r Slijkhuis zegevierde tijdens goed geslaagde atletiekwedstrijden Smaakbederver Stokowski voor het Residentie-orkest Gymnastiekdemonstraties tijdens de Sportweek SPORT Het orkest van de H.O.V. blijft bestaan De kleine wereld Nieuwe uitgaven Holland Festival „Caesar en Cleopatra" LAAT GERUST WEEK m Man door onbekende met mes gestoken Rinkel en Budge Patty zijn uitgeschakeld Geldmaken Eén Kolom Vuur van Uw maag tot in Uw keel 3 Er was een overweldigende belangstel ling voor het optreden van de Amerikaan se dirigent Leopold Stokowski met het Re sidentie-Orkest in de Kurzaal te Scheve- ningen. Het propagandablad voor het badseizoen de „Schèveningse Koerier" had deze virtuoos van de maatstok aangekondigd als het ..symbool van de muziek als klaterend effect, als klankroes en coloristische exu berantie". Toegegeven moet worden dat deze typering juist is; ze is alleen niet com pleet, want Stokowski is slechts volledig getekend wanneer men tevens in het licht stelt dat al deze kwaliteiten slechts dienen om het toppunt van wansmaak tot uiting te brengen. Een uitstekend vakman voor het orkest is hij buiten kijf, maar dan als virtuoos in de slechte zin. Ten opzichte van de kunst echter is hij een der gevaar lijkste smaakbedervers die ooit de podiums onveilig hebben gemaakt. Hij dient de kunst niet, maar hij dwingt haar hem te dienen. Alle middelen zijn hem goed, als ze maar effect maken op het argeloze pu bliek, dat zich altijd laat vangen door ge raffineerde kunstenmakerijen. En als hij nu maar bij het genre bleef waarin de ..Romeo et Juliette"-óuverture van Tsjai- kofski thuis hoort, maar ook Beethoven en zelfs Bach moeten zich plooien naar zijn verderfelijke inzichten. Wij kregen „zijn" Zevende van Beethoven te horen, die een caricatuur mag heten van dit edele werk. Zijn nuanceringen kennen slechts uitersten; tegenover een nauw hoorbaar pianissimo stelt hij een daverend fortissimo en zijn crescendi overtreffen de theatrale effecten die in een ouverture van Rossini op hun plaats zijn. doch die bij Beethoven vloeken. Een van zijn opmerkelijke trucs is ook om een gedeelte van het orkest te laten uit komen, terwijl de rest nauwelijk meer hoorbaar is. Hoe hij het werk mutileert is bovendien ergealijk. Maar het uiterste van wansmakelijkheid is wel wat Stokowski met Bach uithaalt. Hij opende het concert met het door hem voor orkest bewerkte koraalvoorspel „Wachet auf. ruft uns die Stimme". De wij ze waarop dit gebeurd is tart alle artis tieke ernst. Wanneer een onzer musici een Thans als smalfilm Vivien Leigh en Claude Rains in de titel rollen van ..Caesar en Cleopatra", een film van Gabriel Pascal naar het gelijknamige stuk van Shaw. Op een Animex-bedrijfsvoorstelling in de Haarlemse Schouwburg werd dezer dagen de smalfilm-première gegeven van „Caesar en Cleopatra" in technicolor. Sce nario en dialogen werden geschreven door Bernard Shaw, hetgeen wil zeggen bewerkt naar zijn gelijknamige toneelstuk, dat juist deze zomer in Londen door Sir Laurence Olivier om en om met „Antonius en Cleo patra" van Shakespeare wordt vertoond. Bij alle kenmerkende verschillen zijn er toch ook overeenkomsten tussen deze beide werken, want Shaw maakte van de voor het grootste gedeelte aan de geschiedkun dige Mommsen ontleende historische ge gevens een dramatische kroniek, min of meer naar het voorbeeld van de Eliza bethaanse meester. Juist deze panorama achtige eigenschap maakt het stuk voor verfilming bijster geschikt en regisseur Gabriel Pascal (die ook „Majoor Barbara" en „Pygmalion" voor zijn rekening nam) heeft de gelegenheid tot indrukwekkende massa-scènes dan ook dankbaar uitgebuit. De spectaculaire en bewegelijke veldslagen en zeegevechten vormen stellig de hoogte punten van deze lange geschiedenis, die be gint met het befaamde gesprek met de Sphinx in een donkerblauwe Egyptische duisternis. Er bestaan sterke meningsverschillen ten aanzien van de waardering van „Caesar en Cleopatra" als toneelstuk. Maar alge meen wordt het als