De plagen van Algiers Wouter Wonderland roept de jeugd naar Den Haa De Egyptische Koningin Inkomsfenbesïeding is geen sinecure „Paddestoelen" Een doe"-tentoonstelling in Houtrusthallen Sproeten? SPRUTOL REISNOTITIES Tomatentijd Verkooplokaal NOTARISHUIS MEUBILAIRVEILING 24/25 JULI FEUILLETON door mevr. Bijleveld-Celinck 32) ZATERDAG 14 JULI 1951 7 Brochures als leidraad bij voorlichting (Van onze Haagse redacteur) Het is voor vrijwel iedere huisvrouw een probleem van de eerste orde: hoe knoop ik de eindjes aan elkaar? Het is niet zo een voudig om een wat men noemt burger- mansinkomen, zo te besteden dat er aan het eind van de maand geen tekort is ontstaan. De simpele waarheid, dat men een dubbeltje maar één keer kan uitgeven, is voor menige huismoeder in deze tijd een pijnlijke obsessie. In de oorlog hebben velen pas goed leren zien en waarderen, welk een gewichtig „beroep" dat van huismoeder is. Het is vandaag iets anders, al is het, zoals mevr. A. J. Otte de bekende radiospreekster het ons zei, in helaas maar al te veel gevallen zo, dat vele huisvrouwen zich van haar stiel een voorstelling maken als iets, dat men maar zo'n beetje improviserenderwijs kan beoefenen. De huismoeders het geldt ook voor de huisvaders, al dragen zij niet de volle zwaarte van deze last die met een be trekkelijk klein budget moeten rondkomen, hebben het onnoemelijk zwaar. Zij hebben een voortdurende strijd te voeren tegen dreigende tekorten en tegelijk willen ze zo graag iets aparts leggen voor een extraatje. En onder dit extra verstaan zij niets meer dan de alledaagse dingen: een paal schoenen voor de kinderen, een blouse, een nieuw pak, om dan maar te zwijgen van aanvullingen voor het huishoudelijk werk. Is het zo'n wonder, dat velen aan de ver leidingen van een afbetalingssysteem geen weerstand kunnen bieden? Het lijkt alles zo onschuldig en daarbij zo praktisch en misschien kan het ook wel. Maar de huismoeder, die eens een paar maanden achtereen nauwkeurig aantekening van haar uitgaven houdt, zal waarschijnlijk ontdekken, dat het afbetalingssysteem zeer gevaarlijke zijden heeft. De „gemakkelijke voorwaarden" o ja, die zijn op papier erg aantrekkelijk, maar welk een last veroor zaken zij in menig gezin waar het beschik bare budget geen speling toelaat. Het is het Comité Doelmatige Inkomsten besteding, dat in 1948 op instigatie van de toenmalige minister van Sociale Zaken, dr. W. Drees, in het leven werd geroepen. Dit comité is geen instituut van overheids wege. Vanwege het comité, dat onder voor zitterschap van prof. dr. G. A. van Poelje staat, werden reeds drie brochures uitge geven: Het gezinsbudget, door mevr. J. Polak-Kiek; Doelmatige Inkomstenbeste ding aan de voeding, door mej. Van Schaik en Doelmatige Vacantiebesteding door F. Th. v. a. Maden. Er staan nog brochures op stapel over budgetstatistieken, sparen, lonen en prijzen, omgang van de jeugd met geld en efficiëntie in de huishouding. Men begrijpe goed: deze brochures zijn bedoeld als leidraad voor hen, die op dit gebied voorlichtend werk verrichten. Moe der de vrouw, die deze brochures zou wil len gebruiken zoals zij haar kookboek han teert, zou voor de meest onmogelijke ver rassingen komen te staan en de samenstel lers dezer brochures voor fantasten of nog erger uitmaken. 