Het Hek van de Dam. Italië heeft de beste papieren voor de hoogste onderscheiding 1ÜP MAAR... Haarlemse gevelstenen FILMS UIT VERRE LANDEN IN CANNES Ca zeep is duur Prijzenregen in Cannes Zon OVER BEELDENDE KUNST HET NAAKT Herstel- en herbouw- financiering Gastronomie en letterkunde 'Amsterdamse hel Apifauna In de hoofdstad uit J Agenda voor Haarlem ZATERDAG 21 APRIL 1951 3 CANNES Een van de aantrekkelijke zijden van een internationaal filmfestival is dat men ér in contact komt met de cine matografie van landen, welker filmpro ductie men anders niet zo gemakkelijk te zien zou krijgen. Te Cannes zijn bijvoor beeld zulke landen als Marokko, Ja pan, Brazilië, Argentinië, Venezuela, Uru guay, Griekenland, Joegoslavië, Israël en India vertegenwoordigd, meestal met do cumentaires. Sommige van deze landen maken films, die aan hoge artistieke en technische eisen voldoen Marokko bijvoorbeeld, hoewel het tempo der Marokkaanse films langzaam is, en voorts Uruguay. De meeste films uit die verre landen zijn technisch vrij goed en onderscheiden zich in artistiek opzicht niet van de gemiddelde film in West-Europa: Israël, India, Japan om enkele voorbeelden te noemen. Andere films echter' tonen een zekere primitiviteit, die meestal een gevolg is van het feit, dat de film-industrie er nog min of meer in de kinderschoenen staat, hetgeen onder meer in Joegoslavië en Grie kenland het geval is. ■'Algemeen bemerkt men dat overal ter wereld die film wordt aangegrepen als uitdrukkingsmiddel, dik wijls vooral om de eigen bevolking iets te vertellen, aangezien men beseft welke suggestieve macht er van dit medium, zelfs in"primitieve vorm, kan uitgaan. Joegoslavië bijvoorbeeld maakte sinds de oorlog vijftien grote films en tientallen documentaires. De meeste daarvan houden zich bezig met de strijd tegen de Duitsers of met de opbouw van het land; de overige zijn verfilmingen van de Joegoslavische klassieken. Aan export denkt men blijk baar nog niet. In Griekenland daarentegen dat nog maar nauwelijks met filmen is be gonnen, wil men naar uit een uiteenzet ting van de Griekse vertegenwoordiger bleek een plaats op de wereldmarkt ver overen. Gezien de jeugd van de Griekse cinematografie bleek een speelfilm uit Athene „De laatste Zending" vrij be hoorlijk. In dit kleine land rekent men nu al op een gemiddelde productie van tien grote films per jaar. De technische outil lage is er nog beperkt, de belastingen zijn er te hoog, hetgeen de productie belem mert, maar men is er toch vol moed aan de slag gegaan. Die belastingen! De klacht daarover hoort men vrijwel overal, ook in een bijeenkomst van Franse cineasten, die ik zojuist bij woonde. De ontwikkeling in Frankrijk is niet zo gunstig. De belastingen zijn er hoog, de belangstelling van het publiek daalt. Louis Daquin, een van Frankrij'ks eerste regisseurs van wie men ook in ons land wel eens een film zou willen zien, al was het „Maitre après Dieu" maar, naar Jan de Hartogs „Schipper naast God" merkte op, dat tegenover dit gedaalde bioscoop bezoek wel een intensieve productie staat, maar dat de kwaliteit wellicht gaat lijden onder de kwantiteit. Frankrijk maakte in 1950 honderd films, maar de gemiddelde vervaardigingsduur was acht weken en dat is veel te weinig! Als de belastingen lager waren, zou men meer armslag hebben Waar heb ik dat meer gehoord? Juliette viel Marcel Carné liet zich niet zien in d'ie bijeenkomst der cineasten, hoewel hij was aangekondigd. Hij kon toch niet verhinderd zijn, want even later zag ik hem rustig op de Croisette wandelen. Wellicht moet men zijn afwezigheid verklaren uit de bijzonder weinig-enthousiaste ontvangst van „Juliette ou la clef des songes" (Juliëtte of de sleu tel der dromen), de film