Geheime opdracht ZATERDAG 2 JUNI 1951 Wat zes triidinettes beleefden Wat Parijs dicteert Schrijvende stewardessen Behandel uw keukengerei met zachtheid Klein nieuws voor de huisvrouw MEUBILAIR VEILING 12/14 JUNI Het avontuur van haar leven Yvonne, Odette, Jeanine, Jacqueline, Francine en Marcelle, dat zijn de zes Parijse naaistertjes waarover ik .het deze week eens hebben wou. In verband met dat avontuur dat minstens wel vermeldens waardig mag heten Maar luistert U maar zelf. Een Egyptische koning vroeg een jong meisje ten huwelijk. Zijn hand werd aan vaard. Hij heette Faroek en zij Narriman. Hun huwelijk moest een levend sprookje uit de 1001 nacht worden. En daarom wilde Faroek dat de huwelijksuitzet van Narri man het merkteken van Parijs zou dragen. De bekende couturière Germaine Lecomte werd dus naar Cairo ontboden. Niet alleen, maar met de zes naaistertjes, echte Parijse midinettes, en bovendien Madame Hen- riette, de eerste coupeuse van de zaak. Op het vliegveld van Cairo werden Yvonne, Jeanine, Francine, Odette, Mar celle en Jacqueline opgewacht door twee geweldige Amerikaanse auto's, bestuurd door aristocraten van chauffeurs, die niet temin beleefd hun petten afnamen, de por tieren openden en sloten en hun snel naar het koninklijk paleis vervoerden. De naaistertjes logeerden óók in het paleis. Ze kregen ieder een eigen apparte ment met badkamer en gedurende een maand leefden zij als Oosterse vrouwen uit de allerhoogste kringen. Een atelier met veel licht was speciaal voor hen ingericht en hun maaltijden gebruikten zij te zamen in een weelderige eetzaal. Zij hadden ver wacht daar overal tapijten te vinden en kussens op de grond. Maar het meubilair was doodgewoon Empire-stijl. Op hun wenken bediend Twee lakeien bedienden hen en voor kwamen hun minste wensen. De naaister tjes verbaasden zich ook over de kledij dezer dienaren die ze liever wat exotischer hadden gezien maar die geheel Europees waren, op de fez na. De meisjes waren in het begin zó onder de indruk dat ze die leden van de hofhouding, die ze veel in drukwekkender vonden dan zichzelf, hele maal niets vragen durfden. Heel langzaam begonnen ze er een beetje aan te wennen. Maar zij waren niet naar Cairo gekomen om stil te zitten, zich te verbazen en hun ogen uit te kijken. In een maand tijd moesten zij een dertigtal robes bij elkander naaien. Dat deden ze in hun atelier dat iedere dag met verse en de mooiste bloemen werd versierd en waar ze de heerlijkste dranken geserveerd kregen. Iedere middag werd hun verder een scho tel met exotische vruchten opgediend. De schotel zelf was meestal van suiker. Op een dag kwam Prinses Narriman persoonlijk eens met een Eiffeltoren aan dragen, helemaal van nougat. Een sprook jesleven! Als Odette wat tegen Jacqueline zei, wat zou dit of dat aardig zijn, dan kwam langs mysterieuze weg de Prinses dat altijd ter ore, die zo'n wens dan ook op slag verhoorde. Eens liet één der meisjes iets los over haar stoel, die een beetje laag was. Direct schoten de dienaren, met kus sens beladen, het atelier binnen. Ze legden ze op de stoelen, de grond en zelfs onder de voeten van de midinettes. Koning Faroek verwaardigde zich soms ook wel eens om 't atelier te bezoeken voor een inspectie der robes van Prinses Narriman. Hoe dichter de dag van het huwelijk na derde hoe koortsachtiger er natuurlijk ge naaid werd, en steeds met de kussens onder- de voet en een glas port onder het bereik van de hand. De grote dag- Eindelijk brak dan de grote dag aan. Door het venster van hun appartementen konden zij Prinses Narriman voorbij zien komen, gehuld in het kostbare bruidstoilet waarop zij zo ijverig hadden