ïkHleineWfece/rf DAUDEY'S Bloemenmagazijn j Werk van Pearl Buck en Stefan Zweig verteld door Elly van Stekelenburg Pandapan Een kwarteeuw geleden begon Chiel de Boer zijn schimmenspel „De Waarheid" wordt in Indonesië verboden Van schimmenspel in een stal Winterkleren Natuurbeschermingsweek Hollandse huisvrouwen door buitenlanders geprezen Ageimda voor Haarlem Productie van kolenmijnen in Limburg gestegen Haai aangespoeld op Texel Uitspraken rechtbank Bretonse gasten op volksdansfeest Brits raket-vliegtuig Panda's Beeltenis i Duizenden speldjes met Panda's beel- i tenis lagen gisteren gereed op onze kan- I naar de radio T weemansduikboot op het droge En de schimmendie hij najoeg bleken allerminst ijdel DONDERDAG 6 SEPTEMBER 1951 3 DJAKARTA. (Aneta). Van officiële zijde is medegedeeld, dat binnenkort in het staatsblad een besluit zal worden gepubli ceerd, waarbij het Nederlandse commu nistische dagblad „De Waarheid" in Indo nesië wordt verboden. Volgens een mede deling van officiële zijde wordt deze maat regel genomen, omdat in het blad de laat ste tijd artikelen voorkomen, welke tegen Indonesië zijn gericht. Men wil de jeugd eerbied bijbrengen voor de natuur De jeugd eerbied bij te brengen voor de natuur, dat zal het doel zijn van de „na tuurbeschermingsweek", die van 29 Sep tember tot en met 7 October in Haarlem en omstreken gehouden zal worden. Nog nooit werd een dergelijke week in deze omgeving gehouden, maar nu wordt de zaak energiek aangepakt. Zo zullen tentoonstellingen gehouden worden in de Vleeshal en de Vishal, film voorstellingen in het Frans Halstheater, lezingen in het Frans Halsmuseum en ex cursies in de Kennemer duinen, de gemeen telijke kweektuin, de Haarlemse plantsoe nen en Thijsse's Hof. Het belangrijkste werk zal echter binnen de muren van de schoolgebouwen gedaan worden, waar leraren en onderwijzers speciale lantaarn plaatjes zullen vertonen met opnamen uit de Kennemer duinen, want de jeugd is de groep waartoe het voorbereidende comité zich in het bijzonder richten zal. Ook zal een aantal interviews en praatjes gehouden worden over de derde lijn van de radio- centraïe, waarop ruim 9300 abonnés aan gesloten zijn, zodat een groot aantal ge- interesseerden bereikt zal worden. In het filmprogramma zullen worden opgenomen een kleurenfilm van Jan P. Strijbos, die hij in de Kennemer duinen opnam, en voorts een voortreffelijke zwart-wit documentaire over het vogelleven op Texel. ADVERTENTIE Vele duizenden buitenlandse touristen bezochten deze zomer Nederland. Zonder uitzondering waren de bezoekers vol lof over hetgeen zij in ons land hebben gezien. Is het een wonder, dat men algemeen be wondering had voor de Hollandse huisvrouw? Niet alleen haar spreekwoordelijke zinde lijkheid wordt geroemd, maar ook de grote zorg, die zij besteedt aan hetgeen er op tafel komt. Waar drinkt men bijvoorbeeld een pittiger kop koffie en waar schenkt men geuriger thee dan in het Hollandse huisgezin? De Hollandse huisvrouw is er heel precies op, dat zij het beste merk koffie en thee krijgt. Niemeijer's Gala-Thee, Princess-Thee en Paarsmerk-Koffie hebben hun populariteit uitsluitend te danken aan hun heerlijke smaak en geurig aroma De waardepunten op de pakjes worden ook zeer gewaardeerd. Zij geven recht op het prachtige ,,S a f i r a" - t a f e Lp e s t e k, spe ciaal voor Niemeijer vervaardigd door een der bekendste Nederlandse zilverfabrieken. Wanneer U hier meer van wilt weten, schrijf dan vandaag nog een briefkaart aan Niemeijer-Groningen. IJ ontvangt dan gratis de geïllustreerde geschenkenlijst. DONDERDAG 6 SEPTEMBER Luxor: „Lach en Vergeet", alle leeft., 7 en 9.15 uur. City: „Schudden voor het gebruik", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Old Cheynne", 14 j„ 7 en en 9.15 uyr. Frans Hals: „Omar de woestijnhavik", 14 j., 7 en 9.15 uur Rembrandt: „Vier in een jeep", 14 j., 7 en 9.15 uur. Palace: „Asphalt jungle", 18 j., 7 en 9.15 uur. VRIJDAG 7 SEPTEMBER Grote Kerk: Orgelconcert, Feike Asma, 8 uur. Concertgebouw: Zomerconcert HOV, 8 uur. Luxor: 2. 