij van doen hebben. „Ik kan er wel een boek over schrijven." Het echtpaar Jans moge dan zeven kruis jes achter zijn naam hebben staan, ze lopen nog geregeld naar de stad of de Hout en zodra het mogelijk is, trekt Jans senior zijn wandelschoenen aan om bij Westerveld in Driehuis bramen te gaan plukken. Zijn echtgenote bereddert het hele huishouden nog alleen en heeft er niemand bij nodig om de kamers eens in de week een goede beurt te geven. Vier kinderen heeft het gouden bruids paar nog. Eén zoon werd het slachtoffer van de Duitsers. En verder zijn er dan nog negen klein- en vier achterkleinkinderen, die op het komende feest met een groot aantal familieleden en vrienden de bloe metjes geducht buiten zullen zetten. ADVERTENTIE datU meende geen confectie te kunnen dragen. Thans echter dient U Uw oordeel te. herzien. C A bekend om zijn grote verscheidenheid van maten komt nu met iets volkomen nieuws, een opzienbarend maatsysteem met zoveel variaties dat ieder figuur: klein, lang of extra langslank, gezet of corpulent jonmiddellijk en volkomen slaagt! Dit perfecte maatsysteem is ook doorgevoerd bij onze beroemde vormvast-cóstuumsde cos- tuums met het originele, sterke en elastische vormvast binnenwerk. Een vormvast costtium in ons nieuwe maatsysteem is het hoogste en volmaaktste wat op herenkledinggebied geboden wordt. Kortom.... De politie maakt nog steeds jacht op de inbreker Manus Oly, die bij zijn nachte lijke operaties gewoonlijk gebruik maakt van gestolen auto's. Daar hij sommaties om te stoppen negeert, zijn de politie patrouilles thans voorzien van spijkerplan ken, die bij de nadering van auto's over de rijweg kunnen worden gelegd. Gedreven door de behoefte, een antwoord te krijgen op de vraag: „Wat kan mijn kind worden?" waren Donderdagavond zovele ouders bijeengekomen, dat zij de Muziekzaal van Bi-inkmann vrijwel geheel vulden. Voor hen zou drs. Ruarus, psycholoog aan het instituut van prof. Waterink te Amsterdam optreden in de serie van elf avonden, belegd door de Vereniging voor Paedagogiek. Maar een kwartier na het aanvangsuur bleek dat de spreker niet kon optreden. Maar op een enkele na verklaar den alle aanwezige ouders zich bereid tot het houden van een discussie-avond naar aanleiding van de vraag: „Wat kan mijn kind worden?" Het resultaat is met gi-ote stelligheid te kwalificeren als: „een geslaagde avond". Het bleek namelijk, dat velen, ook moeders, bereid en zeer goed in staat waren, enkele der vele aspecten te belichten, die de be roepskeuze vertoont. Zo werd betoogd, dat het doen slagen van deze keuze in Amerika zoveel gemak kelijker gaat dan hier, omdat ginds het terrein van verplichte belangstelling opzet telijk zeer wordt bepei-kt en de jonge mens zich reeds vroeg kan specialiseren. In antwoord wei'd gezegd, dat de mens ook mens moet blijven en daarvoor niet uitsluitend zich moet richten op een slechts zeer gering deel van het teri-ein van de geest. Uit dit deel der discussie resulteerde de stelling: Men vrage vooi-al niet alleen wat mijn kind kan wórden, doch ook: wat voor een mens zal mijn kind stx-aks zijn? Dat prompt hierop de verzuchting geslaakt werd: „Van de onderwijsvernieuwing zien wij, ouders, niets en toch is die zo nodig" lag voor de hand. In de discussie bleek dat toch ook hier wel degelijk belangrijke ver beteringen te constateren zijn Onder een dikke boom-vonden ze gelukkig voorlopig een droog plaatsje. Terwijl de regen neerviel met dikke stralen, stonden ze