gewerkt. Een van de meisjes had de diamanten waar dit gewaad mee bedekt was er één voor één opgenaaid. Weken niets dan diamanten stikken. Hun werk was nu geëindigd. En NATUURLIJK zijn we ons er zeer wel van bewust, dat het van optimisme getuigt nu ai te spreken van de midzomermode. Maar laten we dan eens één keer opti mistisch zijn! Trouwens de Parijse modehuizen delen onze zonnige visie op de toe komst. Want ook zij denken op het ogenblik in wit. De grote modehuizen hebben zo juist hun zomercollecties aan een belangstellend publiek vertoond en wie het voor recht had op enkele shows aanwezig te zijn kon zich ervan overtuigen dat effen wit nog steeds de aangewezen dracht is voor de warme dagen. En dat niet alleen voor de jeugd, maar voor alle leeftijden. Parijs brengt dit jaar witwollen mantels en blanke redingotes van gros grain of van Ottoman. Verder natuurlijk mantel pakjes, met korte of driekwart mouwen. Dior verwerkt een fijne kantstof tot een tailleur van uiterst klassieke stijl, Piguet brengt een mantel van volslagen doorzich tige lorganza en Madame Schiaparelli ver werkte een lichte nylonstof tot een snoe zig geplisseerd ensemble. In 't algemeen worden voor de eenvoudige modelletjes piqué en linnen gebruikt, later op de dag gevolgd door shantung, surah en kant. Te gen het cocktailuur verschijnen de satijnen toiletjes op het toneel terwijl de avond in Zwart, contrasterend met wit. Dit aardige mantelpakje van Ottoman heeft iets bij zonder gedistingeerds door de zwart-flu- welen bies, waarmee het is afgezet. Een pakje om mee te pronken. Smetteloos-wit, voor zomerse dagen. eigenlijk verlangden ze ook wel weer een beetje naar Parijs. Een maand in een paleis opgesloten, zonder buurtbioscoop, geen vriend, geen autobus en métrohet be gon hun toch een beetje zwaar te vallen en opgewekt en dankbaar gingen ze, in Parijs terug, dan ook weer aan 't werk. Het sprookje van de Duizend en één nacht was uit en blijft een kostelijk souvenir. Een souvenir waarvan de zes midinettehoofden nog vol zijn, terwijl de vingers rusteloos werken, (voor 92 francs per uur). ève Een aardig plaatje van een aardige jurk, die echter de eis stelt dat de zon schijnt. Die eis stelt de hoed trouwens nog sterker. groot gala wordt besloten met luchtig tulle en mousseline. Opvallend is dit jaar de combinatie zwart-wit, die zeer in trek is. En dan hin dert het niet of er een zwarte mantel wordt gedragen over een witte jurk of het tegen overgestelde, beide oplossingen zijn even modieus. Hetgeen niet wegneemt dat de eerste, hoe wel minder zomers, ons in de praktijk het meest te verkiezen lijkt. Dikwijls is de creatie uitgesproken wit met alleen maar een toets van zwart als contrasterende garnering. We denken bij voorbeeld aan een snoezig mantelpakje van witte Ottoman, dat is afgezet met een zwartfluwelen bies. Of aan een wit-wollen redingote van Jacques Fath die als enige garnering een zwarte ceintuur en een grote zwarte knoop vertoont. Dat in beide geval len de hoed, de handschoenen en de schoe nen in zwart zijn gekozen verhoogt de har monie van het geheel en maakt het moge lijk deze toiletjes ook op andere dan uitge sproken zonnedagen uit de kast te halen. Wat de jurkjes betreft, ook zij vertonen wel eens een zwart leren ceintuur, maar zijn toch meestal in smetteloos wit gehou den. En in dat laatste geval is een witte hoed toch wel volmaakt als bekroning van een uitermate zomerse verschijning. Witte hoedjes zijn er dit jaar dan ook te kust en te keur. Van fijn exotisch stro met of zonder coquette voiletjes, maar toch voor al van dat krijtachtige witte piqué dat het bijzonder goed doet in de zon. Kleine