De Engelse vrouw en haar mantelpak Moderedactrice in Parijr is een riskant beroep De schoonste vrouw van Parijs trekt millioenen kijklustigen Franse modehuizen hebben speciale politie Laat het verleden ruster 4 FEUILLETON „JOLIE DAME" Voor de herfst - Practise h en toch elegant Paedagogische puntigheden Ter bescherming tegen plagiaat PARIJSE SILHOUETTEN AUGUSTUS 1951 door Peter Paul O'Mara 30) Goed, zei hij gemelijk. Ga mee. we 'aan ergens anders eten. Misschien wel, zei Anne. Maar niet -amen. Hij had zich al half van haar afgewend, maar nu keerde hij zich om en kwam er opnieuw een uitdrukking in zijn ogen. Wat bedoel je? Wat ik zei. Ik eet vanavond niet met lou samen.en wat dat betreft op geen enkele andere avond. Goedenavond, Lars! Nu stond hij haar met open mond ver schrikt aan te staren. Zij schonk hem een beleefd glimlachje en keerde zich om, om de straat over te steken, maar voor zij zich nog op weg kon begeven, hield zijn hand op haar arm haar weer tegen. Je zult nog wel van gedachten ver anderen, zei hij. Je bent nu nog boos over dat voorval met die stommeling van een jongen, maar je zult wel veranderen als je een beetje gekalmeerd zult zijn. Anne trok haar wenkbrauwen op. Denk je dat? Nu eerlijk gezegd, geloof ik er niets van. glimlachte met iets van zijn oude zelfvertrouwen, trok haar naar zich toe en boog zich voorover om haar op de mond te kussen. Zij wist, dat het totaal nutteloos zou zijn om zich daartegen te verzetten en dus onderging zij zijn kus volkomen pas sief, terwijl zij eigenlijk een beetje nieuws gierig was om te zien welke uitwerking die op haar zou hebben. Die uitwerking was volkomen nihil; zij gevoelde niets anders dan een vage weer zin en een sterk verlangen, dat hij er mee op zou houden en ergens heengaan waar zij hem nooit terug zou zien. Toen hij haar eindelijk los liet, deed zij een stap achter uit en veegde haar mond zorgvuldig met haar zakdoek af. Ik ga nu weg, zei zij. En als je er op staat om met me mee te gaan, ga ik linea recta naar die politieagent daar op de hoek en zal hem vragen je in arrest te nemen. Zonder de moeite te nemen hem nog eens aan te kijken, keerde zij zich om en stak de straat over. Zij luisterde nog even, maar .hoorde geen voetstappen die haar volgden. Het viel haar op dat zij nog altijd niet boos was. Het blok ijs in haar binnenste scheen gesmolten te zijn. zonder dat zij het zelf gemerkt had, maar het had blijkbaar geen bijzondere emoties vastgehouden. Zij voelde zich niet gekwetst, noch verschrikt, noch zelfs in de war gebracht door de scène, die zij zo juist had meegemaakt, ofschoon zij, voor zover zij zich herinneren kon, nog nooit te vore" in haar 'even met iemand, wie dan ook, een scène had gehad. Het enige gevoel waarvan, zij zich bewust werd, was dat van honger. Die vervelende Lars, dacht zij nijdig, had toch met zijn melodrama wel kunnen wachten tot we ge geten hadden! De volgende dag was het prachtig weer een van die lentedagen, waarop de gehele wereld, zelfs de straten en de hui zen, schenen te glanzen van leven en ener gie. Toen Anne wakker werd, herinnerde zij zich de gebeurtenissen van de vorige avond en zij bleef een ogenblik stil liggen, een beetje angstig wachtend op een gewaar wording van spijt. Er gebeurde echter niets van dien aard. Zij bleef er eigenlijk de gehele morgen op wachten en daarna de hele middag, tot zij zichzelf moest toegeven dat die gewaar wording volkomen weg zou blijven. Wel werd zij zich bewust van een