waarvan men op het festival zulke grote verwachtingen had, dat men zelfs al over de Grand Prix sprak. Die Grand Prix zal, zoals het er nu uit ziet, waarschijnlijk wel bij de Italianen terecht komen, want Vittorio de Sica's „Miracolo a Milano" (Mirakel in Milaan) werd met minutenlang applaus begroet en is nog steeds hèt onderwerp van gesprek te Cannes. Men had ook van De Sica hoge verwachtingen na „Fietsendieven" sprak dat vanzelf en hij heeft ze niet be schaamd, al is het wellicht overdreven, van een meesterwerk te spreken. Een zeer goed figuur sloegen de Italianen ook met „II Cammino de 11 a Speranza" (De weg der hope) en „Cristo Proïbito" (De verboden Christus). De schrijver Malaparte maakte met „Cristo Proïbito" zijn eerste film. Hij schreef zelf 't verhaal ervoor, het draaiboek en de dialogen, hij regisseerde de film en hij componeerde ook nog de muziek. Het merkwaardige is, dat hij in vrijwel alle opzichten is geslaagd! Dertig jaar lang, zo vertelde hij, heb ik mij alleen maar als bioscoopbezoeker met de film bezig ge houden; ik had nog nooit een camera ge- den, toen ik met „Cristo Proïbito" begon. Ik heb natuurlijk aan de acteurs, de technici en de studio-arbeiders veel gevraagd, maar ik heb de film toch willen benaderen als ADVERTENTIE gelukkig is er SNEL! SNEL, met de ongekende waskracht. Aan 3 4 druppels hebt U ge noeg voor de grootste afwas. Het vet vliegt wegMet 3 A 4 druppels SNEL wast U wol, zijde, nylon en babykleertjes, heerlijk fris en fleurig. SNEL is ongelóóflijk voordelig! En... SNEL KOST MAAR 36 ct. plus 9 ct. voor de fles! SNEL houdt Uw handen gaaf, dank zij het huidbeschermend Sapobiel de man-uit-de-bioscoop, niet als de man van-de-camera. (Hij kon vermoedelijk moeilijk anders). De Russen vertoonden geen film, die uit stak boven „Moussorgsky", waarvan ik al schreef. Goedgekleurde, artistiek vrijwel onbelangrijke propagandastof voor de een- voudigen van geest onder de eigen bevol king schijnt het hoogste ideaal van de Sovjet-cineasten te zijn. Pudowkin, de be roemde regisseur, die eens prachtige films schiep, sprak in een persconferentie over de film in, Rusland, maar hij beperkte zich tot cijfers en feiten, hij onthield zich zorg vuldig van een aesthetische beschouwing. Raf Vallone, de vertolker van de hoofdrol in „De verboden Christus", de eerste film van de schrijver Curzio Malaparte. Hij beheerst de Franse taal perfect, maar hij hield zijn betoog in het Russisch. De vertaler zocht af en toe naar de juiste Franse woorden en dan hielp Pudowkin hem een handje. Ook toen deze bijzonder charmante, ge moedelijke en intelligente baas later in een klein groepje over de cinema in Rusland sprak, kwam er geen woord over zijn lip pen, waaruit men zou kunnen afleiden wat hij nu werkelijk van de tegenwoordige films in de Sovjet-Unie denkt. Eén van zijn eigen laatste films, Joukovsky, elders te Cannes vertoond, bleek zich trouwens in artistiek opzicht niet te onderscheiden van de films die wij in het festival te zien kregen. Misschien dat de Russen een prijs voor de mooiste kleur wegslepen (als er zo'n prijs bestaat), want wat dat betreft laten ze de anderen achter zich: hun „Soocolor", een verbetering van de Agfacolor, blijkt meestal bijzonder mooi. Maar zelfs van sommige der cineasten in de aan Rusland verwante staten kunnen de Sovjet-filmers van nu in artistiek opzicht nog wel wat leren, van de Tsjechcslowaken bijvoorbeeld of van de Polen, die een heel mooie film over de strijd in Warschau vertoonden. JAN KOOMEN Met de grote prijs van het filmfestival te Cannes zijn Vrijdagavond bekroond de Italiaanse film „Mirakel te Milaan" van regisseur Vittorio de Sica en de Zweedse film „Freule Julie". De Amerikaanse film „Alles over Eva" kreeg