een verdienste be schouwd dat Shaw hiermede de weg heeft geopend voor een humoristische, naar men wil: natuurlijke, interpretatie van de ge schiedenis. Er is wel eens beweerd dat Julius Caesar hel beste zelfportret van Shaw zou zijn, hetgeen een pikante bij zonderheid wordt als men weet dat de schrijver deze Romeinse keizer „de groot ste man die ooit geleefd heeft" noemde. Maar deze menselijke voorstelling, waarbij de zwakke zijden van zijn karakter als hu mane kwaliteiten worden belicht, gaf in de filmbewerking aanleiding tot het niet ge heel bezworen gevaar van ridiculisering. De tolerante Caesar op middelbare leceftijd, de anti-heroïsche held, doet soms wel wat flauw aan, al leent Claude Rains hem een markante verschijning. Het kinderachtige spreekt nog sterker uit de opvatting van de eveneens bij tijden voortreffelijke Vivien Leigh (die thans dezelfde rol in Londen speelt) als de jeugdige, beeldschone Cleo patra. Animex leverde een nieuwe, bevredigen de vertaling van de tekst van deze histori sche extravagantie, die Shaw op 44-jarige leeftijd uit de pen liet vloeien. Bij de pro jectie was geen verschil van deze smalfilm met een normaalfilm te bespeuren. In het voorprogramma werd te zien ge geven een door Animex in opdracht van het Nederlandse Informatiebureau te New York vervaardigde documentaire over de bloemencultuur onder de titel „Holland, tuin van Europa", een even fris en fleurig als traditioneel staaltje van touristische propaganda voor het buitenland. De opna men van de bloemenmarkt in Amsterdam en van de vaart door de grachten zullen echter ook de binnenlanders verrassen. D. K. dergelijke aanslag op Bach zou plegen, maakte hij zich voor altijd onmogelijk. Het summum wordt wel bereikt als de be werker, na het thema in de kopers te heb ben laten klinken, een diminuendo maakt en de nobele melodie laat uitlopen in de vibrerende klanken van een saxofoon! Maar erg is het ook al hoe hij de tegen- melodie uit elkaar rukt door deze te laten alterneren door strijkers en blazers. Wat er van dit fraaie stuk van Bach dan nog overblijft is een samenvatting van Sto- kowski's wansmaak. De dirigent-arrangeur liet ons tevens ken nis maken met een korte Prelude van Sjo- stakowitsj, effectrijk geïnstrumenteerd. Maar wat heeft dat nu voor zin om piano- stukjes voor orkest te gaan zetten? Er is waarachtig orkest-muziek genoeg! Het enige nummer- van het programma dat ons alleszins bevredigen kon, was een symphonische schets van de Amerikaanse (via Parijs uit Berlijn gekomen) compo- ADVERTENTIE uw bril- zo voor ftn na sens even nazien, rechtzetten en napassen bij KEIP. 't Verlengt de levensduur en maakt het dragen aan genamer. Wij doen het gaarne even voor U. KEIP. Gr. Houtstraat, naast Luxor. nist Lucas Foss, getiteld „Recordare". Men hoort in deze treurmuziek heel wat in vloeden verwerkt, zelfs Hindemith komt om het hoekje kijken; maar er is een zui vere muzikale kern in, die de belofte in- houdt tot zelfstandige kunst uit te groeien. I Stokowski toonde zijn dwingende macht over het orkest en men moet bewondering hebben voor het Residentie-Orkest dat het zich zo geheel naar zijn inzichten kon plooien. Het was een heel ander orkest dan verleden week onder de grote kunstenaar Dorati. Ik hoef wel niet te zeggen dat het toen oneindig mooier, vooral beschaafder klonk. Maar het ging nu om te épateren en daarin slaagde het orkest volkomen. JOS. DE KLERK Als onderdeel van de jubileumfeesten van de Kennemer Turnkring ter gelegen heid van het veertigjarig bestaan, houdt de kring Zondag tijdens de Sportweek gymnastiekwedstrijden en -demonstraties. Op de terreinen van het Noordersportpark worden des morgens nationale gymnastiek driekampen gehouden, omvattende een vrije oefening, een oefening aan brug of rek en 'n sprong over bok of paard, welke oefeningen klassikaal uit gevoerd moeten worden. Voor ieder onderdeel is tien minuten uitgetrokken en er zijn gemiddeld zes groepen aan het werk. Circa zeshonderd gymnas ten