gevoel van verlichting en van een luchthartigheid, als of zij zich eindelijk en ten laatste bevrijd had van een last, die zij reeds maanden lang had meegetorst, of alsof zij zich had weten te ontdoen van een slechte gewoon te, die niet alleen vervelend was geweest, maar ook in het openbaar iets had gehad, wat haar verlegen maakte. Toen haar kantoor gesloten werd, beslo ten zij en Beth om met een bus naar Wash ington Square te gaan, inplaats van met de ondergrondse spoorweg. Het was een dag waarop men er de voorkeur aan gaf om wat langzamer te gaan en de mensen op straat te kunnen zien, inplaats van met een geweldige vaart door een gat in de grond te vliegen. Zij hadden geluk: twee matrozen, die naast elkaar zaten, stonden onmiddellijk op en gaven hun plaatsen aan de meisjes. Beth zette een zeer vriendelijk gezicht en Anne glimlachte tegen hen en de matrozen keken een paar haltes verder met een zekere spijt nog even om, toen zij de bus verlieten. Ik ben maar blij, dat jij een knap gezichtje hebt en dat ik mooie benen heb, mompelde Anne. Mijn benen zijn ook niet zo kwaad, zei Beth, er met critische blikken naar kij kend. Mijn gezicht ook niet. Ik noemde al leen maar onze beste activa op, gaf Anne ten antwoord. Beiden begonnen te lachen en Beth keek Anne nieuwsgierig aan. Je bent de gehele dag al in zo'n bo- venstebeste stemming, zei zij. Er is zeker iets gebeurd. Anne knikte. Raad maar eens. Er kwam plotseling een uitdrukking van diepe bezorgdheid in Beth's ogen. Je hebt toch niet besloten om met die Alker- berg te trouwen? O, neen!, zei Anne. Integendeel. Ik was besloten om mij van hem te ontdoen en dat heb ik gedaan ook. Je hebt geen idee, wat een verlichting het is, dat ik hem nooit weer zal zien. Beth klapte zachtjes in de handen en danste bijna op haar plaats op en neer, als een verrukt kind, zodat de andere pas sagiers haar glimlachend aankeken. Anne, dat is prachtig! Dat is heerlijk! Je hebt er geen benul vanik zat er werkelijk hevig over in, dat je misschien nog eens met hem zou trouwen. Toen ging plotseling haar mond open en sloeg zij met een snelle beweging van ont steltenis haar hand er voor. O Wat is er?, vroeg Anne verschrikt. N-niets, zei Beth langzaam. Tenmin ste.ik hoop maar van niet. Maar er was nog steeds een uitdrukking van vrees op haar gezicht. Anne was nieuwsgierigzij had al eens eerder het gevoel gehad, dat er iets gaande was, waar van zij niets afwistmaar zij besloot om er verder niet op aan te dringen. Zij zou er ongetwijfeld wel achter komen als de tijd daarvoor gekomen was. De tijd daarvoor kwam sneller dan zij zelf wel gedacht had. Toen zij hun huis bereikt hadden en zij de sleutel in de voor deur stak, voelde zij dat er handen op haar schouders werden gelegd. Zij keerde zich verschrikt om en keek in het lachende ge zicht van Mark Lenott. Een ogenblik bleef zij hem aanstaren, niet in staat om iets te zeggen, terwijl zij nog minder verbaasd was over het feit, dat hij daar voor haar stond, dan wel over de vloedgolf van emotie, die zijn aanwezig heid over haar heen deed slaan. Nog nooit in haar leven was zij zo verheugd geweest om een bekende te zien. Zij had de neiging om te lachen en te huilen tegelijk en om haar armen om hem heen te slaan. Zij wil de hem aanraken om zich er van te ver zekeren, dat hij er toch wel werkelijk was Maar meer dan iets anders voelde zij plot seling met een schok, dat zij hem wilde kussen. Hij voldeed zelf reeds aan dat verlangen, maar op een meer