de speciale prijs van de jury. Als de beste regisseur werd beschouwd de in Spanje geboren Mexicaan Luis Bunuel (voor zijn film „De Ver- getenen), als de beste actrice Bette Davis (hoofrol in „Alles over Eva") en als de beste acteur Michael Redgrave (in „The Browning-version). De prijs voor het beste scenario ging naar de schrijver van de laatste film, Terence Rattigan, die voor muziek naar de Fransman Joseph Kosma en die voor de beste décors naar de Rus S. Veksie. Nederlands succes De prijs voor de beste korte film verkreeg „Spiegel van Holland" van Bert Haanstra, tezamen met de Poolse documentaire „De Oost-West spoorweg". Voorts werd onder scheiden het camerawerk van Luis Maria Beltran uit Venezuela. De commissie van technici wees de onder water opgenomen Franse film „Carnet des pionges" als de beste aan. De prijs voor de beste collectie films op het festival werd toegekend aan Italië, die voor de beste wetenschappelijke film verdeeld over „Etna" (een Italiaanse inzending) en alle Russische kleurenfilms. De critici bekroonden „Mirakel te Mi laan" en wezen Luis Bunuel als de beste regisseur aan. De voorgevel van het perceel Spaarne 90 is, voorzover die niet gemoderniseerd werd, uit het einde der 16e eeuw afkom stig. Vroeger was daar gevestigd het loge ment „Het Wapen van Gelderland". In de tijd dat de treinen nog niet reden en de trekschuiten en beurtschepen veel passa giers vervoerden, was het Spaarne een uit stekend punt voor een logement. Er werd nog in het begin der 19e eeuw gezegd dat de logementhouder een rijke zaak had, Dat beetje zon gisteren 's Middags wandelend op een bospad, om een uur of vier 't was een nieuwe wereld. Soms is de zon groter en belangrijker nieuws dan alle oliebronnen van Perzië. Soms is de zon, hoe eeuwig ook en hoe gewoon, ongewoner en verrassender dan alle generaals en alle presidenten. Wat zijt ge dan gelukkig met de zon. Ge gaat over het schelpenpad. Ge ziet het groen aan de struiken. Het glinstert en flitst van het nikkel der fietsen. Er kwam een ruiter langs. Hij behoorde erbij. Een vers van Geerten Gossaert komt in uw hart. Een ruiter naar zee. Thalassa! Ge zoudt dan allerlei dingen willen zeg gen, die reeds een millioen maal één mil- lioen zijn gezegd. Een vers willen schrijven, dat reeds eeuwen geleden geschreven is. Wat zijn we straatarm zonder zon; v/at zijn we armoedig en vermoeid in die koude natte regen, die maar stroomt en stroomt en stromen blijft over ons door weekte hart. En dan stroomt plotseling het gouden geluk uit de hemel. Zo loopt ge tussen de bomen met de zelfde gedachten van ieder jaar. De zon doorstroomt uw gehele wezen. Ge zegt tegen een willekeurige man, dat het lekker weertje is en of de lente nu eindelijk zal komen? Ge zoudt iets heel oorspronkelijks wil len zeggen en iets heel ongewoons willen doen, maar blijft onmachtig daartoe. Ge loopt maar en zoudt naar het andere eind van de wereld willen lopen. Helemaal verliefd op uw aards bestaan. Hoe anders zijt ge dan gisteren plot seling in dit overweldigende licht. ELIAS ADVERTENTIE Spaarne 90. „een gul stuk brood en geld in de kast". Toen de treinen gingen rijden en het scheepvaartverkeer verminderde ging ook de glorie van „Het Wapen van Gelder land" verbleken. Nu herinnert alleen het geschrift op de gevel aan het bestaan van het logement. De gevelsteen brengt in beeld het wa pen van Gelderland zoals het in de 17e eeuw was, een donkere- en een lichte leeuw. In hoofdzaak is die afbeelding ook in de loop der eeuwen behouden. Het kan niet ontkend worden dat onze geografische ligging een natuurlijke waar dering voor het naakt in de beeldende kun sten ernstig heeft belemmerd. De onhebbe lijkheden van ons klimaat, door De Genes- tet zo