4 eieren, 2 tomaten, peper, zout. De eieren ongeveer 10 minuten koken, ze pellen en een kapje er af snijden, zodat ze kunnen staan. De eieren op een schotel met slabladeren zetten. De tomaten ontdoen van de kroontjes, ze wassen, in heet water dom pelen en de velletjes er af halen. De to maten voorzichtig halveren, bestrooien met peper en zout en op de eieren leggen, zodat een paddestoel-vorm ontstaat. De afgesneden kapjes in kleine stukjes snijden en deze op de halve tomaten leggen om de stippen van de paddestoelen na te bootsen. De „paddestoelenschotel" presenteren met slasaus of mayonnaise. VANMIDDAG OM TWEE UUR is een jongetje wakker geworden op het bordes voor de Houtrusthallem im Den Haag. Dit jongetje is Wouter Wonderland. Hij lag op de stoep te slapen, totdat de prinses van het wonderland hem wekte en een dans voor hem uitvoerde. Dit was het sein voor de gehele in de hallen opgebouwde wereld om te ontwaken; dit was ook het sein voor de in Den Haag vertoevende kinderen om in het ongekende land binnen te dringen en zich te gaan vermaken zoals kinderen dat doen. Wonderland is n.l. een tentoonstelling, georganiseerd door een commanditaire vennootschap tot exploitatie van evenementen, en voor de jeugd van ons gehele land. Het doel ervan is te zorgen, dat de kinderen een paedagogisch verantwoorde vacantie- attractie zullen hebben. Zal experiment jaarlijkse gebeurtenis worden? De organisatoren hebben getracht om aan de „dadendrang" van de jeugd te gemoet te komen. De bezoekers kunnen nl. zelf mee doen aan de verschillende bezienswaardigheden. Er zal b.v. een werkkamer zijn, waar zij onder leiding zullen kunnen tekenen, schilderen, boet seren, enz. Er zal ook iets nieuws te zien zijn, nl. de electrol, een vliegtuig, waarin een jeugdige passagier kan plaats nemen en dat zelf door hem kan worden gestart, bestuurd en geland. Het is zo gemaakt, dat het slechts boven een ring in de lucht kan worden voortbewogen. In de tennishal is voorts een kanaal gegraven, waarover een uit mecano-onder- delen samengestelde brug is gespannen. Verder is daar o.m. een vuurtoren van ruim 11/2 m. hoog, die regelmatig zijn licht verspreidt. De Ned. Ver. voor Luchtvaart heeft haar best gedaan. Zij heeft beslag kunnen leggen op de ballonmand met in strumenten van mevrouw Boesman. Er is een zweefvliegtuig, een lesvliegtuig. In dit gedeelte zullen model-vliegtuigbouwers werken, samen met de leden van de hobby-clubs. Niet ver van deze afdeling is de inzen ding van de Melodie der Tropen, waar de kinderen de gelegenheid krijgen de daarin opgestelde en nu en dan bij concerten te gebruiken exotische muziekinstrumenten te proberen. Er is ook aan gedacht om de jeugd een beeld te geven van de takken van handel en nijverheid, die voor ons land belangrijk zijn. Zij zal scheepvaartmodellen, enige honderden stuks, der Nederlandse koop vaardijvloot kunnen bekijken. Het Staats bosbeheer en de Ned. Heidemaatschappij hebben een heidelanxtschgp aangelegd, met een moerasje, met berkjes en andere bo men. Als hun belangrijkste taak beschou wen deze instellingen evenwel om de jeugd op deze tentoonstelling er nog eens goed van te doordringen, hoe groot het brand gevaar is in "bos en hei. In het kleine land schap zijn duidelijke waarschuwingsbor den aangebracht. In de tweede hal zijn de stands van de nijverheid. Hier worden de leerbewerking, de houtbewerking en het linoleumsneden gedemonstreerd. Een Nederlandse glasblaaskunstenares zal de jeugdige bezoekers haar kunst laten Nederlandse studente op studiereis naar Midden-Azië Aan zes meisjesstudenten uit Nederland, Australië, Canada, Engeland, Italië