broederlijke manier, dan ze wel waardeerde. Zijn handen onder haar armen brengend, tilde hij haar zonder meer op en kustte haar drie maal kort en kx-ach- tig. Een, omdat je er zo knap uitziet, Anne Darford!, zei hij. Een, omdat je er zo ge zond uitziet als een vis. En een, omdat je blijkbaar blij bent om mij te zien! Eindelijk kreeg zij haar spraakvermogen weer terug. Mark, daar ben ik werkelijk blij om! Is dit maar een kort bezoek, of blijf je een tijd hier? Je bent hier toch niet voor die volle drie maanden, wel? Hij schudde het hoofd. Nog niet. Ik had in New York iets te doen. maar ik moet morgenochtend terug vliegen. Maar we zullen toch wel tijd hebben om eens even te praten, hè?, vroeg zij dx-in- gend. Natuurlijk hebben we dat. We zullen nu praten en we kunnen praten terwijl we gaan eten en dan kunnen we nog de gehele avond praten, als je dat wilt. Is dat onze knappe Beth, die ik daar achter je verbor gen zie? (Wordt vervolgd). CHAPEAUX retour de Paris je présente les dernières créations Transformation. Raamsingei 36. Fermé le Samedi. Tél. 17747 TER BIJWONING van een modeshow in Parijs wordt van de bezoeker uiteraard in de eerste plaats een gezonde belangstelling gevraagd voor zaken als de lengte van een rok, de broderie om een kraagje, de hoogte van een taille, enzovoort. Daar naast is echter zeker ook een flinke mate moed en vastberadenheid nodig. Want ge neemt daar, ten ovex-staan van de mannequins in heur elegante toiletten een zeer bepaald'risico op u, het risico namelijk van met de strafrechter in aanraking te komen of, wat nog onplezieriger is: het risico van een ontmoeting met de speciale politie der Parijse modehuizen. Wie zich eens in Amerikaanse tijdschrif ten verdiept, zal ontdekken, dat er in Ame rika een actie wordt gevoerd om kinderen te bescheirnen tegen allerlei gevaren (zoals brandgevaar, gevaar voor ongelukken op straat en in huis, e.d.), die hen bedreigen. Het blijkt, dat deze gevaren meer slacht offers maken dan de kinderziekten en het is daai-orn noodzakelijk de ouders hierover voor te lichten. Hoewel er van dergelijke ongevallen in ons land geen statistieken bestaan, vrezen wij, dat de toestand hier niet veel beter zal zijn dan in Amerika. Wanneer men er de krant op naleest, be merkt men, dat het aantal ongelukken, dat de kinderen overkomt, niet gering is. Het zou daarom zeker ook voor ons land van het allergrootste belang zijn om een actie te voeren tot hulp aan de ouders bij hun bestrijding van ongelukken. Deze hulp kan uitgaan van de volksgezondheid. De moeilijkheid is daarbij, dat er tegenover de ouders paedagogisch tewerk moet worden gegaan, want het is even gevaarlijk de ouders bang te maken voor wat hun kinde ren bedreigt, als om alles maar op zijn beloop te laten. Wij kennen allen de overbezorgde ouders, die in alles een gevaar zien, die elk ogen blik „pas-op" roepen en het kind geen vrijheid laten om zijn eigen ervaring op te doen. En het is nu eenmaal onmogelijk om onze kinderen tegen alles te beschermen. Wie dit toch tracht te doen, stelt hen juist aan de grootste gevaren bloot. Er ontstaat n.L zodoende een verkrampte instelling t.o.v. het leven. Het kind, dat te zeer be schermd werd, zal als het zelfstandig moet zijn, al te gemakkelijk prooi worden van het gevaar. Het is niet doenlijk, hier in kort bestek de verschillende wegen aan te geven die de dreiging verminderen en die paedagogisch verantwoord zijn. Maar reeds enige aan dacht voor dit probleem, dat