drastisch gelaakt, verhinderen het Onlangs is door het ministerie van We deropbouw en Volkshuisvesting bekend ge maakt, dat de wettelijke termijn van een jaar, waarbinnen verzoeken tot omzetting van een toegekende voorlopige herstel- of herbouwfinanciering in een financiering op basis van de wet op de materiële oor logsschaden moesten worden gedaan, zou worden verlengd. Thans kan worden mede gedeeld, dat indiening van het daartoe strekkende wetsontwerp binnenkort is te verwachten. Degenen, die reeds een dergelijk verzoek hebben gedaan, behoeven dit niet te herha len. De behandeling van deze verzoeken zal echter geruime tijd in beslag nemen. Niet alleen moet een zeer groot aantal toe gekende voorlopige financieringsregelingen herzien worden, maar bovendien kan daar mede pas een begin worden gemaakt, wan neer de wettelijk vereiste ministeriële uit voeringsbeschikkingen zijn verschenen. Internationale samenwerking van musici, acteurs en artisten Op het wereldcongres van musici, acteurs en artisten in het amusementsbedrijf, dezer dagen te Brussel gehouden, werd een com missie van vier vertegenwoordigers uit ver schillende landen gekozen, die tot doel heeft de internationale samenwerking te bevor deren. In aansluiting hierop werd er een commissie ingesteld om de stichting van de internationale federatie van variété-artisten voor te bereiden. Als secretaris hiervan is gekozen de vice-voorzitter der afdeling Amsterdam van „De Algemene", de heer Rodi Roeters. In deze commissie hebben zit ting vertegenwoordigers van Engeland, Duitsland, Oostenrijk, België, Zweden, Noor wegen, Denemarken en Nederland. Venus, bekend als de Venus van het Kapitool (Museo Capitolino, Rome). Naar Praxiteles, derde eeuw voor Christus. De „Club van honderd" een der oudste gastronomische verenigingen in Parijs, heeft een jaarlijkse litteraire prijs ingesteld ter waarde van 100.000 francs, die in 1951 voor «et eerste zal worden toegekend. De prijs 13 verdediging en 'illustratie van de ••gastronomie" in het leven geroepen, de patste der toegepaste kunsten in Frankrijk, teet het doel om die schrijver of schrijvers te onderscheiden, die op de een of andere wijze in hun boeken de zeer fijne genoegens van een goede tafel aanroeren, waarvan teensen met „esprit" genieten. De auteur ooiette, van de Academie Soncourt, is ere voorzitster van de jury. Als het regent en de zon schijnt, zeg gen de ouderwetse mensen, dan is er kermis in de hel. Wij hebben tot dusver de juistheid van deze ongetwijfeld zeer troostrijke gedachte nog niet kunnen vaststellen, doch wel in de nu al bijna afgelopen week mogen ondervinden dat men ook op de Amsterdamse Wester- markt de gesignaleerde vereniging kent van deze natuurlijke elementen met de genoemde vorm van luidruchtig ver maak. Er heerste daar inderdaad een bijzonder hels lawaai. In de schommel stoelen van het zogenaamde Turkse rad, dat boven de daken der huizen en kale kruinen der bomen reikt, vonden wij voorts enkele gebloemde oorkussens van de duivel, die gekenmerkt werden door een opvallende ledigheid. Blijk baar is dit apparaat zo genoemd omdat alleen de Turken gesteld zijn op derge lijke luchtreisjes, die geen ander aan wijsbaar doel hebben dan het schok kend reinigen van de maag. Die lieden hebben zich namelijk in de amusements- aviatiek kunnen oefenen met hun vlie gende koffers en tapijten. Een andere sprookjesachtige nationale eigenaardig heid daarginds is het beproefde harem systeem, dat men echter geleidelijk afschaft om zich op andere vormen van industrie te gaan toeleggen. Deze kermis heeft een uiterst merk waardige bedoeling, namelijk om plezier te verschaffen aan de bewoners van het op enige kilometers afstand aan de overkant van het