onder de brede bladertakken tamelijk droog. Hun goede humeur hadden ze niet verloren. Nou ja, ze waren wel 'n beetje nat ge worden, maar flinke jongens zullen heus van 'n regenbuitje niet smelten! De regen viel zo dicht neer nu, dat 't wel een gordijn leek. En opeens klonk 'n stem daar opzij van hen. „Helajullie kunnen beter hier komen schuilen! Die boom gaat dadelijk toch doordruppelen!" Ze keken elkaar aan. Wie riep daar? De dichte regen maakte, dat ze de eigenaar van die stemniet konden ontdekken. Maar toen de regen 'n ietsje minder werd, zagen ze op een afstandje een tent staan, zo'n mooie echte kampeertent. En voor die tent, lekker droog en beschut door het opgeslagen zeil, zat een jongeman met 'n pijp. „Vooruit, kom maar gerust hier schuilen!" lachte hij. „Hier is plaats genoeg, hoor!" 20) Sally keek Robert Duncan met een ver baasde blik aan. Zij was te verrast om iets te kunnen zeggen. Na een paar seconden stond zij op: „Ik begrijp het volkomen, mijnheer Duncan, het spijt mij echter bijzonder voor Elaine. Ik ben erg op haar gesteld, en ik meen, dat zij dat ook op mij is." „Ik verzeker u, juffrouw Granville, dat u zich om Elaine geen zorgen behoeft te maken", zei Robert Duncan met enige waardigheid in zijn stem. „Goeden dag, juffrouw Granville." Hij stak zijn hand uit, maar Sally deed alsof zy dit niet zag. Zij was zo woedend, toen zij naar de deur liep, dat zij inwendig bijna kookte. Toen zij de kamer wilde verlaten, hoorde zij Robert Duncan nog zeggen: „Mag ik op u rekenen, juffrouw Gran ville, dat u Elaine hierover niet zult ver ontrusten?" „Ik zal het aan u overlaten om op uw eigen wijze het nieuws aan Elaine mede te delen", antwoordde Sally. „Als ik over een half uur vertrek, zal ik haar niet zeg gen, dat ik morgen niet terugkom." „Ik dank u wel, juffrouw Granville." Sally sloot de deur achter zich.... Elaine sprong op, toen Sally haar kamer binnen kwam. „Ah, bent u daar eindelijk? U bent lang weg geweest! Ik was zo bang, dat vader niet aardig tegen u zou zijn." .Sally legde haar arm om het kind. „Laat mij je tekening eens zien", zei ze, terwijl zij probeerde haar stem zo vast mogelijk te doen klinken. „Hier is ze!", riep Elaine trots uit. Het leek Sally, alsof een half uur nog nooit zo langzaam voorbij gegaan was. Toen het uur van vertrek aangebroken was, hield zij Elaine stevig vast. „Je bent vandaag een erg lief meisje geweest. Ik hoop, dat je je alles zult her inneren, wat ik je verteld heb: wees tegen iedereen aardig!" Elaine knikte. „Natuurlijk! Maar u zult toch niet ver geten, dat u beloofd hebt met mij naar de Tower te gaan? U vergeet het toch niet?" „Ja, ik heb het beloofd", antwoordde Sally. Zij trok haar jas aan en zei: „Probeer nu eens een aardig meisje te zijn." „Ik gedraag mij zó netjes, dat ik feite lijk een prijs moest krijgen!", merkte Elaine op en stak haar arm door die van Sally en liep mét vrolijke pasjes naast haar naar de lift. „Nu vader vandaag zo vroeg thuis is, heeft hij misschien tijd om met mij te praten." „Ja, dat is goed; ga maar met je vader praten", zei Sally. „Ik denk wel, dat hij met jou een babbeltje wil maken." „Tot morgen, juffrouw Granville", riep Elaine, toen de lift jongen de deur achter haar sloot. Sally holde het grote luxueuze gebouw uit, waai-in zij haar eerste baantje had gevonden, maar ook weer verloren. Zij voelde zich bepaald vervelend en terneei-- geslagen. Mevrouw Jarvis groette haar, toen zij thuis kwam. „Er zit een mijnheer op u te