natuurlijk voor verschillende leeftijden om verschil lende oplossingen vraagt, is al belangrijk. De omgeving thuis dient met de aan wezigheid van kinderen én hun vaak on gemotiveerd handelen rekening te houden, opdat er geen ongelukken gebeuren met ketels kokend water, brandende petroleum kachels of stellen, scherpe voorwerpen e.d. Vóór-zien is hier zeer belangrijk. Daar naast dient men het kind met allerlei ge varen bekend te maken, niet door het angst bij te brengen, maar door het tijdig oo een ongevaarlijke wijze juist ermee vertrouwd te maken. Angst verhoogt het gevaar meestal. Laat het kind tijdig leren onder controle een trap op en af te klimmen, een schaar te hanteren, een lucifer op de juiste wijze af te strijken. Wijs het op de gevaren bij verkeerd gebruik, maar maak het vertrouwd ermee. En laat het kind dikwijls, namelijk in die omstandieheden, waarin de gevolgen niet al te schadelijk zijn, zelf de ervarins opdoen, door het de gevolgen van een verkeerde handeling, zonder nader commentaar te laten draeen. Men moet ook in dit opzicht het kind zijn ervaring gunnen. Deze is meer waard dan onze wijste les. Toch heeft het. alle schijn, dat vele ouders bepaalde gevaren onder schatten. zoals die van het moderne ver keer (zie het snelen der kinderen on draaft en die van het water fzie het ontstellend aantal verdrinkingsgevallen). Voor een ADVERTENTIE Er zijn vrouwen die bij het naderen van de herfst, die zo stil komt aangeslopen, ter loops gaan denken aan wintermantels en bontjassen. Dat zijn de pessimisten. De op timisten doen het anders. Die zien een visioen van een ruig, solide herfstmantel- pak. Waarom ook niet? Het is een misvat ting uitsluitend het voorjaar te beschou wen als de geijkte tijd voor de aanschaf van een nieuw tailleur. Dit is een vader landse traditie waarmee we gerust eens kunnen breken. Per slot van rekening is het volstrekt niet nodig van eind Septem ber tot begin April in bont gehuld te gaan. Niet nodig en ook niet vlot. En het staat zo kouwelijk. Wij voor ons hebben een zwak voor vrouwen, die in sportiever tenue de najaarsstormen trotseren. En als het werkelijk koud wordt hebben zij nog een climax in de vorm van een ongekend warme jas, terwijl de verwende kasplant jes niet weten waar ze zich dan in steken zullen. Waarmee we maar willen zeggen, dat het nooit kwaad kan je een weinig te hax-den. De nieuwe wollen stoffen die Parijs voor mantelpakjes brengt zijn overigens heel behaaglijk en in het geheel niet dun. Ze zijn veelal ruw van oppervlak, krullerig, harig of geribd. Kortom: echt gezellig. Na tuurlijk zijn de kleuren net als andei-e ja ren geïnspix-eerd op de vlammende warm- gloeiende tinten van het stervend herfst- lover. Maar ieder jaar vinden de ontwer pers weer andere nuances. Ditmaal donkere en gedempte: purperrood, kastanjebruin, bronsgroen. En dan verder violet, groen grijs, olifantgrijs, hardblauw, het grijs van kind, dat niet met het water vertrouwd is geworden, omdat het niet vaak gaat baden, kan zelfs een ondiep watertje gevaarlijk zijn; want wanneer het kind komt te vallen vindt het, door de schrik, dikwijls niet de weg overeind te komen. Houdt de kinderen zolang zij te jong zijn, verre van het drukke stadsverkeer en het water, wanneer er niet voldoende toe zicht is. Maak hen er later op deskundige wijze tijdig mee vertrouwd. Leer hen tijdig zwemmen. Zoals ik boven reeds zeide: het leven is nu eenmaal gevaarlijk, en met de gevaar kans moeten we reëel rekening