IJ gelegen Tuindorp Oostzaan, waar men de opening van een nieuwe verkeei'sweg feestelijk wilde vieren. De exploitanten vreesden echter dat de draaimolens zich subiet in de drassige bodem van het aldaar aange wezen terreintje zouden boren, hetgeen natuurlijk ook wel leuk is om te zien, doch weinig winst oplevert. Bij het zoe ken naar een andere standplaats viel de keus op de Westermarkt, maar het schijnt dat ook Geertruidenberg en het landelijke Utingeradeel ernstig in aan merking kwamen. De thans gevonden oplossing betekent evenwel een belang rijke bijdrage tot het middeleeuwse karakter van de stad, dat men ook op andere manieren tracht te handhaven, in het bijzonder door het laten rijden van de diluviale voertuigen, die als tram (spreek uit: trem) te boek staan. Naar wij vernemen zijn er echter in de omgeving van de Westertoren felle protesten tegen deze kermis gerezen, omdat door het tumult de dagrust op de kantoren zodanig verstoord wordt, dat directeuren noch personeelsleden ook maar een ogenblik gelegenheid vin den om een uiltje te knappen. Zij zijn van mening dat zij in hun kostwinning belemmerd worden, daar zij er met al dit getoeter, gejengel van draaiorgels en geloei van sirenes in hun oren, geen kans toe zien om slapende rijk te worden. Maar hoe dan ook, op deze kermis spannen de apen de kroon, die Amster dam na afloop weer als vanouds in de hoedanigheid van keizerin van Europa zal kunnen dragen. Wij hebben een tent bezocht Klein Artis luidt de naam waar een complete apenfami lie woont. Eigenlijk hadden wij Api- fauna een betere naam gevonden. De oudste, naar wij veronderstellen het hoofd van het gezin, was kennelijk een pensioengerechtigde boekhouder van een handel in koloniale waren. Een van de bewoners zou, volgens een ge drukte mededeling van de directie slechts een ons wegen. Waarschijnlijk is dat degene die het contact met de overheidsinstanties onderhoudt en nu het verlies van zijn gewicht door al het wachten zit te betreuren. Het dier zag er droefgeestig uit, al had het inmiddels weer een zwaarte van ten minste zestien kilogram verworven door het eten van zuurstokken. De mensaap Yvonne zat op een zoethout]e te bijten. Twee opge schoten broertjes waren elkaar speels voor het aapje aan het houden, maar zij werden van de wijs gebracht door enige verre verwanten tussen de omstanders. Boven de kooi stond een groot bord met de duidelijke waarschuwing: Let op uw bril, vulpen, potlood, oorknoopjes, want onze apen stelen alles. Nu hadden wij toevallig die dag niets in ons oor geknoopt, zodat wij geen vrees voor deze dievenbende behoefden te koeste ren. De vertegenwoordiger van een tweede dievenbende heeft ons echter meer schade berokkend, doordat wij drie stuivers betaalden voor het betre den van een ander etablissement, waar ons, een varken met zes poten en twee staarten getoond zou worden, dat op 12 April 1951 bij Pieter den Haan te Oost zaan is geboren. Doch wat men ver zweeg is dat dit beestje zeer kort daar op is overleden. De stemming in deze rouwkamer werd nog verhoogd door de aanwezigheid van twee vliegende hon den (die geen bliksem uitvoerden) en een paar dozijn kanariepietjes. Verder bestond deze Amsterdamse kermis uit de gebruikelijke hoeveelheid zweefmolens en andere levensgevaar lijke attracties. Wij houden eigenlijk veel meer van Brusselse kermis, want In het Leidseplein Theater heeft de Nederlandse Comedie deze week de 250ste voorstelling gegeven van het blijspel Bakersprookjemet in de hoofdrol Mary Dresselhuys, die ook de vertaling leverde. De vertoningen duren voort. De schade aan de zoldering van het Centraal Theater, waarvan onlangs een gedeelte naar beneden kwam, is weer hersteld. Comedia speelt er thans iedere