zullen aan de wedstrij den deelnemen Behalve deze zeshonderd gymnasten zullen 's morgens nog een vierhonderd andéren de verplichte vrije oefening voor een jury moeten demonstreren, welke oefening des middags op het Haarlemterrein dan door circa duizend turners(sters) als openings- sojuptz 7Juu 105 I Koor en orkest van de Nederlandse Opera worden ingekrompen, het ballet verdwijnt Tn een vandaag door het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen uit gegeven verklaring wordt gezegd dal het verheugend resultaat van het langdurige overleg tussen het rijk en de provinciale en gemeentelijke overheden is, dat deze tezamen in beginsel bereid gevonden zijn een zodanig bedrag aan subsidie beschikbaar te stellen, dat alle tot nu toe gesubsidieerde symphonische orkesten, alsmede de Neder landse Opera, in stand gehouden kunnen worden. Dit betekent dat dus ook de H.O.V. behouden blijft. De letterlijke tekst van de verklaring Het vraagstuk der subsidiëring van de Nederlandse Opera, de ofkesten en de toneelgezelschappen is sinds Maart onder werp van overleg geweest tussen vertegen woordigers van jret ministerie van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen en van die gemeenten, wier plaatselijke kunstin stellingen behalve een bijdrage van het rijk ook een gemeentelijke subsidie ontvangen. Verschillende mogelijkheden werden on- derzocht en gedétailleerde plannen uitge werkt. De voordelen en nadelen hiervan zijn nauwkeurig tegenover elkaar afgewo gen. Nagegaan is bijvoorbeeld welke ge volgen de opheffing van het eigen orkest der Nederlandse Opera gehad zou hebben en op welke wijze andex-e orkesten voor vervanging zouden kunnen zorgen, ook wat de consequenties geweest zouden zijn, indien de Haarlemse Orkest Vereniging opgeheven werd en op welke wijze in de behoefte aan symphonische concerten, die alsdan zou zijn ontstaan, had kunnen wor- den voorzien. De overheid is er ziel; bij het bestudex-en van de verschillende mogelijk heden bij voortduring van bewust geweest, dat elke maatx-egel die zij zou moeten ne men. daartoe gedwongen door de bijzonder moeilijke financiële situatie waarin ons land is geraakt, voor de betrokkenen ern stige gevolgen met zich mede zou brengen. Er is naar gestreefd een oplossing te vin den, waardoor enerzijds het behoud ver zekerd wordt van de instellingen, die voor het culturele leven in ons land van groot belang moeten worden geacht, doch ander zijds zo weinig mogelijk ingegrepen wordt in do bestaande historisch gegroeide ver houdingen. Zoals hierboven reeds werd vermeld is thans bereikt dat alle orkesten, die tot dusver overheidssteun ontvingen, kunnen blijven bestaan. Het zal echter nodig zijn, aldus volgt de verklaring van het mi nisterie, dat de besturen van deze instel lingen met kracht pogingen doen of voort zetten tot verkrijgen van andere subsidies dan die tot nog toe werden verleend en clat voorts het particuliere initiatief door het verstrekken van financiële bijdragen daadwerkelijk toont, hoezeer het voortbe staan van de orkesten de burgerij ter harte gaat. Het rijk vertrouwt, dat het de orkestbesturen mogelijk zal worden ge maakt de exploitatie over het aanstaande seizoexx sluitend te doen zijn. Mochten de zal door één of meer Nederlandse phil- harmonische orkesten medewerking aan de Opera moeten worden verleend ter bege leiding van maximaal 40 uitvoeringen. Hierbij wordt in het bijzonder gedacht aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Voorlaan zal de Nederlandse Opera niet beschikken over een eigen ballet, doch op nog nader te regelen wijze gebruik dienen te maken van het nieuwe Nederlandse ensemble, dat gevormd zal worden als de voox'genomen balletconcentratie haar be slag zal hebben gekregen. Het Opera-koor zal bestaan uit ten hoogste 38 leden. Ten slotte moet de leiding van de Opera be zuinigen op de interne dienst, door bij voorbeeld de kosten van nieuwe monte ringen te verminderen. Mededelingen over het te vormen nieu we Nedex-landse ballet