houden, echter zonder ons door angst te laten be heersen. Ik ben echter ervan overtuigd, dat een doelmatige opvoeding en bedachtzaam heid der ouders het aantal ongelukken, dat kinderen ovei'komt, aanzienlijk zouden kunnen verminderen. H, J. den, waar ze een scherp verhoor onderging alvorens ze het genoegen mocht smaken haar proza in de kolommen van die Hol landse krant gedrukt te zien. Waarom? Wel, ze had debutante in het vak tijdens de show een paar aantekeningen in een notitieboekje gemaakt, en daarmee, in de ogen van een paar detectives de verden king op zich geladen van een poging tot plagiaat. Onopgemerkt werd ze dus, nadat zij het modehuis verlaten had, door die heren gevolgd en nog dezelfde dag ontving zij bezoek van een politie-inspecteur. Aan de positie en de interventie van een relatie, die als officieel dagblad-correspon dent bij het Franse ministerie van infor matie staat ingeschreven, dankte ze, na overvloedige „vieren en vijven", haar be vrijding. Is het wonder dat in de Parijse journalistiek de mode-verslaggeverij als een der meest riskante jobs staat aange schreven? De jongedame in kwestie was na haar avontuur uiteraard wat overstuur en zelfs een tikje gebelgd over de enigszins onheuse behandeling, die haar was aangedaan. Be grijpelijk. Doch, aan de andere kant, valt de houding der modehuizen toch ook wel te verklaren, zo niet te excuseren. Een nieuw ontwerp voor een robe is een artis tieke creatie waarin tevens vaak fortuinen worden gelegd en waarop de zaak soms een heel seizoen moet „drijven". Zo'n nieuw idee wordt daarom in de weken, voordat dit officieel wordt gelanceerd, met grote omzichtigheid tegen de belangstelling als staatsgeheim bewaard. De verschillende modehuizen hebben onderling een regeling getroffen, welke te dien aanzien onder meer bepaalt dat onder geen beding foto's van nieuwe creaties vóór een zekere datum 15 September gepubliceerd mogen worden. Over het algemeen houdt ook de pers zich scrupuleus aan deze afspraak. Doch om te voorkomen, dat langs andere wegen dan via de kranten zo'n nieuw mo de-idee in het bijzonder het geïnteresseer de buitenland bereikt, worden bij elke show, door particuliere detectives, vooral de onbekende bezoekers scherp in het oog gehouden. Een enkel krabbeltje op een notitieboekje of in een programma is zo al gauw voldoende om verdenking op zich te laden. Er bestaan in Parijs namelijk hele „gangs", die met behulp van spionnen de verschillende modehuizen van hun novitei ten trachten te ontlasten. Zo kon het meer malen gebeuren, dat bij de opening van het nieuwe seizoen een buitenlands huis een Parijs model, soms met een lichte variatie, te koop wist aan te bieden, en tegen aan merkelijk billijker condities omdat die vreemde huizen nu eenmaal met lagere bedrijfskosten konden werken. Tegen deze on-loyale concurrentie werden de Parijse mode-koningen door de Franse wet tot dus verre onvoldoende beschermd. Slechts zel den werd een mode-spion op heterdaad betrapt, en ook dan riskeerde hij of zij hoogstens een boete van maximaal een paar duizend gulden. In verhouding tot de astronomisch hoge baten van deze illegale handel kon zo'n risico zonder gevaar geno men worden. Een vrouwelijke senator en een advo caat-kamerlid hebben thans 'n wetsvoor stel ontworpen dat de mode-jurisprudentie nauwkeuriger omschrijft. Een straf van een half millioen francs vijf en een half duizend gulden gevangenisstraf tot twee en een half jaar, en sluiting van het établis