avond het familiestuk „Vader thuis" met Rie Gilhuys en Joan Remmelts, onder regie van laatstgenoemde. Het Amsterdams Toneelgezelschap komt vandaag en morgenavond in de Stadsschouwbrirg met een première: „Uilenspiegel" van Günther Weisen- born in de vertaling van Han Hoek stra, waarmee Kees van Iersel als regisseur zijn debuut maakt. Lex Metz ontwierp de décors en costuums, Wolfgang Wijdeveld schreef de mu ziek en Ben Groenier speelt de hoofd rol. De Nederlandse Opera voert Zondag middag „Rigoletto" van Verdi ten tonele. De zangeres Elisabeth Schwarzkopf zingt Maandag in de grote zaal van het Concertgebouw voor de kunstkring. Het Concertgebouw Orkest zet Zon dagavond onder leiding van Otto Klemper er de Beethoven-cyclus voort. Uitgevoerd worden de Vierde en tfh Vijfde Symphonie, alsmede (met Theo Bruins als solist) het Vierde Pianoconcert. Hedenavond zingt het Finse mannenkoor Laulu- miehet. „Gejaagd in de dood" is de titel van een nieuwe film van Powell en Press- burger in technicolor, die men in Tuschinski kan zien. Verder in de bioscopen: „Lang, knap en breed geschouderd" met Paul Douglas in Rex en Rialto, „Tot de rand van de afgrond" met Dana Andrews in Al- hambra, „Als de nacht valt" in Royal, „De kuise Veronica" in Nöggerath, „Afzender onbekend" met Paul Kemp en Henny Porten in Roxy en „Een slechte jongen" in Luxor en Capitol. In Carré is de Weense revue Jool in Tirool" geprolongeerd. De tentoonstelling „Schilders ter zee" blijft tot 29 April in het Stedelijk Museum, de voorjaarstentoonstelling van Arli duurt tot. 15 Mei. In het Gildehuis in de Voctboogstraat expo seert A. J. Timmermans zijn schil derijen. dat is een koekje voor bij de thee. BOEDA. Bij de foto: De familie Aap neemt een loopje. Wij vinden het leven mensenkool, aldus Yvonne, al kun je op zo'n kermis lekker veel vlooien vangen. lichaam nu eenmaal in zo ruime mate, on bedekt, de heilzame koestering van de zon te ondergaan als onze bevoorrechte mede mens in het milde Zuiden. Voor een deel heeft deze omstandigheid bijgedragen tot de vaak onmiskenbare schroom die ons mu- seumpubliek veelal voor het geschilderde of gebeeldhouwde naakt bevangt. Ten opzichte van het begrip „naakt" on derscheidt men intussen scherp de schoon heid die belichaamd gezien wordt in spaar zaam aangeklede, of juister: weloverwogen uitgeklede filmsterren en de schoonheid bij voorbeeld der klassieke beeldhouwkunst, die het menselijk naakt herschiep tot gesu blimeerde vorm. Een vorm, waarin zich tevens de kristallisatie voltrok van een hoogontwikkelde cultuur. Maar ook in ons gééstelijk klimaat ont beert de kunstenaar veelal de mildheid, waarin de naakt-schildering gedijen kan. Vóór de Hervorming gaven Bijbelse motie ven (Adam en Eva bijvoorbeeld) de kun stenaars volop gelegenheid „gemotiveerd" naakt te schilderen of te beeldhouwen. Merkwaardiger wijze echter ook „ongemo tiveerd'-', getuige de talrijke naaktfiguren (somtijds grotesk bedoeld) die wij aantref fen in psalters, gebedenboeken en vooral in de architectuur. De levenshouding, die met de hervorming haar intrede deed, sloot het terrein, dat de oude kerk wijdgeopend had gehouden voor de kunstenaars, om de heilsgeschiedenis te verbeelden. Waar de principiële terughouding ten aanzien van het herschapen beeld als een der fundamentele eigenschappen der nieuwe ideologie gold, daar kón zeer zeker geen waardering zijn voor het genre, dat heden onze aandacht heeft. De opvatting der jonge kerk in deze was de logische consequentie van het appèl op het Christelijk geweten. Zij was tevens haar kracht, die ook buiten eigen kring dient te worden gerespecteerd om haar beginselvastheid, al kan niet worden ontkend dat zij in aesthetisch opzicht tot verarming voerde. Er