hoe den, grote hoeden, matelots en capelines, al naar het uur van de dag en de aard van het toilet. Wie wit wil dragen moet over een ruime beurs beschikken. Maar als het dan niet anders kan, wel, dan stellen we ons ook tevreden met een paar witte handschoenen en een witte tas. Dat staat even goed zo mers en je kunt kiezen uit tal van prijs klassen. ARLETTE ADVERTENTIE Wij vertelden u vorige week over rijst. Over de voedingsstoffen, die er in voor komen, over practische voordelen als con- stiperende werking, lichtverteerbaarheid en neutrale smaak. Rest ons nu nog enkele aanwijzingen te geven voor de practijk. Als u rijst gaat kopen moet u bedenken, dat er veel soorten zijn en dat het verschil maakt welke rijst u koopt in verband met het gerecht, dat u wilt gaan bereiden. Goedkopere rijstsoorten zijn kleiner van korrel, niet zo doorschijnend en koken „pappig". Zij zijn goed te gebruiken voor pappen en soepen evenals gebroken rijst. Maar wilt u bijvoorbeeld een fijne rijstpud ding maken, dan moet u een wat betere rijstsoort hebben: een wat grotere korrel, wat meer doorschijnend. Gaat u rijst met poulet en kerrie maken of met kip of rijst met tomaten, nassi goreng, rijsttafel, rijst gerechten dus, waarbij de rijst in water moet worden gekookt, kies dan de „droog kokende" soorten zoals bijvoorbeeld Java- en Patnarijst. Zij hebben lange, doorschij nende korrels en zijn natuurlijk de duurste. Rijstemeel of rijstebloem is zeer fijn meel van rijst. Het kindermeel van uw jongste bestaat hieruit. Het wordt ook ge bruikt voor het binden van soepen. Dan zijn er de rijstvlokken. Het zijn de gestoomde en platgeslagen rijstkorrels. Zij zijn snel in enkele minuten koken tot een smakelijke pap te maken. Maar... zij zijn duur. Dat is ook het geval met de in cellophaan verpakte gepofte rijst, die men als lekker nij kan gebruiken met gebrande suiker, vruchten, etc. Rijstegriesmeel komt meestal niet zó in de handel, maar kan gekleurd verwerkt worden in puddingpoeder. Nu iets over de bereiding. O, daar zou heel veel over te vertellen zijn. Wij herinneren ons een oude tante. Als wij bij haar mochten komen eten, kinderen waren wij nog, dan gebeurde het maar al te vaak, dat er iets bij was met rijst. Bij haar hebben wij rijst leren „ge nieten". Toen wij klein waren kwam er rijstebrij met bruine suiker of rijstepud- ding met abrikozen. Later maakte zij voor Ons hartige gerechten klaar, met vlees, met kruiden. Heerlijk was het! Maar met wat een zorg was die lieve tante in haar keu kentje bezig, speciaal als zij rijst kookte of leek dat maar zo? Och nee, het zal wel écht geweest zijn, want rijst vraagt een bijzondere zorg. Was rijst vóór hij gekookt wordt. Rijst i3 niet vuil, denkt u? Toch wel, er zit stof tussen eft' wat veel belangrijker is: lbs3 nYeel. Dat meel is juist oorzaak, dat rijst minder mooi kookt. NeCM -voor ,;tiroge" rijgt (in water gekookt dus), nadat u de rijst gewassen hebt, 2 a 3 maal zoveel water ais rijst. Breng dat water met iets zout aan de kook. Als het kookt gaat de rijst er in en u roert tot het geheel weer kookt. Dan laat u op een klein pitje de rijst ver der gaar worden ongeveer y, uur. Maar nu volstrekt niet meer ï-oeren. Dit is een simpele bereidingswijze. Het gaat er vooral om, dat u de juiste Een witte redingote, van Jacques Fath. Zwarte ceintuur en één zwarte knoop. De Franse stewardess Alix d'UnienvilIe, in dienst bij de Air France, heeft een boek vol reis-indrukiken geschreven. ,.En Vol" getiteld, dat bekroond is met de Prix Al- bert Londres 1950. En al bekleedt ze dan niet een positie als de K.L.M.