sement, dat in overtreding is, zijn in dit ontwerp opgenomen. Binnenkort zal het parlement het project in studie nemen. Wanneer het voorstel eenmaal tot wet is verheven, zullen de modehuizen misschien wat beter tegen ideeën-diefstallen be schermd worden, toch blijft 't voor onze collegas, de mode-redactrices, niettemin raadzaam, haar- beroep slechts met om zichtigheid uit te oefenen.... gietijzer kunt u het zich voorstellen? myrthe en tamelijk veel klassiek zwart. Het spreekt vanzelf dat er ook dit sei zoen op het gebied van de coupe weer heel wat nieuws te signaleren valt. Dat de schootjes heel wat korter worden en de rokken rondom in plooien vallen, of alleen maar in klokken op de rug, is natuurlijk heel interessant. Dat Pierre Balmain pakjes brengt die van voren van een heel ander type zijn dan van achter, natuurlijk ook. Dat zijn allemaal wetenswaardigheden waar wij vrouwen van smullen. Maar waar het ons in dit geval om gaat, dat is om het pak, dat practisch en bruikbaar is en toch elegant. Geen haute couture en vooral niet excentriek! Misschien kunnen we ons voor dit soort kleren het best op Engeland richten, want nergens is het eenvoudige mantelpak zo in ere als daar. De Engelse vrouw leeft er in. En daarom geven we u ter illustratie enkele proeven van modellen die sober en wars van alle franje zijn. Om te beginnen het getailleerde man telpak met het fluwelen kraagje. Het zal dit najaar te koop zijn in goede zaken in Glasgow en Ipswich en Londen en waar dan ook. Het materiaal is tweed en de „ge knepen" taille maakt het net iets te ge kleed om ronduit sportief te zijn. Echt een aanwinst voor in de stad! Maar niet één van het neutrale type dat jaren mee kan. Daarvoor is het gx-ijs gestreepte pak meer geschikt. Het heeft grote opgestikte zak ken, een pretentieloze kraag en een rok, die voldoende ruimte biedt voor grote passen. Een ideaal bezit vormt het trois-pièces, mantelpak en wijde jas van dezelfde stof. Dat is een combinatie, die talloze voor delen biedt, juist voor de kille najaarsda gen. Wij persoonlijk hebben ons hart ver pand aan de creatie op de derde foto. U ook? Dan zijn we het weer roerend eens! ARLETTE Wij kennen een jongedame in Parijs die voor een Nederlandse krant een paar im pressies over de nieuwe mode wilde schrij ven en daartoe, ter documentatie, een serie shows bezocht. Een onschuldig voornemen zult ge zeggen. Niettemin werd zij driemaal op het politiebureau van haar wijk ontbo- ADVERTENTIE Verkooplokaal NOTARISHUIS Dir W N WOLTERINK Bilderdijkstraat la HAARLEM Tel (K 2500 11928 MEUBILAIRVEILING 4/5 SEPTEMBER Inzendingen van huisraad worden dagelijks aangenomen Eigen afhaaldiens1 HET boulevardblad Samedi-Soir, diat al zoveel opzienbarende dingen wereldkundig maakte, heeft vastgesteld welke vrouw de meeste belangstelling trekt van de paar millioen toeristen die deze weken Parijs en Frankrijk overstromen. Raadt u mee? Michéle Morgan? Mistinguetbe? Cécile Aubry? Driemaal mis! Het is Gioconda of Mona Lisa, wier mysterieuze blik dagelijks duizendtallen vreemdelingen naar het Louvre lokt. Waarom nu eigenlijk precies bij deze wondermooie vi-ouw een geheimzinnige glimlach om de lippen speelt, is een vraag waarover honderdtallen kunsthistorici zwa re bomen hebben opgezet. De toeristen stellen het best zonder die bomen, maar in trigeren blijft de Mona Lisa hen niet min der. Sinds onheuglijke tijden komen uit alle windhoeken de vreemdelingen naar het Louvre om de Gioconda van Leonarda