werd nog kunst be dreven, doch zonder de groten der Gouden Eeuw te kort te doen zij opgemerkt dat een meer burgerlijke levensstijl overheerste, die voor een brede beoefening van het naaktgenre kwalijk gelegenheid liet. Rem brandt bewijst dat de universelen zich te allen tijde uit een dergelijk keurs van con ventie en fatsoen weten vrij te maken. Zo doen oorzaken van klimatologische en ethische aard de spaarzame naaktfiguren een ietwat eenzaam bestaan leiden in onze perken en plantsoenen, terwijl haar aan wezigheid helaas de voortdurende waak zaamheid vraagt van de overheid tegen de baldadigheid van de jeugd en in zeldzame gevallen zelfs tegen zedelijkheidscomplexen van volwassenen. Zulks in volledig contrast met het Zuiden, waar een overvloed van mythologisch of allegorisch naakt in stad en park niet de minste aanleiding geeft tot aanstoot of baldadigheid, omdat de burgerij met deze natuurlijke verschijningsvorm vertrouwd is. De delicate zijde van de uitbeelding van het menselijk naakt, vooral voor de jeugd, mag voor de opvoeders intussen geen be- lemming zijn om gezonde begrippen te kwe ken ten aanzien van het genre dat maar al te vaak uit schroom of door sleur wordt doodgezwegen, zo de stiefmoederlijk be handelde kunsthistorie op onze scholen al onder de aandacht der leerlingen gebracht kan worden. De praktijk heeft bewezen dat pogingen daartoe wel degelijk vrucht kun nen dragen, zéér ten gunste van een ge zonde moraal en ter verbreding van het aesthetisch gezichtsveld. Het weergeven van het naakt vertoont een onbeperkte schakering, wisselend tus sen het strikt kuise (als voorbeeld: de Eva van Limpers in ons Kenaupark), het ver geestelijkte (El Greco), het geïdealiseerde (Raphaël), het heroïsche (Michelangelo), het academische (Goltzius), het onver bloemd menselijke (Rembrandt), het pra lende (Rubens), het sensuele (Jan Sluy- ters), het frivole (Boucher) en het scabreu ze (F. Rops). Ter illustratie van deze alge mene beschouwing viel de keus uit honder den voorbeelden op de superbe Venus naar Praxiteles, die we zouden kimnen aandui den als het „vergoddelijkte naakt". De beeldhouwer deed het lichaam hier immers in smetteloos marmer herleven om niet het ménselijke, maar naar de geest der my thologie het „goddelijke", de onsterfe lijke schoonheid in deze godin der liefde te vereeuwigen. En onze instelling op dit meesterwerk, op de schone verbeelding van het naakt in het algemeen? Deze vraag noopt tot weder vraag. Komt de schoonheid waarmee het menselijk naakt werd „bekleed" niet uit dezelfde hand, als waaruit de „leliën des velds" haar pracht ontvingen de leliën des velds „schoner gekleed dan Salomon in al zijn heerlijkheid?" Waarom zouden we dan schromen om onze bewondering te be kennen voor de schoonheid van het mense lijk naakt, wanneer daarvan in een zuiver kunstwerk getuigenis wordt gegeven! H. P. BAARD ZATERDAG 21 APRIL Stadsschouwburg: „Caligula" (Comedia), 8 uur. Palace: „Hyena's van de weg", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Moord uit genade", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „De val van Berlijn", 18 j, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Dakota", 14 j., 2.30, 7 en 9.15 uur (Zondag 2, 4.15, 7 en 9.15 uur). Frans Hals: „Nachtwake", 2.30, 7 en 9.15 uur (Zondag 2, 4.30, 7 en 9.15 uur; Dinsdag 2.30 en 8 uur). Rembrandt: „Alles goed in Holly wood", alle leeft, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 22 APRIL Stadsschouwburg: „Caligula" (Comedia), 8 uur. Frans Hals Theater: Instituut voor Arbeidersontwikkeling, vertoning der film „Eroïca", 10.30 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. MAANDAG 23 APRIL Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 5