7 en 9.15 uur. Palace en Rem brandt: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: 2.15. 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne en Frans Hals: 2.30, 7 en 9.15 uur. Nieuwe programma's. ADVERTENTIE Bronsteeweg 6 - Heemstede Nieuw telefoonnummer 55759 - na 6 uur 10859 Een beeld van de drukte voor ons gebouw te Haarlem tijdens de uitreikingder Panda-speldjes. De productie van de gezamenlijke Lim burgse steenkolenmijnen stijgt. De cijfers over het eerste halfjaar van 1951 zijn gun stiger dan de cijfers over het eerste half jaar van 1950. De totale productie van de mijnen over het eerste halfjaar van 1951 bedroeg 6.254.276 ton tegen 6.100.437 ton in 1950. De gemiddelde dagproductie be droeg in 1951 over het eerste halfjaar 41.263 ton; in 1950 was het cijfer 40.190 ton. Er werden over het eerste halfjaar van 1951 538 diensten meer gemaakt dan over hetzelfde tijdvak in 1950. De productie van de mijnen steeg, hoewel het aantal onder grondse mijnwerkers, dat in 1951 in dienst werd genomen, lager was dan in 1950. Ook de cokes- en brikettenproductie vertoonde een lichte stijging. Aan cokes werd over het eerste halfjaar van 1951 ruim 600.000 ton uitgevoerd tegen een invoer van slechts 10.000 ton. De uit voer van cokes vormt een belangrijke de- viezenbron. In 1950 werd 40.000 ton cokes meer ingevoerd, waartegenover de uitvoer meer dan 100.000 ton minder bedroeg dan in 1951. De uitvoer van steenkolen naar Indonesië liep tot minder dan de helft terug verge leken bij 1950. In 1950 bedroeg de uitvoer namelijk meer dan 10.000 ton, in 1951 was het. cijfer ruim 4000 ton. De koleninvoer was eveneens minder dan over het eerste halfjaar van 1950. Op Texel is een jonge reuzenhaai aan gespoeld. Het dier is 3.64 meter lang. Een volwassen exemplaar brengt het tot 10 meter. Deze vis is een zeer zeldzame ver schijning in de Noordzee. Sinds 1817 zijn er iangs onze kust slechts zeven aange spoeld, in 1940 de voorlaatste bij Castricum. De Haarlemse rechtbank veroordeelde de Zaandammer N. B. R. hedenmorgen tot een jaar gevangenisstraf met aftrek van voor arrest. R. had van de vader van zijn vriend een fiest geleend en naar een opkoper gebracht. Nauwelijks had hij die misstap begaan of hij dronk meer dan goed voor hem bleek te zijn en toen hij thuiskwam werd hem de toegang tot de woning ontzegd. Daar over maakte hij zich zo kwaad dat hij de deur aan splinters trapte. Dat was echter nog niet genoeg, want enige dagen daarna nam hij een zware motor weg, die voor een huis te Westzaan geparkeerd stond. En dat werd hem noodlottig. De officier van Justi tie eiste een gevangenisstraf van een jaar onvoorwaardelijk benevens ter beschik king stelling van de regering. De uitspraak in de zaak tegen de Am sterdamse pianist N. J. R. luidde tien maanden gevangenisstraf. In Juli van dit jaar had de pianist een bromfiets gehuurd en deze ten einde raad in Purmerend ver kocht voor 150 gulden. De Zaandamse timmerman P. W. werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van tien maanden met aftrek van voorarrest. In Februari van dit jaar had hij een kam- peertent van een collega en vriend ter re paratie in ontvangst genomen. Hij repa reerde de tent echter niet, maar verkocht de houten onderdelen. Voorts had W. 500 van dezelfde vriend gekregen om een paar clubfauteuils te laten maken. Daar kwam echter nooit iets van terecht. Enkele kle dingstukken die hij voor zijn vriend zou verkopen, verhandelde hij ten eigen bate. Er werd op bazuinen verzamelen ge blazen voor degenen die in de bossen naar wortelen liepen te azen, het werd een ge loop en gedraaf dat het paradijs ervan dreunde. De olifant had juist een struikje met sappige late bladeren gevonden, dat was een meevaller in de