-stewardessen, we lezen er gens dat ze flessen champagne verkóópt schrijven kan ze. Met een speelse ironie, en de levenswijs heid van iemand, die veel in gevaarlijke situaties heeft verkeerd, maar toch met een jeugdige frisheid en soms zelfs enige naïve teit schrijft ze over haar tochten door het luchtruim en de vluchtige ontmoetingen met mensen van zeer uiteenlopende aard. Het is duidelijk, dat Alix d' Unienville de zwakheden van al deze mensen scherp ziet, maar dat ze toch van de mensen houdt; daarom betreurt ze de vluchtigheid van deze ontmoetingen, waardoor ze niet in in staat is de mensen volkomen af te tekenen. Vaak ligt er in haar schrijftrant dan ook iets weemoedigs. Het boek is vertaald door Agaath van Ree en uitgegeven door de Hollandse Uit gevers Maatschappij te Amsterdam. Overi gens is Alix d' Unienville niet de enige stewardess, die een boek geschreven heeft, ook de Nederlandse stewardess Trix Ter- windt heeft haar vlieg-ervaringen op schrift gesteld en doen uitgeven. hoeveelheid water neemt en de vlam pre cies goed tempert. Kookt u rijst in melk, dan strooit u de gewassen rijst in de kokende melk en laat deze gedurende een uur zachtjes gaar ko ken. Neem een pan met een dikke bodem, want rijstebrij brandt gemakkelijk aan. Laat nu uw „rijstkookkunst" maar zien in allerlei gerechten. Of zij zo heerlijk zul len worden als bij onze goede oude tante? Wie weet? A. v. D. Bij het woord zuinigheid denken we meestal (niet ten onrechte) aan het ach terwege laten van bepaalde inkopen, aan het kiezen van goedkopere waren en het verlagen van onze eisen aangaande voe ding, kleding, ontspanning, enz. Maar vergeten wii daarbij niet vaak dat men ook de zuinigheid kan betrachten door verstandiger en voorzichtiger om te gaan met hetgeen men al bezit? Als voorbeeld noemen we maar de be handeling die pannen soms moeten onder gaan. Hoe vaak ziet men niet, dat een pollepel of stamper op de rand van de pan wordt afgeslagen. Voor alle pannen is dit funest; het emaille springt bij zo'n be handeling al gauw zelfs van de sterkste geëmailleerde pannen af, terwijl alumi nium pannen deuken krijgen, met als ge volg dat het deksel niet meer op de pan past. En deuken, of afgesplinterde plekken komen er ook in deksels die op de grond vallen 'en in pannen, welke ruw tegen gootsteen 'of afwasteil worden gestoten. Het neerzetten van hete pannen, speciaai geëmailleerde pannen voor electrisch ko ken, op een koud aanrecht is zeer slecht voor de panbodems. Men plaatse ze op een treefje of plankje. Door al deze fouten èn door veelvuldig aanbranden van de spij zen is een keukenuitzet jaren eerder ver sleten dan nodig is. Aangebrande pannen kan men beter even uitkoken met water en zout als het aluminium pannen zijn, met water en soda wanneer ze geëmailleerd zijn. Dit is beter dan ze lang te schuren. De aangebrande -laag laat door het koken gemakkelijk los. Droogdoeken worden ook niet altijd met voorzichtigheid gebruikt. De scherpe kant van messen en de tanden van vorken De „liquidiser" is een apparaat, dat voedingsmiddelen als het ware kan ver pulveren. De voet wordt gevormd door de electrische motor, omhuld door een verchroomd koperen kap. Op de kap staat een vuurvaste glazen beker. Twee propcllervormige mesjes zitten in de bodem van die beker en draaienwan neer de motor ingeschakeld wordt met een snelheid van 6000 toeren per mi nuut rond. In een moment kan men koffie malen, een sinaasappel tot sinaas appelsap maken, appelmoes bereiden (hierbij kunnen schillen en klokhuizen gerust meegemalen worden, daar deze liquidiser zo fijn maalt, dat alles tot moes wordt) heerlijke milkshakes te voorschijn toveren enzovoort. Een apparaat, dat eveneens kortelings zijn na-oorlogse