en Noorwegen zijn door de „American Asso ciation of University Women" (A.U.W.) studiebeurzen toegekend voor de voortzet ting van haar studie in het buitenland. Johanna E. van Lohuizen-De Leeuw uit Nederland zal een studiereis door Ceylon, Ihdia en Pakistan maken. Negen Amerikaanse meisjesstudenten zullen respectievelijk in Nederland, Dene marken, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Schotland gaan studeren. ADVERTENTIE Bij weerbarstige: Sprutol-Sterk. De Engelse filmster Jean Kent liet zich op een hoedenshow in het Saville Theater te Londen zien met bovenstaande zwarte driehoekige vilthoed. De miniatuur klapbrug in de speelstand op de tentoonstelling „Wonderland" in de Houtrusthallen te s-Gravenhage zien. Een demonstratiekast met bijen zal zeker ook niet nalaten belangstelling te trekken. De politie neemt een groot deel van de tentoonstellingsruimte in beslag met een door haar aangelegde rijbaan met een oversteekplaats. In een politiebureau wordt de jeugd op een verkeersmaquette voor gelicht over de verkeersregels en er is een brandalarminstallatie, die de bezoekers naar believen in werking mogen zetten. Tien politie-agenten zullen op dit deel van de tentoonstelling niet slechts de jeugd onderwijzen, maar er eveneens op. lette of zij zich houden aari de verkeérsrege Diegenen, die geen fouten maken op d< rijbaan en bij dé oversteekplaats, krijgen bij het verlaten ervan een diploma. Om de kinderen vooral te activeren in sport en spel, is er een wedstrijdbaan aan gelegd, waar zij kunnen zaklopen, ring steken, rolschaatsen, e.d. Dagelijks zal de Wonderlandse krant de gebeurtenissen van het leven in Wonderland rapporteren. Daartoe is een drukpers neergezet. In het restaurant zullen voorstellingen worden gegeven door de toneelgroep' „De Gong", door 't jeugdcircus Elleboog, het Scapinoballet, Guido van Deth's poppen theater en het orkest „Melodie der Tro pen". Elders in Wonderland zal een En- schedese padvinderband musiceren, bene vens een cowboyband „The Hillbillies". Balletdansers en vendelzwaaiers zullen ook optreden. Tenslotte is er nog een mario nettentheater. In een bioscoopzaaltje zullen documen taire films over de cultures, o.m. over rubber vertoond worden. De toegangsprijs voor Wonderland is 50 cent voor kinderen beneden de veertien jaar en 1 gulden voor bezoekers boven die leeftijd. Groepen kunnen echter reduc tie verkrijgen. De tentoonstelling is ge opend van heden tot 15 Augustus en van tien tot vijf en zeven tot elf uur. De Wonderland-tentoonstelling in Den Haag is iets nieuws. De organisatoren koesteren de hoop, dat dit eerste experi ment zal leiden tot een jaarlijks terugke rend gebeuren, waarnaar de jeugd zal toeleven en waarvoor zij in de jeugdver eniging zal werken. Wonderland moet worden een ontmoetingspunt van alle jeugdactiviteiten. DAPHNE ADVERTENTIE MIJNHARDTJES: sterke JL bestrijders van pijnen. TT Wij zijn nu dan toch beland in de tomaten- tijd. Geen ingemaakte tomatenpuree uit blikjes, geen flesjes verduurzaamd tomaten sap, geen zelf-„geweckte" hele tomaten, nee, de heerlijke, rode, verse vruchten liggen verlokkend uitgestald in de groenten- en fruitétalages, rijden op groenten- karretjes door onze steden en dorpen of lachen ons op onze fietstochtjes of op in spectietocht door onze eigen tuin, vanaf hun groeiplaats vriendelijk toe! Wij kunnen er met recht blij om zijn, want hoeveel geuriger zijn de verse exemplaren niet dan hun