winter, en hij stoorde zich aan het bazuingeschal voor geen duit. Trompetteren kan ik ook, dacht hij, het zal zoveel bizonders niet zijn En hij smikkelde door, zijn oren flapperden van plezier. Maar toe hij na uren eens kijken ging, waren de koffers leeg en stond hij, met zijn grijze leren lijf bloot in de kou, op zijn lange neus te kijken. Zo ziet ge, wat er gebeuren kan als ge niet luisteren wilt. Het is allengs stil geworden in de kin derkamer. waar de kinderen met gesloten ogen van het pai'adijs en de naakte olifant lijken te dromen. Maar als vader op zijn tenen weg denkt te muizen, komt er een slaperige stem uit het bed: En het varken dan? Het varken is ook bloot als een ei. Dat heeft zeker ook niet geluisterd. Het is maar een raar verhaal, om zo te zeggen. Dan komt er een andere stem, nog slape riger, maar vaster van vertrouwen in va ders vertellerij. Want zij zegt: Het varken? Ge moet wijzer zijn. Het varken hóeft geen jas, stommerik. Want het varken wordt toch immers geslacht vóór het winter is? Ge kunt als vader niet overal aan denken. Het is goed dat zijn kinderen hem nu en dan eens met hun levenswijsheid terzijde staan. J. L. Jolijt in het Krelagehuis De twee doedelzakspelers, die gisteravond in een van de zalen van het Krelagehuis met rode hoofden de blauw-fluwelen zak met houten pijpen bol lieten staan, droegen geen geruite rokjes. Het waren dan ook geen Schotten, maar Bretonnen. Zij zagen er daarom niet minder kleurig uit met hun zwart-fluwelen hoeden en lange linten, fraai geborduurde buizen, gegarneerd met grote rijen blinkende knopen. Nog dezer dagen, toen Chiel de Boer ons in zijn huis aan de Zandvoorterweg in Aer- denhout, waar een toneel een fiks gedeelte van de zitkamer in beslag neemt, over die goede oude tijd vertelde, klonk er een toon van enig heimwee in zijn stem. „Het wa ren geen beste programma's", zei hij, „maar het was wèl een beste tijd. Bohémien in de goede zin van het woord." Iedereen, die habitué was, hielp mee en het schoonste moment kwam, wanneer in de pauze vijf grote manden met lekkernijen, die van achter het toneel werden bediend, van de zoldering naar beneden kwamen zakken Overigens zal de bescheidenheid over de kwaliteit der programma's niet helemaal gerechtvaardigd zijn, want in die oude tijd kwamen mensen uit het hele land naar de stal om er het schimmenspel en vooral ook de pop „Ander-Ik" de actuele zaken in Chiel's half-schuchtere manier op de hak te horen nemen. Aangemoedigd door het succes begon Chiel de Boer in 1930 met een dépendance in Amsterdam op de zolder van de kunst handel van zijn broer Piet, die later werd verplaatst naar de kelder van het Vondel park-paviljoen. En in die tijd groeide de vermaardheid van deze toen nog ama teur cabaretier met sprongen. Er kwa men althans weinig bedankjes van mensen, die de ellenlange met de zonderlingste voorstellen bedrukte uitnodigingskaarten ontvingen en de capaciteit van stal en kel der bleken steeds te gering. Hetgeen de genoeglijke sfeer overigens verhoogde. In de oorlog begon het pas goed ernst te worden. Chiel de Boer kwam in het Leid- seplein-theater en het succes was verze kerd. Zozeer zelfs, dat hij zijn tandartsen- practiik er aan gaf en zich ten volle aan het cabaret kon geven. Want de gewetens- AnVERTFNTIE LEDEREN KLEDING Een plaatje van het schimmenspel in de stal van De Harmonie in Maarssen, dat de drie jongetjes toont, die de wijde, wereld introkken en daar allerlei avonturen beleef den, die Chiel de Boer aanleiding gaven het zijne over het leven te zeggen. conflicten of de patiënten of de nieuwe ideeën voorrang moesten hebben waren van dat moment af voorbij. Het succes kwam En na de oorlog was het helemaal raak. De ene uitkoopavond (optreden voor een vereniging of een ander besloten gezel schap) volgde op de andere in die amuse- ments-hong'erige periode, er werd zelfs in Soestdijk opgetreden en tenslotte