kunnen op dit ogenblik nog niet worden gedaan. De be sprekingen daarover zijn nog gaande. Lei den deze tot een gunstig resultaat, dan zal het nieuwe ballet te 's-Gravenhage wor den gevestigd. De te nemen maatregelen hebben tot consequentie, dat het bestuur van de Nederlandse Opera de contracten met een aantal orkestleden en koristen niet kan vernieuwen. Ook zal het ontslag moeten aanzeggen aan het ballet. Het ligt in het voornemen de ontslagen orkestleden en koristen een wachtgeld toe te kennen. De dansers zal de gelegenheid geboden worden te solliciteren naar een plaats in het nieuwe ballet. Er wordt naar gestreefd een financiële tegemoetkoming te verlenen aan de dansers van het huidige Opera ballet, die zonder emplooi zullen komen. De voor de Nederlandse Opera getroffen regeling kan voorlopig slechts gelden voor het seizoen 1951/1952. Het zal van de ont wikkeling van de omstandigheden afhan gen of zij voor volgende seizoenen geconti nueerd kan worden. Acties worden hervat Wat betreft de aandrang van het mi nisterie op de besturen van de orkesten om zelf stappen tot het verkrijgen van particuliere steun te ondernemen, deelde mr. A. Beets voorzitter van de H.O.V. ons mede, dat de daartoe reeds begon nen actie in afwachting van het resultaat der onderhandelingen tijdelijk was stop gezet, doch nu met kracht zal worden ver volgd. Er is al eer. aardig bedi'ag ter del ging van de bestaande schuld (ongeveer 50.000) binnen en bovendien heeft een in de naaste omgeving van Haarlem geves tigde N.V. een bedrag van 10.000 toege zegd, op voorwaarde dat ook de rest wordt bijeengebracht. Ook de besprekingen met de besturen van andere Noordhoitandse gemeenten, die zullen moeten leiden tot de vorming van een provinciaal orkest, kun nen thans worden voortgezet. Zoals wij reeds vroeger berichtten, heeft deze veran- dering ten doel een bredere basis van sub sidiëring te verkrijgen, door inschakeling bij de steunverlening van gemeenten die van de H.O.V. profiteren, doch slechts in cidentele bijdragen verstrekken. Wethouder D. J. A. Geluk deelde ons mede dat het gemeentebestuur van Haar lem, nu met medewerking van de overheid gestreefd wordt naar het verkrijgen van een "sluitende exploitatie van het orkest, bereid is het voortbestaan van de H.O.V. te steunen, echter op de uitdrukkelijke voorwaarde dat het oude tekort door mid del van paxiiculiere bijdragen zal worden gedekt. In de tweede plaats verwacht de gemeente dat het bestuur alle mogelijke moeite zal doen om zelf nieuwe bronnen van inkomsten te vinden. Het overleg om te komen tot de vorming van een provin ciaal orkest met Haarlem als domicilie worden door het gemeentebestuur voort gezet. Tijdens de afgelopen nacht is in de De Wit- straat te Haarlem een man gevonden, die met een mes enige malen gestoken was. Hij is overgebracht naar het Grote Gast huis en kon, na daar verbonden te zijn, naar huis gaan. Volgens zijn verklaringen was de man gisteravond met een vriend naar een café gegaan. Zij dronken daar een paar borrels en aanvaardden de weg naar huis pas, toen zij min of meer dronken waren. In de De Witstraat zou hij aangevallen zijn door een onbekende die hem enige messteken toe bracht. Zijn vriend verklaarde niets van het gebeurde te weten. De opgelopen ver wondingen waren niet van ernstige aard. nummer van de demonstratie gezamenlijk vertoond zal worden. Aan deze demonstratie gaat een optocht vooraf, waaraan naar schatting ruim twaalfhonderd personen zullen deelnemen, die begeleid zullen worden door twee muziekcorpsen en drie trommelcorpsen. Deze optocht vertrekt om half twee van de Middenweg hoek Orionweg en komt te circa kwart over twee op het terrein van „Haarlem" aan. Na het massale optreden van alle deel nemers (sters) volgt het verenigingsoptre den van talrijke verenigingen uit de Ken- nemer Turnkring, en uit andex-e kringen, met lenigheids-, knots- en hoepeloefe ningen, springkast, tremplin paardspringen en tafelspringen, en hoogbrug. Medewer king