in gemaakte collega's enhoeveel gezonder? Immers, door lang bewaren, zeker als ze worden verhit, gaat vitamine C verloren. Hieruit, volgt, dat ook nü, nu ze volop te rijgen zijn. de gezondste wijze van nuttigen s: rauw b.v. in plakjes gesneden met peper en zout bestrooid op dé boterham of wat de kinderen meestal preferéren: met suiker. Rauwe plakjes tomaten kunnen wij verwer ken tot een slaatje of we kunnen de tomaten rauw 'door een zeef wrijven en zó gebruiken met peper en zout of met citroensap en suiker. Trouwens, moeders, u weet toch zeker wel hoe goed dit rauw gewonnen sap is voor uw kleintjes? Niet zonder reden schrijven de doktoren van de consultatie- bureaux, zelfs al voor heel jonge babies, tomatensap voor. U moet echter uit het bovenstaande niet de conclusie trekken dat wij tomaten maar nooit in gerechten moeten verwerken, welke worden verwarmd. Er zijn heel smakelijke spijzen te bereiden met tomaten en door verwarmen gaan niet alle vitaminen ver loren. Bekijkt u onderstaande recepten maar eens. Wellicht zijn er bij. die u niet kent en die u het klaarmaken waard vindt. Succes! Recepten voor 4 personen Macaroni met tomaten en kaas 150 g macaroni, 750 g tomaten, 50 g ge raspte kaas, boter of margarine, zout, peper, desgewenst paneermeel. De macaroni zonodig in stukjes breken en in ruim water met zout gaarkoken (on geveer L uur). De tomaten in heet water dompelen, ontdoen van het velletje en in vieren snijden. Ze in wat boter of marga rine even smoren. Ze vermengen met de droge macaroni, de geraspte kaas, peper, zonodig nog zout en desgewenst wat noot muskaat. Ze heet in een dekschaal opdienen of in een vuurvaste schaal overdoen, be strooien met paneermeel, hier en daar een klontje boter leggen en in de oven een bruin korstje geven. Tomatensla 500 g (8 a 10) middelgrote tomaten, 1 uitje of sjalotje, sla-olie en azijn of slasaus naar. smaak, peper, peterselie, desgewenst een hardgekookt ei. De tomaten van het kroontje ontdoen en in heet water dompelen en het velletje er af halen. Ze daarna in plakken snijden en vermengen met het zeer fijngesneden uitje of sjalotje, olie of azijn. Als variatie kan men fijngesneden kervel, dragon, majoraan of andere tuinkruiden tóe- voegen. Algiers heeft twee nare plagen en dat zijn de porteurs of tewel witkielen en de cireurs alias schoenpoetsers. Ze overvallen de onge lukkige reiziger als de vlooien waarvoor hij die grote bus DDT meenam (die overigens in onge schonden staat weer in Nederland werd teruggevoerd, daar er in heel Algerije geen vlo te beken nen was!) De por teurs hebben het voordeel dat ze zich alleen ophouden bij haven en station en soms bij de grote buslijnen, die u buiten de stad bren gen. Een porteur af te schudden is wel haast ondoenlijk, tenminste voor een vreemdeling. De Al gerijnen en Fran sen laten ze met rust, ze weten dat daar niets te halen valt. Maar de niet- Algerijnen zijn vo gelvrij. In drom men storten ze zich op iedere vreemde ling en voor men het weet ziet men zijn koffer in de verte verdwijnen op weg naar de taxi's, waar de chauffeurs al be gerig op buit uit de raampjes bungelen. Na een paar keer krijgt men routine door naar de Algerijnen te kijken. Die grijpen hun bagage wat steviger vast, schudden hooghartig afwerend het hoofd en wandelen rustig naar tram of trolley bus. Voor hen geen dure taxi! Wie een maal deze techniek onder de knie heeft kan de porteurs wel de baas. Met de cireurs is het een andere