legde de radio beslag op Chiel's cabaret. De radio is nu nog de hoofdschotel en steeds weer ar riveert de radio-wagen op Zaterdagavon den aan de Zandvoorterweg om het pro gramma, dat daar in het grote huis mèt publiek wordt gegeven, op de band vast te leggen. Binnenkort komt er een hele grote „uit koop", want dan zendt de B.P.M. hen voor een tournée naar Indonesië en de Biliiton Maatschappij heeft er nog een engagement aan vastgeknoopt. Zodat Chiel met Moesta- fa, Diny van Amstel, Katja Berndsen, Swen Smeele, Peter Aryans en de pianist Jo Spiers tweeënhalve maand weg zullen blijven. Wanneer Chiel de Boer overigens over zijn medewerkers begint en vooral over de oude getrouwen zoals Moestafa (Tusse de taager en de laiw), Antoine Brusta en de pianist Bert Botterman, raakt hij niet gauw uitgepraat en de bescheidenheid over eigen prestaties maakt dan plaats voor uitbundige lof. Dat zal wel komen omdat hij zelf weet. hoe moeilijk het cabaret is, wanneer men althans niet het goedkope succesje zoekt. Dat heeft deze schuchtere, vriendelijke cabaretier nooit gedaan. En met zijn ge voelige toon heeft hij zich ,een aanhankelijk en gans eigen publiek verworven, dat hem daar dankbaar voor is en dat de gebruike lijke wens bij zo'n zilveren jubileum van „Nog vele jaren" oprecht doet zijn. Het is een zwoele zomeravond en de kin deren liggen te woelen zonder te kunnen slapen. Een ligt er naar muggen te slaan in de donkerte, hij kletst zijn broertje een oog toe inplaats van muggen te raken. Dan moet vader ertussen komen en met klabatsen dreigen om orde te houden. Er zijn van die avonden dat de duivel in de ma.nnekes gevaren schijnt, ze liggen maar wat grapjasserij te verkopen tegen elkander en te lachen om niemendal. Er staat een gele zomermaan laag aan de hemel, ze kijkt naar binnen en lacht mee boven een trage wolk uit het is een avond zoals alleen Augustus die maar leveren kan. Het is zo een avond dat er voor vader niets anders op zit dan een verhaal ver tellen, tot de ogen van de kinderen moe worden van het staren in de duisternis bij het luisteren, en toevallen. En nu stil, zegt vader, of ge krijgt ze vier kant uitgemeten. Luister, dan zal ik eens vertellen hoe het komt dat een olifant geen haar heeft. Het is een treurig verhaal, waaruit ge leren kunt gehoorzaam te zijn. Het was in de tijd dat de wereld nieuw en vers ge schapen lag, ge weet wel, in het begin toen er nog een paradijs was. Alle dieren wan delden door elkander in dat paradijs, ze waren goede vrienden en gingen beleefd voor elkaar opzij als het pad te smal was om voorbij te gaan. Ze knabbelden wat links en rechts aan jonge loten en geurige bladeren; die klim men konden wipten de bomen in om vruch ten te plukken voor degenen die er onder moesten blijven staan. Er scheen een war me zon uit een blauwe hemel de ganse dag, want de wereld werd toevallig in een zo mer geschapen. Maar Onzelieveheer die het allemaal tot in de puntjes tevoren op papier had gezet om zich niet te vergissen, had vier seizoe nen voorzien om het niet te eentonig te ma ken wat afwisseling moet er zijn, we zullen een beetje langzaamaan van het een naar het ander gaan. En aangezien er sneeuw geschapen was, moest er een sei zoen zijn waarin die sneeuw met goed fat soen ook vallen kon. Het werd dus winter na een kleurige herfst, waarin de dieren met vreugde had den gekeken naar de schone kleuren. Toen het ijs op de vijvers kwam en de eenden met ogen als schoteltjes het wonder zagen dat zij op het water lopen konden, stonden de dieren in hun schulp gekropen te bibbe ren en blauwe neuzen te krijgen. Ze moeten een jas hebben, werd daar boven op een wolk gezegd, en het was nog niet gezegd of de engeltjes daalden neer met zware koffers tussen zich in, ze waren zo zwaar geladen dat er flink geklap wiekt moest worden om niet met een plof op de aarde te vallen. Ge krijgt een jas, zeiden ze tegen de