da Vinei te bewonderen. Ongeveer veertig jaar geleden, zo heb ik eveneens van Samedde-Soir geleerd, wer den de Parij zenaars opgeschrikt door het bericht dat de Mona Lisa uit het Louvre was verdwenen. De dichter Guillaume Apol- linaire schrok echter het meest van allen want hij werd onder verdenking van de diefstal terstond gearresteerd en spoorslags naar de gevangenis vervoerd. Drie dagen zat hij achter de tralies. Ten onrechte bo vendien, want Apollinaire had met het snode misdrijf helemaal niet te maken. Waarom ze dan juist de dichter in de kraag pakten? Dat kwam, omdat er een heer bij hem had gelogeerd die vroeger in het Musée du Louvre al eens enige fraaie antieke beeldjes had gekaapt. Bij nader onderzoek bleek echter zowel de poëet als zijn vriend onschuldig aan de ontvoering van de Gioconda. Intussen werd natuurlijk ook overal naar de Italiaanse schone ge zocht, met als enig resultaat, dat men de lijst vond, zonder inhoud, ergens in een ob scuur gangetje. Via die lijst hei-kende men het spoor en via het spoor tenslotte de dader: een Itali aanse arbeider die in het Louvre werk zaam was geweest als encadreur. Op een dag zat hij wat te keuvelen met zijn vrien den die bezig waren een zaal schoon te maken. Nog steeds weet men niet waarover het babbeltje ging, maar plotseling was in elk geval de Italiaan opgestaan om zich naar de „Salie Carrée" te begeven waar het bewuste schilderij hing. Hij haakte het af, sneed het uit de lijst en met de ver baasde Mona Lisa onder zijn kiel verborgen, verliet hij rustig het museum. De beweeg redenen van zijn daad? Het schilderij wilde hij, aldus vei-kiaarde de man, aan Italië, waar het vervaardigd was, teruggeven. Zijn patriotisme bleek echter niet zo erg zuiver op de graad. Hij had tenminste 'geprobeerd het meesterwerk van de'hand te doen aan een Florentijnse kunsthandelaar. Door dat krachtige staaltje van brutaliteit, liep hij trouwens ook in de val. De kunsthandelaar had namelijk onmiddellijk het Italiaanse gouvernement verwittigd dat Mona Lisa acte de présence had gegeven en met zeld zame pracht en praal werd ze, na haar slip- pertje, weer naar het Louvre teruggebracht. Het verhaal van deze escapade stond uit voerig in Samedi-Soir beschreven dat ook nog andere wetenswaardigheden bekend heeft gemaakt Tot voor veertig jaar wist niemand, ver zekert het blad, dat Mona Li9a de echtge note is geweest van de rijke Florentijnse koopman Francesco del Giocondo. Leonardo da Vinci was verliefd op haar geworden en wilde haar vereeuwigen. Teneinde het ver moeiende poseren wat de veraangenamen, liet hij de beste kunstenaars van Florence tijdens de séances wat musiceren. Leonardo da Vinci had het schilderij toen het gereed was, persoonlijk van Florence naar Parijs gebracht en het daar afgeleverd aan Fran- qois I. De schilder ontving er 4000 gouden diucaten voor. Het schilderij werd eerst opgehangen in Fontainebleau en later door Louis XIV in Versailles. Napoléon versierde er weer later zijn eigen kamer mee en ge durende de oorlog van 1870 werd het schil derij geëvacueerd naar Brest. Tenslotte kwam het in het Louvre terecht waar het tot vandaag toe de hoogste atracie der dui zenden bezoekers vormt. En dit is dan, heel kort geschetst, de levensgeschiedenis van de Mona Lisa. die achter haar wondere glimlach haar ge heim nog dagelijks voor haar talrijke be wonderaars hermetisch te verbergen weet. Parijs, Augustus 1951. éve.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 6