kwes tie. Deze knaapjes van een jaar of tien, twaalf, houden zich op in alle straten van de binnenstad. Met hun houten kistje op de rug schuimen ze de wegen af naar on gepoetst wild. Ze zijn zonder uitzondering gekleed in de smerigste lompen, zitten goed in him vlees en hebben de. móóiste zwarte ogen van heel Algiers. Boeven in de dop zijn het, gauwdiefjes, vaak door hun ouders verlaten, vaak handige zak kenrollers. Maar het zijn zulke leuke ke reltjes dat men werkelijk wel eens zijn schoenen laat poetsen als het helemaal niet nodig is, omdat zo'n cireurtje mee- dribbelt met een blik vol afgrijzen en met een smerig vingertje naar toch keurige schoenen wijzend uitroept: „Ciri, M'sioe, ciri?" in onbeholpen Frans. Hoe die kinderen genoeg bij elkaar scharrelen om 's avonds aan een van de ontelbare eetkraampjes op het Place du Gouvernement wat te kopen is een raad sel. Maar ze zitten daar in lange rijen te kwetteren als mussen bij hun kommetje couscous, hun hardgekookte ei, hun sar- dfèntje-uit-frituur of hun halve gekookte schapenkop. Waar ze slapen kon niemand me vertellen, maar na tienen 's avonds is er geen cireur meer te bekennen. Het plein voor het station is hun voor naamste jachtterrein. Daar passeert on vermijdelijk iedere vreemdeling die met boot of trein aankomt. Daar zwermen de cireurs in drommen rond, vechten met elkaar, voetballen met proppen kranten papier cn kijken met benijdende blikken naar de keurige rijkeluiskinderen die hier met witte handschoentjes aan ezeltje rijden. - Maar er is een klasse cireurs dié zich van die der kinderen onderscheidt. Dat zijn degenen die het zover hebben ge schopt dat ze een „fauteuil" bezitten, een soort troon op hoge poten op een vaste standplaats. De troon heeft voetsteunen en vaak een roodfluwelen zitting. Er ho ren tenminste dertig verschillende doosjes schoenorême bij en een onnoemelijk aan tal borstels en lappen voor het insmeren en uitwrijven. Deze cireurs hebben hun vaste klanten en velen tonen op hun troon een groot aantal buitenlandse munten, van vreemdelingen die ze gestrikt hebben. Ze zijn de aristocraten van hun vak. Zover hoopt de kleine cireur het ook eens te kunnen brengen. „Ciri, M'sioe? Ciri?" BOB TADEMA Nederlandse poppen voor Londens mode-museum Deze week is te Londen officieel geopend een Museum voor historische klederdrach ten costuums uit het tijdvak van om streeks 1700 tot heden. Het is een Amsterdamse firma die de levensgrote figuren voor dit museum heeft vervaardigd. De ontwerpers-fabrikanten kwamen bij de vergelijking van de doorsnee-figuren uit vorige eeuwen met die van thans tot de bevinding dat het huidige mensenras aan zienlijk forser en groter is dan zijn voor ouders. Als de regen komtdan kunt u deze elegante katoenen regenmantel dragen. De bijpassende koeliehoed is bestand tegen sneeuw en regen. Het verwerkte materiaal is zwart nylon. Dit ensemble werd getoond op een show in Londen. ADVERTENTIE Dir. W. N. WOLTERINK Bilderdijkstraat la HAARLEM Tel. (K 2500) 11928 Inzendingen van huisraad worden dagelijks aangenomen. Eigen afhaaldienst Hij stemde en hét orkest zette in: viool concert van Brahms. Een donker meer met golven melodie. En boven die golven, als een lichtstraal over het water, de viool van Hubert Kruisbex-g, glijdend, trillend, zin gend. Zingend van vreugde en smai-t. van de lichte hoogten en de donkere diepten in het mensenhai-t. De smalle hand van het meisje lag nu doodstil; de ring