die ren. die kwamen gelopen om er het eerst bij te zijn. De beer en het schaap en ook het konijn hadden geluk dat zij net buurt- vergadering hadden waar de koffer met de schoonste, warmste spullen naar beneden kwam. Zij liepen dra verwaand in het rond in hun duffelse jassen van bont, en de beer was zelfs zo trots dat hij ervan op zijn ach terbenen ging wandelen. In een boekje, waarin hij overigens ver scheidene meningen verkondigt die ik niet graag tot de mijne zou willen maken, heeft de ook als regisseur werkzame acteur Ferd. Sterneberg terecht opgemerkt dat er zo wei nig vrouwelijke karakterspelers zijn. Hij geeft dan een op het eerste gezicht tamelijk merkwaardige serie voorbeelden: Theo MannBouwmeester, Esther de Boer Van Rijk, Else Mauhs, Loudi Nijhoff, Willy Haak, Georgette Hagedoorn en „de minder bekende Elly van Stekelenburg", die allen beschikken over wat hij noemt, „een inner lijke stijl". Hoezeer deze waardering op haar toepasselijk is, bewees de laatstge noemde gisteravond in de Haarlemse Schouwburg bij haar debuut als voor drachtkunstenares of, liever om in de termen te blijven, als „scheppend" artiste. Elly van Stekelenburg is niet de eerste actrice in ons land, die probeert geheel alleen een avond te vullen. Wij hoeven slechts te herinneren aan de thans weer naar het gewone emplooi teruggekeerde Charlotte Kohier, die haar kracht, zocht en doorgaans ook vond in een naturalistische vertolking van een groot aantal in een ver haal optredende personages (soms ook en tenslotte zelfs overwegend in een extatische belijdenis), of aan Nel Oosthout, die bij voorkeur het eigenlijk zinloze kunststukje uithaalt om complete toneelstukken solis tisch op te voeren. Wijselijk echter heeft Elly van Stekelenburg zich er toe beperkt telkens slechts één figuur aan het woord te laten in de beide onderdelen van haar pro gramma, dat dienovereenkomstig „Twee vrouwen" is getiteld. Maar deze twee vrou wen kwamen dan ook ieder ten voeten uit en in haar eigen klimaat tot leven, voor zover de tekst dat toeliet. Als eerste voordracht koos zij de enigszins gedragen, indrukwekkende legende „Ra chel" van Stefan Zweig, waarin de geest van deze oud-Testarnentische titelheldin de geschiedenis van haar leven vertelt ten einde God er toe te bewegen de voorgeno men verwoesting van Jeruzalem te voor komen. De sobere pathetiek van dit relaas heeft mij getroffen en geboeid, hoewel ik over het algemeen geen liefhebber van de werken van deze schrijver ben. Heel mooi was de zich in de herinnering afspelende scène met Lea, waarin Rachel op voorbeel dige wijze haar naijver onderdrukt. Het ge heel werd gekenmerkt door een strakke zui verheid. De toon der vermaningen zou mis schien alleen door een Joodse kunstenares verbeterd kunnen worden. De muzikale illustratie van het stemming-schilderende begin en slot met fragmenten uit „Een nacht op de kale berg" van Modeste Mous- sorgsky leek mij zeer geslaagd. Na de pauze sloeg Elly van Stekelenburg een veel lichtere toets aan met een hoofd stuk uit de roman „Oostenwind-Westen wind" van Pearl Buck, waarin de huwe- lijksex-varingen worden behandeld van het Chinese vrouwtje Kwei-Lan en haar in Europa gestudeerd hebbende echtgenoot, die haar tot moderne opvattingen bekeert en haar in ruil daarvoor tenslotte een war me liefde op basis van gelijkheid schenkt. Voortreffelijk kwam de vertederende, fijne humor van deze karakterschets tot uiting. Ook de prachtige grime en een aandoenlijke plastiek (met een paar heel leuke vondsten, zoals het schalkse spel met de hoge rieten stoel) droegen bij tot het onmiskenbare succes. Langdurig applaus en veel bloemen be loonden dit eerste optreden, dat, naar men hopen mag, door talrijke herhalingen ge volgd-zal worden. Ik heb enkele klachten gehoord over onvoldoende verstaanbaar heid, doch dit euvel zal Elly van Stekelen burg zeker overwinnen. Als geheel leek deze avond