joyeuss entrée heeft gemaakt, is het stoomstrijkijzer. In de bodem van het strijkijzer zitten een paar gaatjes, waardoor stoom ontsnapt, ontstaan door de verhitting van het electrische strijkijzer, waarvan men een ingebouwd waterreservoir van te voren gevuld heeft. Het goed wordt dus inge vocht, terwijl men strijkt. Het strijkijzer is niet zoveel duurder dan een „ge woon" apparaat en heeft ongeveer de zelfde prijs als dal vernuftige strijk ijzer, dat men op „temperatuur" kan afstellen. Op dit strijkijzer is een scha kelaar, die men naar believen kan in schakelen op rayon, zijde, wol, katoen of linnen. De electrische oven, die al lang was aangekondigd, doch nog niet in de han del verschenen teas, is thans in de win kels verkrijgbaar. Het is een soort ronde doos, makkelijk verplaatsbaar. In het deksel zit een rond, vuurvast glas, zodat de huisvrouw steeds de toestand van haar baksel in het oog kaji houden. Deze oven, waarvan de prijs vrij rede lijk is, zal ongetwijfeld voor hen, die alleen over een comfoor beschikken en die toch gaarne zouden willen bak ken, een dankbare aanvulling van hun keu kenuitzet zijn. >cooe>DcoooocccoooGooec)Cg>>30oc«aa!ococooogccoocxsoecooaQeQM 0 maken gaten, die de droogdoek spoedig in een grootsteendoekje veranderen. Na iedere afwas de doek even uitspoelen ver lengt ook de „levensduur" van uw droog doeken; men houdt ze zo langer schoon en verwijdert tevens de zeepresten, die het weefsel aantasten. Sommige huisvrouwen zetten voor het gemak altijd zoveel thee, dat er soms een halve theepot vol overblijft. Aangezien •opgewarmde thee niet smakelijk isj komt deze rest vaak in de gootsteen. Thee is echter een van onze duurste genotmidde len! Zet daarom nooit meer thee dan u zeker nodig zult hebben. Wat extra thee voor onverwachte gasten is vlug genoeg gezet en zij zullen de verse drank des te meer waarderen. ADVERTENTIE Verkooplokaal NOTARISHUIS Dir. W. N. WOLTERINK Inzendingen van huisraad worden dagelijks aangenomen. Eigen afhaaldienst Bilderdijkstraat la HAARLEM Tel. fK 2500) 11928 Lilibeth heeft haar grote feest weer gehad. Ze is jarig geweest. Tot haar vreugde viel deze enorme gebeurte nis in een kinderleven op Zondag. Zo had ze een cadeautjesdag, de Maandag werd ze op haar schooltje gefêteerd en Woens dag was gereserveerd voor het kinder partijtje.'. Het kiezen van de geschenken heeft heel wat moeite gekost. Mama en Papa waren namelijk van oordeel, dat Lilibeth nu wel langzmnerhand de leeftijd had om wat „levende have" in huis te krijgen. En hoe vreemd het mag klinken: de keus ging tus sen een hondje of een aquarium met vis sen. Andere dieren kwamen niet in aan- merking. Na lang overleg werd tot de vissenkom besloten. Op die Zondagmorgen voor dag en dauw stonden we dan slaperig om de jarige heen, de enige, die helemaal fris was! Papa of freerde zijn vissenkom. Het werd een wild succes met langdurige discussies over de vraag, waar het pronkstuk geplaatst zou moeten worden. Toen sprak Papa wijze woorden over de voedering der dieren, over niet te warm en niet te koud, over niet te veel zon en niet te veel schaduw (wat hij overigens pas de dag tevoren bij de handelaar had opgestoken!). Lilibeth pootte al haar schatten rond het tafeltje met het aquarium. Dan kan ik zien of ze honger hebben!" Even later slaakte Lilibeth een kreet en vroeg dringend om het vissenvoer. Waarom dan?", vroegen wij. „Ze hebben vast honger, want ze geeu wen aldoor", zei ze gedecideerd. Als ze zo door gaat zijn de doorschij nende beestjes in een minimum van tijd vetgemest. Dat is zeker. FEUILLETON door Victor Bridges (vertaald uit het Engels) 45) Wat zouden de horen er van