fonkelde niet meei\ Zij had haar hoofd opgeheven en het was of zij de muziek indi-onk, met volle teugen. Op het podium stond de violist en speelde, speelde in een nauwelijks beheerste, mee slepende ontroering die zijn gehoor als in een betovering gevangen hield. De weini gen, die hem in Amerika gehoord hadden konden zich niet herinneren dat hij ooit zo gespeeld had! Toen het uit was heerste er even een doodse stilte, toen barstte een orkaan van bijvalsbetuigingen los. Het andere zo gere- sei-veerde Hollandse publiek bedankte hem uitbundiger dan het Amerikaanse ooit ge daan had. Maar hij, uiterst vermoeid naar het scheen, schonk toch niét meer het stormachtig-gevi-aagde toegiftje. Hij be dankte slechts op zijn waardige, sobere wijze en trok zich dan definitief terug. Het was pauze. Michael Norelius en Kathi-ientje Baeck bleven roerloos zitten. Om heen heen ston den de mensen op met warme, opgewonden gezichten en drongen naar de wandelgang. Zoals daareven het applaus, zo barstte nu de conversatie los. Iedereen was verrukt, opgetogen, en zong de lof vaix Hubert Kruisberg in vele toonaarden. Maar Ka- thrientje Baeck zweeg. Hij boog zich nu voorover om in haar gezicht te zien en schi-ok ei-van, zo bleek als ze zag. Hij legde ineens een arm om haar schouders. „Meiske, wat is er? Voel je je niet goed?" Ze zag hem nu aan nxet heel grote, don kere ogen in haar wit gezicht. Maar toen kwam er toch een lachje om haar mond en schudde zij ontkennend haar hoofd: „Nee, echt niet. Ik voel me best. Het was alleen die muziek, die viool. Het was.... misschien kan ik er vandaag nog niet goed tegen „Nee," zei hij berouwvol, „ik had je ook eigenlijk niet moeten laten gaan. Het is natuurlijk te veel geweest. Het was ook heelheel bijzonder; ik heb nooit zoiets gehoord. Maar laten we dan nu naar huis gaan." „Ja." Ze trok haar handschoenen aan en ze stonden op. Maar in de wandelgang ging ze ineens langzamer lopen en trok hem aan zijn mouw. „Michael?" „Ja kind?" „Michael, ik weet dat ik erg lastig ben. Maar ik wou je nog iets vragen, nóg eens je hulp vragen. Zie je, je denkt nu mis schien dat ik zo'n mal, geëxalteerd-schep sel ben dat artisten naloopt. Maar dat ben ik niet; ik heb echt nog nooit met een ar tiest gesproken. Maar nu wou ik zo graag zo vreselijk gi-aag naar Hubert Kruis berg toe. Ik wou hem bedanken." „Maar zou je nu. „Ja, ik begrijp dat je het vreselijk vindt. En overdreven. Het is misschien wel over dreven. Maar ik moét hem zien, ik moét hem zien, Michael!" „Maar kind, je trekt nu net een beetje bij. En dat geeft natuurlijk weer een nieu we emotie. Ga nu liever mee naar buiten." „Het is de enige gelegenheid. Hij gaat moi-gen voorgoed uit Amsterdam weg. Ik moét hem zien." Er was zo'n wanhopige vastbei'adenheid in haar stem, dat hij het gevoel kreeg dat hij niet mocht weigeren. Al was het dan tegen zijn zin, tegen zijn vei-standige raad gevingen in. Hij zei kort: „Goed. Dan zal ik met je meegaan." „Als je het vei-velend vindt, hoef je jezelf niet aan hem voor te stellen. Dick is er natuurlijk, dan kan die mij introduce ren. Het is alleen maar. o, je moet niet boos zijn, Michael. Maar ik moet hem zien!" In de artistenfoyer verdrong zich geluk kig niet zulk een dichte menigte als Michael gevreesd had. Hubert Kruisberg was hier tenslotte vreemd en er waren enkel wat officiële pei-soonlijkheden. Ge lukkig geen geëxalteei-de vrouwen. De meesten hadden haar compliment al af gestoken en de violist