mij een goed begin, een geluk wens waard. DAVID KONING LONDEN, (ANP) Er zijn thans bij zonderheden bekend geworden en foto's ge publiceerd over de eerste Engelse raket motor de Armstrong Siddeley „Snarler". Van 1945 af tot nu toe is gewerkt aan het ontwerpen, bouwen en beproeven van de „Snarler". Het schijnt dat deze raket-motor nu aan de aan hem gestelde eisen voldoet. De „Snarler" werkt op vloeibare zuur stof en een mengsel van water en methanol. De eerste „Snarler" is ingebouwd in de staart van een experimenteel jachtvliegtuig, de Hawker P 1072. Het voordeel van deze raket-motor is, dat de vlieger hem naar believen kan laten werken of buiten wer king stellen. Tot dusverre werden bij het opstijgen van zwaarbelaste vliegmachines wel startraketten gebruikt, doch deze ra ketten werken maar zeer kort en zij kun nen wanneer ze eenmaal in werking zijn, niet meer buiten gebruik worden gesteld. Een met een raketmotor uitgerust straal vliegtuig kan een zeer hoge snelheid be reiken. ADVERTENTIE „Als ze die speldjes nou maar gauw weg geven, dan vind ik het allang goed", zei de agent, en wie zou hem ongelijk geven? Om spoeld door een paar honderd kinderen stond hij als een eenzaam baken van open bare orde in de Grote Houtstraat, waar het jonge volkje zich reeds om half drie ver drong voor de deur van Haarlems Dagblad. Pandaspeldjes moesten ze hebben, verze kerde ons de dertienjarige Rinus de Jong, die alvast om kwart over één de wacht be trokken had, om vooral de eerste te zijn, want je weet maar nooit. Anders dacht Eddy Spruit erover, die in een klein kin derwagentje op een comfortabel kussen achter de rij zat te wachten, terwijl zijn zusje, het kostbare bonnetje in de hand, ergens in de rij stond. Eddy was trouwens weinig spraakzaam. Zijn leeftijd gaf hij aan met zes vingers, maar die van zijn zusje overschreed de mogelijkheden van deze rekenmethode. De vraag, wat nu met de speldjes aangevangen zou worden en hoe lang ze bewaard zouden blijven voor risi co's als verlies, diefstal en brand, was door velen nog slechts oppervlakkig overwogen. De meesten besloten dat het voordeel van de pronk met het kleine sieraad tegen deze gevaren ruimschoots opwoog. Maar Atie Hoeben had geheel andere ideeën. Haar schoolkameraadjes zullen het diertje niet op haar jurkje zien schitteren; slechts zij zelf zal ervan genieten. Boven haar bed zal Het metalen heldje in het behang gestoken worden, veilig voor de gevaren van de grote stad. Ja, het kroost van onze lezers had het alleen te vertellen, daar op dat trottoir. Ergens achter in de rij stond een klein jongetje met een hagelwit bloesje ontroost baar te snikken; zijn bonnetje was hem door een potig meisje met vlechten ont nomen. Minutenlang vulde hij met zijn wrokkig gepiep het algemene geschreeuw aan, toen plotseling zijn muis-achtige oogjes begonnen te glinsteren. Haastig fluisterde hij zijn buurman iets in het oor, en deze bracht het bericht met hoogrode konen over aan het meisje dat naast hem stond. Een ogenblik was het stil, en toen barstten zij spontaan uit: „De speldjes zijn. bijna op", terwijl zij zich op de kleine lezertjes vóór hen wierpen. Paniek was het gevolg en slechts het tonen van verse dozen Panda's red'de het leven van een belangstellende, die bijna onder de voet gelopen was. Later zagen wij dat jongetje weer; hij had nu een donkerbruin hemdje aan. Hoe hij aan die vijf speldjes kwam, wilde hij niet vertellen. toren te Haarlem en IJmuiden. Maar j Panda's vriendjes en vriendinnetjes, die zich met zijn conterfeitsel wilden sie- ren, bleken nog veel talrijker. Binnen vijf kwartier was Panda uitverkocht en er waren nog zoveel gegadigden, die teleurgesteld moesten worden. Laten zij vooral de bonnen bewaren, want een nieuwe bon komt er niet in de krant. Dan zullen wij pogen hen alsnog aan j zo'n speldje te helpen. Wij hebben een flink aantal „nabesteld" en zullen bin- nenkort