verlenen ook de beide keurcorpsen van de K.T.K. met ringen en hoogrek, als mede een groep studenten van het Centraal Instituut voor Opleiding van Sportleiders uit Overveen met grondgymnastiek. Als slot zullen de meisjes en dames van de Kennemer Turnkring het jubileumnum mer van de kring demonstreren, waarna allen weer in gesloten formatie zullen af marcheren naar de kleedgelegenheid. Zweedse poloploeg naar Haarlem Het Zweedse nationale polozevental dat in de komende dagen in Gx-oningen en Roermond tegen het Nederlandse zevental uitkomt speelt Maandagavor.d 2 Juli tegen het Haarlems zevental. Dit 'al zal zijn uiterste best moeten doen om een redelijk resultaat tegen deze Zweden te kunnen boeken. Het Zweedse zevental werd in Wenen bij de Europese kampioen schappen tweede achter het Nederlandse team. De wedstrijd tussen deze beide ploe gen eindigde met 43 voor Nederland en was een der beste van het gehele Weense tournooi. In het voorjaar van 1950 had het Nederlandse zevental in Stockholm zelfs de kous op de kop gekregen met 97. De samenstelling van het Zweedse zeven tal luidt: doel: Rune Obei-g; achter: Erik Holm, Roland Spanberg en Stig Johansson; voor: Ake Julin, Hans Hellbrand en Arne Jutner. Een deel van het grote oorlogsmonument voor Enschede, de hierbij afgebeelde figuur ..De Gijzelaar" van de Haarlemse beeld houwer M. A. Andriessen, is gereed geko men. Het beeld zal met vele andere ten toongesteld worden op de Tentoonstelling Hedendaagse Beeldhouwkunst in Den Haag De H.A.V. „Haarlem" heeft het Woens dagavond met haar derde „In memoriam Hil v. d. Mey wedstrijden" met het weer zeer zeker niet getroffen, maar het minder gunstige weer was dan ook de enige factor, die tijdens deze wedstrijden tegenviel, want verder hebben de toeschouwers, die toch ten getale van ongeveer 3000 waren opge komen kunnen genieten van een uitstekend athletiekprogramma, dat vlot werd afge werkt. Het gi-ote nummer was ongetwijfeld de orkesten met aanzienlijke tekorten blijven 3000 meter tussen Wim Slijkhuis en Hans kampen, dan zal het rijk zich genoodzaakt zien het vraagstuk van de subsidiëring voor het seizoeit 1952/1953 opnieuw onder liet oog te zien. De Nederlandse Opera zal het met de ovex-heidssubsidies, die in beginsel in het vooruitzicht kunnen worden gesteld, alleen dan met gunstig resultaat geëxploiteerd kunnen worden indien met ingang van het nieuwe seizoen het orkest wordt inge krompen tot ten hoogste 61 musici. Het zal ten minste 150 keer aan de Opera die nen mede t-i werken en bovendien 25 be geleidingen eldex-s moeten geven. Verder Harting. Welnu, Slijkhuis heeft thans laten zien, dat de nedex-laag, die hij op de Olym- sche Dag tegen Harting op de 1500 meter heeft geledeix een vergissing is geweest. Er kwam dit keer een geladen Slijkhuis aan de start, een Slijkhuis, die absoluut wilde winnen. Direct na de start nam Harting, gewoonte getrouw de kop en ging het tempo aangeven, een. tempo, dat reeds dadelijk zeer hoog lag. Slijkhuis volgde direct en reeds spoedig hadden de twee lopers zich van het peloton losgemaakt. Na vier ron den nam Slijkhuis de leiding van de A.A.C.-er over om deze na zes ronden weer De burgemeester van Veisen, mr. M. M. Kwint, heeft Woensdagmiddag 23 comman derende officieren van het gedeelte der Factotum-vloot, dat in IJmuiden gestationneerd is, op het raadhuis ontvangen. Onder hen bevonden zich de commandanten van de Britse, Franse en Belgische eenheden, die aan de oefening ..Factotum" deelnemen, respectievelijk kapitein ter zee E. H. Thomas DEC, kapitein ter zee G. G. Jaquet (op de foto aan weerszijden van de burgemeester) en luitenant ter zee eerste klas Lurqüin. De oudste der aanwezige officieren van de Nederlandse schepen was luitenant ter zee eerste klasse Jongenaard. Later op de middag bracht burgemeester Kwint een tegen bezoek aan het commandoschip „Soemba", aan boord waarvan hij was uitgenodigd op een cocktail-party met de commanderende- en liaison-officieren en waarnemers. af te staan. En zo ging het in zeer hoog tempo de laatste ronde in, Hax-ting aan kop, Slijkhuis in zijn voetspoor. En toen op on geveer 200 meter voor de finish kwam de lang verwachte eindspx-int van de Europese kampioen. Even nog probeerde Hax-ting zich te verzetten, toen moest hij het hoofd bui gen. Wel, het was geen schande voor de A.A.C.