stond daar tenminste niet onbereikbaar. Naast hem stond een slanke, donkere vrouw, zeker zijn zuster. Maar de neef was nergens te zien. „Is dokter Terwolde er niet?", vroeg Michael aan het meisje. „Nee," antwooi-dde zij. „Ik begrijp er niets van. Maar ik zal het aan zijn moeder vragen. Wacht hier even op me, wil je? Ik ben dadelijk terug." Ze begaf zich in de kring. Michael Norelius posteerde zich tegen de wand en zag hoe Kathx'ientje naar de slanke, donkere vrouw toeging en deze gelijktijdig op het meisje af kwam. Hoe ze samen begonnen te praten en elkaar klaar blijkelijk vragen stelden die niet beant woord konden worden. Hoe het meisje enige malen het hoofd schudde en er een nadenkende rimpel verscheen op het voor hoofd van mevrouw Terwolde. Dan stonden ze een ogenblik zwijgend bij elkaar. Mevrouw Terwolde legde nu haar hand op Katrientjes arm en vroeg haar iets. Het meisje zag vragend naar hem om en hij knikte even: ga je gang maar! En dan werd Kathrientje Baeck voorgesteld aan de vio list Hubert Kruisberg. En dan was het Michael als een halluci natie, als een fantastische, ongelooflijke zinsbegoocheling. Het gezicht van de vio list, dat hij nu weer zag, en het gezicht van het meisje. Beiden doodsbleek weg trekkend; was die Hubert Kruisberg daar net ook al zo vermoeid geweest? Beiden met ontstelde, grote, donkere ogen, met dezèlfde ogen! Met dezelfde wenkbrauwen, en dezelfde wijde oogkassen, met hetzelfde voorhoofd en hetzelfde donkere gladde haar. Dezelfde gezichten: een sprekende, een absolute gelijkenis die geen toeval meer kón zijn! Zij stonden daar met hun handen in elkaar en ze zeiden niets. Zij staarden el kaar alleen maar aan, een eindeloos lij kende tijd. Mevrouw Terwolde stond er naast, met hoog-opgeti-okken wenkbrauwen en evenmin in staat om een woord uit te brengen. Een roei-loze groep, als uit mar mer gehouwen. En dan trok Kathrientje, heel langzaam, haar hand uit die van de violist, knikte even als tot afscheid en wendde zich om. Ze kwam op hem, Michael, toe, de kleine witte tandjes geklemd in haar onderlip. Ze haakte zich vast aan zijn arm, hulpe loos, bevend, als een kind dat steun zoekt. En ze fluisterde: „Vergeef me Michael. Het spijt me. het spijt me zo. „Kom gauw mee," zei hij. En dan voerde hij haar zo snel mogelijk naar buiten. Dick Terwolde en inspecteur Renkevoort zaten tegenover elkaar aan de eetkamer tafel: de jonge dokter vreemd opgewonden, de politieman koel geconcentreei-d. Hij was de eex'ste ogenblikken niet dadelijk begonnen met vragen te stellen en Ter wolde wist zeker niet, wat hij nog aan zijn bekentenis zou moeten toevoegen. En dus zwegen ze. „Wel," begon inspecteur Renkevoort nadat het zwijgen een poos geduurd had. „U hebt het dus gedaan." „Ja," bekende Dick Terwolde. „U hebt Kathrientje Baeck dus verdoofd. Waarmee?" „Met een slaapmiddel. Natuurlijk." „Natuurlijk. Dat geeft nog geen vexkla- ring voor dat tablet van juffrouw Van Wieldrecht." „Ik weet niets van een tablet van juf frouw Van Wieldrecht." „Dat begrijp ik. Met een slaapmiddel dus. En waar haalde u dat slaapmiddel vandaan?" „Nu, dat spreekt toch vanzelf! Dat kan ik mij als dokter toch zó verschaffen!" „Zeker. Maar hebt u het zich ook als dokter verschaft?" „Naturlijk. Heel eenvoudig." „En waar? En wanneer?" „Allemachtig inspecteur! Als ik nu toch beken, dat ik het gedaan heb, dan moet u dat toch zeker voldoende zijn!" (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 9