in de krant mededelen aan j j welk adres en wanneer de speldjes af- j gehaald kunnen worden. Chiel de Boer voor de KRO-microfoon. Op de schrille tonen, die deze doedel zakken voortbrachten, dansten achttien paar Bretonse voeten de gavotte, die aan de uiterste Westpunt van Frankrijk op geen enkel volksdansprogramma ont breekt. Deze luisterrijke demonstratie was het hoogtepunt van het grote volksdans- festijn, waarmee het volkscjlanscentrum Haarlem het nieuwe seizoen opende. Ieder van de tweehonderdvijftig Haarlemse jon gens en meisjes moet gisteravond in ge dachten het Franse leerboek hebben open geslagen, maar verder dan de eerste blad zijden zijn de meesten ongetwijfeld niet gekomen. Daarom converseerden zij ieder maar in de eigen taal, hetgeen echter van onder geschikt belang was, want de dans is een internationaal begrip, waarbij conversatie achterwege kan blijven. Het dreunde in de zaal wanneer de dan sers en danseressen gezamenlijk een Schotse of Duitse dans uitvoerden. De Bretonse meisjes in hun veelkleurige jak jes en het kanten kapje op de krullen vorm den wel een scherp contrast met de Haar lemse danseresjes, die in eenvoudige sport- kleding de ingewikkelde figuren dansten. De groep volksdansers uit Bretagne maakt een tournée door Noord- en Zuid holland op uitnodiging van de Volkshoge school te Bergen. De Fransen demonstreer den reeds in Rotterdam en Den Haag en zullen vanavond in de hoofdstad en Zon dag in Bergen optreden. Het volksdans centrum Haarlem heeft het plan in de toe komst volksdansuitwisseling te organiseren. Men zal zich herinneren, dat enige tijd ge leden reeds groepen Zweedse en Schotse volksdansers in Haarlem waren. Het enige bezwaar is uiteraard de financiering, waar voor men een oplossing tracht te vinden. Het volksdansfeest van gisteravond was eigenlijk het begin van de nieuwe cursus, waarvoor zich reeds een groot aantal jon gens en meisjes heeft opgegeven. Voor het eerst heeft het volksdanscentrum Haarlem een aparte cursus voor ouderen ingelast, waarvoor grote belangstelling blijkt te bestaan. De bok Ursus heeft de zoveelste twee mansduikboot tussen de IJmuidense pieren opgehaald en bij de blokkensteiger op het droge gedeponeerd. DUITSE SLEEPBOOTKAPITEIN NOG STEEDS ZOEK Kapitein Johan Janszens van de Duitse sleepboot „Johan Wessels", die eergister avond na een uitstapje in IJmuiden niet aan boord terugkeerde, is nog niet gevon den. De politie heeft gedregd bij de Noor- dersluizen in het Spuikanaal. Toen wij Chiel de Boer mededeelden, dat hij in deze maand 25 jaar cabaretier was, keek hij ongelovig en verbaasd. Hij wist er niets van, zei hij, maar dat nam niet weg, dat hij het wel eens even wilde controleren en daarbij tot de slotsom kwam, dat het inderdaad zo was. Hij keek toen even heel erg oud, maar niet lang, want hij heeft vgel te veel fantasie om ooit echt oud te worden. Diezelfde fantasie leidde hem er in September 1926 toe om in Maarssen de stal achter de herberg ,,De Harmonie" te huren en daar met zijn schimmenspel te beginnen. Hij was daar toen tandarts op een woonboot, om het idee te hebben, dat hij desgewenst „weg" kon maar zocht een uitlaat voor zijn gedachten over het leven en de mensen, die in hem opborrelden terwijl hij in de kiezen boorde. Het plan voor de stal „Chez Chiel" was even snel uitgevoerd als uitgedacht. Zij het dan dat het gefinancierd moest worden door „géén loterij". Loterijen organiseren mag namelijk zo maar niet en daarom besloot de caba- retier-in-de-dop er geen te houden. Hij verspreidde kaartjes waarop stond: „Dit is geen lot. Maar als het wel een lot was, dan zou het nozijn en f 2.50 kosten". En aangezien den volke kond gedaan was. dat als het wèl een loterij zou zijn geweest, er schilderijen te verdienen zouden zijn, kwamen zo de centjes bij elkaar voor de stal van het schimmenspel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 5