-er tegen de prachtige sprint niet opgewassen te zijn. Onder groot enthou siasme van het. publiek ging de athleet van Trekvogels in 8 minuten 38.6 sec. als eex-ste over de finish, een tijd, die gezien de kleine en door de regen zwaar geworden gx-asbaan uitstekend genoemd kan worden. Harting noteerde 8 min. 43 sec. Een ander hoogtepunt van 'de avond was het lopen van Fanny BlankersKoen op de 80 meter horden. Niet, omdat men ook op dit nummer strijd kon verwachten, want Fanny won ook nu onbedreigd in 11.7 sec., maar wel omdat nu het Haarlemse publiek op eigen grond de kampioene ook eens heeft zien lopen. Willy Lust (Zaan land) werd tweede in 12.3 sec. Laatstge noemde won de 100 meter klasse A voor dames ixx 13 sec. echter niet na felle tegen stand overwonnen te, hebben van Nieske de Vries van Gita, die zeer vex-x-assend voor de dag kwam en in wie Haarlem na lange jaren eindelijk weer eens een sprintster van formaat kan krijgen. De 100 meter voor heren werd een over winning voor Griek (A.A.C.), die Van Poor ten (V. en L.) op de streep klopte. Bepaald verrassend was de overwinning van Broeken op de 110 meter horden op de Nederlandse kampioen Van der Hoeven. Weliswaar noteerden beide lopers dezelfde tijd, 15.6 sec., doch Broeken wierp zich iets eerder over de eindstreep. Bij het polsstokhoogspringen werkt Cor Lamoree zich langzamerhand weer naar zijn oude vorm op getuige zijn 3.65 meter, gesprongen onder moeilijke omstandig heden. Hij bleef thans zijn jeugdige club genoot Swart, die 3.40 meter sprong, x-oyaal de baas. Ondanks het feit, dat Verwey van de Trekvogels bij de 800 meter in de z.g. zwakkere serie ingedeeld was, won hij dit nummer op fraaie wijze in 2 min. 2.3 sec. voor Kist (A.A.C.), die 2 min. 3 sec. no teerde. De Bruyn (V. en L.) won zowel het kogelstoten als het discuswerpen met respectievelijk 13.54 meier en 41.96 meter. Visser (A.A.C.), die Zondag bijna het Ne derlandse record bij het verspringen had verbeterd, had thans aan 6.79 meter vol doende om dit xxummer te winnen. De jeug dige „Haarlem" althleet Broertjes, die Zorxdag ook reeds zo goed voor de dag kwam, won dit nummer voor B-klassers met 6.41 meter. De 4 x 100 meter estafette liet nog eens Fanny Blankers zien, die als eerste loop ster startte voor Sagitta en haar ploeg da delijk een dusdanige voorsprong gaf, dat de overwinning aan de Amstex-damse meisjes moeilijk ontgaan kon. De tijd van Sagitta was 51.7 sec. Zaanland bezette de tweede plaats in 52.6 sec. In de Gita-ploeg, die de uitstekende lopen van Nieske de Vries op. De 3 x 1000 meter estafette werd een onbedreigde overwinning voor de Trek vogels, welke ploeg reeds een voorsprong had, toen Slijkhuis als laatste loper in de baan kwam. Dat de ovex-ige ploegen er toen helemaal niet meer aan te pas kwamen, spreekt van zelf. „Haarlem" heeft deze wedstrijden niet op een sintelbaan kunnen houden. Het gaat werkelijk tijd worden, dat de leuze: „Haar lem, sportstad zonder sintelbaan", die gis teren hoog boven de tx-ibune wapperde, gaat verdwijnen. Het zou de ontwikkeling van de athletiek in Haarlem ten zeerste bevor deren, want ook gistex-en wex-d weer be wezen, dat het langzamerhand voor Haar lemse athleten onmogelijk wordt om te wedijveren met athleten van andere ver-' enigingen, die wel over een behoorlijke athletiek-accomodatie beschikken. Wimbledon-kampioenschappen Het weer was Woensdag nog betrokken, maar toch veel beter dan de vorige dag toen de kampioenschappen in tegenwoordigheid van een vrij talrijk publiek werden voort gezet. De verrassing van de dag was de overwin ning die de jeugdige Amerikaan Richardson behaalde op zijn landgenoot, de Wimbledon- kampioen 1950, Budge Patty. Wel kon Patty als excuus aanvoex-en, dat hij last had van een onwillige enkel, doch het spel waarmee de achttien-jarige student Richardson hem sloeg bracht het publiek soms in vervoering en het is de vraag of een geheel :"it zijnde Patty wel in staat zou zijn geweest de aanval van Richardson te weerstaan. Richardson won met 46. 