zeggen, als we Nobby opzochten, vóórdat we iets verder ondernemen. Hij heeft beloofd de twee schurken in de gaten te houden en waarschijnlijk zal hij ons dus kunnen zeg gen, waar ze zich ophouden. Het is heel goed mogelijk, dat ze nog aan de wal zijn. Een uitstekend idee. Nigel keek de commissaris vragend aan. Stemt u er mee in? Zullen we de chauffeur opdracht geven daarheen te rijden? Accoord. We moeten inderdaad geen tijd verliezen met zoeken naar de ver blijfplaats van deze heren. Maurice gaf de gewenste aanwijzingen aan de chauffeur: Het eerste zijweggetje rechts, zodra we boven op de heuvel zijn. Een klein bakstenen huisje, waar een ze kere Clark woont. Ik ken het meneer, antwoordde de jonge politieagent, die aan het stuur zat. Hij versnelde het tempo nog wat, de wa gen vloog over de bochtige, verlaten weg. De zon stond intussen hoog aan de hemel en het hele landschap bood een stralende, vredige aanblik. Vergeet één ding niet, meneer Went- worth, merkte de commissaris op, terwijl er ene strenge blik in zijn ogen kwam, u maakt deze expeditie alleen als toeschou wer mee en als de schurken gaan schieten wat ze waarschijnlijk wel zullen doen is het voor u zaak u op de achtergrond te* houden. Dit is beroepswerk voor de politie en ik wens geen verantwoordelijk heid te dragen voor de dood van een be langstellende leek. Hij wendde zich tot Jamieson. Ik veronderstel dat u voorbe reidingen hebt getroffen, voor het geval het heet zal toegaan? Inderdaad. De hoofdinspecteur klopte op zijn zakken. Inspecteur Arnold heeft bovendien ook zijn wapen bij zich, zodat ze als ze gaan schieten van repliek gediend zullen worden. Juist, U en meneer Graham moeten het uitvechten. Naar ik begrepen heb, ben ik niet gemachtigd uw optreden aan critiek te onderwerpen. Ik ben bereid de verantwoordelijk heid mede te dragen, merkte Nigel op. Tenzij ik me vergis, werd ik daarvoor speciaal uit Cambridge gehaald. Nobby Clark zat op een stoel voor het open raam van zijn slaapkamer en staarde door een oude verrekijker naar buiten. Van de plaats, waar hij zat, had hij een uit stekend gezicht op de uitgestrekte water vlakte van de baai en de vissersschepen, die daarin voor anker lagen. Zijn aandacht bepaalde zich echter hoofdzakelijk tot een groot, wit motorjacht, dat enigszins apart van de andere schepen, aan de mond van de haven lag. Zelfs op deze afstand waren de twee figuren, die zich op het dek be wogen, duidelijk te herkennen. Te oorde len naar hun bewegingen waren ze bezig een en ander klaar te maken om uit te varen en voor iemand, die van dit soort zaken op de hoogte is, was het duidelijk dat ze met dit werk bijna gereed waren. Tenzij er nog iets tussen zou komen, leek het nu slechts een kwestie van de meer touwen los te gooien. Nobby mompelde een vloek en nam de verrekijker van zijn ogen. Hij schoof zijn stoel achteruit en stond op. Op hetzelfde moment bereikte opeens het geluid van een naderende auto zijn oren. Er kwam een blik van blijde triomf op zijn gezicht en hij snelde naar de voordeur, In het laantje, dat naar zijn huis voerde, kwam een grote donkergroene wagen aanrijden. Terwijl hij zijn tuintje doorrende, om de bezoekers te ontvangen, waren Nigel en Maurice al uitgestapt. Commissaris Old- field volgde hen, terwijl Jamieson en de plaatselijke inspecteur in de wagen bleven zitten. Heb je nieuws voor ons?, vroeg Mau rice. Waar zijn de ellendelingen en wat zijn hun plannen? Ze zijn een half uur geleden aan boord gegaan, antwoordde Nobby met een stem, die hees klonk van opwinding. Het ziet er naar uit, dat ze juist klaar zijn om te vertrekken. Ik heb ze van uit mijn bo venraam door een