wachten, die dokter, die nogal eens komt. Ik ver telde hem, dat u niet thuis was, maar hij zei wel te zullen wachten." „Oh, het is David!", riep Sally uit. Zij rende naar boven en vond op hun kamer David languit in een stoel liggen, zijn hoofd op de leuning, zijn ogen geslo ten. Hij wei-d met een schok wakker toen zij binnen kwam. „Ha, Sally!" „Jammer, dat ik je wakker maakte." „Ik had maar eventjes m'n ogen dicht; ik had de hele nacht dienst". „Het is fijn je hier te zien." Zij verdween achter de gordijnen om het haar wat op te kammen. „Is Marigold nog niet terug?", vi-oeg zij toen zij terug kwam. David schudde zijn hoofd. „Ik belde haar in het middaguur op en zij vertelde mij, dat zij laat thuis zou ko men. Ze leek een beetje opgewonden, en daarom kwam ik hier om haar te vragen met mij in de stad te gaan eten." „Ik hoop maar, dat er niets gebeurd is!", zei Sally. David glimlachte. „Jij tast al de moeilijkheden van je zus jes maar op jóuw schouders, hè?" „Op het ogenblik heb ik genoeg aan mijzelf!", antwoordde Sally. „Ik ben ont slagen, David!" „Ontslagen?" Sally vertelde hem wat er was gebeurd. „Die man is gek", riep David uit. „Hij heeft niet het recht zo te handelen!" „Ik geloof, dat hij kan doen en laten met zijn eigen kind, wat hij wil. Maar ik heb haar toch maar een eind op weg ge holpen!" „Daar ben ik zeker van!", en David gaf Sally een waarderend klapje op haar wang. „Arme Sally. Ik vind het helemaal niet leuk er aan te moeten denken, dat je moei lijkheden hebt. In kan het mij feitelijk nooit goed voorstellen, dat jij al oud ge noeg bent om een baantje te hebben. Ik denk nog altijd aan jou als een klein meis je met grote ogen, dat altijd geplaagd werd door Anne en Marigold, omdat jij niet zo goed met haar mee kon doen." „Maar David, je weet nu toch langzamer hand wel, dat ik ouder ben geworden!" Er klonk een droevige ondertoon in haar stem. „Ben je dat?", vroeg David. „Dat moest niet! Wij waren veel gelukkiger, toen wij nog klein waren en achter elkaar aan ren den op het strand of naar krabbetjes zoch ten in het water." „Ja, veel gelukkiger", zuchtte Sally. „Je had toen geen zorgen voor wat in de toekomst zou kunnen gebeuren", zei David. „Nee, dat hadden wij niet; vader zorgde voor alles." „Ja, en nu staan jullie helemaal op eigen benen. Maar jij bent de enige, Sally, die zich zorgen maakt. Ik wou, dat ik je kon helpen!" „Maar je hèlpt, David; het is heerlijk, dat je er nu bent!" Het was niet mogelijk haar oprechtheid mis te verstaan. David glimlachte. „Sally, wij vinden wel wat voor je, maak je nu geen zorgen. Je bent zelf nog te veel een kind om op andere kinderen te gaan passen. Waarom probeer je niet een'ander soort baantje?" „Ik ben geen kind meer, David!", zei Sally met enige nadruk, maar zij keek niet in zijn ogen. Zij stond op en ging door de kamer ijsberen. De deur vloog open en Mai'igold stormde naar binnen. „Hemel, wat ben ik moe!", riep zij uit. in Frans Halsmuseum De drie dames, die Donderdagavond in de Renaissancezaal van het Frans Hals museum concerteerden onder auspiciën van het Comité voor jonge Toonkunstenaars, behoren niet meer tot de debutanten: de sopraan Corry van Beckum hoorden wij een paar jaar geleden met succes haar entrée maken in dezelfde zaal. Zij heeft nu reeds bij de Nederlandse Opera te Am sterdam gezongen. De violiste Renate Weis treedt al sinds jaren op onder de naam Renate Zwaardemaker en de pianiste Bertje Davelaar is ook niet meer aan haar