6—3. 46, 10—8, 6—4. Rinkel gaf de Zuid-Afrikaan Norgarb beter partij dan dc cijfers doen vermoeden. Meer dan twee uur duurde de partij tussen de met veel vaart spelende Norgarb en Rinkel, die zijn tegenstander menig punt afsnoepte met uitstekend netspel. De lobs van Norgarb kwamen voer het merendeel achter de base line neer. In de tweede set wonnen beide spelers om beurten hun service totdat Norgarb in dc 21e game een doorbraak for ceerde 011 de set won met 12—10. Nel Hermsen schakelde de negentien jarige Britse A. Mortimer uit door lengte en spreiding. Van Swol had het tegen Shafei (Egypte) niet ei-g lastig. Goed serverend en goed smashend op het zwakke lobben van Shafei sloeg hij zijn tegenstander in drie sets. Dames enkelspel, tweede ronde: mej. N. Hermsen sl. mej. A. Mortimer 63. 6—2. Derde ronde: Margaret Dupont sl. mevr. B. Kormoczy 6—1, 6—1; Louise Brough sl. mej. G. Hoahing 6—1, 6—3. Heren enkelspel, tweede tonde: Flam sl. Spychala 60. 61, 62; Savitt sl. David 6—.1. 6—1, 6—1; Cucelli sl. Tills 6—1, 6—1, 64; Mc Gregor sl. Main 63. 75, 75; Axelsson sl. Davidson 63. 63, 62; Norgarb sl. Rinkel 64, 1210, 64; Sedg- man sl. Davidsson 64, 7—9, 6—4, 6—2; Lar- sen sl. Paish 63, 61, 12—10: Bergelin sl. Ampon 2—6, 2—6, 6—2, 9—7, 6—4; Drobny sl. Ulrid 119. 16. 63. 64: Slockenberg sl. Segal 6—1. 7—5, 4—6. 6—4; Rómy sl. Cawthorn 6—3, 6—3, 6—3; Van Swol sl. Shafei 75. 63. 61Stux-gess sl. Candy 6—3, 46, 86, 6—2; Mulloy sl. Horn 64, vxerde plaats innam, viel ook nu weer het 60, 64. Een man wou wat verdienen aan de vreugde die kleine kleuters hebben om de schone kleui'en van het leven. Hij maakte in zijn fabriek eens glazen stuiters in alle grootten, met rode, groene en gele slierten er binnen in. Als ge ze tegen het licht hield kwamen alle tinten van de wereld op u af. En die glazen bollen, als kleine avond hemels bij een zonsondergang, kostten maar enkele onnozele centen. Het een of ander Jantje of Marietje kwam op school met zo een vonkend kleux-engevalletje, en daar hadt ge het gekegel in de glazen. De Pietjes en de Trijntjes waren jaloers als honderdduizend man tegelijk en gingen thuis zeuren om zo een nieuwmodelse stuiter. De vaders en moeders konden dat mis schien een tijdje tegenhouden, maar het draaide erop uit dat er een kleurige stuiter moest worden gekocht. De een wat vlugger dam de ander, maar op een goede dag hadden ze er op school allemaal een. Op een goede dag neen, op een kwade dag. Want toen vonden ze er geen krats meer aan. En ze waren weer even ver als vroeger, al hadden ze hun stuiter. Ze waren niet even ver. Want ze hadden de last van een stuiter erbij te dragen gekregen, die zij niet missen konden al vonden zij er geen vreugd meer in. De man met zijn fabriekje en zijn uit vinding had een behoefte geschapen, om zo te zeggen. Er waren heel wat dingen waarop hij gespeculeerd had met zijn stuiters. Op de schoonheidsliefde der kinderen, op de jalouzie der kleine mensjes in de school, op de liefde van vader en moeder voor hun neuter die zij niets weigeren konden. Op de kwade en de goede dingen van de ziel der mensen, maar op de goede het meest. Want er is geld te maken uit de goede dingen van het leven. Op de Amerikaanse scholen vertellen de jongens en meisjes elkander dat zij gisteren de geweldige honkballer Joe Die- en-die aan het werk hebben gezien op het televisiescherm. En die het niet gezien hebben, omdat zij thuis zo een mekaniek niet bezitten, staan er voor Piet-Potlood bij. Dat weten de fabrikanten, die hun televisietoestellen kwijt moeten. Zij schinj- ven in hun reclames over het grote gemis dat die arme kinderen lijden. Over de