verrekijker in de gaten gehouden. Ze willen dus uitvaren? De commis saris trok zijn wenkbrauwen op. Daar moeten we een stokje voor steken op de één of andere manier. Er is maar één manier, meneer, merk te Nobby op, terwijl hij in jle richting van het water wees. Gaat u aan boord van uw „Neptunus" en vaart hun langszij. Op een andere manier krijgt u hen nooit. Daar zit wat in. Maar hoe komen we aan boord van mijn schip. Mijn sloep ligt ergens aan de steiger. Dat hindert niets, meneer. We gaan met z'n. allen in mijn oude bootje. Dat houdt met gemak zes man. Goed. Blijf jij bij de wagen, Ford. Rijd hem naar de aanlegplaats en wacht daar op ons. De commissaris keek strijd lustig. Vooruit, jongelui!, voegde hij er aan toe. Als we een beetje geluk hebben, krij gen we ze wel! Alles klaar, Clark! Laat hem gaan! Het meertouw sloeg overboord in het water en de „Neptunus" wendde de steven in de richting van de open zee. Haar pas sagiers, die op elkaar gedrongen in de cockpit stonden, hielden hun ogen geves tigd op de witte achtersteven van de „Zee- meeuw'V die op enige afstand op en neer schommelde. Een mijl verderop was op de uiterste punt van de zandbak de zwarte top van het Salcot-baken zichtbaar, dat heen en weer geslingerd werd door de branding. Is er een kans, dat we hen inhalen?, vroeg Nigel. Het ziet er niet al te hoopvol uit, ten minste niet. als ze werkelijk van plan zijn aan de haal te gaan. De commissaris keek bedenkelijk. Ze zijn ons een heel stuk voor en naar wat ik me van de „Zeemeeuw" heb laten vertellen, is ze iets sneller dan deze boot. Als we haar maar in het oog kunnen houden en te weten komen, waar ze heen vaart Mag ik u even in de rede vallen, me neer. Nobby Clark stond met een verlegen grijns op zijn gezicht hen aan te kijken. Wel, wat is er? Die twee komen niet ver, meneer, let u op mijn woorden! Waarom niet? Toen ze gisteravond aan wal waren gegaan en in Felgate's huis sliepen, ben ik eens een kijkje aan boord gaan nemen en ik heb aan de stuurinrichting geknoeid. Tenzij ze het ontdekt hebben, wat ik niet aanneem, zal ze hen straks in de steek laten. Maurice slaakte een enthousiaste uit roep. Dat was een geniale inval van je Nobby! Uitstekend werk, Clark, inderdaad uitstekend. De commissaris knikte goed keurend. Wilt u er voor zorgen, dat hij hiervoor de eer krijgt, die hem toekomt, meneer Graham? Natuurlijk, antwoordde Nigel, terwijl hij met een hand boven zijn ogen in d,e verte tuurde. Ze hebben ons in de gaten gekregen, kondigde hij aan. Daar heb je Maxwell, die aan boord komt kijken! Laat mij eens zien. De commissaris greep Nobby's verrekijker. Inderdaad, u hebt gelijk. Hij schijnt er achter te zijn, dat we hem op de hie len zitten. Hij pi-aat nu met die andere schooier en geeft natuurlijk oi-ders om meer vaart te zetten. En dan begint hun misèremom pelde de inspecteur. Terwijl hij dit zei, gleed zijn hand onwillekeui'ig naar zijn zak. Op hetzelfde moment klonk opeens een juichkreet uit de mond van Nobby boven het lawaai van de motor en het geklots van het water uit. Daar gaat ze! Heb ik het u niet ge zegd? Inderdaad scheen de „Zeemeeuw" plot seling volkomen uit de koers te geraken en recht in de richting van de verrader lijke zandbanken te varen. Aan boord wa ren twee opgewonden rondlopende figuren waar te nemen, die hun handen vol had den aan het stuurwiel. Het volgende ogen blik was de boot echter al vastgelopen met haar neus in de zachte modder, terwijJ de golven hoog tegen de voorsteven op spatten. Jamieson was de eerste, die sprak. Prachtig werk, merkte hij op. En het kon niet beter uitgemikt zijn. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 9