proefstuk. Het zit namelijk zo, dat het comité de basis van zijn plan verbreed heeft en het begrip „jonge kunstenaars" niet wil beperken tot de eigenlijke debu tanten. Corry van Beckum zong hoofdzakelijk Franse liederen (Fauré en Poulenc), die haar qua klank en geest voortreffelijk lig gen, waar haar stem klaarblijkelijk op ge schoold is. De soepele „maskert'-résonance is karakteristiek voor haar timbre met zijn vele expressie-mogelijkheden. Zij beschikt voor deze kunst over het vlotte tempera ment, nodig om een charmerende Fauré- melodie te vertolken, evengoed als een kattig „Chanson de la fille frivole" van Poulenc. Ook zong zij drie Latijnse minne liederen van Jan Mul, die zich bij deze sfeer best aanpassen en die door hun spiri tualiteit, radde zegging en de „meiismen" die zij bieden, voor haar als geknipt zijn. Het was allemaal zeer interessant, maar toch zouden wij haar graag ook nog in een ander genre gehoord hebben. Eenzijdigheid deugt niet voor een zangeres, zeker niet voor een Hollandse; want van haar wordt geëist van alle markten thuis te zijn. Renate Weis speelde de Chaconne van Vitali en de Havanaise van Saint-Saëns; in het eerste werk waren een paar zwakkere plekken en ook in de Havanaise waren de finesses van de interpretatie een ogenblik zoek, doch als geheel werden het respec tabele technische prestaties, gestuwd door een echt muzikaal temperament. Bertje Davelaar had een zware taak als begeleidster; zij vervulde deze zeer correct, maar nu en dan wel wat te bescheiden. Verder vertolkte zij als soliste de „Waldsze- nen", opus 82 van Schumann en „Goyesca" no. 4 van Granados. De „Walszenen" zijn niet het sterkste werk van Schumann; men moet er wat van maken, er de nodige hoe veelheid sentiment, jovialiteit en romanti sche dramatiek aan geven en in de lyri sche passages de vingers laten zingen. Het best slaagde mej. Davelaar in de pittoreske momenten. „Vogel als Prophet" bijvoor beeld was heel mooi. Een zeer opmerkelijke prestatie leverde de pianiste met de vertolking van het evocatieve stuk van Granados: „Het ver liefde meisje en de nachtegaal". Daar zat sfeer en gloed en leven in. JOS. DE KLERK. ADVERTENTIE W FOR QUALITY „Ik wou, dat er hier een lift was. Ha, David, kom je eens kijken?" Er klonk iets onhartelijks in haar stem, zodat Sally verbaasd opkeek. „Nog steeds knorrig?", vroeg David. „Ja", flapte Marigold er uit. „En ik zal nog nijdiger worden, indien je mij gekke vragen gaat stellen!" Zij verdween met veel misbaar achter de gordijnen, juist op het moment, dat de voetstappen van Anne hoorbaar werden. „Eivol", antwoordde David. „Er zijn te veel mensen op de wereld", zei Anne, en ze zonk in een gemakkelijke stoel weg. „De bussen waren weer prop vol. Ik heb een verschrikkelijke dag ge had. De hertogin had weer een van haar buien: niets was er in orde volgens haar. Ik moest de bloemen drie keer opnieuw in de vaas zetten, voordat zij tevreden was, en toen kreeg ik van de bibliotheek nog een boek mee, dat ze al gelezen had!" „Arme Anne", merkte Sally medelevend op. „Het schijnt voor ons allen een slechte dag geweest te zijn." „Sally is haar baantje kwijt!", verklaarde David. „Hè?", riep Anne uit. „Wat is er ge- beui'd?" „Ik zal het je straks wel vertellen", antwoordde Sally. „Davicl voelt er natuur lijk niets voor om de gehele vexwelende geschiedenis twee keer aan te horen". Mai'igold kwapi te voorschijn van ach ter de gordijnen. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 6