zielige gezichten van die stumpers als hun vriendjes vertellen van de wonderen die zij thuis genieten. En over de heilige plicht van een vader en moeder om hun kind niet achter te stellen bij anderen. Waar kunt ge oprechte vaders en moe ders scherper mee knijpen dan met het leed van hun kinderen? Dat grijpt hen bij het puntje van hun hai-t. Zo een fabri kant weet hoe hij op een mensenziel moet speculeren. Al moet vader er voor krom liggen, al moet hij het op zijn pijptabak uitsparen, er moet een televisiegeval in huis koinen. Al zal moeder het per week met enkele dollax-s moeten gaan afbetalen, de kinderen zullen hun mirakel hebben om niet tekort te komen in de wereld. En als ze er allemaal een hebben, lopen de kinderen het huis uit omdat het hen verveelt naar een schemerend vierkantje te moeten kijken. Stuiters of televisie, ze zijn weer even ver als vroeger. Ze zijn niet even ver, want ze krijgen een boterham minder om het apparaat dat moet worden afbetaald. Zo is er geld te maken uit de goede din gen van het leven. De fabricage van behoeften overspoelt de wereld en voert de ware schoonheden weg in een stroom van vreugdeloze dingen. Vreugdeloze dingen die ge niet missen kunt, omdat zij cle dwaze pasmunt zijn waarmee ge uw entreekaartje voor een dol zinnige wereld moet betalen. J. L. ADVERTENTIE en dan die laaiend brandende pijn. Als dit schrikbeeld U voor ogen staat, bij iedere maaltijd, neem dan Uw toevlucht tot Rennies. 'n Paar Rennies, gewoon gesmolten op Uw tong, blussen de hevigste aanval van bran dend maagzuur binnen enkele minuten. Een wondermiddel die Rennies en gemakkelijk in te nemen, zonder water of wat ook. En boven dien nog zo smakelijk Prof. Mr. C. W. de Vries. Overgroot vader Koning Willem III Engel hard, Van Embden en Co., Amsterdam Het „overgrootvader" in de titel van zijn nieuwe boek licht professor De Vries toe met de laatste zin van zijn woord vooraf: hij heeft geschreven „Met voorzichtigheid, want Willem III was onze koning". In de hoofdstukken die het persoonlijk leven van de koning behandelen, gaat hij dan ook met discretie te werk: hoofdzaak is het, uit de gegevens af te leiden dat een capaciteit voor hartelijkheid en ruiterlijk handelen veel goed maakten van wat minder sympathieke eigen schappen in het oog van tijdgenoot en na geslacht deden. De wenselijkheid van discretie, speciaal ook ten aanzien van on geschreven overleveringen, is hierbij moei lijk te betwisten: maar dat het portret dan ook voorlopig vaag blijft, spreekt vanzelf. Belangrijker in professor De Vries' boek is echter de staatkundige activiteit van Willem III. In een lang hoofdstuk wordt de verhouding van de koning tot al zijn opeen volgende ministeries daar behandeld, en betoogt de schrijver dat zijn belangrijke invloed bij verschillende gelegenheden op alleszins waardige en verstandige wijze werd aangewend. Door de gebeurtenissen niet te stellen tegen een achtergrond van de ont wikkeling in algemene staatkundige opvat tingen van de tijd. maar de handelingen van de verschillende personen in zelfstandige incidenten te laten verschijnen, geeft hij een beeld waarin de koning veel gelijk aan zijn zijde krijgt op beperkte schaal dan altijd, want ook niet direct tot de bestuurspractijk behorende feiten worden er weinig in be trokken. Enerzijds kan men zeggen dat Willem III nu verschijnt als een mens, wien meer wel willendheid toekomt dan hij soms krijgt, en wien staaf si'echtelijk gesproken weinig kwaads valt aan te wrijven. Anderzijds is deze uitbeelding verre van definitief, en kan men zich makkelijk een bredere behan deling voorstellen waarin de koning meer critiek krijgt, zelfs al zou hij niet sterk verschillend zijn van de figuur die professor De Vries aanduidt. Meer dan aanduiden kan men het niet noemen; in de zonderlinge schrijftrant met zijn vele kortademige zinnen en half-afgewerkte argumenten kun nen geen duidelijke omlijningen tot stand komen. s. M.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 5